[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A007] Afsluitdijk

Bericht door Rene » vr 19 okt 2007, 20:49

[url=http://www.nu.nl/news/1280817/30/Afsluitdijk_krijgt_%27barrier%27_tegen_fileleed.html]nu.nl[/url] (19-10-2007) schreef:Afsluitdijk krijgt 'barrier' tegen fileleed

LELYSTAD - Rijkswaterstaat zet een speciale machine in tegen het fileleed. Op de Afsluitdijk zal vanaf maandag, over een wegvak van vijf kilometer, een verplaatsbare 'barrier' aan de slag gaan. Met het gevaarte kan in een half uur tijd een extra rijstrook gecreëerd worden, door betonnen elementen voor een wegafscheiding te verplaatsen. Voorlopig gaat het om een technische test, vooruitlopend op een volwaardige proef in het voor- of het najaar van 2008 op een nog te bepalen locatie. De Afsluitdijk kent geen al te grote verkeersdrukte, zei vrijdag projectleider Iede Blok van RWS Oost-Nederland. Het stuk weg waar de machine de komende weken zal 'rijden', ligt tussen Kornwerderzand en Breezanddijk.
De machine biedt een oplossing voor situaties bij wegwerkzaamheden, maar ook in de spits op gewone wegdelen om de filedruk te verminderen. "De barrier zorgt voor een flexibele inzet van beschikbaar asfalt", is de typering van een medewerker van Rijkswaterstaat. De 'barrier' is een van de ruim veertig projecten in het kader van de FileProof-aanpak van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
en nog een bericht:
Omroep Friesland (19-10-2007) schreef:Proef rijstroken op Afsluitdijk

Rijkswaterstaat begint maandag op de A7 bij Kornwerderzand een proef met een nieuw systeem om snel extra rijstroken te maken. Met een zogenaamde 'barrier' kunnen betonblokken voor een afscheiding in korte tijd en zonder verkeershinder verplaatst worden. Rijkswaterstaat heeft ervoor gekozen om het systeem te testen op de Afsluitdijk. Dit over een stuk weg van ongeveer vijf kilometer.
Bron: Omroep Friesland


Tsja, ik heb hier altijd al mijn twijfels bij gehad. We zullen zien...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Ds79m » vr 19 okt 2007, 21:00

Wat is het probleem dan precies? Zo op het oog lijkt het me wel een mooi idee als je in de spits een 3+3-weg zou kunnen veranderen in 4+2, afhankelijk van de spitsrichting.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Rene » vr 19 okt 2007, 23:21

Lichtmasten, portalen, brugpijlers, kabels, verkanting, resterende capaciteit voor de tegenrichting, noem maar op...

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door N11-west » za 20 okt 2007, 0:22

Staat deze barrier er alleen zolang de wegwerkzaamheden duren, en is er ook sprake van een snelheidsbeperking e.d.?
De Afsluitdijk heeft op dit stuk natuurlijk geen lichtmasten en portalen in de middenberm, dat is een voordeel, maar er zit wel een geul tussen de rijbanen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Vinny » za 20 okt 2007, 16:18

Lichtmasten, portalen, brugpijlers, kabels, verkanting, resterende capaciteit voor de tegenrichting, noem maar op...
Grote delen van deze problemen doen zich niet voor op het moment dat de snelweg (her)aangelegd wordt en er met al deze zaken gewoon rekening wordt gehouden. Het grote probleem doet zich voor bij de aansluitpunten en op het moment dat de vangrail daadwerkelijk verschuift. Het allerbeste is op wegen met een sterke spitsrichting om een 3-2-3 configuratie toe te passen, waarbij de middelste twee rijstroken in de spitsrichting open gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Schenker » za 20 okt 2007, 19:12

Sinds wanneer staat er file op de Aflsuitdijk? Drie rijstroken lijkt me schromelijk overdreven. Wat wordt het dan, 2 rijstoken , en de andere rijbaan wordt tijdelijk 1+1? Doet me een beetje denken aan Duitse werkwegzaamheden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Palance » za 20 okt 2007, 19:14

Vaak genoeg bij drukte of als de brug open is geweest. Maar omdat het er niet erg vaak voorkomt is het juist een mooie lokatie voor een proef. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Hensepens » za 20 okt 2007, 19:36

Schenker schreef:Sinds wanneer staat er file op de Aflsuitdijk? Drie rijstroken lijkt me schromelijk overdreven. Wat wordt het dan, 2 rijstoken , en de andere rijbaan wordt tijdelijk 1+1? Doet me een beetje denken aan Duitse werkwegzaamheden.
Ben er vrijdag langs gereden. Er is nu inderdaad een stuk met 2 banen richting Alkmaar en 1 richting Zurich aan 1 zijde van de snelweg. Het verkeer richting Alkmaar krijgt de vluchtstrook erbij.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2007, 10:04

Het was een succes.
[url=http://www.truckstar.nl/hotnews.asp?ID=2770&catId=1]www.truckstar.nl[/url] (Noordhollands Dagblad), 23 oktober 2007 schreef: Geslaagde test met verplaatsbare vangrail op Afsluitdijk

Rijkswaterstaat hield maandag een ‘geslaagd’ experiment op de Afsluitdijk met een verplaatsbare vangrail. Deze vangrail, die voor 1,8 miljoen euro voor twee jaar is gehuurd van een Amerikaans bedrijf, is een middel om het fileprobleem tegen te gaan. Het betrof een vooral technische test, gehouden op een stil moment op de dijk. Nu deze test is geslaagd, gaat Rijkswaterstaat de ‘verplaatsbare barrier’ ook op drukke wegen inzetten. De verplaatsbare vangrail werkt als een soort ritssluiting en rijdt met tien kilometer per uur over tijdelijke vangrails om deze automatisch naar een andere weghelft te verplaatsen. Hierdoor kan snel de weg breder worden gemaakt bij wegwerkzaamheden om zo automobilisten meer ruimte te bieden. De vangrail is weliswaar vrij duur, “maar je kunt er ook veel geld mee verdienen” zegt projectleider Iede Blok van Rijkswaterstaat. “In de spits kun je snel ruimte creëren als er files op een weggedeelte ontstaan. Als er later een opstopping aan de andere kant van de weg is, draai je de hele situatie om. Zo bestrijd je de file en dat scheelt geld.”
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Chris » ma 29 okt 2007, 11:10

Volgens mij bestaat zo´n systeem ook in Amerika, en ook op sommige tollplaza's. Op die manier heb je minder tolhokjes nodig om vakantiedrukte op te vangen. In plaats van 2x14 bijvoorbeeld maar 18 ofzo.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2007, 11:48

^^ Klopt. Sterker nog, het is van origine een Amerikaans apparaat :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Wally » ma 29 okt 2007, 21:35

Als je het systeem in de spits wil inzetten, zoals de projectleider in het stuk opmerkt, ben je te laat. Voordat de spitsdrukte begint moet je het systeem inzetten om in de drukste richting meer stroken te creeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Chris » di 06 nov 2007, 23:27

Zipper Barrier in Puerto Rico (USA):

Afbeelding

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: A7 Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door praatpaal » wo 09 apr 2008, 20:59

Dit miachientje is ook een soort ritssluiting die de barrier op fileverzoek naar links of rechts opschuift. Auckland Bay Bridge.

