[A012] Passage Voorburg: plannen en ontwikkelingen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

[A012] Passage Voorburg: plannen en ontwikkelingen

Bericht door Rene » do 14 sep 2006, 10:55

AD Haagsche Courant (14-9-2006) schreef:'A12 bij Voorburg moet door tunnel'

VOORBURG - Het deel van de A12 dat langs Voorburg loopt, moet binnen vijftien jaar worden ondertunneld, vindt het Leidschendam-Voorburgse gemeentebestuur. „De problemen met luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het lelijke uitzicht op die snelweg hebben nu lang genoeg geduurd," zegt wethouder Beimers (CDA, verkeer).

Beimers stelt dat duizenden Voorburgers dagelijks last hebben van de snelweg. „Hun gezondheid moet prioriteit hebben. De landelijke overheid trekt € 740 miljoen uit voor het verdiept aanleggen van de A4 door Midden-Delfland en heeft miljarden beschikbaar gesteld voor de HSL onder het Groene Hart. Allemaal prima, maar nu zijn de Voorburgers aan de beurt." Hij beseft dat een tunnel duur is. „Maar met de ruimte die ontstaat, kan je veel geld terugverdienen, bijvoorbeeld door dat te gebruiken voor woningen of bedrijven." Hu weet niet hoe Den Haag bereikbaar moet blijven tijdens de aanleg van zo'n tunnel: „Er moet veel onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden."
Zijn Haagse collega-wethouder P. van Woensel reageert gekscherend op het idee van Beimers: „Zodra het Trekvliettracé en de A4 door Midden-Delfland er liggen én de verbindingsweg tussen de A13 en A16 en de Rijnlandroute van de A4 naar de A44 zijn gerealiseerd, wil ik in de 22ste eeuw best meedenken over een gedeeltelijke ondertunneling van de A12." Volgens Van Woensel worden met bovengenoemde wegen de problemen al grotendeels opgelost. Aanleg van een tunnel zou juist voor meer overlast zorgen.
Leischendam-Voorburg loopt met molentjes :nuts:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: A12: Leidschendam-Voorburg wil tunnel

Bericht door Kaaiman » do 14 sep 2006, 11:08

wethouder Beimers (CDA, verkeer) schreef:De problemen met luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het lelijke uitzicht op die snelweg hebben nu lang genoeg geduurd.
Duidelijk geen smaak :P En dat is wethouder van verkeer? :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 sep 2006, 12:10

het lelijke uitzicht op die snelweg
Ben ik nou de enige Nederlander die zelfs op de fiets wel eens afstapt om eventjes naar de snelweg te kijken? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 14 sep 2006, 13:01

Zijn Haagse collega-wethouder P. van Woensel reageert gekscherend op het idee van Beimers: „Zodra het Trekvliettracé en de A4 door Midden-Delfland er liggen én de verbindingsweg tussen de A13 en A16 en de Rijnlandroute van de A4 naar de A44 zijn gerealiseerd, wil ik in de 22ste eeuw best meedenken over een gedeeltelijke ondertunneling van de A12."
De enige juiste reactie! :mrgreen:
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » do 14 sep 2006, 13:03

Ik zeg doen. En leg die spoorlijn dan ook direct in die bak. Ik kwam een tijdlang dagelijks in Voorburg en kon me blijven verbazen over hoe dat dorp in tweeën gesneden werd door die bundel. Goed, je hebt wel een leuk uitzicht vanaf het station op de Prins Clausplein...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 14 sep 2006, 13:21

Ik zeg doen. En leg die spoorlijn dan ook direct in die bak. Ik kwam een tijdlang dagelijks in Voorburg en kon me blijven verbazen over hoe dat dorp in tweeën gesneden werd door die bundel.
Zullen we de A10-west, de A28 door Zwolle, de N7 door Groningen etc... dan ook maar ondertunnelen? :roll:

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » do 14 sep 2006, 13:47

Voor de A10 valt nog wat te zeggen. Bij de A28 is de situatie niet te vergelijken. En wordt de N7 al niet omgeleid...?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 14 sep 2006, 13:53

De A10-west krijgt haar omlegging al in de vorm van de A5, maar de omlegging van de A/N7 is volgens mij van de baan.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 14 sep 2006, 13:56

Bij de A28 is de situatie niet te vergelijken.
Waarom niet?
En wordt de N7 al niet omgeleid...?
Ja, maar dat is het oostelijke deel. Daar wordt de N7 omgeleid, via het nieuw te bouwen knooppunt Driebond. Heeft verder echter niets te maken met het deel Europaplein - Julianaplein. Overigens wordt het Julianaplein wel (binnenkort?) aangepakt (ongelijkvloers).

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » do 14 sep 2006, 14:07

Jeroen schreef:Bij de A28 is de situatie niet te vergelijken.
Waarom niet?

De stad wordt minder doorsneden. Hoewel de A28 wel vlak langs de binnenstad loopt, loopt hij niet dwars door woonwijken. Aan de Noordkant van de A28 liggen alleen maar naoorlogse woonwijken, zoals Holtenbroek en Aalanden. Verder zit er langs een groot gedeelte van de A28 een groene bufferzone en ontbreekt de spoorlijn die Voorburg er ook nog eens naast heeft liggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 sep 2006, 14:50

Ik weet dat er plannen waren voor een ondertunneling van de N 7 als A 7 tussen de knp. Europaplein en de afr. Groningen West. Ik heb hem zelfs nog ergens op een kaartje staan met de toevoeging: "Maastricht-oplossing". In deze plaats is de tunnel al in een verder gevorderd stadium van planvorming terecht gekomen :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 sep 2006, 14:50

Mmm, het noemen van knp. Europaplein betekent in Politieke-taal: Tijd voor een tunnel :P

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 14 sep 2006, 17:14

Vinny schreef:
het lelijke uitzicht op die snelweg
Ben ik nou de enige Nederlander die zelfs op de fiets wel eens afstapt om eventjes naar de snelweg te kijken? :roll:
Nee, hier zit er nog eentje. 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 14 sep 2006, 19:50

Beetje kulargumenten. Ja, hun krijgen ook een tunnel dus dan moeten wij dat ook. :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 14 sep 2006, 19:55

Het zal niet makkelijk zijn om bij Voorburg een tunnel aan te leggen. De A12 zit hier tussen het spoor en de bebouwing van Voorburg gepropt.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 14 sep 2006, 21:57

Is overkapping van de snelweg dan geen oplossing?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 14 sep 2006, 21:58

Dan krijgt half Voorburg geen zonlicht meer.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 14 sep 2006, 22:39

Een overkapping van glas en staal neem ik dan aan? Ik vind die snelweg daar zo verhoogt wel vet. Beetje Los Angeles-achtig! Zeker later met de groeiende skyline!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 14 sep 2006, 23:18

voor weggekken is het wel aardig ja, maar voor de bewoners... als je bijvoorbeeld kijkt naar die huizen vlak onder de afrit, volgens mij zijn die geen stuiver meer waard

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 15 sep 2006, 0:25

Wouter N14 schreef:voor weggekken is het wel aardig ja, maar voor de bewoners... als je bijvoorbeeld kijkt naar die huizen vlak onder de afrit, volgens mij zijn die geen stuiver meer waard
Dat waren ze vroeger ook niet, toen al het verkeer zich nog via de rotonde naar de Van Alkemadelaan wurmde en de overweg continu dicht lag, en alles dus continue verstopt zat.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 sep 2006, 17:52

de Van Alkemadelaan ligt toch niet in de buurt van afrit Voorburg. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, vroeger zal het ook wel niet best zijn geweest :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 15 sep 2006, 22:16

Ach, die oude flutlaan naarScheveningen heet in Voorburg de Laan van Nieuw Oosteinde. Even vergeten.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » za 16 sep 2006, 1:26

En in Den Haag-Bezuidenhout heet die laan dan weer Laan van Nieuw Oost-Indië. Dat lijkt toch verdacht veel op Laan van Nieuw Oosteinde.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » za 16 sep 2006, 16:50

Voorburg-Leidschendam heeft zeker de smaak te pakken na de tunnels in de N14.;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 16 sep 2006, 18:49

niet alleen LV: de Hubertustunnel en de Trekvliettunnel in Den Haag en de RijnlandRoute-tunnel in Voorschoten/Leiden zijn ook kansrijke projecten ;)

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » za 16 sep 2006, 20:30

Wouter N14 schreef:niet alleen LV: de Hubertustunnel en de Trekvliettunnel in Den Haag en de RijnlandRoute-tunnel in Voorschoten/Leiden zijn ook kansrijke projecten ;)
Terwijl de al eerder aangelegde tramtunnel door de Grote Marktstraat beschouwd mag worden als een fiasco. Heel wat extra geld heeft het gekost om die tunnel af te krijgen. Tevens heeft de tramtunnel er voor gezorgd dat de Grote Marktstraat een stuk minder levendig is geworden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 sep 2006, 9:05

ReisThijs schreef:En in Den Haag-Bezuidenhout heet die laan dan weer Laan van Nieuw Oost-Indië. Dat lijkt toch verdacht veel op Laan van Nieuw Oosteinde.
Ja, ja. Waarschijnlijk zijn beide straten genoemd naar een uitspanning (drink en danslokaal) rond het Haagse Bosch in de 19e eeuw (ooit aangelegd als park ala Clingendael waar je kon flaneren en waar bosconcerten werden gegeven).

De bronnen zijn diffuus of dit lokaal Einde of Indië heeft geheten. Ik gok op de ordinaire versie (gewoon genoemd naar de uithoek in de nieuwe oostelijke wijk gebouwd vanaf circa 1880).

De "lanen" waren vroeger 3+3 verkeersriolen.

Voorburg was destijds ook al gesplitst door trein en auto zoals René zei, met bij de Herenstraat een stalen viaduct en gelijkvloerse treinovergang.

Ik weet niet waarom destijds voor een viaduct is gekozen ipv een tunnelbak. Ik denk dat het te maken heeft met de nabijheid van het toen al deels aangelegde Prins Clausplein en de onmogelijkheid om vanaf de A4 (zonder afbraak van het hele verkeersplein) flyovers nog een tunnel in te duiken die ook onder de Vliet had doorgegaan. Daarbij is de aanleg van een tunnel veel lastiger in de beperkte ruimte tussen huizen, bestaande weg en spoor, die niet jarenlang omgeleid konden worden.

De Utrechtsebaan werd aangelegd in saneringswijken dus had alle ruimte voor de bouw.

Nu een tunnel aanleggen voor met name estetica is (naast jarenlange overlast) echt weggegooid geld en zal minstens een miljard kosten. Wellicht moet Voorburg maar eens gaan sparen .....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 sep 2006, 18:30

Toekomst?
RijnlandRoute = tunnelconstructie > N11
Norah = Sijtwendetunnel > N14
Voorburg > tunnelconstructie > N12
Trekvliettracé > tunnelconstructie > N13

Nou nog even de getalletjes op een logische volgorde :lol:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 15 okt 2006, 20:38

Telegraaf (13-10-2006) schreef:Voorburg wil de A12 ondergronds
Eis aan Peijs: Weg niet meer horen, zien of ruiken

VOORBURG - De Utrechtsebaan en het treinspoor moeten vanaf het prins Clausplein tot aan de grens met Den Haag ondergronds gaan. Dat eist de Voorburgse verkeerswethouder Eppe Beimers (CDA), die zijn plan inmiddels bij Verkeersminister Peijs op tafel heeft gelegd.

Monsterlijk
„We willen de A12 niet meer horen, zien of ruiken", zegt Beimers naar aanleiding van de plannen van Peijs om de snelheidlimiet rond Den Haag weer te verhogen naar 100 km/uur. De 25 jaar oude rijksweg, waarvan zestig procent van het verkeer richting Den Haag gebruik maakt, is een permanente bron vah overlast voor de circa achtduizend inwoners in het westen, noorden en het centrum van Voorburg. De weg en de naastgelegen spoorbaan op palen lopen zelfs op slechts enkele meters afstand van sommige huizen. Bovendien scheidt het betonnen obstakel op lompe wijze de monumentale Herenstraat van het al even fraaie Oosteinde met het monumentale huis van Constantijn Huygens. „Het is een monsterlijk ding", vindt Beimers, „dat met enkele duizenden auto's per etmaal ook nog eens enorm veel lawaai veroorzaakt. En belangrijker nog: veel fijnstof, wat enorm schadelijk is voor de gezondheid."

Megaproject
Deze drie grote bezwaren kunnen volgens de CDA-wethouder in een klap worden opgelost door circa vier kilometer van de Utrechtsbaan in een tunnelbak te leggen, net als het Sijtwendetraject (N14). Ook het spoor moet onder de grond. Station Voorburg kan dan ondergronds worden aangelegd of worden opgeschoven richting industrieterrein De Binkhorst. „Het plan voor de verkeerstunnel bevindt zich volgens Beimers nog in een prematuur stadium. „We hebben het natuurlijk ook over een megaproject, waarvoor we als college van B en W nu proberen genoeg draagvlak te vinden." Daar heeft hij goede hoop op: „Er worden enorme bedragen gestoken in de ondertunneling van natuurgebieden. Als er miljarden gaan naar de koeien en bijen, dan kan het rijk niet achterblijven bij vergelijkbare wegen dwars door woonwijken."

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 15 okt 2006, 21:14

Die laatste zin geeft al meteen het gevaar aan van deze tunnelmania. :?

En bovendien is dit hele verhaal overdreven dat het nu opeens na 25 jaar zo'n probleem is.