[A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Seat Ibiza » ma 21 mar 2011, 10:21

^^
En zoals ook al gezegd: alleen tussen Leende en Leenderheide een extra strook heeft weinig zin. Die derde strook is al nodig vanaf Weert-Noord, maar dan spreek je dus over een iets ander kostenplaatje...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Naturist » ma 21 mar 2011, 11:37

Ik ben niet geheel overtuigd, waarom zou je de doorstroming wel op de avondspits verbeteren, terwijl er voldoende capaciteit op de randweg zou zijn, en in de ochtendspits mag het verkeer niet doorstromen op de weg voor de randweg... ik denk dat ik RWS om uitleg vraag, wie weet krijg ik een reden.
Alvast bedankt voor de moeite in deze, en je hoort het nog.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door jeroent » do 24 mar 2011, 20:27

Naturist schreef:waarom zou je de doorstroming wel op de avondspits verbeteren, terwijl er voldoende capaciteit op de randweg zou zijn, en in de ochtendspits mag het verkeer niet doorstromen op de weg voor de randweg
Lees je ook wat anderen schrijven? Het kostenplaatje om het probleem in de ochtendspits op te lossen is gewoon compleet anders.
Het probleem in de avondspits was stukken kleiner dan het probleem in de ochtendspits. Dit is met een razendsnelle aanleg van een derde strook, die ook nog eens relatief goedkoop was doordat er geen kunstwerken zijn verbreed al een heel stuk opgelost. Wil je het probleem in de ochtendspits echt oplossen dan zit je op 2x3 tussen Weert-Noord en Leende/Leenderheide...

Wat ik nog vergeten te vermelden was, maar hier al eens eerder geschreven heb: Ik ben er heilig van overtuigd dat het gebrek aan signalering/filedetectie ervoor zorgt dat dit weggedeelte in de statistieken niet erg hoog scoort. Dat helpt ook niet echt..

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Naturist » vr 25 mar 2011, 23:46

^^ Hoi Jeroent,

Ja ik lees ook wat anderen schrijven, maar lees ook tussen de regels door. ;)
Jij spreekt over het andere kostenplaatje voor een 2x3, en begrijp mij niet verkeerd, ook ik ben blij met die eerste strook, maar mij wordt verteld dat het zo ontzettend moeilijk zou worden bij Maarheeze, terwijl dat reuze meevalt, en het stuk dat links verbreed kon, heeft daar aan de andere zijde echt evenveel ruimtebeslag, en ook het viaduct bij Leende is breed genoeg.

Maar goed, ik kreeg weinig reactie op de knik in de weg, en jij bent de eerste met een goede oplossing daarvoor! :top:

Ik zou naar RWS schrijven, en heb dit gedaan waarvan ik de vraag en het antwoord hier kopieër.
Klant (Ingevoerd door ) 22/03/2011 06:53
Graag zou ik weten waarom de westzijde van de rijksweg A2 wel een 3e rijbaan erbij heeft gekregen, en de oostzijde -vrijwel iedere ochtendspit file vanaf Weert Noord- niet.
Als lid van het wegenforum stel ik daar dat de huidige capaciteit van de randweg Eindhoven, eigenlijk ontoereikend zou zijn, en dat dit de grondslag zou zijn voor enerzijds wel verhoogde afvoer van de randweg, en anderzijds verminderde toevoer vanaf Weert.
Ben zelf overigens voorstander van de ruit om Eindhoven, vandaar.
Eventueel kunt U ter verduidelijking van mijn vraag, de draad nalezen op http://www.wegenforum.nl


Naar aanleiding van uw melding kunnen wij u het volgende mededelen:
Als uitvoerende instantie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, onderhoudt Rijkwaterstaat de rijkswegen en voert het verbeteringen uit die door de landelijke politiek worden besloten. De projecten waarvoor de politiek kiest worden jaarlijks vastgelegd in het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). In de laatste versie (MIRT 2011) kunt u lezen dat de A2 vanuit het zuiden naar Eindhoven niet in de projectenlijst is opgenomen http://mirt2011.mirtpojectenboek.nl.

De normale procedure is dat de lokale/regionale politiek haar wensen voor aanpassingen aan de rijksinfrastructuur bij de landelijk politie onder de aandacht brengt en probeert deze op de landelijke agenda te krijgen. Wij raden u dan ook aan uw zorgen over de A2 bij de gemeentelijke en provinciale politiek aan de orde te stellen.
Op dit moment wordt er dus nog niet aan de oorzaak gewerkt.

Wel heeft Rijkswaterstaat verschillende onderzoeken opgestart als voorbereiding op een eventueel politiek besluit. Er wordt momenteel gekeken naar het gedrag van het sluipverkeer, het aanleggen van een derde rijstrook en het aanpassen van de snelheid. Ook het eventueel plaatsen van een toeritdosering wordt onderzocht, al stuit dit op kritiek van de gemeente, omdat daardoor het verkeer binnen de gemeente vast zou komen te staan.

Het spijt ons dat wij u (nog) geen oplossing voor dit probleem kunnen bieden.


Met vriendelijke groet,

Dhr. X xx xxxxx
Medewerker Landelijke Informatielijn
Rijkswaterstaat
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door GrandmasterE » za 26 mar 2011, 0:08

Een verbreding van de A58 heeft mijn inziens een hogere prioriteit dan dit deel van de A2. De A58 is veel belangrijker voor de regio dan de zuidelijke A2, maar zoals gezegd moet er wel ooit iets gaan gebeuren hier.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Naturist » za 26 mar 2011, 0:14

^^ Als het niet over verbreding, maar over verlenging naar Hellmond gaat deel ik je mening, maar over dat topic schreef ook ik al in een andere draad, namelijk die over de ruit om Eindhoven.
Dus wat betreft A58, is dit maar een héél klein beetje :offtopic:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door GrandmasterE » za 26 mar 2011, 0:46

^^ Zowel de verbreding en de doortrekking van de A58 zijn belangrijker dan de A2 i.m.h.o., zeker voor de regio.
Ik vind het niet off-topic, ik refereerde aan de prioriteit ten opzichte van de A2, dus dat is on-topic. Discusseren over wat wel of niet off-topic is, is off-topic.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door jeroent » za 26 mar 2011, 9:34

GrandmasterE schreef:Een verbreding van de A58 heeft mijn inziens een hogere prioriteit dan dit deel van de A2. De A58 is veel belangrijker voor de regio dan de zuidelijke A2, maar zoals gezegd moet er wel ooit iets gaan gebeuren hier.
Hoe bepaal je dat? Net als op de A2 gaat het op de A58 gewoon om forenzen die in de file staan. De economische impact zou het zelfde moeten zijn, tenzij je hier een discussie wilt starten over een verschil in productiviteit van werknemers die vanaf de zuidelijke provinciegrens richting Eindhoven komen en die die uit Tilburg komen... ;-) ;-)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Naturist » za 26 mar 2011, 9:52

^^ Precies, en met een intentieteit van tussen de 60.000 en 74.000 op dit wegvak, zou een verbreding gerechtvaardigd zijn, ware het niet dat RWS in de reactie al aangaf geen prioriteit te zien.

@ GrandmasterE: Graag discusseer ik met je mee, als het gaat over bijvoorbeeld de ruit om eindhoven, waar je in mij een warme voorstander van het doortrekken van jouw A58 vind, al was het maar om de in dit topic gevraagde verbreding te rechtvaardigen,
maar dan graag in desbetreffende draden.

Reacties op betreffende brief van RWS blijven welkom.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door GrandmasterE » za 26 mar 2011, 23:09

jeroent schreef:
GrandmasterE schreef:Een verbreding van de A58 heeft mijn inziens een hogere prioriteit dan dit deel van de A2. De A58 is veel belangrijker voor de regio dan de zuidelijke A2, maar zoals gezegd moet er wel ooit iets gaan gebeuren hier.
Hoe bepaal je dat? Net als op de A2 gaat het op de A58 gewoon om forenzen die in de file staan. De economische impact zou het zelfde moeten zijn, tenzij je hier een discussie wilt starten over een verschil in productiviteit van werknemers die vanaf de zuidelijke provinciegrens richting Eindhoven komen en die die uit Tilburg komen... ;-) ;-)
Heb je ook naar het verschil in vrachtverkeer gekeken? De A58/A67 vormt een belangrijke transportas tussen de haven van Rotterdam en het Roergebied, waar dit deel van de A2 van minder belang is. De Provincie en het rijk zien dit blijkbaar ook en de verbreding/aanpak van deze wegen staat dan ook op de agenda; kijk maar naar de Sneller&Beter-projecten voor deze wegen. Zoals de brief al aangaf, is er voor dit deel van de A2 nog geen enkel project opgestart. De opening van de A74 maken de problemen op de A58/A67 trouwens nog erger, waar dit voor de A2-Zuid niet geldt. Ook kent de A58 een grotere 'verborgen' intensiteit t.o.v. de A2-Zuid; d.w.z. er is veel meer sluipverkeer, dat ook meegeteld moet worden.
Naturist schreef:@ GrandmasterE: Graag discusseer ik met je mee, als het gaat over bijvoorbeeld de ruit om eindhoven, waar je in mij een warme voorstander van het doortrekken van jouw A58 vind, al was het maar om de in dit topic gevraagde verbreding te rechtvaardigen,
maar dan graag in desbetreffende draden.

Reacties op betreffende brief van RWS blijven welkom.
Wil je nu zeggen dat dit deel van de A2 verbreed moet worden wanneer de ruit voltooid wordt? De ruit sluit (ver) oostelijk van Leenderheide aan op de A67, en niet op de A2-Zuid. De aanleg van de ruit zal dus niet (echt) tot het drukker worden van dit deel van de A2 lijden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door keokiracer » za 26 mar 2011, 23:21

GrandmasterE schreef:Wil je nu zeggen dat dit deel van de A2 verbreed moet worden wanneer de ruit voltooid wordt? De ruit sluit (ver) oostelijk van Leenderheide aan op de A67, en niet op de A2-Zuid. De aanleg van de ruit zal dus niet (echt) tot het drukker worden van dit deel van de A2 lijden.
Idd, de aanleg van het oostelijke deel v/d ruit om Eindhoven leidt denk ik alleen tot een vermindering van het verkeer op de westbaan. Door deze extra route zou het héél misschien mogelijk zijn dat iets meer mensen uit de regio Nijmegen/Wijchen deze route kiezen als zij naar Zuid-Limburg rijden. Deze groep weggebruikers lijkt mij niet echt groot. Als je de A2 verbreedt, lijkt het mij ook dat het hier iets drukker wordt, verkeer uit de bovengenoemde regio neemt deze route dan eerder omdat de doorstroming veel beter is. Maar de Ruit heeft hier minimaal mee te maken. Hoe dan ook lijkt het mij sowieso beter om de weg in beide richtingen tussen Leenderheide/Leende en Weert-Noord te verbreden
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door waldo79 » za 26 mar 2011, 23:39

Door deze extra route zou het héél misschien mogelijk zijn dat iets meer mensen uit de regio Nijmegen/Wijchen deze route kiezen als zij naar Zuid-Limburg rijden
Die gebruiken de A73.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door keokiracer » za 26 mar 2011, 23:43

^^ weet ik, maar door het invoegen naar de A2 bij Maasbracht kan de wachttijd oplopen tot 40 min. Meestal bij een ongeluk op de A2, maar als op de A2 de file allang weg is, staat er op de A73 soms nog wel 3 uur lang file. En als er een alternatief is voor deze route die ook nog wordt verbeterd (door het oostelijke deel v/d Ruit), dan komt dit toch in beeld als een nuttig alternatief
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door waldo79 » za 26 mar 2011, 23:46

Zoveel verkeer uit Nijmegen e.o, komt niet in de spitsuren in de regio Maasbracht. Als het om tientallen voertuigen per spits gaat is het veel 8-)
Zie het in perspectief,

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door keokiracer » zo 27 mar 2011, 0:06

^^ ik weet het, ik had ook al eerder gezegd dat het om een minieme groep ging en dat het weinig/geen invloed zou hebben, maar dat de groep wel iets groter zou worden. In perspectief blijft deze groep gewoon heel klein :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Naturist » zo 27 mar 2011, 1:20

Reacties op betreffende brief van RWS blijven welkom.
Wil je nu zeggen dat dit deel van de A2 verbreed moet worden wanneer de ruit voltooid wordt? De ruit sluit (ver) oostelijk van Leenderheide aan op de A67, en niet op de A2-Zuid. De aanleg van de ruit zal dus niet (echt) tot het drukker worden van dit deel van de A2 lijden.
Een pagina geleden schreef ik:
omdat een derde baan aan de oostzijde, in de spits teveel verkeer ineens op de randweg zou brengen, deze "vernauwing" geeft het zelfde effect op de randweg als de 3e baan aan de westzijde in de avondspits.
De randweg is in deze dus de bepalende factor, en geeft defacto aan dat de randweg Eindhoven ontoereikend is. Als het de staat werkelijk om de levensader van de Nederlandse economie te doen was, kreeg Nuenen en waterschap de Dommel héél wat meer politieke druk te verduren, en kwam er op de kortst mogelijke termijn een fatsoenljke ruit om Eindhoven én 2x3 op de volledige A2 én volledig 2x3 op de A67 dus 2x6 op de rOndweg, naast de 2x2 voor de N2.

Maar aangezien dit voor de helft van Nederland een gruwel lijkt, en de andere helft niet genoeg geld en stemmen heeft, zal die derde baan op de oostzijde nog een tijdje op zich laten wachten.
Denk qua planning aan de tijd die het duurt voordat de randweg Eindhoven, en de A2 west, een 4e baan hebben.
Waarmee ik uitlegde dat wanneer de ruit kompleet is, en het verkeer dus een keus heeft, het met infoborden vanaf Leende kan kiezen voor rechtsom en daarmee de westelijke randweg deels ontlast wordt. Het A58/67 verkeer zou m.i. ook beter af zijn via de oostelijke randweg, waardoor dit niet meer over de A2 erbij zou hoeven.

Maar los van A67/74, wordt het straks ook nog mogelijk om via de A280 langs Roermond de duitse 64 te kiezen, waarmee ik tóch weer het belang van een 3e oostelijke baan tussen KP. Leenderheide en Weert onderstreep ;)
En voor mijn en anderen hun visies verzoek ik je vriendelijk, mijn posts daar eens te lezen. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door GrandmasterE » zo 27 mar 2011, 1:45

^^ Het verkeer gaat met een voltooide ruit niet rechtom Eindhoven, dat is veel te ver omrijden. En waarom zou men willen omrijden? De randweg is (nagenoeg) filevrij, en is voorbereid op een extra rijstrook.
De ruit wordt op de A67 aangesloten ten oosten van Helmond, dus nogmaals, het verkeer vanaf de A2 zal niet oostelijk om Eindhoven gaan; en het verkeer vanaf de nieuwe ruit gaat niet naar de A2-zuid (m.u.v. wat lokaal verkeer). De voltooide ruit heeft dus echt geen invloed op de intensiteiten op dit deel van de A2. De ruit (zoals die nu op tafel ligt) is vooral bedoeld om de vele (grote) dorpen en Helmond met flink wat industrie en werkgelegenheid een goede ontsluiting te geven, i.c.m. met de opwaardering van de N279 naar Veghel en Den Bosch. In het verleden is de indruk gewekt dat de oostelijke omleiding alleen bedoeld was om het verkeer een alternatief te geven wanneer de westelijke A2 gesloten zou zijn. En ik denk dat je verhaal over de N280 ook wel meevalt, het rijk heeft deze weg immers niet voor niets overgedragen.
Er zullen weinig mensen op dit forum zijn, waaronder ik, die niet willen dat dit deel van de A2 niet verbreed gaat worden; maar er zijn belangrijkere verbredingen/verbeteringen te doen in de regio.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door jeroent » zo 27 mar 2011, 11:09

GrandmasterE schreef:Heb je ook naar het verschil in vrachtverkeer gekeken? De A58/A67 vormt een belangrijke transportas tussen de haven van Rotterdam en het Roergebied, waar dit deel van de A2 van minder belang is.
Het aandeel vrachtverkeer zal minder zijn op de A2, maar vooralsnog staat het verkeer ook op de A58 alleen in de spitsen vast, dus het meerendeel van het verkeer lijkt me dan forenzen. Je kunt je overigens afvragen hoeveel vrachtwagens daardoor (ongepland!) te laat komen en wat dus de economische schade zou zijn. Wat zou de meeste economische schade opleveren: een accountmanager op weg naar het laatste gesprek voor een miljoenendeal die door een file 15 minuten te laat bij zijn klant komt en de deal aan zijn neus voorbij ziet gaan of een vrachtwagen met kalkzandsteenblokken die 15 minuten te laat op de bouwplaats van een particulier aankomt?
De Provincie en het rijk zien dit blijkbaar ook en de verbreding/aanpak van deze wegen staat dan ook op de agenda; kijk maar naar de Sneller&Beter-projecten voor deze wegen. Zoals de brief al aangaf, is er voor dit deel van de A2 nog geen enkel project opgestart.
Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat de problemen op de A2 zwaar onderschat worden dan met de belangrijkheid van de weg. En dat onderschatten komt dan weer omdat de statistieken over de A2 niet betrouwbaar zijn vanwege de afwezige filedetectie. Vergelijk op een willekeurige ma-do ochtendspits de ANWB verkeersinformatie met geenfile.nl of tomtom hd traffic en je ziet het verschil.
De opening van de A74 maken de problemen op de A58/A67 trouwens nog erger, waar dit voor de A2-Zuid niet geldt. Ook kent de A58 een grotere 'verborgen' intensiteit t.o.v. de A2-Zuid; d.w.z. er is veel meer sluipverkeer, dat ook meegeteld moet worden.
Dat verkeer wat straks de A74 gaat gebruiken rijdt nu ook grotendeels over de A58/A67, maar dan bij Venlo via de A67/40 of dwars door Venlo naar de A61. Veel extra verkeer op de A67/A58 gaat dat niet opleveren.
En dat sluipverkeer is er bij de A2 ook. Ik ken een aantal mensen uit Nederweert, die standaard via N266 en A67 naar Eindhoven rijden. De N266 is in de spits dan ook voller dan je zou verwachten, dus die paar die ik ken zijn ongetwijfeld niet de enige.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door GrandmasterE » zo 27 mar 2011, 21:48

jeroent schreef:Het aandeel vrachtverkeer zal minder zijn op de A2, maar vooralsnog staat het verkeer ook op de A58 alleen in de spitsen vast, dus het meerendeel van het verkeer lijkt me dan forenzen. Je kunt je overigens afvragen hoeveel vrachtwagens daardoor (ongepland!) te laat komen en wat dus de economische schade zou zijn. Wat zou de meeste economische schade opleveren: een accountmanager op weg naar het laatste gesprek voor een miljoenendeal die door een file 15 minuten te laat bij zijn klant komt en de deal aan zijn neus voorbij ziet gaan of een vrachtwagen met kalkzandsteenblokken die 15 minuten te laat op de bouwplaats van een particulier aankomt?
Het is natuurlijk moeilijk op te bepalen voor wie het erger zal zijn om stil te staan, en ook een klein beetje arrogant natuurlijk, maar als het je voornamelijk om de forenzen te doen is, dan is dit probleem dus op beide wegen even groot. Dus wat meer vrachtwagens kan het verschil maken in prioriteit.
jeroent schreef:Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat de problemen op de A2 zwaar onderschat worden dan met de belangrijkheid van de weg. En dat onderschatten komt dan weer omdat de statistieken over de A2 niet betrouwbaar zijn vanwege de afwezige filedetectie. Vergelijk op een willekeurige ma-do ochtendspits de ANWB verkeersinformatie met geenfile.nl of tomtom hd traffic en je ziet het verschil.
Ik weet niet of dit de echte oorzaak is. Je hebt vanuit het rijk/rws ook nooit iets gehoort over de problemen op de A58 en A67, maar plotseling wordt er dan wel een proef gestart met het verlagen van de vmax op de A58 vanwege de files. En het is dus onlangs opgenomen in het S&B-programma. Het probleem van de A2 is ook wel bekend, het wordt alleen een beetje onder de tafel gehouden.
jeroent schreef:Dat verkeer wat straks de A74 gaat gebruiken rijdt nu ook grotendeels over de A58/A67, maar dan bij Venlo via de A67/40 of dwars door Venlo naar de A61. Veel extra verkeer op de A67/A58 gaat dat niet opleveren.
En dat sluipverkeer is er bij de A2 ook. Ik ken een aantal mensen uit Nederweert, die standaard via N266 en A67 naar Eindhoven rijden. De N266 is in de spits dan ook voller dan je zou verwachten, dus die paar die ik ken zijn ongetwijfeld niet de enige.
Nou, bekijk de verkeersprognose uit het tracébesluit van de A74 maar eens. Ik ken de toename niet zo uit mijn hoofd, maar ik weet wel dat het (in procenten) twee cijfers voor de komma heeft; dus een toename van meer dan 10%! De A2 zal zeker ook sluipverkeer kennen, maar je moet niet vergeten dat veel van dit sluipverkeer sowieso niet over dit deel van de A2 rijdt. Zo zullen veel mensen de A2 rond Nederweert verlaten omdat zij naar Helmond/Deurne en omstreken moeten rijden. (Edit: Misschien is dit een reden om de ruit de A67 te laten kruisen en door te trekken naar Nederweert? Ooit?) Het sluipverkeer van de A58 blijft parralel aan de snelweg rijden, waardoor je gemakkelijk kunt concluderen dat het waarschijnlijk op de snelweg had willen rijden.
Laatst gewijzigd door GrandmasterE op zo 27 mar 2011, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door keokiracer » zo 27 mar 2011, 21:52

GrandmasterE schreef:Het sluipverkeer van de A58 blijft parralel aan de snelweg rijden, waardoor je gemakkelijk kunt concluderen dat het waarschijnlijk op de snelweg had willen rijden.
Dat is idd zo, vooral op de N282 tussen Tilburg en Breda is vaak een vertraging die oploopt tot 20 min. (over een stuk van 2-3 km)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Naturist » zo 27 mar 2011, 23:29

^^ Beste Keokiracer, volgens mij bedoeld GrandmasterE het verkeer dat vanaf de A58 kiest voor de N2 randweg Eindhoven in plaats van A2 randweg Eindhoven, de N2 heeft ter plaatse 3 stroken, en een Vmax van 80 waardoor het vrachtverkeer standaard die route kiest, daarbij heb je bij afrit Welschap/Acht een lekker chauffeurscafe en tankstation met enkele overheerlijke gerechten, en een gratis drankje als je toch je truck laat reinigen :D
Mijns inziens is ligt het dus niet aan de intensiteit dat truckers de A2 laten liggen.

Ben vanavond vanuit de camping in Someren binnendoor naar de Mac in Nederweert gereden, om van daaruit toch maar weer het hier besproken stuk op verbreding te beoordelen, en ik heb- op Maarheeze na- WERKELIJK NIET ÉÉN kunstwerk gezien dat niet tot 2x3 omgebouwd zou kunnen worden zonder echt te moeten vervangen, en vanaf Maarheeze is het gewoon vluchtstrook erbij( vluchtstrook onder enkele kunstwerken rechts van de pilaren) en knallen!

Als je de routeplanner er trouwens bijpakt, zul je zien dat het vanuit knooppunt de Hogt geen moer uitmaakt voor een truck of hij via de A67/74/61 of via A2/280/52 naar Monchengladbach gaat, zeker als die weg straks de rechte route vanaf A2 op roermond via een nieuwe brug langs het spoor Weert/Roermond volgt. ( meer info in die bewuste draad)

Alleen als de A58 bij Ekkersrijt recht op Helmond afgaat, en onderlangs op de A67 aansluit, zal het vrachtverkeer naar het Ruhrgebied sneller zijn door de zuidelijke randweg te laten voor wat hij is( de kortste weg van Amsterdam naar Maastricht en verder.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door GrandmasterE » ma 28 mar 2011, 17:16

^^ Nee hoor, ik had het niet over de Randweg. Ik schreef over de sluipwegen vanaf knp. Batadorp richting Tilburg en Breda.
Ik denk niet dat men van de n280 een belangrijke route wil maken, waarom zou het anders geen A68 worden/blijven? Ik denk dat men ook wel rekening houdt met de aanleg van de ruit, en de voordelen daarvan.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Naturist » ma 28 mar 2011, 22:44

^^ Dan had ik je verkeerd begrepen, dat sluipverkeer is overigens irritanter en meer overlast gaan geven doordat ze een bepaalde weg daar gedowngraded hebben. Ben nu even kwijt welke, maar ik meen iets tussen Moergestel en Hilvarenbeek.

Wat betreft de A280, kan ik je echt aanraden de volgende draad http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=7155 even rustig door te lezen, en google/maps er naast te houden, ik heb er ook nog gepostt.

En dan de door alle weggebruikers zo gewenste ruit, tja... laten we het hopen :ongeduldig:
en dan te bedenken dat ik eergisteren nog ernstig op zoek was naar een smiley met een witte overgavevlag. :hahaHAHA:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door GrandmasterE » ma 28 mar 2011, 23:43

^^ Ja, typisch toch? Alle andere alternatieve routes worden natuurlijk ook ooit vernield, dan zal het nog drukker worden op de snelweg :(. Ik hoop iig op snelle besluitvorming omtrent het deel van de A58 van Eindhoven naar Breda, daar het stukje onder breda (redelijk) snel naar 2x3 gaat (zo zijn de plannen). Ik vind het knap (en goed) wanneer de A2-zuid ook in de planning wordt opgenomen, maar zoals ik al eerder vertelde: zal dat toch wat langer kunnen duren. De A67 is wel opgenomen in het S&B-programma, maar over de oplossingen en planning is nog veel onduidelijkheid, aangezien het probleem van de A67 het aandeel vrachtverkeer betreft i.p.v. het totale verkeer.
Het topic van de N280 ken ik, het blijft jammer dat het niet geen A68-topic is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] 3e strook van Leenderheide naar Valkenswaard

Bericht door Vinny » di 29 mar 2011, 17:58

Allemaal wel leuk en aardig, maar zowel de A 58 en de A 68 (N 280) vallen nogal buiten de scope van de verbreding van de A 2 tussen knp. Leenderheide en Valkenswaard. Gelieve dus on topic te blijven :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie