[A028] Knooppunt Hoogeveen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: [A028] Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Peter » vr 13 nov 2015, 4:01

Geld maakt meer kapot dan... Oh, nee: Dat was de drank die met dat geld gekocht was.

Oude dingen kunnen historisch zijn (een belangrijke functie hebben gehad) of een artistieke hoogstand, of een (inmiddels) zeldzame curiositeit, of allemaal tegelijk. Die dingen wil je (ik in ieder geval) behouden en alleen al hierom er kosten voor maken. Zeg het Muiderslot, Kurhaus, Naarden-Vesting, etc. Of wellicht ook de Euromast of De Hef.
Sommige dingen zijn alleen maar oud, zoals slecht gebouwde fabriekshallen van rond 1900.

Waar ik begin te twijfelen zijn bouwwerken als De Pier, Congresgebouw, een deel van de betonnen jaren 1910 forten van de Waterlinie.

Hetzelfde geldt voor de natuur: sommige delen hebben een grote waarde voor de biodiversiviteit, een bepaald (leuk waardevol geacht) beestje of plantje of als recreatiemogelijkheid voor omwonenden of vakantiegangers.
Sommige natuur is niets van dit alles met populieren, dras en muggen.

Delen van Midden-Delfland of het groene hart, die geen recreatiedoel hebben (je kan er nauwelijks komen en het is voor de meesten niet echt mooi) en geen natuurfuncitie (gras met koeien) hoeven niet perse groen te blijven mijns insziens.

Voor beiden zit uiteraard een redelijk deel subjectiviteit.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 nov 2015, 8:34

RSK schreef:Tja, het zijn wel grotere plaatsen ja. Maar met 33.000 (Meppel) en 38.000 (Hoogeveen) inwoners vind ik het nou ook weer niet noodzakelijk dat de snelwegen daar op schootsafstand van het dorpsplein lopen.
Dat is een typisch Randstedelijke visie. In landelijke gebieden zoals Noord-Nederland zijn dat steden met een groot verzorgingsgebied en de nodige functies die je in de Randstad alleen in grotere steden vindt. Het is logisch dat een snelweg door landelijk gebied juist dat soort plaatsen bedient.
Je kunt nu eenmaal niet iedereen gelukkig maken, wat aan de ene kant een flink voordeel voor de een is, kan weer een nadeel voor de ander zijn. En is het dan zo'n vereiste dat iedere plaats van betekenis aan het hoofdwegennet wordt geknoopt? En wat is dan de grens voor het vereiste aantal inwoners? Waarom Hoogeveen wel en Zutphen (ook 38.000) niet? Of Raalte dan (35.000)? Wees gerust, ik ben met deze vragen niet uit op een onderbouwd antwoord. Ik probeer er maar mee aan te geven dat het tamelijk arbitrair is om te stellen dat een wat grotere plaats automatisch aan een snelweg zou moeten liggen, ook als dat het tracé voor doorgaand verkeer langer maakt.
In het geval van de A28 is de omweg via Hoogeveen nauwelijks langer (in vergelijking met het alternatief A32-N375 tussen Lankhorst en aansluiting Ruinen). Het zou raar zijn als een weg tusen Zwolle en Groningen onderweg alleen Assen zou bedienen. Want tussen Zwolle en Assen zou de weg dan geen grotere plaatsen bedienen - misschien Beilen, maar dat is het dan, voor de rest zijn het allemaal kleine dorpen met hooguit een paar duizend inwoners. De mensen zijn niet allemaal op weg naar Groningen of Zwolle.

Dat Zutphen een betere verbinding met het HWN nodig heeft staat hier trouwens volledig los van, al was de A48 natuurlijk vroeger wel gepland. Raalte heeft geen 35.000 inwoners; alleen de gemeente komt zo ver, maar de plaats Raalte tikt net de 20.000 aan. Qua voorzieningen is Raalte van een wat ander kaliber dan Meppel of Hoogeveen, want het verzorgingsgebied van Raalte is veel kleiner met Zwolle, Deventer en Almelo in de relatieve nabijheid. Drenthe is wat dat betreft een stuk leger.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 nov 2015, 8:47

Het is een aardig gedachte-experiment om eens te tekenen hoe je het met de blik van nu vroeger gedaan zou hebben.

