[A003] Plannen en alternatieven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door boe! » ma 16 feb 2015, 12:06

RSK schreef:Het is ontzettend leuk als je van station Rotterdam Centraal naar station Amsterdam Centraal moet, dat kan binnen drie kwartier. Maar als je van Ommoord naar Amsterdam Noord moet, dan kun je daar zomaar een uur bij optellen. Je kunt dan niet blijven stellen dat het OV altijd een alternatief is
Dan is het OV nog steeds een alternatief. Niet een die erg voor de hand ligt, maar nog steeds een alternatief.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door mhkamp » ma 16 feb 2015, 15:20

RSK schreef:Een goed onderbouwd en uitgewerkt rapport zie ik met belangstelling tegemoet. :)
Die zal je niet krijgen. Elke belanghebbende zal in zijn eigen straatje praten. Wat je wel zou kunnen doen is diverse rapporten onder de loep nemen en vergelijken.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » ma 16 feb 2015, 16:20

^^ Enige tijd geleden kwam de Corridorstudie N207 naar buiten, dat vond ik best een mooi document waar alle aspecten in naar voren kwamen. Niet dat ik het met alle aannames en conclusies eens was, maar dan weet je in ieder geval wat de overwegingen zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Albaufstieg » ma 16 feb 2015, 17:12

RSK schreef:Zodra er aan het Groene Hart getornd wordt, komt er altijd een vreemd soort emotie bij kijken, die hypocriete standpunten bloot legt. Enerzijds mag er geen weg bijkomen, maar anderzijds hoor je niemand als er weer een woonwijk of kassencomplex wordt neergepletterd.
Hiermee met ik het zeker eens. Maar ik denk wel dat met de aanleg van een A3 dwars door het Groene Hart het startschot wordt gegeven voor pogingen tot véél meer bebouwing in het Groene Hart. Puur als verbinding in het netwerk heeft de weg natuurlijk een meerwaarde, maar ik vind het gewoon niet realistisch en eigenlijk ook niet nodig om in dit gebied een autosnelweg aan te leggen. Mijn argumenten daarvoor heb ik eerder al eens gegeven. En mijn gevoel zegt ook dat deze autosnelweg er nooit zal gaan komen.

In dit geval zou ik dus een voorstander zijn van het beter uitbouwen van bestaande (provinciale) wegen. De N207 is denk ik een belangrijke Noord-Zuid verbinding en een ongelijkvloerse aanleg als 2x2 autoweg ten noorden van Alphen a/d Rijn tot aan de A4 zou al een prettige verbetering zijn. Wel zit je dan nog met de brug over de Ringvaart vlak voor de aansluiting met de A4 die met name in de zomer een bottleneck kan zijn. Dichterbij Gouda zou een ongelijkvloerse aanleg van de kruising bij de hefbrug van Waddinxveen (net zoals in Boskoop) denk ik ook al een enorme verbetering zijn, maar daar is denk ik geen ruimte voor.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 16 feb 2015, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Chris » ma 16 feb 2015, 17:15

Albaufstieg schreef:Maar ik denk wel dat met de aanleg van een A3 dwars door het Groene Hart het startschot wordt gegeven voor nog véél meer bebouwing in het Groene Hart.
We leven natuurlijk niet in een ongereguleerde samenleving waar men maar kan bouwen waar men wil. Dat soort dingen zijn strak geregeld in bestemmingsplannen. De Nederlandse ruimtelijke ordening is één van de meest stricte ter wereld, dat zal met een theoretische A3 niet veranderen.

Maar, het één of ander moet er wel komen, een A3 of een stroomlijnvariant waarbij bestaande snelwegen worden opgewaardeerd. Daarbij denk ik aan de A4 (2x5) en A20 (2x3). En de A13-A16 met 2x3 rijstroken. De A3 loopt er dan wel niet, de verkeersvraag is er wel.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » ma 16 feb 2015, 17:16

^^ Klopt, je ziet recent dat men de Rondweg Reeuwijk-Brug alsmede de N419 en N420 parallel aan de snelwegen legt, waarbij het groen toch onaangetast blijft. Wat er aan bebouwing bij komt, is dus volledig afhankelijk van de beleidsmakers.

