[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Newton
polderweggetje

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Newton » ma 27 aug 2012, 20:34

hneel schreef:
Klopt dit wel?

Als ik hier kijk bij TB50 zie ik dat parallel en hoofdbaan ter hoogte van Barendrecht tegen elkaar aanliggen, net als nu eigenlijk. Dus volgens mij verandert er niks.
Maar zonder verbinding er tussen. Op dit moment is er een weefvak van de aansluiting die van de A29 komt tot aan de splitsing hoofd-/parallelbaan A15. Die komt te vervallen.

Dennis94
polderweggetje

Bericht door Dennis94 » ma 27 aug 2012, 20:37

Kan men niet de Busafrit A16-prb-N -> Rotterdamseweg ombouwen tot normale afrit vanuit het noorden.. dan kan het verkeer ri. Ridderkerk via deze afrit worden gestuurd, is qua afstand nog korter ook. Dan word de klaverlus A16N -> Ridderkerk overbodig.

Newton
polderweggetje

Bericht door Newton » ma 27 aug 2012, 21:07

^^ Nee! Dan want dan ben ik langer onderweg naar de Kievitsweg! ;) Interessant idee overigens, deze zou dan wel moeten aansluiten op de parallelweg A16 en niet op de hoofdrijbaan, anders wordt het wel een hele strakke uitvoegbeweging. Maakt de parallelstructuur wel meteen "completer".

Ik vraag me zo-ie-zo al langer af waarom ze het verkeer vanaf de parallelweg A16 richting A15 over de hoofdrijbaan leiden en niet via de parallelweg. Dit scheelt linkse uitvoegers en turbulentie op de hoofdrijbaan. Het stuk parallelweg in knooppunt Ridderkerk Noord kan dat makkelijk aan, daar rijdt geen kip...

Madhollander
dorpsstraat

Bericht door Madhollander » di 28 aug 2012, 12:27

^^ langer ? Ik denk dat het totaal verwaarloosbaar is. Kwa kilometers zal het sowieso korter zijn ik heb alleen geen idee van de drukte op Groeninx van Zoelenlaan - Rotterdamseweg.

Ben het wel met je eens dat de afrit zo aangepast moet worden dat hij alleen vanaf de parallel weg te nemen is om kamikaze bewegingen van mensen die vanaf de hoofdrijbaan de afrit willen nemen te voorkomen. Dan moeten we hem drastisch inkorten tot na het weefvak (niet wenselijk) of helemaal doortrekken tot aan de oprit vanaf Feijenoord (24) en helemaal scheiden van de doorgaande A16.

Bestaande lus afrit Ridderkerk vervalt dan compleet en het idiote weefvak is verleden tijd... Ik vind t een prima idee :yes: :top:

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » di 28 aug 2012, 15:40

Maar waarom zouden ze uberhaupt iets aan dat stuk tussen Vaanplein en Ridderster veranderen als dat buiten het gebied valt?
Erg jammer. Wat voor de een een vooruitgang betekent is voor de ander een hele achteruitgang. Mijn vrouw rijdt altijd A29-A15-A16. Die wordt hier zwaar door gedupeerd.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 28 aug 2012, 17:12

Het nieuwe stukje zuidbaan bij Barendrecht is vandaag ook belijnd, zo zag ik daarnet. Zo te zien komt de nieuwe afrit naar het Vaanplein nog ten westen van het Vrijenburgviaduct, 2 rijstroken, ietsjes verderop worden dat er 3. Geen foto's kunnen maken, helaas.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mb90
verkeersader
Contacteer:

Bericht door mb90 » di 28 aug 2012, 20:54

Ook staan er vanaf Hoogvliet een aantal tekstkarren om de automobilisten erop te wijzen dat de situatie per zondag wijzigt. Een aantal nieuwe borden zijn er ook al te zien. Zo komt er een doorgetrokken streep tussen de oprit vanaf Heijplaat / Pernis (afrit 18) tot na de uitvoeger voor VZP Portland tussen de middelste en de rechter rijstrook. Je kan dan dus niet meer (zoals al een beetje omslachtig in het bericht van Rijkswaterstaat stond) niet meer vanaf de opritten van afrit 18 en 19 naar VZP Portland gaan. Ben benieuwd of dat goedgaat maandag met de vrachtwagens die wellicht toch de oversteek willen maken.

