[A012] Passage Voorburg: plannen en ontwikkelingen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 16 okt 2006, 11:23

Inderdaad tunnelmanie. Over in nimby-Nederland voelt men zich nu vrij om te roepen 'Alleen ondergronds, anders niet'. Zonder enigszins stil te staan bij de gigantische kosten ervan en de scheve kosten/baten-verhouding. Die kosten hoeft men toch niet zelf te betalen. Intussen blijft men wel eeuwig dwarsliggen met deze irreele eis (daarbij geholpen door het Nederlandse planningstelsel), en komen de planners er toch niet aan uiteindelijk toch die belachelijke tunnel aan te laten leggen.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 16 okt 2006, 12:06

Een reeler plan vind ik de verlegging van de snelweg. Je kunt over een behoorlijke lengte vanaf kn Prins-Clausplein richting Den Haag de snelweg bovenop het spoor bouwen. Voordeel daarbij is dat je het nieuwe viaduct kan bouwen terwijl het verkeer kan blijven doorstromen. In de toekomst zal het verkeer nog veel schoner worden, dus het probleem van de luchtvervuiling zal zich ook wel vanzelf (deels) oplossen. Aan beide zijden kun je glazen schermen neerzetten die geluidsbelasting moeten terugdringen. In combinatie met stil asfalt denk ik dat je een stuk verder komt met minder geld.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 16 okt 2006, 12:32

Snelweg boven het spoor??? Wat is daar de vooruitgang van? De weg verschuift er maar iets door, maar komt nog hoger en daardoor meer in het zicht te liggen. En dat tegen hoge kosten.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 16 okt 2006, 14:10

Tsja, dit heb je sowieso al opgelost:

De weg en de naastgelegen spoorbaan op palen lopen zelfs op slechts enkele meters afstand van sommige huizen. Bovendien scheidt het betonnen obstakel op lompe wijze de monumentale Herenstraat van het al even fraaie Oosteinde met het monumentale huis van Constantijn Huygens.

Maar goed, ik ben wel benieuwd wat hier uit komt. Dat van mij was ook maar een voorstel. Het lijkt me stukken goedkoper dan ondertunnelen. Als ook het spoor erbij komt heb je een Dokmodel in het kwadraat. Het Dokmodel bij de Zuidas wordt maar 1200m lang tegen 4km in dit plan. Zelfs daar wordt nog getwijfeld of de aanleg reeel is. Maar goed, als ze het deels zelf kunnen ophoesten, dan houd ik die gemeente niet tegen!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 16 okt 2006, 18:00

Ze moeten dit zelf maar betalen dan, en anders gaan ze maar weer ergens anders over zeuren. :roll:

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 17 okt 2006, 19:28

Meten is weten.
Die tunnel kan nooit 4 km lang worden. Ik heb al een aantal kaarten en satellietfoto's bestudeerd, maar 4 km gaan ze nooit halen. Een dikke km kunnen ze wel overkappen ter hoogte van ontwikkelgebied de Binckhorst, waar de weg op maaiveld ligt. Dat zou dan ook weer ten goede kunnen komen aan de ontwikkeling van dat terrein, waar een park overheen gelegd kan worden met aan Haagse zijde de nieuwe (hoog)bouw. Overkappen lijkt me op dat stukje prima, zolang zij dat (voor grootste deel) uit een eigen potje betalen.

Dat stuk op palen zou ik zo laten liggen. Verleggen is ook een optie, maar kan een dure grap worden. Ondertunneling van dat stuk lijkt me eigenlijk al niet mogelijk met die Vliet en de opritten van het Prins-Clausplein.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 19 okt 2006, 1:09

praatpaal schreef: Dat stuk op palen zou ik zo laten liggen. Verleggen is ook een optie, maar kan een dure grap worden. Ondertunneling van dat stuk lijkt me eigenlijk al niet mogelijk met die Vliet en de opritten van het Prins-Clausplein.
Als ik het vergelijk met de situatie bij de N14 iets verderop dat moet dat op zich wel te doen zijn.. Zal een hele onderneming zijn om dat voor elkaar te krijgen zonder de huidige situatie al te veel te storen, maar onmogelijk lijkt het me niet.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 19 okt 2006, 9:44

Houd er wel rekening mee dat het een snelweg is. En dat de configuratie van het Prins-Clausplein wel van een andere orde is dan een afrit Leidschendam. (lettende op het niveauverschil. Maar goed, je zult niet de eerst in Nederland zijn die (snel)wegen wil degraderen. :D

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 19 okt 2006, 11:13

praatpaal schreef:Houd er wel rekening mee dat het een snelweg is. En dat de configuratie van het Prins-Clausplein wel van een andere orde is dan een afrit Leidschendam. (lettende op het niveauverschil. Maar goed, je zult niet de eerst in Nederland zijn die (snel)wegen wil degraderen. :D
Met een maximum snelheid van 80 km/uur kan ik het als snelweg niet meer serieus nemen in ieder geval.. :(

Maar goed, ik ben verre van een expert op dit gebied, zo op het eerste gezicht lijkt het me geen onmogelijke opgave in ieder geval. Denk dat het vinden van de ruimte om dit aan te leggen naast de bestaande A12 een groter probleem zal zijn..