Dat neemt niet weg dat het realistische gehalte van RSK's schetsen (en zeker niet alleen in dit topic) ver te zoeken is om nu of later nog te realiseren. Het getuigt mijns inziens meer van extreem maakbaarheidsdenken en asfaltfanatisme dan enig benul van wat er komt kijken bij wegaanleg, noch enig benul van andere waarden in de maatschappij.

In het eerste jaar van mijn studie Ruimtelijke Planning werd al gezegd: zoek altijd zo veel mogelijk aansluiting bij wat er al is. Dat maakt de ingreep minder groot, wat zorgt voor minder impact op de omgeving en bovendien drukt het de kosten.

Ik ben dus erg blij dat die 'zak geld' en die 'politieke wil' voor RSK's luchtfietserij er niet is, al had ook ik wel graag gezien dat het hele SVV-1 plus de toegevoegde verbindingen uit het SVV-2 qua hoofdwegennet rond 2000 geheel uitgevoerd zouden zijn.

Om terug te komen op KP Hoogeveen: Coen Tunnels idee vind ik nog best aardig bedacht, alleen is het probleem van KP Hoogeveen eigenlijk zodanig klein, dat dit een wel erg dure oplossing zou worden. Bovendien is het landschap tussen Ten Arlo en Zuidwolde erg mooi en is een nieuw snelwegtracé ter vervanging van een prima bestaand tracé in mijn ogen ongewenst.

Met een paar aanpassingen en nieuwe kunstwerken in KP Hoogeveen is het probleem van het (relatief) vele afslaande verkeer wat mij betreft voldoende op te lossen, grotendeels binnen het bestaande ruimtebeslag.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 13 nov 2015, 12:21

