[A008] Westzaan - Beverwijk (deel 1)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: A8 Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » di 28 aug 2007, 21:33

Afbeelding
Ik heb René zijn kaartje even bewerkt, om het een en ander te verduidelijken. Zoals het trace op de kaart staat is inderdaad het geplande trace van 1961, dat kaartje heb ik vandaag gezien ;)

Enkele opmerkingen: Rood = ruimte voor laatste woningbouwlocatie van Seandelft.
Geel = Bestemd voor water / recreatie
Lichtblauw = Onderdeel van Ecologische verbindingszone "Oer IJ"
Donkerblauw = Agrarisch gebied met bijzondere betekenis voor natuur, landschap en bodem (karakteristiek laagveengebied)

In een rapportje dat ik heb gezien, worden nadelen en voordelen van dit trace behandeld:
Negatief is:
- dat er polderblindheid optreedt ( :shock: Zou je niet verwachten in NL met zulke korte afstanden)
- dat het onvoldoende ontlastend effect zou hebben op de N246 en N203 (lijkt me sterk)
- hoge kosten door groot aantal overkluizingen aardgasleidingen van de Gasunie.

De andere varianten waar iets opmerkelijks bij te vermelden is:
- De varianten die afbuigen naar de N203 zouden stroomweg worden met Vmax 80 km/h :?
- De andere varianten gaan uit van een 2x2-stroomweg met Vmax = 100 km/h

De variant die er het beste uitkomt volgt eerst het trace van de geplande rijksweg, en loopt dan samen met de Communicatieweg verder rechtstreeks naar de aansluiting Heemskerk, alwaar rotondes met bypasses zijn gepland :rofl2: Zie kaartje hieronder
Afbeelding

Overigens hecht ik hier niet teveel waarde aan, omdat maar een afstudeeropdracht is van de hogeschool inholland, in opdracht van de provincie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 aug 2007, 9:19

mavas schreef:In een rapportje dat ik heb gezien, worden nadelen en voordelen van dit trace behandeld:
Negatief is:
- dat er polderblindheid optreedt ( :shock: Zou je niet verwachten in NL met zulke korte afstanden)
- dat het onvoldoende ontlastend effect zou hebben op de N246 en N203 (lijkt me sterk)
- hoge kosten door groot aantal overkluizingen aardgasleidingen van de Gasunie.
Poldrblindheid: speelt bij enkelbaanswegen. De A8 is vanaf Zaandijk sowieso één rechte lijn. Quatsch dus.
Onvoldoende ontlastend effect: dat is het grootste lulverhaal wat ik tot nu toe heb gelezen. Een echte snelweg tussen de A8 en de A9 heeft het allerbeste effect, 10x beter dan zo'n flutweggetje als er in deze studie uit lijkt te komen.
De hoge kosten vallen wel mee in vergelijking met andere kosten. Neem bijvoorbeeld eens in ogenschouw dat het hele tracé 1961 reeds in handen van de overheid is, en een ander tracé zal moeten worden verworven. Inclusief uitkoop, onteigening en kosten van vertraging bij onteigening (zeer reëel), zijn de kosten van een afwijkend tracé al snel veel duurder.

Het lijkt erop dat men zich teveel laat leiden door de ligging van de golfbaan. Zijn er soms statenleden c.q. gedeputeerden die er een belang bij hebben dat dat gebiedje niet doorsneden worden ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 29 aug 2007, 10:11

Is er ook een variant met een aansluiting van de A8 op KP Beverwijk? Vind ik nog altijd logischer dan 2 knooppunten vlak bij elkaar.
(Dat ontziet meteen de gèlfbaan :mrgreen:)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 aug 2007, 10:45

René schreef: Poldrblindheid: speelt bij enkelbaanswegen. De A8 is vanaf Zaandijk sowieso één rechte lijn. Quatsch dus.
Volgens de NOA geldt dat wel degelijk voor snelwegen. In theorie uiteraard, want de snelwegen zijn doorgaans druk genoeg om polderblindheid te voorkomen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 29 aug 2007, 10:55

Dus: af laten buigen naar KP Beverwijk en daar aansluiten. Bochtje erin, probleem opgelost. En voor de rest, zie mijn post hierboven. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 aug 2007, 12:26

Kaaiman schreef:Dus: af laten buigen naar KP Beverwijk en daar aansluiten. Bochtje erin, probleem opgelost. En voor de rest, zie mijn post hierboven. ;)
Je wilt het niet snappen, wel. De weg moet twee relaties bedienen om zo effectief mogelijk te zijn: de relatie tussen Kennemerland en Zaanstreek/Waterland enerzijds, en de grotere relatie tussen Amsterdam en Alkmaar anderzijds. Hoe beroerder je de laatstgenoemde relatie maakt, deste minder effectief de weg is qua ontlasting OWN en hoe meer nodeloze emissies.
De in het verleden reeds getraceerde beeindiging zou bovendien verkeerstechnisch één knooppunt worden met Beverwijk.
Tenslotte: in de pachtovereenkomst met de golfclub is voorzien in de mogelijke aanleg van de A8, waarbij er voorzieningen worden getroffen opdat het terrein als golfterrein bespeelbaar blijft. Totaal geen reden dus om daar met een grote boog omheen te gaan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 aug 2007, 21:34

De variant die er het beste uitkomt volgt eerst het trace van de geplande rijksweg, en loopt dan samen met de Communicatieweg verder rechtstreeks naar de aansluiting Heemskerk, alwaar rotondes met bypasses zijn gepland
Dat is ook het laatste concrete plan dat ik gezien heb. Het kan heel goedkoop zijn omdat de aansluiting met de A 9 al bestaat en dus niet hoeft te worden aangelegd. (Overigens gaat het plan er van uit dat de weg als provinciale niet-autosnelweg wordt aangelegd, en ik denk dat dat voorlopig ook het hoogst haalbare is - het rijk trekt er vooralsnog geen stuiver voor uit)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 aug 2007, 21:44

Ik begrijp niet waarom er zo kneuterig wordt gedacht. Deze weg kun je met de WBM financieren, ook als provincie zijnde.
Een simpel sigarendoosberekeningetje toont al aan dat een snelweg over het oude tracé met verdiepte ligging bij de Assendelfter dorpsstraat al voor € 130 miljoen mogelijk is. Met een toltarief van € 0,50 per passage en wat azijnmaatregelen op de N203 en N246 kan dat financieel in 30 jaar met gemak uit, uitgaande van volledig private financiering. Wanneer goedkopere overheidsleningen kunnen worden gebruikt, kan het toltarief maximaal met bijna 60% naar beneden...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 aug 2007, 22:10

René schreef:Onvoldoende ontlastend effect: dat is het grootste lulverhaal wat ik tot nu toe heb gelezen. Een echte snelweg tussen de A8 en de A9 heeft het allerbeste effect, 10x beter dan zo'n flutweggetje als er in deze studie uit lijkt te komen.
Tsjah, ik neem het ook met een grote korrel zout dat onderzoek. Ik vermoed dat er geen verkeersmodellen zijn gebruikt om dit aan te tonen, en die zijn juist bij dit soort onderzoeken zo nuttig.

Overigens, ze kunnen toch ook de weg als snelweg aanleggen zoals het oorspronkelijke plan, door dit voor te financieren? Net zoals de A15-A12 of ala A59.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 30 aug 2007, 16:59

Dan moet er wel een potje van later datum zijn waar het geld uit kan worden betaald. En dat is zelfs niet het geval meen ik.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 30 aug 2007, 21:04

Ik begrijp niet waarom er zo kneuterig wordt gedacht
Omdat de provincie met de N 201 en de aanpassing aan de N 246 vrijwel geen budget meer heeft. Veel zal via GDU-subsidies (Gebundelde Doeluitkering) en bijdragen van gemeentes moeten komen. Zelfs dan is het nog maar de vraag of een fatsoenlijke N weg tot de mogelijkheden behoort...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 30 aug 2007, 21:08

Niet zo zeuren en het bedrijfsleven er eens naar laten kijken. Met een tolheffinkje erop is die weg zo aangelegd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 30 aug 2007, 21:43

Nogmaals: je kunt dat stuk weg middels tolheffing financieren.
Als je het hele bedrag commercieel leent, dan nog kan dat met een acceptabel toltarief.
Daar hoeft dus verder helemaal geen geld bij.
Waarom dan kneuterig denken in kronkelige smalle weggetjes met rotondjes... :roll:

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » do 30 aug 2007, 22:59

Zo langzamerhand wordt het wel duidelijk dat Noord-Holland uitblinkt in wanbeleid ten aanzien de goede doorstroming in deze provincie. Dat begon al met een niet doorgetrokken N206 ergens halverwege de vorige eeuw, maar wel willen uitgeven voor een verlegde A9 bij Badhoevedorp en veel, heel veel rotondes...
130 mln moet zelfs voor een provincie draagbaar zijn...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 01 sep 2007, 14:09

rapportje schreef:dat het onvoldoende ontlastend effect zou hebben op de N246 en N203 (lijkt me sterk)
Dat lijkt mij ook sterk. Ik was daar gisteren rond 16.00 uur en het staat daar muurvast in beide richtingen. Vooral de aansluiting N203/N246 is waardeloos omdat de hoofdstromen (N8 in beide richtingen) elkaar daar kruizen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 05 sep 2007, 14:53

Aanleg van deze "missing link" zou ook de luchtkwaliteit in Krommenie ten goede komen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 sep 2007, 15:54

Nee, dan zou de luchtkwaliteit boven de weilanden verslechteren.

We leven nog altijd in een land waar de luchtkwaliteit boven gras belangrijker is dan waar mensen wonen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 07 sep 2007, 12:15

^^ Och ja, dat is ook zo. Ach, laten we de A18 en A35 dan ook maar in de ijskast laten.

