Geisterfahrer schreef:Ter hoogte van de sluizencomplexen is over de gehele lengte op beide rijbanen een doorgetrokken streep tussen de rijstroken, zoals mooi op de foto twee post omhoog te zien is. Is dit puur gedaan omdat hier relatief vaak tegenverkeer wordt toegepast? Tegenverkeer op autosnelwegen is toch een uitzondering en het is mijn inziens raar dat je inhalen om die reden permanent verbiedt.
De huidige situatie is soms irritant, want als je op een bijna lege weg net een auto inhaalt bij het begin van de sluizen, moet je vervolgens het hele traject links blijven rijden, ook al is de weg verder helemaal leeg. Dat "onnodig linksrijden" veroorzaakt ook wel eens irritatie bij achteropkomend verkeer dat achter de linksrijder moet blijven totdat deze weer naar rechts mag. Was het niet mogelijk om borden met

te plaatsen die alleen bij tegenverkeer zichtbaar gemaakt worden? Dan kan je op alle overige dagen de rijbanen tenminste normaal gebruiken.
De redenen van RWS voor een doorgetroken streep, lang geleden gehoord van een medewerker van RWS, hebben te maken met:
1.-De smalle rijbaan, ingeklemd tussen vangrails, waar men vanuit verkeersveiligheid niet wil hebben dat er van rijstrook verwisseld wordt. Wat ik mij goed kan voorstellen. Vergeet niet dat de wegbreedte ontstaan is bij de aanleg van de spuisluizen in 1932. Het is haast niet mogelijk om de weg daar nog wat te verbreden.
2.-De zeer regelmatig voorkomende 1+1 situatie (tegenverkeer) bij werkzaamheden aan de sluizen en/of bruggen. Ik weet niet hoe vaak ik de afgelopen 40 jaar daar met tegenliggers te maken had. Vele 10-tallen keren.
Ik rijd er vaak en bij rustig verkeer rijd je in principe rechts en ca. 70. Er zijn weinig die langzamer rijden. En de "snelle" jongens gaan tot vlak voor de doorgetrokken streep wel links rijden.
Juist vanwege de 1e reden zijn er geregeld snelheidscontroles. Ik word daar, in tegenstelling tot andere plekken in NL met snelheidsbeperking, weinig ingehaald als ik rond de 70 rijd.