ReisThijs schreef:En in Den Haag-Bezuidenhout heet die laan dan weer Laan van Nieuw Oost-Indië. Dat lijkt toch verdacht veel op Laan van Nieuw Oosteinde.
Ja, ja. Waarschijnlijk zijn beide straten genoemd naar een uitspanning (drink en danslokaal) rond het Haagse Bosch in de 19e eeuw (ooit aangelegd als park ala Clingendael waar je kon flaneren en waar bosconcerten werden gegeven).
De bronnen zijn diffuus of dit lokaal Einde of Indië heeft geheten. Ik gok op de ordinaire versie (gewoon genoemd naar de uithoek in de nieuwe oostelijke wijk gebouwd vanaf circa 1880).
De "lanen" waren vroeger 3+3 verkeersriolen.
Voorburg was destijds ook al gesplitst door trein en auto zoals René zei, met bij de Herenstraat een stalen viaduct en gelijkvloerse treinovergang.
Ik weet niet waarom destijds voor een viaduct is gekozen ipv een tunnelbak. Ik denk dat het te maken heeft met de nabijheid van het toen al deels aangelegde Prins Clausplein en de onmogelijkheid om vanaf de A4 (zonder afbraak van het hele verkeersplein) flyovers nog een tunnel in te duiken die ook onder de Vliet had doorgegaan. Daarbij is de aanleg van een tunnel veel lastiger in de beperkte ruimte tussen huizen, bestaande weg en spoor, die niet jarenlang omgeleid konden worden.
De Utrechtsebaan werd aangelegd in saneringswijken dus had alle ruimte voor de bouw.
Nu een tunnel aanleggen voor met name estetica is (naast jarenlange overlast) echt weggegooid geld en zal minstens een miljard kosten. Wellicht moet Voorburg maar eens gaan sparen .....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...