[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

ibodejoode
dorpsstraat

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » do 26 mar 2020, 20:54

De wegenwerken hebben zich verplaatst, maar in tegenstelling tot de vorige werkzaamheden gaat de A7 er nu compleet uit wordt opnieuw aangelegd. Rijbanen schuiven dichter naar de middenberm die smaller wordt, vluchtstrook wordt breder en het afschot van de rijbanen gaan van een dakprofiel naar een afwatering op 1 oor. Bij de vorige werkzaamheden is er niets aan het asfalt gebeurd maar was er 1 rijbaan nodig voor het leggen van kabels in het fietspad t.b.v. het aan te leggen Windpark Fryslan bij Breezandijk

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 apr 2020, 8:38

Hoewel het project volgens Rutte doorgaat en recent ook Meppel een bijdrage toezegde, is de financiering van een grotere sluis bij Kronwerderzand nog altijd niet rond. Het bedrijfsleven wilde meebetalen middels een tolheffing voor de scheepvaart, maar de minister ziet dit niet zitten.

Ondanks de onzekerheid wil de provincie Fryslân dat de te vervangen brug in elk geval breder wordt:

https://www.lc.nl/friesland/Alvast-grot ... 42834.html

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » do 09 apr 2020, 0:06

Ik heb het bericht in de LC nog een paar keer doorgelezen en begrijp niet goed waar gedeputeerde Fokkens het over heeft. Heeft ze het nu over de nieuwe bruggen? En wat bedoeld ze met een groter brugdek? Ook de opmerking "Het dek in het sluizencomplex moet voor 2025 worden vervangen" is mij onduidelijk. Daarom even terug naar het begin:

In het bestek van de versterking van de Afsluitdijk zit NIET de vervanging van de bruggen (A7) en het verbreden van het (scheepvaart)sluizencomplex. Wel het opknapen van de spuisluizen (torens, bewegingswerken reeds gereed, de nieuwe schutdeuren liggen klaar om op korte termijn vervangen te worden). De bruggen vervangen en een bredere (scheepvaart)sluis was echter volgens RWS niet nodig voor 2050. Einde economische en technische levensduur. Het dek (bedoeld ze de brug?) moet vervangen worden voor 2025 is (volgens RWS) dus niet nodig, dus ook geen geld voor.

Het Noorden, maar dat strekt zich uit tot Kampen wilde echter op afzienbare tijd verbreding van de scheepvaartsluis en daarmee ook vervanging van de bruggen. Na jaren van geld zoeken is het benodigde bedrag bijna binnen. Nu dreigt weer uitstel of zelfs niet doorgaan omdat de benodigde geldmiddelen het niet toelaten.

Ik begin nu een beetje te begrijpen dat de provincie bruggen en brede sluis los wil koppelen en op eigen risico wil doorgaan met wel de bruggen vervangen en nog niet de scheepvaartsluis. Wat ik voor de A7 zeer wenselijk zou vinden gezien alle oponthoud door storingen en lange openingstijden.

Kan iemand (insider) mij duidelijk maken of dat laatste wat ik vermoed klopt? Dus op eigen risico wel nieuwe bruggen voor 2025 en verbreding scheepvaartsluis eventueel later?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 apr 2020, 9:03

In de kamerbrief staat meer informatie over waarom de voorgestelde financiering niet mogelijk is: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... werderzand

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 apr 2020, 9:14

Ik ga uit van wat ik in de media lees. @ibodejoode weet er duidelijk meer van ;)

Er is in het verleden discussie geweest over het onderhoud en eventueel vervangen van de bruggen. Mede vanwege de vele storingen. Als de grotere sluis bij Kronwerderzand er komt dan heeft dit ook consequenties voor de bruggen aldaar. Hoe het precies zit blijft wat wazig, maar de provincie stuurt in elk geval aan op vervanging door een grotere brug (aannemende dat voor een groter brugdek (vrijwel) alles vernieuwd moet worden).

Het opknippen van het project betekent dat een deel van het werk al gestart kan worden, mogelijk nog in combinatie met (of in plaats van) al geplande werkzaamheden aan dijk en bruggen. RWS mag dan vinden dat de huidige bruggen nog wel even meekunnen, van nieuwe bruggen zal ook het autoverkeer profiteren. Ook dit kan een reden zijn om de bruggen eerder aan te pakken dan te wachten tot het hele sluisproject kan starten.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 11 apr 2020, 22:11

Het lijkt me nog best lastig om bij Kornwerderzand een hogere brug te realiseren die ook daadwerkelijk een stuk minder vaak open hoeft. Je zit namelijk met behoorlijk wat erfgoed in de vorm van rijksmonumenten, namelijk de Lorentzsluizen en volgens mij ook alle kazematten.

Bij een hogere brug zul je ook een langere aanloop moeten maken om hoogte te winnen. Dan moet je dus de snelweg al ten zuiden van de sluizen gaan aanleggen, maar dan wals je eigenlijk direct al over minstens twee kazematten heen. Zou je nog zuidelijker gaan, dan moet je door het IJsselmeer en moeten er huizen worden afgebroken. Bovendien doet dat naar mijn idee wel erg afbreuk aan de ruimtelijke kwaliteit van Kornwerderzand in zijn geheel.

Aan de andere kant biedt het ook kansen, want de huidige substandaard A7 kan dan een gewone ontsluitingsweg worden over de sluizen, waardoor de westelijke kazematten ook goed bereikbaar zijn en het kazemattenmuseum een parkeerplaats voor de deur kan krijgen.

Maar al met al zou een tunnel, aquaduct of naviduct (aquaduct met sluis) een landschappelijk veel mooiere oplossing zijn, maar ja, de kosten hè...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » zo 12 apr 2020, 16:58

Even over wat @kaaiman terecht zegt: het gebied met de huizen is officieel beschermd dorpsgezicht. De kazematten (ik werk daar als vrijwilliger) zijn rijksmonument. Via onze voorzitter die bij alle clubs aanwezig is (omdat wij als museum direct belanghebbende zijn) weet ik het volgende. Er is gekozen voor bascule bruggen. Een bureau zoekt diverse varianten uit. Zie een oudere post van @Chris hieronder.

Wil je een brug die minder vaak open gaat, dan moet je geweldig omhoog. In de zomermaanden is het erg druk met veel boten van de bruine vloot. Daarnaast past het niet bij het al hierboven genoemde rijksmonument / beschermd dorpsgezicht.

Ons museum raakt wel 1 kazemat kwijt, dat is nr. 3. Die zit naast het niet meer gebruikte bedieningsgebouw van de bruggen. De rijbaan Den Oever - Zurich gaat straks rechtdoor over de kazemat 3 en het bedieningsgebouw.

Er komen 2x2 rijstroken. Zonder vluchtstroken, die zijn eruit bezuinigd door de Prov. Friesland. Verder komt aan de zuidzijde een parallelweg/brug voor diensttoegang RWS naar het sluizencomplex en naar ons museum.

Als ik alle varianten, zie post hieronder bekijk en wat ik gehoord heb worden het waarschijnlijk 2 basculebruggen(dus met middenpijler) met 2 rijstroken ri. Den Oever en 2 brede bascule bruggen met 2 rijstroken + parallelweg ri. Zurich.

Als het verhaal geknipt wordt krijgt m.i. (gelukkig) de vervanging van de bruggen voorrang t.o.v. de verbreding van de sluis. Bruggen zijn van belang voor weg- en scheepvaartverkeer. De nieuwe sluis alleen voor het scheepvaartverkeer.

Nog even waarom er nu draaibruggen zitten: Dat heeft te maken met de verdediging van de sluizen. Als de brug open staat en het zou een basculebrug zijn zit je in het schootsveld van de kanonnen / mitrailleurs van de kazematten. Gezien de huidige manier van oorlogsvoering (als er hier ooit oorlog komt)is de functie van draaibruggen natuurlijk 0.
Chris schreef:De vervanging van de bruggen gaat verder dan ik dacht. Waarschijnlijk komen er geen draaibruggen terug, maar een basculebrug, waarvoor nog meerdere opties zijn.

De notitie varianten brug Kornwerderzand: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rugontwerp

De belangrijkste afwegingen voor een basculebrug;
* de doorvaartbreedte
* moeten er twee aparte verbindingen komen of niet

Bij de doorvaartbreedte is het de vraag hoe breed de vaargeul moet zijn om tweerichtingsverkeer af te kunnen wikkelen. En daarbij is dan de vraag hoe groot de overspanning van de basculebrug moet worden, én of dit dan twee bruggen naast elkaar moeten worden om de verbinding redundanter te maken (omleiden verkeer mogelijk maken als één van de bruggen in onderhoud of storing is).

