[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Egbert » di 24 jan 2017, 9:03

Extra rijstrook op A73 bij knooppunt Zaarderheiken
Er komt een extra rijstrook op de A73 bij knooppunt Zaarderheiken in Venlo.

Daardoor kan het verkeer naar de A67 richting Eindhoven beter doorstromen. Nu staan daar elke dag files, met name in de ochtendspits.

[...]

Het duurt wel nog 4 tot 5 jaar voordat de extra rijstrook daadwerkelijk wordt aangelegd. Dat komt omdat allerlei wettelijke procedures moeten worden doorlopen.
Dit is dus voor de noordelijke richting, maar het staat ook elke dag vast in zuidelijke richting. Die hele parallelstrook langs de afslagen voor de A67, Venlo-West en Maasbree stroomt totaal niet door in de middagspits.

Het is me ook niet duidelijk waar die extra rijstrook precies komt.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » di 24 jan 2017, 10:46

Ik heb een keer een ontwerp gemaakt voor een nieuwe kp Zaarderheiken... (even ingeschetst in ets2)
Afbeelding
Rest in spoiler
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 jan 2017, 14:03

^^ Moet er op de bebording ook geen Rotterdam komen te staan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 14:18

Egbert schreef:Het is me ook niet duidelijk waar die extra rijstrook precies komt.
Op het deel van de parallelrijbaan richting noorden dat nu één rijstrook heeft. Als ik het goed begrijp begint het als een extra weefstrook vanaf de aansluiting Maasbree (N273) en loopt het door de aansluiting Venlo-West tot aan de zuidkant van het knooppunt Zaarderheiken, waar het aansluit op de huidige twee rijstroken.

Een complete tracéwetprocedure voor 2 kilometer rijstrook lijkt me nogal overdreven, maar zo is het nu eenmaal.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Kaaiman » di 24 jan 2017, 16:24

^^ Dit zijn nou typisch van die kleine verbeteringetjes waarvoor je eigenlijk gewoon weer een Wegaanpassingsbesluit zou moeten instellen.

Ook zou je eigenlijk zoiets moeten hebben dat vergelijkbaar is met een wijzigingsbevoegdheid in een bestemmingsplan, namelijk juridisch reeds vastleggen dat er op aangegeven plaatsen of tussen aangegeven kilometrages hier en daar een strookje bij aangeplakt mag worden na een besluit van de minister, mits dit geen onevenredige inbreuk doet op blablabla...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » di 24 jan 2017, 20:07

Snelwegenkenner schreef:^^ Moet er op de bebording ook geen Rotterdam komen te staan?
Dat is niet gecontinueerd vanaf Eindhoven...
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jan 2017, 20:26

^^ Dat gaat nog gebeuren.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » wo 25 jan 2017, 7:49

^^ Waarom eigenlijk? Vanuit Venlo zijn er 2 routes naar Rotterdam. Namelijk via de A73 en de A15 of via de A67, A58 en A16! Ik vind rotterdam tevens te ver weg om als netwerkdoel te gebruiken omdat het over ongeveer 4 snelwegen leidt als route...
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 8:55

Rotterdam is net als Amsterdam supernetwerkdoel. Rotterdam zal in de toekomst vanaf Venlo al worden aangegeven over de A67, A2, A58 en A16, net als dat het ook vanaf Simpelveld aangegeven zal worden over de A76, A2, A58 en A16.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » wo 25 jan 2017, 9:56

Waarom vanaf Venlo eigenlijk via Eindhoven? In afstand is de route via Nijmegen niet om, zo uit mijn hoofd. Of is het idee dat het verkeer vanaf de A57 over Nijmegen gaat en het verkeer vanaf de A3 daar op de A15 bij komt?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » wo 25 jan 2017, 11:16

Verkeer vanaf de A3 zou juist over de A12 en A20 geleid moeten worden. Ik denk dat het te maken heeft met het verdelen van verkeer... :dontknow:
Svenlo

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door nederland24 » wo 25 jan 2017, 13:03

Toch denk ik dat de route A73-A50/N322-A15 nu en in de toekomst meer capaciteit overheeft dan de route over de A67-A2-A58-A16.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » wo 25 jan 2017, 18:10

sven_engelen schreef:Verkeer vanaf de A3 zou juist over de A12 en A20 geleid moeten worden. Ik denk dat het te maken heeft met het verdelen van verkeer... :dontknow:
:wall: Was ik de route via Gouda gewoon vergeten... :wall:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 19:49

sven_engelen schreef:Verkeer vanaf de A3 zou juist over de A12 en A20 geleid moeten worden. Ik denk dat het te maken heeft met het verdelen van verkeer... :dontknow:
Nee, verkeer vanaf de A3 wordt via A12-A50-A15 geleid. Rotterdam gaat bij :KP: Grijsoord naar de A50.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Egbert » do 26 jan 2017, 7:03

duikgek89 schreef:Waarom vanaf Venlo eigenlijk via Eindhoven? In afstand is de route via Nijmegen niet om, zo uit mijn hoofd. Of is het idee dat het verkeer vanaf de A57 over Nijmegen gaat en het verkeer vanaf de A3 daar op de A15 bij komt?
Als je via Nijmegen en de A15 gaat is het een paar km langer, als je via de Prins Willem-Alexanderbrug gaat is het een kilometer korter. Via Eindhoven heb je volgens mij wel meer wegen breder dan 2x2.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » do 26 jan 2017, 7:45

^^ Maar die wegen zijn ook filegevoeliger. Denk maar aan wegen als de A67 en de A58...
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Pino » do 26 jan 2017, 9:05

^^ Het is niet dat er op de A15 zoveel meer capaciteit bestaat. Kortste snelwegroute bewegwijzeren is niet zo gek.

Verder is het in het Nederlandse netwerk aan de orde van de dag dat er twee min of meer gelijkwaardige routes zijn tussen twee grote steden. Logisch gevolg van het grid-achtig netwerk dat we in grote delen van het land hebben. Als je wilt bewegwijzeren op netwerkniveau, moet je een keuze maken tussen min of meer gelijkwaardige routes. Je bewegwijzert er een terwijl de andere nauwelijks langer is, onder omstandigheden de betere route en misschien zelfs korter naar bepaalde stadsdelen. Maar het draait om de ter plaatse onbekende en die heeft meer aan één bruikbare verwijzing dan aan helemaal niets of een gesplitste verwijzing.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » do 26 jan 2017, 12:31

Dat snap ik. Blijft de vraag voor mij over waarom men voor linksom in plaats van rechtsom kiest. Omdat de snelwegroute een paar kilometer korter is? In principe lijkt me dat een goed argument. Maar is dat argument hier ook gebruikt? Een ander argument kan zijn dat de meeste navigatiesystemen de route via Eindhoven aanbevelen en men verwarring wil voorkomen.
Het is natuurlijk niet zo dat de ene route altijd beter is dan de andere, ze zijn min of meer gelijkwaardig en beide routes zijn druk. Dus ik ben gewoon nieuwsgierig naar hoe men die keuze maakt. Ik ben niet zo'n bewegwijzeringskenner als sommige anderen hier.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A073] Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Pino » do 26 jan 2017, 13:00

^^ Geloof niet dat daar vaste principes voor zijn. Wat er een reden voor zal zijn dat men vaak lijkt terug te vallen op de route die van oudsher het meeste wordt gebruikt, en minder later beschikbaar gekomen alternatieven bewegwijzert. Dat laatste al helemaal wanneer je daarvoor een stukje moet afsteken over OWN. Dus Venlo-Rotterdam via Eindhoven, Eindhoven-Rotterdam via Breda, Arnhem-Amsterdam via Utrecht, enzovoort. Daar zit een hoop simplisme in, want je blijft in het algemeen langer rechtdoor rijden c.q. op hetzelfde wegnummer. En laten we eerlijk zijn, op navigatiesystemen zullen die routes in principe toch nog het meeste opkomen, en dat helpt verwarring te voorkomen. Maar er zijn nog genoeg situaties waarin de bewegwijzering wel de navigatie zal weerspreken. Heb niet het idee dat dat bij Rijkswaterstaat een belangrijk argument is - terwijl het dat denk ik meer zou moeten zijn.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door IQ[] » di 14 feb 2017, 10:23

Het aantal ongelukken op de A73 (Venlo - Nijmegen) is flink gestegen de afgelopen jaren. Als belangrijkste oorzaak wordt de toenemende drukte gezien. Ook begint de weg steeds meer last van congestie te krijgen.

Volledig artikel:
http://www.gelderlander.nl/cuijk/ongeva ... ~a57a4faf/
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 15 feb 2017, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » vr 17 feb 2017, 18:15

2x3 op dat stuk tussen knooppunt Neerbosch en knooppunt Rijkevoort lijkt me ook zeker geen slecht plan!
Svenlo

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door frame » di 21 feb 2017, 9:44

Als Duitsland de tolheffing gaat doorvoeren, zal het op deze en andere snelwegen langs onze oostgrens alleen maar drukker worden.
oost west thuis best

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » vr 17 mar 2017, 12:27

Vanochtend heb ik weer eens over de A73 gereden van Belfeld tot Horst. Wat me meteen opviel was dat de files op de A73 bij Venlo steeds langer worden. Vanaf knooppunt Tiglia reed het verkeer steeds langzamer waarna ik van Blerick tot ongeveer Maasbree/Knooppunt Zaarderheiken in de file stond. Vanaf knooppunt Zaarderheiken reed het weer wat sneller door. Heeft iemand de intensiteiten van de A73 bij Blerick?
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » vr 17 mar 2017, 12:46

IQ[] schreef:Het aantal ongelukken op de A73 (Venlo - Nijmegen) is flink gestegen de afgelopen jaren. Als belangrijkste oorzaak wordt de toenemende drukte gezien. Ook begint de weg steeds meer last van congestie te krijgen.

Volledig artikel:
http://www.gelderlander.nl/cuijk/ongeva ... ~a57a4faf/
En een groot stuk heeft geen signalering. Bij Venlo of Blerick staat uit mijn hoofd wel wat en op dat "nieuwe" deel 2 van de weg ook hier en daar wel wat, maar tussen Venlo en knooppunt Neerbosch staat niks.

Wat volgens mij ook meespeelt is dat er tot een paar jaar geleden op deze weg meestal ruimte was om lekker door te rijden met maar zeer weinig snelheidscontroles. Ik heb nu het idee dat er nog steeds mensen aardig door proberen te rijden terwijl er ook steeds meer van dat nieuwerwetse treuzelende 110km/h slaapvolk op de weg zit. Een mix die niet altijd ideaal is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door captain007 » vr 17 mar 2017, 13:42

^^ De A73 heeft enkel signalering bij de tunnels bij Swalmen en Roermond en zeer kort stukje bij Het Vonderen. En voor de rest in een bocht van knooppunt Neerbosch en tussen de aansluiting Beuningen en knoopunt Ewijk. Dat is defacto dus eigenlijk niks. Filestaartongevallen gebeuren dan gemakkelijk en zeker omdat de weg op een aantal stukken rond het verzadigingspunt zit. Met name het stuk tussen Rijkevoort en Neerbosch blijkt zeer gevoelig voor ongevallen heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » vr 17 mar 2017, 14:27

sven_engelen schreef:Vanochtend heb ik weer eens over de A73 gereden van Belfeld tot Horst. Wat me meteen opviel was dat de files op de A73 bij Venlo steeds langer worden. Vanaf knooppunt Tiglia reed het verkeer steeds langzamer waarna ik van Blerick tot ongeveer Maasbree/Knooppunt Zaarderheiken in de file stond. Vanaf knooppunt Zaarderheiken reed het weer wat sneller door. Heeft iemand de intensiteiten van de A73 bij Blerick?
Het is gepland bij Zaarderheiken de parallelrijbaan richting noorden te verbreden naar 2 rijstroken. Dit zou de terugslag op de A73 door Venlo moeten verminderen. Overigens is al eens eerder vastgesteld dat de A73 door Venlo hoge intensiteiten heeft, dat bleek al uit de tracébesluiten van de A74.

Verkeersintensiteiten kan je hier vinden: https://www.wegenwiki.nl/A73_(Nederland ... ensiteiten
captain007 schreef:Met name het stuk tussen Rijkevoort en Neerbosch blijkt zeer gevoelig voor ongevallen heb ik het idee.
Dat klopt, uit antwoorden van de minister op kamervragen bleek ook dat het traject Cuijk - Boxmeer een groter aantal ongevallen heeft dan gemiddeld in Nederland en ook in verhouding tot andere delen van de A73. Rijkswaterstaat gaat een analyse uitvoeren voor deze problematiek.

Roermond - Swalmen heeft nu ook een hoger ongevalsrisico dan gemiddeld (ondanks de lage maximumsnelheid van 100 km/h).

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » vr 17 mar 2017, 15:01

captain007 schreef:^^ De A73 heeft enkel signalering bij de tunnels bij Swalmen en Roermond en zeer kort stukje bij Het Vonderen. En voor de rest in een bocht van knooppunt Neerbosch en tussen de aansluiting Beuningen en knoopunt Ewijk. Dat is defacto dus eigenlijk niks. Filestaartongevallen gebeuren dan gemakkelijk en zeker omdat de weg op een aantal stukken rond het verzadigingspunt zit. Met name het stuk tussen Rijkevoort en Neerbosch blijkt zeer gevoelig voor ongevallen heb ik het idee.
Zou signaleren tussen knooppunt Rijkevoort en Neerbosch en tussen afrit Horst (11) en afrit Belfeld (19) in ieder geval helpen tijdens de spits door de maximumsnelheid te verlagen naar 100 km/u zoals op de A2 toen der tijd is gedaan met 90km/u?
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door waldo79 » vr 17 mar 2017, 15:34

Nergens voor nodig om de snelheid te verlagen. Dat gebeurt op de 2x2 stukken van de A15 en de A1 ook niet. En daar zijn de intensiteiten van vergelijkbare aard.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » vr 17 mar 2017, 16:24

^^ Daar staat ook geen signalering.
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door waldo79 » vr 17 mar 2017, 17:28

Als het druk is zakt de snelheid op een 2x2 snelweg als vanzelf terug. Daar heb je geen snelheidsverlaging voor nodig.

Plaats reactie