[A003] Plannen en alternatieven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » do 14 aug 2014, 22:23

Als op het oude A3-tracé die Randweg komt heeft de Beneluxbaan verder geen aansluiting op de A9 nodig. Sterker nog die wordt dan flink ontlast denk ik. Bovendien komt op de plek waar nu het Turfschip ligt van oost naar west een verbindingsweg van de Beneluxbaan naar de nieuwe Randweg.

In situatie 1 zou inderdaad verdiepte ligging van de Beneluxbaan ook kunnen. Bij de bovenkerkerweg zou dan een kruising of een rotonde boven de Beneluxbaan kunnen waarbij via een haarlemmermeer de verbindingswegen van de Beneluxbaan op de Bovenkerkerweg worden aangesloten. Dat geintje is ter hoogte van t Gondel/Turfschip ook uit te halen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » vr 07 nov 2014, 14:04

Afbeelding

Een opname uit een atlas uit 1965. Toen was Rijksweg 3 nog gepland vanaf Bodegraven noordwaarts te gaan, terwijl men later een westelijker tracé heeft gehanteerd. Opmerkelijk is ook de rode weg door Bodegraven: deze kaart heeft het realiseren van de omleiding van de N11 langs Bodegraven nog niet ingetekend. Het zou tegenwoordig ondenkbaar zijn dat al dat verkeer over de Goudseweg, Burgemeester Le Coultrestraat, Wilhelminastraat en Overtocht zou kunnen. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 nov 2014, 17:07

Wel apart dat alleen de A3 als geplande weg op die kaart staat. Er waren toch wel meer wegen al ingepland rond die tijd. De A27 vanaf Lexmond richting Eemnes bijvoorbeeld en ik mis ook de A80 die dan uiteindelijk ook nooit is gekomen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Mark » vr 07 nov 2014, 17:19

^^ En de Coentunnel was zelfs al in aanleg toen, ook niet op de kaart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 nov 2014, 18:36

Jackbauer1350 schreef:Wel apart dat alleen de A3 als geplande weg op die kaart staat. Er waren toch wel meer wegen al ingepland rond die tijd. De A27 vanaf Lexmond richting Eemnes bijvoorbeeld en ik mis ook de A80 die dan uiteindelijk ook nooit is gekomen.
Maar die lag er wel pas jaren later. Tussen Eemnes en Rijnsweerd is de weg tussen 1971 en 1974 geopend, tussen Lexmond en Lunetten pas in 1981 en tussen Lunetten en Rijnsweerd pas in 1986. Hoe concreet het meer dan 15 jaar later geopende tracé tussen Lexmond en Rijnsweerd in 1965 was vraag ik me af.

De plannen voor de A80 waren volgens mij nog minder concreet dan voor de A3.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Wouter N14 » vr 07 nov 2014, 18:39

En het is een Duitse kaart, dus dan kan er ook wat informatie onbekend zijn geweest.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Victor » vr 07 nov 2014, 19:17

Jackbauer1350 schreef:Er waren toch wel meer wegen al ingepland rond die tijd
De Ruit rond Rotterdam bijvoorbeeld...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rein » vr 07 nov 2014, 20:22

Zelfs de A9 is niet ingetekend terwijl die tussen Haarlem Zuid en Aalsmeer in 1967 open werd gesteld. Me dunkt dat die toen al meer in aanleg moet zijn geweest dan de A3.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 nov 2014, 22:11

Vanaf die A3 had je toch mooi uitzicht op het Groene Hart kunnen hebben vanuit de auto. :mrgreen:
SPOILER: TOON

O daar komt harry, snelweg wezen :duck:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » vr 07 nov 2014, 23:07

^^ De A3 zou het Groene Hart pas echt af maken. Een hart heeft immers twee kamers en twee boezems, de A12 vormt de horizontale doorsnede, met de verticale doorsnede zou het compleet zijn! :honger:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Albaufstieg » vr 07 nov 2014, 23:39

Ik vind het wel best zo eigenlijk. Het Groene Hart biedt toch wel vrij veel mooie natuur, zoals de Meije, de Nieuwkoopse Plassen e.o., de kromme Mijdrecht, etc. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat daar een snelweg doorheen of langs zou lopen. Maar dat is mijn mening, ik schop waarschijnlijk wat mensen tegen het zere been.

Tuurlijk was het mooi geweest om een rechtstreekse verbinding te hebben tussen R'dam en A'dam, maar de alternatieven zijn ook allemaal goed uitgebouwd. Eigenlijk vind ik de verbinding A13/A4 al een redelijk directe verbinding tussen R'dam en A'dam, ondanks dat het vergeleken met het A3-tracé een aantal kilometers om is.
De capaciteit van de alternatieven is ook ingericht op de bestaande intensiteiten en er is natuurlijk ook nooit rekening gehouden met een eventuele aanleg van de A3 in de toekomst. Zou die 2x5 op de A2 wel nodig zijn geweest indien de A3 er nu nog zou komen? En wat voor capaciteit zou die A3 dan wel niet moeten hebben als rechtstreekse verbinding? Die gaat natuurlijk forse intensiteiten verwerken en er zullen ook wel weer bedrijventerrein langs die weg komen. Ik zie liever niet dat het Groene Hart straks volgebouwd wordt. :nothanks:

Als de A3 dan al aangelegd had moeten worden, had het denk ik lang geleden gebeurd moeten zijn. We zien nu overal al dat er met moeite tracé-besluiten genomen worden en dat tracés soms enkele kilometers omgelegd worden voor natuurgebieden en plaatsen. Met alle eisen van tegenwoordig zal het lastig zijn om zo'n weg aan te leggen in zo'n gebied en zullen de kosten ook enorm zijn om die weg in te passen. De veengrond gaat het ook niet makkelijker maken. En er zal fors geprotesteerd worden door de omgeving, schat ik zo.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker een liefhebber van snelwegen, maar de aanleg daarvan moet wel tot op zekere hoogte haalbaar zijn.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door nederland24 » zo 09 nov 2014, 22:58

Wel mis ik nog een verbinding tussen Rotterdam(Terbregseplein) Zoetermeer en Alphen a/d Rijn. Die zou er nog wel een keer mogen komen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door harry » zo 09 nov 2014, 23:03

Jackbauer1350 schreef:Vanaf die A3 had je toch mooi uitzicht op het Groene Hart kunnen hebben vanuit de auto. :mrgreen:
Op de huidige wegen heb je vanuit de auto een prima uitzicht op het groene hart. En je rijdt er langzamer dus heb je meer tijd om ervan te genieten.
(Snelwegduiken helpt niet :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door paolie » ma 10 nov 2014, 12:49

Jackbauer1350 schreef: Bij de bovenkerkerweg zou dan een kruising of een rotonde boven de Beneluxbaan kunnen waarbij via een haarlemmermeer de verbindingswegen van de Beneluxbaan op de Bovenkerkerweg worden aangesloten. Dat geintje is ter hoogte van t Gondel/Turfschip ook uit te halen.
Dit geintje (rotonde op maaiveld, Beneluxbaan in verdiepte ligging) wordt straks uitgevoerd bij de kruising met de Sportlaan. En ten noorden van de A9 met de kruisingen met de Rembrandtweg en de Zonnestein. Een rondweg over het oude A3-tracé is momenteel politiek uitgesloten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » za 14 feb 2015, 12:01

Zo eens in de paar jaar komt er toch weer iemand bovendrijven die zich bedenkt dat het helemaal nog niet zo'n verkeerd idee is. :lol:

http://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale-a ... 30-minuten
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » za 14 feb 2015, 12:08

Kansloos

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Lekkere Kwal » za 14 feb 2015, 12:16

[...]
Als het aan Koopmans ligt, dan wordt de snelweg niet dwars door het Groene Hart aangelegd. Hij ziet een mogelijkheid voor een andere constructie. "Wat wel zou kunnen, is een bundeling van die snelweg met het tracé van de hsl-lijn, die daar enkele jaren geleden is aangelegd. Er zal dan wel een extra tunnel voor die weg moeten komen."
[...]
Een doorgetrokken A16 tot Leiden dus, geen A3. Als ik nu al zie hoeveel ge-emmer er is om de A16 met de A13 te verbinden omdat er wat mensen in flatjes te veel herrie krijgen, zie ik een complete doortrekking als een extreme Nimby uitdaging. Wel handig voor verkeer tussen Leiden, Zoetermeer en Rotterdam maar ik zie dat geld liever in het OV gestoken worden met evt. een N209 als stroomweg die die functie gaat vervullen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Mark » za 14 feb 2015, 12:25

