[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » ma 02 nov 2015, 18:53

keokiracer schreef:
Dweep schreef: Openstreetmap moet ook nog aangepast worden :(
Stond toen ik gisteren keek al goed op OSM en nu staat het nog steeds goed?
Is inderdaad in orde nu, wellicht mij brouwser liep te tobben
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark » ma 02 nov 2015, 22:44

Attietattie schreef:Over 1 rijbaan?
Was niet geheel duidelijk, maar op het gemeentelijke deel tussen de vork en afrit 8 heb je op de zuidelijke rijbaan (N15 Re) ook in de tegenrichting signaalgevers hangen. Ik vraag mij serieus af wat hier het praktisch nut van is. Signalering is op dit relatief rustige traject al opvallend (waarom hier wel en niet tussen afrit 8 en 11?), en om dan voor 1 rijbaan ook in de tegenrichting signaalgevers op te hangen lijkt op het eerste gezicht behoorlijk overkill. Zeker in het achterhoofd houdende dat het spul niet goedkoop is. Er moet toch een goede reden hiervoor zijn?

Afbeelding
Link
Nog een filmpje voor de liefhebber van de Maasvlakte richting Spijkenisse. Belichting is niet altijd even lekker door de zonnestand die niet helemaal ideaal was.

SanderH
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 07 apr 2015, 21:34
Locatie: Oostvoorne

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door SanderH » ma 02 nov 2015, 23:05

Mark schreef:Er moet toch een goede reden hiervoor zijn?
Voor als het 's zomers druk is richting strand?
Voor als ze in de haven weer eens staken en het (vracht)verkeer niet verder kan?
Voor als er weer eens een ongeluk is gebeurd op de A15 en iedereen via de N218 richting Spijkenisse wil?
Of men verwacht gewoon veel meer regulier verkeer nu de 2e Maasvlakte in gebruik wordt genomen.

Voor wat betreft het gebruik van die portalen hadden ze die beter neer kunnen zetten rond afslag 9. Hoe vaak daar geen mobiele portalen neergezet zijn omdat ze weer eens aan de Suurhofbrug aan het werk waren en 1 baan dicht moest.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » ma 02 nov 2015, 23:48

Palance schreef:Zijn bij de op- en afritten ook borden :G1: geplaatst en zijn de wegnummers daar ook al aangepast?
Ik zie de vraag nu pas...

De toe- en afritten zijn volledig. Het onderliggend wegennet helaas niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » di 03 nov 2015, 5:55

De verbindingsboog van Ring A15 bij het Beneluxplein was vannacht open en kan je direct richting Europoort zonder bij Hoogvliet over de Aveling te hoeven, helaas was ik niet op tijd om eerder al foto's te maken:
Afbeelding
Afbeelding
En helaas wat onscherp invoegen bij het verkeer vanaf Beneluxtunnel A4 richting Europoort A15:
Afbeelding
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Palance » di 03 nov 2015, 6:32

In ieder geval hebben we nu voor het eerst een landennaam op snelwegbewegwijzering :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door the_freak » di 24 nov 2015, 16:35

Was het niet zinvoller en goedkoper geweest om de bestaande botlektunnel om te bouwen naar een A categorie?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark » di 24 nov 2015, 17:44

Daar los je de capaciteitsproblemen niet mee op.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » wo 25 nov 2015, 17:23

Oww wat heerlijk je nu vanuit de Botlektunnel richting Europoort ook 3 rijstroken hebt tot en met het spitsstrokenstuk, normaal een kleine 5 minuten vertraging rond 06:20 en nu lekker doorrijden. Helaas had ik ff geen kans op wat plaatjes van oa de nieuwe bebording van afslag N218 spijkenisse Geervliet ( jawel die lelijke afbebladderde met foeilelijke N218 stickers zijn vervangen) :worship:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » wo 25 nov 2015, 20:08

^^ Toevallig kreeg ik laatst wat beeldmateriaal toegestuurd. :top:

Afbeelding

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark » wo 25 nov 2015, 20:12

Eindelijk van die verlepte gevallen af :top: .

Klopt het trouwens dat het ontwerp hier nog is gewijzigd ten opzichte van het tracébesluit? Op het kaartmateriaal wat ik hier heb zouden er 2 stroken naar de N218 gaan vanaf de Botlekbrug en 1 strook uit de tunnel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » wo 25 nov 2015, 20:31

^^ Als het tracébesluit dat zei, dan is het inderdaad gewijzigd. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » do 26 nov 2015, 22:36

Thnks voor de fotoos :top:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » vr 27 nov 2015, 15:43

Mij lijkt het op wat afwerking en nog wat zoab het project nu zo goed als gereed is vanuit snelwegen liefhebbers?
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » vr 27 nov 2015, 19:58

Klopt wel redelijk ja. De aansluiting met de Vondelingenweg moet nog.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door frenkievee » do 10 dec 2015, 22:23

Filmpje van de (onveilige) afslag 16 in de A15 net na de Botlektunnel. Vandaag gemaakt en gepost op Facebook groep 'Brug-open'.
Natuurlijk is er een deel te wijten aan het gedrag van automobilisten die zover als mogelijk willen proberen door te rijden en gevaarlijke situaties veroorzaken, maar ook de bestuurder die netjes aansluit blijft op rijstrook 3 staan en schuift maar mondjesmaat op......
Ik weet niet of ik me op mijn gemak zou voelen zo. :?
Zie ook hier op Facebook met de comments eronder en de zorgen van de lokale partij Nissewaard Lokaal.

Edit: twee links toegevoegd.
met groet, Frank

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark » do 10 dec 2015, 23:10

Ik hoor inderdaad met grote regelmaat dat de afrit flink vast staat, vermoedelijk door de weefproblematiek met het verkeer vanaf de Botlekbrug. Ik vind het dan ook nog altijd apart dat de situatie zoals deze hier is aangelegd, anders is dan in het TB. Daar zou vanuit de tunnel 1 strook naar de N218 gaan en vanaf de brug 2 rijstroken en de retourbaan naar de A15 terug via een uitvoeger. Ik ben erg benieuwd waarom dit is omgedraaid en of deze situatie beter was geweest. Het is inmiddels wel duidelijk dat dit niet werkt en in zekere zin een verslechtering is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » do 10 dec 2015, 23:13

Die weefproblematiek zal wel meevallen, want dit betreft de situatie bij een gesloten brug, naar ik begreep.

Het TB is niet aangehouden, omdat dat fysiek niet paste.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » vr 11 dec 2015, 12:31

Het probleem is eigenlijk niet anders dan voor de ombouw. De opstopping begint door het Hartelkruis en zijn er legio mensen die of de nieuwe situatie niet kennen of accepteren en of tot het uiterste pas willlen uitvoegen. Het gebeurt waar al eerder hier bedenkingen over geplaatst was.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door fleppenstein » vr 11 dec 2015, 20:13

^^
Toch raar dat het TB niet is gevolgd. Dat het niet pastte, ja, dat had ik ook vernomen. Maar wat past er nu niet ??? Nu is er na de botlektunnel een uitvoeger die overgaat in een taper met uitvoeger. Vanuit de Botlekbrug is er nu 1 enkele uitvoeger naar Spijkenisse. Het TB gaat over 1 uitvoeger vanuit de botlektunnel en een uitvoeger en taper vanaf de botlekbrug. Dat is toch hetzelfde met eenzelfde hoeveelheid ruimte ?? Dus het TB had naar mijn idee best gevolgd kunnen worden.
Vanuit Spijkenisse wordt het gros nu over de Botlekbrug gestuurd (2 rijstroken) en slechts 1 baantje de Botlektunnel in. Waarom dan vanuit Beneluxplein niet zo'n zelfde constructie, dus met 2 rijstoken uitvoegen naar de Botlekbrug en slecht een enkele uitvoeger na de Botlektunnel ??
Misschien omdat het nu vanaf Beneluxplein slechts 1 uitvoeger naar de Botlekbrug is, en dit te krap voor al dat verkeer.
Maar met een beetje wilskracht had van Beneluxplein tot Botlektunnel best 5 rijstroken gelegd kunnen worden (op rechts kon dat ook) en dus met 3 rijstroken de tunnel in en 2 rijstroken de Botlekbrug op moet best mogelijk zijn. Dan had je al die rare bewegingen na de Botlektunnel voor afrit 19 niet gehad.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » vr 11 dec 2015, 20:59

16.
fleppenstein schreef:Dus het TB had naar mijn idee best gevolgd kunnen worden.
Nee, dat kon niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Rogier » wo 16 dec 2015, 9:08

Vanmorgen had de blunder Botlekbrug storing nummer 50 sinds de opening.
Ik begin die storingen toch echt zat te raken en naar mijn mening kan RWS zijn verlies nemen en A15-Lanes (Structon en Ballast Nedam) van het A15 project halen. Dit lijkt namelijk meer op een ontwerpprobleem, dan een paar kinderziektes. Doorgaans worden kinderziektes binnen enkele weken \ maanden opgelost, maar het aantal storingen bij deze brug daalt niet \ nauwelijks en dan lijkt er meer aan de hand zijn.

Daarnaast ben ik van mening dat A15 Lanes met name in 2014 - 2015 enorm heeft lopen klooien.
In het voorjaar van 2014 werd namelijk aangegeven dat de Botlek eind 2014 \ begin 2015 ingebruik genomen zou gaan worden. Dit was ook goed mogelijk, omdat in september 2014 de laatste onderdelen van de brug gemonteerd werden en de aanbruggen afgebouwd waren. Uiteindelijk werd de brug pas medio 2015 in gebruik genomen. Verder vind ik dat met name de afbouw van het wegvak tussen afrit Spijkernisse - KNP Beneluxplein enorm lang heeft geduurd. Eind 2014 was de wegverlegging tussen de Botlektunnel en KNP Beneluxplein namelijk al afgerond. Uiteindelijk moest A15-Lanes alle zeilen bij zetten om de werkzaamheden eind 2015 te kunnen afronden.

Enerzijds zijn deze problemen ook gedeeltelijk te verklaren. A15-Lanes (Ballast Nedam) staat \ stond op de rand van faillissement en uiteindelijk is dit ook een groot verliesproject voor A15-Lanes geworden. De prikkel om dan nog wat het project te maken valt dan ook weg. Ook de relatie tussen RWS en A15-Lanes is \ was enorm slecht en dit verklaart ook de problemen bij de renovatie van de Waalbrug van de A50, want dezelfde aannemers zijn ook bij dit (blunder) project betrokken.

Misschien had een Westerscheldetunnel constructie een hoop problemen kunnen verhelpen. Dit project dreigde ook ruim 8 maanden vertraging op te lopen, omdat het boren van de eerste tunnelbuis niet lekker verliep. De aannemer had toen ook geen prikkel meer, omdat het maximumbedrag van de boetes bereikt was. Destijd besloot men om het contract aan te passen en een grote bonus in het contract op te nemen, als de vertraging ingelopen kon worden. Uiteindelijk werd de tunnel gewoon op tijd geopend en kreeg de aannemer een miljoenenbonus.

Bij de project heeft dit weinig nut meer, omdat het project bijna klaar is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » wo 16 dec 2015, 9:19

Rogier schreef:Ik begin die storingen toch echt zat te raken en naar mijn mening kan RWS zijn verlies nemen en A15-Lanes (Structon en Ballast Nedam) van het A15 project halen.
Die twee weken kunnen ze nog wel uitzitten vermoed ik.
Rogier schreef:Dit was ook goed mogelijk, omdat in september 2014 de laatste onderdelen van de brug gemonteerd werden en de aanbruggen afgebouwd waren.
Rogier schreef:Verder vind ik dat met name de afbouw van het wegvak tussen afrit Spijkernisse - KNP Beneluxplein enorm lang heeft geduurd. Eind 2014 was de wegverlegging tussen de Botlektunnel en KNP Beneluxplein namelijk al afgerond.
Uit bovenstaande twee uitspraken blijkt dat je nogal wat achtergrondinformatie mist. Ander zou je dat nooit hebben gezegd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Rogier » wo 16 dec 2015, 9:42

^^

Misschien reageer ik te lomp, maar zeg nou zelf, je wilt deze problemen toch niet normaal noemen.
Er zijn wel vaker bruggen gebouwd en bij deze bruggen hoor ik nauwelijks problemen en \ of zijn de problemen veel sneller opgelost.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Chris » wo 16 dec 2015, 9:45

Misschien kan attietattie het dan nader verklaren?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie » wo 16 dec 2015, 9:50

Ik kan er verdomd weinig over zeggen.

Laat ik het erbij houden dat er tot het aller- allerlaatste moment gewerkt is aan de brug. En dat Benelux - Spijkenisse (v.v.) zo zijn oorzaken had/heeft. En dat heeft helemaal niets te maken met de relatie tussen RWS en de aannemer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jackbauer1350 » wo 16 dec 2015, 10:00

Rogier schreef:^^
Misschien reageer ik te lomp, maar zeg nou zelf, je wilt deze problemen toch niet normaal noemen.
Er zijn wel vaker bruggen gebouwd en bij deze bruggen hoor ik nauwelijks problemen en \ of zijn de problemen veel sneller opgelost.
Veel hefbruggen zijn er niet echt gebouwd in Nederland de laatste jaren. De meeste nieuwe bruggen die gebouwd zijn de laatste jaren zijn vaste overspanningen. Een hefbrug is best een vrij gecompliceerd mechanisme al mag dat geen excuus zijn uiteraard voor gerenommeerde aannemers. De Spijkenisserbrug werd/wordt ook regelmatig geplaagd door storingen maar die brug heeft er dan inmiddels aardig wat jaartjes op zitten

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Rogier » wo 16 dec 2015, 11:08

Bij de Spijkernissebrug is gewoon sprake van achterstallig onderhoud.
Bij de Ketelbrug kwamen ook regelmatig storingen voor, omdat de installaties verouderd waren.
Toen de klep (en de technische installaties bij de Ketelbrug vervangen waren, waren de problemen opgelost.
Hier ligt de fout echt bij Rijkswaterstaat, omdat men de boel te laat vervangt.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep » wo 16 dec 2015, 11:11

Ik ben het eens dat 50 storingen niet echt kinderziektes meer zijn, dit kan gewoon niet met zo een criciaal punt in de haven. Maar de stemming makerij vanvooral rijnmond.nl (radio tv) is op hetziekelijke af.
Misschien moet men dezelfde stemmingmakerij eens botvieren op A4 zuid om hiermee voorne putte beter te ontsluiten.

Ja die storingen zijn een hele grote smet, maar ik blijf de brug erg mooi vinden. Mensen bedenk eens hoe het was, die krakkemikkige oude brug die bijna meer omhoog dan omlaag stond, de vele files op het traject.
Ik hoop dat storing 51 (soort postbus) voirlopig uit blijft, het ging een tijdje stuk beter.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Chris » wo 16 dec 2015, 11:25

Dit project is toch een PPS op basis van beschikbaarheidsvergoedingen? Zou zo'n groot aantal storingen gevolgen hebben voor de betaling daarvan?

Plaats reactie