[A012][A348][N325] Knooppunt Velperbroek

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 15:15

Mijn nieuwe ontwerp:

Afbeelding

Noot:

- Velp krijgt een nieuwe afrit op de A12, t.h.v. de Velperweg/Arnhemsestraatweg voor Velp-Centrum.
- De boog N325 > A12-oost heb ik krap moeten maken vanwege aanwezigheid van kantoren.
- Er zijn wederom alleen rechtsinvoegers, hoewel het kaartje af en toe misschien anders suggereert.
Laatst gewijzigd door Via op wo 22 jun 2005, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 22 jun 2005, 15:17

Leuk, maar hoe kom ik van de A348 naar de A12-oost en vanaf de N325 naar de A12-west ?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 15:20

René schreef:Leuk, maar hoe kom ik van de A348 naar de A12-oost en vanaf de N325 naar de A12-west ?
De eerste over de nieuwe afrit Velp op de A12, de tweede moet omkeren bij afrit 1 op de A348. Maar ik geef toe dat het geen succes is.

Grr, ik krijg maar niets moois uit dit :vervloekt:-knooppunt. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 22 jun 2005, 15:22

Een oplossing a la Drachten, dwz. keren bij een volgende afrit op de A12 of A348 ?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 22 jun 2005, 15:24

Ik heb ook maar even een creatief plaatje gemaakt. Let s.v.p. niet op de tekenkwaliteiten, want het is op hoge snelheid met Paint in elkaar gezet:

Afbeelding

Ik heb een extra afslag toegevoegd ten westen van Knp. Velperbroek. Op Velperbroek kan het verkeer alleen nog rechtsaf, met uitzondering van een fly-over van A12-oost naar N325. De overige relaties kunnen via de nieuwe afrit afgehandeld worden. Eventuele uitbreidingen kunnen gemaakt worden, zoals een ongelijkvloerse kruising op de N325 erbij, een fly-over voor A12-west naar de A348 of het schrappen van de toegangsweg uit Velp.

Het is vooral een creatief voorstel, de kenners moeten er maar wat van maken ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2005, 15:25

Je eigen opmerking slaat ook op dit ontwerp! Hier is ook geen directe verbinding tussen de A348-noord en de N325-zuid.
Via de instand gehouden rotonde dus :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 22 jun 2005, 15:30

Ds79m schreef:Ik heb ook maar even een creatief plaatje gemaakt. Let s.v.p. niet op de tekenkwaliteiten, want het is op hoge snelheid met Paint in elkaar gezet:

Ik heb een extra afslag toegevoegd ten westen van Knp. Velperbroek. Op Velperbroek kan het verkeer alleen nog rechtsaf, met uitzondering van een fly-over van A12-oost naar N325. De overige relaties kunnen via de nieuwe afrit afgehandeld worden.
Het is vooral een creatief voorstel, de kenners moeten er maar wat van maken ;)
Vergeet niet het hoogteverschil vanwege de Veluwezoom. Ten noordwesten van Velperbroek klimt de A12 al een redelijk eind omhoog. Die afrit moet erg ruim worden aangelegd. Bovendien staat er aan de Larensteinseweg een school ( Landbouw) die je zult moeten platleggen, verplaatsen o.i.d. Afgezien van het feit dat het OWN daar niet berekend is op een afrit.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 15:32

Daarom had ik de weg één straat verder gelegd, maar ik weet niet of daar wel iets moet worden afgebroken?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 22 jun 2005, 15:39

@viaHaaren: Jouw plan voor een afrit thv Arnhemsestraatweg/ Velperweg is denk ik niet haalbaar. Hoogteverschil tussen A12 en OWN bedraagt hier al zo'n 12/ 15 meter. Plus dat in de groenzones aan weerszijden huizen/ kantoren staan van nogal chique eigenaren. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 22 jun 2005, 15:40

En als de conclusie nou is dat je voor een goed knooppunt een paar van die postmoderne glazen kantoorkolossen moet afbreken, dan bestel je toch gewoon de bulldozer ? Bebouwing is niet heilig !

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 22 jun 2005, 15:44

René schreef:En als de conclusie nou is dat je voor een goed knooppunt een paar van die postmoderne glazen kantoorkolossen moet afbreken, dan bestel je toch gewoon de bulldozer ? Bebouwing is niet heilig !
Dat zou een doorbraak zijn. We zijn toch al aan het fantaseren. Op industrieterrein IJsseloord 2 (Meander/ Delta) is 4 jaar na oplevering nog steeds veel leegstand. Laat die kantoren anders daar intrekken; ze zijn dan wel deels hun A1 locatie langs de snelweg kwijt, maar de bereikbaarheid laat toch al te wensen over :o

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 22 jun 2005, 15:45

Erg leuke voorstellen! Ik denk dat dit een van de moeilijkste knooppunten is van Nederland om om te bouwen. Jullie vergeten alleen nog Afrit 27, Westervoort, die is er ook nog.
Het is stom dat men in de zuid-sector kantoren heeft gebouwd. Die had men maar bij Duiven of Westervoort moeten neerpoten. Naast de afvalverbranding ;)

Ik denk dat je sowieso die weg Velp in moet schrappen, en via de A348 sturen.

Ik zal eens zelf een ontwerpje proberen te maken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 22 jun 2005, 15:51

IQ[] schreef:Erg leuke voorstellen! Ik denk dat dit een van de moeilijkste knooppunten is van Nederland om om te bouwen. Jullie vergeten alleen nog Afrit 27, Westervoort, die is er ook nog.
Het is stom dat men in de zuid-sector kantoren heeft gebouwd.
Sowieso dom van die projectontwikkelaars. De kantoren staan in uiterwaarden. Ik heb in een van die gebouwen stage gelopen, wateroverlast in de garage als gevolg van kwelwater. 's winters is het daar een ijsbaan :huilen: . De kantoren vlak langs de N325/ A12 hebben bovendien flinke hinder van verkeerslawaai. Bovendien was er bij de volle kantoren een schrijnend gebrek aan parkeerplaatsen. Buiten parkeren leverde afslepen op. :neenee: Geen wonder dat het gebied niet favoriet is.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 22 jun 2005, 16:37

Ik wist niet dat het zo erg was! Jeetje...

Enfin, mijn voorstel:
Afbeelding
Schiet me maar af...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 22 jun 2005, 17:01

Ik heb DE oplossing in m'n hoofd, maar geen tijd die verder uit te werken. Doe ik dit weekend. :D

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 22 jun 2005, 17:29

Hajo schreef:Ik heb DE oplossing in m'n hoofd, maar geen tijd die verder uit te werken. Doe ik dit weekend. :D
Nee, we willen hem nu zien! :lol:

Jongens, als de ruimte toch zo krap is en blijft, waarom zie ik dan niemand een knooppunt bedenken ala Rottepolderplein (Noord)? Dus op -1 een kruisende stroomweg, op 0 een grote rotonde, en op +1 een andere kruisende stroomweg. Ik weet alleen niet of de rotonde zoals bij Rottepolderplein de belangrijkste relatie kan verwerken. Wie kan mij dit vertellen?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 22 jun 2005, 18:12

IQ[] schreef:Ik wist niet dat het zo erg was! Jeetje...

Enfin, mijn voorstel:

Schiet me maar af...
Hé, IQ, de Dunoweg hoefde je niet meer af te sluiten. Dat kruispunt is al sinds begin 2002 weg hoor. En de Schaapdijk is ook al lang niet meer. :roll: Sowieso verdient de N325 een opwaardering tussen Nijmeegseplein en Velperbroek. Hoe vaak dat kreng niet in de filelijsten staat. Dat terwijl er stukken bij zitten, rond de verkeerslichten, die al 2*3 zijn uitgevoerd. :hap:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 22 jun 2005, 18:36

@ Mavas, ik dacht ook al aan die oplossing :P

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 22 jun 2005, 19:16

Zoiets dus:
Afbeelding

Ik heb de A348 en de N325 maar gelijk omgenummerd tot A52 :P

De paarse verbindingsboog is optioneel, ik weet niet over de verkeersstroom zo groot is dat die nodig is.

Ik heb dus ook bypasses aangelegd, om drukte op de rotonde zelf te voorkomen en de A52 onderdoor geleid.

EDIT: Was een verbindingsboog vergeten in te tekenen, alsnog gedaan.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 19:20

Dat is ook wel een goede oplossing, maar ik denk dat die boog hard nodig is, aangezien het de hoofdstroom is.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 22 jun 2005, 19:23

Boeiend topic. Ik heb nog nooit zoveel voorstellen voor onvolledige knooppunten bij elkaar gezien. (Knooppunten dus waar sommige relaties niet mogelijk zijn.)
mavas schreef:
Hajo schreef:Ik heb DE oplossing in m'n hoofd, maar geen tijd die verder uit te werken. Doe ik dit weekend. :D
Nee, we willen hem nu zien! :lol:
Ik wordt ook wel benieuwd.
Jongens, als de ruimte toch zo krap is en blijft, waarom zie ik dan niemand een knooppunt bedenken ala Rottepolderplein (Noord)? Dus op -1 een kruisende stroomweg, op 0 een grote rotonde, en op +1 een andere kruisende stroomweg. Ik weet alleen niet of de rotonde zoals bij Rottepolderplein de belangrijkste relatie kan verwerken. Wie kan mij dit vertellen?
Tja... Het punt is denk ik dat de stromen op de rotonde allemaal redelijk groot zijn. (Afgezien van de weg Velp in. En de A12 is natuurlijk belangrijker, maar die gaat er al overheen.) Daarom is Rottepolderplein niet DE oplossing, aangezien vooral de stroom A348<->N325 profiteert, maar de andere even belangrijke stromen veel minder.

Maar goed, misschien is zoiets toch wel de beste mogelijkheid. Ik ben ook even aan het werk gegaan voor een schetsje. Als je al het afslaande verkeer echter toch op 1 niveau afhandelt zou ik willen kijken om daarvoor geen rotonde te gebruiken, maar voor een 3-level-stack te gaan zoals ViaHaaren al voorstelt.

Komt-ie dan:
Afbeelding

Voordat allerlei mensen gaan steigeren, aub eerst even mijn uitleg lezen:

Dit is GEEN 4-level-stack zoals het Pr Clausplein.
Ten eerste wordt de weg Velp in opgedoekt, aangezien deze m.i. elke zinnige vernieuwing in de weg zit.
De voornaamste nieuwbouw is dan eigenlijk dat het rechtdoorgaande verkeer A348<->N325 met een lange fly-over over de A12 worden geleidt.
De (links)afslaande richtingen dalen echter nog steeds af naar de huidige rotonde. De fly-over geeft echter de mogelijkheid om deze drastisch te veranderen. De beide kunstwerken voor de rotonde worden vervangen door 1 nieuw kunstwerk in het midden van de A12, waaronder 1 centraal kruispunt (met VRI) komt. De linksafslaande stromen draaien hierdoor niet meer om elkaar heen (waarbij ze elkaar moeten kruisen en in de weg zitten), maar slaan voor elkaar langs naar links af.
Het aantal elkaar kruisende stromen wordt op deze manier STERK teruggebracht. Er is weliswaar nog 1 VRI-kruispunt, maar deze hoeft ten eerste VEEL minder verkeer te werken dan de huidige rotonde. Ten tweede heeft deze een zeer simpele cyclus van slechts 2 'groenbeurten' (of hoe je zoiets noemt), waardoor de wachttijden kort zijn. Deze VRI zal het verkeer dus VEEL makkelijker aankunnen dan de huidige rotonde.
De rechtsafslaande bewegingen hebben wellicht niet eens een verkeerslicht nodig. Als ze die toch nodig hebben zal die ook weer een erg simpele cyclus hebben.

Dus nog even voor de duidelijkheid: de linksafslaande bewegingen (de gele lijnen) kruisen elkaar op een VRI-kruising. Dit is geen sterknooppunt waar ze elkaar ongelijkvloers kruisen.
Waarom dit gedaan, en geen echte ster? Dit neemt VEEL minder ruimte in. Er hoeft alleen een nieuwe fly-over te worden gebouwd. Die zal wat ruimte innemen, omdat-ie nogal de lucht in moet. De afslaande bewegingen worden echter allemaal binnen de huidige rotonde afgehandeld met een kruispunt. Bij een echte ster zijn dat allemaal fly-overs, die een veel grotere 'aanloop' nodig hebben en dus VEEL meer ruimte vragen.