In de MIRT verkenning Haaglanden is zo'n doorgetrokken A16 onderzocht en als niet haalbaar beschouwd. Erkend werd dat de snelweg een lastenverlichting zou geven op de A4, maar te lastig is in in te passen in de omgeving tussen natuur en bebouwing. Met andere woorden: het zou gewoon veel en veels te duur worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » za 14 feb 2015, 12:32

Lekkere Kwal schreef:maar ik zie dat geld liever in het OV gestoken worden
Ik liever in de A1, A4 Benelux-Klaaswaal, A27 en/of A67.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Lekkere Kwal » za 14 feb 2015, 12:37

^^ ik was iets te ongenuanceerd, ik doelde op de lokale OV verbindingen (zoals RandstadRail vanuit Z'meer doortrekken naar Leiden en Rodenrijs), niet op OV in het algemeen ;)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Naturist » za 14 feb 2015, 16:39

Rene schreef:
Lekkere Kwal schreef:maar ik zie dat geld liever in het OV gestoken worden
Ik liever in de A1, A4 Benelux-Klaaswaal, A27 en/of A67.
Ik dacht al: Weet zeker dat René dat niet over z'n kant laat gaan. :lol:
Nog eerder een A3 op een bedje van polystyreen dan 1 euro naar het OV ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Palance » za 14 feb 2015, 19:20

Lekkere Kwal schreef:Wel handig voor verkeer tussen Leiden, Zoetermeer en Rotterdam maar ik zie dat geld liever in het OV gestoken worden
Verstandig. De vele storingen in de regio met trein (met name Leiden-Alphen a/d Rijn) en de Randstadrail op het Haagse deel tonen toch wel aan dat er flink wat verbeterd moet worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Mark » za 14 feb 2015, 19:25

Die verbeteringen komen er al voor een deel in de vorm van R-net. Meer treinen tussen Gouda en Leiden en meer (snelle) bussen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Palance » za 14 feb 2015, 19:37

Meer treinen zijn goed, maar ze moeten wel kunnen rijden natuurlijk :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » za 14 feb 2015, 23:22

Naturist schreef:Ik dacht al: Weet zeker dat René dat niet over z'n kant laat gaan. :lol:
Nog eerder een A3 op een bedje van polystyreen dan 1 euro naar het OV ;)
Ach ja, je moet toch even stelling nemen tegen het gekweel over meer geld naar OV en andere linkse hobbies...
There are three questions that will destroy most of the arguments on the left:
1. Compared to what ?
2. At what cost ?
3. What hard evidence do you have ?
;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door harry » zo 15 feb 2015, 19:25

Rene schreef:je moet toch even stelling nemen
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, maar jij kunt het (zoals te verwachten was) niet laten.
Ik heb dan weer een andere hobby: klagen over de spelfout in hobby's.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Mandelsoft » zo 15 feb 2015, 20:01

Rene schreef:
Naturist schreef:Ik dacht al: Weet zeker dat René dat niet over z'n kant laat gaan. :lol:
Nog eerder een A3 op een bedje van polystyreen dan 1 euro naar het OV ;)
Ach ja, je moet toch even stelling nemen tegen het gekweel over meer geld naar OV en andere linkse hobbies...
There are three questions that will destroy most of the arguments on the left:
1. Compared to what ?
2. At what cost ?
3. What hard evidence do you have ?
;)
Op eendezelfe manier kan je met drie vragen alle "meer asfalt" oplossingen onderuit halen als het gaat om mobiliteit:

Heb je de (goedkopere/efficiëntere) alternatieven onderzocht?
Verplaats je het probleem niet ergens anders naartoe? (los de ene bottleneck op, verschijnt er benedenstrooms een nieuwe bottleneck)
Wat als je geen auto hebt?*

Dan is het toch wel weer aardig dat er een OV-netwerk is. Ik bedoel, ik ga niet op de fiets dagelijks op en neer tussen pak 'm beet Zoetermeer en Deventer.

*denk hierbij aan gehandicapten (vooral blinden), mensen zonder rijbewijs, minderjarigen en mensen die het geld niet hebben voor een auto
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » zo 15 feb 2015, 21:14

^^
Je wint niet echt de originaliteitsprijs met je reactie...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Mandelsoft » zo 15 feb 2015, 21:52

^^ Jij anders ook niet. We konden jouw eerste reactie van mijlenver zien aankomen.
Staan we quitte :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » zo 15 feb 2015, 23:46

Mandelsoft schreef:Ik bedoel, ik ga niet op de fiets dagelijks op en neer tussen pak 'm beet Zoetermeer en Deventer.
Als je in Deventer werkt en in Zoetermeer woont, dan is het wellicht het overwegen waard om te verhuizen. Binnen een dichtbevolkt gebied als het onze is dat nu eenmaal geen handige combinatie. Op een enkeling na (die bijvoorbeeld in Venlo woont en in Zoetermeer werkt) komen dat soort woon-werkafstanden nauwelijks voor.

Waar ik René gelijk in moet geven, is dat het OV nu eenmaal niet altijd een fantastisch alternatief is of kan zijn. Het is ontzettend leuk als je van station Rotterdam Centraal naar station Amsterdam Centraal moet, dat kan binnen drie kwartier. Maar als je van Ommoord naar Amsterdam Noord moet, dan kun je daar zomaar een uur bij optellen. Je kunt dan niet blijven stellen dat het OV altijd een alternatief is, soms zijn er gewoon wegen nodig om het verkeer te faciliteren. Ook voor de mensen die geen eigen vervoer hebben: in noodgevallen kunnen ze dan ook met een taxi of een kennis snel naar een andere plaats. Het ontbreken van de A3 in het netwerk zorgt zonder twijfel voor een belasting van de A2, A4, N11 en N207 die er anders niet geweest was. De vraag is of de problemen die dat oplevert te accepteren zijn.

Al enige tijd interesseer ik mij voor de A3 en ik zie zeker een bepaalde meerwaarde. Daarmee beweer ik niet dat de weg er tegen elke prijs moet komen, immers zullen de kosten niet gering zijn. Niettemin mis ik vaak oog voor de andere voor- en nadelen. Zodra er aan het Groene Hart getornd wordt, komt er altijd een vreemd soort emotie bij kijken, die hypocriete standpunten bloot legt. Enerzijds mag er geen weg bijkomen, maar anderzijds hoor je niemand als er weer een woonwijk of kassencomplex wordt neergepletterd. Een andere veelgehoorde tegenwerping is de vermeende doorsnijding van het Groene Hart. Persoonlijk vind ik dat nonsens als je ziet hoeveel spoorlijnen, elektriciteitsmasten en bomenrijen er in de afgelopen 100 jaar zijn bijgekomen. In de jaren '60 kon je vanaf de spoordijk in Bodegraven bij helder weer de Van Brienenoordbrug zien, nu kijk je nog geen halve kilometer weg.

Ik denk persoonlijk dat een licht verdiept (2 meter onder maaiveld) aangelegde weg een veel minder zware impact heeft voor de openheid van het landschap dan alle zaken die ik zojuist opnoemde. Er zijn voorbeelden hoe het niet moet: de A12 ten oosten van Bodegraven biedt zonder twijfel een prachtig panorama, maar had niet hoger dan op maaiveld aangelegd moeten worden. Wie tegen doorsnijding van het Groene Hart is, zou eigenlijk ook het afgraven van die taluds moeten propageren. Verder zal er bij een A3 een oplossing gevonden moeten worden voor de Nieuwkoopse Plassen en gelet op de bodemgesteldheid wordt dat een dure grap. De weg op voorhand onmogelijk verklaren gaat mij echter te ver.

Hopelijk gaat men er eens goed voor zitten en uitgebreid onderzoek doen naar de opties, mogelijkheden, kosten en baten. Ik heb over de A3 nog nergens een betere uitwerking gelezen dan dat de weg niet wenselijk en/of te duur zou zijn. Een goed onderbouwd en uitgewerkt rapport zie ik met belangstelling tegemoet. :)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie