[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 mei 2010, 19:09

Seat Ibiza schreef: En stel dat nu toch besloten was om de A74 "Klagenfurtvariant" te bouwen, dan was dat viaduct weggegooid geld geweest.
Dat zul je net zien. Hebben de Duitsers de BAB61 tot de grensovergang Tegelen aangelegd, besluit Nederland om toch maar de "Klagenfurtvariant" te bouwen. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door rene19663 » do 27 mei 2010, 19:14

Ze hadden in Den-Haag ook in 1 x een besluit over de A73 en A74 kunnen nemen dan was in 1 x alles duidelijk geweest, maar ja politiek.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Kaaiman » do 27 mei 2010, 20:09

Als je beide wegen in 1 tracéprocedure had gestopt, had de A73 ook jaren vertraging opgelopen. Iets dergelijks is ook gebeurd met de Tweede Coentunnel en de A5, met alle gevolgen van dien...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door rene19663 » do 27 mei 2010, 20:12

Ik snap heel goed wat je bedoeld Kaaiman maar ze hadden ook het geheel op tijd in de procedures kunnen gooien en ik weet dat achteraf commentaar geven makkelijk is maar naar mijn idee had alles in 1 procedure gemoeten en niet de A74 zoveel tijd erna pas.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Dexy » do 03 jun 2010, 22:28

Grote kans dat de A73 ten zuiden van Venlo drukker wordt, als de A74 gereed is. Grootschalig fileleed verwacht ik niet ten zuiden van Venlo, maar wel een flinke toename van het verkeer. Of is hier een verbreding gepland?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Snelwegenkenner » do 03 jun 2010, 22:46

Ik hoop in ieder geval dan als de A74 af is, op 2 keer 3 tussen kn Zaarderheiken en kn Ulingsheide en dat ze van kn Zaarderheiken een turbineknooppunt maken.
Dan komen een aanzienlijk deel van het verkeer van de A67 en de A73 bij elkaar.
Dan begint Venlo weer te rijden. 8-)

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Giuseppe » do 03 jun 2010, 23:33

^^Dat is toch echt overbodig voorlopig

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Sophie » vr 04 jun 2010, 0:09

Turbine???
Het enige waar ik me in kan vinden is een flyover Mönchengladbach-Eindhoven....
Maar verdere zijn alle Verbindingen van lokaalbeland...

Zuid<-> Oost gaat via Duitsland... behalve Roermond-Duisburg, en dat lijkt mij geen drukke Verbinding, Noord<->Oost via A77/BAB57 en Noord<->West via de A 50....
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door frame » wo 28 jul 2010, 9:14

Het hoort niet helemaal bij dit topic want gaat over het zuidelijkste puntje van de A73-noord, vlak "boven" Zaarderheiken. Er komt een verbindingsweg met de A67 om het nieuwe tuinbouwgebied richting Sevenum beter te ontsluiten. In de Limburger van vandaag wordt de vergunningverlening gepubliceerd:
Bij beschikking van 16 juli 2010, nummer RWS/DLB-2010/5214, is aan de Provincie Limburg te Maastricht vergunning verleend op grond van artikel 2, eerste lid, van de Wet beheer rijkswaterstaatswerken voor:
het maken en behouden van werken ten behoeve van aansluiting van de Greenportlane op de Rijksweg 73 tussen km 47,000 en km 50,000 in de gemeente Venlo. Deze weg vormt de ontsluiting van het gebied ‘Klavertje 4, hart van Greenport Venlo’. Hier zullen in de komende jaren belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen plaatsvinden ter versterking van de Greenport Venlo. Onder meer komt er de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012. De Greenportlane moet dan de verkeersstroom helpen verwerken. De aansluiting van de Greenportlane op de Rijksweg 73 omvat de aanleg van een op- en afrit, voorzien van een viaduct en bijkomende en bijbehorende werken.
oost west thuis best

piet60
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: za 02 okt 2010, 22:36
Locatie: Limburg

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door piet60 » za 02 okt 2010, 23:43

Hugo schreef:Maak er gewoon het y van st. joost van, tis toch een soort y-aansluiting van de A73 met de A2 (als je slecht kijkt ) :lol:
En zo blijft "het Ei v St Joost"een echt ei.
Wel regelmatig file daar bij Vonderen A73\A2 net voorbij het EI.
Moet wel eens in Wessem zijn en vanaf A73 over het EI naar A2 naar Wessem. Of ik pak de N273 Napoleonsweg Panheel\Wessem afslaan.
Stel dat er op A73 uit Roermond een lus gemaakt was richting A2 Eindhoven was misschien het "EI" geklutst geworden en verloren gegaan. Het is nu gebleven en is typerend voor de streek, bij iedereen bekend.

