[A003] Plannen en alternatieven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rein » ma 23 mar 2015, 14:03

sirdanilot schreef: Dit is ook een goede reden om een integrale parallelstructuur aan te leggen op de A4 tussen hoofddorp en dit nieuwe knooppunt. Op de hoofdrijbanen kan dan 130 gelden en op de parallelrijbanen 100. Dat moedigt mensen aan om zo veel mogelijk voor de hoofdrijbanen te kiezen zodat de parallelbaan niet te druk wordt.
De huidige parallelbanen zijn, zeker in de spits, al aardig druk en het staat er met name in de avondspits geregeld vast (terwijl de hoofdrijbaan vaak nog doorrijdt). De parallelbaan kan je 'dus' niet straffeloos verlengen tot en met de N207, behalve wellicht als je tussendoor nog een uitwisselpunt met de hoofdrijbaan hebt.
RSK schreef:^^ Met zo'n lange fly-over ben je waarschijnlijk flink meer kwijt dan met wat grondwerk en een lage oversteek zoals ik voorstel. Je zit met de slappe veengrond,
Kaaiman schreef:Daar is geen veengrond, maar kleigrond. Het is immers een droogmakerij.
Inderdaad, uit eigen graaf- en spitervaring kan ik je vertellen dat hier in de Haarlemmermeer een dikke laag stevige klei in de grond ligt.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 23 mar 2015, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door sirdanilot » ma 23 mar 2015, 14:42

Ik denk dat dat wel meevalt, want in RSK's plan moet de hele bestaande wegenstructuur worden vervangen, wat dus veel meel werk kost dan de aanleg van één fly-over. De bodem is hier ook minder slap dan die bij Bodegraven. Verder is het qua fasering veel makkelijk te realiseren dan de hele wegenstructuur vervangen.

Wat betreft de parallelbaan, je kunt inderdaad een uitwisselpunt maken tussen hoofddorp en dit knooppunt. Dat kan zelfs zonder viaducten (vanuit de parallelbaan links uitvoegen de A4 op). Aangezien het druk is op de parallelbaan lijkt een Vmax 100 in ieder geval tijdens de spits me daar wel terecht, en op de hoofdrijbaan kan men dan 130. Dat nodigt uit om zoveel mogelijk de hoofdrijbaan te nemen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Naturist » ma 23 mar 2015, 17:58

Ben ik nou seniel of kijkt iedereen voorbij aan het feit dat je ook met de bestaande kunstwerken en wat meer grondaankopen hetzelfde zou kunnen bereiken?
Een oprit kan zonder kunstwerk aangesloten en een afrit gewoon met een ruime boog onder het huidige viaduct, toch?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door waldo79 » ma 23 mar 2015, 18:10

Dat zie je goed, Naturist :yes:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door verfmeer95 » wo 25 mar 2015, 0:07

RSK schreef:Een ietwat gestyleerde schets van wat je van Knooppunt Burgerveen zou kunnen maken. Uitgangspunt: volledig ongelijkvloers met gebruikmaking van de huidige kunstwerken. Je moet twee bescheiden viaducten aan de oostkant realiseren voor de stroom N207 oost/A4 zuid/A44 - N207 west. Eventueel zou je dit kunnen beperken tot 1, indien je een gelijkvloerse kruising acceptabel tussen verkeer van A44/A4 zuid en N207 west-oost acceptabel acht.

Afbeelding
Ik mis de verbinding Roelofarendsveen(A4)-Sassenheim(A4). Dat lijkt mij voor de robustheid van het netwerk wel belangrijk. Hij hoeft niet ongelijkvloers, maar bij dit ontwerp wordt die verbinding permanent onmogelijk gemaakt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » wo 25 mar 2015, 0:15

^^ Je bedoelt de relaties tussen A4 en A44 die thans 'ontbreken'? Voor calamiteiten zou je een lus in de noordoostelijke kwadrant kwijt kunnen. En een krappe verbindingsboog in het zuidwesten kan dan ook geen kwaad. De kans dat ze ooit nodig zijn, wordt evenwel kleiner met de Rijnlandroute, maar het lijkt me zeker geen slecht idee.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Lekkere Kwal » wo 25 mar 2015, 10:34

^^ Ik vind 't allemaal een beetje een knp. Antwerpen-Centrum worden op deze manier. Houd het lekker bij gelijkvloerse aansluitingen en implementeer conflictvrije bochten rechtsom. Zo houd je alle verbindingen in stand en zo hoog zijn die intensiteiten niet dat dat conflictvrij moet, zie ook nieuwe aansluiting A4-N201.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door waldo79 » wo 25 mar 2015, 13:31

Ik zou de creativiteit niet in de kiem smoren, vooral omdat de A3 en varianten ervan een hoog theoretisch gehalte hebben.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door JJK » wo 25 mar 2015, 14:09

Volgens mij mis je ook de relatie N207 west - A4 noord??!

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » wo 25 mar 2015, 15:10

^^ Die onvolkomenheid was reeds bekend en liet zich oplossen met een simpele lus. Het gaat mij er niet primair om dat volgend jaar de schop de grond in moet, maar wel dat je op een termijn van een jaar of tien de N207 volwaardiger uitbouwt om de verbinding van het Groene Hart met Amsterdam te garanderen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Naturist » wo 25 mar 2015, 19:58

^^ Men doet er goed aan een volwaardige verbinding van het Groene hart met Amsterdam én Rotterdam in beton te gieten. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door waldo79 » wo 25 mar 2015, 21:25

:worship: Kuddo's voor Naturist.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » wo 25 mar 2015, 21:55

Naturist schreef:^^ Men doet er goed aan een volwaardige verbinding van het Groene hart met Amsterdam én Rotterdam in beton te gieten. ;)
Een betonnen sarcofaag, ja.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door RSK » wo 25 mar 2015, 21:58

Het moge thans duidelijk zijn dat René voor de tunnelvariant is. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Rene » wo 25 mar 2015, 21:59

Nee, voor de breeeeede A4-variant...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Naturist » wo 25 mar 2015, 22:24

^^Ja die, maar dan 25 Km. Oostelijker :PP: .
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Rene » wo 25 mar 2015, 22:32

Dat is volgens mij precies over het huis van RSK heen...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 mar 2015, 23:08

Een A4 tussen knp Badhoevedorp en knp PC plein volledig in parallelstructuur. Met twee uitwisselingspunten tussen de HRB en de parbanen, eentje bij knp Burgerveen en eentje bij het toekomstige knp Vlietland.
Dan krijg je zeg maar een soort "Stamweg" Amsterdam-Rotterdam met aan de buitenzijden rijbanen met de aansluitingen.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Albaufstieg » wo 25 mar 2015, 23:19

^^
Is ''gewoon'' 2x5 van knp. Prins-Clausplein tot knp. Burgerveen niet voldoende in combinatie met een parallelstructuur bij Zoeterwoude zonder bottleneck? Parallelstructuren hoeven niet altijd de oplossingen van problemen te betekenen. De fileproblematiek op de A4 wordt volgens mij vooral teweeg gebracht door een gebrek aan capaciteit, waarvoor verbreding de oplossing kan zijn. De ruimte om te verbreden is reeds gereserveerd, dus dan is die brug wellicht makkelijker en effectiever te slaan dan het aanleggen van een dergelijke parallelstructuur.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op di 19 mei 2015, 16:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Wouter N14 » wo 25 mar 2015, 23:22

Wat Jack omschrijft lijkt eerder op de oorspronkelijke plannen van de E19 Antwerpen - Brussel :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Naturist » wo 25 mar 2015, 23:26

Als die A3 gewoon was aangelegd hoefde men hedentendage niet eens te denken over een 5 strooks A4 laat staan de 7 strooks A2 die er nu ligt.
Maar goed, net als René die visie te vuur en te zwaard bestrijd blijf ik die verdedigen. Let's agree to disagree. :handshake:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door RSK » wo 25 mar 2015, 23:29