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door GuteFahrt » do 08 okt 2015, 10:08

*stof*

Na enig zoeken vond ik dan een topic over de Afsluitdijk. Je zou denken, een 32 kilometer lang recht stuk weg, daar gebeurt niet of nauwelijks iets. De vork zit iets anders in de steel:

http://www.lc.nl/friesland/meer-borden- ... 48473.html

De ganse zomer en ook al lang daarvoor zijn de werkzaamheden bij de bruggen bij tijd en wijle goed voor gigantische opstoppingen, die zich dan ook nog wel eens tot files willen ontwikkelen, vooral aan de Friese kant. Er gebeuren veel ongelukken, nu gaat men kijken of er maatregelen moeten worden getroffen om bestuurders er extra attent op te maken dat de laatste paar kilometer naar Friesland niet altijd met vmax 130 gereden kunnen worden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door Rene » do 08 okt 2015, 11:05

Probleem is m.i. dat de bruggen bij de Stevin- en Lorentzsluizen zo ongeveer elke paar minuten open worden gedraaid voor weer een schip. Dat in combinatie met één rijstrook per rijrichting maakt dat de wachtrij binnen de kortste keren enorm lang wordt - en zich dus manifesteert op plaatsen waar weggebruikers dat niet verwachten. Extra borden plaatsen is niet meer dan symptoombestrijding.

Remedie zou kunnen zijn om de bruggen wat minder vaak te openen op de drukste momenten voor het wegverkeer. De niet-beroepsvaart kan beter worden afgewikkeld wanneer het aanbod van verkeer op de A7 minimaal is, en de wachtrij binnen het enkelstrooks gedeelte kan blijven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk: proefvak verplaatsbare barrier

Bericht door GuteFahrt » do 08 okt 2015, 13:22

^^ Dat lijkt me een goed plan. Overigens moet de extra overlast vanaf medio november voorbij zijn. Voor hoelang is de vraag want de momenten dat alle bruggen in bedrijf zijn, zijn spaarzaam. Het betreffende exemplaar bij Kornwerderzand is ergens in mei buiten dienst gesteld vanwege softwareproblemen, zo vernam ik destijds via de media. Dit probleem had enkele weken moeten duren, maar blijkbaar hebben ze het reguliere onderhoud er maar aan vast geplakt aangezien de klus nog steeds niet is geklaard.

Files hebben los van ongelukken wel tot aan Breezanddijk zich voorgedaan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Techum » do 08 okt 2015, 14:18

De provincie maakt zich er hard voor om gelijktijdig met de aanstaande verbeteringen van de Afsluitdijk, ook de capaciteit van de sluis bij Kornwerderzand op te waarderen. Hier hebben diverse scheepsbouwers rond het IJsselmeer belang bij, doordat ze dan grotere schepen kunnen afleveren. De sluis bij Kornwerderzand wordt veel meer gebruikt dan die bij Den Oever. De bruggen liggen er ook alweer een tijdje en zullen op een gegeven moment op zijn. In een ideale wereld zou je gelijktijdig met een upgrade van de dijk en het sluizencomplex hier een aquaduct of naviduct moeten neerleggen. Dan ben je van alle ellende verlost.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » do 08 okt 2015, 16:24

Ik heb het een paar keer meegemaakt dat verkeer langzamer gaat rijden dan nodig is omdat je recht op de rode lichten van de afgesloten brug afrijdt. Pas vlak voor die brug maak je de bocht naar de andere brug.

Mensen die ter plaatse onbekend zijn denken dat de brug open is en gaan dus (te) langzaam rijden omdat ze denken dat ze toch moeten stoppen...

Ik denk dat het beter is om die (opvallend felle) rode lichten uit te zetten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » do 08 okt 2015, 22:14

Al zo'n 40 jaar rij ik regelmatig over de Afsluitdijk. Over de gehele tijd kijkend waren er elk jaar wel langdurige afsluitingen m.n. i.v.m. onderhoud aan de sluizen. Het verkeer is in die jaren, hoewel niet extreem veel, toch drukker geworden. Gevolg files bij de sluizen zijn ook als er geen boten doorgelaten worden een stuk langer. Daarnaast wordt er veel harder gereden dan vroeger. Ik weet niet of de als eerste aangewezen weg naar 130 km meespeelt. Daarnaast zijn de snelheidsverschillen in de zomermaanden (caravans / IJselmeerkijkers) met het dagelijks (werk)verkeer zeer groot. Het aantal werkbusjes wat mij (ca. 115-120
rijdend) voorbijscheurt kan ik niet meer tellen. Dus het m.i. een combiverhaal. Ik denk niet dat minder vaak open voor boten iets oplost. De sluis bij Kornwerderzand is een hoofdvaarroute. Dit levert minder vaak, maar veel langere files op. Dus nog onverwachter stuit je ergens in het midden van de dijk op een file. Over de rode lichten nog het volgende: vooral in het donker zijn de rode lampen die branden bij het spuien opvallend. Maar de meeste ongevallen gebeuren volgens mij juist bij daglicht. Wel heb ik zelf op zonnige en namiddagen last van slecht zichtbare remlichten van auto's voor mij ri. Friesland. En ik begrijp dat de meeste ongelukken juist ri. Friesland plaatsvinden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » vr 06 nov 2015, 22:48

