[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door nederland24 » di 24 apr 2018, 15:25

^^ Dan zijn ze al te laat. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » di 24 apr 2018, 17:23

De vorige keer kwam ter sprake dat er mogelijk een snelheidsverhoging komt en nu wordt er ook gesproken over een nieuw profiel van de A7. Maar als ik op die fantastische website kijk, zie ik daar weer niks over staan.
Waar kun je nou informatie vinden over de A7 die er overheen loopt???
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 apr 2018, 17:43

^^ Die info komt uit één van de interviews bij het bericht van Omrop Fryslân. Verder heb ik er ook weinig over kunnen vinden. Kennelijk lopen de overheid en aannemers liever te koop met innovatief vormgegeven betonblokken, vismigratierivier, het nieuwe fietspad en meer zaken die niet veel met de snelweg te maken hebben.

De Fietsersbond is blij met het buitendijks fietspad: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8060 ... langsrazen

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » di 24 apr 2018, 19:07

Afgelopen 2 jaar ben ik en medevrijwilligers van het Kazemattenmuseum "ingehuurd" om in het tijdelijke infocentrum "Op de Dijk" in het weekend voorlichting te geven over de werkzaamheden aan de Afsluitdijk.

Wat schetst gisteren en vandaag mijn verbazing als ik het volgende lees:

1.-De Afsluitdijk wordt verhoogd ..... en ik afgelopen jaren maar vertellen: de Afsluitdijk wordt NIET verhoogd, maar OVERSLAGBESTENDIG gemaakt.
2.-Er komt langs de Waddenzeekant een fietspad ....... en ik vorig jaar maar vertellen dat er gedeeltelijk een fietspad komt: tussen Den Oever-Monument en tussen Breezandijk-Kop Afsluitdijk. Stond ook zo in de plannen.
3.-Het verkeer op de Afsluitdijk ondervindt gedurende bij elkaar 2 jaren forse hinder: Alle verkeer in 2 richtingen over 1 rijbaan ...... en ik maar vertellen (opdracht): het verkeer op de A7 ondervindt weinig hinder van de werkzaamheden. Ik dacht toen al, moet ik nog zien.

Ik zal mij nog eens laten inhuren als voorlichter.@#$%^&*

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 24 apr 2018, 19:09

Ze hebben blijkbaar de "scope" van het project aangepast. Ik mis overigens de verbetering van de bruggen. Het idee van RSK om een noodbrug bij de sluizen aan te leggen is wellicht ook nog een optie als een structurele aanpak van de oeververbindingen niet wordt overwogen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » di 24 apr 2018, 19:16

mavas schreef:De vorige keer kwam ter sprake dat er mogelijk een snelheidsverhoging komt en nu wordt er ook gesproken over een nieuw profiel van de A7. Maar als ik op die fantastische website kijk, zie ik daar weer niks over staan.
Waar kun je nou informatie vinden over de A7 die er overheen loopt???
Wat ik vorig jaar tijdens mijn voorlichtingsactiviteiten moest vertellen was dat gedurende de renovatie van het monument, de gehele omgeving zou worden aangepakt.

Niet alleen netjes maken van het monument, maar ook een nieuwe voetgangersbrug, op- afritten en parkeerplaatsen aanpassen en daarbij kijken of ter hoogte van het monument het wegprofiel zo aangepast kon worden (met vluchtstroken) zodat er daar 130 ipv 100 gereden kon worden.

Dus tussen de Spuisluizen Den Oever en Kornwerderzand volledig autosnelweg. Volgens mij moet je dan wel de weg verleggen ri. Waddenzee dus de dijk aanpassen. Ben benieuwd.

Informatie over de A7 verwacht ik niet eerder dan na de zomer. Dan zal de aannemer wel met de fasering naar buiten moeten komen.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » di 24 apr 2018, 19:44

Vinny schreef:Ze hebben blijkbaar de "scope" van het project aangepast. Ik mis overigens de verbetering van de bruggen. Het idee van RSK om een noodbrug bij de sluizen aan te leggen is wellicht ook nog een optie als een structurele aanpak van de oeververbindingen niet wordt overwogen.
De bruggen en scheepvaartsluizen staan volgens mij volledig los van dit project. Volledige vervanging van bruggen 2050 mits... provincie cs eerder genoeg geld vinden. Wel zou er door RWS in 2021/22 een grootschalige opknapbeurt van de bruggen plaatsvinden om 2050 te halen. Zo zijn er meer "losse" projecten zoals Blue Energy, vismigratierivier(alleen de doorgang in de dijk zit in dit bestek), etc.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » di 24 apr 2018, 19:55

Er zijn inderdaad een paar aanpassingen in het project gedaan.
- Bij Den Oever wordt er bij de spuisluizen een extra (ondergrondse) spuisluizencomplex gebouwd (zat niet in het oorspronkelijke plan).
- Verder wordt er bij Den Oever 2 pompgemalen gebouwd.
Deze werkzaamheden zullen waarschijnlijk enige hinder kunnen veroorzaken, maar waarschijnlijk gaat men ook met noodbruggen werken, zodat het verkeer over de bouwput geleid kan worden.
- Volgens mij worden de bestaande spuisluizen slechte ten dele aangepast en worden in deze spuisluizen geen pompen geplaatst.

Wel vind ik het vreemd dat men het vervangen van de draaienbruggen (bovenbouw) niet in dit project heeft meengenomen, want in 2023 - 2025 worden deze bruggen vervangen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 24 apr 2018, 20:40

ibodejoode schreef: di 24 apr 2018, 19:44
Vinny schreef:Ze hebben blijkbaar de "scope" van het project aangepast. Ik mis overigens de verbetering van de bruggen. Het idee van RSK om een noodbrug bij de sluizen aan te leggen is wellicht ook nog een optie als een structurele aanpak van de oeververbindingen niet wordt overwogen.
De bruggen en scheepvaartsluizen staan volgens mij volledig los van dit project. Volledige vervanging van bruggen 2050 mits... provincie cs eerder genoeg geld vinden. Wel zou er door RWS in 2021/22 een grootschalige opknapbeurt van de bruggen plaatsvinden om 2050 te halen. Zo zijn er meer "losse" projecten zoals Blue Energy, vismigratierivier(alleen de doorgang in de dijk zit in dit bestek), etc.
Er werd wel verteld dat de sluizen verbreed werden ten behoeve van de scheepswerven (vooral Makkum) die blijkbaar graag nog grotere patsersloepen willen gaan bouwen. Het is allemaal prima, maar ook dat ontbrak in de oorspronkelijke vraag... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » di 24 apr 2018, 21:23

Er zit en zat altijd al een nieuwe brede sluis bij Kornwerderzand in de plannen. Op verzoek van niet alleen Makkum, maar diverse scheepswerven t/m Kampen en provincies, die ook mee willen betalen. Dit is combi van het compleet vervangen van bruggen en sluizen. RWS komt echter nu met een voorstel voor een nog bredere nieuwe sluis. Dat frusteert weer de voortgang van de reeds lang op papier staande nieuwe brede sluis. Dus RWS denkt nu anders dan de provincies en bedrijven voor ogen hadden. Daardoor dreigt de vervanging van het geheel weer richting 2050 te gaan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » vr 08 jun 2018, 14:42

Weet iemand wat ze nu aan het doen zijn op de Afsluitdijk? Er staat maar liefst 12 kilometer file voor werkzaamheden!!!!
Ik heb het gevoel dat ze die lengte onderschat hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 jun 2018, 15:01

Vanwege asfalteringswerkzaamheden t.h.v. Breezanddijk/Kornwerderzand (beiden worden genoemd) is alleen de vluchtstrook open.

Volgens de Leeuwarder Courant duren de werkzaamheden nog enkele dagen:
http://www.lc.nl/friesland/Lange-file-d ... 58440.html

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door fonsoy » vr 08 jun 2018, 16:17

mavas schreef: vr 08 jun 2018, 14:42 Weet iemand wat ze nu aan het doen zijn op de Afsluitdijk? Er staat maar liefst 12 kilometer file voor werkzaamheden!!!!
Ik heb het gevoel dat ze die lengte onderschat hebben.
Ik dacht dat er weer brugproblemen waren. Complete dijk van Den Oever tot Zurich staat vast. Alle DRIPs in het westen adviseren om de A6 te nemen. En terecht , want de vertraging is meer dan een uur.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 jun 2018, 17:36

Rond vijf uur ontstond er bij Kornwerderzand ook nog een voertuigbrand:
http://www.lc.nl/friesland/Voertuigbran ... 59401.html

Er staat geen richting bij maar het ligt voor de hand dat dit in de file is gebeurd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » vr 08 jun 2018, 17:48

Op dit moment nog steeds 11 kilometer file. Lijken wel Duitse toestanden daar.
Dat verklaart ook waarom het ook druk is op de N302 richting de Houtribdijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » vr 08 jun 2018, 20:10

De drukte in Fleveloand lijkt ook het gevolg van andere afsluitingen. Waar ik me meer over verbaas: volgens mij is vrijdagmiddag de drukste spits op de A 7 op dat stuk, omdat de forensen zich dan mengen met recreatieverkeer dat een weekend weg wil. Het lijkt me de minst handige dag voor werkzaamheden. Wellicht dat Chris nog ergens een dag en uurverdeling heeft, want die lijkt me op de Afsluitdijk gewoon anders dan op de meeste andere snelwegen in Nederland. Het is altijd wel een weg waar je in de zomer veel sleurhutten en boottrailers kunt waarnemen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » vr 08 jun 2018, 21:08

Misschien het eens tijd dat er binnen deze dienst een paar stevige gesprekken gehouden gaan worden. De nonchalante houding die bij deze werkzaamheden en de soortgelijke houding als het om de aanpak van de storingen bij de bruggen gaat, begint de spuigaten uit te lopen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Jackbauer1350 » za 13 okt 2018, 22:57

Enkele plaatjes rond de Stevinsluizen:

Afbeelding
De Afsluitdijk richting Friesland.

Bij de brug:
SPOILER: TOON

Afbeelding
De Voorhaven met inde achtergrond de sluis naar het IJsselmeer.

Afbeelding
Iets ingezoomd op de sluis.

Afbeelding
De draaibrug in de rijbaan richting Friesland.

Afbeelding
Er ligt een voetpaadje naar en over de brug.

Afbeelding
En via het voetpad kom je op de andere over van de Voorhaven bij dit monument uit het oorlogsverleden.

Afbeelding
Afbeelding
De opmerkelijke "erfaansluiting" die op de A7 aantakt.

Afbeelding
An de andere zijde van de A7 met nog old school bewegwijzering.

Afbeelding
Aan deze kant ook het fietspad dat over de Afsluitdijk loopt.

Afbeelding
Elektronisch bord naast het fietspad.

Afbeelding
Aan de oostzijde van de draaibrug kijkend richting Den Oever.

Afbeelding
De aansluiting van het brugdek op het landhoofd.

Afbeelding
De brug ging net open toen ik er overheen was. Links de doorsteek die gebruikt wordt bij onderhoudswerk.
De spuisluizen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
De spuisluizen vanuit het westen gezien.

Afbeelding

Afbeelding
Een van de schuiven.

Afbeelding
Afbeelding
Mechaniek waar de schuiven mee bewegen.

Afbeelding
Een loopbrug om in de middenberm te komen.

Afbeelding
Afbeelding
De sluizen gezien vanaf de loopbrug.

Afbeelding
Afbeelding
Oostaanzicht van de sluizen.

Afbeelding
Afbeelding
De sluizen gezien vanaf de Voorhavendijk.
De brug ging twee keer open in de tijd dat ik daar rondliep, hieronder een brugopening in foto's:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » zo 14 okt 2018, 11:29

Prachtige fotoseries! :top: Het lichtkunstwerk op de spuisluizen is ook als zodanig te herkennen, ondanks dat het nog niet donker was.

Er mist een bord voor de afslag Den Helder/Den Oever komende vanaf Friesland, die heb je ook vastgelegd zie ik. Ze waren enkele weken geleden trouwens flink bezig met damwanden slaan aan de zuidkant van de dijk t.h.v. Stevin sluizen. Ben benieuwd waar dat voor was. Ik had wel dit gevonden maar dat is volgens mij een andere locatie.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » zo 14 okt 2018, 14:22


Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » zo 14 okt 2018, 14:24

Zou goed kunnen. Ik had ook nog op de website van de nieuwe Afsluitdijk gekeken, daar hebben ze ook het e.e.a. aan werkzaamheden aangegeven her en der, maar niet op het werkeilandje bij de Stevin sluizen.

Bij Breezanddijk doen ze trouwens soms aan schietoefeningen. Daar werd je een tijdje terug ook op geattendeerd d.m.v. waarschuwingsborden. 't Schijnt dat je als weggebruiker kunt schrikken van de harde knallen waarmee dat gepaard gaat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Talisman » ma 29 okt 2018, 13:48

Jackbauer1350 schreef: za 13 okt 2018, 22:57
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De opmerkelijke "erfaansluiting" die op de A7 aantakt.
Durft te vragen: komt dit nog ergens anders in Nederland voor? Komt wat ons land betreft op me over als een volstrekt unieke (en ietwat bizarre) situatie. In theorie kan daar dus verkeer vandaan komen, maar in de praktijk gebeurt dat zeker zelden of echt nooit?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » ma 29 okt 2018, 13:52

Zeg nooit "nooit."
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Lekkere Kwal » ma 29 okt 2018, 15:05

Talisman schreef: ma 29 okt 2018, 13:48 Durft te vragen: komt dit nog ergens anders in Nederland voor? Komt wat ons land betreft op me over als een volstrekt unieke (en ietwat bizarre) situatie. In theorie kan daar dus verkeer vandaan komen, maar in de praktijk gebeurt dat zeker zelden of echt nooit?
De term erfaansluiting is hier wat overdreven, het is een doodlopend straatje op een kaal stuk kunstwerk. Al het verkeer dat daar uit komt moet ooit dat straatje ingereden zijn en dus eerst de doorgetrokken streep over en dat mag al niet. Dit is eigenlijk niet anders dan een CADO die open staat.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » ma 29 okt 2018, 15:17

Kornwerderzand: https://goo.gl/maps/zHBYJGxQ2GG2

Daar staat op de zuidelijke rijbaan deze voor: https://goo.gl/maps/Am1bYjYYFzn
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » ma 29 okt 2018, 17:43

GuteFahrt schreef:Kornwerderzand: https://goo.gl/maps/zHBYJGxQ2GG2

Daar staat op de zuidelijke rijbaan deze voor: https://goo.gl/maps/Am1bYjYYFzn
Wij, vrijwilligers van het Kazemattenmuseum, gebruiken deze in/uitrit om op het terrein van ons museum te komen. Geldt ook voor mensen van RWS en aannemers. Is terrein van RWS. RWS gedoogd dat wij hier afslaan en weer de weg opgaan. Kentekens van ons zijn daarvoor aan RWS doorgegeven. Bezoekers museum moeten parkeren bij het WaddenCenter en via trappen over de brug. Wordt "ooit" nog eens goed als er een nieuwe brug komt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door boe! » ma 29 okt 2018, 18:02

ibodejoode schreef: ma 29 okt 2018, 17:43RWS gedoogd dat wij hier afslaan en weer de weg opgaan.
Maar na het zien van een :D4: houd ik daar natuurlijk geen rekening mee. Ik mis een onderbord m.u.v. ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » ma 29 okt 2018, 18:09

Verder ben ik wel benieuwd hoe de aanrijroute daarheen verloopt...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » ma 29 okt 2018, 18:21

GuteFahrt schreef:Verder ben ik wel benieuwd hoe de aanrijroute daarheen verloopt...
Vanuit Friesland doorrijden naar Breezandijk, keren, weer terug en ter plekke rechts afslaan. Uiteraard verkeer achter ons goed waarschuwen. Geldt m.n. voor ons als we moeten bevoorraden of met materialen moeten werken. Andere vrijwilligers parkeren bij het WaddenCenter en gebruiken gewoon de looproute via de brug.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » ma 29 okt 2018, 18:30

boe! schreef:
ibodejoode schreef: ma 29 okt 2018, 17:43RWS gedoogd dat wij hier afslaan en weer de weg opgaan.
Maar na het zien van een :D4: houd ik daar natuurlijk geen rekening mee. Ik mis een onderbord m.u.v. ...
Er klopt daar veel meer niet aan belijning / bebording. Het enige wat ik wel weet is dat wij en ook personeel RWS, aannemers en anderen die daar moeten zijn (sluispersoneel etc.) hier afslaan en de weg weer opgaan omdat er geen alternatief is. Het is natuurlijk wel ter plekke 70 km/h en veel harder wordt er niet gereden door de S slinger ervoor + geregeld controle door politie. Die zie ik als ik er kom regelmatig staan op de doorsteken.

Plaats reactie