[A002] Onderzoek: lokaal verkeer van de A2 af

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Hugo
dorpsstraat

[A002] Onderzoek: lokaal verkeer van de A2 af

Bericht door Hugo » di 14 jun 2005, 10:03

Uit de Limburger van 14 juni 2005 :
Maastricht - Rijkswaterstaat Limburg gaat onderzoeken of het mogelijk en zinvol is om de A2 tussen Maasbracht en Geleen op te splitsen in vier maal twee rijstroken. In dat geval zou de 'normale' autoweg (twee maal twee rijstroken) enkel nog bestemd zijn voor doorgaand verkeer vanuit Eindhoven richting Maastricht/België en Heerlen/Duitsland, zonder op- en afritten. Verkeer voor lokale bestemmingen zou gebruik moeten maken van parallelwegen (twee rijstroken in één rijrichting) aan weerszijden van de autoweg, die wél aansluiten op lokale wegen.

Die verregaande opdeling, waarbij lokaal en regionaal verkeer zoveel mogelijk wordt geweerd van de snelweg, is een van de drie nog uit te werken scenario's die op de langere termijn (vanaf 2015) een oplossing moeten bieden voor de toenemende drukte op de A2.

Een tweede, minder vergaande optie is het verbreden van de bestaande snelweg door in beide richtingen één rijstrook toe te voegen. Derde variant: het 'opwaarderen' van provinciale wegen in Midden- en Zuid-Limburg tot autowegen waar een snelheid van honderd kilometer per uur is toegestaan, in de hoop dat die dan een deel van de lokale/regionale verkeersstroom van de A2 overnemen. Bij die 'opwaardering' gaat het met name om de alternatieve noord-zuidroute via de N294 (Urmond-Sittard), de N276 (Sittard-Nieuwstadt) en de N295 (Nieuwstadt-Montfort). Ook dan zouden diverse aansluitingen op de A2 kunnen vervallen.

Om de verkeersdruk op de A2 de komende vijf tot tien jaar de baas te blijven, heeft Rijkswaterstaat al besloten om in 2007 een tijdelijke spitsstrook aan te leggen op de vluchtstrook van de snelweg, vanaf Sint Joost in zuidelijke richting tot bij Urmond. Een extra rijstrook in noordelijke richting is niet nodig, omdat het spitsverkeer zich aan die kant van de A2 beter gespreid aandient, waardoor zich veel minder problemen voordoen.

Gedeputeerde M. Vestjens (Verkeer) verklaarde gisteren dat hij zich ervoor in zal zetten om al eerder dan in 2015 een start te maken met de lange-termijnoplossing voor de A2.

De openstelling van de A73-Zuid in 2008 zal op het punt van de aansluiting op de A2 bij Sint-Joost volgens Vestjens namelijk tot ,,een echt nijpende'' situatie op de snelweg leiden. Het verkeer dat nu vanuit Noord- en Midden-Limburg nog gespreid via een reeks verschillende opritten de A2 bereikt, mengt zich dan bij Sint Joost in één keer met de toch al drukke verkeersstroom richting zuiden.

Rijkswaterstaat Limburg begint volgende week met een reeks van drie informatieavonden annex hoorzittingen waarbij zowel de plannen voor de A2 op de korte als op de lange termijn aan de orde worden gesteld. Op 20 juni is een bijeenkomst in Stein, op 21 juni in Echt en op 22 juni in Nuth.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 10:22

Ik zou het een goed plan vinden. Kan doorgaant verkeer gewoon doorrijden.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 14 jun 2005, 10:42

Scheiding van lokaal en doorgaand verkeer is een goede zaak. Het zal de doorstroming op de A2 ten goede komen.

Bij een "dubbele" A2 (dus gescheiden rijbanen voor lokaal en doorgaand verkeer) zie ik wel een probleem bij de knooppunten met de A76 en de(toekomstige) A73. Hoe ga je dat oplossen. Je moet kunnen in/uitvoegen vanaf beide rijbanen. Dat zal het knooppunt behoorlijk ingewikkelder maken. Of je moet voor het knooppunt beide rijbanen bij elkaar voegen tot 1 rijbaan met 4 rijstroken.

Een opwaardering van de provinciale wegen naar 100 km/u is volgens mij daarom zo gek nog niet. Scheelt een hoop gepruts aan de A2.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 14 jun 2005, 15:48

Matt schreef:Scheiding van lokaal en doorgaand verkeer is een goede zaak. Het zal de doorstroming op de A2 ten goede komen.

Bij een "dubbele" A2 (dus gescheiden rijbanen voor lokaal en doorgaand verkeer) zie ik wel een probleem bij de knooppunten met de A76 en de(toekomstige) A73. Hoe ga je dat oplossen. Je moet kunnen in/uitvoegen vanaf beide rijbanen. Dat zal het knooppunt behoorlijk ingewikkelder maken. Of je moet voor het knooppunt beide rijbanen bij elkaar voegen tot 1 rijbaan met 4 rijstroken.

Een opwaardering van de provinciale wegen naar 100 km/u is volgens mij daarom zo gek nog niet. Scheelt een hoop gepruts aan de A2.
Waarom zal dit een probleem zijn. 2 vlechtwerken voor beide knooppunten en het probleem is opgelost.

MvG
Rogier de Groot

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 14 jun 2005, 15:53

Dat vind ik wel een goed plan, maar ik dacht dat het daar nogal krapjes was.
Matt schreef:Een opwaardering van de provinciale wegen naar 100 km/u is volgens mij daarom zo gek nog niet. Scheelt een hoop gepruts aan de A2.
Eens, maar ik zie die wegen eerder tot 60 km/h verlaagd worden dan opgewaardeerd tot 100 km/h. Ik ben echter wel een voorstander van die 100 km/h.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 14 jun 2005, 15:58

Maak die A2 nou gewoon 2x3. M.i. is er ruimte zat. Het doorgaande verkeer blijft toch wel op de A2 en met 2x3 is de capaciteit van de weg ook verhoogd.
Donateur Vereniging Wegenforum

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 14 jun 2005, 15:58

ViaHaaren schreef:Dat vind ik wel een goed plan, maar ik dacht dat het daar nogal krapjes was.
Matt schreef:Een opwaardering van de provinciale wegen naar 100 km/u is volgens mij daarom zo gek nog niet. Scheelt een hoop gepruts aan de A2.
Eens, maar ik zie die wegen eerder tot 60 km/h verlaagd worden dan opgewaardeerd tot 100 km/h. Ik ben echter wel een voorstander van die 100 km/h.
De provinciale weg wordt wellicht aangepast voor de 100 km/u en misschien uitgebreid naar 2 x 2.

Een uitbreiding van de A2 naar 2x3 is natuurlijk wel de eenvoudigste oplossing.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » di 14 jun 2005, 16:22

ViaHaaren schreef:Eens, maar ik zie die wegen eerder tot 60 km/h verlaagd worden dan opgewaardeerd tot 100 km/h. Ik ben echter wel een voorstander van die 100 km/h.
Zoals ik al eerder hier op het forum meldde wordt de N276 bij Sittard binnenkort omgebouwd tot (1+1) ongelijkvloers. De vmax zal daarbij tevens worden verhoogd naar 80 km/h.
Groet, Charles

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 jun 2005, 17:40

Charles schreef:Zoals ik al eerder hier op het forum meldde wordt de N276 bij Sittard binnenkort omgebouwd tot (1+1) ongelijkvloers. De vmax zal daarbij tevens worden verhoogd naar 80 km/h.
Die is nu toch al 80? Of ga ik binnenkort een paar bonnen in de post krijgen, omdat ik daar zaterdag te hard gereden heb? :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » ma 27 jun 2005, 2:15

harry schreef:Die is nu toch al 80? Of ga ik binnenkort een paar bonnen in de post krijgen, omdat ik daar zaterdag te hard gereden heb? :)
Grotendeels wel, maar op het gedeelte tussen de kruising met de N294 en de oude rijksweg is de snelheid beperkt tot 50 km/h.

Overigens een mooi documentje dat ik op het internet vond: http://www.rijkswaterstaat.nl/.../24279.pdf (PDF-formaat, 2.3 MB). Hierin staat o.a. dat knooppunt Kerensheide inderdaad zal worden uitgebreid met een fly-over voor de verbinding noord->oost. Een minder mooi bericht is echter dat de A76 tussen knooppunt Ten Esschen en Geleen niet meer zal worden verbreed met extra rijstroken, het regionale verkeer zou volgens verwachting in de toekomst gebruik gaan maken van de nieuwe N297/B56n en de N274 die bij Brunssum op de toekomstige Buitenring van Parkstad Limburg aansluit.
Groet, Charles

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 27 jun 2005, 12:36

Zoals in een andere thread al aangegeven is, is een scheiding van hoofd- en parallelbanen alleen nuttig als de verhoudingen tussen doorgaand en lokaal verkeer ongeveer fifty-fifty is. Althans, dat heb ik begrepen.
Dat betekent dat hoofd- en parallelbanen mijns inziens alleen nut hebben als:
- de afritten dicht bij elkaar liggen.
- er sprake is van een hoge bevolkingsconcentratie (steden dus)
- het OWN ontoereikend is om het verkeer af te wikkelen

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » wo 29 jun 2005, 16:48

Is daar zoveel lokaal verkeer dan? Het is daar niet echt druk bebouwd.
Meer bitumen!

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 17:08

ACT-F schreef:Is daar zoveel lokaal verkeer dan? Het is daar niet echt druk bebouwd.
Ja en da's waar. Volgens mij is het percentage verkeer op de A2 in Limburg dat een regionale bestemming heeft vrij groot.
Donateur Vereniging Wegenforum

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » wo 29 jun 2005, 17:57

Heb je ook enig idee hoeveel procent er richting Luik, Maastricht, of overige bestemmingen vóór knooppunt Kerensheide gaat?
Meer bitumen!