Rene schreef:Dat is volgens mij precies over het huis van RSK heen...
Uitgaande van de oorspronkelijke tekeningen uit het Rijkswegenplan 1927 zou de A3 hier ongeveer aan het eind van de straat hebben gelopen, dus met de onnauwkeurigheid van die kaart of een bescheiden aanpassing van het tracé had ik de A3 letterlijk in mijn achtertuin gehad. Alhoewel hier dan waarschijnlijk geen huizen hadden gestaan.

Men is de weg bij Bodegraven volgens mij pas westelijker in gaan tekenen vanaf de jaren '60, toen Bodegraven ten zuiden van de Oude Rijn in ontwikkeling kwam. Een zus van mijn tante memoreerde laatst nog dat zij bij het kopen van een huis begin jaren '70 her en der te horen kreeg dat de huizen op de Dammekant (globaal de eerste kilometer van de voormalige N11 ten westen van de N458) al min of meer op de nominatie stonden om gesloopt te worden in het kader van een nieuwe snelweg.

Wat dat betreft moet ik er altijd nog eens op uit om uit te puzzelen met welke opties wanneer gerekend werd. Ik heb veel gehoord, maar niet alles valt goed met elkaar te rijmen. Misschien eens informeren bij de historische kring, die weten doorgaans veel informatie te vinden over diverse onderwerpen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Rene » wo 25 mar 2015, 23:33

Albaufstieg schreef:Is ''gewoon'' 2x5 van knp. Prins-Clausplein tot knp. Burgerveen niet voldoende in combinatie met een parallelstructuur bij Leiderdorp zonder bottleneck? Parallelstructuren hoeven niet altijd de oplossingen van problemen te beteken.
Inderdaad, parallelstructuren leveren vooral veel inflexibiliteit op. Mijn oplossing voor een goede verbinding Amsterdam-Rotterdam ziet er als volgt uit:

Nieuwe Meer: 4 van A10-zuid + 2 van A10-west = 6
Badhoevedorp: 4 doorgaand, 2 afvallend en weer bijkomend
Bij De Hoek: 4 hoofd, 2 par
De Hoek: intaperende A5: 4+2>5 hoofd, 2 par
Brugrestaurant: 5+2 intaperend=6
Burgerveen: 4 A4, 2 A44
Roelofarendsveen: 4 + 1 toerit = 5
Leidschendam/Clausplein: 3 hoofd (A4), 2 par (N14, A12)
Clausplein-Ypenburg: 3 doorgaand in vlechtwerk
Ypenburg - N211: 4
N211 - Kethelplein: 3

Tegenrichting spiegelbeeld, echter met 5 stroken door Ringvaartaquaduct van Roelofarendsveen tot Burgerveen

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Albaufstieg » wo 25 mar 2015, 23:47

Naturist schreef:Als die A3 gewoon was aangelegd hoefde men hedentendage niet eens te denken over een 5 strooks A4 laat staan de 7 strooks A2 die er nu ligt.
Maar goed, net als René die visie te vuur en te zwaard bestrijd blijf ik die verdedigen. Let's agree to disagree. :handshake:
Als de A3 inderdaad in een ver verleden was aangelegd was er inderdaad mogelijk minder capaciteit benodigd geweest op de A4 en de A2. Maar je verwoordt het wat mij betreft uitstekend, ''was aangelegd.'' Inmiddels niet realistisch meer en zéér moeilijk haalbaar, om nog maar te zwijgen over de ophef en de kosten die de aanleg van de A3 met zich mee zal brengen. In ruil voor deze complexe A3 tussen Bodegraven en Amstelveen lijkt het mij derhalve gewoon goed om te werken aan de bestaande verkeersaderen.