Op deze manier is redelijk simpel een grote vooruitgang te boeken. De stroom A348<->N325 kan sowieso ongehinderd doorrijden. De afslaande stromen kunnen echter ook VEEL beter doorrijden doordat de wachttijden veel korter zijn.

Dat de stroom A348<->N325 kan ongehinderd kan doorrijden is wellicht ook gelijk politiek gezien het zwakke punt. Ik weet niet of de provincie daar wel warm voor loopt. Daarbij wordt de fly-over redelijk hoog. Ik denk echter niet dat hier zonder fly-overs een grote vooruitgang mogelijk is.

Edit:
Mijn schets lijkt eigenlijk erg op die van Mark. Zijn rotonde is enkel nodig voor het linksaf-verkeer. Mijn gedachte is dan: waarom laat je het linksaf-verkeer nog om elkaar heendraaien over de rotonde, als je ze ook voor elkaar langs kan sturen, dat scheelt 2 stroomkruisingen.

En hier nog even het plaatje waar ViaHaaren op doelde. Een 3-level stack in Colombia:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 22 jun 2005, 19:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 22 jun 2005, 19:26

Wat die flyovers betreft. Het uitzicht net ten westen van knp. Velperbroek is al verpest door afgrijselijke geluidsschermen die bovendien bij veel zonlicht ook verblindend zijn.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 22 jun 2005, 19:28

En we moeten ook nog even denken aan de IJsselbrug net ten westen van knp. Velperbroek. Die zal dan verbouwd moeten worden denk ik.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 19:30

Erg mooi getekend, ik had gisteren toevallig nog eens op het oude forum gekeken, en daar stond ook wat over 3-level stacks. Daarom kwam ik vandaag ook met dat idee, en jij hebt het heel erg mooi uitgewerkt! :)

Foto van zo'n knooppunt:

Afbeelding

Zien jullie hoe betrekkelijk weinig ruimte het knooppunt inneemt?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 22 jun 2005, 19:32

Eigelijk had ik nog niet zo gedacht, een 'gelijksvloerse Prins Clausplein', terwijl het eigelijk zo simpel is :P . Ik ben het wel eens met Frits dat die mega fly over wel eens een probleem zou kunnen zijn.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 22 jun 2005, 19:33

ViaHaaren schreef:Zien jullie hoe betrekkelijk weinig ruimte het knooppunt inneemt?
Sorry, intussen had ik het plaatje zelf ook alweer toegevoegd.

Het neemt inderdaad erg weinig ruimte in, zeker als de A348<->N325 er onderdoor zou kunnen. Ik heb 'm er toch maar overheen geleid omdat ik 'bang' ben voor het water. Daardoor moeten de fly-overs erg lang worden.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 22 jun 2005, 19:33

Maar kijk eens naar die invoegstrook. Zal dat niet tot grote files leiden?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 22 jun 2005, 19:34

Het is in ieder geval beter dan een rotonde.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 19:35

Frits schreef:Maar kijk eens naar die invoegstrook. Zal dat niet tot grote files leiden?
Hij is hier ook wel erg aan de krappe kant. Ik denk dat er op Velperbroek wel iets meer ruimte is voor een langere strook.

Sorry Matthijs, 2 zielen, 1 gedachte. ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 22 jun 2005, 19:36

Mark schreef:Ik ben het wel eens met Frits dat die mega fly over wel eens een probleem zou kunnen zijn.
Dat zegt Frits niet toch? Hij zegt juist dat het wat het uitzicht betreft niet zo'n probleem is.
Sterker nog: die fly-over moet een prachtig uitzicht op de Veluwezoom geven. 8-)

Op zich hoeft de A12-IJsselbrug hiervoor helemaal niet verbouwd te worden. De A12 kan gewoon blijven liggen zoals-ie ligt, alleen gaat er een fly-over over en gaat de rotonde op de schop.
Voor extra capaciteit zou het wel goed zijn als de A12-IJsselbrug wordt verbouwd, en voor de afrit Westervoort. Het is volgens mij echter NIET zo dat dit knooppunt per se een verbouwing nodig maakt. (Hoewel het er een beetje vanaf hangt hoe de situatie met Westervoort precies zit.)

Plaats reactie