[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » do 08 mar 2018, 21:22

^^

De A7 zal in elk geval een stuk naar het zuiden verlegd moeten worden om de bouw van het aquaduct (en de nieuwe) spuisluizen mogelijk te maken. Ik denk persoonlijk dat het beter is om in dat geval de sluizen en de spuisluizen ook meteen te vervangen, omdat deze ook met 30 jaar aan eind van hun levensduur zijn.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Egbert » vr 09 mar 2018, 7:14

Dat begrijp ik niet helemaal. Er ligt nu toch ook een weg? Als je van die hoogte de diepte in gaat, welke waterkerende functie wordt dan teniet gedaan?
Voor de plaats hoef je natuurlijk niet bij de sluizen te blijven, sterker nog, die sluizen kun je laten zoals ze zijn. Een constructie als bij Enkhuizen dus.

Natuurlijk kost dit geld, maar elk ander aquaduct dat is aangelegd heeft ook geld gekost. Dat alleen kan geen argument zijn om het niet te doen. Je lost er wel een knelpunt (op een autosnelweg nota bene, en op een vaarroute) mee op.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » vr 09 mar 2018, 10:03

Egbert schreef:Dat begrijp ik niet helemaal. Er ligt nu toch ook een weg? Als je van die hoogte de diepte in gaat, welke waterkerende functie wordt dan teniet gedaan?
Voor de plaats hoef je natuurlijk niet bij de sluizen te blijven, sterker nog, die sluizen kun je laten zoals ze zijn. Een constructie als bij Enkhuizen dus.

Natuurlijk kost dit geld, maar elk ander aquaduct dat is aangelegd heeft ook geld gekost. Dat alleen kan geen argument zijn om het niet te doen. Je lost er wel een knelpunt (op een autosnelweg nota bene, en op een vaarroute) mee op.
Ik kom later wel met een uitgebreidere reactie. Ken de situatie wat beter. Aquaduct ter plaatse is technisch, praktisch, financieel niet mogelijk of oplosbaar.

Zou alleen kunnen met afsluiten A7 gedurende bijv 5 jaar, complete vervanging van nieuw spuisluizencomplex, jarenlange afsluiting scheepvaartverkeer, doorkruising van de plannen tot aanleg van de vismigratierivier (start komend jaar), aanleg windmolenpark tussen Kornwerderzand en Breezandijk etc.,etc.

En dan hebben we het alleen over Kornwerderzand. Den Oever is er ook nog. Enkhuizen is totaal onvergelijkbaar, kijk even goed op google maps hoe het er bij Kornwerderzand uitziet.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » vr 09 mar 2018, 10:09

Rogier schreef:^^

De A7 zal in elk geval een stuk naar het zuiden verlegd moeten worden om de bouw van het aquaduct (en de nieuwe) spuisluizen mogelijk te maken. Ik denk persoonlijk dat het beter is om in dat geval de sluizen en de spuisluizen ook meteen te vervangen, omdat deze ook met 30 jaar aan eind van hun levensduur zijn.
Naar het zuiden zou kunnen, maar dan moet je wel heel ver weg, voorbij het scheepvaartsluizencomplex plus dat je dan dwars door het de komdende jaren aan te leggen windpark moet, de vismigratierivier kruist en dan nog via een natuurgebied weer terug moet naar de kop van de Afsluitdijk. Dan praat je toch echt over geboorde tunnel i.p.v. aquaduct.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » vr 09 mar 2018, 10:20

Schelpenpaadje schreef:De oorzaak is nog altijd niet bekend. Gedacht wordt aan de temperatuurschommelingen de laatste week.

Verder is bekendgemaakt dat er komende maand een automatische koelinstallatie op de brug komt en dat deze opnieuw gebalanceerd wordt.

