[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Hajo » za 15 jul 2017, 14:30

Bij de meeste ongevallen speelt een te hoge snelheid inderdaad een rol. Maar ook overmoedigheid en een gevoel van onkwetsbaarheid: "mij overkomt toch niks".

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2017, 14:38

Hajo schreef:Bij de meeste ongevallen speelt een te hoge snelheid inderdaad een rol.
Zijn daar statistieken van? Ik geloof daar weinig van.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Hajo » za 15 jul 2017, 14:52

^^ Vast wel. Heb ik echter niet bij de hand. Soms is het puur snelheid, soms een combinatie. Er vinden natuurlijk ook ongevallen plaats waarbij snelheid geen rol speelt.

Hoewel de exacte oorzaak van dit trieste ongeval nog niet bekend is, denk ik dat ook hier een te hoge snelheid een rol heeft gespeeld. Ook al omdat er geen ander verkeer bij betrokken lijkt te zijn.

Oorzaak van uit de bocht vliegen is vrijwel altijd een te hoge snelheid gepaard gaande met overmoedigheid en overschatting van je eigen rijkunsten. De bestuurder verliest wegens te hoge snelheid in de bocht de controle over het voertuig en vliegt uit de bocht. En als er dan bomen staan, tja, die staan erom bekend dat ze niet makkelijk meegeven...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » za 15 jul 2017, 15:48

Wie zegt dat de meeste ongelukken in bochten gebeuren doordat de bestuurder door een te hoge snelheid rechtdoor gaat? Er zijn veel meer manieren/oorzaken om in een bocht een ongeluk te krijgen. Zoals niet op tijd kunnen reageren voor een remmende of stilstaande auto voor je.

Dit klinkt meer als een serie aannames dan als met statistieken ondersteunde feiten.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door hoevenpe » za 15 jul 2017, 15:57

Ik begreep dat de slachtoffers 2 Polen en een Roemeen zijn, midden in de nacht een eenzijdig ongeval in een bocht zou toch kunnen wijzen op alcohol.

Wordt tegenwoordig van overleden slachtoffers bloed afgenomen om dit uit te sluiten? Je kunt speculeren over het wegontwerp en de vMax maar als het promillage aanzienlijk blijkt te zijn geweest dan heeft dat weinig zin... (niet als 'schuldvraag' maar wel om dit soort ongevallen in de toekomst te voorkomen?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Basjuh1981 » za 15 jul 2017, 18:43

hoevenpe schreef: Wordt tegenwoordig van overleden slachtoffers bloed afgenomen om dit uit te sluiten?
Nee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2017, 23:17

hoevenpe schreef:Ik begreep dat de slachtoffers 2 Polen en een Roemeen zijn, midden in de nacht een eenzijdig ongeval in een bocht zou toch kunnen wijzen op alcohol.
Natuurlijk zou het inderdaad kunnen dat de bestuurder onder invloed van drank of drugs was. Maar ik zie niet in wat de nationaliteit van de slachtoffers daarmee van doen heeft. Op de vroege zaterdagochtend zullen er sowieso wel de nodige mensen met wat te veel op achter het stuur zitten.
Schelpenpaadje schreef:Wie zegt dat de meeste ongelukken in bochten gebeuren doordat de bestuurder door een te hoge snelheid rechtdoor gaat? Er zijn veel meer manieren/oorzaken om in een bocht een ongeluk te krijgen. Zoals niet op tijd kunnen reageren voor een remmende of stilstaande auto voor je.
Of een inschattingsfout, onwel worden, onoplettendheid, gladheid door bv. olie op het wegdek, een plotseling technisch mankement aan de auto... Allemaal zaken die niet direct met (te hoge) snelheid te maken hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » zo 16 jul 2017, 9:46

Gezien de genoemde nationaliteiten kunnen het ook gastarbeiders zijn op weg naar een land/tuinbouwbedrijf of fabriek. Misschien wel Nutricia.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Jeroen » zo 16 jul 2017, 11:34

Schelpenpaadje schreef:Wie zegt dat de meeste ongelukken in bochten gebeuren doordat de bestuurder door een te hoge snelheid rechtdoor gaat? Er zijn veel meer manieren/oorzaken om in een bocht een ongeluk te krijgen. Zoals niet op tijd kunnen reageren voor een remmende of stilstaande auto voor je.