Komend vanaf de A29 vanuit de Hoeksche Waard naar de A15 richting Europoort gaat de invoeger ook veranderen. Dit nieuwe stukje weg ligt al klaar om aangesloten te worden. Dit wordt na de lange bocht op het Vaanplein een aparte slinger rechts naar boven het nieuwe talud op richting de invoeger vanaf de Vaanweg. Gelukkig is dit maar tijdelijk. Ook ligt er een rijstrookje daarheen wat vanaf de A15 vanuit Ridderkerk komt, maar of daar dit weekend al wat mee gaat gebeuren weet ik niet.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 29 aug 2012, 8:01

Daarnaast stonden de matrixborden vanmorgen al te werken (flash-50) op het nog te openen stuk. Blijkbaar is men goed aan het testen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 29 aug 2012, 19:38

Een poging om een foto te maken vanuit de tram, kijkend naar Vaanplein. Als je goed kijkt zie je de signaalgevers nog branden (die stonden vanmiddag nog steeds de flashen)

Afbeelding

Afbeelding

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » do 30 aug 2012, 19:11

Botlekbrug vorige week vrijdag 24-8-12 van westzijde genomen
Afbeelding
Nieuwe brugpeiler Oostzijde
Afbeelding

Nieuwe viaduct bij Hoogvliet
Afbeelding
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

mb90
verkeersader
Contacteer:

Bericht door mb90 » vr 31 aug 2012, 19:57

De grote verhuizing die dit weekend plaats zou vinden tussen de afrit Charlois en het Vaanplein laat helaas nog even op zich wachten. De veel kleinere wisseling bij het Vaanplein gaat wel door. Hier de info:
Rijnmond.nl schreef: Parallelbaan bij A15 nog niet klaar
31-08-2012 | 12:45

De ingebruikname van de nieuwe parallelbaan op de A15 bij Rotterdam is uitgesteld. De technische verkeerssystemen werken nog niet zoals het moet en daardoor is de veiligheid van de weggebruikers 'niet voldoende gewaarborgd'.

Bijna alle afsluitingen die voor dit weekeinde waren gepland, gaan dan ook niet door. Alleen de verbinding tussen de A29 en de A15 richting Europoort is van zaterdag op zondag tussen 21 en 6 uur afgesloten. Dat meldt wegbeheerder Rijkswaterstaat.
SPOILER: TOON

De parallelbaan ter hoogte van benzinestation Portland is een tijdelijke maatregel van het Groene Kruisplein naar het Vaanplein. De maatregel is nodig in verband met de verbreding van de A15 de komende jaren.
en:
Website A-Lanes schreef: Ingebruikname nieuwe parallelbaan A15 uitgesteld

De geplande ingebruikname van de nieuwe parallelbaan van de A15 tussen toe- en afrit 19 (Charlois/Rhoon) en het knooppunt Vaanplein op zondagmorgen 2 september 2012 is uitgesteld. De technische verkeerssystemen functioneren nog niet naar behoren, waardoor de veiligheid van de weggebruikers en de doorstroming onvoldoende is gewaarborgd. Een nieuwe datum wordt spoedig bekendgemaakt.
Na een verkeerswissel in het weekend van 1 en 2 september 2012 zou het verkeer ter hoogte van tankstation Portland via de parallelrijbaan gaan rijden die dan in gebruik zou zijn als tijdelijke hoofdrijbaan. De maatregel is onderdeel van het project verbreding A15 Maasvlakte – Vaanplein.

Nachtafsluitingen
De in het weekend geplande nachtelijke afsluitingen van de toeritten 18 en 19, die nodig waren om de aansluiting van de bestaande rijbaan op de parallelrijbaan te maken, gaan eveneens niet door.
De afsluiting van de verbindingsboog op het Vaanplein van de A29 vanuit Barendrecht naar de A15 richting Europoort in de nacht van zaterdag 1 op zondag 2 september tussen 21.00 uur en 6.00 uur gaat wel door.

Toelichting
De afgelopen weken hebben A-Lanes A15 en Rijkswaterstaat hard gewerkt om de verkeerswissel te laten plaatsvinden. In belang van de verkeersveiligheid is er toch voor gekozen om de wissel uit te stellen. Uiteindelijk is gebleken dat het voldoende functioneren van de verkeersregelsystemen niet kan worden gegarandeerd. Haperingen in de systemen kunnen leiden tot onduidelijke of onveilige situaties voor de weggebruikers en de doorstroming belemmeren.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 02 sep 2012, 14:36

Foto-update van vanmiddag

Vrijenburgweg, kijkend richting Vaanplein (oosten)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere kant op, kijkend richting Europoort (westen)
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf het tramviaduct, kijkend richting Vaanplein
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer richting Europoort:
Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 sep 2012, 14:40

Tjonge dat gaat hard daar. :top:

mb90
verkeersader
Contacteer:

Bericht door mb90 » zo 02 sep 2012, 21:35

Mooi dat er nu ook een verwijzing naar Antwerpen te vinden is op de ring van Rotterdam. Na het Vaanplein hangt er op de A29 hiervoor voorlopig een bord met de tekst:
Antwerpen
Bergen op Zoom
Volg route A29 Roosendaal
Dat zal denk ik bij de opening van de A4 wel weer verdwijnen met dan overal op de A29 deze bestemmingen erbij.

PeteZ
woonerf

Bericht door PeteZ » ma 03 sep 2012, 9:20

Om precies te zijn staat er niet "Antwerpen" maar "Antwerpen Havens" op de borden, vooral bedoeld om het vrachtverkeer vanaf de Maasvlakte lijkt me.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » ma 03 sep 2012, 10:20

Lijkt me logisch. Naar Antwerpen-Stad blijft de route via de A16 de kortste en snelste.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 03 sep 2012, 10:34

PeteZ schreef:Om precies te zijn staat er niet "Antwerpen" maar "Antwerpen Havens" op de borden, vooral bedoeld om het vrachtverkeer vanaf de Maasvlakte lijkt me.
Op het bedoelde volgbord staat gewoon wel "Antwerpen".

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 03 sep 2012, 11:18

hneel schreef:Lijkt me logisch. Naar Antwerpen-Stad blijft de route via de A16 de kortste en snelste.
Volgens mij is dat onjuist. Beide routes naar Antwerpen komen weer bij elkaar op Knooppunt Antwerpen-Noord. Vanaf daar is het naar het Vaanplein 84 kilometer via de huidige A4/A29 en 86 kilometer via Breda. Ik vermoed dat het verschil enigszins zal nivelleren wanneer de A4 compleet is; dit als gevolg van de slinger om Steenbergen. Maar ik denk niet dat de route via Breda daarmee korter zal worden. En al helemaal niet sneller, want in de route via Breda zul je tot Dordrecht-Zuid een maximumsnelheid van 100 km/h hebben en daarna nog tot Zonzeel 120 km/h. Op de A4/A29 kun je na de Heinenoordtunnel al naar 130.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 03 sep 2012, 18:34

^^En door het vrachtverkeer over de A29 te sturen, wordt de A16 weer een beetje ontlast.
Road to Alpe d'huzes: Doneer op https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundr ... pedhubress om mij te ondersteunen de berg op te lopen en alle patiëntjes te helpen.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 03 sep 2012, 19:11

Ik vind het wel heel inconsequent. Op het ene bord staat Antwerpen, Bergen op Zoom volg Roosendaal en op het andere bord staat Antwerpen-Havens, Bergen op Zoom terwijl Roosendaal dan niet meer op het bord staat... :roll:

Mij maakt het op zich niet zoveel uit, als men maar consequent is. Dus bijvoorbeeld: Antwerpen, Bergen op Zoom, Zierikzee op het portaalbord en een richtingbord voor Roosendaal (dus: Roosendaal volg Bergen op Zoom A 29).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » ma 03 sep 2012, 19:48

Vinny schreef:terwijl Roosendaal dan niet meer op het bord staat...
De borden staan andersom dan je denkt (denk ik). Eerst komt het Ant-Hav/Boz-bord, daarna het Ant/Boz-volg-Roos-bord.
http://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: http://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 03 sep 2012, 20:34

Aha. Mysterie opgelost. Ik snapte er al weinig van... 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » di 04 sep 2012, 20:47

Nieuwe situatie bij KP Vaanplein. De bocht van A29 naar A15 (westwaarts) is nu samen gevoegd met de oprit vanuit Rotterdam naar de A15. Vanaf die laatste oprit komt trouwens zo goed als geen verkeer, dus dat levert geen weef-problemen op. Alleen als je zoals nu (en eigenlijk altijd) achter een vrachtwagen zit duurt het langer voordat je bij de echte snelweg bent. Vooralsnog is het dus een kleine achteruitgang. Als de paralelweg klaar is zal het vermoedelijk wel een verbetering worden.

Filmpje op 4x snelheid:
Link

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 04 sep 2012, 21:21

Mooi, vanuit deze richting had ik het zelf nog niet gezien.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 sep 2012, 9:57

Ik reed daar (de nieuwe A29->A15 westwaarts) gisteren ook overheen, mooie slingerbaan inderdaad. Wat ik alleen raar vond was dat er opeens de strook aan de linkerkant bij komt en dan de weg omhoog loopt zodat je niet kan zien wat je moet doen. Blijkbaar moet je invoegen naar links, maar daar kwam ik met de mede weggebruikers om me heen uiteindelijk achter en iedereen schoot toen naar links. Ik vroeg me achteraf af of dit eigenlijk te verwachten was (zonder verdere signalering), het kwam op mij in ieder geval niet geheel logisch/intuïtief over.

AJW
zandpaadje

Bericht door AJW » wo 05 sep 2012, 19:37

Die strook aan de linkerkant is voor het toekomstig verkeer dat vanuit de A15 de parallelbanen op wil.

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » wo 05 sep 2012, 21:02

Lekkere Kwal schreef:Blijkbaar moet je invoegen naar links, maar daar kwam ik met de mede weggebruikers om me heen uiteindelijk achter
Dat had ik vanmiddag ook.
Lekkere Kwal schreef:Ik vroeg me achteraf af of dit eigenlijk te verwachten was (zonder verdere signalering)
Je zou het kunnen afleiden uit de blokmarkering. Meestal (*) is die er niet als je niet hoeft in de voegen.
Maar een paar extra pijlen had hier geen kwaad gekund.

(*) Helaas zijn er uitzonderingen...
http://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: http://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » za 08 sep 2012, 16:55

Een paar foto's van vanmiddag van deze 'slinger'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De in aanbouw zijnde tunnel onder de A15, de Verlengde Zuiderparkweg, heeft een naam: De Waterkering. Foto gemaakt vanuit Rhoon
Afbeelding

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 08 sep 2012, 21:59

Ja op zich is het een gewone invoeger dus geen pijlen te verwachten, maar het gaat zo snel en chaotisch dat een paar pijltjes (ook op de invoeger erna) geen overbodige luxe zijn.

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » zo 09 sep 2012, 21:40

Palance schreef:De in aanbouw zijnde tunnel onder de A15, de Verlengde Zuiderparkweg, heeft een naam: De Waterkering.
Weet je zeker dat het woord niet de functie aanduidt? (Ik zie ook geen "De" ervoor staan.)
--Harry.

Plaats reactie