sjoerd102
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 26 dec 2007, 20:11

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door sjoerd102 » za 16 okt 2010, 20:04

^^
Er was zelfs een programma op omroep limburg (thans L1) naar vernoemd.

rd1985
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 18:17

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door rd1985 » di 23 nov 2010, 13:52

Vraag:
Weet iemand een goede site over de A73-Zuid?
Voor mijn studie moet een een opdracht maken over procedure rondom de A73.
Ik wil meer te weten te komen, waarom het project later is geopend, dan gepland was en factoren hiermee te maken hebben.

Groet,

René

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Kaaiman » di 23 nov 2010, 14:02

Hmm, jammer dat http://www.vialimburg.nl uit de lucht is. Daar stond veel informatie over de A73.
Verder kun je proberen te zoeken op krantenberichten. Daar staat wat betreft informatie over schandalen meer informatie in dan de overheid prijsgeeft.

De documenten van ViaLimburg staan nog wel online, dus misschien kun je nog wat vinden via Goochel en anders probeer het via het Internet Archief.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

arrywebsite
dorpsstraat
Berichten: 178
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 16:43
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door arrywebsite » di 23 nov 2010, 22:46


jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door jeroent » za 11 dec 2010, 11:23

Heeft er iemand meer informatie over de bouw van de tankstations t.h.v. Roermond? De parkeerplaats is al tijden ingericht, maar er is geen enkele bouwactiviteit voor de tankstations aan beide zijden. Ik heb hier ooit gelezen dat die pas zouden worden aangelegd als de weg volledig is opengesteld, maar dat is nu toch ook alweer een tijdje het geval. Worden ze nog ooit aangelegd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Chris » za 11 dec 2010, 11:40

Er is nu over zo'n 65 kilometer geen tankstation langs de A73, de laatste zit bij Venray, en de eerstvolgende is voor Echt op de A2. Dat is voor Nederlandse begrippen een behoorlijke afstand. Gezien de intensiteiten tussen Roermond en Het Vonderen (44.000 mvt in 2010) kan zo'n tankstation vast wel uit.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Sophie » za 11 dec 2010, 11:46

Ik hoop meer op een autohofachtige oplossing, zo dat ook de N280 er baat bij heeft.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door jeroent » za 11 dec 2010, 12:04

Het terrein is al helemaal aangelegd incl. de afslag. Ook de parkeerplaats is er al (prullenbakken enz.). Als ze gebouwd worden, dan worden het dus normale tankstations, geen "Autohof". Er is t.h.v. de parkeerplaats vanaf de Sint Wirosingel wel een oprit richting Maastricht gemaakt als compensatie voor de te korte gesloten oprit voor de roertunnel, maar volgens mij kun je daar in de toekomst niet het tankstation bereiken.

Op de N280 is er ter hoogte van de grens al een (door Duitsers) druk bezocht tankstation en de gebruikelijke "grenssupermarkt", waar wij Nederlanders onze bijdrage aan de Duitse cultuur leveren (koffie, kaas, vis, frietjes en evt. andere versprodukten bijv. "spargel" als het seizoen is..).

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door peejay » zo 12 dec 2010, 0:38

jeroent schreef:Heeft er iemand meer informatie over de bouw van de tankstations t.h.v. Roermond? De parkeerplaats is al tijden ingericht, maar er is geen enkele bouwactiviteit voor de tankstations aan beide zijden. Ik heb hier ooit gelezen dat die pas zouden worden aangelegd als de weg volledig is opengesteld, maar dat is nu toch ook alweer een tijdje het geval. Worden ze nog ooit aangelegd?
Begin dit jaar heb ik hier een artikel over gelezen. Waarschijnlijk dit:
[url=http://www.limburger.nl/article/20100222/REGIONIEUWS03/100229894]De Limburger[/url] [color=#FF0000](22-02-2010)[/color] schreef: Twee tankstations aan A73 Roermond

Aan de A73 in Roermond komen nog dit jaar twee tankstations. Dat is althans de bedoeling van concessiehouders Q8 en Total. Laatstgenoemde is het verst; Total heeft een voorlopige bouwvergunning.

Dat bevestigt woordvoerder Erik Stienen, Asset Developmentmanager van Total. Total gaat bouwen aan de stadszijde van de snelweg A73, ter hoogte van de wijk Hoogvonderen op de nu nog onbebouwde rustplaats langs de snelweg. Q8 heeft de concessie voor de rustplaats aan de Spik-zijde van de snelweg A73. Beide benzinestations hopen op een nu nog vacant stuk snelweg van zestig kilometer tussen Horst en de eerste pompen op de A2 voldoende omzet te kunnen genereren.
Sinds dit bericht is het angstig stil rondom de beide tankstations...
Dit jaar zal het wel niet meer zijn...
Rij met je hart

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door frame » wo 02 feb 2011, 11:10

Is er al iets meer bekend over wanneer de tankstations op de verzorgingsplaatsen bij Roermond gebouwd gaan worden? Het is tenminste voo wat dit onderwerp betreft nog oorverdovend stil daar.
oost west thuis best

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door boe! » wo 02 feb 2011, 20:18

Als je een paar post hierboven kijkt dan zie je dat dezelfde vraag ook al op 11 december was gesteld. Het antwoord is nog steeds hetzelfde. Als er wat bekend was geworden dan had je het ongetwijfeld hier al gelezen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 feb 2011, 0:19

Hoe vaak gaan die tunnels eigenlijk dicht op een dag? Ik reed zaterdagochtend rond een uur of acht bij Roermond, en de signalering waarschuwde voor de verkeerslichten, ik zag in de verte de verkeerslichten op rood en een kleine file. Ik ben toen de weg af gegaan, door Roermond heen en bij Roermond-Zuid weer de snelweg op. Toen ik net op de snelweg zat zag ik in mijn achteruitkijkspiegel in de verte de stroom auto's weer komen. Blijkbaar was de tunnel dus slechts een paar minuten afgesloten. In wat voor gevallen gebeurt dit dan?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A073] De aanleg van de A73-zuid

Bericht door keokiracer » di 12 apr 2011, 20:58

telegraaf schreef:Enquête A73-tunnels

AMSTERDAM - Roermond wil een parlementaire enquête naar de gang van zaken rond de aanleg van de A73-tunnels.

Zo hoopt de gemeente onder meer dat de kritiek vanuit Den Haag op de gemeente wordt herzien.
In maart maakte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) bekend dat de aanleg van de Roer- en Swalmentunnel ongeveer een derde duurder is uitgevallen dan de geplande 593 miljoen euro.
De gemeente heeft het verzoek voor een parlementaire enquête geformuleerd in een brief aan de Tweede Kamerleden van de commissie Infrastructuur en Milieu, zo schrijft De Limburger.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [A073] De aanleg van de A73-zuid

Bericht door Feder » do 14 apr 2011, 13:38

^^ In navolging daarvan, een iets uitgebreider bericht
Roermond wil parlementaire enquête tunnels
Roermond wil een parlementaire enquête naar de A73-tunnels. Volgens de gemeente hadden de tunnels niet zo zwaar beveiligd hoeven worden, omdat ze niet binnen de normen van de Europese tunnelrichtlijnen vallen. Dat had de uitgave van veel belastinggeld gescheeld.

30 procent duurder
De Swalmen- en de Roertunnels kostten uiteindelijk 214 miljoen euro meer dan de geplande 593 miljoen. Roermond reageert hiermee op het op het rapport Evaluatie Wetgeving Tunnelveiligheid van Andersson, Elffers & Felix en Grontmij, dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is geschreven.

Lessen
Roermond heeft het idee van een onderzoek geopperd in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens wethouder Gerard IJff (PvdA) kunnen door een parlementaire enquête lessen worden geleerd die van belang zijn bij de aanleg van nog te bouwen tunnels. ‘Het onderzoek zal aan het licht brengen dat er onterecht te veel belastinggeld is uitgegeven.’

Oud-bewindslieden
Tweede Kamerlid Gert Koopmans (CDA) heeft laten weten een hoorzitting voldoende te vinden. Maar IJff pleit voor een enquête omdat dan oud-bewindslieden als Karla Peijs en Camiel Eurlings onder ede gehoord kunnen worden. IJff: ‘Dan zal blijken dat bepaalde uitspraken van hen niet sporen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld dat Roermond steeds hogere veiligheidseisen zou hebben gesteld, die de tunnels zo duur hebben gemaakt.’ Roermond heeft volgens IJff alleen geëist dat het veiligheidsniveau niet zo zakken. Dat speelde onder meer toen Peijs de vluchtstroken in de tunnels schrapte. Dat leidde tot vertraging een aanpassingen aan het blussysteem.

Regie
Volgens de gemeente Roermond waren beide tunnels aanzienlijk goedkoper geweest als Rijkswaterstaat, eigenaar van de tunnels, de regie strakker in handen had gehouden. Dan waren uitgaven ter grootte van 100 miljoen euro niet nodig geweest, zegt woordvoerder Mario Ogrinc van de gemeente. Het veiligheidssysteem van de Swalmen- en Roertunnel werd ‘onnodig’ aan elkaar gekoppeld, waardoor het uiterst ingewikkeld en duur werd. De Swalmentunnel valt niet onder de Europese tunnelrichtlijnen en had dus niet zwaar beveiligd hoeven te worden.

Zwarte piet
Roermond vraagt volgens IJff niet om een parlementaire enquête om achteraf haar gelijk te halen en de zwarte piet bij anderen te leggen. ‘Als bestuurder moet je een brede rug hebben.’
(bron: http://www.binnenlandsbestuur.nl/home/a ... 7765.lynkx)

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A073] De aanleg van de A73-zuid

Bericht door ACT-F » do 14 apr 2011, 19:28

Dat er überhaupt tunnels zijn aangelegd. Nergens voor nodig :?
Meer bitumen!

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A073] De aanleg van de A73-zuid

Bericht door frame » wo 20 apr 2011, 9:26

^^ Nou nou, dat is erg kort door de bocht. Ik denk wel dat de tunnel bij Swalmen een duur toegeven is aan de inspanningen van een lokaal en kennelijk tamelijk succesvol actiecomité. Naar mijn bescheiden mening had hier ook heel goed een open tunnelbak zoals bij Tegelen gekund. In Tegelen staan de woningen (apartementen/flats) veel dichter bij de A73 dan die paar woningen in Swalmen. Het tracé van de Roermondstunnel loopt door/vlak langs woonwijken. Dat de weg met een tunnel onder de Roer door loopt, dat is m.i. een juiste keuze.
oost west thuis best

sjoerd102
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 26 dec 2007, 20:11

Re: [A073] De aanleg van de A73-zuid

Bericht door sjoerd102 » ma 25 apr 2011, 17:47

ik zag dat deze week ook werkzaamheden plaatsvinden op de rustplaats bij Roermond.
Staat al een stale constructie die lijkt op een winkel bij een tankstation.

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A073] De aanleg van de A73-zuid

Bericht door frame » wo 04 mei 2011, 9:45

^^ 't Zal tijd worden! Het is al een tijd geleden dat de consessies aan de exploitatiemaatschappijen zijn verleend. Maar ik kan me goed voorstellen dat men zo lang mogelijk wacht in afwachting van een dusdanige verkeersintensiteit dat er een reëel aantal te verwachten tankklanten zich aandient. Ik heb het idee dat de 2 verzorgingsplaatsen niet zo gelukkig liggen. Concurrentie vind je al meteen naast de A73 ter plekken op de voormalige (?) provinciale weg. Enkele kilometers naar het oosten ben je al in Duitsland waar de benzineprijs momenteel 10 cent lager ligt. Maar dit hoort eigenlijk al in een ander topic thuis vermoed ik.
oost west thuis best

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door JB81 » wo 04 mei 2011, 10:04

Coen Tunnel schreef:Hoe vaak gaan die tunnels eigenlijk dicht op een dag? Ik reed zaterdagochtend rond een uur of acht bij Roermond, en de signalering waarschuwde voor de verkeerslichten, ik zag in de verte de verkeerslichten op rood en een kleine file. Ik ben toen de weg af gegaan, door Roermond heen en bij Roermond-Zuid weer de snelweg op. Toen ik net op de snelweg zat zag ik in mijn achteruitkijkspiegel in de verte de stroom auto's weer komen. Blijkbaar was de tunnel dus slechts een paar minuten afgesloten. In wat voor gevallen gebeurt dit dan?
Korte afsluitingen lijken mij vooral het gevolg van de hoogtedetectie. Zeker wanneer het een valse melding betreft hoeft alleen even gecheckt te worden of er echt geen te hoog voertuig staat en daarna kan de weg weer open.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [A073] De aanleg van de A73-zuid

Bericht door jeroent » ma 16 mei 2011, 8:58

Vooralsnog zijn de werkzaamheden alleen op de parkeerplaats aan de westzijde (ri. Maastricht). Ik dacht dat er aan beide kanten een tankstation zou komen?

Plaats reactie