Wat opties daarvoor zijn hier de afgelopen tijd de revue gepasseerd:
  • A4 Midden-Delfland (2x3)
  • A4 Den Haag - Amsterdam: zie voorstel René
  • A13/A16 (2x3)
  • N11: volledig ongelijkvloers
  • A12: completering knp. Bodegraven
  • A20 Rotterdam - Gouda: 2x3 (alleen wordt hiermee wel een bottleneck neergelegd bij het Gouwe-aquaduct / knp. Gouwe)
  • N207 Alphen a/d Rijn - Nieuw-Vennep: 2x2 autoweg met ongelijkvloerse aansluitingen
  • Aanpak N231?
  • Ontbreekt er nog iets? :)
Ik denk dat je hiermee verstandiger bezig bent dan met het plannen van een A3.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op do 26 mar 2015, 0:53, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 mar 2015, 23:52

Misschien dat er rond Bodegraven, en ook op de rest van de geplande route, stukken grond nog van het rijk zijn geweest i.v.m. de A3. Er zijn geen sporen van verkaveling te vinden verder in ieder geval (behalve de al bekende sporen bij Amstelveen en Buitenveldert dan). Maar dan zou je eigenlijk boeren die daar land hebben moet vragen die weten vast wel of het rijk ooit eigenaar geweest is.
Het oude knooppunt Gouwe had zeker ook geen sporen van die wezen op een doortrekking van de rw3 zoals "knp Amstelplein" in de A9?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door RSK » wo 25 mar 2015, 23:57

^^ Bij Bodegraven zijn denk ik maar weinig concrete sporen te vinden. Voor wat betreft Gouwe: aanvankelijk was Rijksweg 3 gepland bij Gouwe samen te komen met Rijksweg 12, om vervolgens bij Bodegraven te splitsen. Daarbij maakte de A12 ongeveer de huidige afbuiging naar rechts, en zou de A3 in het verlengde van Gouda-Reeuwijk rechtdoor blijven lopen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Wesso » do 26 mar 2015, 12:19

Wil je een gedetailleerd beeld hebben van het oorspronkelijke RW3- tracé, dan zou je naar het Nationaal Archief moeten gaan. Even zoeken op "rijksweg 3" levert o.a. verwijzingen naar kaartmateriaal uit de Waterstaatcollectie op.

Afbeelding

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Yoeri » za 12 dec 2015, 13:06

Is cross-posting (kruisposten?) aanvaardbaar? Ik vond deze berichten in "Foto's regionale archieven" met foto's van het geplande en in zekere zin aangelegde knooppunt A9/A3 bij Amstelveen te mooi om hier achterwege te laten:
Jackbauer1350 schreef:Weet niet of deze al eens was gepost ergens. Kon het zo snel niet vinden dus misschien ten overvloede:
Foto's van de aanleg van de rijksweg 6 (A9) langs Amstelveen in 1968

Afbeelding
Rene schreef:Van boven naar beneden het rijksweg 3 tracé
RSK schreef:Prachtige beelden! Los van de inhoudelijke vraag of die A3 er nu wel of niet zou moeten komen, blijf ik van mening dat de vlinderdas het fraaiste knooppunttype is. Jammer dat er nooit een volledig is gerealiseerd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Jackbauer1350 » za 12 dec 2015, 13:11

^^ Ik had pas geleden nog een wegendocuvideo over rijksweg 3 gemaakt waar ook één en ander onder gepost staat over deze roemruchte rijksweg. Te vinden in dit topic

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A003] Plannen en alternatieven

Bericht door Hensepens » za 12 dec 2015, 20:26

Yoeri schreef: Afbeelding
Das een mooie foto. Zeker omdat de wijk waar ik heb gewoond (Groenelaan; rechtsonder langs de aarden baan) er op staat. Zie nu meer zaken die toen nog lang niet zover waren als nu. Bijv. De Beneluxbaan. Grote belangrijke Noord-Zuid verbinding tussen Amsterdam en Amstelveen. Dst is de weg meervlinks die abrubt eindigt.

Plaats reactie