[A003] BAM haalt A3 uit de motteballen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

[A003] BAM haalt A3 uit de motteballen

Bericht door Rene » wo 22 jun 2005, 14:23

Cobouw (22-6-2005) schreef: BAM haalt A3 door Groene Hart uit la

Het plan van aannemer BAM om de verkeersdruk in de Randstad te ontlasten door voltooiing van de A3 tussen Rotterdam en Amsterdam, werd gisteren welwillend in ontvangst genomen door directeur-generaal B. Keijts van Rijkswaterstaat.

Een ongebruikt weglichaam in Amstelveen herinnert nog aan de ambitieuze plannen om de twee grootste steden van ons land rechtstreeks met elkaar te verbinden. Onder druk van de sterke milieulobby in de jaren zeventig verdween de A3 echter van de politieke agenda.
“Voor de goede orde: BAM is geen pleitbezorger van de A3”, benadrukt N. de Vries, bestuurslid van de Koninklijke BAM Groep. Doel is bovenal te bewijzen dat bouwers dynamische ideeën kunnen ontwikkelen die groot nut hebben voor de samenleving. Het gisteren gepresenteerde concept haakt aan bij een werkwijze die in de Verenigde Staten en Zuid-Afrika al van de grond is gekomen. Het in vakkringen gebezigde begrip Unsollicited Proposal krijgt van BAM de Nederlandse vertaling Eigen Initiatief (EI).
“Ons plan voor de A3 is beslist geen losse flodder”, verzekert De Vries. Om tot een degelijke onderbouwing te komen, investeerde BAM enkele tonnen. Met een tolheffing van 2,50 euro per rit is de aanleg betaalbaar. Als we in de geest van de commissie-Nouwen ritten gaan beprijzen, zijn fysieke tolpleinen zelfs overbodig.”

Uitgangspunt
Bij de formulering van het Eigen Initiatief voor de A3 is bestaand overheidsbeleid als uitgangspunt genomen. De gelden gereserveerd voor de verbetering van de A20 tussen Rotterdam en Gouda en het traject Gouda-Bodegraven, beide onderdeel van de A3, zijn meegenomen. Voor de tocht door het Groene Hart van Bodegraven naar Amsterdam is een westelijke en oostelijke variant uitgewerkt. De ene optie betekent een stimulans voor zowel Schiphol als Aalsmeer en buigt via de op te waarderen N201 even ten zuiden van de luchthaven naar de A4. De oostelijke variant laat komend uit het zuiden Schiphol links liggen en sluit in Amstelveen aan op de A9. Beide alternatieven zijn door BAM in een model ter beoordeling van risico’s en waardering afgezet tegenover de derde optie: niets doen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 22 jun 2005, 14:26

Hmmm...ergens denk ik dat ook dit voorstel weer in de mist der tijden zal verdwijnen...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2005, 14:29

Het in vakkringen gebezigde begrip Unsollicited Proposal krijgt van BAM de Nederlandse vertaling Eigen Initiatief (EI).
Ongewenst Advies :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2005, 14:34

Overigens wordt de A 3 niet uit de mottenballen gehaald. Als 'getogen' Aalsmeerder kan ik melden dat dit regelmatig de kop opsteekt zeker in relatie tot de N 201 (+). Ik heb echter nog nooit een coherent, zinvol plan gezien dat ook recht doet aan de ruimtelijke structuur van het gebied. 'Ja maar een tunnel onder de Westeinder plassen zou toch geweldig zijn...', bij dergelijke luchtfietserij blijft het meestal. In de media wordt wel gewag gemaakt van een verbinding N 201 --> A 9 bij Ouderkerk. Dit is een veel goedkopere oplossing dan de tunnel onder de ringvaart en daar de weg ten oosten van Schiphol aantakken op de N 232/ A 9 knoop bij het Amsterdamse Bos. Echter dit is gevoegelijk onmogelijk gemaakt door de halsstarige opstelling van een niet nader te noemen gemeente die als een razende sportscholen, brandweerkazernes en kantoorgebouwen neer zet op het tracé van de oude Rijksweg 3.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 14:35

Alargule schreef:Hmmm...ergens denk ik dat ook dit voorstel weer in de mist der tijden zal verdwijnen...
Dat denk ik ook. Maar dit geeft wel aan hoezeer het fileprobleem leeft in de ogen van bevolking en bedrijfsleven. Hoewel BAM die weg ook niet graag door Heijmans zou zien aangelegd worden. :twisted:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 22 jun 2005, 14:44

Dit zijn altijd wel vermakelijke berichtjes om te lezen. :)

Maar we moeten realistisch zijn, de A3 zal er ongetwijfeld niet voor 2050 liggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 22 jun 2005, 14:52

A3 is een kansloze excercitie... Typisch iets voor de komkommertijd...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 22 jun 2005, 16:14

Misschien is die A3 te bundelen met de HSL-lijn. Inclusief tunnel onder het Groene Hart... :mrgreen:
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 22 jun 2005, 16:15

Of gewoon bovendoor op maaiveld, boven de HSL-lijn. Heeft die tunnel tenminste nog ergens zin voor gehad... :twisted:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 22 jun 2005, 16:16

Alleen toegankelijk voor hogesnelheidsauto's? :mrgreen:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 22 jun 2005, 16:22

Alargule schreef:Alleen toegankelijk voor hogesnelheidsauto's? :mrgreen:
Yep. HSA's. Zie de boeken van de gebroeders Das. :D

Zonder dollen: ik zie niets in een A3.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 22 jun 2005, 17:25

Ik zie natuurlijk wel wat in de A3, alleen zie ik hem nooit komen. Het is gewoon weer wat lichte opspeling wat uiteindelijk eindigt tot niets.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 22 jun 2005, 17:40

Ha leuk om te zien dat er zo af en toe toch ideeen zijn voor deze weg, alhoewel ik deze weg inderdaad niet binnen 20 jaar er aan zie komen.
Echter dit is gevoegelijk onmogelijk gemaakt door de halsstarige opstelling van een niet nader te noemen gemeente die als een razende sportscholen, brandweerkazernes en kantoorgebouwen neer zet op het tracé van de oude Rijksweg 3.
Maar ten zuiden van de A9 is er toch nog ruimte om een weg door te trekken langs de oostkant van deze gemeente? Daar zou mooi een oostelijke randweg aangelegd kunnen worden als N-weg.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 22 jun 2005, 23:35

Over de N470 is ook 40 jaar gepraat, dus inderdaad kan het nog wel eens lang duren.

Wel is het grappig dat BAM voor tonnen geld steekt in het onderzoeken van de mogelijke scenario's, maar vervolgens zegt dat het geen pleitbezorger is van de A3. Minimaal curieuze draaikonterij.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 jun 2005, 10:01

Maar ten zuiden van de A9 is er toch nog ruimte om een weg door te trekken langs de oostkant van deze gemeente? Daar zou mooi een oostelijke randweg aangelegd kunnen worden als N-weg.
Voorlopig wel. Maar door de ombouw van afrit Ouderkerk a.d. Amstel die nu plaatsvind kun je het noodzakelijke knooppunt op je buik schrijven. Bovendien heeft Amstelveen alle oplossingen van de N 201 over haar grondgebied de afgelopen 10 jaar getorpedeerd. Een weg ten oosten van Amstelveen (langs de Amstel) was 'nicht im frage'. Vandaar dat de regio Aalsmeer / Uithoorn zit opgescheept met een veel duurdere weg (Verbreding Fokkerweg) die ook nog eens minder toegevoegde waarde biedt; op knooppunt Amsterdamse Bos is flink bezuinigd.
Kaartje:
Afbeelding

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 23 jun 2005, 10:12

René schreef:Of gewoon bovendoor op maaiveld, boven de HSL-lijn. Heeft die tunnel tenminste nog ergens zin voor gehad...
Nou, nog een stapje verder dan: de A3 in plaats van de huidige HSL lijn. Eén rijbaan met bijbehorend tunneltje ligt er dan in ieder geval al, hoef je daar alleen maar de rails en de bovenleiding van te verwijderen...
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 23 jun 2005, 11:09

Worden beide HSL-sporen in de tunnel niet gescheiden door een betonnen wand? Ik vraag me af of je die zomaar kan verwijderen...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 23 jun 2005, 12:01

Wicher schreef:Worden beide HSL-sporen in de tunnel niet gescheiden door een betonnen wand? Ik vraag me af of je die zomaar kan verwijderen...
De scheidingswand kan zonder problemen verwijderd worden. De wand is achteraf geplaatst. De tunnelring is sterk genoeg om de tunnel te kunnen houden.

MvG
Rogier de Groot

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » do 23 jun 2005, 14:18

Rogier schreef:
Wicher schreef:Worden beide HSL-sporen in de tunnel niet gescheiden door een betonnen wand? Ik vraag me af of je die zomaar kan verwijderen...
De scheidingswand kan zonder problemen verwijderd worden. De wand is achteraf geplaatst. De tunnelring is sterk genoeg om de tunnel te kunnen houden.

MvG
Rogier de Groot
Dit zijn wel erg radicale oplossingen, ik zeg meer respect voor de trein!
Is de trein uit het gezichtsveld verdwenen, is het nog niet goed...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 jun 2005, 15:02

Een A3 tussen Hoofddorp en Rotterdam gebruik makende van de HSL-infrastructuur: wordt die mega-investering misschien toch ooit nog rendabel. Als HSL zullen we er immers dik op toe moeten leggen, net als met de Betuwelijn.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 23 jun 2005, 15:58

René schreef:Als HSL zullen we er immers dik op toe moeten leggen, net als met de Betuwelijn.
Dat we op de Betuwelijn geld toe moeten leggen, vrees ik ook. Of dat op de HSL-lijn ook moet, betwijfel ik. Daar ben ik nog niet van overtuigd.

Trouwens: één passagier hebben ze al: Hajo. :mrgreen: Want zodra die lijn klaar is, ga ik zeker een ritje maken van Amsterdam naar Brussel of Parijs. En weer terug uiteraard. :)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 23 jun 2005, 16:31

Betuwelijn en rendabel, misschien... Wat veel mensen vergeten is dat de betuwelijn strax enorm Dordrecht, de Brabantse Stedenrij, Eindhoven en Venlo ontlast van de (veelal ook nachtelijke) goederentreinen. Vind ik op zich al erg de moeite waard. En zolang de ijzerenrijn (dat stukje spoor door limburg ten bate van de antwerpse haven) er nog niet is, is het alleen maar goed voor de positie van de rotterdamse haven (en alle bedrijvigheid/banen die er bij horen)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 jun 2005, 17:31

Trouwens: één passagier hebben ze al: Hajo
En mij ook. En ik neem vast wel iemand mee. Dat doet de rendabelheid toch flink stijgen ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 jun 2005, 17:32

Een vrouwelijke passagier? ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 23 jun 2005, 17:42

Voordeel van de HSL is in ieder geval dat de voltooiing daarvan ook nog een stuk prestige zal opleveren. Hoewel dat de spoorlijn niet meteen rendabel maakt, zal dat er ten minste nog voor zorgen dat er een redelijk draagvlak onder de bevolking bij te vinden zal zijn. Genoeg Nederlanders die wel in zijn voor een avontuurlijk ritje met de HSL, denk ik.

Bij de Betuwelijn is dat veel minder. Dat ding verwoest ogenschijnlijk alleen maar dingen en kost vooral een heleboel geld, terwijl het nut ervan afwezig lijkt, omdat er slechts een handjevol goederentreinen gebruik van zal gaan maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 jun 2005, 17:45

Dat klopt wel Peter! Hoeveel tegenstand er was in de Betuwe toentertijd was niet normaal.

Wanneer wordt de HSL naar Duitsland doorgetrokken? Lijkt me ook mooi om de A1 eens te verbreden tot 2x3.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 23 jun 2005, 17:49

Ik wist niet dat ze in 1996 plannen hadden om oostelijk een randweg aan te leggen! Zoiets had ik dus wel doorgevoerd als ik de gemeente zelf was.
Het scheelt zoveel verkeer door Amstelveen zelf, en verkeer wat nu omrijdt via de Fokkerweg of de A2 zelfs, kan dan ook van deze verbinding gebruik maken.
Moet je voor de grap eens kijken hoe traag het door Amstelveen heen gaat vandaag de dag :(

Weg met het huidige gemeentebestuur van Amstelveen! :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 jun 2005, 17:54

ViaHaaren schreef:Dat klopt wel Peter! Hoeveel tegenstand er was in de Betuwe toentertijd was niet normaal.

Wanneer wordt de HSL naar Duitsland doorgetrokken? Lijkt me ook mooi om de A1 eens te verbreden tot 2x3.
HSL en A1 snap ik niet zo. er is aan de Duitse kant van de A1, de A30 dus, geen HSL/ICE aansluiting. Dat is wel het geval bij Emmerich. Mooie kans om dus de A12 te verbreden :)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 jun 2005, 17:59

Die bedoelde ik ook, was alleen de 2 vergeten. :P

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 jun 2005, 18:10

Bij Oldenzaal/Bad Bentheim is wel een IC aansluiting. Betreffende trein kan op het Duitse net een snelheid van 200 km/u halen ;)