Vast staat dat het fysiek scheiden van de vaarrichtingen de voorkeur heeft (25 m + 21,7 m). Een andere vraag is dan of dit één grote overspanning moet worden, of met een tussenoplegging. In het geval van twee aparte bruggen krijg je dan 4 basculebruggen (4 x één helft).

Afbeelding

De kostenbesparing van het niet aanleggen van vluchtstroken is € 7 miljoen. De kostenraming ligt tussen de € 59 miljoen voor de meest sobere variant tot € 111,7 miljoen voor de meest uitgebreide variant (4 vallen).

Er wordt nog geen aanbeveling voor het brugtype gedaan in de notitie. Daarvoor moet eerst vastgesteld worden hoe breed de doorvaartbreedte moet zijn (twee openingen of één grote) en of het belangrijk is dat de brug redundant wordt (twee bruggen naast elkaar, één per richting).

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » zo 12 apr 2020, 17:04

Nog even over de opmerking van @kaaiman over parkeerplaats bij het Kazemattenmuseum. Die komt er niet. Bezoekers moeten parkeren op het parkeerterrein bij het Waddencenter aan de Friese kant en lopend naar het museum. Of met de fiets kan ook. Wij (museummedewerkers) mogen wel met de auto naar het museum met ontheffing. Er komen daarvoor een beperkt aantal parkeerplaatsen.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » ma 13 apr 2020, 23:12

Verandert er ook nog iets aan de afritten direct na de brug? Afrit 14a is wel extreem sub-standaard, met richting Zurich in feite een T-splitsing op de op-/afrit. De andere kant op is er een zeer korte invoeger nét voor de brug, ook enorm sub-standaard.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 apr 2020, 23:20

^^ Met ruim 80 meter is die invoeger niet heel lang voor Nederlandse begrippen, maar gezien de verkeersintensiteiten aldaar en het beperkte belang van deze aansluiting moet het geen probleem zijn. Bovendien is de situatie vrij overzichtelijk en kun je op de rechte toerit al voldoende snelheid maken. Grote investeringen in deze toerit zijn dan eigenlijk niet te rechtvaardigen.

Deze toerit is nog altijd zo'n 30 meter langer dan dat onding op de véél drukkere A27 bij Oosterhout-Zuid.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » do 16 apr 2020, 13:20

Geisterfahrer schreef:Verandert er ook nog iets aan de afritten direct na de brug? Afrit 14a is wel extreem sub-standaard, met richting Zurich in feite een T-splitsing op de op-/afrit. De andere kant op is er een zeer korte invoeger nét voor de brug, ook enorm sub-standaard.
In allebeide gevallen, de afrit vanuit Den Oever en de oprit ri. Den Oever voeg je uit en in op een 70 km weg (vanwege brug en sluizen), dus moet gemakkelijk kunnen. In de toekomst, nieuwe bruggen, blijf je waarschijnlijk met een 70 km regime op de spuisluizen zitten.

In de toekomst, zie wat ik iets eerder geschreven heb, worden de nieuwe bruggen 2x2 zonder vluchtstrook. Je zou daar dus naar 100 kunnen gaan, maar ik denk dat RWS het voor het hele stuk: nieuwe brug + spuisluizen op 70 km/u houdt.

Wat ik in de "stakeholder" stukken heb gezien, wordt de A7 tussen Den Oever en Kornwerderzand compleet gerenoveerd, maar kom ik nergens het stuk Kornwerderzand - Kop Afsluitdijk tegen. Ook niet in de fasering. De dijk zelf + fietspaden aan beide kanten van de dijk tussen Kornw. - Kop Afsl. zijn al helemaal klaar. Alleen de parallelweg, IJsselmeerzijde, moet nog opgeknapt worden vanwege de aangelegde kabels van het Windpark Fryslan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 apr 2020, 7:12

Er valt ook wat voor te zeggen, nu de eerstkomende 50 jaar er geen tunnel komt onder de vaarroute, om een verbindingweg te maken en een brug ten zuiden van sluizen te bouwen. Dan kan het verkeer, als de brug open is, via de alternatieve route rijden. Dat kan veel filevorming schelen. Wel denk ik dat dat alleen haalbaar is als de A 7 haar autosnelwegstatus verliest ter hoogte van Kornwerderzand (en bij Den Oever waar een soortgelijke constructie kan worden toegepast).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 apr 2020, 0:08

Enkele plaatjes van de werkzaamheden vanaf vzp Monument gezien. En een paar drive-by kiekjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 apr 2020, 8:05

Vinny schreef:
vr 17 apr 2020, 7:12
Er valt ook wat voor te zeggen, nu de eerstkomende 50 jaar er geen tunnel komt onder de vaarroute, om een verbindingweg te maken en een brug ten zuiden van sluizen te bouwen. Dan kan het verkeer, als de brug open is, via de alternatieve route rijden. Dat kan veel filevorming schelen. Wel denk ik dat dat alleen haalbaar is als de A 7 haar autosnelwegstatus verliest ter hoogte van Kornwerderzand (en bij Den Oever waar een soortgelijke constructie kan worden toegepast).
Als er al extra geld uitgetrokken zou worden t.o.v. de huidige plannen dan zie ik persoonlijk liever de vmax t.h.v. de bruggen en sluizen worden opgekrikt naar 100.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 apr 2020, 12:50

Bewegend beeld van de werkzaamheden aan de A7 op de dijk:
Link
Ook bij :KP: Zurich is men bezig aan de A7. Video van de werkzaamheden, eerst komende vanaf Afsluitdijk en daarna vanaf de N31.
Link

Overigens is men langs een flink stuk van de snelweg ook druk bezig, kon op enkele plekken zien dat het iets van leidingen ingraven is. Tot aan Joure-West wordt er of straks langs de rijbaan gegraven (waarbij de vluchtstrook is afgezet met een barrier) of er wordt gegraven in de weilanden direct langs de A7.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » za 18 apr 2020, 13:29

Schelpenpaadje schreef:
Vinny schreef:
vr 17 apr 2020, 7:12
Als er al extra geld uitgetrokken zou worden t.o.v. de huidige plannen dan zie ik persoonlijk liever de vmax t.h.v. de bruggen en sluizen worden opgekrikt naar 100.
Aangezien er aan de spuisluizen niets gebeurd (behalve een mechanische opknapbeurt) zal dat gewoon 70 blijven. In Den Oever veranderd helemaal niets omdat zowel spuisluizen als bruggen hetzelfde blijven. In Kornwerderzand zal met de nieuwe bruggen (eerst zien dan geloven) de slinger vanuit Den Oever richting Zurich na de spuisluizen eruit gaan. Deze rijbaan gaat dan rechtdoor lopen over/door het huidige bedieningsgebouw.

Een verbindingsweg ten zuiden van de sluizen kun je vergeten. Behalve de kosten, je moet een zeer lang viaduct maken (het water naar de spuisluizen moet open blijven) wordt het verder onmogelijk gemaakt door de aanleg van de vismigratierivier. Die komt ten westen van de spuisluizen en neemt een groot gebied in beslag.

Ik zal al lang blij zijn met een nieuwe (storingsvrije) snellere open/dicht basculebrug. Lange files zullen er dan waarschijnlijk niet meer zijn, immers 20.000 auto's per etmaal is niet zo extreem. De lange files tot nu toe waren er in hoofdzaak door de vele storingen en werkzaamheden aan spuisluizen en bruggen.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » za 18 apr 2020, 13:53

Jackbauer1350 schreef:Bewegend beeld van de werkzaamheden aan de A7 op de dijk:
Link
Ook bij :KP: Zurich is men bezig aan de A7. Video van de werkzaamheden, eerst komende vanaf Afsluitdijk en daarna vanaf de N31.
Link

Overigens is men langs een flink stuk van de snelweg ook druk bezig, kon op enkele plekken zien dat het iets van leidingen ingraven is. Tot aan Joure-West wordt er of straks langs de rijbaan gegraven (waarbij de vluchtstrook is afgezet met een barrier) of er wordt gegraven in de weilanden direct langs de A7.
Dat heeft allemaal te maken met leggen van kabels als gevolg van het Windpark Fryslan in het IJsselmeer t.h.v. Breezanddijk. Het windpark moet aangesloten worden op het grote landelijke net en de beste plek is ergens bij Joure. Men wilde eerst aansluiten bij Bolward, maar daar heeft men van afgezien omdat het electriditeitsnet daar te krap was. Nu moet men helemaal door naar Joure. Men heeft gekozen voor een tracee langs de A7, maar het zijn geen kabels zoals je thuis hebt. Even als voorbeeld: t.pv. de spuisluizen / bruggen / kazematten liggen nu 2 gestuurde boringen diam. 600 mm over een legte van ca. 1,5 km op een max. diepte van 50 m. Bij knooppunt Zurich en alle volgende aansluitingen moeten (deels al gereed) dezelfde boringen worden gemaakt. Die leidingstraat ligt in hoofdzaak aan de zuidkant van de A7, maar bij knp Zurich ontkomt men niet aan de kruising met rijbanen, wat uiteraard ook geldt voor de verdere op- en afritten van de aansluitingen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 18 apr 2020, 15:41

ibodejoode schreef: Lange files zullen er dan waarschijnlijk niet meer zijn,
In lengte zal het meevallen, maar ook zonder storingen is een reistijd van +20 minuten in de drukke zomermaanden eerder regel dan uitzondering. Op een autorit van een uur en een kwartier maakt dat best wel wat uit.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 18 apr 2020, 16:05

^^^ maar die paar kilometer dat je dan op de bruggen 30 km/h sneller mag rijden, doet die 20 minuten niet verbleken, lijkt mij.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 18 apr 2020, 16:07

Met mijn supersonische turbowagen hoef ik alleen maar in de gaten te houden dat er geen flitsbrigade staat opgesteld :rofl2:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 18 apr 2020, 17:03

Op de Afsluitdijk rijdt toch nooit iemand te snel? :dyn_hyp:

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 mei 2020, 19:54

Vanwege werkzaamheden aan de Afsluitdijk rijdt sinds 15 maart het verkeer tussen het Monument en Breezanddijk in beide richtingen over de zuidelijke rijbaan. Omdat hierdoor scheurtjes zijn ontstaan in het wegdek is de A7 richting Friesland vanavond en vannacht afgesloten voor een spoedreparatie.

Bron en meer: https://www.lc.nl/friesland/Afsluitdijk ... 33198.html

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 05 mei 2020, 13:18

Verkeer rijdt daar nu ook echt op het randje van de rijbaan dat normaal vluchtstrook is. En dus ook vlak langs waar de dijk afloopt richting het water. Aan de ene kant niet zo heel raar er dan scheurvorming gaat optreden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 mei 2020, 18:57

Jackbauer1350 schreef:
di 05 mei 2020, 13:18
Aan de ene kant niet zo heel raar dat er dan scheurvorming gaat optreden.
Aan de andere kant ook niet. :duck:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » di 05 mei 2020, 20:54

Verbaast mij niets. De A7 / Afsluitdijk was de eerste 130 km weg. En dat is toch al even geleden. Toen was m.n. de rechter rijstrook (waar nu het verkeer ri. Den Oever over gaat) al in slechte staat. Toen dacht ik nog vreemd dat je hier 130 mag over zo'n slechte weg. Gelukkig is niet lang daarna de rechterrijstrook opgelapt. Daarna was er weer geen onderhoud omdat natuurlijk de renovatie van de Afsluitdijk er aan kwam.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 mei 2020, 19:58

De vernieuwing van het complex bruggen en sluis bij Kornwerderzand kan van start in 2022. De breedte van de sluis gaat van 14 naar 25 meter. De planning is dat de bruggen uiterlijk in 2025 zijn vervangen. Voor de geulen en de sluis is afgesproken dat deze uiterlijk in 2028 klaar moeten zijn, maar op nadrukkelijk verzoek van de deelnemende bedrijven blijft de ambitie overeind om gelijktijdig met de bruggen gereed te zijn.

Bron en meer informatie: https://www.fryslan.frl/home/nieuws_316 ... 22135.html

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 21 jun 2020, 21:01

Door meerdere storingen is de zuidelijke brug bij Kornwerderzand dit weekend enige tijd gestremd geweest:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9655 ... er-gemaakt

Er wordt gesproken over een "technische oorzaak". Of het weer een rol heeft gespeeld wordt niet vermeld.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 21 jun 2020, 21:02

Het weer? Dit weekend was het prima weer, niet te heet, niet te koud en geen extreem weer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 21 jun 2020, 22:46

Zaterdagochtend (tussen 11 en 12) was er nog niets aan de hand.
Ik heb wel een kwartier moeten wachten bij Den Oever, maar daar was de brug gewoon open. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » wo 24 jun 2020, 21:50

Ik heb wel geconstateerd dat er op beide bruggen (noord en zuid) minder water wordt aangebracht dan het afgelopen jaar. Aan de andere kant, de storingen van afgelopen jaren die met technische problemen en/of uitzetten te maken hadden betroffen met name de noordelijke brug.