Wouter N14
Moderator

Ondertunneling A12-Voorburg en treintracé

Bericht door Wouter N14 » di 26 jun 2007, 9:22

De regio heeft de boorsmaak te pakken. Lijkt mij op zich geen verkeerd plan, maar het kost natuurlijk wel erg veel....
[url=http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1460847.ece]www.ad.nl[/url], 25 juni 2007 schreef: Utrechtsebaan en treintracé ondertunnelen
Door HANS VERHAGEN

VOORBURG - De gemeente Leidschendam-Voorburg wil de A12 en het naastgelegen treintracé vanaf de Utrechtsebaan tot het Prins Clausplein - 3,5 tot 4 kilometer - ondertunneld hebben. Geschatte kosten van de geboorde tunnels: ruim een miljard euro. Het rijk moet het grootste deel daarvan gaan betalen.

Dit idee komt van waarnemend burgemeester Bruno Bruins van Leidschendam-Voorburg. Om zijn plan alvast extra glans te geven heeft de burgemeester een artist’s impression illustratie van het toekomstbeeld laten maken. Bruins weet als oud-staatssecretaris en oud-wethouder van Den Haag heel goed dat zoiets niet van vandaag op morgen wordt gerealiseerd. „Voor de leefbaarheid van dit sterk verstedelijkte gebied is het onder de grond stoppen van het autoverkeer en de treinen op termijn onvermijdelijk’’, stelt hij. „Ik vind dat hier heel serieus over moet worden nagedacht. ’Een mooie boom plant je twintig jaar geleden’, luidt een Chinees gezegde.’’

Bruins gaat binnenkort met zijn idee langs bij betrokken ministeries, provincie, stadsgewest Haaglanden en uiteraard ook de NS.

Het grote voordeel van een ondertunnelde A12, inclusief het treintracé en een ondergronds station, is volgens de burgemeester dat er een ruim opgezet, vooral groen gebied, terugkomt. Dan zijn er volgens hem nog wel mogelijkheden om beperkte nieuwbouw te plegen. „Verder zal moeten worden nagedacht om het station uit te breiden in de richting van de Binckhorst, waar een hoogwaardig woon- en werkgebied moet komen. Wij vinden in dat geval natuurlijk wel dat dit NS-station zijn intercity-status moet terugkrijgen.’’
Afbeelding
Illustratie Gemeente Leidschendam-Voorburg
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 26 jun 2007, 9:25

Als ze de A12 ter plaatse 2x zo breed maken... :dyn_hyp:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 10:24

Laat die weg daar maar lekker liggen.

Overigens valt het met die barrièrewerking tegenwoordig reuze mee.
Wie de oude situatie kent van voor de viaducten, zal dat beamen.
Toen de spoorlijn nog laag lag, boog bijvoorbeeld de Prinses Mariannelaan met een boog af naar het Westeinde; een doorgaande verbinding met de Parkweg was er destijds niet. Tussen de overwegen aan de Maanweg en het Westeinde was gewoon absoluut geen mogelijkheid om het spoor over te komen, dat is nu wel anders. Ook is na de aanleg van het viaduct het park van Hofwijck weer grotendeels hersteld - dat was met de lage spoorlijn een stuk kleiner en bovendien al decennialang slecht onderhouden.
De aanleg van de A12 is ook niet slecht geweest voor Voorburg - wie weet hoe het vroeger was met de gelijkvloerse koppeling op de Laan van NOI, weet dat dit tegenwoordig een barrière van formaat zou geweest (vele malen groter dan het viaduct nu), en dat oponthoud, overlast en emissies een veelvoud zouden zijn ten opzichte van de huidige situatie met viaduct.

Nee, Voorburg moet niet zeuren. Ze gedragen zich daar als Niesje-nooit-tevree. Er zijn belangrijker problemen op te lossen en om rijksmiljarden in te steken, dunkt me.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 26 jun 2007, 10:51

Laat alles leggen zoals het er nu legt. Het legt toch goed of niet? Ik vind het mooie plannen dat wel maar ik denk dat het geld beter naar andere projecten kan gaan. Als ze het wel willen kunnen ze het toch zelf gaan betalen. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 26 jun 2007, 11:20

Ik geloof dat een Haagse wethouder ooit over deze Voorburgse wens heeft gezegd: Als de A4 MD, het Trekvliettracé en de Rijnlandroute zijn aagelegd kunnen we beginnen hierover na te denken.