Bron: https://www.omropfryslan.nl/nijs/796314 ... -foarkomme

Klinkt meer als damage control dan dat men de situatie onder controle heeft.
Dat van damage control klopt wel. Ik loop vanwege mijn vrijwilligerswerk bij het Kazemattenmuseum regelmatig onder en over de zuidelijke brug. Afgelopen jaren wordt er her en der aan de bruggen geklust. De logica ontgaat mij een beetje. Ik heb vorig jaar diverse foto's gemaakt van alle blootliggende wapening (betonrot) die op een volgens mij, "hoe zullen we dat op zo'n goedkoop mogelijke manier, met spuitbeton" weer afdekken. Het is dat ze in de jaren 30 zoveel beton en wapening gebruikt hebben, anders was het complex al lang verboden terrein voor autoverkeer. Even voor jullie ter inducatie. Onder het asfalt ligt een betonplaat van ca. 3 m. dik. Niet t.b.v. het autoverkeer, maar vanwege bombardementen door vliegtuigen. Was toen geeist door het ministerie van oorlog. Dus instorten op korte termijn valt wel mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » vr 09 mar 2018, 20:06

ibodejoode schreef: vr 09 mar 2018, 10:09
Rogier schreef:^^

De A7 zal in elk geval een stuk naar het zuiden verlegd moeten worden om de bouw van het aquaduct (en de nieuwe) spuisluizen mogelijk te maken. Ik denk persoonlijk dat het beter is om in dat geval de sluizen en de spuisluizen ook meteen te vervangen, omdat deze ook met 30 jaar aan eind van hun levensduur zijn.
Naar het zuiden zou kunnen, maar dan moet je wel heel ver weg, voorbij het scheepvaartsluizencomplex plus dat je dan dwars door het de komdende jaren aan te leggen windpark moet, de vismigratierivier kruist en dan nog via een natuurgebied weer terug moet naar de kop van de Afsluitdijk. Dan praat je toch echt over geboorde tunnel i.p.v. aquaduct.
Volgens mij is een afzinktunnel ook mogelijk. In ieder geval in de huidige situatie. Het is wel belangrijk dat de tunnel onder de huidige bodem ligt, anders krijg je een waterdrempel voor de spuisluizen en dat is lastig voor de afwatering. Het voordeel is dat het IJsselmeer op dat punt niet diep is. De drempeldiepte van de Kornwerderzandsluis is -3,5 m. Voor de exploitatie van de tunnel geldt in ieder geval als voordeel dat het huidige sluis- en brugcomplex 24/7 bemand is, waardoor de tunnelbewaking op zich geen extra geld hoeft te kosten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 09 mar 2018, 20:23

De locatie van de schut- en spuisluizen is zorgvuldig gekozen, gebruik makend van bestaande geulen. Een aquaduct met zijn toeritten en kanteldijken vergt hoe dan ook een verplaatsing van de vaargeul of het spuisluizencomplex. Het sluiten van de Zuiderzee zorgt tot op de dag van vandaag voor verleggingen van stromingen en het aangroeien en wegspoelen van zandbanken. Grote aanpassingen aan de (locatie van de) sluizen lijken me niet wenselijk, nog los van het kostenplaatje.

Ik ben het met Vinny eens dat een relatief ondiepe afzinktunnel direct ten zuiden van de dijk een goede optie kan zijn. Ook niet goedkoop, maar als je een calamiteitenroute+fietspad over het huidige tracé behoudt kan deze vrij sober worden uitgevoerd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » vr 09 mar 2018, 22:28

De oorzaak is inmiddels wel bekend: http://www.lc.nl/friesland/Storing-brug ... 82934.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 mar 2018, 7:09

Sterk verhaal, maar goed.
Dinsdag 13 maart wordt de noordbrug van half acht ‘s ochtends tot half acht ‘s avonds opnieuw gesloten. De tandwielen worden dan met vet ingesmeerd.
Moet dat een hele dag duren? En waarom is dat de afgelopen drie dagen niet gebeurd voor zover men er bij kon? :facepalm:

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » za 10 mar 2018, 12:06

Een wat uitgebreider verhaal over alles rondom de versterking van de Afsluitdijk, vervanging bruggen, spuisluizen, scheepvaartsluizen en daaraan toegevoegde projecten.

Ik vertel dit aan de hand van wat ik zelf weet. De afgelopen 2 jaar zijn wij als vrijwilliger van het Kazemattenmuseum voor de weekenden “ingehuurd” (wij waren goedkoper) om in het tijdelijke informatiecentrum van de projectorganisatie De Nieuwe Afsluitdijk voorlichting te geven over wat komen gaat.

Over 2 weken opent het nieuw gebouwde “Wadden Center”, naam niet door mij verzonnen, de deuren en zitten daar betaalde krachten om informatie te geven over wat komen gaat.

Belangrijkste partners zijn: Rijkswaterstaat, aanliggende gemeenten / provincies en bedrijven. Bedrijven moet je ruim zien. Dat loopt tot Kampen / Zwolle (scheepsindustrie)

Belangrijkste projecten en opdrachtgevers.

·         Versterking Afsluitdijk over de gehele lengte i.v.m.  zeewaterspiegelstijging. Autoverkeer A7 heeft daar de komende jaren geringe hinder van. Dijk wordt dus niet verbreed of verhoogt maar op de kop versterkt: Opdrachtgever RWS. Aanbesteding gereed, uitvoering de komende 4-5 jaar.

·         Capaciteit spuisluizencomplexen verhogen: Er worden pompen bij de spuisluizen geplaatst. Immers getijdenverschil dus spuicapaciteit wordt minder. Daarnaast worden de noordelijke hefdeuren vervangen/versterkt. Opdrachtgever RWS, uitvoering gelijktijdig met versterking. Geldt voor zowel Den Oever als Kornwerderzand. Ik verwacht wel hinder voor verkeer A7. Meestal verkeer over 1 rijbaan in 2 richtingen.

·         Vervangen spuisluizen / bruggen / sluizen, zowel Den Oever als Kornwerderzand valt onder RWS. RWS stelt dat in 2050 alles vervangen moet worden omdat de complexen dan aan het einde zijn van hun technische en economische levensduur. Wil tot die tijd niet vervangen. Wel vindt er rond 2021 grootschalig onderhoud plaats aan de brugdekken. Dus dan weer de nodige hinder voor verkeer A7

·         Vismigratierivier:   Ten westen van de spuisluizen Kornwerderzand komt de vismigratierivier. Er zal een coupure in de dijk en dus bruggen in de A7 gemaakt moeten worden. Hierbij zal verkeer wel hinder kunnen ondervinden. Opdrachtgever diversen, valt onder de projectorganisatie De nieuwe Afsluitdijk (DNA)

·         Daarnaast tal van andere projecten op het gebied van versterking economie, recreatie en toerisme. Wat betreft dit forum over de Afsluitdijk / A7 van minder belang. Indien interesse zie: https://www.deafsluitdijk.nl/

Dan nu wat nu speelt betreffende de bruggen en de scheepvaartsluis. Dit geldt vooral voor Kornwerderzand en niet of in mindere mate voor Den Oever.

Provincies / gemeenten en bedrijven willen niet wachten tot na 2050 en willen versnelde aanleg van een nieuwe brede scheepvaartsluis, liefst start bouw 2018 gereed 2023. Sluis en brug zijn een eenheid want sluis kan wel breder maar heb je niets aan als je de bestaande bruggen niet vervangt.

De provincie Friesland heeft inmiddels toezeggingen van bedrijven, Waddenfonds en Rijk (wat een deel vastzet) mits de provincie de rest vindt. Aanvraag Europese subsidie is mislukt, maar aanvraag is opnieuw (voor de 3e keer) gedaan.

Als dit niet lukt ben ik bang dat ook het vastgezette deel van het rijk verdwijnt en het dan bij pappen en nathouden blijft. Helaas.

Dit was “even” mijn achtergrondbijdrage. Mochten er vragen / opmerkingen zijn dan zal ik daar uiteraard op reageren. 

Mogelijke oplossingen zoals aquaduct zijn m.i. niet mogelijk. Je moet echt aan een tunnel (boor of zink) denken maar gezien mijn verhaal hierboven en standpunt RWS kunnen we daarin intern op dit forum flink blijven stoeien, maar ik denk als alles toch nog wat positiever wordt (wel geld) dat Kornwerderzand een nieuwe sluis en nieuwe bruggen krijgt en niet meer dan dat. Zelf schat ik in, start dan (positief gedacht) op zijn vroegst voor 2021.

Tot dan, geldt voor velen in het noorden, maar ook voor mij persoonlijk, haal ik Kornwerderzand.

 


waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door waldo79 » za 10 mar 2018, 14:20

Interessante toevoeging :)<>:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » za 10 mar 2018, 20:15

Het is wel belangrijk om een paar dingen te realiseren:

De A 7 is bij Kornwerderzand en Den Oever niet voldoende uitgebouwd. Om er voor te zorgen dat de weg voldoet aan de standaarden van een moderne autosnelweg (dus conflictvrij) houdt dat in dat er hetzij een tunnel/aquaduct hetzij een veel hogere brug gebouwd moet worden.

De sluizen zijn voor de scheepvaart, zowel voor de plezier- als de beroepsvaart belangrijke doorvaartpunten. Zeker met het oog op het watersporttoerisme in de provincie Friesland die voor een belangrijk deel bijdraagt aan de economie (naast de landbouwsector). Ook de scheepswerven in bijvoorbeeld Makkum leveren veel werkgelegenheid en inkomsten op.

Bovenstaande zaken geven aan dat de Afsluitdijk eigenlijk aan een forse infrastructurele upgrade toe is. Een zinvollere investering dan een vismigratierivier in ieder geval. Wel is het zo dat het sowieso een enorm duur project wordt. Door de bestaande kunstwerken, door de getijwerking, door de menging van zout en zoet water zijn er veel technische uitdagingen. Ik zou er zelf wel voor zijn als de kosten hiervan eens goed worden doorgerekend alsmede de technische (on)mogelijkheden. Daarna kan er een goed onderbouwd verhaal komen richting de politiek die dan geld kunnen vrijmaken voor het project.

Rijkswaterstaat zelf is verantwoordelijk voor het onderhoud en de dienstverlening op en aan de kunstwerken. Ik vind zelf dat ze bijzonder laconiek omgaan met achterstallig onderhoud, en waarschijnlijk is dat (mede) ingegeven vanuit de wens een 'goedkope' organisatie te zijn. Hier zie ik vooral een soort verlegenheid. Durf gewoon breed in de media uit te spelen dat het budget niet toereikend is voor meer dan alleen puur functionele instandhouding. Uiteindelijk moet je ook gewoon een goede "look and feel" van de kunstwerken houden. Doorgeroest ijzerwerk is geen gezicht, zelfs als het nog wel aan technische specificaties voldoet. En ook bij projecten heb ik vaak het idee dat er iets te veel wordt gekeken naar op de vierkante centimeter bezuinigen waardoor er naar mijn idee erg op het randje gewerkt wordt. Ik zie dat bijvoorbeeld ook terug bij de ombouw van knooppunt Joure.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 mar 2018, 22:09

^^ Helemaal mee eens.

Echter het probleem met de Afsluitdijk is dat die argumenten te makkelijk van tafel te vegen zijn door de noodzakelijke investeringen af te zetten tegen de verkeersintensiteit ("zonder de waterwering had er nooit een weg tussen Den Oever en Zurich gelegen").

Pronken met de ambities van de jaren '20 van de vorige eeuw getuigt van weinig ambitie.

In 2032 is het honderd jaar geleden dat dit wereldwijd nog altijd unieke project werd opgeleverd. Een naviduct in een zeewering -in welke vorm dan ook- had de Nederlandse waterbouwkunde prachtig opnieuw op de kaart kunnen zetten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » di 03 apr 2018, 19:00

De noordelijke draaibrug bij Kornwerderzand krijgt als laatste van de 4 bruggen een automatisch koelsysteem:

http://www.lc.nl/friesland/Brug-in-Afsl ... 56287.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 03 apr 2018, 19:59

Bijzonder adequate reactie van de autoriteiten. Petje af voor de besluitvaardigheid in dezen. In Duitsland had het waarschijnlijk nog 10 jaar vergaderen gekost voordat dit gerealiseerd zou worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 03 apr 2018, 21:07

Voor Duitse standaarden misschien zeer besluitvaardig, maar elk weldenkend mens zal zich afvragen waarom deze laatste brug niet al lang ook van zo'n systeem was voorzien... :facepalm:

Nu pas plaatsen kost het hetzelfde (al is de installatie in de tussentijd in aanschaf en installatie waarschijnlijk zelfs duurder geworden) maar kan de vele uren dat deze brug in de tussentijd onnodig in storing heeft gelegen niet terughalen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Piles » di 03 apr 2018, 21:48

^^ check je sarcasme-meter even, volgens mij is ie stuk ;)

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » wo 04 apr 2018, 16:28

Ik ben benieuwd hoe dat automatisch systeem werkt. Wat ik op de zuidelijke brug zie, afgelopen jaar 10-tallen keren langsgekomen ivm mijn vrijwilligerswerk in het Kazemattenmuseum, is een (niet goed werkzaam) systeem van verouderde pvc pijpjes met gaten waar soms water uitkomt. En lang niet zoveel als de forse plas water op de noordelijke brug. De zuidelijke brug heeft de laatste jaren bijna geen problemen gekend. Dus of een automatisch systeem bij de noordelijke iets oplost..... ik heb mijn ????

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » ma 09 apr 2018, 22:06

duikgek89 schreef:
ibodejoode schreef: di 16 jan 2018, 20:44 Natuurlijk kan in de praktijk de doorsteek naar 2-0 veel sneller. Deels heeft dat met veiligheid te maken, hoewel je kunt het verkeer in beide richtingen zo stopzetten. Gebeurd veel vaker, maar het gaat denk ik meer om de besluitvorming wanneer je dat doet. Denk je dat de reparatie binnen 1/2 - 1 uur is te realiseren? Moet je dan dat circus in gang zetten? Dus zal er een hele discussie op de achtergrond plaatsvinden van wel / niet, wel / niet. Uiteindelijk is besloten het wel te doen, iets na 15 uur was het klaar en...15.45 was de brug weer open voor het wegverkeer. In ieder geval voorlopig gaat de brug zeker een week niet meer open voor de scheepvaart. Kapotte printplaat die eerst besteld moet worden.
Ik denk dat als er na 30 minuten geen snelle oplossing in zicht is (probleem gevonden, oplossing duidelijk, weten dat het niet meer dan 30 minuten gaat duren), dat "circus" ingezet moet worden en het dan nog maximaal 30 minuten mag duren voordat het 2-0 systeem opgezet is. Met de juiste materialen in de buurt en de juiste afgesproken standaard werkwijze en procedures moet dat toch kunnen dunkt me.

Je hebt dan altijd een zeer hoge waarschijnlijkheid dat het verkeer na maximaal een uur weer iets kan doorstromen, ofwel omdat het probleem verholpen is ofwel omdat het 2-0 systeem ingesteld is.

Blijkt tijdens de tweede 30 minuten dat het probleem toch binnen het uur opgelost moet worden dan blaas je het circus gewoon weer af. Ja, dan heb je wat acties voor niks uitgevoerd, maar dat risico voorkom je toch niet.

Verder is het erg belangrijk dat die tijdslimieten vastgelegd worden zodat je gewoon aan harde criteria kunt toetsen. Dat scheelt ellenlange discussies zonder resultaat.
Vandaag 9/4 een kort stukje in de LC dat er in Den Oever een andere vangrail in de middenberm komt om in geval van storingen snel de calamiteitenstroken te kunnen gaan benutten. Dit meldde minister Cora van Nieuwenhuizen in antwoord op kamervragen van de CU. Het blijft pappen en nathouden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Kaaiman » di 10 apr 2018, 7:50

Pappen in de winter en nathouden in de zomer? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 apr 2018, 8:23

Als zo'n nieuwe vangrail rendabel wordt geacht, worden er nog wel wat storingen verwacht. Maar na het huidige groot onderhoud aan de noordelijke brug natúúrlijk niet bij Kornwerderzand ;)

We kunnen niet alleen de bruggen, maar ook onze borsten nat maken :lol:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Peter » di 10 apr 2018, 8:32

Het kunnen ook andere storingen zijn (lampen, bomen) of regulier klein onderhoud (smeren of vervangen oplegging, waarvoor de brug langer dan 10 minuten open moet). Dan is het handig om snel verkeer te kunnen omzetten, zoals bij een wisselstrook.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 10 apr 2018, 20:18

Ik ben eerder verbaasd dat de huidige vangrails zo zijn geconstrueerd dat het blijkbaar uren moet duren voordat de calamiteitendoorsteek kan worden vrijgegeven. Vroeger was het volgens mij alleen de ketting er af schroeven tussen twee paaltjes.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 apr 2018, 20:36

Dat verbaast mij ook. Lampen, bomen en regulier klein onderhoud kennen de bruggen in de Afsluitdijk al zo'n 85 jaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 20:44

De kamerbrief had het er over dat de geleiderails doorgezaagd moesten worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 10 apr 2018, 23:22

https://goo.gl/maps/QL5qbrbgHKv (Calamiteitendoorsteek Kornwerderzand-Oost)
https://goo.gl/maps/UehttSrf67K2 (Calamiteitendoorsteek Kornwerderzand-West)

Ik zie bij de laatste calamiteitendoorsteek toch echt een vangrail die me simpel te demonteren lijkt. De bovenste heeft helemaal geen vangrail lijkt het (maar dat plaatje is ouder). Het lijkt er op alsof er een verkeerde vangrail is gemonteerd die alleen met (zwaar?) materieel open gemaakt kan worden. Maar dat weet ik niet zeker, de situatie is nogal veranderlijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » ma 23 apr 2018, 17:07

Een filmpje over de versterking van de Afsluitdijk, welke is gegund aan Levvel (Van Oord, BAM en Rebel):

Link

In de haven van Harlingen komt een tijdelijke fabriek voor de 75.000 speciale betonblokken die bovenop de originele dijkversterking van basaltblokken wordt geplaatst. De dijk wordt verhoogd. Aan de waddenzijde van de dijk komt een nieuw fietspad, bij Den Oever komen extra spuisluizen en een pompvoorziening en ter hoogte van de schutsluizen komen extra keersluizen.

Ook de A7 over de Afsluitdijk wordt volledig vernieuwd. Deze krijgt onder meer een nieuw profiel en bredere vluchtstroken.

Het project moet in 2023 klaar zijn.

Meer hierover o.a. bij LC en Omrop Fryslân.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Hajo » ma 23 apr 2018, 17:46

2023 klaar? Dat is behoorlijk ambitieus, als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » ma 23 apr 2018, 21:28

^^ "Klaar" op zijn Fries, net als bij knooppunt Joure. Dus dat de helft daarna nog gebeuren moet. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 apr 2018, 7:13

^^ Ho, ho, ho, de aannemer van KP Joure komt uit Lelystad, dus dat is nog altijd op zijn Flevolands :nothanks:

De dijk is na het project klaar voor een storm die elke 10.000 jaar voor kan komen. Dat wil niet zeggen dat die storm pas over 10.000 jaar plaatsvindt, dat kan ook morgen zijn. Misschien verklaart dat de haast ;)

Plaats reactie