[A027] Spitsstrook Gorinchem-Noordeloos

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Wegaanpassingsbesluit A27 niet vernietigd.

Bericht door Rene » wo 16 mar 2005, 21:29

Gelukkig, de Raad van State laat af en toe ook nog eens wat doorgaan... :)
Autosnelwegen.nl schreef:Raad van State handhaaft wegaanpassingsbesluit A27

De Raad van State heeft bepaald dat het wegaanpassingsbesluit voor de plusstrook op de A27 tussen Gorinchem en Noordeloos niet vernietigd hoeft te worden. Tegenstanders van het besluit hadden gesteld dat de plusstrook gevolgen heeft voor het sluipverkeer, voor een weg parallel aan de A27 tussen Noordeloos en Lexmond. Bovendien werd door hen aangegeven dat de breedte van de plusstrook niet in overeenstemming zou zijn met de Europese overeenkomst inzake internationale hoofdverkeerswegen en de daarin neergelegde normen voor de veiligheid van wegen. De Raad meende echter dat alle belangen in voldoende mate zijn afgewogen, en dat met alle aanvullende maatregelen een aanvaardbaar veiligheidsniveau zal worden bereikt. Het beroep is mede om deze reden ongegrond verklaard.

Autosnelwegen.nl, 16-3-2005
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 16 mar 2005, 22:52

PM10 was hier blijkbaar geen probleem, daar waar een veel minder drukke A74 dat wel zou zijn???

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 17 mar 2005, 10:20

Die plusstroken ook altijd... Is het nou echt niet mogelijk nog een metertje extra asfalt te leggen voor een echte strook? Gebeurt dit nu zo vanwege de kosten, of vanwege de regelgeving?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 mar 2005, 10:24

Ik denk beiden. Het idee dat de snelweg breder wordt is zogenaamd verschrikkelijk. Nóg meer asfalt :roll: je kunt vanuit milieu-oogpunt toch beter een weg verbreden dan een compleet nieuwe aan te leggen?

Ook zullen de kosten wel een rol spelen. Het kabinet bezuinigt echt niet voor niets zoveel, ookal vinden wij dat wat minder fijn. In deze economisch slechte tijden is er blijkbaar geen geld voor een extra rijstrook, maar wel voor een plus/spitsstrook. Aan de andere kant is het op lange termijn waarschijnlijk duurder door onveilige situatie door het ontbreken van een vluchtstrook, en moet er dan toch weer een baantje asfalt bijkomen.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » do 17 mar 2005, 11:59

Ik denk dat die plusstroken niet meer / minder zijn dan een opstapje naar een echte extra rijstrook. Het is namelijk politiek en bestuurlijk veel beter verdedigbaar om een strook aan te leggen die alleen gebruikt wordt als het nodig is.

Maar als de strook er eenmaal ligt en steeds vaker nodig blijkt, dan is dan de stap naar een permanente extra rijstrook ineens veel minder groot.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 17 mar 2005, 19:13

Bart schreef:Ik denk dat die plusstroken niet meer / minder zijn dan een opstapje naar een echte extra rijstrook. Het is namelijk politiek en bestuurlijk veel beter verdedigbaar om een strook aan te leggen die alleen gebruikt wordt als het nodig is.

Maar als de strook er eenmaal ligt en steeds vaker nodig blijkt, dan is dan de stap naar een permanente extra rijstrook ineens veel minder groot.
Dat denk ik ook. :D

Alleen vind ik wel dat de noodzaak van een vluchtstrook wordt onderschat. Waar moet je gaan staan als je acuut pech hebt of hoe moeten de hulpdiensten? Middendoor rijden is geen succes gebleken op de A15 (waar de vluchtstroken ontbraken door werkzaamheden aan de Betuwelijn en A15). :roll:

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 mar 2005, 20:58

Kun je in zo'n situatie de plusstrook niet weer afkruisen (en dus tijdelijk de oude situatie herstellen)?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 17 mar 2005, 20:59

Bij een plusstrook ligt rechts nog altijd een vluchtstrook.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 18 mar 2005, 10:46

Inderdaad (behoudens wellicht wat viaducten waar de rijbaan verschoven is). Als een plus of spitsstrook open is, zal er in de regel ook camerabewaking zijn en de mogelijkheden banen met matrixborden af te kruisen in geval van stilstaan verkeer op linker of rechterstrook.

Wat dat betreft vind ik snelwegen met Vmax 120, zeer smalle vluchtstroken en ook nog een vangrail (dus bermparkeren is geen optie) veel gevaarlijker (zoals delen A44, A12, A13))
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 18 mar 2005, 13:21

Willem schreef:Kun je in zo'n situatie de plusstrook niet weer afkruisen (en dus tijdelijk de oude situatie herstellen)?
Tja, alleen krijg je dan waarschijnlijk een enorme file door die wegversmalling. Dan kun je m.i. beter tussendoor rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 mar 2005, 13:26

Dat afkruisen vind ik zowieso flauwekul, die strook ligt er toch niet voor niets? Tenzij het de vluchtstrook betreft, mag van mij de strook altijd open, ookal is het er niet druk. Nutteloos asfalt is het anders op die tijden.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 18 mar 2005, 14:21

Volgens mij stond er in het artikel ook dat de RvS het besluit niet vernietigd heeft, omdat de indieners van de bezwaarschriften "vergeten" hebben de emissie eisen te vermelden. Hadden zij ook geprotesteerd tegen een achteruitgaande luchtkwaliteit bij de ingebruikname van de plusstroken, dan had de RvS het besluit misschien WEL vernietigd... :jongleren:
Donateur Vereniging Wegenforum

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » vr 18 mar 2005, 23:33

Klopt Hajo. Ik las het gisteren ook, en realiseerde dat daarmee mijn vraag dus min of meer beantwoord was.

Toch wel ironisch dat momenteel het ene na het andere plan afgeschoten wordt door deze club, men hier het meest krachtige argument te laat heeft ingediend . . .

Na bomenkap, ecologische [hoofd]structuur, habitat richtlijn, lijkt PM10 nu dus het nieuwste wapen tegen de vooruitgang.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 19 mar 2005, 12:41

Zo zie je maar weer. Ik ben sowieso geen voorstander van plus- en spitsstroken. Dit zijn slechts lapmiddelen. In mijn ogen dient er gewoon een normale extra rijstrook aangelegd te worden, dus van 2x2 naar 2x3.

Maar omdat de procedures voor een normale wegverbreding nog strenger zijn dan voor plus- en spitsstroken, is er voor de huidige oplossing gekozen. Met als argument dat de procedures hiervoor sneller doorlopen kunnen worden. Als dat zo is, dan kunnen de procedures voor een normale wegverbreding OOK sneller doorlopen worden. Maar dat gebeurt dus niet, omdat de milieulobby gewoon teveel invloed heeft.

Dit klinkt misschien ietwat dictatoriaal, maar uitzonderlijke situaties vragen nu eenmaal om uitzonderlijke maatregelen: ergens moet een 2x2 autosnelweg verbreed worden tot 2x3. Er staat echter bebouwing in de weg. Dan is de oplossing simpel: uitkopen! De bewoner krijgt een goed bod, gebaseerd op de huidige waarde etc., en heeft dan de keus: aannemen of afwijzen.

Maar bij afwijzing ontvangt hij geen vergoeding en wordt-ie onteigend. Zodra het bod is uitgebracht, heeft-ie, zeg, drie maanden om z'n biezen te pakken, met of zonder vergoeding. Dit gebeurt volgens mij in Frankrijk heel vaak.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » za 19 mar 2005, 13:21

@ Hajo:

Ik denk dat jouw aanpak weinig zin heeft. Rechtsbescherming is juist bedacht om werkwijzen als de jouwe te voorkomen. Dit betekent niet dat de huidige situatie optimaal is, maar volgens mij zijn het vaak niet omwonenden die ellenlang procederen, maar allerhande belangenstichtingen en milieubewegingen. Dit omdat:
- omwonenden lang niet altijd kunnen aantonen belanghebbende te zijn (in tegenstelling tot verenigingen etc. die als doel hebben het milieu te beschermen oid)
- dergelijke stichtingen kennen de wetgeving beter dan de wetgever zelf... (in tegenstelling tot omwonenden)
- bewoners die een compensatie krijgen (ook bij onteigening), zullen toch wel zonder veel gedoe vertrekken (het alternatief van een dreiging van een snelweg leidt namelijk al tot flinke waardevermindering van de huizen).

Verder denk ik dat een wegverbreding op een tracé zelf wel aardig klinkt, maar volgens mij zal in veel gevallen de file opschuiven naar de eerst volgende plek waar de verbreding weer ophoudt, of voor een knooppunt. Ofwel: verbreding zal lang niet altijd oplossen, maar wel verplaatsen. Dan denk ik: liever een file in een weiland, dan in een voorstad. Verbredingen hebben volgens mij in veel gevallen niet zoveel zin als er alleen een file staat, maar alleen bij structureel cappaciteitsgebrek. (dus ook heel druk, maar net doorrijdend, buiten de spits)

Maar: misschien begeef ik mij ook wel op zeer glad ijs (in verkeerskundig opzicht...)

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 20 mar 2005, 22:18

Heb trouwens gisteren in de lange file op de A27 gestaan. Vanwege de lengte van de file dacht ik dat er 1 rijbaan afgesloten zou zijn.
Niets van dat al!
Wel was op de afslag naar de A2 naar Amsterdam het grootste gedeelte dicht, maar was het allerlaatste stukje van de afslag opengehouden, zodat de auto's met een behoorlijk haakse bocht over de verdrijvingsvlakken toch nog de afslag konden bereiken. Een iet erg elegante oplossing. Volgens mij hadden ze het verkeer richting Amsterdam beter over de A15 en A2 kunnen leiden, want het zorgde voor enorm veel onnodig en gevaarlijk oponthoud.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 21 mar 2005, 15:15

Het bulderbos was anders ook vrij rap onteigend, al is de vergelijking met een groepje huizen moeilijk te maken....

Op het moment dat je tegen mensen zegt, er komen plusstroken bij de snelweg naast uw deur, die af en toe opengaan, of je zegt dat er 2 banen bijkomen, bij die 1e zullen ze minder snel geneigd zijn om protest aan te tekenen. En idd, metertje erbij en het is een volledige strook.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » di 22 mar 2005, 1:57

Het bulderbos was anders ook vrij rap onteigend, al is de vergelijking met een groepje huizen moeilijk te maken....
Het Bulderbos was volgens mij een grote eye-opener voor Rijkswaterstaat... Ineens ging wegenuitbreiding niet altijd meer zonder slag of stoot...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 22 mar 2005, 9:19

Bart schreef:
Het Bulderbos was volgens mij een grote eye-opener voor Rijkswaterstaat... Ineens ging wegenuitbreiding niet altijd meer zonder slag of stoot...
Het bulderbos was voor de aanleg van 5P, een landingsbaan.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 22 mar 2005, 11:05

ja, dat weet ik da het voor de polderbaan was, maar was meer als voorbeeld bedoelt dat het wel rap kan. Maar bomen is anders dan huizen. (zie ook uitbreiding amsterdamse haven en dat kunstenaarsdorpje. Duurt ook al tijden)

snelwegracer
autoweg

Spitsstroken A27

Bericht door snelwegracer » zo 25 dec 2005, 21:11

de regionale krant bij mij schreef dit:
NOORDELOOS - Rijkswaterstaat is deze week gestart met de aanleg van een spitsstrook op de A27, tussen Gorinchem en Noordeloos. De voorbereidende werkzaamheden duren enkele weken.

Naast de huidige rijbaan wordt een zandlichaam aangebracht voor verbreding van de weg. Tot de zomer van volgend jaar krijgt het verkeer hierdoor te maken met versmalde rijstroken. In de zomer van 2006 worden grootschalige werkzaamheden voor het aanleggen van de spitsstrook uitgevoerd. De A27 in de richting Utrecht is dan tussen het knooppunt Gorinchem en de aansluiting Noordeloos negen dagen afgesloten.
Eind november is Rijkswaterstaat al begonnen met werkzaamheden aan het viaduct bij de aansluiting Noordeloos. Het viaduct wordt gerenoveerd en verbreed. Tijdens de negendaagse afsluiting wordt het oostelijk deel van het viaduct gesloopt en wordt er een nieuw deel ingeschoven. Het viaductdeel in de andere rijbaan wordt na de afsluiting vernieuwd. De spitsstrook kan volgens de planning in oktober volgend jaar in gebruik worden genomen.
© Het Kontakt
Edities bv
22-12-2005

Ik wilde jullie dit niet laten onthouden. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Spitsstroken A27

Bericht door Ds79m » zo 25 dec 2005, 22:10

snelwegracer schreef:de regionale krant bij mij schreef dit:
tekst
Ik wilde jullie dit niet laten onthouden. ;)
Ik zal proberen het te vergeten ;)

Maar het is een goede zaak dat de A27 wordt verbreed. In mijn ervaringen is het een bijzonder drukke weg, en hoewel er niet altijd lange files staan, is het wel vaak een route met veel rijden en afremmen en een vrij lage gemiddelde snelheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

VTB
autoweg

Re: Spitsstroken A27

Bericht door VTB » zo 25 dec 2005, 22:43

Ds79m schreef:Ik zal proberen het te vergeten ;)
:rofl:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 26 dec 2005, 9:18

:rofl:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 26 dec 2005, 11:04

Mooi zo dat er iets wordt gedaan. :toppie:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 26 dec 2005, 13:01

Het is een lapmiddel. Er zijn plannen de weg van Lunetten tot Hooipolder te verbreden tot 2x3. Een tracébesluit wordt verwacht in 2009, procedures rond in 2011. Voordat met de daadwerkelijke uitvoering kan worden begonnen is het 2015 schat ik zo, zodat de weg in 2020 klaar is.... :roll:

Geert
woonerf

Bericht door Geert » ma 26 dec 2005, 13:39

Hajo schreef:Een tracébesluit wordt verwacht in 2009, procedures rond in 2011. Voordat met de daadwerkelijke uitvoering kan worden begonnen is het 2015 schat ik zo, zodat de weg in 2020 klaar is.... :roll:
Dat gaat dus nog even duren... Mooi dan dat er alvast spitstroken worden aangelegd. :P

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 26 dec 2005, 19:29

Hajo schreef:Het is een lapmiddel. Er zijn plannen de weg van Lunetten tot Hooipolder te verbreden tot 2x3. Een tracébesluit wordt verwacht in 2009, procedures rond in 2011. Voordat met de daadwerkelijke uitvoering kan worden begonnen is het 2015 schat ik zo, zodat de weg in 2020 klaar is.... :roll:
Aan je smiletje leid ik af dat jij ervoor wilt pleiten meteen voor een 2 x 4 variant te kiezen.
Maar dan moet je dus iets met die Merwedebrug, waar al een tijd hier verwoed discussies over worden gevoerd vanwege een mogelijk gebrek aan ruimte en een mogelijke uitvoering als dubbeldeksbrug.
Als je het dan toch tot Hooipolder wilt verbreden, maak er dan snel een echt knooppunt zonder stoplichten van.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 27 dec 2005, 9:40

Ik ben gisteren over de A27 gereden, en net na Gorinchem (richting Utrecht) is men inderdaad begonnen met de werkzaamheden.

Voor de Merwedebrug zijn toch ook al verschillende plannen: een extra brug, een nieuwe hangbrug met twee niveaus etc. Mijn mening is al bekend: een tweede brug, identiek aan de bestaande.

@Hajo: als de oplevering van de definitieve verbreding nog 15 jaar op zich laat wachten, is het toch een goede zaak dat er alvast met lapmiddeltjes wat aan wordt gedaan?
Rainier

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 27 dec 2005, 14:53

Riva schreef:@Hajo: als de oplevering van de definitieve verbreding nog 15 jaar op zich laat wachten, is het toch een goede zaak dat er alvast met lapmiddeltjes wat aan wordt gedaan?
Uiteraard.

Maar persoonlijk zie ik niets in spits- en plusstroken. Ik zie liever gewone extra rijstroken. Als de A27 2x3 is, wat dus nog wel even duurt (procedures, procedures... :roll: ) zal het grootste leed wel geleden zijn. Ik denk dat dat voldoende is. Wel moet er bij Gorinchem een nieuwe brug worden gebouwd.

Er is sprake van een verbreding tot 2x3 van Lunetten tot Hooipolder. In mijn visie moet ook de rest van de A27 tot 2x3 worden verbreed (anders krijg je een flessenhals) én knooppunt Hooipolder moet eindelijk eens worden omgebouwd tot een regulier klaverblad.