Glenn
dorpsstraat

Bericht door Glenn » vr 02 nov 2007, 13:37

NHD.nl schreef:Dorpsstraat Assendelft ondertunneld

Zaanstad - Ook als de nieuwe verbindingsweg tussen A8 en A9 dwars door Assendelft gaat lopen, gaat die met een tunnel onder de Dorpsstraat door. Dat heeft wethouder Robert Linnekamp de gemeenteraad verteld. Al decennia lang wordt over de weg gesproken. De verbinding tussen de twee snelwegen moet ook een snelweg worden maar het Rijk maakt geen aanstalten om hem aan te leggen. Daarom onderzoekt de provincie nu of zij de weg alvast kan aanleggen; niet als rijksweg, maar met de status van provinciale weg. Als het aan de fractie van Rosa ligt komt de nieuwe weg er helemaal niet. Een nieuwe weg zal alleen maar meer verkeer aantrekken, verwacht raadslid Ruud Pauw. Ook de SP is geen voorstander van de weg, maar wil het aanleggen niet tegenhouden, aldus raadslid Anna de Groot.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 nov 2007, 20:26

Nou in ieder geval geen verkeerslichten. Dat is een hele opluchting. Ik heb daar lange tijd een hard hoofd in gehad.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 02 nov 2007, 21:43

Ook de SP is geen voorstander van de weg, maar wil het aanleggen niet tegenhouden, aldus raadslid Anna de Groot.
Apart standpunt, maar beter dan de zaak maar onnodig ophouden.

Glenn
dorpsstraat

Bericht door Glenn » za 03 nov 2007, 16:58

Vinny schreef:Nou in ieder geval geen verkeerslichten. Dat is een hele opluchting. Ik heb daar lange tijd een hard hoofd in gehad.
Verkeerslichten op een autosnelweg? :dontknow:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 03 nov 2007, 17:03

^^ Het zou een wonder zijn als het een snelweg wordt...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 nov 2007, 22:17

Het wordt in ieder geval een provinciale weg. Aangezien de provincie zelden tot nooit snelwegen aanlegt... ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 03 nov 2007, 22:20

Maar als het een echte snelweg wordt, dan is de kans heel reëel aanwezig dat ze de weg na een aantal jaar in beheer kan overdragen aan het Rijk.
Wordt het geen autosnelweg, dan zal de provincie zelf het beheer tot in lengte van jaren zelf moeten dragen.
In die zin kan goedkoop wel eens heel erg duurkoop zijn voor de provincie...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 nov 2007, 23:18

Nou geweldig. Dream on. We zien alleen maar decentralisatie's van snelwegen naar provincies (A 348/A 325). Het rijk staat ook niet te springen om 'zgn' locale wegen te verbeteren (N 69) :?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 03 nov 2007, 23:43

De A8 kan een rol spelen als noordelijk deel van de 2e ring om Amsterdam, weet je.
In die zin is het helemaal niet zo'n raar idee.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 04 nov 2007, 13:35

Maar is de gedachtengang ook zo?

Kasper
zandpaadje

Bericht door Kasper » ma 05 nov 2007, 16:53

Hoeveel concrete plannen zijn er in de loop der jaren eigenlijk geweest?
Blijft het bij de Tracenota van 1961, of hebben meerdere officiele varianten de revue gepasseerd?
Hier bij doel ik op A-wegen, en niet op verbetering van het bestaande net, omdat dit slechts een tijdelijke snelle oplossing is.

Daarnaast is de algehele verkeersdruk ook van belang, is het juist om aan te nemen dat een verlenging van de A8 een vermindering van het verkeer ten westen van Amsterdam veroorzaakt, en een grotere verkeersdruk op het stuk A8 -> A9 -> Rondweg -> Coentunnel?

Het is in ieder geval goed om te lezen dat de golfbaan indien nodig plaats moet maken voor de A8, waardoor het aantal opties een stuk groter wordt. Dit hoeft overigens niet het einde te beteken voor de golfbaan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 nov 2007, 17:29

Rene schreef:De A8 kan een rol spelen als noordelijk deel van de 2e ring om Amsterdam, weet je. In die zin is het helemaal niet zo'n raar idee.
Hoe reëel is een noordelijke tweede ring om Amsterdam? Die zou door Waterland moeten lopen en vervolgens nog een behoorlijke brug of tunnel over het IJsselmeer. En de verkeersstromen die je ermee bedient zijn naar mijn gevoel maar beperkt. Dit land zou grotere prioriteiten moeten hebben dan een tweede noordelijke ring, aangezien de dagelijkse files aan de noordkant van Amsterdam vooral worden veroorzaakt door verkeer dat naar Amsterdam zelf moet, niet eromheen. Dat onderscheidt een eventuele tweede noordelijke ring van de A9, die wél significante aantallen weggebruikers om Amsterdam heen kan leiden, omdat dat verkeer nou eenmaal niet naar Amsterdam zelf op weg is (maar naar Schiphol, Haarlem of Zuid-Oost).

Nee, ik zie de verlengde A8 vooral als verbindingsstuk tussen de A7 en de A9, dus als praktische verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar / Den Helder en als verbinding tussen Haarlem en Purmerend en verder. Als onderdeel van een tweede ring kan ik hem maar moeilijk zien. En daarmee dus ook de terughoudendheid van de provincie als het gaat om de aanname dat het Rijk haar wel zal uitkopen in het kader van een tweede noordelijke ring.