[A076] Stein - Heerlen - Bocholtz

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

[A076] Stein - Heerlen - Bocholtz

Bericht door Seat Ibiza » wo 24 okt 2007, 15:13

Dagblad de Limburger berichtte gisteren over een plan de A76 ingrijpend aan te passen ter hoogte van Nuth (zie kaart hier)
Dagblad de Limburger schreef:Ingrijpend plan voor verkeersknoopunt Nuth

Een verschuiving van de spoorlijn en het station in Nuth, een volledig nieuwe aansluiting van die gemeente op de A76 en een verbreding van de snelweg tussen Nuth en Heerlen. Dat zijn de kernpunten van een nieuwe, zeer ingrijpende variant voor de reconstructie van het verkeersknooppunt bij Nuth. Dit 78 miljoen euro kostende plan geniet de voorkeur van provincie, gemeente en Parkstad. De definitieve besluitvorming laat nog de nodige tijd op zich wachten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Kaaiman » wo 24 okt 2007, 18:05

Die aansluiting ziet er inderdaad niet briljant geconfigureerd uit. Maar is verbreding zo nodig op dat stuk dan? Volstaat benutting niet (meer)?

Gaat zeker vooral om het stuk KP Kerensheide - KP Ten Esschen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Seat Ibiza » wo 24 okt 2007, 18:47

De A76 is behoorlijk druk en zou eigenlijk tussen Ten Esschen en Kerensheide naar 2x3 rijstroken moeten worden verbreed. Een plan daartoe is echter voorlopig weer in de ijskast gezet, omdat men denkt dat door de aanleg van de N297 / B56 er minder verkeer over de A76 zal gaan rijden (ik heb daar zo mijn twijfels bij). Waarom nu plotseling het stukje tussen Nuth en Ten Esschen (en omgekeerd) wel naar 2x3 rijstroken zou moeten ontgaat me ook een beetje. De files die wel eens ontstaan bij Ten Esschen door de samenkomst van de N281 en de A76 zullen dan namelijk niet opgelost worden, maar slechts een kilometer opschuiven...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Ds79m » wo 24 okt 2007, 19:44

Ik denk inderdaad niet dat er veel verkeer zal zijn dat van de A76 verdwijnt voor de N297. Verkeer uit de regio Heerlen/Aachen zeker niet, maar doorgaand verkeer meer in het noorden zal toch eerder de A67 nemen. Wat dat betreft zou het inderdaad nuthiger zijn om direct het hele stuk aan te pakken, want dat is bijzonder druk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Hajo » do 25 okt 2007, 14:36

Een gehele A76 met 2x3 rijstroken combineren met reconstructie van knooppunt Geleen: een rechtstreekse verbindingsboog Eindhoven (A2) --> Heerlen (A76).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Kaaiman » do 25 okt 2007, 20:51

^^ Da's inderdaad nog niet zo gek. Het is overigens KP Kerensheide. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Seat Ibiza » za 27 okt 2007, 19:54

Hajo schreef:een rechtstreekse verbindingsboog Eindhoven (A2) --> Heerlen (A76).
Bittere noodzaak, maar voorlopig gaat men het waarschijnlijk weer eens met lapmiddeltjes proberen: twee rijstroken in de krappe binnenbocht van het klaverblad... :wall:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Seat Ibiza » do 30 okt 2008, 19:42

Zou dit regeltje uit een persbericht over de A2 betrekking hebben op bovenstaand plan?
L1 schreef:In het overleg is ook afgesproken dat er 38 miljoen euro komt voor een nieuwe afslag van de A76 bij Nuth...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door jeroent » do 30 okt 2008, 21:04

38 miljoen voor reconstructie van een afrit? :schrikreactie:
Zijn we in dit land nu echt helemaal doorgeslagen??

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Chris » do 30 okt 2008, 21:09

Ik snap dat ook niet hoor. Een paar jaar geleden bouwde je voor dat geld volgens mij een VRI om naar ongelijkvloers met tunnelbak.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door jeroent » vr 31 okt 2008, 9:28

Ik begreep gisteren op de radio bij L-ein, dat er zelfs 50 miljoen voor is uitgetrokken om ook een aansluiting op de buitenring Parkstad mogelijk te maken!

Medianieuws

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Medianieuws » za 19 sep 2009, 15:55

Na een jaar radiostilte weer iets nieuws:
provincie Limburg schreef:Provincie neemt werkzaamheden over van Rijkswaterstaat
Informatieavond over aansluiting Buitenring Parkstad op A76 Nuth

Van 8 september tot en met 20 oktober aanstaande wordt de Startnotitie voor de m.e.r.-procedure voor een nieuwe aansluiting van de A76 op de Buitenring Parkstad Limburg ter inzage gelegd. Een informatieavond op 30 september in de Hoeve Smeijstershoek in Nuth moet duidelijkheid geven over de aansluiting en de inspraakprocedure. De start van de aanleg is voorzien in 2011. De Provincie Limburg neemt de voorbereiding en aanleg van de nieuwe aansluiting over van Rijkswaterstaat.

Met de startnotitie start de procedure voor de aansluiting Nuth. In deze notitie wordt aangegeven wat het plan is en wat de achterliggende redenen en doelen zijn. Tevens wordt aangegeven welke milieuonderwerpen onderzocht zullen worden in het milieueffectrapport (MER). Ook worden de verschillende varianten ter inzage gelegd. Inspraak daarop is mogelijk. Na uitvoering van diverse milieuonderzoeken waarvan de resultaten worden vastgelegd in een MER, wordt een definitieve keuze gemaakt voor de ligging van de nieuwe aansluiting. Die variant wordt vervolgens planologisch geregeld en vastgelegd in een inpassingsplan. Het inpassingsplan is vergelijkbaar met een bestemmingsplan, zoals gemeenten dat meestal maken.

De informatieavond vindt plaats op woensdag 30 september 2009 in Hoeve Smeijstershoek, Dorpstraat 13 in Nuth. Op deze avond kunnen belangstellenden tussen 18.00 uur en 21.00 uur terecht voor informatie. Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden om een reactie te geven.

De aansluiting van de Buitenring Parkstad Limburg op de A76 zou oorspronkelijk door Rijkswaterstaat worden aangelegd. Provincie Limburg heeft het initiatief genomen om de aansluiting zelf aan te leggen. De nieuwe aansluiting is nodig om een goede verbinding te maken tussen de nieuwe Buitenring en de A76 ter hoogte van Nuth. De bestaande aansluiting ter hoogte van de Daelderweg bij bedrijventerrein De Horsel is er namelijk niet op berekend om het verkeer van en naar de Buitenring te verwerken.

7-9-2009 14:56

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Via » zo 20 sep 2009, 15:35

Het wordt ook hoe langer hoe gekker hier, het is net of Rijkswaterstaat niks meer wil of mag doen in de provincie...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Chris » zo 20 sep 2009, 15:38

Een MER is m.i. ook wel erg overdreven voor een simpele aanpassing als een nieuwe aansluiting...We moeten toch eens ophouden om overal een complete MER voor te willen :roll:

Er zijn veel te veel strakke milieuregeltjes in dit land, waar de anti-autoclubs (aka milieudefensie/groenlinks) weer handig gebruik van maken.

Waarom kan een simpele notitie van een pagina of 10 niet voldoende zijn voor dit soort onbelangrijke projecten?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 sep 2009, 17:04

^^
Hoewel ik me ook erger aan de ellenlange inspraak- en milieuprocedures voor de aanleg van een simpel strookje asfalt, lijkt het me hier toch wel logisch en terecht dat er een MER moet zijn. Het is niet een simpele aanpassing van een afrit, maar een (gedeeltelijke) verplaatsing van het op- en afrittencomplex, in combinatie met een verbreding van de A76 tussen Ten Esschen en Nuth waar we het hier over hebben, waarbij die A76 ook nog mogelijk deels verlegd wordt om de rare bocht bij Nuth er uit te halen.

Kling

Mega-aansluiting A76 bij NUTH door Buitenring Parkstad

Bericht door Kling » wo 30 sep 2009, 16:50

Vers van de Pers,

Ik wil jullie graag informeren over de ideeen van de Provincie over de nieuwe aansluiting bij NUth op de A76 door de Buitenring Parkstad Limburg.

e.e.a. is te lezen in deze folder

http://www.buitenring.nl DEF BPL_brochureTNMER_Nuth.pdf


laat me eens weten wat jullie er van vinden?

vanavond is er ook een infoavond hierover in Nuth Hoeve Smeijsterhoek 13 Nuth 18-21 uur

mvg

Kling :D
Laatst gewijzigd door mavas op wo 30 sep 2009, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht samengevoegd met bestaande draad over aansluiting A76

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Mega aansluiting A76 bij NUTH door Buitenring Parkstad

Bericht door Via » wo 30 sep 2009, 18:12

Ziet er goed uit, eindelijk heeft men door dat er ook vloeiende aansluitingen mogelijk zijn.

Kling

Re: Mega aansluiting A76 bij NUTH door Buitenring Parkstad

Bericht door Kling » wo 30 sep 2009, 18:24

wat is jouw idee, ik bedoel is alles oke of is er ook iets anders te melden? :dyn_hyp:


groet

kling

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Seat Ibiza » wo 30 sep 2009, 22:02

Lekker handig... "Er zijn 14 alternatieven. Daarvan hebben we er al 12 weer weggegooid. Nu kunt u kiezen tussen de twee overgebleven varianten, die vrijwel hetzelfde zijn..." :roll:

De aansluiting / route voor verkeer vanaf de A76-zuid ri. centrum van Nuth vind ik idioot vormgegeven: op de A76 Nuth eerst 1.5 km voorbijrijden. Vervolgens verplicht de Buitenring op moeten in de verkeerde richting (weer 1.5 km als ik het zo bekijk) en vervolgens via een parallelweg weer terug richting Nuth. Omweg van 5 km in totaal als ik het zo inschat.

asfaltboer
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 18:12

Re: Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door asfaltboer » do 08 okt 2009, 17:37

De andere 12 alternatieven zijn te vinden in de volledige startnotitie http://www.buitenring.nl/File.aspx?id=7 ... 8e3da8ecd3
Ben blij dat ze deze nu hebben overgehouden, de rest waren echt waardeloze alternatieven.
Ik miste een klaverbladaansluiting als alternatief, waarbij de N298 om Nuth heen rechtstreeks op de buitenring wordt aangesloten.
De locaties van het knooppunt in alternatief 13 en 14 heeft te maken met de situatie ter plekke, waar zich het geleenbeekdal bevindt en er hoogteverschillen zijn.

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door frame » di 03 mei 2016, 13:46

Lang geleden dat er op dit forum over de A76 in Zuid Limburg is geschreven. Vandaag een artikel over deze als gevaarlijkste autosnelweg van Limburg aangeduide weg. http://www.limburger.nl/cnt/dmf20160503 ... an-limburg
oost west thuis best

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door boe! » di 03 mei 2016, 21:11

Bewegende beelden van dit stukje snelweg in mijn videotopic. Als ik De Limburger moet geloven heb ik dus geluk gehad dat ik er zonder kleerscheuren van af ben gekomen. :lol:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door paolie » wo 04 mei 2016, 8:54

Om 6.30u op zondagochtend... beetje flauw...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Seat Ibiza » di 10 jan 2017, 17:33

De Provincie kondigt aan zelf geld te willen gaan steken in aanpassing van de A76 tussen Geleen en Ten Esschen, zo meldt o.a. L1.

Bijzonder, zeker omdat het Rijk (nog) niet wil erkennen dat de A76 een knelpunt is. En terzijde: zijn de A2 tussen Weert en Eindhoven, of de A67 tussen Venlo en Eindhoven geen grotere knelpunten? :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Pino » di 10 jan 2017, 18:39

Seat Ibiza schreef:Bijzonder, zeker omdat het Rijk (nog) niet wil erkennen dat de A76 een knelpunt is. En terzijde: zijn de A2 tussen Weert en Eindhoven, of de A67 tussen Venlo en Eindhoven geen grotere knelpunten? :dontknow:
Het artikel van mei 2016 noemt die twee assen wel, maar plaatst het wel in context "aan de A2 en A67 wordt gewerkt, de A76 is het vergeten knelpunt". In dat laatste zit in ieder geval als kern van waarheid dat ikzelf het wegvak niet zo op mijn radar had als knelpunt en de A2 en A67 wel. Vermoedelijk heeft het ook ergens te maken met het feit dat de A76 een belangrijke as in een vrij dichtbevolkte regio is, dus forensen uit deze buurt merken er vrij veel van, terwijl het verder niet echt op een lijstje van nationale hoofdassen staat. Het is wat dat betreft niet voor het eerst dat er vanuit regio's gelden beschikbaar komen voor upgrades, terwijl diezelfde weg bij het Rijk gewoon niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst staat.

De A2 en de A67 zijn wat dat betreft wel wat andere verhalen. De A2 is een belangrijke as binnen Limburg (en Nederland als geheel), maar het drukke stuk Weert-Kerensheide ligt natuurlijk wel buiten het kerngebied Zuid-Limburg dat pusht voor deze upgrade van de A76. De A67 is al helemaal geen relatie waar grote hoeveelheden Limburgers dagelijks op komen. Binnen het Nederlandse wegennet is het sowieso een beetje een buitenbeentje: meer internationale hoofdroute dan nationale hoofdroute. Maar door zijn grote aandeel vrachtverkeer en de impact daarvan op het bredere wegbeeld is de A67 in Den Haag toch wel op allerhande radars gekomen.

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door frame » vr 13 jan 2017, 9:57

Mij lijkt dat de A76 en dan met name het deel tussen Kp Kerensheide en Kp Ten Esschen veel te weinig aandacht krijgt. Het is een bochtig traject met bij de af-toeritten bij Spaubeek, Schinnen en vooral Nuth als onoverzichtelijk mag worden aangemerkt. Ooit aangelegd toen men in de verste verte niet kon bevroeden dat de verkeersintensiteit zo zou toenemen. In Schinnen en Nuth ligt de weg zo in de bebouwde kom ingeklemd dat verbreding met spits- of volwaardige rijstroken zonder zeer rigoureuze ingrepen eigenlijk niet te realiseren valt.
oost west thuis best

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Rogier » vr 13 jan 2017, 11:26

Ik heb even op de satelietbeelden gekeken en het verbreden bij Nuth en Schinnen moeten er inderdaad diverse woningen \ bedrijven verdwijnen, maar het is goed te doen. Vooral met een paar bochtafsnijdingen kan het aantal te slopen woningen \ bedrijven verlaagd worden. 2de voordeel is dat het wegverloop beter wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Wouter N14 » vr 13 jan 2017, 17:19

^^ Zouden de hoogteverschillen niet een reden kunnen zijn voor het wat bochtige en smalle tracé?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door Rogier » vr 13 jan 2017, 20:42

Er zitten wel wat hoogteverschillen, maar deze zijn volgens mij met ingravingen en keerwanden op te lossen.

BlackPanther
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 6:46

Re: [A076] Plan voor aanpassing A76 bij Nuth

Bericht door BlackPanther » di 27 feb 2018, 6:17

De plannen voor aanpassing van de A76 waren er in 1976 al.
Limburgs Dagblad - vrijdag 4 juni 1976 schreef:
EERSTE STUK VAN E-39 AL WEER VEROUDERD

HEERLEN — Als verkeersminister Westerterp op 28 juni het laatste stukje E 39 in Limburg — de 12 kilometer tussen hoeve Terlinden in Nuth en het klaverblad te Bocholtz — officieel openstelt is het eerste stuk tussen Nuth en Geleen al weer verouderd. Het ligt dan ook in de bedoeling van Rijkswaterstaat om binnen nu en tien jaar het tracé ervan te veranderen.

Dat houdt in, dat de bochten, waarvan er sommige nu een straal van 400 meter hebben, een straal van 900 meter zullen krijgen. En dat aan beide rijbanen een derde rijstrook wordt toegevoegd. Momenteel wordt het wegdek zoveel mogelijk gereconstrueerd, hetgeen tot gevolg heeft, dat er elke dag een stukje van de weg over één rijstrook voor het verkeer is afgesloten.

De E 39 is het oudste stukje autoweg in Limburg. En tevens het drukste. In het zomerseizoen, als het toerisme op volle toeren draait, passeren hierover 30.000 auto's per etmaal. Daarop is deze weg in feite niet meer berekend. De bochten zijn te scherp en het wegdek is slecht. Toen de weg al geruime tijd voor de tweede wereldoorlog werd ontworpen, voldeed hij nog aan de meest moderne eisen van het verkeer dat toen bij lange na nog niet zo intensief was als nu. Nog voor de oorlog werd het weglichaam aangelegd. Het zou echter jaren na de oorlog worden voordat men de weg erop kon leggen: eerst de westelijke baan en enkele jaren daarna de oostelijke. De weg is een deel van de Europese verbindingsweg tussen Aken en het Ruhrgebied. In het ontbrekende stuk, waaraan momenteel de allerlaatste hand wordt gelegd, zijn 14 kunstwerken gebouwd met bij Bensenrade bovendien een dassentunnel. Er moest 2,6 miljoen kubieke meter grond voor worden verzet en voor het wegdek is 150.000 ton asfalt gebruikt. In het waterwingebied nabij de spoorlijn is bovendien 100.000 vierkante meter plastic in de grond verwerkt om te voorkomen dat er ongerechtigheden in het drinkwater spoelen. Er hangt nog een probleem waarop momenteel door Rijkswaterstaat, de DGD en de brandweer ijverig wordt gestudeerd. Als er zich een calamiteit voordoet, moeten de hulpdiensten over Nuth of via hei klaverblad in Bocholtz omrijden om de plek des onheils te bereiken.
We zijn inmiddels 42 jaar verder, en de weg ligt er grotendeels nog steeds zo bij als in 1976. En zelfs nu wordt door RWS betwijfeld of verbreding echt wel nodig is. Waar in 1976 al werd aangegeven dat dit wegdeel niet berekend was op 30.000 auto's per etmaal reden er in 2016 meer dan 80.000 auto's overheen. Weliswaar zijn er (kleine) aanpassingen geweest, maar het moge duidelijk zijn dat de huidige situatie onhoudbaar is.

Plaats reactie