[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door simon » do 13 mar 2008, 15:08

Ik heb er zelfs eens één voor me gehad die met 50 km/u invoegde op een vrijwel lege snelweg. Ik zag geen andere keus dan de beste man over de invoegstrook in te halen en voor hem in te voegen.

Ik snap dat ook nooit zo, dat direct in willen voegen. Ik heb wel eens zo'n idioot gehad die vlak voor me met 80 km/u in wilde voegen (ik reed 120, op een auto links naast me was er geen ander verkeer te bekennen). Knipper ging naar links, auto bewoog vrijwel gelijktijdig ook naar links... schrikken, remmen, rubberlucht, rookgordijn achter de auto. Knippertje van auto uit en weer naar rechts gedoken. Gelukkig was het wegdek droog, bij nat wegdek had het wel eens heel anders af kunnen lopen. Het erge van dit verhaal is nog wel dat het een lesauto is. Je mag toch verwachten dat een instructeur bij zo'n manoeuvre beter oplet.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door hneel » do 22 mei 2008, 21:18

Weet iemand wat ze aan de zuidkant van de A15 tussen Rhoon/Charlois en Vaanplein aan het doen zijn? Er wordt daar druk gewerkt. Heeft het iets met de A15 te maken of is het iets lokaals?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Medianieuws

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Medianieuws » vr 23 mei 2008, 20:10

Cobouw (21-5-2005) schreef:DHV met Rijkswaterstaat in A15
Ingenieursbureau gaat adviseren over voorbereiding en aanbesteding

Rotterdam - Ingenieursbureau DHV uit Amersfoort heeft de opdracht binnengehaald om Rijkswaterstaat te adviseren over de voorbereiding en aanbesteding van de verbreding van de A15 bij Rotterdam. Het wegvak tussen Maasvlakte en Vaanplein wordt komende jaren voor 2 miljard euro opgeknapt. "De contractvorm is hoogst bijzonder", zegt Marco Mijnders van DHV. "De aannemer is verantwoordelijk tot het project tot de laatste steen is afgerond". De verbreding van de A15 is op dit moment een van de grootste contracten die Rijkswaterstaat in voorbereiding heeft. De verbeteringswerken beslaan een afstand van 40 kilometer. Waar de weg bestaat uit twee maal twee stroken wordt opgeschaald naar twee keer drie stroken. Elders verandert twee keer drie in twee maal vijf rijstroken. In het project zijn opgenomen de aanpassing van de knooppunten Benelux en Vaanplein. Ook de aanleg van de tweede Botlektunnel behoort tot de verbeteringswerken. De verbreding van de A15 wordt uitgezet in een dbfm-contract (design, build, finance, maintain). De winnaar van de aanbesteding wordt 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer van de weg. Mijnders: "Doordat de aannemer tijdens en na de bouw twintig jaar verantwoordelijk is voor het onderhoud, verwachten wij een zo gering mogelijke verkeershinder. We zullen er extra op toezien dat oplossingen voor verbeterde doorstroming van het verkeer worden gewaardeeerd in de aanbesteding".
DHV is door Rijkswaterstaat gevraagd de voorbereidingen te coördineren vanwege de specifieke kennis die het bureau heeft opgedaan bij het project Tweede Coentunnel. Het ingenieursbureau levert ondersteuning op terreinen als juridische zaken, management en inkoop. Ook de advisering ten aanzien van de contractbeheersing en de financiën behoren tot het werkterrein. Dit jaar leveren de activiteiten voor de A15 ingenieursbureau DHV 2 miljoen euro op.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door boe! » vr 23 mei 2008, 20:14

Van 2x3 naar 2x5. Dat hebben we eerder gezien. :)

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Wally » za 24 mei 2008, 10:17

Cobouw (21-5-2005) schreef:Ook de aanleg van de tweede Botlektunnel behoort tot de verbeteringswerken.
Die 2e tunnel gaat toch niet door, er is toch voor een brug gekozen?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Via » za 24 mei 2008, 11:56

De plannen klinken goed! Betekent dit ook dat de N15 dan verbreed wordt en wordt geupgrade tot een A15?

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Wally » zo 25 mei 2008, 17:32

De N15 zal volgens mij alleen tussen Thomassentunnel en overgang naar A15 echt verbreed naar 2x3 worden (al dan niet met plusstroken), oftwel een kort stukje. De rest blijft volgens mij 2x2 waarbij een omnummering naar A15 er wel inzit denk ik.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door PW100 » zo 25 mei 2008, 18:22

Wally schreef:
Cobouw (21-5-2005) schreef:Ook de aanleg van de tweede Botlektunnel behoort tot de verbeteringswerken.
Die 2e tunnel gaat toch niet door, er is toch voor een brug gekozen?
Dat viel mij ook direct op. Ik neem aan dat het om een "journalistieke onvolkomenheid" gaat . . .
Ik sta overigens ook te kijken naar de verwachte aanneemsom :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Mark » zo 25 mei 2008, 23:14

Tussen Rozenburg en afrit 16 komen van wat ik heb gelezen in een informatieblad plusstroken (A15 ligt daar verhoogd). Er komt geen Tweede Botlektunnel, maar een nieuwe Botlekbrug.

Overigens valt er dan maar een heel klein stukje N15 weg. Het gedeelte na de Thomassentunnel is zoals bekend enkel autosnelwegbordjes plaatsen en de stickermachine aan het werk zetten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Kaaiman » do 29 mei 2008, 8:53

Stond er ook iets over de nummeropwaardering in dat krantje, Mark?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Mark » za 31 mei 2008, 11:27

Ik heb dat foldertje even boven water gehaald en het vermeldt niks over nummerverandering. Er staat zelfs dit:
RWS schreef: Stenen Baakplein - aansluiting N57
Dit deel van de A15 is omgebouwd naar een stadsautosnelweg van 2x2 rijsyroken met een maximumsnelheid van 100 km per uur.
Om specifieker te zijn tussen de N57 en afrit 16 Spijkenisse (het Hartelkruis), het gedeelte tussen de Trentweg (afrit 14 Rozenburg) en Welplaatweg (afrit 15 Havens zoveel) krijgt 2 x 3 als plusstrook. Tussen afrit 15 en afrit 16 (klein stukje) 2 x 3 met een weefstrook aan beide zijden. Vanaf het Hartelkruis komen paralellbanen. Hoofdrijbaan blijft 2 x 3, parallelbanen krijgen ieder 2 rijstroken.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door PW100 » zo 01 jun 2008, 16:44

Wally schreef:
Cobouw (21-5-2005) schreef:Ook de aanleg van de tweede Botlektunnel behoort tot de verbeteringswerken.
Die 2e tunnel gaat toch niet door, er is toch voor een brug gekozen?

Infrasite heeft het wel goed begrepen . . . :
http://www.infrasite.nl schreef: Voorbereiding verbreding A15 Rotterdam van start

20-05-2008 DHV adviseert Rijkswaterstaat bij aanbesteding megaproject

Rijkswaterstaat heeft advies- en ingenieursbureau DHV gevraagd te adviseren bij de voorbereiding en aanbesteding van de verbreding van de A15 bij Rotterdam. Het gaat om het 40 km lange traject tussen de Maasvlakte en het Vaanplein, afgekort het MaVa-tracé. Dit is één van de grootste projecten die momenteel binnen Rijkswaterstaat in voorbereiding zijn met een totale investeringswaarde van 2 miljard euro. DHV verwacht dit jaar ca. 2 miljoen euro aan omzet op dit project.

De verbreding van de A15 draagt bij aan het verbeteren van de bereikbaarheid en de veiligheid, ook bij toenemende verkeersdrukte door de aanleg van de Tweede Maasvlakte en grote woningbouwlocaties. Marco Mijnders, senior adviseur bij DHV: “De contractvorming is uniek in dit project, omdat de aannemer verantwoordelijk is totdat het tot de laatste steen is afgerond. Het project wordt aanbesteed als DBFM-contract (Design, Build, Finance, Maintain). In zo’n contract bouwt de aannemer niet alleen, maar is hij ook verantwoordelijk voor de financiering en uitvoering. Na een zogeheten concurrentiegerichte dialoog wordt het project uiteindelijk aanbesteed”. DHV is gevraagd op basis van de specifieke kennis die het bureau heeft opgedaan bij het project van de 2e Coentunnel.

Mijnders: “Doordat de aannemer tijdens en na de bouw 20 jaar verantwoordelijk is voor het onderhoud van de wegen, verwachten wij dat de verkeershinder zo veel mogelijk wordt beperkt. Hierdoor wordt op een zo duurzaam mogelijke manier aan de verbreding gewerkt. We zullen er extra op toezien dat oplossingen voor verbeterde doorstroming van het verkeer worden gewaardeerd in de aanbesteding”.

Tweede Botlekbrug
Het MaVa-tracé is circa 40 kilometer lang. Hierin wordt de N15 omgebouwd tot autosnelweg, de A15 uitgebreid van 2x2 naar 2x3 en van 2x3 naar 2x5 rijstroken. Ook de ombouw van de knooppunten Benelux en Vaanplein en de bouw van een tweede Botlekbrug zijn onderdeel van het project. Dit in combinatie met de realisatie van doelgroepstroken, dynamisch verkeersmanagement systemen en inpassingmaatregelen.

DHV levert ondersteuning op het gebied van bestuurlijk juridische zaken, project- en risicomanagement, omgevingsmanagement, inkoop en contractvoorbereiding, techniek, advisering contractbeheersing en financiële advisering.

kopro
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 19:24
Locatie: aan de A16, nabij het prachtige knooppunt princeville

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door kopro » wo 11 jun 2008, 19:31

Weet iemand wat ze aan de zuidkant van de A15 tussen Rhoon/Charlois en Vaanplein aan het doen zijn? Er wordt daar druk gewerkt. Heeft het iets met de A15 te maken of is het iets lokaals?
ja, hneel, dat vraag ik me ook af, en ik kan me 2 dingen eigenlijk niet voorstellen;

1. dat het niets met de A15 te maken heeft (volgens mij zijn ze namelijk grondwerken aan het doen op de plaats waar de parallelstroken moeten komen, en een aansluiting Carnisselande misschien?).
2. Dat niemand van de actieve forumgebruikers hiervan op de hoogte is (Palance?).

Ik wacht dus ook in spanning af...
Ik ben meer een lezer dan een schrijver....

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Palance » do 12 jun 2008, 6:48

Een extra aansluiting komt er zeker niet (ik hoop het althans niet). Ik vermoed dat e.e.a. te maken heeft met de aanstaande verbreding (zo zijn er een hoop bomen verdwenen bij de oprit Charlois) in combinatie met de nieuwe tunnel tussen de Zuiderparkweg en Portland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door praatpaal » di 17 jun 2008, 3:17

Knooppunt Benelux wordt aangepast? Wat gaat daar eigenlijk gebeuren dan, behalve de verbreding?
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » za 05 jul 2008, 11:49

Er wordt momenteel een geluidswal voor de wijk Portland aangelegd, dit zou al eerder gebeuren, daar het nog niet zeker was hoe de verbreding van A15 zou gaan lopen en zo enkele miljoenen voor bouwen, slopen /aanpassen, herbouwen besparen, hulde! Tevens wordt er inderdaad een onderdoorgang aangelegd voor een verbinding Zuiderparkweg (Rotterdam) en Portland (Rhoon) wijk. Deze onderdoorgang zou aantal jaar geleden al beoogd zijn, maar door de synergie met verbreding A15 zou er enkele miljoenen bespaard worden, hulde nog een keer.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Wouter N14 » wo 09 jul 2008, 13:11

Ik weet niet precies waar dit thuis hoort, volgens mij hadden we al ergens een draadje over dit soort initiatieven in Rijnmond. Maar hier past het in elk geval.
[url=http://www.ad.nl/rotterdam/economie/2431685/ECT_vrije_busbaan_op_A15_voor_vervoer_personeel.html]www.ad.nl[/url] op 9 juli 2008 schreef: ECT: vrije busbaan op A15 voor vervoer personeel

Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Hoe komen we af van de files in de Rotterdamse regio? Overheid en ondernemers moeten daarbij beslist samenwerken, vindt de Rotterdamse vervoerswethouder Baljeu. Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT wil tijdens de grote aanpak van rijksweg 15 tussen het Vaanplein en de Maasvlakte een vrije busbaan, waarover het personeel vervoerd zou kunnen worden. Het havenbedrijf, met 2200 werknemers een van de voornaamste werkgevers in het Rijnmondgebied, hoopt daarbij een stevige bijdrage aan de fileproblemen te kunnen leveren. ECT laat busbedrijf Vipre drie keer per dag met acht verschillende lijnen rijden, waarmee de werknemers van en naar de Delta-terminal op de Maasvlakte gaan. Bijna de helft van het bestand bij het containerbedrijf maakt gebruik van deze dienst. ,,Na Corus zijn wij de grootste gebruiker van collectief busvervoer. Samen met Deltalinqs werken we hard aan de files in de regio, legt ECT-zegsman Piet de Lange uit. De vertegenwoordiger van het havenbedrijf zette gisteren tijdens een bijeenkomst van de Kamer van Koophandel en VNO NCW in Rotterdam een handtekening onder een intentieverklaring, die moet leiden tot een convenant dat het aantal autokilometers in de spitsuren met vijf procent laat dalen. Het voorbeeld van ECT werd gevolgd door ING en talloze andere ondernemers. De Rotterdamse verkeerswethouder Jeannette Baljeu wilde ECT nog geen toezeggingen doen over de busbaan. Het werk aan de A15 begint volgend jaar en zal zeker zes jaar gaan duren. Vandaag ondertekent de VVD-bestuurder op het stadhuis een samenwerkingsovereenkomst met minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam die de oprichting van de Verkeersonderneming betekent. Deze nieuwe organisatie moet de regie bij onder meer de verbreding van de A15 ter hand nemen. ,,We doen al veel als overheid, maar we kunnen het niet alleen. We hebben uw hulp nodig, de files nemen nog steeds toe, sprak Baljeu tot de ondernemers. Lodewijk de Waal, oud-voorzitter van vakcentrale FNV en nu de baas van de zogeheten Taskforce Mobiliteitsmanagement, riep de Rotterdamse regio op eind augustus een akkoord op papier te hebben dat de aanpak van de files ondersteunt. ,,Laat de intentieverklaring de eerste stap zijn op weg naar een convenant. De commissie De Waal brengt in september een rapport uit aan het kabinet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Palance » zo 13 jul 2008, 18:36

Dweep schreef:Er wordt momenteel een geluidswal voor de wijk Portland aangelegd, dit zou al eerder gebeuren, daar het nog niet zeker was hoe de verbreding van A15 zou gaan lopen en zo enkele miljoenen voor bouwen, slopen /aanpassen, herbouwen besparen, hulde! Tevens wordt er inderdaad een onderdoorgang aangelegd voor een verbinding Zuiderparkweg (Rotterdam) en Portland (Rhoon) wijk. Deze onderdoorgang zou aantal jaar geleden al beoogd zijn, maar door de synergie met verbreding A15 zou er enkele miljoenen bespaard worden, hulde nog een keer.
Ik dacht dat dat scherm nog geen gelopen zaak was. Zeker omdat bewoners van de polder erachter (o.a. Essendijk) ook een wal willen omdat zij ook last van het geluid hebben. Alsof die weg er net ligt en die mensen er net wonen.. En die onderdoorgang had er al jaren moeten liggen natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » di 15 jul 2008, 14:57

Een tijd geleden kregen wij hier in de wijk (Carnisselande) info papier over het project. Daarin stond duidelijk nu het tracé A15 bekend is er werd aangevangen met aanleg van geluidswal Portland. Als ik nu er langs rijdt krijg ik ook het idee de werkzaamheden (hijen b.v.) hier ook aan gerelateerd zijn. :? Dat van de Essendijk bewoners verbaast me eigenlijk, omdat een goede kennis van ons aan zijweg van Essendijk woont en hier ook nooit over heeft gehad, als je daar in de tuin zit hoor je de A15 ook niet. Maar sommige mensen horen ook werkelijk alles, dan hoor je denk eerder het verlengde havenspoor. :rooie:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Palance » di 15 jul 2008, 15:29

Die folder heb ik ook gehad al is het een tijd geleden dacht ik.

De nieuwe Havenspoorlijn hoor je eigenlijk helemaal niet. In tegenstelling tot het oude tracé overigens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Driver
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 08 sep 2006, 12:03
Locatie: N3/A16

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Driver » do 18 sep 2008, 15:44

Ik lees dit nu pas, maar de werkzaamheden tussen Groene Kruisweg en Vaanplein zijn ter voorbereiding van de verbreding van de A15.
Ik sprak hierover met iemand van de BAM die met het grondwerk daar bezig zijn.
Waarschijnlijk wordt de A15 verlegd tijdens de werkzaamheden en komt het trace wat dichter langs de geluidswal te liggen.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » ma 22 sep 2008, 10:54

Afgelopen weekend hebben we er aan kunnen ruiken wat de toekomst gaat brengen.
De zuidelijke rijbaan, richting het oosten, kreeg nieuwe laag asfalt.
De 3 banen noordelijk werden tijdelijk 2x2 beide richting.
Vrijdagnacht stond het helemaal vast, rest van het weekend behoorlijk vertragingen.

Maar het staat geloof ik los van de rest van de wzh,
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Martijn91
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 okt 2008, 19:33

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Martijn91 » wo 08 okt 2008, 17:04

Met mijn woonplaats Rozenburg heb ik al zo'n beetje mijn hele leven met de A15 te maken.

Nu ik in Spijkenisse op school zit fiets ik elke dag parallel aan de A15.

Ochtends valt het meestal nog wel mee met de files maar middags dan vooral.

Het ergste geval dateert echter uit de vakantie, 7 augustus toen de Botlektunnel onder water liep en er 13 km stilstaand verkeer langs mijn deur stond. Ik ben toen ook even gaan kijken en het zag er echt vreselijk uit. Maar er hoeft maar een baantje afgesloten te zijn en het verkeer staat al gelijk stil over 8-12 km. In de ergste gevallen is het 18 km.

Ik ben ook voorstander van de verbreding van de A15 want dat is gewoon nodig, twee banen voor de auto's en een voor die enorme hoeveelheid vrachtwagens.
Ik vind ook dat ze niet zo moeten auwehoeren over de aanleg van de A4 Noord en Zuid. Het land ligt er klaar voor dus het moet gewoon gebeuren om de A20, A13, A15 en de A16 te ontlasten.

Ik sta gelukkig zelf niet vaak in die files vanwege het meestal fietsen :P Ik heb wel last van files op de kruisingen van de N218/Groene Kruisweg

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 14:42

Een aantal foto's van de in aanbouw zijnde geluidswal vanuit Barendrecht gezien (tussen Vaanplein en Charlois)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » za 18 okt 2008, 10:46

Die laatste foto is heel tekenend voor dit stuk A15, containers, containers, containers....
Ik vrees de komende verbreding, omdat het eigenlijk al paar jaar te laat si en er geen goede alternatieven (A4<->A29, 4 baans N57, Oranjetunnel en A4 Delft) zijn.

Trouwens mooie foto's, ook van de Portlandse baan.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Wally » za 18 okt 2008, 12:08

Dweep schreef: 4 baans N57
Je bedoeld waarschijnlijk een 2-baans N57 met 2x2 rijstroken. Dat zal nog wel even duren. Eerstvolgende werk dat uitgevoerd zal worden is een ongelijkvloerse kruising N57-Groene Kruisweg. Voorbereid voor 2x2.

mafKees
dorpsstraat
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 17:22
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door mafKees » ma 20 okt 2008, 20:56

Waarover Driver het eerder ook al had: Als tussen Benelux en Vaanplein eerst de parallelbanen worden aangelegd, kan vervolgens het verkeer daaroverheen rijden en wordt de hoofdrijbaan aangepakt. Op die manier kunnen er 3 Rs'en beschikbaar blijven en zal het met de verkeers-chaos misschien wel meevallen.

Medianieuws

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Medianieuws » di 20 jan 2009, 17:36

Cobouw (19-1-2009) schreef:Luchtprobleem kost onevenredig veel tijd

Rotterdam - Luchtkwaliteit heeft onevenredig veel tijd gekost in de voorbereiding van de verbreding van de A15 Maasvlakte-Vaanplein. Zodra dat probleem onder controle was, kwam het groene licht voor de aanbesteding van het dbfm-contract. Ruim een jaar na de 'industry-day' een marktconsultatie met 170 belangstellenden, volgde vorige maand de aankondiging van het project. Eind februari weet projectdirecteur Jaap Zeilmaker van Rijkswaterstaat of de marktpartijen echt zijn geïnteresseerd in de mega-opdracht. Hij hoopt uit te komen op een stuk of zeven combinaties. "Een mooie oogst", noemt hij de hoeveelheid opgevraagde contractstukken, zij het dat het wat minder was dan je op basis van de belangstelling van eind 2007 zou verwachten. Alleen de combinatie Via Portus (Besix, Dura Vermeer en Macquarie) heeft zich al publiekelijk gemeld. "We zetten geen bouwcontract op de markt, maar een dienstverleningscontract", typeert Zeilmaker het geïntegreerde contract met een waarde van ruim 2 miljard euro. Daarbij hoort dat Rijkswaterstaat in de toekomst alleen hoeft te betalen als de weg beschikbaar is. "De combinatie wil graag geld verdienen en Rijkswaterstaat wil de beste service richting de weggebruiker. Twee verschillende belangen, die niet meteen strijdig zijn."

Brug
De combinatie moet vanaf 2010 de 40 kilometer lange snelweg verbreden naar twee keer vijf rijstroken. De Botlekpassage met bijbehorende brug is daarbij het meest heikele punt in de weg tussen de Maasvlakte en het Vaanplein. Ondanks de contractvorm, die uitgaat van functionele eisen, heeft Rijkswaterstaat al wel vergaande ideeën over de nieuwe brug en de plek van de pijlers. "Laten we realistisch zijn: De brug moet twee hefdelen krijgen, de speelruimte is zeer beperkt en we willen geen geld verspillen." Daarbij doelt Zeilmaker vooral op de verlegging van de honderden kabels en leidingen langs het hele tracé, waarvan zo'n 50 risicovol. Rijkswaterstaat heeft ze ondergebracht in drie categorieën en wil het meest risicovolle deel al eerder in eigen beheer verplaatsen. De opdrachtgever zit niet te wachten op onnodig graafwerk en streeft ernaar dat deel al voorafgaand aan het dbfm-contract te verleggen.
Zeilmaker schatte een jaar geleden luchtkwaliteit als het grootste risico in. Nu de Raad van State het tracébesluit voor de Tweede Coentunnel heeft goedgekeurd en de Tweede Kamer afgelopen week heeft ingestemd met de nieuwe meetmethode, is de projectdirecteur behoorlijk positief over de kansen van het ontwerp tracébesluit voor de A15. In het rekenwerk is onevenredig veel tijd gaan zitten, heeft hij ervaren. Toch kan zijn project uit de voeten met meewegen van de effecten tot een kilometer aan beide zijden van de weg, zoals opgenomen in de nieuwe Tracéwet. De effecten voor allerlei nabijgelegen tunnels en voor de steden Den Haag en Rotterdam mogen daarbij buiten beschouwing worden gelaten. Van alle kanten was hem op het hart gedrukt te wachten met de aanbesteding voordat meer duidelijk was over de aanpak van luchtkwaliteit. Noodgedwongen bleven de aannemers bij de Tweede Coentunnel en A4 aan de zijlijn staan. Rijkswaterstaat heeft schadevergoedingen betaald en bij de aannemers stonden onnodig mensen in de startblokken. "Een ongewenste situatie waar niemand op zit te wachten."

Kredietcrisis
De kredietcrisis is een onverwacht nieuwe wending waar het project mee te maken krijgt. De projectdirecteur vindt het lastig inschatten of het fenomeen positief of negatief zal uitpakken voor zijn project. Enerzijds is de bodem van de orderportefeuilles onverwacht snel in zicht, maar Zeilmakers schat ook in dat financiers extra kritisch zullen letten op risico's. Het onderwerp risico's zal de komende maanden veelvuldig aan de orde komen tijdens de concurrentiegerichte dialoog. Eind februari is het aantal geschikte combinaties duidelijk die allemaal bij de eerste fase in de dialoog mogen aanschuiven. Al vrij snel wil de projectorganisatie trechteren naar drie kandidaten. Zeilmaker heeft daarbij bijna de gehele procedure overgenomen van de Tweede Coentunnel, maar wil wel sneller selecteren. Ook heeft de projectorganisatie al droog geoefend en zich laten inspireren door de ervaringen bij Kosmos, de Tweede Maasvlakte en de Britse M25. Zijn conclusie is dat de dialoogfase iets minder technisch moet uitpakken en gericht moet zijn op het creëren van een 'level playing field': "Wat je zegt, lokt reacties en soms ook onbedoeld weerstand op." Toch hoopt Zeilmakers tijdens de dialoogfase aangenaam verrast te worden met marktinitiatieven. In de derde ronde met drie partijen volgt de discussie over het ontwerp en de "dans om de risico's". Eind 2010 verwacht Rijkswaterstaat de opdracht te kunnen gunnen. De werkzaamheden zullen dan russen 2010 en 2015 volgen.

A15 Mava
• Lengte 40 km tussen Maasvlakte en Vaanplein
• Verbreding naar 2x5 rijstroken, inclusief vervanging Botlekbrug
• Contractvorm: dbfm met 25 jaar onderhoud
• Contractwaarde: 2 miljard euro
• Start diatoogfase: maart 2009
• Tracébesluit: 2e helft 2009
• Gunning: eind 2010
• Oplevering: 2015

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door waldo79 » di 20 jan 2009, 19:05

Het hele stuk naar 2x5 :schrikreactie:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Ds79m » di 20 jan 2009, 19:24

^^ Dat is alleen het stukje tot aan de A4, voorzover ik weet. (En dat lijkt me ook nogal logisch)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie