[A028] Knooppunt Hoogeveen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

koef
verkeersader

Re: [A028] Knooppunt Hoogeveen

Bericht door koef » wo 13 jul 2011, 22:46

Wouter N14 schreef:Opvallend chevronbord trouwens, smal maar wel hoger met extra pijlen.
Zelfs de RIMOB voor dat chevronbord lijkt van een smaller ontwerp dan gebruikelijk. Maar het filmpje heeft een foutieve aspect-ratio. Dat vertekent de boel nogal.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 14 jul 2011, 1:32

Stiekem ben ik wel beneiuwd naar de hectometerwaarden van de rangeerbaan. Helemaal A28 of toch een stukje A37?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 14 jul 2011, 8:31

Wegnummers van verbindingswegen sluiten aan op het wegnummer stroomopwaarts.
Ik ga dus uit van een A28-rijbaan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 14 jul 2011, 8:58

Dat lijkt mij in dit geval buiten twijfel. Een parallelbaan de andere kant op (maar die is er niet) zou slechter te voorspellen zijn geweest. Hier had zowel voor A28 als A37 gekozen kunnen worden. Bij Totsos en vlechtwerken (zoals A13-A4-A12) is de regel minder eenduidig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 14 jul 2011, 10:48

Het is zelfs zo dat de klaverlus A28w - A28n de hectometrering van de A28 bepaalt. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de hectometrering net ná het divergentiepunt van de klaverlus. Dat zou heel goed A28 kunnen zijn, maar ter hoogte van dat divergentiepunt staat ook het bordje 0,0 van de A37 (in de middenberm, langs de noordelijke rijbaan). Dan ben ik dus benieuwd of het laatste stukje rangeerbaan ook bij de A28 hoort. Ik ga daar wel van uit overigens, met gebruik van een affix.

schuiling
woonerf

Bericht door schuiling » wo 20 jul 2011, 20:42

Filmpje van RTV Drenthe over knooppunt Hoogeveen
http://www.youtube.com/embed/8jmRyxOO7O8
uut MM!

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 20 jul 2011, 20:48

B(
Als je alleen maar op dat kwakende kastje let en niet op wegwijzers, krijg je dat.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 20 jul 2011, 20:51

Tsja... En maar blind vertrouwen op de navigatie. Aan de andere kant is het voor de meesten ook een automatische piloot.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 jul 2011, 20:58

Verwarrend? Mensen moeten eens opletten. Er is absoluut niks verwarrend aan als je gewoon op de bewegwijzering let. En als je hier vaak langsrijdt, zoals sommige mensen in het filmpje zeggen, dan hadden ze ook kunnen weten dat de werkzaamheden ook een keer klaar zullen zijn. Kwestie van geen slaaprijder zijn. 8-)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 20 jul 2011, 21:57

9 kilometer omrijden: kunnen ze meteen een stukje 130 km/u uitproberen.

Jeffrey1989
zandpaadje

Bericht door Jeffrey1989 » wo 11 nov 2015, 3:10

Even wat stof afblazen en ook nog eens van een newbie ;)

Ik zit al een tijdje mee te lezen in diverse onderwerpen en besloot ook maar eens een account aan te maken. Sinds de aanleg van de parallelbaan van knooppunt Hoogeveen is er niet zoveel veranderd en zal er ook niet zoveel gaan veranderen in de nabije toekomst. Maar altijd toch nog interessant om na te denken wat dit nu ouderwetse knooppunt kan vervangen. Ik dacht aan een soort van 'vlinderdas" knooppunt. Niet ruim opgezet, maar wel meer vloeiend voor doorgaand verkeer op de A28. Al is in mijn versie de directe verbindingslus Emmen (A37) - Ommen (N48) beetje overbodig. Er was niet echt ruimte aan de Noord-West zijde.

Voor nu doe ik het even via een URL, tot dat ik een geschikte afbeeling host heb gevonden.
https://www.flickr.com/photos/brandyhug ... ed-public/

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 11 nov 2015, 5:16

Een fly-over A28-west > A28-noord is een logische verbetering. Omdat je over het kanaal moet is een underpass geen oplossing (tenzij heel duur met een tunnel)
Qua capaciteit of veiligheid is het echter (nog) niet echt nodig. De andere kant op zou een 2-strooks afslag goedkoop aan te leggen ziin, met een taper of afvallende rijstrook van de A37 verderop. Af en toe stokt het verkeer hier een beetje in de ochtend.

De relaties A37-N48 en A37 - A28 noord zijn niet druk omdat verkeer vanaf Emmen of Duitsland in de regel de beduidend kortere N34 zal nemen. Die is voor auto' niet altijd sneller, omdat je op de N34 het risico loop achter een vrachtwagen-treintje met Vmax 80 te blijven hangen. Er zullen dus mensen (auto's) de (straks grotendeels) Vmax 130 snelweg prefereren boven de autoweg.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 11 nov 2015, 12:08

Ik heb laatst nog eens na zitten denken aan een tweestrooks verbiondingsboog van Assen naar Meppel. De invoeger vanaf toerit Hoogeveen moet dan (net als de andere kant op) overgaan in de uitvoeger naar Meppel. Nadeel is dan wel dat verkeer richting Emmen twee rijstroken moet opschuiven.

Bij het invoegen van de twee rijstroken op de A28 naar Meppel zou je de 2 stroken vanuit Assen kunnen laten overgaan in de doorgaande stroken van de A28, de A37 moet je dan afknijpen tot 1 rijstrook en die links laten invoegen d.m.v. 3 rijstroken, waarbij de linkse strook (vanaf de A37 dus) afvalt. Een beetje zoals de TOTSO van de A73 richting Venlo in KP Neerbosch dus.

De kunstwerken over de Hoogeveense Vaart en in het knooppunt zelf van de westelijke rijbaan zijn voorbereid op verbreding van de constructie in de middenberm, zodat er 3 rijstroken met vluchtstrook passen.

JaN34
dorpsstraat

Bericht door JaN34 » wo 11 nov 2015, 14:54

Kaaiman schreef:Ik heb laatst nog eens na zitten denken aan een tweestrooks verbiondingsboog van Assen naar Meppel. De invoeger vanaf toerit Hoogeveen moet dan (net als de andere kant op) overgaan in de uitvoeger naar Meppel. Nadeel is dan wel dat verkeer richting Emmen twee rijstroken moet opschuiven...
In feite moet je nu ook 2 stroken opschuiven (eerst invoegen, daarna opschuiven naar rijstrook 1).
Voor een tweestrooks verbindingsboog richting Meppel zou eventueel ook een uitvoegende taper gebruikt kunnen worden. De invoeger uit Hoogeveen laat je dan zoals hij is.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 11 nov 2015, 16:51

Nog steeds veel makkelijker dan wie invoegt op de A12 vanuit Voorburg en ook 2 stroken moet opschuiven voor ri Utrecht. Zowel het aantal invoegers als het aantal wevers (A12>A4) is hier veel groter en de afstand denk ik net korter. Inderdaad de invoeger A28 combineren met de uitvoeger en klaar is Kees.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 11 nov 2015, 21:21

JaN34 schreef:
Kaaiman schreef:Ik heb laatst nog eens na zitten denken aan een tweestrooks verbiondingsboog van Assen naar Meppel. De invoeger vanaf toerit Hoogeveen moet dan (net als de andere kant op) overgaan in de uitvoeger naar Meppel. Nadeel is dan wel dat verkeer richting Emmen twee rijstroken moet opschuiven...
In feite moet je nu ook 2 stroken opschuiven (eerst invoegen, daarna opschuiven naar rijstrook 1).
Voor een tweestrooks verbindingsboog richting Meppel zou eventueel ook een uitvoegende taper gebruikt kunnen worden. De invoeger uit Hoogeveen laat je dan zoals hij is.
Die constructie (die Kaaiman beschrijft) hebben we wel meer in het noorden, denk aan de A32 voor knooppunt Lankhorst. Al denk ik dat de verhouding hier wat groter is, niet eens zo zeer richting Emmen, maar ook de N48 krijgt nog redelijk wat verkeer. Maar hoeveel afkomstig van de oprit Hoogeveen, dat is een goede vraag.
A32 is denk ik zo'n 700 meter, A28 is wat langer, rond de kilometer
Laatst gewijzigd door DjIdee op wo 11 nov 2015, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 nov 2015, 0:18

Peter schreef:De relaties A37-N48 en A37 - A28 noord zijn niet druk omdat verkeer vanaf Emmen of Duitsland in de regel de beduidend kortere N34 zal nemen. Die is voor auto' niet altijd sneller, omdat je op de N34 het risico loop achter een vrachtwagen-treintje met Vmax 80 te blijven hangen. Er zullen dus mensen (auto's) de (straks grotendeels) Vmax 130 snelweg prefereren boven de autoweg.
Er is ook nog een tussenliggende optie: N381-A28. Van bv. Emmen naar Assen is dat de meest logische route.
Jeffrey1989 schreef:Even wat stof afblazen en ook nog eens van een newbie ;)

Ik zit al een tijdje mee te lezen in diverse onderwerpen en besloot ook maar eens een account aan te maken. Sinds de aanleg van de parallelbaan van knooppunt Hoogeveen is er niet zoveel veranderd en zal er ook niet zoveel gaan veranderen in de nabije toekomst. Maar altijd toch nog interessant om na te denken wat dit nu ouderwetse knooppunt kan vervangen. Ik dacht aan een soort van 'vlinderdas" knooppunt. Niet ruim opgezet, maar wel meer vloeiend voor doorgaand verkeer op de A28. Al is in mijn versie de directe verbindingslus Emmen (A37) - Ommen (N48) beetje overbodig. Er was niet echt ruimte aan de Noord-West zijde.

Voor nu doe ik het even via een URL, tot dat ik een geschikte afbeeling host heb gevonden.
https://www.flickr.com/photos/brandyhug ... ed-public/
Dit is een leuk idee, maar ik denk dat de bocht van de A28 hier beduidend te krap is. Dat is geen bocht waar je met 130 km/u doorheen kan, ik denk dat zelfs 100 km/u al lastig wordt. Er is gewoon vrij weinig ruimte door de Hoogeveense Vaart. De hele brug over de Hoogeveense Vaart zal bovendien vervangen of flink aangepast moeten worden om überhaupt ruimte te kunnen maken voor een uitvoeger naar de A37, en die moet ook ruimer zijn dan hier getekend anders wordt de verbindingsweg veel te steil.

Kortom, een leuk idee, maar een oplossing als deze is voor knooppunt Hoogeveen vrij lastig.
Kaaiman schreef:Ik heb laatst nog eens na zitten denken aan een tweestrooks verbiondingsboog van Assen naar Meppel. De invoeger vanaf toerit Hoogeveen moet dan (net als de andere kant op) overgaan in de uitvoeger naar Meppel. Nadeel is dan wel dat verkeer richting Emmen twee rijstroken moet opschuiven.
De voordelen lijken mij groter dan de nadelen. En mocht het verkeer het toch niet lukken om twee rijstroken op te schuiven, dan gaat men maar niet naar Emmen. Zwolle is ook mooi. :hap:
Bij het invoegen van de twee rijstroken op de A28 naar Meppel zou je de 2 stroken vanuit Assen kunnen laten overgaan in de doorgaande stroken van de A28, de A37 moet je dan afknijpen tot 1 rijstrook en die links laten invoegen d.m.v. 3 rijstroken, waarbij de linkse strook (vanaf de A37 dus) afvalt. Een beetje zoals de TOTSO van de A73 richting Venlo in KP Neerbosch dus.
Waarom geen taper, en daarna een afvallende linker rijstrook? Dus zoals op de A35 tussen Almelo-Zuid en KP Azelo? Bij KP Neerbosch is er één heel rustige verbinding, dus dan is het logisch. Want voor hoeveel verkeer is het nou logisch om vanaf RW 783 naar de A73 richting Venlo af te slaan? Het meeste verkeer richting Venlo zal al via de N326 richting A73 zijn gereden. De A37 is ook niet druk, maar heeft voldoende verkeer om gewoon twee doorgaande rijstroken te rechtvaardigen. We praten wel over 37.000 mvt/dag tussen Hoogeveen-Oost en KP Hoogeveen en al weet ik niet hoeveel daarvan afslaan naar de A28 richting Assen of de N48, het gros zal ongetwijfeld rechtdoor rijden de A28 op. Het lijkt me niet verstandig om die stroom naar één rijstrook af te knijpen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 12 nov 2015, 11:23

Coen Tunnel schreef:ik denk dat de bocht van de A28 hier beduidend te krap is. Dat is geen bocht waar je met 130 km/u doorheen kan, ik denk dat zelfs 100 km/u al lastig wordt.
Ik neem 'm gewoonlijk met 90 km/u op de teller en dat is al niet heel comfortabel meer.
Er is gewoon vrij weinig ruimte door de Hoogeveense Vaart. De hele brug over de Hoogeveense Vaart zal bovendien vervangen of flink aangepast moeten worden om überhaupt ruimte te kunnen maken voor een uitvoeger naar de A37, en die moet ook ruimer zijn dan hier getekend anders wordt de verbindingsweg veel te steil.
Zoals ik al zei, die brug heeft in de middenberm ruimte voor uitbreiding. De landhoofden zijn gedimensioneerd op een breder brugdeel dan er nu ligt, oorspronkelijk waarschijnlijk bedoeld voor een A48. (zie Streetview)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 nov 2015, 13:52

Kaaiman schreef:
Coen Tunnel schreef:ik denk dat de bocht van de A28 hier beduidend te krap is. Dat is geen bocht waar je met 130 km/u doorheen kan, ik denk dat zelfs 100 km/u al lastig wordt.
Ik neem 'm gewoonlijk met 90 km/u op de teller en dat is al niet heel comfortabel meer.
Die nieuwe bocht die is ingetekend is krapper dan de huidige boog van Assen richting Zwolle.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 12 nov 2015, 14:05

Ik dacht dat je de huidige bocht bedoelde. Hoe dan ook, het is lastig om het knooppunt te verbouwen zonder wat kunst- en vliegwerk.

Maar goed, nu Assen een vliegwerk* heeft (KP Assen) en Emmen binnenkort ook (N34/N391), kan Hoogeveen natuurlijk niet achterblijven. 8-)

*fly-over

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 nov 2015, 19:26

Kaaiman schreef:Ik dacht dat je de huidige bocht bedoelde.
Nee, zoals die hier getekend was: https://www.flickr.com/photos/brandyhug ... ed-public/

Aangezien de huidige bocht al niet met een hoge snelheid te nemen is, en die een stuk ruimer is dan wat hier is ingetekend, denk ik dat je blij mag zijn als je in de bocht zoals die hier is ingetekend 70-80 km/u kan halen. Dat is gewoon onwenselijk op een autosnelweg.
Hoe dan ook, het is lastig om het knooppunt te verbouwen zonder wat kunst- en vliegwerk.

Maar goed, nu Assen een vliegwerk* heeft (KP Assen) en Emmen binnenkort ook (N34/N391), kan Hoogeveen natuurlijk niet achterblijven. 8-)
Er zijn wel oplossingen mogelijk, maar die zijn dan wel ingrijpender. Misschien een ruime fly-over om een deel van het knooppunt heen, zoals bijvoorbeeld bij KP Hooipolder ook gepland is.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 12 nov 2015, 21:00

Ik zou knooppunt Hoogeveen lekker laten voor wat het is en de A28 een nieuw tracé geven tussen de aansluitingen met de N377 en N375. :duck:

Ik heb even geen tekenprogramma bij de hand, maar als je een rechte lijn trekt tussen de genoemde aansluitingen, dan heb je al een aardige impressie. De huidige A28 tussen het aan te leggen knooppunt Rouveen en Lankhorst kan A32 genummerd worden, het stuk van Lankhorst naar Hoogeveen kan A37 worden en het stuk tussen Hoogeveen en het aan te leggen knooppunt Nuil A48. Ja, het kost een paar centen, maar dan heb je wel een meer rechtstreekse verbinding richting het hoge noorden zonder dat je moet gaan lopen puzzelen op de vierkante centimeter bij de bestaande knooppunten.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 12 nov 2015, 22:02

Een interpretatie van RSK zijn omschrijving in een kaartje:

Afbeelding
grove paintschets, dus let even niet op boogstralen enzo.

Nieuw A28 segment tussen de nieuwe knooppunten Rouveen en Pesse waarbij een deel van de huidige N375 opgaat in de nieuwe A28.
Knooppunt Rouveen wordt dan compleet en knooppunt Pesse een splitsing met de relaties Assen <-> Meppel.
De N375 is hierbij dus flink ingekort en sluit dan bij Koekangerveld aan op de A28.
A28 deel tussen De Wijk en Meppel inclusief knp Lankhorst verwijderd.
A28 deel tussen De Wijk en Hoogeveen omgenummerd naar A37 waarbij de A37 dan middels incompleet knooppunt De Wijk op de nieuwe A28 aansluit.
N851 hertraceerd vanaf Meppel over het oude A28 trace naar de knooppunt Wijk met voor de N851 alleen relaties Meppel <-> Hoogeveen
A28 deel tussen knp Hoogeveen en Knooppunt Pesse omgenummerd naar A48
A28 deel tussen Knooppunt Rouveen en Meppel omgenummerd naar A32.
Knooppunt Hoogeveen blijft zoals deze nu is.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 12 nov 2015, 22:11

^^ Komt aardig in de richting. Alleen zou ik de N375 parallel aan de nieuwe A28 laten liggen voor langzaam verkeer. Verder: knooppunt Rouveen zou ik gewoon een splitsing laten zijn. En het stukje A28 wat je hebt laten verdwijnen ten gunste van de N851 had ik gewoon gepland om te laten liggen en als A37 te nummeren.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 12 nov 2015, 22:52

Het getekende deel tussen de Lichtmis en de A28 bij de Eemten was in begin jaren '70 grofweg een van de opties, maar viel bij de tracékeuze uiteindelijk af, ten gunste van het huidige tracé.

In begin jaren '60 is de N375 aangelegd met als bedoeling die weg later uit te bouwen tot autosnelweg, maar dat heeft niet mogen zijn.

Maar goed, wie zet de luchtfietsen even weer terug in het fietsenrek? ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 nov 2015, 23:10

Ik zie meer in dit idee en denk dat het iets realistischer is dan een totaal nieuw tracé tussen De Lichtmis en Pesse. In mijn idee wordt de A28 vanaf de westelijke aansluiting Zuidwolde (die dan volledig gemaakt kan worden) zuidelijker omgelegd om via de huidige N48 naar Hoogeveen te komen.

De aansluiting met de N48 kan dan iets zuidelijker als trompet worden aangelegd, knooppunt Hoogeveen kan tot trompet worden omgebouwd. De boogstraal van het knooppunt A28xN48 is waarschijnlijk iets te klein, maar dat moet dan uiteraard iets ruimer worden aangelegd:

Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 12 nov 2015, 23:23

Kaaiman schreef:Maar goed, wie zet de luchtfietsen even weer terug in het fietsenrek? ;)
Tja, aan de ene kant kun je het luchtfietsen noemen, maar aan de andere kant ook het herstellen van half werk. Ik zit wat te bladeren door de kaarten, een mooie is het rijkswegenplan 1968. De huidige A28 is daarin te herkennen als een samenraapsel van de toen geplande en/of bestaande rijkswegen 28 (tot Zwolle), 32 (Zwolle-Meppel), 37 (Meppel-Hoogeveen) en 36 (Hoogeveen-Groningen). Ik krijg sterk de indruk dat men vervolgens bij het SVV 1979 (wat min of meer de huidige loop van de A28 weergeeft) gekeken heeft naar de toen gerealiseerde infrastructuur, daar een route over heeft uitgestippeld en het toen wel goed vond.

Dat neemt natuurlijk niet weg, dat de verschillende tracédelen die ik net noem in de eerdere plannen natuurlijk in een heel andere samenhang waren bedacht. Immers voor verkeer uit centraal en west Nederland naar Groningen was het voorzien om de A6 vrij rechtstreeks naar die stad te laten lopen. Daarom was het niet zo belangrijk om de huidige hoofdstroom van de A28 te stroomlijnen, die diende immers voor andere relaties. Met het afblazen van de plannen voor een A6 Emmeloord-Groningen werd de A28 echter een hoofdas, waar TOTSO's als Hoogeveen en rare afbuigingen als bij Meppel mijns inziens niet in thuishoren.