harry schreef:Dankzij dat "halve werk" zijn de meest prachtige landschappen bewaard gebleven, in plaats van doorsneden met snelwegen met alle randverschijnselen van dien.
Ik ben volledig met je eens dat Nederland niet mooier (slechts beter bereikbaar) was geweest als het volledige (megalomane) Rijkswegenplan 1968 zou zijn uitgevoerd. Ik vind het echter te kort door de bocht om een strook van 30 meter breed (veel meer is een 2x2-snelweg niet) door het landschap als een catastrofale vernietiging te typeren. Zeker in het noordoosten is het (gelet op de bodem) mogelijk om nieuwe wegen tracés goed in te passen. En los van de inpassing: als we het over landschapsvernietiging hebben, dan denk ik dat kassencomplexen, bedrijventerreinen, Vinex-wijken en windmolens het qua vernietiging een stuk 'beter' doen dan een paar strookjes asfalt die je niet eens ziet als je de weg een metertje onder maaiveld aanlegt.
harry schreef:Alles is te koop voor geld. Datgene wat je ermee kapot maakt is kennelijk niet belangrijk...
Het is zonder meer belangrijk dat er een goede afweging wordt gemaakt tussen economische belangen en dingen die echt van waarde zijn. Maar er zijn simpelweg grenzen aan wat je kunt behouden en wat nu eenmaal ten prooi valt aan vernieuwing. Ik kan ook wel nostalgisch gaan doen over de geluidjes die de floppydrive en het 56k-modem maakten als je met de computer bezig ging. Maar hoe karakteristiek dat ook is, de techniek is verder gegaan en het oude volstaat niet meer. Dat is hetzelfde voor Rijkswegen die door dorpsstraten liepen, die zijn ook vrijwel overal omgelegd omdat die situatie niet houdbaar was bij groeiende verkeersstromen. Je moet dus soms ingrijpen in een bestaande situatie. En dat betekent niet dat je gelijk het hele land moet platwalsen om vervolgens een keurig hokjespatroon neer te leggen zoals je dat in Flevoland ziet, maar her en der zul je het met conservatieve oplossingen niet redden. Maar 'vernieuwen' is nog altijd iets anders dan 'kapotmaken'. Dat die begrippen soms hand in hand gaan, betekent nog niet dat het synoniemen zijn!
Kaaiman schreef:Dat neemt niet weg dat het realistische gehalte van RSK's schetsen (en zeker niet alleen in dit topic) ver te zoeken is om nu of later nog te realiseren. Het getuigt mijns inziens meer van extreem maakbaarheidsdenken en asfaltfanatisme dan enig benul van wat er komt kijken bij wegaanleg, noch enig benul van andere waarden in de maatschappij.
Voor elk idee wat zomaar op komt zetten geldt dat realisme vaak een beperkte factor is. Maar over de HSL en de Betuweroute is ook jaren geroepen dat het onnodig/onhaalbaar/onbetaalbaar was, tot de politiek het nodig vond. Toen werd iedere vorm van 'realisme' aan de kant gezet. Of zullen we het hebben over het streven om een man op de maan te zetten? In 1950 werd je voor gek verklaard (luchtfietserij is wel een mooi woord in dit voorbeeld), in 1960 zei men 'dat gaan we doen' en in 1969 was het een feit. Maar goed, kennelijk mag buiten de gebaande paden denken wel als een overheidsorgaan met miljoenen tot miljarden kan smijten tegen alle maatschappelijke weerstand in, maar niet als een hobbyist op een achternamiddag een schetsje maakt van hoe iets eventueel ook zou kunnen worden opgelost.
Kaaiman schreef:In het eerste jaar van mijn studie Ruimtelijke Planning werd al gezegd: zoek altijd zo veel mogelijk aansluiting bij wat er al is. Dat maakt de ingreep minder groot, wat zorgt voor minder impact op de omgeving en bovendien drukt het de kosten.
Je zal altijd ergens vanuit moeten gaan, dus je moet op de een of andere manier aansluiten bij wat er al is. In zoverre kan ik wel meegaan in die opvatting. Echter betekent een kleinere ingreep vaak ook een kleiner oplossend vermogen, zodat de kosten/baten-verhouding ook minder gunstig is. Soms moet je daar doorheen prikken, ook wat kosten betreft. Soms levert een grotere investering op het ene moment een enorme besparing op de lange termijn op. Zeker in de huidige tijd met lage rentestanden kan het optimaliseren van een tracé veel opleveren. Je moet nu weliswaar in één keer investeren, maar als je daardoor tot in lengte van jaren 5 kilometer weg minder hoeft te onderhouden, dan kan het nog best lucratief zijn.
Als het gaat om de A28, kun je Groningen in het gunstigste geval zo'n 10 kilometer dichterbij halen met het paarse tracé, plus (en daar begon het me om: een alternatief voor het optimaliseren van knooppunt Hoogeveen) ontdoen van TOTSO's. Maar een nadere blik op de kaart leert me wel dat er een eenvoudigere oplossing is om de A28 meer te stroomlijnen. Qua afstand win je er minder mee, maar het biedt dan wel een verbetering voor andere relaties en kan grotendeels de reeds bestaande tracés (N340/N48) volgen.
Afbeelding
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

JaN34
dorpsstraat

Bericht door JaN34 » vr 13 nov 2015, 12:59

^^ Direct in gang zetten :worship: , kan het idiote N340 plan van de provincie Overijssel de prullenbak in. Maar dit is wel :offtopic: :)

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 nov 2015, 13:09

Die N340-schets vind ik al een stuk dichter bij de realiteit komen, zij het dat ik wel veel meer de bestaande N48 zou gebruiken.

Overigens heb ik ook wel eens plannen zitten maken (helaas verontimageshackt), ze staan in dit topic. Misschien is dat een betere plek om je gedachte-experiment voort te zetten. :idea:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 13 nov 2015, 13:20

^^ Het ging hier specifiek over de problemen rond knooppunt Hoogeveen, in hoeverre die ook echt problematisch zijn en wat daar oplossingen voor zijn. In dat kader leek het me wel relevant, maar in ieder geval dank voor de verwijzing naar het topic. Ik zal eens kijken wat daar allemaal nog te vinden is. Al zou ik sommige zaken het liefst zo snel mogelijk als 'fantastische realisatie' dan 'realistische fantasie' willen zien. ;)

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 13 nov 2015, 17:04

Jeffrey1989 schreef:Even wat stof afblazen en ook nog eens van een newbie ;)

Ik zit al een tijdje mee te lezen in diverse onderwerpen en besloot ook maar eens een account aan te maken. Sinds de aanleg van de parallelbaan van knooppunt Hoogeveen is er niet zoveel veranderd en zal er ook niet zoveel gaan veranderen in de nabije toekomst. Maar altijd toch nog interessant om na te denken wat dit nu ouderwetse knooppunt kan vervangen. Ik dacht aan een soort van 'vlinderdas" knooppunt. Niet ruim opgezet, maar wel meer vloeiend voor doorgaand verkeer op de A28. Al is in mijn versie de directe verbindingslus Emmen (A37) - Ommen (N48) beetje overbodig. Er was niet echt ruimte aan de Noord-West zijde.

Voor nu doe ik het even via een URL, tot dat ik een geschikte afbeeling host heb gevonden.
https://www.flickr.com/photos/brandyhug ... ed-public/
Overigens vind ik dit verder nog niet eens zo'n gek idee. Wel zou je vanwege eerdere opmerkingen wat betref de nabijheid van de brug over de Hoogeveensche Vaaart zowel het knooppunt en een kort gedeelte van A28 en A37 een stuk naar het zuiden moeten verplaatsen om meer ruimte te maken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 13 nov 2015, 19:43

Nog heel even (bijna) off-topic:
RSK schreef:Ik vind het echter te kort door de bocht om een strook van 30 meter breed (veel meer is een 2x2-snelweg niet) door het landschap als een catastrofale vernietiging te typeren.
Een snelweg vernielt meer dan alleen de strook grond die hij bezet.
Het gaat ook om lawaai, vervuiling, doorsnijding/versnippering, én het aantrekken van ontwikkelingen-langs-de-snelweg (er staan al zo veel kantorenparken langs de A28...).
Goed inpassen en een goed ruimtelijke-ordeningsbeleid kan een hoop helpen, maar dáár was in het verleden vaak geen zak geld voor.
RSK schreef:Ik kan ook wel nostalgisch gaan doen over de geluidjes die de floppydrive en het 56k-modem maakten als je met de computer bezig ging.
De vergelijking tussen een natuurgebied / landschap en een floppydrive gaat volledig mank. Het gaat ook helemaal niet over nostalgie... :facepalm:
RSK schreef:Maar 'vernieuwen' is nog altijd iets anders dan 'kapotmaken'.
In jouw (eerste) plaatje niet. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 13 nov 2015, 20:40

Het zijn interessante plaatjes, maar ik acht het realiteitsgehalte nogal laag. De kosten zijn tamelijk hoog terwijl het eigenlijke probleem slechts een beetje onplezierig weven is bij Knooppunt Hoogeveen. Ik denk niet dat het zinvol is om hier nu heel veel geld tegen aan te smijten. Er zijn urgentere verkeersproblemen in Nederland te bedenken. Bovendien is één van de reden dat de A 28 via Hoogeveen loopt ook omdat er beschermde natuur bestaat waar ook vroeger al liever geen snelweg door heen getraceerd werd. Ik denk zelf dat een fly-over voor verkeer vanuit Meppel naar Groningen het meest haalbare is. Ik acht deze verbinding zelf wel redelijk urgent, het is een relatief zware verkeersstroom dat je niet via een klaverlusje moet afwerken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 14 nov 2015, 13:25

Knooppunt Hoogeveen de tweede stack van Nederland? :dyn_hyp:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 14 nov 2015, 14:09

Vinny schreef:Ik acht deze verbinding zelf wel redelijk urgent, het is een relatief zware verkeersstroom dat je niet via een klaverlusje moet afwerken.
Ach, dat vind ik wel meevallen. Zolang de politiek er geen rooie cent voor over bleek te hebben om de klaverlus in de A9 in knooppunt Holendrecht op te doeken, of om knooppunt Hooipolder enigszins te fatsoeneren, denk ik dat plannen voor Hoogeveen echt wel een paar bruggen te ver is...
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 nov 2015, 23:10

^^ Dat er nog niks is gebeurd aan Holendrecht en Hooipolder betekent niet dat er bij Hoogeveen niks hoeft te gebeuren. Dat soort dingen hangen van zoveel factoren af. Als bijvoorbeeld de provincie er aan mee zou willen betalen heb je al weer een heel andere situatie.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 15 nov 2015, 23:20

Vind ik ook wel. Het is bovendien een nogal discutabel argument om iets niet te doen omdat ze het elders ook niet doen. Als je dat blijft volhouden dan kan je nergens meer in iets investeren, omdat er wel een plek bestaat waar ook niets gebeurt. Dan komt het land langzaam tot stilstand... ;)

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » zo 15 nov 2015, 23:33

De "natuur" in Nederland is meestal ook geen echte natuur natuurlijk.
Verreweg het meeste groen in Nederland is cultuurlandschap en door de mens gemaakt en aangepoot.
Kijk maar eens naar de meeste bossen, alle bomen staan keurig in een rij, je kijkt er dwars doorheen.

Wat dat betreft zijn we een beetje doorgeschoten.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 16 nov 2015, 3:24

Je moet "natuurlijk" de natuur niet verwarren met "natuurlijk", oftwel "als vanzelf". Vrijwel alles in Nederland is beinvloed door de mens, van kap tot begrazing tot aanplant, tot regulering grondwater, tot immissie van stikstof. Een aangeplant park kan waardevol zijn, waar een verwaarloosd "natuurlijk" brandnetelveld waardeloos is.

Wat je wil behouden of creeren moet ofwel biodiversiteit van planten en dieren bevorderen ofwel natuurrecreatie als doel hebben. Grotere plannen hebben vaak wisselgeld (natuuraanleg) voor natuurverlies.

Sommige bossen zijn voor houtproductie geplant (en gepland :D ), en hebben meestal een lage natuur- of recreatiewaarde. Dat is gewoon bosbouw, en dat is in zichzelf (net als akkerbouw) nuttig, bijvoorbeeld als duurzame timmerhout- of energiebron.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 nov 2015, 16:57

Coen Tunnel schreef:Dat er nog niks is gebeurd aan Holendrecht en Hooipolder betekent niet dat er bij Hoogeveen niks hoeft te gebeuren.
Ik begin te geloven dat er niks mag gebeuren bij knooppunten waarvan de naam met HO begint...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 nov 2015, 17:07

^^ Dat is gelukkig niet waar, want Hoevelaken wordt wel degelijk aangepakt. :yes:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 16 nov 2015, 17:15

^^ Zelfde geldt voor Holendrecht (de wisselbaan van SAA).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 16 nov 2015, 17:17

Maar voor Holsloot zijn dan vooralsnog weer geen plannen...

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 nov 2015, 17:27

^^ Dat is daar ook niet echt nodig. ;)

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 16 nov 2015, 18:33

RSK schreef:Maar voor Holsloot zijn dan vooralsnog weer geen plannen...
Dat knooppunt is dan ook redelijk recent gebouwd...

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 16 nov 2015, 20:31

Er loopt anders een verkenning naar volledige verdubbeling van de N34 tussen de N381 en N382. Als blijkt dat het deel naar Coevorden 2x2 moet worden, zal het westelijke viaduct in KP Holsloot verbreed moeten worden. ;)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 17 nov 2015, 17:44

RSK schreef:Afbeelding
Lollig, volgens mij ben ik het zelf geweest die dit kaartje ooit 10 jaar geleden van rijkswegnummertjes (zoals ik het inschatte) in Interstatelettertype heeft voorzien. Of is er iemand anders die de eer claimt? :)

Sorry, beetje off-topic.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 17 nov 2015, 17:47

^^ Durf ik niet te zeggen. Heb hem rechtstreeks van de Wegenwiki. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 17 nov 2015, 18:43

Matthijs, had jij niet ook het roemruchtige plan "Structuurvisie 1966" ingevuld met (theoretische) rijkswegnummers? Kan hem alleen zo even niet meer vinden.
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 17 nov 2015, 21:09

Ik heb de kaart destijds zelf bewerkt met nummertjes. Hij heeft een tijdlang op Autosnelwegen.nl gestaan, totdat ik een betere vond.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.