[A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

[A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Rene » ma 08 okt 2007, 10:10

AD Haagsche Courant (5-10-2007) schreef:Knooppunt op de schop
Afslag Wateringen op A4 ondergaat grote opknapbeurt

DEN HAAG/WESTLAND - De dagelijkse file op de afslag Wateringen van de A4, de Harnaschknoop, is tot eind november langer dan normaal. De provincie neemt het knooppunt op de schop. Doel is uiteindelijk de doorstroming te verbeteren.
Het ritsen in de lus van de toerit in de richting Den Haag is binnenkort verleden tijd. Er komt een extra rijstrook, inclusief het doortrekken van de huidige dubbele rijstrook op de A4. De verkeerslichten rond het knooppunt zullen opnieuw worden afgesteld en de brug over de Zweth wordt aangepakt. Tot slot wordt de A4 in de richting van Amsterdam opnieuw geasfalteerd.

Het verkeer ondervindt vooral 's nachts en in de weekenden hinder van de werkzaamheden. In de laatste twee weekenden van oktober en de eerste week van november is de afrit afgesloten. Uiterlijk l december moeten de werkzaamheden gereed zijn. De Harnaschknoop, de belangrijkste toevoer voor Wateringse Veld en Westland, is al jaren onderwerp van discussie. Dagelijks maken meer auto's gebruik van de afrit dan waar die op is berekend. Daarom is de afrit begin 2004 verdubbeld. Destijds was er niet voldoende geld beschikbaar om het knooppunt in een keer goed aan te pakken. Ook bestond onduidelijkheid over het al of niet doortrekken van de A4. Het betekende dat de afgelopen jaren nog steeds files op de afrit en de snelweg ontstonden. Om de doorstroming nog verder te verbeteren wordt op de lange termijn een tweede viaduct over de A4 aangelegd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: A4: Reconstructie Harnasch"knooppunt"

Bericht door Kaaiman » ma 08 okt 2007, 11:34

Welke afrit is dat? Waar de E30 de A4 verlaat? Behalve de trem 'Westland' herken ik geen van de plaatsbeschrijvingen in het artikel...

Overigens wil ik erop wijzen dat deze beginpost in strijd is met het Wetboek des fori der Nederlandsche Wegen, artikel 3, lid 5, sub 1.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 08 okt 2007, 11:43

Het betreft inderdaad de aansluiting van de N211 op de A4, waar de E30 de snelweg verlaat. Op dit punt had ook de rw54 moeten beginnen richting de Nieuwe Waterweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 08 okt 2007, 11:45

Daar waar de N211 aansluit op de A4 ;)

Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 08 okt 2007, 12:11

Ik vermoedde het al, maar toch bedankt! :)

Zijn er trouwens knooppuntconfiguraties bekend van het geplande knooppunt A4/A54?

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 08 okt 2007, 15:39

Zeer goed, invoegen in een bocht is een van mijn minst favoriete moves op de weg. Opvallend vind ik het opnieuw asfalteren. Ik ben daar laatst geweest, het wegdek ziet er buitengewoon strak uit dus het lijkt me nog niet nodig om dat te doen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 08 okt 2007, 19:51

Wouter N14 schreef:Op dit punt had ook de rw54 moeten beginnen richting de Nieuwe Waterweg.
En dat deed-ie ook. :)
(Het eerste stukje N211 is door het Rijk aangelegd onder de naam Rijksweg 54.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 08 okt 2007, 20:43

^^ Maar het nummer 54 is toch nooit 'op straat' gebruikt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 okt 2007, 22:33

Toevallig kwam ik het nummer tegen in een oud document bij het archiveren van wat zaken op mijn werk. Er stond zelfs een model-wegwijzer met N54 op...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 08 okt 2007, 23:03

^^ Was het een chevronpijl? :P

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 09 okt 2007, 15:05

Schenker schreef:Zeer goed, invoegen in een bocht is een van mijn minst favoriete moves op de weg. Opvallend vind ik het opnieuw asfalteren. Ik ben daar laatst geweest, het wegdek ziet er buitengewoon strak uit dus het lijkt me nog niet nodig om dat te doen.
Ik ben er recentelijk nog langs gereden, en van wat ik er van zag wijzigt er ook een stukje A4. In de oude situatie ging de A4 in de richting Amsterdam net voor de oprit van 2 naar 3 rijbanen, en liep de oprit van de N211 door als afrit naar de afslag Rijswijk.
In de nieuwe situatie blijft de A4 gewoon 2 rijbanen tot aan de oprit en wordt de 3e rijbaan gevormd door de extra rijbaan van de oprit van de N211. Ik neem aan dat met het asfalteren specifiek dit stuk bedoeld wordt.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » wo 05 dec 2007, 15:44

De aansluiting met het industrieterrein "de Harnasch" wordt geregeld door middel van verkeerslichten.
De meeste staan er nu.
Ik ben erg bang dat door die nieuwe verkeerslichten er juist meer oponthoud gaat ontstaan als in de oude situatie.
Voor verkeer uit de richting Amsterdam is er een mogelijkheid gecreeerd om linksaf te gaan. Doorgaand verkeer vanuit het Westland richting Amsterdam krijgt nu nog een verkeerslicht voor de kiezen.
M.i. heft het extra wachten dan de betere doorstroming van het niet hoeven invoegen weer op :?

De huidige invoegsituatie had wat mij betreft meteen bij de aanleg al zo moeten zijn maar geeft wel aan dat we voorlopig nog niet hoeven te rekenen op een A4 door Midden Delfland (immers in de oude situatie kwamen er 3 rijstroken uit de richting Delft en nu nog maar 2...)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Wouter N14
Moderator

A4: reconstructie weefvakken Prins Clausplein

Bericht door Wouter N14 » wo 15 jul 2009, 9:24

Hier bestonden al langer plannen voor, maar het lijkt nu concreet te worden.
[url=http://www.ad.nl/denhaag/stad/3368795/lsquoGewonersquo_man_ontwerpt_nieuwe_weg.html]www.ad.nl[/url] (14-7-2009) schreef: ‘Gewone’ man ontwerpt nieuwe weg

Door PETER KOOP
DEN HAAG - De A4 tussen knooppunt Ypenburg en het Prins Clausplein gaat op de schop. De weefvakken, waar nu twee verkeersstromen elkaar kruisen, worden vervangen door viaducten. De ingreep moet ervoor zorgen dat met name het verkeer richting Zoetermeer vaak nodeloos vaststaat.

Wie denkt dat het plan uit de koker komt van Rijkswaterstaat, heeft het mis. Het ontwerp van de vernieuwde A4 komt uit de koker van een ‘gewone’ Hagenaar, Henk Sijsling. Hij ijvert al jaren voor een reconstructie van de weefvakken. „Ze zijn onveilig en belemmeren de doorstroming.’’ De oplossing was volgens hem niet eens zo moeilijk. Met een paar dikke viltstiften ging de Hagenaar driftig aan de slag. „Na een kwartier had ik de oplossing. Het weefvak bleek helemaal niet nodig.’’ Alhoewel Rijkswaterstaat vermoedelijk duizenden euro’s aan ontwerpkosten heeft uitgespaard, kan Sijsling een vergoeding op z’n buik schrijven. „In principe is het niet gebruikelijk dat mensen voor dit soort zaken een vergoeding of een attentie krijgen,’’ laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. „We zouden niet weten hoe we meneer meer tegemoet kunnen komen dan het ontwerp van zijn weg onverkort uit te voeren.’’

Pino
2x5 autosnelweg

Re: A4: reconstructie weefvakken Prins Clausplein

Bericht door Pino » wo 15 jul 2009, 9:51

De ingreep moet ervoor zorgen dat met name het verkeer richting Zoetermeer vaak nodeloos vaststaat.
Interessante doelstelling, het veroorzaken van meer files ...

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » wo 15 jul 2009, 9:58

Zijn er voorbeelden van deze "aanpassing" te vinden op het web?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 15 jul 2009, 10:40

^^ Volgens mij niet. Ik heb het even globaal in Google Maps gezet: link.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 15 jul 2009, 10:45

Ingenieur Bos had een jaar of 10 geleden ook al simpele plannen om de situatie daar te verbeteren (lijkt veel op het plaatje van Wouter). Dat werd toen nog door Rijkswaterstaat volledig de prullenmand in gepraat, met vage argumentatie. Dat leek mij toen een typisch geval van not invented here ("we hebben het niet zelf bedacht dus kan het niet goed zijn").
Misschien is de betreffende ambtenaar inmiddels vertrokken en kan er nu wel iets gebeuren?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jul 2009, 11:35

Oh nee, gaan ze dat onzalige plan nu toch uitvoeren ?

Dat betekent dat de dubbelstrooks verbindingswegen vervangen worden door enkelstrooks.
De domste beslissing ooit, maar daar zal DZH nog wel achterkomen. :neenee: :neenee: :neenee:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 15 jul 2009, 11:58

^^ Als ik het goed begreep (van een collega) kunnen alle verbindingen dubbelstrooks blijven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jul 2009, 12:39

Ben heel benieuwd hoe je dat dan zou willen vormgeven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 15 jul 2009, 12:41

Misschien heb je gelijk en wordt de verbinding Rotterdam > Voorburg wél enkelstrooks.

In het papieren AD staat trouwens een uitgebreid artikel inclusief schematische kaartjes. Het kaartje van mij klopt. Ik ga het zo eens lezen, misschien staat er iets in over de rijstroken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 15 jul 2009, 14:37

Pino schreef:
De ingreep moet ervoor zorgen dat met name het verkeer richting Zoetermeer vaak nodeloos vaststaat.
Interessante doelstelling, het veroorzaken van meer files ...
Een erg onhandige verschrijving. De ingreep moet voorkomen dat het verkeer richting Zoetermeer vaststaat. Er komt zoveel verkeer vanuit Rotterdam naar Voorburg/Den Haag dat het doorgaande verkeer van Rijswijk naar Zoetermeer wordt geblokkeerd. Het echte probleem wordt hiermee overigens niet opgelost namelijk de weefbeweging op de A12 zelf waarbij het verkeer vanuit Rotterdam/Rijswijk naar Voorburg het verkeer van Amsterdam naar Den Haag moet kruisen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 15 jul 2009, 16:02

Rene schreef:Dat betekent dat de dubbelstrooks verbindingswegen vervangen worden door enkelstrooks.
De domste beslissing ooit, maar daar zal DZH nog wel achterkomen. :neenee: :neenee: :neenee:
Ik begrijp nog steeds niet waarom dat zo erg is, als de doorstroming daardoor verbetert.
--Harry.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » wo 15 jul 2009, 16:45

Rene schreef:Oh nee, gaan ze dat onzalige plan nu toch uitvoeren ?

Dat betekent dat de dubbelstrooks verbindingswegen vervangen worden door enkelstrooks.
Waarom is dat zo'n probleem? In de praktijk worden ze nu ook al zo gebruikt, verkeer zit nu afhankelijk van de bestemming op de A12 al op de linker- of rechterstrook.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » wo 15 jul 2009, 16:48

boe! schreef:Een erg onhandige verschrijving. De ingreep moet voorkomen dat het verkeer richting Zoetermeer vaststaat. Er komt zoveel verkeer vanuit Rotterdam naar Voorburg/Den Haag dat het doorgaande verkeer van Rijswijk naar Zoetermeer wordt geblokkeerd. Het echte probleem wordt hiermee overigens niet opgelost namelijk de weefbeweging op de A12 zelf waarbij het verkeer vanuit Rotterdam/Rijswijk naar Voorburg het verkeer van Amsterdam naar Den Haag moet kruisen.
Bedoel je hier niet het verkeer op de A12 vanuit Utrecht dat naar Voorburg wil, dat het verkeer vanaf de A4 richting Den Haag centrum moet kruisen?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jul 2009, 17:21

harry schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom dat zo erg is, als de doorstroming daardoor verbetert.
Twee keer één rijstrook heeft een lagere capaciteit dan 1x2 rijstroken. ook bij rerouting heeft de route een capaciteitstekort. Het voordeel van niet weven wordt meer dan teniet gedaan door de capaciteitsreductie, zowel in normale en al helemaal in calamiteitensituaties. Enfin, met doet maar wat men niet laten kan, maar slim is anders.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 15 jul 2009, 17:30

Ehuls schreef:
boe! schreef:Een erg onhandige verschrijving. De ingreep moet voorkomen dat het verkeer richting Zoetermeer vaststaat. Er komt zoveel verkeer vanuit Rotterdam naar Voorburg/Den Haag dat het doorgaande verkeer van Rijswijk naar Zoetermeer wordt geblokkeerd. Het echte probleem wordt hiermee overigens niet opgelost namelijk de weefbeweging op de A12 zelf waarbij het verkeer vanuit Rotterdam/Rijswijk naar Voorburg het verkeer van Amsterdam naar Den Haag moet kruisen.
Bedoel je hier niet het verkeer op de A12 vanuit Utrecht dat naar Voorburg wil, dat het verkeer vanaf de A4 richting Den Haag centrum moet kruisen?
Die richting moet er inderdaad ook nog bij.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 16 jul 2009, 10:17

Rene schreef:Twee keer één rijstrook heeft een lagere capaciteit dan 1x2 rijstroken.
Oftewel, met deze oplossing wordt de totale filelengte groter. Maar de files richting Zoetermeer worden korter. Dat is inderdaad een keuze.
(Calamiteiten vind ik niet zo'n sterk argument. Je gaat niet 363 dagen per jaar in de file staan om 2 dagen per jaar sneller door te stromen.)

Trouwens, een langere file op die plek betekent ook minder verkeersaanbod verderop (A12 afrit Voorburg), dus wellicht dat het daar ook positieve effecten heeft.
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 16 jul 2009, 10:34

harry schreef:(Calamiteiten vind ik niet zo'n sterk argument. Je gaat niet 363 dagen per jaar in de file staan om 2 dagen per jaar sneller door te stromen.)
Dagelijkse files zijn zonder extra asfalt vrijwel niet aan te pakken.
Files als gevolg van calamiteiten komen inmiddels echt wel meer dan 2x/jaar voor, en dan zie je dat in de omleidingsroutes de bottleneck vaak bij een discontinuïteit in het dwarsprofiel zit, zoals bijvoorbeeld een enkelstrooks verbindingsweg in een knooppunt. Geef je zo'n verbindingsboog voldoende capaciteit, dan kun je juist die monsterfiles bij calamiteiten wel goed aanpakken. Want het zijn die calamiteitenfiles die meestal zorgen voor een totale ontwrichting van het netwerk, en daarmee flink bijdragen aan de totale gemeten filezwaarte in een periode. Daarom ben ik het ook totaal met je oneens: netwerkmanagement is wèl een goed argument om in knooppunten verbindingswegen niet enkelstrooks uit te voeren. Ook al wordt de extra rijstrook feitelijk maar een beperkt aantal dagen per jaar gebruikt.

Daarnaast zijn files op de A12 bij Voorburg minder erg, want die hebben maar weinig effect op de doorstroming op de A4 zelf. Files op deze locatie hebben wel direct effect op de A4. (Waarom zouden ze die bufferstroken daar hebben gebouwd - wellicht om de A4 rijdende te houden ?) In die zin is het enkelstrooks uitvoeren van dergelijke verbindingswegen niet erg handig als je een robuust netwerk nastreeft.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 16 jul 2009, 10:49

Rene schreef:netwerkmanagement is wèl een goed argument om in knooppunten verbindingswegen niet enkelstrooks uit te voeren.
Dat principe klinkt goed. Maar als het op bepaalde plekken niet uitvoerbaar is terwijl er wel winst gehaald kan worden met een enkelstrooksverbinding, dan moet dat ook kunnen. Eventueel met een vluchtstrook die bij calamiteiten een rijstrook kan worden.
Rene schreef:Daarnaast zijn files op de A12 bij Voorburg minder erg, want die hebben maar weinig effect op de doorstroming op de A4 zelf. Files op deze locatie hebben wel direct effect op de A4. (Waarom zouden ze die bufferstroken daar hebben gebouwd - wellicht om de A4 rijdende te houden ?)
Ik denk ook om de N14 rijdende te houden. Toen de bufferstrook een tijdje dicht was, stond er vaak een file in de N14 ter lengte van de tunnel.
Ik stond dan in die tunnel te wachten op verkeer richting Den Haag (A12) terwijl ik zelf richting Delft (A4/A13) wilde.

Maar mijn redenatie is dus ongeveer zo: door verkeer van Rotterdam richting Den Haag eerder in de file te laten staan, is er meer ruimte voor verkeer van Zoetermeer richting Den Haag, Amsterdam richting Den Haag/Rotterdam, Rotterdam richting Zoetermeer en Leidschendam richting Rotterdam/Amsterdam/Zoetermeer.
--Harry.