Helaas wordt er weinig in het verbeteren en stroomlijnen van het netwerk gedacht, en vooral aan het 'vasthouden wat je hebt'. Als het vervolgens niet meer lekker loopt wordt in het beste geval nog wat lapwerk aan de huidige situatie gepleegd. Maar dan denk ik: vergelijk het eens met een oud gebouw. Je kunt het eindeloos verbouwen, ergens een aanbouw zetten, isoleren etc. Maar je bent dan uiteindelijk meer geld kwijt en krijgt het nooit zo goed als wanneer je het plat gooit en in één keer een nieuw gebouw neerzet. Nu is een complicerende factor dat een gesloopt pand vaak op dezelfde plaats wordt opgebouwd, terwijl het hertraceren van wegen juist onteigening vereist. Maar ik denk dat je met een goede aanpak het aantal kilometers snelweg en de reisafstand voor diverse relaties in ons land kunt verminderen terwijl je de doorstroming verbetert. Het vergt alleen wat politieke wil en een zak geld.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 nov 2015, 23:28

RSK schreef:Met het afblazen van de plannen voor een A6 Emmeloord-Groningen werd de A28 echter een hoofdas, waar TOTSO's als Hoogeveen en rare afbuigingen als bij Meppel mijns inziens niet in thuishoren.
Nou ja, het is toch niet onlogisch dat zo'n hoofdas de grootste plaatsen die min of meer langs de route liggen ook bedient. Tussen Zwolle en Assen zijn Meppel en Hoogeveen belangrijke plaatsen. Dat de A28 langs Meppel gaat is nog niet zo gek, de omweg via Hoogeveen is wat vreemder, maar het zou ook raar zijn als Hoogeveen niet bediend zou worden maar de snelweg er 10 km vanaf zou liggen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 12 nov 2015, 23:52

Tja, het zijn wel grotere plaatsen ja. Maar met 33.000 (Meppel) en 38.000 (Hoogeveen) inwoners vind ik het nou ook weer niet noodzakelijk dat de snelwegen daar op schootsafstand van het dorpsplein lopen. Je kunt nu eenmaal niet iedereen gelukkig maken, wat aan de ene kant een flink voordeel voor de een is, kan weer een nadeel voor de ander zijn. En is het dan zo'n vereiste dat iedere plaats van betekenis aan het hoofdwegennet wordt geknoopt? En wat is dan de grens voor het vereiste aantal inwoners? Waarom Hoogeveen wel en Zutphen (ook 38.000) niet? Of Raalte dan (35.000)? Wees gerust, ik ben met deze vragen niet uit op een onderbouwd antwoord. Ik probeer er maar mee aan te geven dat het tamelijk arbitrair is om te stellen dat een wat grotere plaats automatisch aan een snelweg zou moeten liggen, ook als dat het tracé voor doorgaand verkeer langer maakt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 13 nov 2015, 0:18

RSK schreef:Tja, aan de ene kant kun je het luchtfietsen noemen, maar aan de andere kant ook het herstellen van half werk.
Dankzij dat "halve werk" zijn de meest prachtige landschappen bewaard gebleven, in plaats van doorsneden met snelwegen met alle randverschijnselen van dien.
RSK schreef:vergelijk het eens met een oud gebouw. Je kunt het eindeloos verbouwen, ergens een aanbouw zetten, isoleren etc. Maar je bent dan uiteindelijk meer geld kwijt en krijgt het nooit zo goed als wanneer je het plat gooit en in één keer een nieuw gebouw neerzet.
Wel eens van monumentenzorg gehoord? :kwaad:
RSK schreef:Het vergt alleen wat politieke wil en een zak geld.
Het ultieme kapitalistische statement waar ik al jaren allergisch voor ben. Alles is te koop voor geld. Datgene wat je ermee kapot maakt is kennelijk niet belangrijk...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.