[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 10 mei 2005, 13:06

"Knooppunt St. Joost". Kan ik me wel in vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 10 mei 2005, 13:11

Knooppunt "het echte y van Sint Joost" :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 10 mei 2005, 15:43

Ik zie wel wat Sint Joost als knooppuntnaam.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 10 mei 2005, 16:05

Vinny schreef:Knooppunt "het echte y van Sint Joost" :P
Knooppunt Y :!: :!: De kortste knooppuntnaam van ons land
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 10 mei 2005, 17:46

Niet aan gedacht aan knoppunt Y :D .

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

A73 kan niet compleet worden aangelegd

Bericht door bas1984 » wo 15 jun 2005, 17:46

Vandaag in Dagblad de Limburger:
Noodscenario omdat deel A73 niet kan worden aangelegd

Van onze verslaggever

Tegelen/Venlo -
Venlo en Tegelen dreigen opgescheept te worden met grote verkeersproblemen omdat het stuk van de A73 tussen de Zuiderbrug, bij het ziekenhuis, en de watertoren in Tegelen niet kan worden aangelegd. Dit wegvak van enkele honderden meters is namelijk onderdeel van de A74, die wordt aangesloten op de Duitse BAB61, en daarover zijn nog steeds geen knopen doorgehakt door de minister van Verkeer.

Vanuit het zuiden eindigt de A73 in het rampscenario bij de watertoren, vanuit het noorden bij de Zuiderbrug. Het doorgaande verkeer zal in dat geval sluiproutes gaan zoeken.

De Venlose wethouder R. van der Zwaag (CDA, Hoofdinfrastructuur) houdt zijn hart vast. Hij vreest dezelfde overlast als bij de Stadstraverse in Maastricht. Ook is hij bang dat het Centrumplan Tegelen dat staat of valt bij het weren van verkeer uit de kern van Tegelen hiermee sneuvelt.

Om een verkeersramp te voorkomen heeft Rijkswaterstaat een noodoplossing in gedachten. Die houdt in dat één rijbaan van de oorspronkelijke A73 wordt aangelegd. Net als bij wegwerkzaamheden gebruikelijk is wordt deze rijbaan opgesplitst in vier rijstroken, plus vluchtstrook en geluidsvoorzieningen.

Deze noodoplossing maakt alleen kans als burgers meewerken door geen bezwaar te maken tegen de versnelde procedure die vereist is voor de aanleg van de rijbaan, meldt Van der Zwaag. ,,We kunnen niet met de handen over elkaar blijven zitten. We moeten kiezen voor de noodoplossing'', zo zei de wethouder maandagavond tijdens een samen met Rijkswaterstaat belegde informatieavond in Venlo.

Deze avond was georganiseerd om burgers te overtuigen van het belang mee te werken.
Is toch wel een serieus probleem lijkt me zo! Ik ken de situatie maar al te goed hier tussen Tegelen en Venlo en inderdaad, geen snelweg zal voor grote chaos zorgen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 17:59

Belachelijke situatie weer...
De A74 in Nederland meet slechts 1 km, en daarom wordt ZOO moeilijk gedaan.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 15 jun 2005, 18:20

Nog een geluk dat er geen mierennest is dat beschermd moet worden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 15 jun 2005, 18:30

Dit is idd weer de grootste onzin die er maar bestaat. Duitsland legt hele stukken weg aan en wij doen moeilijk over 1 km.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 19:14

Helemaal mee eens.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 15 jun 2005, 19:55

Pffff, wat moeten Chinezen ofzo wel niet denken als ze ooit dit soort berichten zouden lezen. Er is toch geen normaal mens te bedenken die dit soort nonsens kan verdedigen :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 20:36

Dit is dus pure nonsens. Er is een besluit over de A73 genomen van KP Zaarderheiken tot aan St. Joost. Probleem is echter dat deze van voor de Tracéwet is (en daarmee in de procedures lastiger is), en dat de aanleg van KP Ulingsheide wellicht aanpassingen aan dit oorspronkelijk tracé vergt.

De spagaat: als je voor 1:1 uitvoering van het vigerend besluit A73 gaat, zou dat voor sommigen een signaal zijn dat er geen rekening gehouden wordt met de A74, wat die procedure weer kan beïnvloeden. Rechters in dit land zijn immers volstrekt onberekenbaar - tref je een aan MD gelieerd exemplaar dan zijn de rapen gaar... :evil:
Als je kiest voor wachten op de A74, heb je een onderbreking in de weg. :roll:
Dus een noodverband - wel slim gevonden.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 16 jun 2005, 9:39

Dit is niet te geloven zeg, zijn ze nou helemaal van de pot gepleurd. :evil:

Nederland loopt langzaam vast in een moeras van kafkaiaanse toestanden. ;)
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 16 jun 2005, 9:52

ViaHaaren schreef:Dit is idd weer de grootste onzin die er maar bestaat. Duitsland legt hele stukken weg aan en wij doen moeilijk over 1 km.
Is dat zo? Of is het eerder zo dat in Duitsland aan alle kanten net zo moeilijk wordt gedaan, maar dat wij het alleen niet meekrijgen?

Ben wel eens (gok rond 1993) van München via Memmingen naar Lindau gereden, langs het traject van de A 96. Langs dat hele traject stonden borden in protest tegen de aanleg en die stonden er duidelijk ook al sinds jaren. De A 96 is nog steeds niet helemaal af en dat zal toch mede met de lokale protesten te maken hebben. Zie ook de problemen met de aanleg van het laatste stukje A 6 tussen Amberg en de Tsjechische grens.

De situatie is echter duidelijk anders in de Neue Länder. Kennelijk bestaat / bestond daar wel een houding dat het hoog tijd was voor snelwegen. Ach ja, de Ossis :)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 16 jun 2005, 11:26

Ach, ergens heeft het ook wel een positieve kant. Deze onderbreking is ook gelijk een stok achter de deur om de A74 (ooit) uit te voeren. Was de A73 gewoon in z'n geheel uitgevoerd zou worden dan zou je nog weleens de kans kunnen hebben dat de A74 er vooralsnog niet meer komt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 16 jun 2005, 13:39

Kan allemaal wel zijn, maar die A73 moet natuurlijk gewoon helemaal aangelegd worden. Geen noodoplossingen en andere fratsen. Het lijkt er op dat bij de aanleg van deze weg (misschien bij elke weg?) er voor elk deelstuk een aparte procedure gevolgd moet worden. Dat begrijp ik niet: het is één project, dus m.i. ook één procedure.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 16 jun 2005, 14:41

Pino schreef:Is dat zo? Of is het eerder zo dat in Duitsland aan alle kanten net zo moeilijk wordt gedaan, maar dat wij het alleen niet meekrijgen?
Als je kijkt hoeveel en hoe lange stukken weg de Duitsers aanleggen zou je zeggen dat wij moeilijk doen, ja. Misschien hebben ze in Duitsland geen Raad van State? :twisted:

En al zouden ze die wel hebben, ze maken toch deel uit van EU, dus ze implementeren de regels dus blijkbaar soepeler dan dit zeikland wat altijd voorop wil lopen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 16 jun 2005, 15:23

ViaHaaren schreef:Als je kijkt hoeveel en hoe lange stukken weg de Duitsers aanleggen zou je zeggen dat wij moeilijk doen, ja. Misschien hebben ze in Duitsland geen Raad van State? :twisted:
Ik zei al: de Duitsers leggen hun stukken weg met name aan in de Neue Länder en niet in het voormalige westen. Zie mijn opmerking over het gedoe rondom twee stukken snelweg in Bayern, terwijl ik ook in deelstaten als Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz, Hessen en NRW zo snel geen nieuwe snelwegen weet. Dat verschil tussen oost en west kan een rol spelen bij het "moeilijk doen".

Wat betreft de Raad van State, de Duitsers hebben er geen. Wel allerhande adviesorganen op Bundes- en op Länderniveau. Tel uit je winst. Neem aan dat je hier ook mede verwijst naar de Fijnstof-richtlijn en het RvS-advies daarover. Die richtlijn blijkt met name problemen op te leveren in stedelijke gebieden, dus daar komt Duitsland wat beter weg dan het sterk verstedelijkte Nederland.

Desalniettemin zijn er in Duitsland al bestuursrechters geweest, die de overheid op straffe van een dwangsom de verplichting hebben opgelegd om binnen korte tijd iets aan het te hoge fijnstof-gehalte in de lucht van bepaalde stedelijke gebieden te doen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 16 jun 2005, 15:57

Nee, nee, de Duitsers hebben wel degelijk ook hun juridische tegenslagen, meestal echter op grond van Vogel en Habitatrichtlijn.

De aanleg van de A6 naar Praag en de A33 Osnabruck-Bielefeld is hierdoor jaren vertraagd. Inderdaad is tussen zeg 1992 en 2000 het meeste snelweggeld naar het voormalige Oostduitsland gegaan. Intussen is de focus echter ook wel weer terug in het Westen en worden/ werden veel knelpunten aangepakt (A31, A28 Delmenhorst, A281 Bremen, A26 Amsberg, A44 rijnbrug, A99 Munchenring, A1 Daun, A60 Bitburg

De activiteiten in NRW zijn inderdaad laag, maar dat zal meer aan de Bund dan aan de staat liggen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 16 jun 2005, 16:00

De A60 Bitburg-Wittlich is toch gereed. De Duitsers hebben toch niet helemaal stilgezeten. :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 16 jun 2005, 16:04

Peter schreef:De activiteiten in NRW zijn inderdaad laag, maar dat zal meer aan de Bund dan aan de staat liggen.
Volgens mij precies omgekeerd - NRW was als Land jarenlang een "groen" bolwerk, waar op infragebied maar weinig kon op wegengebied, en heel veel middelen naar het OV vloeiden. De enige grote wegenbouwwerken in NRW waren juist die van de Bund: de verbreding van de A2 bijvoorbeeld i.h.k.v. VDE.

Gelukkig hebben in inwoners van NRW de Landsregering recent naar huis gestuurd, en komen er nu andere partijen aan de macht in dat land.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

A73-zuid: aanleg vordert

Bericht door bas1984 » vr 08 jul 2005, 20:30

Bij deze wil ik eventjes vertellen wat ik elke week vanuit de trein zie tussen Roermond en Reuver. Hier komt de A73 namelijk pal langs de spoorlijn te lopen.
Over het gehele traject is duidelijk te zien waar deze weg komt.

Even ten zuiden van Reuver:
Je ziet hier al duidelijk hoe de aansluiting A73 - N271 er uit komt te zien. Er zijn zelfs al gedeeltes van de toeritstroken geasfalteerd.

T.h.v. Swalmen is men druk bezig met het graven van de tunnel. Ook hier vordert de tunnelbak.
Tussen de Swalm en voordat de A73 weer de N271 kruist om aan de oost kant van Roermond uit te komen, zie je dat ze ook al de oostelijke rijbaan van de A73 (ri Nijmegen) hebben geasfalteerd.

Het begint dus op te schieten en het wordt al duidelijk hoe de weg komt te lopen.

Helaas heb ik nog geen foto's. Ik hoop deze spoedig te kunnen maken en dan op mijn site te kunnen plaatsen.

Ik hou jullie op de hoogte.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 08 jul 2005, 23:10

Dit wordt wel een bijzondere weg. Indrukwekkende Kunstwerken zoals de twee tunnels, waarvan die van Roermond de langste landtunnel zal worden (2,3km). Mooi dat het vordert! :)
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 14 jul 2005, 13:53

Ook de aanleg van de nieuwe, toeleidende wegen schiet behoorlijk op:
Officiële openstelling provinciale weg N293-Zuid

De N293-Zuid, de eerste Provinciale weg van het pakket Via Limburg (RW 73-Zuid, RW 74, N280-Oost en N293 Oosttangent Roermond), is op donderdag 14 juli officieel geopend. Deze nieuwe weg verbindt het industrieterrein Heide-Roerstreek langs de Keulsebaan (N570) met de Heinsbergerweg (N293) te Melick. De N293-Zuid vult hiermee een ontbrekende schakel in het provinciale wegennetwerk op.

De N293-Zuid betreft de aanleg van 1,9 km regionale wegverbinding en heeft één rijbaan met twee rijstroken. Er worden twee fietsviaducten gerealiseerd (aansluiting Heinsbergerweg en Ratommerweg). Op suggestie van de gemeente Roermond en Roerdalen zijn de namen ‘Kitskensberg’’en de ‘Zwarte berg’ toegekend aan deze viaducten. De richtsnelheid is 80 km per uur. Met de aanleg van de nieuwe weg is begin van dit jaar begonnen en conform planning in juli gereed gekomen. Het werk is destijds gegund aan aannemersbedrijf Janssen de Jong Infra B.V. uit Horst aan de Maas voor 3,1 miljoen euro.

(Klik hier voor een luchtfoto van het tracé.)
(Bron: Provincie Limburg, 14-07-2005)

Na de bouwvak(antie) wordt begonnen met de N293-Noord, dat wordt een autoweg met 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen, en loopt straks vanaf de nieuwe kruising tussen de N570 (Keulsebaan) en de N293-Zuid, parallel aan de IJzeren Rijn en het tracé van de A73 om daar ter hoogte van de Koninginnelaan in Roermond aan te sluiten op deze A73. Vanwege de vele bochten en hoogteverschillen wordt hier een max. snelheid van 50 km/h ingesteld. Net als de andere projecten van ViaLimburg zal deze weg uiterlijk op 31 december 2007 gereed zijn.
Groet, Charles

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » zo 24 jul 2005, 19:33

Zojuist heb ik wat meer informatie gevonden over de A73-Zuid. Hier staat een mooie videoimpressie over de tunnels die in het traject gebouwd gaan worden.

Dit wordt echt een van de mooiste snelwegen in Nederland.

Dit is de link naar de site waar de videoimpressie is te vinden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 24 jul 2005, 19:36

rbtvdijk schreef: Dit is de link naar de site waar de videoimpressie is te vinden.
Waar is de link? :(

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » zo 24 jul 2005, 19:44

M'n excuses

Dit is hem.

http://www.roermond.nl/index8355.htm

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 10:12

Het wordt idd een hele mooie weg, maar ik vind hem alleen al mooi omdat hij anno 2005 nog wordt aangelegd. ;)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 14 aug 2005, 0:31

Bij Swalmen en Roermond komen tunnels. |Maar hoewel ik de situatie bij Tegelen niet ken, zou een overkluizing daar ook niet misstaan. Zo te zien komt de snelweg dicht langs het dorp te lopen en doorsnijdt deze(?). Ook een stukje verderop bij de toekomstige A74 zou een ecoduct of een klein tunneltje niet overbodig zijn. Dit omdat de snelweg daar een natuurgebied doorsnijdt. Is er ook voldoende gedaan om de natuur op de oostoever van de Maas zoveel mogelijk te ontzien? M.b.t. de korenwolf etc?

Iemand info waarom dat niet zo is gedaan, als het daadwerkerlijk zo waardevol is?

Ook is het me een raadsel dat veel knooppunten onvolledig zullen worden uitgevoerd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » zo 14 aug 2005, 9:19

In Tegelen komt de weg wel in een tunnelbak, dus verdiept te liggen. Waarschijnlijk een kostenplaatje dat er geen volwaardige tunnel van wordt gemaakt.

Plaats reactie