[A058] Oostelijke Randweg Eindhoven; voorkeursontwerp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 04 jul 2005, 9:22

Mus schreef:4½ km @ 80 km/h = 3 min 22½ sec
4½ km @ 100 km/h = 2 min 42 sec
Tja, en bij 120 km/h (thans toegestaan): 2 m 15 sec.
Inderdaad: bij 80 km/h 50% meer rijtijd dan nu (logisch).
Op een flut-afstand van nog geen 5 km meer dan een hele minuut langer onderweg zijn, dat is best veel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » di 05 jul 2005, 13:34

Ik denk dat het met die minuut wel meevalt, aangezien aan beide kanten (zowel Helmond als Eindhoven) nogal wat verkeerslichten staan. Je kunt dus hoogst zelden tot nooit aan één stuk doorkarren van Helmond naar Eindhoven.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 jul 2005, 18:19

Mus schreef:Ik heb geruchten gehoord dat er plannen zijn om van de hele A270 een 80-km weg te maken en hem om te dopen tot N270. In Helmond is al een kleine drie kilometer snelweg "afgesnoept" en omgevormd tot 70-kilometerweg binnen de bebouwde kom; dit vanwege de uitbreiding van Helmond (met name de nieuwe wijk Brandevoort). Het daadwerkelijke snelweggedeelte van de A270 is nu nog maar 4½ km lang.
En aan de Eindhovense kant is een stukje afgesnoept omdat de vluchtstrook daar een busstrook geworden is (richting Ehv).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » zo 10 jul 2005, 10:00

Mus Schreef:
Ik heb geruchten gehoord dat er plannen zijn om van de hele A270 een 80-km weg te maken en hem om te dopen tot N270
dat moeten ze echt nooit doen, ik pleit liever voor ongelijkvloerse kruisingen namelijk bij de Brandevoortsedreef in Helmond, Opwettense Dijk en de Van Onldenbarneveltlaan in Eindhoven. Dan krijg je een lange snelweg vanuit Helmond (Hortsedijk) naar Eindhoven (Insulindeplein alias "Berekuil").
Dit bevordert de doorstroming omdat ieder werkdag lange files ontstaan bij de stoplichten in Eindhoven.
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » zo 10 jul 2005, 23:10

nielske1990 schreef: dat moeten ze echt nooit doen, ik pleit liever voor ongelijkvloerse kruisingen namelijk bij de Brandevoortsedreef in Helmond, Opwettense Dijk en de Van Onldenbarneveltlaan in Eindhoven. Dan krijg je een lange snelweg vanuit Helmond (Hortsedijk) naar Eindhoven (Insulindeplein alias "Berekuil").
Dit bevordert de doorstroming omdat ieder werkdag lange files ontstaan bij de stoplichten in Eindhoven.
Jah, omdat niemand op het idee komt om de A67 te nemen. Helmond heeft geen ringweg, maar de A67 en de N279 zijn wel heel goed als zodanig te gebruiken (de A67 aan de zuidkant en de N279 aan de oostkant).

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 11 jul 2005, 12:55

Mus schreef:
Jah, omdat niemand op het idee komt om de A67 te nemen. Helmond heeft geen ringweg, maar de A67 en de N279 zijn wel heel goed als zodanig te gebruiken (de A67 aan de zuidkant en de N279 aan de oostkant).
En heel de westkant van Helmond dan...... ;) En trouwens, er zijn ook mensen die naar Eindhoven-Noord moeten, lijkt me een beetje overdreven om over de A67/A2 te rijden, bovendien wordt het daar dan weer te druk, maar ergens heb je wel gelijk.... :D
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

edwtie
polderweggetje

Bericht door edwtie » do 25 aug 2005, 14:43

Het wordt een ringsnelweg van Eindhoven. De eindhoven groeit al boven 200.000 inwoners. Over 20 jaar is eindhoven al grote stad .

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 25 aug 2005, 18:49

Over 20 jaar pas? En nu nog niet dan? Sorry hoor, maar ik vind 200.000 inwoners voor Nederlandse begrippen al een (vrij) grote stad.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 25 aug 2005, 19:28

Helaas ontbreekt het aan een echt centrum (ja, oke het Sratumseind, vanavond isset weer zover :)). Dat komt vooral door de spoorlijn op die dijk, de ene kant is niks te beleven (kant van de TU/e). Aan de andere kant ongezellige nieuwbouw :( Om over dat Piazza al helemaal niet te spreken...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 25 aug 2005, 19:34

@IQ[]: Ben ik als geboren en getogen Eindhovenaar niet helemaal met je eens. Okay, Eindhoven is geen Amsterdam, en zelfs geen Den Bosch, maar gezien de vrij korte historie van Eindhoven als stad én de nietsontziende slooppraktijken die het oude centrum teisterden na de Tweede Wereldoorlog, kun je ook niet meer verwachten. Aan die 'ene kant' ben ik overigens opgegroeid, en ja, daar valt weinig te beleven (je kunt er overigens wel prettig wonen). Het centrum is echter niet zo onaardig; er is de laatste jaren veel aandacht aan besteed om het wat mooier vorm te geven. De bouw van de Heuvel Galerie (1992), het opknappen van de Witte Dame (1997), de bouw van uitgaansgelegenheden in het Dommelkwartier (tegenover het station, 1997), de opleving van De Bergen (ongoing) én de nieuwe Piazza (2004) hebben Eindhoven wel wat meer allure gegeven dan het 10 à 15 jaar geleden had.
Wat Eindhoven echter nog steeds mist: een coherente visie over welke kant de stad nu op moet. Momenteel zijn het allemaal gefragmenteerde projecten, waartussen weinig samenhang lijkt te bestaan. Maar goed, misschien is het Eindhoven ook niet gegeven...Wat betreft de spoordijk: in een wereld vol met geldbomen was die allang in een tunnel gelegd; dat had veel meer samenhang in de stad gebracht. Maar goed, we leven nu eenmaal in een wereld zonder geldbomen...:( ;)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 16 mar 2006, 23:05

Volvootje, in een ander topic, schreef:Op het risiko af de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien.

Waarom is een "rondweg Eindhoven" ,maw de aanleg van een oostring om de cirkel te sluiten niet bespreekbaar, of wellicht bespreekbaar geweest, maar weer verworpen Question

De huidige randweg verbouwen is vast niet een paar euro's werk. Misschien is het wel net als met een oud huis, nieuwbouwen is soms goedkoper dan verbouwen.

Met de uitmonding van de recente A50 aan de noord-oostkant lijkt de cirkel topografisch al weer een stukje meer gesloten.
Het lijkt me dat de oostkant van Eindhoven ook gebaat is bij een dergelijk mooie ontsluiting. De stad Eindhoven zelf wordt op die manier ook wat meer ontlast.
En de westring (randweg) wordt automatisch minder belast omdat verkeer vanuit b.v.het zuiden met noord-oostelijke bestemming rechtsom Eindhoven zal gaan rijden.

Zelf woon ik in Ede en je wilt niet weten wat een ontlasting het gereedkomen van de nieuwe A30 voor de woonkern heeft betekend Razz .
De N224 noord-Ede en het vierbaans-stuk dwars door Ede zijn sinds ruim anderhalf jaar weer berijdbaar geworden.
Verkeerdruk is met minstens 50 % afgenomen.
Natuurlijk is een volledige ring rond Eindhoven de meest logische oplossing. En als er geen natuurgebied aan de oostkant van Eindhoven zou liggen waar de betreffende oosttangent dwars doorheen zou gaan lopen, zou de weg ook al lang aangelegd zijn.
Ik denk dat je voor de ontsluiting van de oostkant van Eindhoven moet gaan kijken naar oplossingen in het bestaande wegennet. Een aantal concrete voorbeelden: wegwerken van alle gelijkvloerse kruisingen in de A/N270 tussen Helmond/Nuenen en het Insulindeplein (waar de weg aanhaakt op de ring rond het centrum), de aanleg van een tunnel onder dit plein voor de ring en een viaduct over het plein voor de verbinding N270-Prof. Dorgelolaan; ongelijkvloers maken/verbreden van de ringweg tussen aansluiting Geldropseweg (een kruising die eveneens ongelijkvloers dient te worden) en Kennedylaan en de aanleg van een viaduct als verbinding tussen de Kennedylaan en de ring-oost. De Kennedylaan ligt al verdiept - misschien is er met wat pas- en meetwerk ook nog wel een mogelijkheid om er een extra rijstrook aan toe te voegen.
Voordelen: verkeer kan via de bestaande wegen goed doorstromen (beter dan nu) en er hoeft geen nieuwe weg om de stad heen aangelegd te worden;
Nadelen: ongelijkvloerse oplossingen zijn duur en al het doorgaande verkeer blijft in de stad.
Kies zelf maar wat je zwaarder vindt wegen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 17 mar 2006, 8:25

Nou, volgens mij komen er op de A270 alleen gelijkvloerse kruisingen bij... :roll:

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 17 mar 2006, 15:42

ViaHaaren schreef:Nou, volgens mij komen er op de A270 alleen gelijkvloerse kruisingen bij... :roll:
Als het zo door gaat helaas wel... :( Laatst hoorde ik trouwens dat inwoners van Nuenen geklaagt hadden over geluidsoverlast.... :? :roll: Dan denk ik: "Mensen, die weg ligt er al 30 jaar ( :?: ), waarom beginnen jullie nu te klagen?" Het antwoord zla dan wel zijn omdat er nu sprake van is om hem te degraderen... :evil: :x

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 26 apr 2006, 20:49

Peijs eist oplossing verkeersproblematiek Eindhoven

DEN HAAG - Minister Karla Peijs van Verkeer wil van het nieuwe gemeentebestuur van Eindhoven weten hoe het de verkeersproblemen rond de stad gaat oplossen. Ze beloofde vijftig miljoen euro voor de aanleg van een snelweg aan de oostkant van Eindhoven, maar B en W hebben dit plan afgeschoten.

Peijs eist dat het geld dat ze heeft toegezegd, nuttig wordt besteed. "We trekken dit bedrag niet uit voor een stoplicht", zei ze tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Ook het CDA-Kamerlid Mastwijk vroeg zich hardop af of die steun wel zin heeft nu de plannen voor een ruit om de stad van tafel zijn gehaald.

Bron: omroep Brabant
De autogordel: een band voor het leven.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 26 apr 2006, 21:01

Frits schreef:Peijs eist oplossing verkeersproblematiek Eindhoven

DEN HAAG - Minister Karla Peijs van Verkeer (...) beloofde vijftig miljoen euro voor de aanleg van een snelweg aan de oostkant van Eindhoven, (...) "We trekken dit bedrag niet uit voor een stoplicht", zei ze tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
Moet me nogal een stoplicht worden... 8-)

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 26 apr 2006, 21:37

Hoewel ik een grote ring wel graag zie om Eindhoven, zij het voor het doorgaande verkeer, zie ik nu liever het geld in het ongelijkvloers maken van geplande en huidige ongelijkvloerse kruisingen op de A270. Ook de kruisingen op de ring zouden omgebouwd moeten worden. Dat is veel effectiever voor het forenzenprobleem dan star vasthouden aan een rondweg voor regionaal verkeer.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 22:29

Moet me nogal een stoplicht worden... Cool
Flashlights. En een disco tijdens de kleine uurtjes... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » do 27 apr 2006, 14:08

Hoe erg kun je het verdraaien..: In het eindhovensdagblad stond dat iemand dat in de kamer had gezegd (van dat stoplicht), maar hier staat weer dat peijs dat zegt... :roll:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 27 apr 2006, 16:14

praatpaal schreef:Hoewel ik een grote ring wel graag zie om Eindhoven, zij het voor het doorgaande verkeer, zie ik nu liever het geld in het ongelijkvloers maken van geplande en huidige ongelijkvloerse kruisingen op de A270. Ook de kruisingen op de ring zouden omgebouwd moeten worden. Dat is veel effectiever voor het forenzenprobleem dan star vasthouden aan een rondweg voor regionaal verkeer.
Denk ik ook. Zoveel kost dat nou ook weer niet.

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » do 27 apr 2006, 19:02

ViaHaaren schreef:
praatpaal schreef:Hoewel ik een grote ring wel graag zie om Eindhoven, zij het voor het doorgaande verkeer, zie ik nu liever het geld in het ongelijkvloers maken van geplande en huidige ongelijkvloerse kruisingen op de A270. Ook de kruisingen op de ring zouden omgebouwd moeten worden. Dat is veel effectiever voor het forenzenprobleem dan star vasthouden aan een rondweg voor regionaal verkeer.
Denk ik ook. Zoveel kost dat nou ook weer niet.
Denk ik ook niet, enkel de berenkuil zal een dure zaak zijn. Ik hoop dat men niet alleen kruisingen in Eindhoven aanpakt maar ook in Helmond vooral die bij Brandevoort.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 27 apr 2006, 20:16

Ja, ik voorzie daarbij het hele trace' tussen Helmond en Eindhoven. Ik weet nog niet precies wat men met de Kasteeltraverse aanmoet. maar de kruisingen westelijk daarvan ongelijkvloers maken lijkt me een goed streven.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 27 apr 2006, 21:23

Dat zijn dus de kruising met de Wolvendijk, de kruising met de Van Oldenbarneveltlaan en de Berenkuil. Bij de twee eerste kruisingen voorzie ik weinig problemen om die ongelijkvloers te maken - volgens mij is er bij de Van Oldenbarneveltlaan zelfs al rekening gehouden met een ongelijkvloerse uitvoering (daar heb ik al eens iets over gepost hier). De Berenkuil wordt een wat duurder verhaal. Het liefst zie ik een Rottepolderplein-achtige oplossing, met de huidige rotonde voor het afslaande verkeer. Realistischer lijkt mij echter alleen een ondertunneling van de Ring - enige vraag is dan wat je met het fietsknooppunt in die Berenkuil aanmoet.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 28 apr 2006, 16:27

praatpaal schreef:Ja, ik voorzie daarbij het hele trace' tussen Helmond en Eindhoven. Ik weet nog niet precies wat men met de Kasteeltraverse aanmoet. maar de kruisingen westelijk daarvan ongelijkvloers maken lijkt me een goed streven.
Een tunnel ipv de huidige Kasteeltraverse zou 80 mljn moeten kosten....Dat is ook niet de bedoeling (dit plan is ten ruste gekomen). De kruisingen westelijk hiervan zijn soms erg :!: moeilijk aan te pakken. (ongelijkvloers past hier eigenlijk niet op een normale manier). De kruising bij Brandevoort moet iig worden aangepakt (ook goed mogelijk). Wellicht dat een groene golf al behoorlijk wat doet oplossen (al het verkeer kan in één lange rij de stad uit / in worden gestuurd)....

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » vr 28 apr 2006, 23:55

80 miljoen. Dat is eigenlijk helemaal niet zo duur voor zón tunnel vind ik.

Edit SI: quotes verwijderd

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 29 apr 2006, 9:46

BlaZ schreef:80 miljoen. Dat is eigenlijk helemaal niet zo duur voor zón tunnel vind ik.
Zo heel lang is ie nou ook weer niet. Maar het is zo dat de gemeente zoveel geld niet wil neer tellen en er verder niet veel 'meebetalers' zijn. Zou wel leuk zijn, zo'n tunneltje... ;)

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » za 29 apr 2006, 11:20

Van waar tot waar zou dat tunneltje moeten gaan lopen eigenlijk?

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 29 apr 2006, 11:31

Thv de huidige Kasteeltraverse.

Zéér lang geleden stond er eens in een landelijke ochtendkrant (ik meen het Parool) een artikel over de plannen voor de Amsterdamse metro, getiteld: "Alleen mollen en Rotterdammers leven onder de grond". Op zich zit daar wel wat in: we moeten niet voor élk probleem meteen maar dure tunneloplossingen gaan bedenken. ;)

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 29 apr 2006, 17:11

De kwantiteit van het wegennet is nu zo groot dat ook gekeken mag worden naar de kwaliteit. Tunnels kunnen waar nodig een goede bijdragen leveren aan het oplossen van verschillende problemen. Die kennen we onderhand wel. Hoewel het voor mij ook niet overal meteen hoeft, zie ik het wel graag. Ten opzichte van andere landen/steden loopt men in Nederland wel achter op de toepassing ervan. Kijk bijvoorbeeld naar Duesseldorf, Barcelona, Brussel en Parijs.

Maar ik denk dat de Kasteeltraverse niet echt het grootste probleem is. Dus die tunnel hoeft wat mij betreft op korte termijn niet te komen.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 29 apr 2006, 19:15

praatpaal schreef: Maar ik denk dat de Kasteeltraverse niet echt het grootste probleem is. Dus die tunnel hoeft wat mij betreft op korte termijn niet te komen.
De Kasteeltraverse is idd niet het grootste probleem. Volgens mij zit het probleem in de kruisingen waar soms erg lange rijen ontstaan. Soms naar het volgende kruispunt zodat op die kruising ook were vol komt te staan en langzaam verspreid zich een file over de stad... ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 29 apr 2006, 21:23

Zie: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... highlight= voor foto's van de Kasteeltraverse....