Wat betreft de N207 als alternatief zijn er wel wat op en aanmerkingen te maken. Het verdubbelen ten noorden van Alphen aan den Rijn gebeurt slechts gedeeltelijk, namelijk als busbaan. Je moet dus maar hopen dat er ooit enkele politici op de juiste plaatsen het licht zien dat men dat asfalt veel efficiënter kan benutten. Ten tweede blijven er een hoop rotondes in zitten. Wat betreft het stuk ten zuiden van Alphen aan den Rijn zou ik geen grote investeringen verwachten, men zet er juist op in dat interregionaal verkeer die as mijdt en via Bodegraven gaat rijden. Overigens zonder de benodigde maatregelen aan de knoop bij Bodegraven te nemen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Albaufstieg » ma 16 feb 2015, 17:29

Chris schreef: We leven natuurlijk niet in een ongereguleerde samenleving waar men maar kan bouwen waar men wil. Dat soort dingen zijn strak geregeld in bestemmingsplannen. De Nederlandse ruimtelijke ordening is één van de meest stricte ter wereld, dat zal met een theoretische A3 niet veranderen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik ben wel bang dat het een grootschalige lobby op gang gaat brengen voor pogingen tot verschillende vormen van bouw in het Groene Hart. Er daar zal vast wel wat van doorgaan.

Voor wat betreft de uitbouw van snelwegen die het verkeersaanbod nu verwerken ben ik het ook met je eens. De A4 heeft ook al diverse ruimtereserveringen voor een latere uitbouw tot 2x5. De verbreding van de A20 tot 2x3 laat volgens mij nog minstens een decennium op zich wachten. En volgens mij creëer je daarmee wel een bottleneck bij knooppunt Gouwe, waar vlak voor het knooppunt een rijstrook moet afvallen omdat er in het Gouwe-aquaduct geen ruimte meer voorhanden is voor nog een extra rijstrook. Zo zijn er nog wel wat uitdagingen aan te gaan voor de verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » ma 16 feb 2015, 17:34

^^ En juist bij die "uitdagingen" vraag ik me dan dus af of al die maatregelen bij elkaar opgeteld wel zoveel goedkoper en effectiever zijn dan een A3. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 feb 2015, 17:35

Als eerste "Knooppunt Bodegraven" fatsoenlijk volledig maken. De N207 tussen de N11 en de rotonde met de N460 verdubbelen. Vanaf die rotonde een nieuwe 2x2 wegvak aanleggen die ter hoogte van de rotonde met de N462 bij Nieuwveen de N231 kruist. Dat nieuwe wegvak kan dan als vervanging van de N231 worden gezien en geen doorgaand verkeer meer door Nieuwkoop.
Vanaf de N462 kan nog een stuk worden afgesneden naar de rotonde N231 met de Oude Spoorbaan (tussen noordeinde en Zevenhoven door). Vervolgens langs de Oude Spoorbaan naar de kruising N201 Amstelhoek. Dan een stuk N201 en het Amstelaquaduct verdubbelen. En ter hoogte van de Middenweg bovenkerkerpolder een nieuw wegvak recht omhoog naar de A9 dat aansluit op de aansluiting Ouderkerk a/d Amstel. Eventuele verbindingen met de al bestaande wegen uiteraard ongelijkvloers maken.

