[A058] Oostelijke Randweg Eindhoven; voorkeursontwerp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 18 jun 2005, 22:24

Ik ben er eenmaal in de avondspits op dinsdag geweest om naar Arnhem te gaan. We reden op de linkerstrook, Eindhoven uit, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Stond al meer dan een kilometer voor de aansluiting A58/A50 vast. Rechts reed gewoon door. Wat bleek, al het verkeer dat links reed moest daar ook links af, dus de A58 op. Maar ja wat dan uiteindelijk de A50 moet hebben, konden we niet zien, omdat dat gewoon doorreed. Waarschijnlijk waren het niet zoveel mensen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 18 jun 2005, 22:38

Christiaan: jouw voorstel voor De Bokt is volgens mij OK.

Hajo: jouw idee is zonder meer uit goede overwegingen begonnen, maar ik denk dat het in die vorm wel een heel gevaarlijke weg wordt. Bij een 2x2-weg met ongelijkvloerse kruisingen mag je een bepaald ruim bochtenwerk (horizontaal alignement) verwachten. Deze weg zal dus vol staan met bochtschilden etc., en dan nog zal er denk ik regelmatig iemand zijn voertuig niet onder controle kunnen houden in een van de vele scherpe bogen in het tracé.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 22:45

René schreef:Christiaan: jouw voorstel voor De Bokt is volgens mij OK.
Volgens mij is dat ook wat het officiele plan is.
Is het echter niet veel logischer en beter 1 geintegreerd knooppunt te maken?
Hajo: jouw idee is zonder meer uit goede overwegingen begonnen, maar ik denk dat het in die vorm wel een heel gevaarlijke weg wordt. Bij een 2x2-weg met ongelijkvloerse kruisingen mag je een bepaald ruim bochtenwerk (horizontaal alignement) verwachten. Deze weg zal dus vol staan met bochtschilden etc., en dan nog zal er denk ik regelmatig iemand zijn voertuig niet onder controle kunnen houden in een van de vele scherpe bogen in het tracé.
Ik denk dat de scherpe bochten in Hajo's kaartje (met alle respect) meer voortkomen uit Hajo's tekenkunsten, dan dat-ie ze concreet van plan was.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 23:18

Wicher schreef:Is het echter niet veel logischer en beter 1 geintegreerd knooppunt te maken?
Zoiets als dit?

Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 23:37

Uhm ja. Zoiets.
Hoewel ik dit een mooi kunststukje vind dat een leuke kluwen aan fly-overs gaat opleveren, vind ik het ook een nogal een chaos.
Ik dacht meer aan zoiets

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 jun 2005, 23:39

Ja. Dat kan ook. Maar volgens mij hoef je met mijn ontwerp minder aanpassingen aan het bestaande ontwerp te maken. Anyway, ik heb er toch geen versatnd van...;)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 0:08

Voorstel 1:
Afbeelding

Helder, overzichtelijk.
Nadeel: nogal ander ruimtebeslag dan originele De Bokt.
Ik heb overigens de relatie 'Oost<->Zuid' weggelaten, deze is m.i. niet erg belangrijk en kan evengoed via OWN. De relatie is overigens erg simpel en met weinig extra ruimtebeslag alsnog in te bouwen.
Het mooie is dat het aantal kunstwerken niet eens hoger is dan in het huidige ontwerp. En dat met de extra weg erbij!
Laatst gewijzigd door Matthijs op zo 19 jun 2005, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 0:34

Voorstel 2:

Afbeelding

Deze is meer 'in de geest van' het huidige knooppunt, en ook meer in dezelfde ruimte. Het aantal extra kunstwerken is beperkt gebleven tot 1 door een paar bestaande knooppunten ook te gebruiken voor 'gevlecht'.
Puntje is dat 'links/rechts afslaan' niet helemaal optimaal is. (Ofwel: vanuit sommige richtingen moet je rechts aan houden om uiteindelijk links te komen.) Ik denk dat dit nog wel verder geoptimaliseerd kan worden.

Beide voorstellen lijken me ieg duidelijk beter dan wat er nu op tafel ligt.
Laatst gewijzigd door Matthijs op zo 19 jun 2005, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 0:47

Voorstel 2b:

Afbeelding

Hetzelfde als 2, maar nu kloppen alle links/rechts-bewegingen wél. Het bleek een kwestie van voorstel 2 spiegelen. Soms is het zó simpel. :roll:

De bochten zijn soms iets scherper dan in het officiele ontwerp, maar niet véél scherper. Laten we hier sowieso niet vergeten dat het in zekere zin om een afslag gaat en niet om een knooppunt. Wat scherpere bochten moeten dan ook kunnen wat mij betreft.
Ruimere bochten kan trouwens ook, maar dan gaat het geheel gewoon wat meer ruimte innemen.

Overigens verwacht ik ook commentaar dat bijv. splitsingen te kort na of samenvoegingen te kort voor kunstwerken komen. Tja, dat kan ik zelf ook zien, maar ik ben nu eenmaal geen knooppuntontwerper. Deze schetsjes zijn enkel om aan te tonen dat er betere oplossingen moeten zijn dan de nu voorgestelde.
Laatst gewijzigd door Matthijs op zo 19 jun 2005, 2:10, 1 keer totaal gewijzigd.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 19 jun 2005, 1:54

IQ[] schreef:Mijn voorstel:

Afbeelding
Waarom is dit een dubbel knooppunt... links is het knooppunt en rechts is een afrit van de A58... Eindhoven Noord of zo...
It aint over 'till it's over...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 1:57

^^
Zo is het officiele ontwerp dat er nu ligt nou eenmaal. Ik vind het ook een beetje vreemd, vooral omdat de weg naar het oosten helemaal geen A58 wordt. Dit wordt ook een of andere deels gelijkvloers autoweg, dus zeker niet 'hoger' dan de Kennedylaan.

Wmb verdwijnt het nummer A58 hier sowieso en wordt het tot aan Knp Ekkersweijers gewoon A50. Ekkersweijer-Batadorp is A2, na Batadorp begint de A58.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 19 jun 2005, 1:59

Overigens verwacht ik ook commentaar dat bijv. splitsingen te kort na of samenvoegingen te kort voor kunstwerken komen. Tja, dat kan ik zelf ook zien, maar ik ben nu eenmaal geen knooppuntontwerper. Deze schetjes zijn enkel om aan te tonen dat er betere oplossingen moeten zijn dan de nu voorgestelde.
Welja, je bent er beter in dan ik... :roll:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 2:01

Bedankt. :)

Maar ja, hoe professioneler het eruit ziet, hoe kritischer men er naar kijkt...

De fly-overs in jouw voorstel waren wel veel cooler. 8-)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 19 jun 2005, 2:02

Tsja, 't heeft misschien iets te maken met mijn voorliefde voor de Italiaanse keuken...:mrgreen:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 19 jun 2005, 2:12

Overigens vind ik je eerste voorstel het elegantst, en het lijkt me ook het goedkoopst te ontwikkelen. Ik heb alleen wat tegen 'ingedeukte' rechtsaf-bogen; die mogen wel wat 'rechter':

Afbeelding

Zoals je ziet, neemt het ook minder ruimte in beslag. De bogen worden wel iets krapper, maar aangezien verkeer uit Eindhoven al niet zo'n hoge snelheid heeft, en de limiet op de oostelijke randweg ws. wel 80 km/h zal gaan worden, hoeft dat niet zo'n probleem te zijn (en helaas heb ik niet zo'n mooi tekenprogramma als jij... :cry: ;) ).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 2:18

Alargule schreef:Overigens vind ik je eerste voorstel het elegantst, en het lijkt me ook het goedkoopst te ontwikkelen. Ik heb alleen wat tegen 'ingedeukte' rechtsaf-bogen; die mogen wel wat 'rechter':

Zoals je ziet, neemt het ook minder ruimte in beslag. De bogen worden wel iets krapper, maar aangezien verkeer uit Eindhoven al niet zo'n hoge snelheid heeft, en de limiet op de oostelijke randweg ws. wel 80 km/h zal gaan worden, hoeft dat niet zo'n probleem te zijn
Tja, maar anderzijds kun je stellen: als het verkeer niet zo hard rijdt, waarom moeten de rechtsafbogen dan wel zo recht zijn? Ik denk toch echt dat ze meer baat hebben bij wat ruimere 'klaverblaadjes'. Die van mij waren ook maar op de gok getekend, maar die van jou worden volgens mij toch een beetje té klein.
(en helaas heb ik niet zo'n mooi tekenprogramma als jij... :cry: ;) ).
:twisted: :twisted:
Dat hoor ik vaker. Voorsprong door techniek zal ik maar zeggen. :)

Maar het eerste voorstel vind ikzelf ook het meest strak. Het tweede (2b) pas echter wel een stuk beter binnen het huidige ontwerp.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 19 jun 2005, 10:01

LennyKravitz schreef:Waarom is dit een dubbel knooppunt... links is het knooppunt en rechts is een afrit van de A58... Eindhoven Noord of zo...
Omdat het voor mij zo leek op de oorspronkelijke kaart :)

Ik vind de voorstellen om er 1 knooppunt van te maken veel beter dan de huidige plannen. Mooie tekeningen! Als die niet gaan, dan de trompetaansluiting.

Verder denk ik dat het logisch is dat de oostelijke randweg het nummer N50 zou krijgen. Dit komt beter uit met de afritnummering van de A50 (als ze het ooit nog tot een snelweg willen maken). Dit zou ook historisch gezien het meest logische zijn. En ook omdat de A58 W-O is en de A50 N-Z.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 19 jun 2005, 11:48

Wat een plannen allemaal! Wicher, jouw één-na-laatste knooppunt mag er van mij wel komen.

@Hajo: ook een mooi plan, maar je wilde de weg toch wel als snelweg aanleggen?

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » zo 19 jun 2005, 12:19

IQ schreef:
Verder denk ik dat het logisch is dat de oostelijke randweg het nummer N50 zou krijgen. Dit komt beter uit met de afritnummering van de A50 (als ze het ooit nog tot een snelweg willen maken). Dit zou ook historisch gezien het meest logische zijn. En ook omdat de A58 W-O is en de A50 N-Z.
Als de oostelijke randweg geen snelweg wordt dan vind ik het nummer N50 (of N58) helemaal niet logisch. Het suggereert een doorgaande nationale verbinding over een niet-autosnelweg, terwijl dat doorgaande verkeer nu juist over de A2 / A67 geleidt wordt.

Indien de weg er wél als snelweg komt (weinig kans op, helaas) dan lijkt me het nummer A58 beter dan A50, omdat het tracé van de oostelijke randweg zeer waarschijnlijk te ver van Eindhoven af komt te liggen om deze als een direkte noord-zuid hoofdverbinding te kunnen kenmerken (in relatie tot de A2). Daarentegen is de weg als doorgetrokken A58, dus voor het oost-west verkeer Breda/Tilburg - Venlo, naar mijn idee veel voor de hand liggender en ook verkeerstechnisch logischer (ivm de ombouw van de huidige A2/A67, waarbij de A2 bij De Hogt en Leenderheide als doorgaande snelweg zal worden gereconstrueerd) omdat het noord-zuid verkeer van en naar de A2 (Den Bosch) en A50 (Nijmegen) ook in de toekomst via deze -kortste- route geleid zal worden.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 12:53

IQ[] schreef: Verder denk ik dat het logisch is dat de oostelijke randweg het nummer N50 zou krijgen. Dit komt beter uit met de afritnummering van de A50 (als ze het ooit nog tot een snelweg willen maken). Dit zou ook historisch gezien het meest logische zijn. En ook omdat de A58 W-O is en de A50 N-Z.
Het wordt geen snelweg maar een autoweg met een regionale functie. Ik neem dus aan dat-ie zo'n héérlijk nummertje krijgt zoals N265.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 19 jun 2005, 18:28

Leuke knooppunten, alleen is mij niet duidelijk waarom het originele dubbele knooppunt nou zo verkeerd is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 18:38

:?:

Het dubbele knooppunt vind ik nogal een lapmiddel. Bedacht om maar per se het huidige ontwerp voor De Bokt te kunnen handhaven.

Handig is het ook niet. Het wordt volgens mij een stuk duurder omdat je 2 knooppunten moet aanleggen ipv 1 grote. Het veroorzaakt weefbewegingen en omrijden. Waarom 2 knooppunten als 1 logischer is?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 19 jun 2005, 18:42

Het dubbele knooppunt zorgt ervoor dat de hoofdrichting A50/A58 duidelijk benadrukt wordt, en dat het minder wenselijke dwars door de stad heenrijden voor doorgaand verkeer zoveel mogelijk wordt ontmoedigd. De aansluiting vanaf de Kennedylaan kan met het dubbele knooppunt met één simpel kunstwerk worden opgelost - in die zin is het veel goedkoper dan varianten waarbij het meer wordt geïntegreerd met het "hoofd-"knooppunt.

Voor mij is de Kennedylaan straks gewoon een afslag van de Oosttangent - en dat lijkt mij ook prima.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 19 jun 2005, 18:50

^^
René, ik zou het met je eens zijn als de Oosttangent inderdaad snelweg A58 zou worden. Dan moet de Kennedylaan gewoon een afrit worden, en zijn twee gescheiden aansluitingen op hun plaats.

Echter: de Oosttangent wordt geen snelweg. Het wordt een 2+2 autoweg (als ik me niet vergis), dus ongeveer gelijkwaardig aan de Kennedylaan. Bovendien lijkt men er in het plan helemaal niet op uit verkeer specifiek te weren uit de Kennedylaan, getuige alle fly-overs voor verkeer naar het oosten die verderop in de stad zijn gepland.
Gezien het feit dat beide wegen gelijkwaardig zijn zou ik ook willen komen tot een geintegreerd knooppunt, waarin beide wegen gelijkwaardig zijn verwerkt. In mijn voorstellen (m.n. 2b) is A58-A50 nog steeds duidelijk de hoofdrichting. Het kost slechts 1 kunstwerk extra, dus ongeveer evenveel als bij een losse aansluiting van de Kennedylaan.

Overigens: als de Oosttangent wél een A58 zou worden vind ik sowieso dat De Bokt drastisch anders moet worden. In het huidige ontwerp wordt sowieso A58west-A50 de hoofdrichting, wat bij een A58oost een Totso zou opleveren. Als de Oosttangent A58 wordt moet De Bokt meer zoiets als Ekkersweijer worden. De aansluiting van de Kennedylaan kan dan verderop als een trompetje.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 19 jun 2005, 21:31

Er zal nog wel het één en ander veranderd gaan worden voor de eerste schop de grond in gaat. Eerst moet die Randweg maar eens goedgekeurd worden - en dat lijkt me al een hele kunst - en tegen die tijd is het knooppunt De Bokt allang gebouwd. Ben benieuwd wat voor voorbereidende maatregelen ze al gaan bouwen, omdat het knooppunt op de randweg in plaast van de Kennedylaan moet worden aangesloten.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 20 jun 2005, 10:02

@René:
Klopt, mijn A58 heeft nogal scherpe bochten, maar dat komt door mijn niet al te beste "tekenkunsten". Ik heb het met Paint gemaakt en de mogelijkheden van dat programma zijn mij nog niet helemaal duidelijk: ik ben er druk mee aan het experimenteren. :) Uiteraard moet de weg zo worden aangelegd dat die voor de weggebruiker zo veilig mogelijk is. Is dit op het door mij voorgestelde tracé mogelijk?

@ Wicher:
jouw voorstel voor knooppunt De Bokt (voorstel 1) lijkt mij prima. Daarbij is de aansluiting voor de Kennedylaan een gewone aansluiting op de A58. Verkeer dat de snelwegen wil volgen, kan dat zonder oponthoud doen. Verkeer dat Eindhoven via de Kennedylaan wil inrijden, moet nu een duidelijke afslag nemen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 20 jun 2005, 16:47

Discussie over tekenprogramma's voor op PC staat nu in wegrestaurant.
klik hier om naar betreffende topic te gaan.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » zo 03 jul 2005, 15:15

Ik heb geruchten gehoord dat er plannen zijn om van de hele A270 een 80-km weg te maken en hem om te dopen tot N270. In Helmond is al een kleine drie kilometer snelweg "afgesnoept" en omgevormd tot 70-kilometerweg binnen de bebouwde kom; dit vanwege de uitbreiding van Helmond (met name de nieuwe wijk Brandevoort). Het daadwerkelijke snelweggedeelte van de A270 is nu nog maar 4½ km lang.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 03 jul 2005, 16:44

Mus schreef:Ik heb geruchten gehoord dat er plannen zijn om van de hele A270 een 80-km weg te maken en hem om te dopen tot N270.
Het zou mij niets verbazen. Maar als de weg tot N270 gedegradeerd wordt, maak er dan een autoweg van (dus 100 km/h als max. snelheid).

Je avatar: :lol: leuk! Ik krijg een weemoedig gevoel... :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » ma 04 jul 2005, 3:25

Ik denk dat voor die 4½ kilometer 80 of 100 niet veel scheelt.... even rekenen:

4½ km @ 80 km/h = 3 min 22½ sec
4½ km @ 100 km/h = 2 min 42 sec

een verschil van maar liefst 40½ seconde :) En dan alleen als je constant dezelfde snelheid vast kunt houden...

P.S. Wist je dat de A270 geen afritnummers heeft? Er is namelijk maar één afrit (Nuenen/Geldrop)...

P.S. #2: Wist je dat ik aan de N270 woon?