Dit klinkt meer als een serie aannames dan als met statistieken ondersteunde feiten.
Het is een lang weefvak bij Vmax 130, gevolgd door een krappe halfklaverbladlus die je met hooguit 50km/h kunt nemen. Alcohol of niet, het spreekt voor zich dat de bestuurder zijn snelheid gewoon onvoldoende heeft aangepast.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » zo 16 jul 2017, 11:55

^^ Dat is handig: bewijs is vanaf nu niet meer nodig. Dat iets 'voor zich spreekt' is voldoende. Ik zal het onthouden.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door hoevenpe » zo 16 jul 2017, 11:57

Coen Tunnel schreef:Maar ik zie niet in wat de nationaliteit van de slachtoffers daarmee van doen heeft. Op de vroege zaterdagochtend zullen er sowieso wel de nodige mensen met wat te veel op achter het stuur zitten.
Het was niet als rant bedoeld, maar statisch gezien is de kans dat deze groepen met teveel alcohol achter het stuur zitten significant groter dan bij 'gewone' Nederlanders.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Jeroen » zo 16 jul 2017, 12:02

Hoevenpe, hoe dùrf je ook maar zoiets te beweren, dat is toch pure racisme. Die mensen zijn toch precies hetzelfde als ons. :lol:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » zo 16 jul 2017, 15:38

hoevenpe schreef:
Coen Tunnel schreef:Maar ik zie niet in wat de nationaliteit van de slachtoffers daarmee van doen heeft. Op de vroege zaterdagochtend zullen er sowieso wel de nodige mensen met wat te veel op achter het stuur zitten.
Het was niet als rant bedoeld, maar statisch gezien is de kans dat deze groepen met teveel alcohol achter het stuur zitten significant groter dan bij 'gewone' Nederlanders.
Statistisch gezien is de kans dat een man met teveel alcohol achter het stuur zit ook significant groter dan bij vrouwen. En toch kun je niet aannemen dat bij ongelukken met een man achter het stuur drank in het spel is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2017, 16:02

Chris schreef:Gezien de genoemde nationaliteiten kunnen het ook gastarbeiders zijn op weg naar een land/tuinbouwbedrijf of fabriek. Misschien wel Nutricia.
Lijkt me ook een logische verklaring.
Jeroen schreef:Hoevenpe, hoe dùrf je ook maar zoiets te beweren, dat is toch pure racisme. Die mensen zijn toch precies hetzelfde als ons. :lol:
De uitleg van hoevenpe is voldoende en ik snap nu dat hij het niet verkeerd heeft bedoeld. Dat jij hier dan zo'n opmerking over maakt en het daarmee in het absurde trekt vind ik dan weer jammer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » zo 16 jul 2017, 17:55

Jeroen schreef:Hoevenpe, hoe dùrf je ook maar zoiets te beweren, dat is toch pure racisme. Die mensen zijn toch precies hetzelfde als ons. :lol:
En dan durf jij nog te beweren dat je alleen maar goede motieven hebt...


Verder is het naar mijn mening verwerpelijk om mensen van dergelijke dingen te beschuldigen na hun dood, mede omdat ze zich niet meer kunnen verdedigen; bovendien respectloos naar hun familie* en vrienden*. Tenzij overtuigend bewijs geleverd is natuurlijk.

*Oh, nee, wacht. Dat zijn ook vieze buitenlanders...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door waldo79 » zo 16 jul 2017, 17:58

Heren, zouden we willen stoppen met die discussie en weer teruggaan naar de beslommeringen op de A73?

Dank.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door hoevenpe » zo 16 jul 2017, 18:26

duikgek89 schreef:Tenzij overtuigend bewijs geleverd is natuurlijk.
Daarom zou men altijd de bestuurder moeten onderzoeken op alcohol of drugs, niet alleen bij verdacht weggedrag maar ook bij een dodelijk ongeval waarbij de bestuurder het niet kan navertellen. Dit heeft imo niet met buitenlanders, bejaarden of wie dan ook te maken, gewoon altijd zonder uitzondering.

Zonder deze kennis kan je niet beoordelen of de bocht te scherp was, de bebording onvoldoende of iets anders wat aangepakt kan worden door de wegbeheerder. Dat zou toch bij ieder ongeval voorop moeten staan...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2017, 19:31

^^ Ben ik op zich met je eens, maar zelfs dan kun je niet altijd een eenduidige oorzaak aanwijzen. Je weet niet wat er verder nog is gebeurd. Iemand kan onder invloed van drank zijn geweest, maar dat hoeft niet per se de oorzaak te zijn geweest van zo'n ongeval als hij is uitgeweken voor bv. een overstekend hert. Wellicht was er zonder een overstekend hert geen ongeval geweest, zelfs al had de bestuurder te veel gedronken. Maar dat valt niet meer na te gaan als de bestuurder en alle inzittenden zijn omgekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Vinny » zo 16 jul 2017, 20:36

Jeroen schreef:
Schelpenpaadje schreef:Wie zegt dat de meeste ongelukken in bochten gebeuren doordat de bestuurder door een te hoge snelheid rechtdoor gaat? Er zijn veel meer manieren/oorzaken om in een bocht een ongeluk te krijgen. Zoals niet op tijd kunnen reageren voor een remmende of stilstaande auto voor je.

Dit klinkt meer als een serie aannames dan als met statistieken ondersteunde feiten.
Het is een lang weefvak bij Vmax 130, gevolgd door een krappe halfklaverbladlus die je met hooguit 50km/h kunt nemen. Alcohol of niet, het spreekt voor zich dat de bestuurder zijn snelheid gewoon onvoldoende heeft aangepast.
Als je niet erg bekend bent met de situatie KAN dat op zich zelf al een reden zijn om uit te bocht te vliegen. Meestal verwacht je in Nederland een redelijk vloeiende afrit die je nog wel met 90 km/h kan nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » zo 16 jul 2017, 21:24

Coen Tunnel schreef:^^ Ben ik op zich met je eens, maar zelfs dan kun je niet altijd een eenduidige oorzaak aanwijzen. Je weet niet wat er verder nog is gebeurd. Iemand kan onder invloed van drank zijn geweest, maar dat hoeft niet per se de oorzaak te zijn geweest van zo'n ongeval als hij is uitgeweken voor bv. een overstekend hert. Wellicht was er zonder een overstekend hert geen ongeval geweest, zelfs al had de bestuurder te veel gedronken. Maar dat valt niet meer na te gaan als de bestuurder en alle inzittenden zijn omgekomen.
Of een nuchtere bestuurder had het hert wel kunnen ontwijken. Daarom is het erg gevaarlijk om kort door de bocht te gaan en daarom vertrouw ik de statistieken ook niet.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door hoevenpe » zo 16 jul 2017, 22:00

duikgek89 schreef:Of een nuchtere bestuurder had het hert wel kunnen ontwijken. Daarom is het erg gevaarlijk om kort door de bocht te gaan en daarom vertrouw ik de statistieken ook niet.
Zonder nu teveel offtopic te gaan: als iemand 0,8 promille blijkt te hebben gehad is dat een valide vraag, dan kan je nog best wel autorijden (je moet het echter gewoon niet doen, punt!). Stel dat een bestuurder 1,5 promille of meer heeft dan durf ik de stelling wel dat alcohol de hoofdoorzaak is geweest.

Daarom is het ook zo jammer dat dit soort dingen niet onderzocht worden, het blijft op deze manier onbegrijpelijk hoe jonge mensen zo'n 'normale' bocht compleet kunnen missen. Was het toch de snelheid die te hoog was, onoplettendheid, een mobiele telefoon, alcohol of gewoon domme pech (mechanisch probleem?).

Is er eerder in deze bocht een ernstig ongeval gebeurd dat iemand weet? Stond deze afrit op de lijst van aan te pakken gevaar-punten?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » do 14 dec 2017, 9:45

Vanochten heb ik er 20 min over gedaan om van oprit Venlo-Zuid naar knooppunt Zaarderheiken te komen... De weg is echt veel te druk. Ik denk dat de A73 op de 100.000 zit nu de files zijn nooit zo lang geweest. Ze krijgen ook een steeds langer staartje. De files beginnen nu net na Belfeld terwijl dit eerst net voor KP Tiglia was. 1 jaar geleden zelfs net voor Maasbree vanwege de weefbeweging die men moet maken. Nu is mijn vraag: Zou signalering al een stuk kunnen helpen? Portalen staan er rond Venlo genoeg. Er hoeft alleen maar MTM aangebracht te worden met evt detectielussen. Kosten zou ik schatten op iets meer dan een miljoen voor alleen het stuk van de Roertunnel tot Horst..
Svenlo

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door RSK » do 14 dec 2017, 12:44

^^ De brug over de Maas scoorde in 2016 zo'n 90.000 mvt/etmaal, een stukje noordelijker kwam het tot 81.000 als ik INWEVA mag geloven. Dat is inderdaad aardig wat voor 2 rijstroken en een weefstrook per richting.
Schelpenpaadje schreef: zo 07 mei 2017, 21:24
captain007 schreef:^^ Dat boogje is denk ik vrij lastig in te passen. Je zit met een aantal uitdagingen:
- Hoogteverschil rijbaan A73 en A74
- Je moet de Wambachlossing oversteken (een beek waarover in de A74 een ecopassage is gebouwd)
- Je moet nog een fietspad kruisen waar een aparte brug over de A74 voor ligt

Kortom ik denk dat het niet realistisch is om te denken dat daar even snel gemakkelijk een verbindingsboogje bij te klussen is.
Zijn er cijfers bekend over de hoeveelheid kerend verkeer bij Venlo-Zuid?
Dat niet, maar het hoogst mogelijke aantal is 5.400 per etmaal (dat is namelijk wat er bij Venlo-Zuid op draait richting Tiglia). Dan zijn er nog wel relaties in den lande met een grotere intensiteit die een directe verbinding ontberen. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » wo 17 jan 2018, 14:50

<droommodus>
sven_engelen schreef: di 24 jan 2017, 10:46
SPOILER: TOON

Ik heb een keer een ontwerp gemaakt voor een nieuwe kp Zaarderheiken... (even ingeschetst in ets2)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
</droommodus>
Svenlo

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Kaaiman » wo 17 jan 2018, 15:03

Toch lijkt me dit op lange termijn wel een realistische oplossing. Maar zolang een knooppunt als Hooipolder of Heerenveen nog niet wordt aangepast, zie ik dit knooppunt ook nog niet zo snel aangepast worden. Al heb je op dit knooppunt vermoedelijk wel veel meer afslaand vrachtverkeer, waardoor het probleem wat zwaarder weegt dan bij die andere knooppunten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » ma 29 jan 2018, 17:28

Dat lijkt me dus ook. De drukte is best groot richting Eindhoven dus als de A67 verbreed is tot Venlo komt een ombouw van Zaarderheiken zeker tot zijn recht.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 16:33

De oude aansluiting Grubbenvorst is maar ten dele opgeruimd. De oostzijde van de aansluiting ligt er nog.

Afbeelding

Afbeelding

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Steyn_E » di 01 mei 2018, 16:56

^^
Dat is dan denk ik de enige plaats in Nederland waar zo'n stuk ongebruikt asfalt is blijven liggen. Misschien dat hulpdiensten de oude toerit nog gebruiken? De afrit lijkt me daarvoor te ver afgezet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » di 01 mei 2018, 17:17

Mooi laten liggen zo lang niemand er last van heeft.
Kan altijd nog eens van pas komen bij calamiteiten of werkzaamheden.
Opruimen kan altijd nog.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Egbert » di 01 mei 2018, 19:40

Steyn_E schreef: di 01 mei 2018, 16:56 ^^
Dat is dan denk ik de enige plaats in Nederland waar zo'n stuk ongebruikt asfalt is blijven liggen. Misschien dat hulpdiensten de oude toerit nog gebruiken? De afrit lijkt me daarvoor te ver afgezet.
De toerit is aan de bovenzijde met een niet-beweegbare barriere afgezet. Daar kom je niet voorbij zonder met zwaar materieel een paar uurtjes te klussen.
Voor een dagopening zou het wel kunnen werken, maar het is inderdaad een beetje vreemd om het zo te laten liggen.

Plaats reactie