Op deze manier heb je met o.a. de plassen bij Nieuwkoop niets te maken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door waldo79 » ma 16 feb 2015, 17:50

Albaufstieg schreef:
Chris schreef: We leven natuurlijk niet in een ongereguleerde samenleving waar men maar kan bouwen waar men wil. Dat soort dingen zijn strak geregeld in bestemmingsplannen. De Nederlandse ruimtelijke ordening is één van de meest strikte ter wereld, dat zal met een theoretische A3 niet veranderen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik ben wel bang dat het een grootschalige lobby op gang gaat brengen voor pogingen tot verschillende vormen van bouw in het Groene Hart. Er daar zal vast wel wat van doorgaan.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. De openheid van het Groene Hart is in zoveel visies en plannen beschreven en verankerd, dat daar geen verandering in gebracht wordt. Gemeenten mogen niet of heel beperkt uitbreiden buiten de huidige bebouwing en dan nog zodanig dat de openheid van het landschap intact blijft :mrgreen:

Persoonlijk zie ik de A3 niet komen voor 2050 al twijfel ik niet aan het nut ervan.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Albaufstieg » ma 16 feb 2015, 17:53

^^ Oké. Duidelijk verhaal en altijd handig om over dat soort kennis te beschikken wanneer je een bepaald standpunt inneemt binnen dit onderwerp.

De optie die JackBauer opteert vind ik best interessant. Mag wat mij betreft meegenomen worden in eventuele nieuwe onderzoeken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door harry » ma 16 feb 2015, 20:45

waldo79 schreef:De openheid van het Groene Hart is in zoveel visies en plannen beschreven en verankerd, dat daar geen verandering in gebracht wordt.
Resultaten uit het verleden bieden een verwachting voor de toekomst.
Als het uitkomt maak je het Groene Hart gewoon wat kleiner. Zo konden er industrieterreinen komen bij Zoetermeer (Prisma), Gouda, Woerden, Harmelen, Mijdrecht, ...

Ik hoor het Brinkman nog zeggen, toen die voorzitter van "Bouwend Nederland" was: "die gebieden zijn zo rommelig, daar kan best een kantorenpark neergezet worden." :evil:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Mandelsoft » ma 16 feb 2015, 22:47

Eigenlijk kan je de milieulobby geruststellen, want de A3 dwars door het Groene Hart aanleggen is wel hartstikke natuurvriendelijk: je maakt van één natuurgebied twee natuurgebieden :mrgreen:
</flauwegrappenmodus>
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » di 17 feb 2015, 0:47

harry schreef:Als het uitkomt maak je het Groene Hart gewoon wat kleiner.
Het stomme is dus dat dat wel voor complete woonwijken, industrieterreinen en kassencomplexen kan, maar niet voor wegen. Ik erger me groen en geel oranje aan alle lichtvervuiling van de kassen in Boskoop en Zevenhuizen. Die zijn 10x zo ver weg als de A12, maar wel véél storender.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Vinny » za 21 mar 2015, 22:00

Ik denk dat het volbouwen van het Groene Hart toch wel een gepasseerd station is. De Nederlandse samenleving tendeert veel meer naar een urbane levensstijl en dito woonvormen. Gemeenten die in het hart van Het Groene Hart liggen, hebben vaak te kampen met toenemende vergrijzing en leegloop.

Het ooit geplande tracé tussen Bodengraven en Amstelveen zie ik overigens ook als volstrekt onhaalbaar. Wat denk ik veel zinvoller is, is om te kijken of de N 207 niet tot autosnelweg kan worden uitgebouwd. Tussen Alphen a/d Rijn en de aansluiting met de A 4 is de weg er al grotendeels geschikt voor. Tussen Alphen en Gouda zijn er een aantal opties denkbaar - ik denk dat opwaarderen van de N 11 en de Bodengravenboog niet alleen de meest goedkope oplossing is, maar ook het minst verstorend voor de natuur en omwonenden. Het verkeer moet ietsje meer omrijden, maar door een kwaliteitsverbering van de verbinding kan de reistijd gewoon verbeteren ten opzichte van de huidige situatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » za 21 mar 2015, 23:02

De A4 heeft voldoende reserveringsruimte om te verbreden.
Plus het ongelijkvloers maken van afritten Zoeterwoude en Alphen-West op de N11.
Komt voor veel meer weggebruikers van pas dan een A207...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Vinny » zo 22 mar 2015, 9:33