De Afsluitdijk vanmorgen bereden. Ik heb gesignaleerd dat men meerdere :J33: borden heeft geplaatst, wel 3 sets over een lengte van een paar kilometer. Tevens staat er een tekstkar komende vanaf Breezanddijk ri. Kornwerderzand met waarschuwing kans op file i.v.m. wegwerkzaamheden.

Ik vraag me overigens af waarom die bruggen zo vaak en zo lang in onderhoud moeten.

De aanleg van zoutwaterafvoer bij beide sluizencomplexen is nu ook klaar.

Tot slot: afrit Kornwerderzand is deels opnieuwe geasfalteerd komende vanaf Zurich en er is daar een :J2: geplaatst.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » za 07 nov 2015, 16:38

Sluizen zijn 80 jaar oud. Zeewater! Zijn dus aan het einde van levensduur, dus helaas regelmatig onderhoud nodig. Liever dat, dan instorten. Over de borden stond gisteren een heel stuk in de Leeuwarder Courant. Beginnen aan beide zijden vanaf 4 km voor de sluizen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Bluemoon23 » za 07 nov 2015, 22:39

ibodejoode schreef:Ik denk niet dat minder vaak open voor boten iets oplost. De sluis bij Kornwerderzand is een hoofdvaarroute. Dit levert minder vaak, maar veel langere files op.
Ik rijd bijna elke week over de afsluitdijk en ik sta dus ook regelmatig voor een brug die omhoog staat.

En vaak zijn het maar een paar armetierige zeilbootjes wat er door de sluizen heen gaat.
Dat mag van mij best wel wat geconcentreerder. Minder vaak de brug open dus.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik 2x voor een open brug stond, eerst de ene en 11 minuten erna de andere......

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » zo 08 nov 2015, 13:16

^^ Ik heb wel eens een uur in een "armetierig" zeilbootje liggen wachten tot de brug openging, omdat de brugwachter het wilde concentreren...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Bluemoon23 » zo 08 nov 2015, 22:19

:top: goeie zaak, dan beginnen ze het te snappen :rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » ma 09 nov 2015, 10:33

Ik wil er wel op wijzen dat de meeste zeiljachten een stuk duurder zijn dan de gemiddelde auto... :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door duikgek89 » ma 09 nov 2015, 11:05

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » wo 18 nov 2015, 11:16

http://www.lc.nl/friesland/afsluitdijk- ... 78943.html

Blijkbaar heeft men onderzocht op 1 rijbaan een barrier te plaatsen. Gaat 'm dus niet worden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » do 19 nov 2015, 9:45

Ik krijg het idee als ik lees over het type ongelukken en de plaats waar ze gebeuren dat het niets te maken heeft met de weg op het sluizencomplex maar het einde van de file. Er wordt niet gerekend op een file op die plek zover voor de sluizen: hard rijden en niet opletten. Ik kom er sinds 1970 overheen onder alle weersomstandigheden en ervaar juist dat op de sluizen men wel uitkijkt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Willem » do 19 nov 2015, 19:41

Het plaatsen van enkele matrixborden op wat grotere afstand van de sluizen kan dan helpen om het aantal ongelukken terug te brengen.

Plaats reactie