[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
expressweg

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jun 2020, 10:39

Met het aanbreken van de zomer gaan de bruggen vaker open en zal dit vast niet de laatste storing zijn geweest.

On the upside: gisteren is de bestuursovereenkomst getekend voor de nieuwe sluis en bruggen bij Kornwerderzand:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9662 ... k-beginnen

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 05 aug 2020, 22:38

Popnagelwerk op de Afsluitdijk:

Afbeelding

^Dit staat er zo al een tijdje, want Hajé is ook alweer een tijdje. Voorheen was het Routiers Zurich. Verder nog aardig old school borden daar. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 17 sep 2020, 16:15

^^ In de andere richting is hetzelfde geprutst:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 17 sep 2020, 16:48

GuteFahrt schreef:
wo 05 aug 2020, 22:38
Popnagelwerk op de Afsluitdijk:

Afbeelding

^Dit staat er zo al een tijdje, want Hajé is ook alweer een tijdje. Voorheen was het Routiers Zurich. Verder nog aardig old school borden daar. :yes:
Dat hele restaurant is ook old school :mrgreen:

Dit hing er eerder:
https://www.google.nl/maps/@53.083732,5 ... 312!8i6656

De onderste regel is al wat eerder aangebracht. Op basis van Streetview lijkt dit ergens in 2009 te zijn gewijzigd.
De wijziging van Routiers naar Hajé is ergens tussen 2017 en 2019 doorgevoerd.

Artikeltje over de geschiedenis van dit familiebedrijf

Toevallig heeft de Leeuwarder Courant vandaag een artikel over hoe ontwikkelingen in de omgeving het leven in Zurich zelf beïnvloeden:
Nieuwe fase voor Zurich (premium artikel)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 17 sep 2020, 17:31

Stand van zaken videootjes van de Afsluitdijk van vanmiddag. De 6 kilometer die reeds gereed is, ziet er m.i. erg netjes uit. De rijbanen lijken vrij breed en rijden prettig. Het type geleiderail dat in de middenberm is toegepast, maakt dat dit stukje een wat buitenlands karakter heeft.

EDIT: De toegepaste geleiderail wijkt af van de conventionele geleiderail. Dit type is hoger maar vooral veel smaller. Daardoor ontstaat meer ruimte en kunnen de rijbanen inderdaad breder uitgevoerd worden.

A7-Re, richting Groningen.
Link
A7-Li, richting Amsterdam.
Link

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 sep 2020, 20:07

Ik vroeg me nog af of ze ZOAB hebben aangelegd, of gewoon voor DAB gekozen hebben. Er is natuurlijk niet zoveel geluidshinder en dicht asfalt gaat veel langer mee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 17 sep 2020, 22:28

^^ ik hoop dat de politie genadig voor je is, snelwegfreak.
Verder dank voor je video :D

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 18 sep 2020, 9:31

Vinny schreef:
do 17 sep 2020, 20:07
Ik vroeg me nog af of ze ZOAB hebben aangelegd, of gewoon voor DAB gekozen hebben. Er is natuurlijk niet zoveel geluidshinder en dicht asfalt gaat veel langer mee.
Dan nog is het nuttig tegen aquaplaning, spray en spoorvorming.
Op een saai en afgelegen tracé misschien wel prettiger dan elders.

Al zou de naar verluid betere afwatering van de vernieuwde weg wel iets kunnen schelen.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » vr 18 sep 2020, 14:08

Jeff schreef:^^ ik hoop dat de politie genadig voor je is, snelwegfreak.
Verder dank voor je video :D
Toevallig stond de politie gisteren (17/9) te controleren ter hoogte van de sluizen in Kornwerderzand. Dus niet op het het 100/130 km stuk.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » vr 18 sep 2020, 14:14

Schelpenpaadje schreef:
Vinny schreef:

Al zou de naar verluid betere afwatering van de vernieuwde weg wel iets kunnen schelen.
Ik vond de Afsluitdijk nooit saai. Afhankelijk van het weer was er van alles te zien. Nu wordt het ri. Den Oever juist saai omdat (bij mij in de auto) de nieuwe hoge vangrail het zicht op het IJsselmeer weg is.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 18 sep 2020, 14:26

^^ Weldra 89 windmolens van 180 meter hoog. 't Is weer eens wat anders...

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 18 sep 2020, 14:46

ibodejoode schreef:
vr 18 sep 2020, 14:14
Schelpenpaadje schreef:
Vinny schreef:

Ik vond de Afsluitdijk nooit saai. Afhankelijk van het weer was er van alles te zien. Nu wordt het ri. Den Oever juist saai omdat (bij mij in de auto) de nieuwe hoge vangrail het zicht op het IJsselmeer weg is.
Terechte nuancering.

Ik dacht vooral aan de keren dat het zicht slecht is door regen en/of donker.
Of na een lange dag tegen het eind van een lange autorit.
Misschien kun je je er dan iets meer in vinden :top:

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » zo 20 sep 2020, 10:39

Schelpenpaadje schreef:
ibodejoode schreef:
vr 18 sep 2020, 14:14
Schelpenpaadje schreef:
Vinny schreef:

Terechte nuancering.

Ik dacht vooral aan de keren dat het zicht slecht is door regen en/of donker.
Of na een lange dag tegen het eind van een lange autorit.
Misschien kun je je er dan iets meer in vinden :top:
Ik dacht dat ik ergens iets gelezen had over het asfalt. Gevonden bij 1 van de nieuwsitems van de website De Nieuwe Afsluitdijk, LEAB. Zelf nooit van gehoord dus ik weet ook niet hoe het is qua geluid of wat het doet met regenwater. Er nu een aantal keren met droog weer overheen gereden. Het lijkt me eerder vrij gesloten dus vergelijkbaar met DAB dan ZOAB. De vluchtstrook lijkt ook niet op "normaal" asfalt, is erg grijs. Misschien een soort afstrooilaag.

Hier: https://www.baminfra.nl/asfalt-wegen/leab meer over LEAB

Uit het nieuwsitem:

De middenberm, die regenwater (hemelwater) opvangt en afvoert, verdwijnt. In plaats daarvan krijgt de dijk één dakprofiel van rijbanen. Overtollig regenwater wordt straks via een waterafvoersysteem langs het fietspad afgevoerd naar het IJsselmeer.
De ruimte van de middenberm gebruiken we om de vluchtstroken breder te maken. Er komt ook nieuw asfalt: Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). Dit type asfalt wordt geproduceerd op een temperatuur, die maar liefst 30 procent lager ligt dan traditioneel geproduceerd asfalt. Dit levert energiebesparing en CO2-reductie op. Nu de middenberm verdwijnt, rijdt het verkeer straks in hoge snelheden dicht langs elkaar. Om het verkeer veilig van elkaar te scheiden, is speciaal voor de Afsluitdijk een nieuw type geleiderail ontwikkeld. Het ontwerp is getest via diverse simulaties en live crashtesten met verschillende voertuigen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 15 okt 2020, 10:58

Het werk aan de Afsluitdijk ligt redelijk op schema:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/274575/w ... -op-schema
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 okt 2020, 20:54

Bij Breezanddijk begin deze avond:
Afbeelding
IMG20201016180216 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
IMG20201016175923 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
IMG20201016180508 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
IMG20201016180930 by DutchRoadMovies, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 16 okt 2020, 22:25

Schitterend :top:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 okt 2020, 22:27

Die laatste foto is inderdaad erg fraai 8-) :top:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 18 okt 2020, 16:29

Mooie foto's inderdaad.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 18 okt 2020, 22:58

Wat bewegend beeld nog in de richting Zurich voor de liefhebbers:
Link

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 19 okt 2020, 8:42

Wat trouwens ook wel fijn is aan die hogere geleiderail , is dat de koplampen van verkeer op de andere rijbaan niet meer in je ogen schijnt. Dat rijdt een stuk rustiger. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 19 okt 2020, 20:54

Vandaag aan het eind van de middag voor het eerst in lange tijd over de Afsluitdijk gereden. Bij Den Oever gelijk één van de voorlopig laatste brugopeningen meegepakt, voor de stremming van een half jaar die over een week in gaat.

Het vernieuwde stuk A7 rijdt inderdaad prettiger. Keurig asfalt en vangrails waarbij je inderdaad de koplampen van tegenliggers niet meer ziet. Alles beter dan die verroeste geleiderails die er al jaren staan ;)

Bij het deel waaraan momenteel wordt gewerkt wordt de dijk flink verhoogd. Is dat ter hoogte van het vernieuwde A7-deel al gebeurd of moet men daar nog iets doen? Ik lees op de site wel dat de dijk niet overal (evenveel) wordt verhoogd, maar niet precies waar.

Het werk aan de vismigratierivier vordert ook gestaag. Aan de IJsselmeerkant staat al flink wat materieel op de eerste opgeworpen landtongen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 19 okt 2020, 21:18

Vind het toch wel jammer dat de grasberm in het midden is verdwenen. Nu is het één brede verharde plak. En vanaf de rijbaan richting Den Oever is nu veel minder zicht op het IJsselmeer door die hogere geleiderail.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 19 okt 2020, 21:52

Veel bestemmingen in het westen zijn vanaf hier even ver via de Afsluitdijk als door de polder. Vaak rijd ik dan heen de ene en terug de andere kant langs. Die vangrail is wel een reden het rondje IJsselmeer voortaan vooral rechtsom te doen ;)

Als meer mensen dat gaan doen ben ik wel benieuwd of dat straks in de intensiteiten terug te zien is :mrgreen:

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » di 20 okt 2020, 19:04

Schelpenpaadje schreef:Vandaag aan het eind van de middag voor het eerst in lange tijd over de Afsluitdijk gereden. Bij Den Oever gelijk één van de voorlopig laatste brugopeningen meegepakt, voor de stremming van een half jaar die over een week in gaat.

Het vernieuwde stuk A7 rijdt inderdaad prettiger. Keurig asfalt en vangrails waarbij je inderdaad de koplampen van tegenliggers niet meer ziet. Alles beter dan die verroeste geleiderails die er al jaren staan ;)

Bij het deel waaraan momenteel wordt gewerkt wordt de dijk flink verhoogd. Is dat ter hoogte van het vernieuwde A7-deel al gebeurd of moet men daar nog iets doen? Ik lees op de site wel dat de dijk niet overal (evenveel) wordt verhoogd, maar niet precies waar.

Het werk aan de vismigratierivier vordert ook gestaag. Aan de IJsselmeerkant staat al flink wat materieel op de eerste opgeworpen landtongen.
Het zijn in wezen allemaal losse projecten. Wel wordt er rekenjng gehouden dat de aannemingscombinatie Level elkaar niet in de weg zit en ook dat weg- en scheepvaartverkeer zo goed mogelijk door kan gaan.

Wat betreft het versterken van de dijk: dat gebeurd allemaal vanaf de Waddenzeekant, verkeer behalve "fietsers" hebben daar weinig last van. Het gedeelte Zurich-Kornwerderzand is al gereed (eind 2019). De dijk is daar niet verhoogd, maar heeft wel aan de Waddenzeekant nieuwe steenbekleding gekregen. De rest Kornwerderzand-Den Oever wordt wel verhoogd en daar krijgt de Waddenzeekant een steenbekleding van speciaal in Harlingen gemaakte betonblokken. De planning daarvan loopt niet synchroon met de planning van de A7.

Bij Den Oever komen nieuwe spuisluizen en een groot pompgemaal. Daar heeft het verkeer wel (veel) last van. Reed men eerst over de zuidelijke brug, nu gaat het verkeer over de noordelijke brug + spuisluizen. Men moet namelijk op meerdere plekken door de A7 heen. Daardoor ligt ook het scheepvaartverkeer er tot de zomer van 2021 uit.

De A7 zelf: In 6 fases wordt de weg compleet aangepakt. Ongeveer monument-Breezanddijk is nu in beide richtingen gereed(fase1/2); Kornwerderzand-Breezanddijk (fase 3) is nu gereed; nu is de andere kant ri. Friesland aan de beurt(fase 4). Daarna volgen nog Monument-Den Oever in beide richtingen (1e-2e helft 2021-1e helft 2022).

De aanleg van de vismigratierivier is nog niet echt begonnen. Wat er nu gebeurd is een werkeiland t.b.v. het te bouwen Windpark Fryslan t.h.v. Breezanddijk. Wel gaat dat werkeiland onderdeel uitmaken van de vismigratierivier. T.b.v. de vismigratierivier moet men ook nog een doorbraak maken dwars de Afslyuitdijk en de A7 net ten westen van de spuisluizen bij Kornwerderzand. Dat zou dit najaar starten met een wegomlegging van de A7. Ik heb nu begrepen dat dit later wordt (corona?)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 27 okt 2020, 10:15

Afgelopen nacht was de Afsluitdijk afgesloten: https://www.lc.nl/friesland/sudwest-fry ... 43000.html
LC (26-10-2020) schreef:Vanwege de werkzaamheden aan de A7 rijdt het verkeer al over één rijstrook per richting. Nu blijkt dat weggebruikers ter hoogte van Breezanddijk ongeveer 150 meter lang in het donker verblind kunnen raken door tegemoetkomend verkeer. Rijkswaterstaat plaatst daarom paaltjes op de afscheiding tussen de twee rijrichtingen om verblinding tegen te gaan.
Na die afsluiting volgende vanochtend deze: https://www.lc.nl/friesland/sudwest-fry ... 45527.html

Zo'n beetje bij Breezanddijk...de anti verblindingslamellen zijn geplaatst is te zien op de foto bij het artikel, een stukje daarvoor ging het mis...
LC (27-10-2020) schreef:Een berger uit Friesland is ter plaatse. Een kleine hijskraan heeft een middenbarrier opzij geschoven zodat het ingesloten verkeer tussen de afrit en het incident weer verder kon rijden. De berger kon zo makkelijk bij de vrachtwagen komen.
De weg blijft gesloten tot na de berging, ook moet de vangrail worden gerepareerd. Naar verwachting duurt het bergen nog de hele ochtend.
Dit gebeurde gisteren ook nog:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1004 ... -omleiding

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 nov 2020, 10:20

De renovatie van de Afsluitdijk loopt drie jaar vertraging op door een fout in het ontwerp bij de spuisluizen. Het totale project is nu naar verwachting in 2025 klaar.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1005 ... klaar-2025

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 05 nov 2020, 11:10

3 jaar! :schrikreactie:

Ik haal niet uit het artikel of dit dan ook 3 jaar langere verkeershinder geeft?

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 nov 2020, 11:19

^^ De werkzaamheden bij de spuisluizen lopen uit dus verwacht daar ook langer overlast voor het verkeer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 05 nov 2020, 13:29

Schelpenpaadje schreef:
do 05 nov 2020, 11:19
bij de spuisluizen lopen uit
[inkopper]Het loopt de spuigaten uit...[/inkopper]
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 05 nov 2020, 15:02

Schelpenpaadje schreef:
do 05 nov 2020, 11:19
^^ De werkzaamheden bij de spuisluizen lopen uit dus verwacht daar ook langer overlast voor het verkeer.
Dat weten we natuurlijk niet.
Het werk op de Afsluitdijk bestaat uit meerdere onderdelen, die niet altijd voor het verkeer hinder geven.

Dus ik vraag mij zo af, of de verkeershinder die er nu is, ook zo zal blijven de aankomende 3 jaar. Heeft het bijvoorbeeld ook gevolgen voor de voortgang van de aanpassing tussen de sluizen in?