Het zou wel mooi zijn, maar de prioriteit van zoiets is natuurlijk 0,0.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » di 26 jun 2007, 12:07

Graag en zo snel mogelijk alsjeblieft. De huidige constructie getuigd van extreme lelijkheid. Ik heb een tijdlang dagelijks gebruik gemaakt van station Voorburg en verbaasde me telkens weer over het feit dat er niets aan die constructie gedaan werd.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 26 jun 2007, 12:22

Het riekt mij een beetje teveel van:
'Rijk, kunnen jullie effe dokken om trein en auto onder de grond te stoppen, dan hebben wij weer grond om uit te venten aan projectontwikkelaars.'
Want groen bovenop een tunneltracé klinkt leuk, maar levert niets op en ja, van droog brood kan een gemeente niet eten.
Ach, leuk proefballonnetje, maar laat het daar maar lekker hangen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jun 2007, 12:23

Wat is er mis met de huidige Utrechtsebaan? Ik vind het wel een mooi stuk (stads)snelweg, zoals het er nu ligt.

Foto's van een maandje terug:

http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=7874
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 26 jun 2007, 13:30

Palance schreef:Wat is er mis met de huidige Utrechtsebaan?
Ben je wel eens in de Herenstraat in Voorburg geweest? (Onder de A12 dus?)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 14:18

VincZ schreef:Ik heb een tijdlang dagelijks gebruik gemaakt van station Voorburg en verbaasde me telkens weer over het feit dat er niets aan die constructie gedaan werd.
Zeker nooit op het station Voorburg van 1980 geweest ?
Ken het verleden, en tel je zegeningen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 26 jun 2007, 14:28

In zekere zin is dit volgens mij vergelijkbaar met het spoorviaduct in Delft. Dat liep ook ooit op maaiveld met alle ellende van dien. In de jaren 60 kwam het idee dat iedereen er beter van werd als dat ding omhoog ging, en dus werd een viaduct gebouwd. Veertig jaar later blijkt die oplossing ook tot de nodige overlast te hebben gezorgd. In Delft komt nu dus een tunnel. Zo beschouwd is het dus terecht dat Voorburg ook een tunnel wil, maar als je het in een prioriteitenlijstje zou plaatsen hoeft het idd niet hoog genoteerd te staan.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » di 26 jun 2007, 15:11

René schreef:
VincZ schreef:Ik heb een tijdlang dagelijks gebruik gemaakt van station Voorburg en verbaasde me telkens weer over het feit dat er niets aan die constructie gedaan werd.
Zeker nooit op het station Voorburg van 1980 geweest ?
Ken het verleden, en tel je zegeningen.
Nee dank je. Ik kijk liever vanuit het heden dan het verleden als maatstaf te nemen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 16:13

Relativeren.

Voor een fractie van de kosten van een ondertunneling is thans een situatie aanwezig die vele, vele malen beter is dan die van 25 jaar geleden.
Nog verder gaan kost maatschappelijk erg veel geld, en levert maatschappelijk gezien maar weinig meerwaarde op.
Dat is de les die het verleden aan het heden koppelt, en aan deze onzinnige plannen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 16:17

Wouter N14 schreef:Veertig jaar later blijkt die oplossing ook tot de nodige overlast te hebben gezorgd.
Nee, de mensen die daar nadien zijn gaan wonen voor een aantrekkelijk bedrag (in vergelijking met andere locaties) storen zich eraan. Dan is natuurlijk de vraag: moet de samenleving dat tegen heel veel geld oplossen, of moeten we niet stellen dat verkeersgeluid er nu eenmaal bij hoort. En wie willens en wetens naast een spoorlijn gaat wonen, moet niet zeuren over het geluid van die spoorlijn of over z'n uitzicht dat erdoor verpest zou worden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 26 jun 2007, 16:24

^^ dat geldt alleen voor de mensen die er zijn gaan wonen nadat het viaduct in gebruik is genomen. Wie daar nog woont sinds de tijd dat er nog geen viaduct lag, kan ik mij voorstellen dat de hinder is toegenomen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 16:28

Dat vraag ik me dus of. Degenen die daar al woonden rond 1960, hebben nog de tijd van de eeuwig dichtliggende overwegen gekend. De tijd van het niet-langgelaste NP-46 spoorprofiel, waar je elk wiel over elke railovergang hoorde 'stuiteren'. Trouwens ook de tijd van de gelijkvloers voorbijrijdende stoomtreinen. Nee, ten opzichte van de tijd van vóór het viaduct is er een hoop verbeterd.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » di 26 jun 2007, 16:51

harry schreef:
Palance schreef:Wat is er mis met de huidige Utrechtsebaan?
Ben je wel eens in de Herenstraat in Voorburg geweest? (Onder de A12 dus?)
Voor wie daar ook nog nooit is geweest: luchtfoto op live.maps.com.
Nee, gezellig is het niet zo'n weg boven je straat, maar stel je eens voor dat weg en spoor niet verhoogd waren, maar nog gelijkvloers? Dan lijkt me dit ook al veel beter.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » di 26 jun 2007, 16:55

René schreef:Relativeren.

Voor een fractie van de kosten van een ondertunneling is thans een situatie aanwezig die vele, vele malen beter is dan die van 25 jaar geleden.
Nog verder gaan kost maatschappelijk erg veel geld, en levert maatschappelijk gezien maar weinig meerwaarde op.
Dat is de les die het verleden aan het heden koppelt, en aan deze onzinnige plannen.
Voor een fractie van de kosten van een viaduct, hadden spoor en A12 op maaiveld kunnen blijven liggen, met afsluiting van overwegen en afslagen. Hoe ver wil je doorrelativeren, René?

Daarbij is het natuurlijk absurd om de situatie van voor 1980 te vergelijken met die van nu. Naast dat spoor-, maar vooral wegverkeer behoorlijk intensiever geworden zijn, zijn geluids- en luchtkwaliteitsnormen in de afgelopen 25 jaar behoorlijk aangescherpt, ondermeer doordat we meer inzicht hebben gekregen in de gevolgen die verkeer nu eenmaal met zich meebrengt.

Kijken we dan ook nog eens naar de (dure) grond die vrij komt, dan valt deze (deels) prima te ontwikkelen. Vestiging betekent economische activiteit, economische activiteit betekent belastingen, belastingen betekenen weer maatschappelijke inkomsten tegenover de maatschappelijke kosten die een tunnel met zich meebrengt. Naast de gering maatschappelijke waarde -die volgens mij overigens een stuk groter is- staat dus ook een belangrijk economisch aspect.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 26 jun 2007, 18:57

René schreef:Relativeren.
Ik ga zeker niet roepen dat dit plan een hoge prioriteit heeft, maar waarom deze plannen direct afwijzen?

25 jaar geleden moesten alle auto's tussen Amersfoort en Utrecht over de huidige provinciale weg met veel ongelijkvloerse kruispunten. Toen werd de A28 aangelegd. Een aanzienlijke verbetering in vergelijking met de situatie daarvoor. Maar dat wil nog niet zeggen dat je 25 jaar later geen verbeteringen mag aanbrengen.

De huidige ligging van snelweg en spoorlijn splijt Voorburg in tweeën, er zijn problemen de luchtkwaliteit en er is geluidshinder. Dat mag toch wel opgelost worden?

Overigens kwamen deze plannen een aantal jaren geleden ook al in het nieuws, maar dan zonder artist impression. Blijkbaar is de komkommertijd weer aangebroken.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 26 jun 2007, 18:58

Het is weer eens zo'n zeldzaam moment dat ik het voor 100% met René eens ben.

De situatie is niet ideaal, dat geef ik direct toe. Maar dat geldt voor nog veel meer plekken in Nederland. Daarbij is een tunnel alleen mogelijk voor de A12 onder het Pr Clausplein door en niet voor de flyovers vanuit de A4. De tunnel moet immers bij de Vliet al scheepsdiepgang hebben !

Daarbij is een tunnel (door paalfunderingen viaducten) niet te bouwen zonder afbraak bestaande viaducten en ernaast is ook geen plek. Ik zie het eerder 4 miljard kosten dan 1 miljard (inclusief alle tijdelijke maatregelen).

De ruimte onder het viaduct wordt nu grotendeels door een P+R plek benut en enkele winkels. Blijft dat op maaiveld liggen ?

Mede door de afritten en bestaande wegen zal de vrijkomende grond heel beperkt zijn. Kun je beter de A12 overkluizen, net als verderop. Maar er is een beperkte bouwhoogte daar vanwege de uitstraling op oud-Voorburg (Herenstraat).

Met het treinviaduct in Delft is het toch anders. Grootste drijfveer is de gewenste spoorverdubbeling. Daarbij gaat het hier om een oud viaduct met bochten dat heel wat meer geluid maakt dan het spoorviaduct in Voorburg en in de nabijheid van veel meer huizen ligt dan in Voorburg. De eerste tunnel (2 spoors) kan bovendien naast het viaduct worden aangelegd waardoor de overlast beperkt is. De tweede tunnel komt dan deels ipv het viaduct.

Met de HSL lijn is het overigens de vraag of een volledige 2+2 gerechtvaardigd is in Delft. 4 sporen (en perrons) bij station Delft en verder richting Schiedam is volgens mij voldoende.

Nee Voorburg: blijf dromen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 jun 2007, 19:06

Het wordt tijd dat alle stedelijke verkeersaders de grond in geboord worden. Laat Voorburg dus een begin zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.