[A012] Passage Voorburg: plannen en ontwikkelingen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: A12-Voorburg en treintracé

Bericht door Vinny » do 10 jan 2008, 10:33

Met al die VINEX-wijken daar was het verkeer sowieso wel toegenomen, en als je niks doet hoef je geen onderzoek te doen, en wil je de situatie verbeteren, dan komen er ineens allerlei lastige onderzoeken om de hoek kijken. Best hypocriet en een wurggreep van onderzoeken, regels en normen. Dat moet toch anders kunnen...
Dat komt omdat de Wet Geluidhinder nauwelijks wat zegt over 'huidige situaties' bij een 'reconstructie' moet geluidsonderzoek verricht worden. Aangezien het verkeer met zo'n 1,5% per jaar groeit, en de geluidsbelasting sowieso toeneemt bij de uitbreiding van asfalt (asfalt is akoestisch 'harde' ondergrond) zal je dus zien dat een reconstructie zonder aanvullende maatregelen altijd een hogere geluidsbelasting geeft. Bij een groei van meer dan 1,5 dB moeten er dus maatregelen komen (wanneer de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden moeten deze in principe genomen worden, wanneer de uiterste grenswaarde overschreden wordt zijn maatregelen verplicht totdat de uiterste grenswaarde (liefst de voorkeursgrenswaarde) niet meer wordt overschreden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 jan 2008, 10:37

Wat dat betreft is de wet geluidhinder ook apart.

Doe je niks is er dezelfde overlast als je wel een reconstructie doet. Alleen in het laatste geval moet er onderzoek naar gedaan worden met alle gevolgen van dien.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 10 jan 2008, 10:58

Wetgeving loopt vaak achter de feiten aan^

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 06 jun 2009, 19:33

Wat ik eerder voor dit gedeelte van de 12 heb bedacht, rijkt verder dan alleen de snelweg. Ik heb toen een meer stedenbouwkundig plan gemaakt voor de entree van Den Haag vanuit het oosten. Wat de A12 betreft ben ik voor een stapeling van de snelweg boven het spoor. Daarmee heb je een stuk ruimtebesparing, onzie je de onderliggende stad en bespaar je de enorme kosten van een ondertunneling. Bovendien is er weinig bouwoverlast voor het autoverkeer, enkel bij het overplaatsen van de oude naar de nieuwe snelweg. Een overkluizing zou even verderop in de vorm van een korte tunnel mogelijk zijn met een park erop als verbinding tussen Voorburg en het centrum van het nieuwe Binckhorstgebied. Ander punt is een verknoping van de A12 direct aan de westelijke ring, waardoor een robuuster netwerk ontstaat van autoverkeer door de stad. Dit kan het ontbreken van een autosnelwegring om de stad verlichten.

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 jun 2009, 19:40

Mooi!

Zou wel een goede verbetering zijn ten opzichte van die verrekte Koningskade die volgens mij altijd vast staat.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 06 jun 2009, 19:49

Volgens mij zie ik mijn werkplek niet terug in dit plan.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 06 jun 2009, 22:33

Die slinger aan het einde gaat onder bebouwing door. Zeer kostbaar.
Verder zie ik niet waarom er überhaupt een rooie cent in de Voorburgse situatie gestopt zou moeten worden.
Ze mogen blij zijn dat in de jaren '80 de barrièrewerking is opgeheven met de huidige viaducten.
Er zijn gemeenten waar de barrièrewerking van weg of spoor een veelvoud groter is.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 06 jun 2009, 22:53

Rene schreef:Die slinger aan het einde gaat onder bebouwing door. Zeer kostbaar.
Dat is een risico, omdat er historische bebouwing onder ligt. Het kan met de huidige boortechnieken wel een reële optie zijn en het verkeersnet complementeren. Eventueel 2x2 rijstroken. Zeer kostbaar, maar in mijn ogen ook zeer waardevol.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 16 jul 2009, 22:07

Dit lees ik ineens in het lokale suffertje:

A12 ondergronds: Ondertunnelde Utrechtsebaan dichterbij

VOORBURG - De kans dat de Utrechtsebaan wordt ondertunneld is sinds dinsdag behoorlijk toegenomen. Het college van B&W kondigde op de laatste zitting voor het reces een onderzoek naar de haalbaarheid in.

Als uit dat onderzoek blijkt dat ondertunneling financieel verantwoord is, wordt een hartenwens van raadslid Nadine Stemerdink (PvdA) na twee jaar alsnog werkelijkheid. De tunnel zou ter hoogte van station Ypenburg de grond in gaan en aansluiten op het verdere traject naar Den Haag. Het station Voorburg kan in dat geval verdwijnen. Dan wordt Voorburg-Oost en West niet langer doorsneden en ontstaat een groot gebied op het Stationsplein met vele ontwikkelingsmogelijkheden. Als het project doorgaat, kan het tussen 2020 en 2025 worden afgerond.
A4

Een stuk terug, op de A4 tussen knooppunt Ypenburg en het Prins Clausplein, wordt al eerder begonnen met een grote onderhoudsbeurt aan de weg. De weefvakken, waar nu twee verkeersstromen elkaar kruisen, worden vervangen door viaducten. Deze ingreep moet ervoor zorgen dat met name het verkeer richting Zoetermeer vaak nodeloos vaststaat. Het ontwerp komt uit de koker van Hagenaar Henk Sijsling, die als 'gewone burger' door Rijkswaterstaat overigens niet voor zijn oplossing wordt betaald. Dat scheelt duizenden euro's

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 17 jul 2009, 10:14

Ehuls schreef:Dit lees ik ineens in het lokale sufferdje
Ik ook, en met dezelfde rare fout die we al eerder gezien hebben:
Deze ingreep moet ervoor zorgen dat met name het verkeer richting Zoetermeer vaak nodeloos vaststaat.
Kennelijk nemen ze persberichten klakkeloos over, er is zelfs geen redacteur die de tekst even leest...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 17 jul 2009, 11:27

Ik snap de opmerking dat de tunnel bij station Ypenburg al de grond in zou moeten gaan ook niet. Zou voor het spoor nog wel kunnen maar ook daar zie ik er de meerwaarde niet voor in, en voor de A12 lijkt het ondergronds kruisen van het Prins Clausplein me alleen maar nodeloos ingewikkeld..

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 17 jul 2009, 12:59

De A12 loopt bij KP Pr Clausplein al op -1. Geen probleem om die als tunnel door te trekken. Probleem zit hem in de Fly-overs van de A4. Tenzij je die aansluitingen laat vervallen en die richtingen via het Binckhorsttracé laat rijden (beetje de A2/A10 situatie), waardoor de Utrechtsebaan alleen maar verkeer uit Zoetermeer/Utrecht krijgt. De flyovers zou je evt met een lus in de tunnel kunnen krijgen. Dat wordt ook heel krap en duur (afbraak Sligropand en huizen aan andere zijde). Op A20/A13 lussen zitten we niet te wachten lijkt mij.

Een spoortunnel lijkt mij ook zwaar overtrokken en kapitaalvernietiging. Het kaartje van Praatpaal schetst overigens een gelijkvloerse kruising van de Vliet en de vlietweg (situatie van ca 1980 met draaibrug en spoorwegovergang). Ondenkbaar dat terug te brengen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 17 jul 2009, 13:36

A12 gewoon vanaf Prins Clausplein verdiept door laten lopen en pas bij de Vliet ondergronds gaan, hoef je alleen de aansluitingen met de A4 wat aan te passen, volgens mij is daar ook wel ruimte voor. Spoortunnel idem dito, en dan gelijk het station iets verplaatsen richting Binckhorst. Kan ook eindelijk Hofwijck weer in ere worden hersteld.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 17 jul 2009, 14:40

Peter schreef:De A12 loopt bij KP Pr Clausplein al op -1.
Volgens mij ligt hij daar op 0 om even verderop +1 de Vliet over te gaan. (Wegens het grote hoogteverschil met de fly-overs lijkt het misschien -1...)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 17 jul 2009, 15:01

A12 al door Prins Clausplein ondergronds slaat helemaal nergens op: die plek krijg je toch niet vrij van snelwegoverlast omdat de A4 er sowieso ook ligt. (Daarbij zijn de enige mensen daar die er last van zouden kunnen hebben de ... snelweggebruikers.)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 17 jul 2009, 16:46

harry schreef:
Peter schreef:De A12 loopt bij KP Pr Clausplein al op -1.
Volgens mij ligt hij daar op 0 om even verderop +1 de Vliet over te gaan. (Wegens het grote hoogteverschil met de fly-overs lijkt het misschien -1...)
Hij ligt inderdaad maar licht verdiept, net als de treinbaan. Wellicht maar een metertje of zo. Maar van -1 naar -8 moet wel lukken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 jul 2009, 17:10

De doorgaande A12 ligt bij het Pr Clausplein op maaiveld.

Zoals gezegd, dit hele plan is geldverspilling. Men heeft amper 20 jaar geleden al een viaduct gekregen waardoor de barrièrewerking vrijwel is opgeheven.
Er zijn plaatsen waar de barrièrewerking vele malen urgenter is dan in Voorburg.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jul 2009, 17:13

Nog afgezien van geld en prioriteit snap ik ook gewoonweg niet hoe ze dit willen doen. Ook bij station Ypenburg is helemaal geen ruimte voor een tunnelmond, je zit daar met de aansluiting Nootdorp en met rangeerbanen van en naar de A4.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 17 jul 2009, 17:15

Rene schreef:Men heeft amper 20 jaar geleden al een viaduct gekregen waardoor de barrièrewerking vrijwel is opgeheven.
En toch hebben de Voorburgers dat viaduct jarenlang gebruikt als argument om de N14 tegen te houden ("wij willen nooit meer zo een snelweg door Voorburg heen")...
Wouter N14 schreef:Nog afgezien van geld en prioriteit snap ik ook gewoonweg niet hoe ze dit willen doen. Ook bij station Ypenburg is helemaal geen ruimte voor een tunnelmond, je zit daar met de aansluiting Nootdorp en met rangeerbanen van en naar de A4.
Ik denk dat "station Ypenburg" een overdreven oostelijke aanduiding is. Ik denk dat men een tunnel wil onder de Vliet door en dat zo'n tunnel daarom al ergens in het Prins Claus-plein moet beginnen. Hoe vertel je dat het makkelijkst aan je sufferdjespubliek? Door te zeggen dat de tunnel bij station Ypenburg begint.
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jul 2009, 17:19

De N14 zou dan ook eerst als viaduct worden uitgevoerd, vandaar dat er 20 jaar lang nog pilaren in de trambaan hebben gestaan. Daar was fel protest tegen - terecht. De holle dijk was het uiteindelijke compromis.

Wat betreft je dat station; daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Toch vraag ik mij af waar ze in hemelsnaam die tunnel zouden willen laten beginnen, want volgens mij heb je pas oostelijk van de Erasmuslijn enigzins ruimte...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 jul 2009, 17:55

Wouter N14 schreef:Wat betreft je dat station; daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Toch vraag ik mij af waar ze in hemelsnaam die tunnel zouden willen laten beginnen, want volgens mij heb je pas oostelijk van de Erasmuslijn enigzins ruimte...
Onzin. Tussen station Ypenburg en de A4 ligt niets, staat niets en kan dus zo een tunnel worden aangelegd.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 17 jul 2009, 19:19

De A12 door Voorburg is naast de al bestaande spoorlijn aangelegd, die spoorlijn ligt er al sinds de 19e eeuw, dus de barrierewerking was er allang. Daar is de A12 dus helemaal niet de oorzaak van. Als je overigens naast dat viaduct loopt hoor je verbazingwekkend weinig van het verkeer op de A12 dankzij de geluidsschermen.

Wat ik wel jammer vind is dat men indertijd die spoorlijn dwars door de tuin van landgoed Hofwijck heeft aangelegd, zoiets zou tegenwoordig toch ondenkbaar zijn:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jul 2009, 20:37

boe! schreef:
Wouter N14 schreef:Wat betreft je dat station; daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Toch vraag ik mij af waar ze in hemelsnaam die tunnel zouden willen laten beginnen, want volgens mij heb je pas oostelijk van de Erasmuslijn enigzins ruimte...
Onzin. Tussen station Ypenburg en de A4 ligt niets, staat niets en kan dus zo een tunnel worden aangelegd.
Als je de afrit Nootdorp/Forepark even buiten beschouwing laat wellicht...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 jul 2009, 20:40

Die ligt aan de andere kant van het station.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jul 2009, 20:45

Ik bedoel de afrit vanuit Den Haag. Die begint in Claus en loopt door tot een paar honderd meter voor het station. Ofwel, daar de tunnelmond betekent opheffen van de afrit.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 jul 2009, 21:50

Je moet sowieso iets verzinnen voor de aansluiting met de A4, dus kan je ook iets verzinnen voor de afslag Nootdorp.