[A058] Oostelijke Randweg Eindhoven; voorkeursontwerp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

[A058] Oostelijke Randweg Eindhoven; voorkeursontwerp

Bericht door Alain » za 11 jun 2005, 14:11

Hier te vinden: het voorkeurstracé in de studie oostelijke randweg. Interessant is wel om te zien hoe de 'ombouw' van knp. 'De Bokt' is ingepland: ten oosten hiervan is een trompetaansluiting naar de Kennedylaan gepland.

http://www.sre.nl/web/servlet/nl.gx.sit ... e/id=83671

PS: het is een download.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 11 jun 2005, 14:24

O wat erg. :down:

Waarom niet gekozen voor alternatief-2 (van dezelfde site):

Afbeelding

Het liefst uitgevoerd als volledige ASW natuurlijk!
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 11 jun 2005, 14:28

Ik krijg het er ook niet erg warm van...
Vooral de 'verspringing' via de A270 vind ik niet erg mooi.
En het 'dubbele knooppunt' De Bokt dat het oplevert is ook niet echt super. Ik neem trouwens aan dat het '2x1' daar een foutje betreft.

Nu is het trouwens geen 'download' meer:
Afbeelding

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 11 jun 2005, 14:32

Ook wel interessant zijn de overige documenten op deze site:

http://www.sre.nl/web/show/id=83598

Let vooral op de knooppunten: voor het Insulindeplein en de kruising RING met de Geldropseweg zijn o.a. ster(!)knooppunten bedacht. Ze moeten wel erg klein worden - en dergelijke knooppunten midden in een stad lijkt me wel erg bijzonder voor NL. Vraag me trouwens af hoe realistische deze ontwerpen zijn: er moet nogal wat op de schop, en de flyovers bij het Insulindeplein vlak na de spoorbaan worden volgens mij wel erg steil (tenzij ze vantevoren al over het spoor worden getild).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 jun 2005, 15:04

Wicher schreef:Ik krijg het er ook niet erg warm van...
En het 'dubbele knooppunt' De Bokt dat het oplevert is ook niet echt super. Ik neem trouwens aan dat het '2x1' daar een foutje betreft.
Tsjonge jonge, dat ziet er inderdaad niet uit :!:
Waarom dan dat kleine stukje niet verlengen zodat je een aaneengesloten verbinding krijgt? Is toch veel beter voor de doorstroming lijkt me.

Wat me ook opvalt zijn de vele rotondes, en dat nog wel op een 2+2 weg! Maak er dan ongelijkvloerse aansluitingen van met afritten, en dan aan het eind van de afritten rotondes met het OWN.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 11 jun 2005, 15:12

Wicher schreef:Ik krijg het er ook niet erg warm van...

Nu is het trouwens geen 'download' meer:
Bedankt Wicher.

Het is inderdaad weer een sterk staaltje, dat zo in de categorie "flops die heel veel geld kosten, maar bijna niets opleveren" kan. Samen met de N14, N50, N205, N470, enz. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 11 jun 2005, 15:14

Dit is dus 3x niks.

Mijn voorstel: als het zó moet, laat dan die hele oostelijke randweg maar zitten.

Als het om nieuwbouw gaat: nog liever niets, dan iets slechts.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 11 jun 2005, 15:17

Ach, zo pure evil is het toch ook weer niet? Oké, ik wordt er niet warm van, maar het lijkt me dat de bereikbaarheid van de plaatsen aan de oostkant van Eindhoven er wel degelijk door verbetert. We moeten hier niet met z'n allen denken dat alleen een snelweg een echte verbetering kan zijn.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 11 jun 2005, 15:19

Dit is idd helemaal niks. De rotondes zullen het verkeer zo erg hinderen dat ze binnen de kortste keren helemaal vast zullen staan. Ook op de A270 zal het druk worden met zo'n rare verspringing. Nee, voor dit plan hoef je de natuur niet te beschadigen. :)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 11 jun 2005, 15:25

Ik zie dan nog liever als het minimale grote delen van de N270 omgebowd worden tot A270 voor een goede verbinding met Helmond.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 11 jun 2005, 20:04

Ik vind deze oplossing nou ook niet bepaald de beste. Een snelweg langs de oostkant zal wel teveel gevraagd zijn, maar een autoweg (in een logische N-Z lijn) lijkt me toch wel het minimale dat dient te worden aangelegd.

Noot:
de discussie over de (turbo-)rotondes staat nu hier in een apart topic in "niet-autosnelwegen"

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 11 jun 2005, 23:25

Dat is dus waardeloos!

Dit is inderdaad veel beter:
Afbeelding

Als autosnelweg A58: completering ruit en alternatief voor verkeer uit de richtingen Venlo en Maastricht zodat Eindhoven westelijk (A2) of over dit nieuwe tracé kan worden gepasseerd. Dan neemt ook de gehele verkeersdruk op de randweg Eindhoven af.
Donateur Vereniging Wegenforum

Sjef

Bericht door Sjef » zo 12 jun 2005, 9:41

Ik zou wel graag zien dat de aansluiting "doorgetrokken A58" - A270 als knooppunt wordt uitgevoerd, i.p.v. de geplande "rotonde"-afrit.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 12 jun 2005, 19:26

Het ziet er niet super uit, maar is denk ik wel het alternatief met de minste schade aan het landschap. Het alternatief ten westen van Nuenen snijdt teveel door het Dommeldal en als je de knik bij de A270 niet maakt, moet er een groot stuk bos worden gekapt. Als er gezorgd wordt voor een soepele verkeersafwikkeling bij "de knik", heb ik daar niet zoveel problemen mee. Wel met de vele rotondes op het traject, maar daarin ben ik niet de enige hier geloof ik.
Rainier

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 18 jun 2005, 21:03

Na wat knip-, plak en gedetailleerd tekenwerk volgt hier mijn idee voor de oostelijke rondweg Eindhoven:

Oorspronkelijk plan:

Afbeelding

Dat is dus helemaal niks. :neenee: :nuts:

Mijn voorstel:

Afbeelding

Reacties? :D

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 21:24

Als je hem dan toch wilt rechttrekken, trek dan ook meteen die rare bocht tussen Nuenen en Geldrop recht. Verder zou ik van het knooppunt met de A270 een klaverblad maken. Knooppunt Geldrop is wel erg luxueus uitgevoerd; een trompetaansluiting volstaat volgens mij, met de lange verbindingsboog naar Venlo.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 21:27

Iedereen doet trouwens (natuurlijk) erg moeilijk over de 'verspringing' via de A270. 'Dan moet iedereen een stuk terugrijden over de A270' wordt dan gezegd. Men moet echter wel bedenken dat deze weg primair bedoeld is voor regionaal verkeer, en niet voor doorgaand verkeer tussen de A58 en A67. Men zal er dus vanuit zijn gegaan dat zowel vanuit het noorden als het zuiden een groot deel van het verkeer sowieso afslaat op de A270. Als het goed is is het doorgaande verkeer in de minderheid. Zo beredeneerd is de verspringing helemaal niet zo'n punt.

Voor doorgaand verkeer tussen de A58 en A67 wordt de Randweg-West al verdubbeld.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 21:34

Zoiets dus:

Afbeelding

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 18 jun 2005, 21:37

Over Plan-Hajo:
Waarom die rare constructie bij het Eindhovenskanaal? Dat je de weg niet recht tekend, snap ik omdat er een vijver/natuur oid ligt.
Verder vind ik het idee van het dubbele knooppunt "De Bokt" niet zo erg, zolang het maar twee knooppunten worden en de huidige weg de stad in wordt afgebroken.

Ik ben trouwens benieuwd of er inderdaad alleen regionaal verkeer van die nieuwe verbinding gebruik gaat maken. Ik zie namelijk al donkere wolken samenpakken voor verkeer Noord -> Oost (of gaat dit allemaal via de N279?). In ieder geval gaat het verkeerd als het op de ring west mis is.
Alargule schreef:Let vooral op de knooppunten: voor het Insulindeplein en de kruising RING met de Geldropseweg zijn o.a. ster(!)knooppunten bedacht. Ze moeten wel erg klein worden - en dergelijke knooppunten midden in een stad lijkt me wel erg bijzonder voor NL. Vraag me trouwens af hoe realistische deze ontwerpen zijn: er moet nogal wat op de schop, en de flyovers bij het Insulindeplein vlak na de spoorbaan worden volgens mij wel erg steil (tenzij ze vantevoren al over het spoor worden getild).
Het zal wel steil en stijl worden. Zeker als je weet dat de spoorlijn daar niet echt meer op een dijk ligt. Zover ik me kan herinneren gaat daar de weg flink diep onderdoor. Ben benieuwd, ik denk niet dat ze in Nederland voor zo een dure, maar effectieve oplossing gaan kiezen. De plannen zien er utopisch uit. Ik denk niet dat de TU/e sportvelden (aan beide kanten van de RING) en de Fontys z'n gebouwen zomaar laten afbreken. In het geval van het JFK-knooppunt.

Ik ben zeer vaak in de buurt van het Insulindeplein, links ervan ligt de universiteit. Dus mocht er binnen 7 jaar iets gebeuren, zou ik misschien voor foto's kunnen zorgen. Jeetje over wat spreek ik eigenlijk :shock: Dan ben ik 25...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 21:43

en de huidige weg de stad in wordt afgebroken
Ehhh...De Kennedylaan is een belangrijke levensader voor Eindhoven. Die wil je toch niet écht gaan afbreken??? :wtf:

Wat betreft die knooppunten: ook ik vind ze allesbehalve realistisch. Vooral bij het Insulindeplein zullen er behoorlijk wat zaken op de schop moeten. Een onderdoorgang op de plek van de huidige Berenkuil; een fly-over van de Kennedylaan naar de Ring en een tweebaansweg van de Ring naar de Kennedylaan, en last but not least een kruisingsvrije oplossing bij de Geldropseweg (doortrekken van het huidige viaduct over het Kanaal is een oplossing, evt. met flyovers naar de Geldropseweg) moeten al veel verbetering opleveren.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 18 jun 2005, 21:44

Aanpassing:

Afbeelding

Tunnel omdat weg anders natuurgebied doorsnijdt. Bovendien ligt er, dacht ik, een zandafgraving in de weg.

Is dit iets?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 21:45

Alargule schreef:
Ehhh...De Kennedylaan is een belangrijke levensader voor Eindhoven. Die wil je toch niet écht gaan afbreken??? :wtf:
Ik denk dat je 'm verkeerd begrijpt. Vanaf Knooppunt De Bokt lopen er twee wegen naar de Kennedylaan: een groene direct vanaf het knooppunt, en een rode iets oostelijker (die met een knooppunt op de 'N58' aansluit. Dat is een beetje dubbelop, ik neem aan dat-ie bedoelt dat de oude (groene dus) moet worden afgebroken.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 21:47

Nou ja, 'natuurgebied'. Ik vind het nogal halfslachtig (niet over jouw oplossing): alles ten oosten van Nuenen en Geldrop wordt 'natuurgebied' genoemd, dus dan zou alles in een tunnel moeten verdwijnen. Een dergelijk plan bestaat overigens al, maar ik zie het nut er niet van in. Dus: tunnel of geen tunnel maakt mij hier niet zoveel uit.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 21:48

Wicher schreef:
Alargule schreef:
Ik denk dat je 'm verkeerd begrijpt. Vanaf Knooppunt De Bokt lopen er twee wegen naar de Kennedylaan: een groene direct vanaf het knooppunt, en een rode iets oostelijker (die met een knooppunt op de 'N58' aansluit. Dat is een beetje dubbelop, ik neem aan dat-ie bedoelt dat de oude (groene dus) moet worden afgebroken.
Verrek, nu je het zegt...die groene weg lijkt mij eerder een 'fout'.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 21:50

^^
Dat lijkt me ook, maar je weet het nooit. :roll:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 18 jun 2005, 21:53

Ik vermoed dat dat groene stukje wordt afgebroken of dienst gaat doen als parallelweg of zo.

@Alargule: je kunt sneller tekenen dan ik. :D

Ik koos bewust niet voor een trompetaansluiting van de A58 op de A67. Een trompetaansluiting zou hier teveel ruimte innemen, net ten zuiden van de A67 ligt zeker een natuurgebied.

Een klaverblad voor de kruising A58 en A270 vind ik niet nodig. Kost ook hier veel ruimte en als je het knooppunt zo inricht dat het verkeer op de snelweg in ieder geval kan doorrijden is er volgens mij niets aan de hand. De rotondes verwerken alleen afslaand verkeer. Rechtdoorgaand verkeer kan zijn weg onbelemmerd vervolgen.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 21:53

Welja, als het zo is moet De Bokt wel een heel vreemde configuratie krijgen. De weefbewegingen ten oosten van het knooppunt lijken mij niet echt wenselijk.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 18 jun 2005, 22:00

Mijn voorstel:

Afbeelding

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 22:06

Hajo schreef:
@Alargule: je kunt sneller tekenen dan ik. :D
Ik had er dan ook een 10 voor op de middelbare school...;)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 22:08

@ [IQ]: dat wijkt niet veel af van het huidige voorstel, maar dan zonder die vreemde rechtstreekse verbinding De Bokt - Kennedylaan. Afhankelijk van de hoeveelheid verkeer kan natuurlijk ook gekeken worden naar de mogelijkheid van vlechtwerken.