De verbreding van de A 4 bij Leiden heeft inderdaad de fileproblematiek adequaat getackeld... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » zo 22 mar 2015, 11:38

^^ Politiek ligt de uitbouw van de N207 gevoelig. Het zou al zeer prima zijn als die weg en de N11 beiden als 2x2 ongelijkvloerse autoweg uitgebouwd worden tussen Alphen aan den Rijn en de A4. Buiten de drukste periode van de spits is de N207 domweg de snelste route vanuit het Groene Hart naar Amsterdam. Men erkent enerzijds wel dat die weg problematisch is, maar wil hem niet uitbreiden. Zo worden er over een flinke lengte tweezijdig busbanen aangelegd, terwijl het voor de doorstroming veel beter zou zijn als men hetzelfde asfalt gewoon als 2x2 zou benutten.

Wat mij betreft zou een volledig ongelijkvloerse 2x2 N207 in combinatie met een volwaardig knooppunt Bodegraven een prima alternatief zijn voor de A3. Maar zolang men politiek het dogma vasthoudt dat de N207 geen verkapte A3 mag worden, blijft het pappen en nathouden in deze regio...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door sirdanilot » zo 22 mar 2015, 12:28

Ik zie het er nog wel eens van komen dat die N207 een keer 2x2 wordt. Een autosnelweg lijkt me volstrekte overkill, hoe wil je dat op de A4 gaan aansluiten? En het profiel wordt dan ook heel breed wat voor maatschappelijke weerstand zorgt. Maar 2x2 moet op zich mogelijk zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door waldo79 » zo 22 mar 2015, 17:24

RSK schreef:Pappen en nathouden in deze regio
Dat is het links- of rechtsom toch wel met die zompige grond :mrgreen:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Naturist » zo 22 mar 2015, 19:00

^^En eronder ook. :rofl2:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » ma 23 mar 2015, 11:08

sirdanilot schreef:Ik zie het er nog wel eens van komen dat die N207 een keer 2x2 wordt. Een autosnelweg lijkt me volstrekte overkill, hoe wil je dat op de A4 gaan aansluiten? En het profiel wordt dan ook heel breed wat voor maatschappelijke weerstand zorgt. Maar 2x2 moet op zich mogelijk zijn.
Op de A4 gewoon free-flow aansluiten, ofwel een groot knooppunt Burgerveen. De 2x2 kan mooi aansluiten op de nog te bouwen Maximabrug. (Als de brug zo wordt uitgevoerd of voorbereid wordt op 2x2.) Eigenlijk zou je de aansluiting op de N11 ook als knooppunt moeten uitvoeren.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door sirdanilot » ma 23 mar 2015, 11:11

Dat wordt wel erg duur hè, temeer omdat er bij Burgerveen al een knooppunt ligt dat vrij ingewikkeld is.

Wat wel eventueel zou kunnen, is een fly-over van/naar Schiphol. Voor de richtingen Nieuw-Vennep, Sassenheim en Leiderdorp moet men dan afslaan en via het huidige knooppunt rijden, dat dus twee kruispunten telt. Vervelend maar niet onoverkomelijk. Álle relaties ongelijkvloers afwikkelen wordt véél te duur. Je hebt dan namelijk 5 richtingen, dan heb je een soort Amerikaans superknooppunt nodig.

Maar dan nog blijft dat een autosnelweg A207 er echt niet gaat komen omdat dit politiek onverkoopbaar is. Maar een 2x2 autoweg die op deze manier op de A4 aansluit zou nog wel kunnen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » ma 23 mar 2015, 11:26

Jackbauer1350 schreef:Op de A4 gewoon free-flow aansluiten, ofwel een groot knooppunt Burgerveen. De 2x2 kan mooi aansluiten op de nog te bouwen Maximabrug. (Als de brug zo wordt uitgevoerd of voorbereid wordt op 2x2.) Eigenlijk zou je de aansluiting op de N11 ook als knooppunt moeten uitvoeren.
Nu je de Maximabrug erbij haalt; als men de N207 en de 'N-Maximabrug' beiden 2+1 of 2x2 ongelijkvloers om Alphen heen brengt, en naar het noorden met 2x2 ongelijkvloers verder gaat, ben je wel klaar.

Een aanpassing van Knooppunt Burgerveen lijkt me ook nog wel haalbaar zonder al te veel problemen. Als je de hoofdstroom inricht als N207-A4, dan kun je met gebruikmaking van de huidige infra nog een heel eind komen. Niet alle relaties zijn ook even belangrijk, A4-zuid/N207-oost zal bijvoorbeeld vrij beperkt zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » ma 23 mar 2015, 12:58

Een ietwat gestyleerde schets van wat je van Knooppunt Burgerveen zou kunnen maken. Uitgangspunt: volledig ongelijkvloers met gebruikmaking van de huidige kunstwerken. Je moet twee bescheiden viaducten aan de oostkant realiseren voor de stroom N207 oost/A4 zuid/A44 - N207 west. Eventueel zou je dit kunnen beperken tot 1, indien je een gelijkvloerse kruising acceptabel tussen verkeer van A44/A4 zuid en N207 west-oost acceptabel acht.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » ma 23 mar 2015, 13:17

Dat ziet er goed uit. Mist alleen een lus voor de relatie Lisse - Amsterdam volgens mij.

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door hmeer » ma 23 mar 2015, 13:28

Zeker mooi ontwerp :top:

Het lusje Lisse naar Amsterdam zoals Jackbauer1350 al aangaf zou precies in het zuidoostelijk kwadrant kunnen passen en kunnen invoegen bij Sassenheim - Amsterdam.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door sirdanilot » ma 23 mar 2015, 13:31

Met bovengenoemde lus erbij zou het inderdaad kunnen. Maar het is en blijft veel te duur en ook onnodig. De grootste stroom is namelijk N207zuid - A4noord. En dat kun je faciliteren met een fly-overtje en dan ben je klaar. Dat verlicht ook de verkeersdruk op het kruispunt N207-A4 en alle relaties blijven dan mogelijk (wat handig is bij omleidingen). Bovendien hoef je dan ook de bestaande structuren in het landschap nauwelijks aan te passen.

Maar laten we eerst maar eens die N207 2x2 maken tussen de A4 en de N11. En de N11 zelf graag ongelijkvloers...

Afbeelding

EDIT: Anders dan in het plaatje zou ik overigens de fly-over in het midden laten aansluiten (hoofdrichting dus) en de stroom richting het huidige kruispunt laten afslaan. Het op en afritje bij Leimuiderbrug takt dan aan op de stroom richting het kruispunt en niet rechtstreeks op de fly-over. Dan zit je niet met moeilijke weefbewegingen ;)

Dit is ook een goede reden om een integrale parallelstructuur aan te leggen op de A4 tussen hoofddorp en dit nieuwe knooppunt. Op de hoofdrijbanen kan dan 130 gelden en op de parallelrijbanen 100. Dat moedigt mensen aan om zo veel mogelijk voor de hoofdrijbanen te kiezen zodat de parallelbaan niet te druk wordt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » ma 23 mar 2015, 13:54

^^ Met zo'n lange fly-over ben je waarschijnlijk flink meer kwijt dan met wat grondwerk en een lage oversteek zoals ik voorstel. Je zit met de slappe veengrond, dat is ook juist de voornaamste reden dat knooppunt Bodegraven op de lange baan gaat, alhoewel ik daarbij mijn twijfels heb hoe men aan 65 miljoen komt voor enkel de binnenboog. En dan ga ik er nog even aan voorbij dat een dergelijke hoge fly-over ook weer het relatief open landschap daar aantast.

En de heren die het ontbrekende lusje opmerkten: dank. Ook ik zie wel eens een kleinigheid over het hoofd. Maar dat is inderdaad een simpel iets. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Kaaiman » ma 23 mar 2015, 14:01

Daar is geen veengrond, maar kleigrond. Het is immers een droogmakerij.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie