[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Rogier » ma 11 jun 2018, 18:36

^^

Mooie foto's.
Hier nog een artikel waarom de omloopwielen vervangen worden en uit onderzoek blijkt uiteindelijk dat de omloopwielen de hoofdoorzaak zijn van verreweg de meeste storingen. Eind augustus moeten alle omloopwielen vernieuwd zijn en hoop men dat het aantal storingen definitief tot een normaal niveau gedaald zijn.

Bron:
https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2018 ... -101261820

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Palance » do 28 jun 2018, 18:37

Palance schreef: wo 03 mei 2017, 20:03 *stof*
satkijker in januari 2015 schreef:
Mark schreef:Leuke foto's. Het schiet nog niet echt erg op bij de Heulweg, boel is inmiddels toch al een flinke tijd dicht geloof ik.
En die gaat volgens mij ook niet meer open.
De tunnel gaat gebruikt worden voor de zgn. blauwe verbinding.
Zie:
http://mar-ine.nl/index.php?option=com_ ... &Itemid=69
Op maandag 8 mei gaat men beginnen in de Heulweg, onder de A15. Dan gaat men het asfalt verwijderen en een waterbak aanleggen. Het werd tijd, het onkruid in die weg staat erg hoog. Erg zonde voor een weg die met veel tamtam is geopend en binnen notime weer is dichtgegooid om dan een paar jaar weg te liggen rotten.
Even deze post omhoog halen.

De Heulweg tussen Barendrecht (Smitshoek) en de Rotterdamse Charloisse Lagedijk (locatie) is nu omgebouwd van een weg naar een waterbak. Volgende maand wordt de kanoverbinding Rotterdam-Rhoon-Barendrecht officieel geopend.

Zo zag het er in 2012 uit:
Afbeelding

En zo zag het er vanmiddag uit vanaf ongeveer dezelfde locatie:
Afbeelding

Wat verder ingezoomd:
Afbeelding

En kijkend naar de andere kant naar de rotonde (die nu dus een arm kwijt is):
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Rens15 » vr 29 jun 2018, 10:28

Mooi opgeknapt daar :top:

Die weg heeft er een flinke tijd verlaten bijgelegen tot die eindelijk dus is omgebouwd als zoals hij nu is.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » wo 20 feb 2019, 13:50

Sinds enige dagen staat er bij de ingang van de Botlektunnel een bord met de tekst “ let op kans op water inde tunnel” (of in die strekking).
Een week of 3 geleden zat er een bobbel / bult in het wegdek, wat de nog dezelfde dag werd verholpen. dit kwam door water onder het asfalt.
Iemand idee wat dit allemaal veroorzaakt of aan de hand is?
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » za 23 feb 2019, 17:57

Ondertussen begrepen Rijkswaterstaat onderzoekende is waar het ongewoon hoge lekwater vandaan zou komen.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door frenkievee » vr 10 mei 2019, 19:08

Even terug naar de Botlekbrug: Sinds 15 april is de langzaamverkeerroute over de Botlekbrug weer opengesteld voor verkeer, na vele maanden afgesloten te zijn geweest. Ook zijn de verkeersregelaars weer terug, zolang men op de brug bezig is.
Ik heb de gelegenheid genomen om foto's te maken van de stand van zaken van die maandag. Aan de oostzijde (Hoogvliet dus) is de route voor (brom-)fietsers klaar, er moet nog een weg aangelegd worden voor langzaam verkeer. Aan de westkant staat de tijdelijke (brom-)fietsbrug er nog. Hieronder een aantal foto's uit het uitgebreide verslag (van 60 foto's) wat op het 3railforum terug is vinden. Uiteraard is een en ander behoorlijk gericht op de aanleg van het spoor en de bovenleiding, maar ik heb ook andere zaken gefotografeerd.
Genoeg getypt: de foto's.

1. Het nieuwe fietspad wat aansluit op de Venkelweg. Deze laatste loopt van de Vondelingenweg (bij de Shell) onder de Botlekbrug door naar de Aveling in Hoogvliet.
Afbeelding

2. Als je dat fietspad oploopt, kun je na een paar 100 meter naar rechts naar boven. Als je die route volgt, kom je bij een T-splitsing uit. Naar rechts wordt dan (blijkbaar) nog een nieuwe route aangelegd.
Afbeelding

3. Onder de aanbruggen komen blijkbaar waterbekkens, want ik heb er een aantal gezien.
Afbeelding

4. De weg komt vanaf de brug en maak dan een (bijna) 180 graden bocht terug. Dit ziet er dan zo uit:
Afbeelding

5. Op de brug zelf blijkt dat de hele aanbrug geheel klaar is en dat de hoofdbaan geasfalteerd is. Alleen de definitieve belijning is blijkbaar nog niet aangebracht, maar het ziet er al met al keurig verzorgd uit.
Afbeelding

6. Daar waar de spoorbrug en de langzaamverkeerbrug bij elkaar komen, ligt het spoor op de spoorbrug netjes in het ballast. Daarnaast liggen losse spoorstaven, die naar ik verwacht op het hefdeel zelf gelegd gaan worden. Het spoor is klaar tot vlak voor het oostelijke hefdeel.
Afbeelding

7. De bovenleiding is aan beide zijden van de brug ook inmiddels aangelegd. Het is een stevige constructie die ervoor gebruikt wordt. Ook is de bovenleiding op het oostelijk hefdeel inmiddels aangelegd.
Afbeelding

8. De Botlekbrug zelf is voorbereid op dubbelspoor. Tot mijn grote verbazing staat de voet van het bovenleidingsportaal exact in het midden van de plek waar het tweede spoor aangelegd kan worden. :?
Afbeelding

9. Helemaal aan het einde van waar je kunt komen als argeloos passant, kun je door de hekken heen de westelijke (Spijkenisse kant) aanbrug bekijken. Deze is nog lang niet klaar: er is nog geen aansluiting met een weg op een dijklichaam en ook is er nog niet geasfalteerd. Wel is links de bovenleiding van het spoor te zien.
Afbeelding

10. Diezelfde bovenleiding eindigt in een fraaie krul bovenleidingsdraad in de constructie waar de bovenleiding opgehangen gaat worden, die op het vaste westelijke deel van de brug staat.
Afbeelding

11. Net bij het begin van het westelijke hefdeel was er tussen de hekken een dermate groot gat, dat ik daar zonder al te veel problemen mijn camera doorheen kon steken. Het lijkt erop alsof ik door het hek gestapt was, maar dat heb ik dus niet gedaan.
Afbeelding

12. En de andere kant op kijkend.
Afbeelding

13. Op de terugwandeling richting de auto: de plek waar de langzaamverkeerroute nog een vervolg gaat krijgen. Aan de andere kant van de brug is daar nog niks van te zien.
Afbeelding

14. En als uitsmijter een in mijn ogen gewoon mooie foto:
Afbeelding
met groet, Frank

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Chris » ma 27 mei 2019, 17:32

Er is nog steeds gedoe met de Botlekbrug voor wat betreft de realisatie van de havenspoorlijn.

Uit de kamerbrief
  • Bij oplevering van de brug in 2015 is uit een onafhankelijke toets gebleken dat de opdrachtnemer onvoldoende kon aantonen dat de brug sterk genoeg was om naast het wegverkeer ook het voorziene spoorverkeer te dragen. De brug bleek echter wel voldoende sterk en veilig te gebruiken voor alleen het wegverkeer aangezien dit een lagere belasting geeft. Het spoor is nog in afbouw, en voordat het in gebruik genomen kan worden dienen eerst de constructieve aanpassingen te zijn uitgevoerd. Deze aanpassingen zijn in 2017 vastgesteld na uitvoerige afstemming tussen de betrokken partijen. Na uitvoering van de aanpassingen aan de brug voldoet deze aan de eisen omtrent sterkte.

    Het beschikbaar houden van de brug tijdens de werkzaamheden heeft impact op de uitvoering. Daarnaast blijken de werkzaamheden veelomvattender te zijn en zijn de werklocaties moeilijk bereikbaar. Hierdoor lopen de werkzaamheden uit. Omwille van de veiligheid van gebruikers en de medewerkers van de aannemer, blijkt het niet verantwoord om de constructieve aanpassingen en de afbouwwerkzaamheden aan het spoor gelijktijdig uit te voeren. Eerder werd nog van een parallelle uitvoering uitgegaan.

    Vanwege de eerder beschreven constructieve aanpassingen aan de brug en het niet gelijktijdig kunnen uitvoeren van deze werkzaamheden met de afbouw van het spoor, hebben de afbouwwerkzaamheden aan het spoor vertraging opgelopen. Dit heeft mogelijk financiële gevolgen voor het project. Mijn inschatting is dat deze niet binnen het huidige projectbudget opgevangen kunnen worden. Zodra er meer inzicht is in de financiële consequenties zal ik u hierover informeren.
Het klinkt toch wel tamelijk bizar dat er een brug is gebouwd die niet geschikt is voor het beoogde doel.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff » ma 27 mei 2019, 19:57

Vergeet niet dat er een prachtige spoortunnel ligt met 2 sporen. Daar gaat voldoende verkeer doorheen.

Verder heet de brug niet voor niets: De brug der zuchten ;)

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » di 18 jun 2019, 16:37

toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door hneel » ma 24 jun 2019, 19:42

https://www.rijnmond.nl/nieuws/183209/T ... Botlekbrug
"We hebben al een goede suggestie voorhanden. We kunnen namelijk de hoofdrijbaan over de Botlekbrug gebruiken. Dat is een 80-kilometerweg."
:wall:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door RikB » di 25 jun 2019, 8:54

Jeff schreef: ma 27 mei 2019, 19:57 Vergeet niet dat er een prachtige spoortunnel ligt met 2 sporen. Daar gaat voldoende verkeer doorheen.

Verder heet de brug niet voor niets: De brug der zuchten ;)
Is de spoorbrug dan capaciteitsuitbreiding ofzo?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Rogier » di 25 jun 2019, 9:31

^^

Nee, maar de tunnels zijn volgens mij ook regelmatig dicht voor onderhoud. Om het treinverkeer mogelijk te houden, heeft men voor de zekerheid een spoorbaan vrijgehouden.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door DjIdee » di 25 jun 2019, 10:37

hneel schreef: ma 24 jun 2019, 19:42 https://www.rijnmond.nl/nieuws/183209/T ... Botlekbrug
"We hebben al een goede suggestie voorhanden. We kunnen namelijk de hoofdrijbaan over de Botlekbrug gebruiken. Dat is een 80-kilometerweg."
:wall:
Even een dieplader is teveel gevraagd? Zeker als je regelmatig heen en weer moet is dat goed te plannen. Hier in de regio rijden de meeste loonwerkers/transportbedrijven met een dieplader voor 40-60ct de km, als je zelf wat massa hebt, kun je het in huis organiseren, maar er zitten daar ondernemingen zat die dat kunnen faciliteren. Scheelt ook in de doorstroming

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » di 25 jun 2019, 10:41

^^ Dat ga je voor de genoemde €120 niet redden. Die €0,60 die jij noemt, is niet voor 1 trekker voor 10 kilometer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 jun 2019, 12:26

Hoeveel tractoren, graafmachines en shovels zouden er gemiddeld per dag naar de andere kant toe moeten?

Dan weten we waarover we praten bij het wegen van argumenten.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Calandbrug zonder kanaal: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door MotelMioveni » ma 15 jul 2019, 11:49

Goh, Ik wist niet dat de Calandbrug ooit in een open weiland is gebouwd...

https://www.rijnmond.nl/nieuws/183993/C ... nder-water#

Bij RTV Rijnmond leggen ze uit dat het kanaal pas later werd gegraven.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff » ma 15 jul 2019, 16:23

frenkievee schreef: vr 10 mei 2019, 19:08 Even terug naar de Botlekbrug: Sinds 15 april is de langzaamverkeerroute over de Botlekbrug weer opengesteld voor verkeer, na vele maanden afgesloten te zijn geweest. Ook zijn de verkeersregelaars weer terug, zolang men op de brug bezig is.
Ik heb de gelegenheid genomen om foto's te maken van de stand van zaken van die maandag. Aan de oostzijde (Hoogvliet dus) is de route voor (brom-)fietsers klaar, er moet nog een weg aangelegd worden voor langzaam verkeer. Aan de westkant staat de tijdelijke (brom-)fietsbrug er nog.


9. Helemaal aan het einde van waar je kunt komen als argeloos passant, kun je door de hekken heen de westelijke (Spijkenisse kant) aanbrug bekijken. Deze is nog lang niet klaar: er is nog geen aansluiting met een weg op een dijklichaam en ook is er nog niet geasfalteerd. Wel is links de bovenleiding van het spoor te zien.
Afbeelding
Vanaf morgen, 16 juli 2019, gaat het fietspad dicht voor 1 week om de aansluiting compleet te maken. De tijdelijke fietsbrug zal dan ook verwijderd worden.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door frenkievee » za 27 jul 2019, 21:06

Vandaag weer eens een bezoekje gebracht aan de Botlekbrug om de vorderingen te bekijken. De vorige serie foto's had ik gemaakt op 15 april, dus we zijn nu zo'n drie maanden en 11 verstoringen (waarvan 2 aanrijding met slagbomen) verder.

1. Inmiddels is een stuk nieuw fietspad onder de brug aangelegd. Deze ligt hoger dan het oude fietspad, zodat er dus minder hoogteverschil is.
Afbeelding

2. Wat hier goed zichtbaar is.
Afbeelding

3. Het oostelijk deel wordt nu geheven, wat mij vertelt dat dat wat de bouw van de bovenleiding betreft nu klaar is, op het westelijk hefdeel is men wel druk, maar niet met de bovenleiding. Ik kon echter niet bepalen wat men nu precies allemaal aan het doen is. Mede ook door de regen.....
Afbeelding

4. De nog steeds aanwezige tijdelijke fietsbrug aan de westkant opgelopen. De aanbrug voor het langzaamverkeer is inmiddels aangesloten en het nodige asfalteer-werk is gedaan, maar het is nog niet geopend voor verkeer. Ook hier wordt zo te zien een soort haarspeldbocht gebruikt om het verkeer terug te leiden. Vlak voor het einde ligt een fietspad wat naar het huidige fietspad leidt. Dit is echter daar nog afgesloten met hekken.
Afbeelding

5. Deze foto is gemaakt door de hekken heen op de plek waar de tijdelijke fietsbrug op de brug aansluit. Het asfalteerwerk is op de brug zo te zien wel af, maar er moet nog wel wat gebeuren denk ik.
Afbeelding

Dit zijn een aantal foto's uit de serie die in mijn draadje op het 3railforum is geplaatst.
met groet, Frank

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door frenkievee » di 27 aug 2019, 9:01

In de nacht van woensdag 21 op donderdag 22 augustus is de westelijke langzaam verkeerbrug bij de Botlekbrug aangesloten en in gebruik genomen. Hierbij is de tijdelijke (brom-)fiets/voetgangersbrug uiteraard overbodig en deze wordt dan ook gedemonteerd. Hieronder een paar foto's van de serie die ik zondag j.l. gemaakt heb. De hele serie is (zoals gebruikelijk) te zien op het 3railforum.

1. De route via de tijdelijke fietsbrug is niet meer toegankelijk en men is ook begonnen met de ontmanteling van een en ander.
Afbeelding

2. Een nieuw fietspad verbindt het fietspad parallel aan de Oude Maasweg met de nieuw aangelegde weg.
Afbeelding

3. De nieuwe weg omhoog. Aan het einde gaat deze in een haarspeldbocht richting de Botlekbrug.
Afbeelding

4. En als je daar doorheen loopt of fietst heb je een prima uitzicht op de brug.
Afbeelding

5. Niet alles is nog klaar, zoals hier de overgang tussen de brug en de hekken van ProRail.
Afbeelding

6. De ontmanteling van de tijdelijke fietsbrug in volle gang. Alle onderdelen worden netjes bij elkaar gelegd voor hergebruik.
Afbeelding

7. Staand op het punt waar de tijdelijke brug aansloot op de Botlekbrug. Inmiddels is hier alles voorzien van de juiste hekken en dergelijke. Het is wel een beste afstand.
Afbeelding

8. Richting het spoor gelopen, maar wel op dezelfde hoogte als de foto hierboven en kijkend in de richting van de nieuw geopende weg.
Afbeelding

9. Als laatste nog een blik op de nieuw aangelegde weg met het fietspad naar de Oude Maasweg toe. Zoals te zien is, loopt de nieuwe weg dood en zal nog wel een aansluiting krijgen richting de weg die onder de brug doorloopt .
Afbeelding
met groet, Frank

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Basjuh1981 » di 27 aug 2019, 10:54

^^ Mooie foto's, alleen mis ik die met de "onbekende" afdrukken in het zand :lol:

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door frenkievee » di 27 aug 2019, 11:20

Je bent er maar één muisklik van af..... :dyn_hyp:
met groet, Frank

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Coen Tunnel » di 27 aug 2019, 21:59

frenkievee schreef: di 27 aug 2019, 9:012. Een nieuw fietspad verbindt het fietspad parallel aan de Oude Maasweg met de nieuw aangelegde weg.
Afbeelding
Gewoon doodleuk een nieuw tegelpad aanleggen anno 2019. Was asfalt of beton te duur? :s

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 aug 2019, 22:19

^^ Zou dit "tijdelijk" kunnen zijn?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door mavas » wo 28 aug 2019, 10:01

Als je foto 9 ziet, lijkt dat fietspad inderdaad tijdelijk te zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door frenkievee » zo 08 sep 2019, 16:32

Vandaag tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid voor een rondleiding op en in de Botlekbrug. Om de laatste vraag te beantwoorden ( ^^ ): waarschijnlijk is dat fietspad inderdaad tijdelijk, want de weg vanaf de brug wordt doorgetrokken en gaat dan met een boog naar de Oude Maasweg toe. Zodra dat gebeurd is, volgt er meer.

Op het 3railforum heb ik een uitgebreid verslag geplaatst van het bezoek van vandaag, maar hieronder een paar foto's als voorproefje.

1. Op de parkeerplaats van het A-lanes A15 consortium was één van de oude omloopwielen geplaatst, zodat je van dichtbij kunt zien dat 3,7 meter doorsnede best groot is.
Afbeelding

2. Het informatiepaneel wat ernaast stond:
Afbeelding

3. De omloopkabels, die hier verbonden zijn aan het brugdek en over de omloopwielen verbonden zijn aan het contragewicht. Het brugdek weegt 5000 ton en ieder contragewicht 2500 ton. Uiteraard zijn er twee contragewichten voor elk brugdek. De kabels hebben een doorsnede van negen cm.
Afbeelding

4. In de middenpijler van de brug zijn de trekkabels te zien. Deze hebben een doorsnede van vijf cm. Deze trekkabels zijn gemonteerd onder het brugdek en het contragewicht. Zoals de naam doet vermoeden: aan deze kabels wordt getrokken om het contragewicht naar beneden te krijgen als de brug open moet. Het brugdek volgt dan vanzelf. Als de brug weer dicht gaat, dan wordt getrokken aan de trekkabels van het brugdek, waarbij dus de contragewichten volgen.
Afbeelding

5. De spoelen waar deze kabels om worden gerold.
Afbeelding

6. Eén van de in totaal acht grendels die de brugdekken op hun plek houden. Deze massief stalen blokken steken zo'n 50 cm in het brugdek en houden deze door druk op hun plaats.
Afbeelding

7. Eén van de motoren die de spoelen aandrijven. Deze motoren geven bij een hoog toerental een laag vermogen, dus is er een tandwielkast (soort versnellingsbak denk ik dan maar) nodig om dit om te zetten in laag toerental met hoog vermogen. De tandwielkast is de metalen kast rechts naast de motor.
Afbeelding

8. De stand van de grendel tijdens een brugopening. We hadden het geluk dat er een zeilbootje wilde passeren.
Afbeelding

9. Een informatiepaneel met wat informatie over de oude en nieuwe Botlekbrug.
Afbeelding
met groet, Frank

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » zo 08 sep 2019, 20:46

Ik ben heel blij met je foto sessie, top, ik was niet in de mogelijkheid zelf te gaan.
Hele toffe foto’s en uitleg.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Palance » ma 23 mar 2020, 14:13

Het Vaanplein vanmiddag, gezien vanuit Barendrecht.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark » za 28 mar 2020, 23:08

Foto van de Botlekbrug, vorige week genomen. Werkzaamheden aan de spoorverbinding duren voort, de problemen aan de brug zelf lijken eindelijk onder controle. Storingen komen niet zo vaak meer voor. Ook loopt er een proef waarbij via DRIP's gecommuniceerd wordt of de brug open gaat of niet en dat lijkt verrassend goed te werken.

Afbeelding
Botlekbrug - Rotterdam by Mark van der Meer, on Flickr

AfbeeldingBotlekbrug (panorama) - Rotterdam by Mark van der Meer, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door harry » za 28 mar 2020, 23:20

^^ Dat viel me vorige week ook op. "Brug dreigt open te gaan" of zoiets. Daardoor heb ik de tunnel genomen en heb ik niet hoeven wachten. Handig!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door boe! » zo 29 mar 2020, 8:40

Mark schreef: za 28 mar 2020, 23:08Ook loopt er een proef waarbij via DRIP's gecommuniceerd wordt of de brug open gaat of niet en dat lijkt verrassend goed te werken.
Meer daarover in deze video van Rijkswaterstaat. De proef loopt nog t/m juni.
Link

Plaats reactie