[A008] Westzaan - Beverwijk (deel 1)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: A8 Westzaan - Beverwijk

Bericht door Vinny » ma 30 jun 2008, 18:23

Of gaan de dames en heren politici
Vreemd, het rapport is toch opgesteld door een gerenommeerd adviesbureau... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 30 jun 2008, 19:30

Toevallig ****?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 jun 2008, 21:04

Vinny schreef:Sinds wanneer ontwerpen wij wegen in Nederland waarbij de ontwerpsnelheid lager is dan de maximumsnelheid? :schrikreactie:
Volgens mij al sinds het Handboek Wegontwerp uit is. Maar echt duidelijk is het handboek niet op dat punt. Ergens anders in het handboek staat weer 100km/h als ontwerpsnelheid, dus wat nu de ontwerpsnelheid echt is :dontknow:
Mocht het 90 zijn, dan zal dat wel expres gedaan zijn zodat ook de V85 niet veel boven de 100km/h uitkomt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 30 jun 2008, 21:06

Vinny schreef:Sinds wanneer ontwerpen wij wegen in Nederland waarbij de ontwerpsnelheid lager is dan de maximumsnelheid? :schrikreactie:
Sinds heel lang. Voor de NOA was de ROA-norm voor een stadsautosnelweg een Vo=90, bij een Vmax=100. Je moet die dingen ook gewoon los zien van elkaar. Het krampachtig koppelen aan elkaar zoals DV en de NOA doen, is juist iets wat gerust der discussie mag worden gesteld.

Terug naar de provinciale plannen Heemskerk-Westzaan: die 80 km/h is waarschijnlijk geen schrijffout. Ik denk dat men qua profiel uitgaat van een stroomweg, maar daar een Vmax=80 op zet i.v.m. zo laag mogelijke kosten aan geluidswerende maatregelen voor Saendelft.

Wegenbeleid Provincie:
tot 2007:
- aanleg Driemerenweg (N205) met Vmax=100
- besluit ongelijkvloerse ombouw N242
- besluit omlegging N201, grotendeels ongelijkvloers
- handhaven autowegen daar waar andere provincies aan het downgraden waren
Conclusie: een goed beleid

vanaf 2007:
- op grote schaal introduceren Duurzaam Vernaggelde wegen en afwaarderen autowegen
- downgrading A208
- verkeerde keuze N8
Conclusie: verkeerd beleid; penny wise pound foolish :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 jun 2008, 21:58

Nu ja, ten noorden van Alkmaar is nog ergens een autoweg, die aansluit op een ETW, en die overigens zo smal is dat "de gemiddelde weggebruiker" nog steeds denkt dat 60 de limiet is a.h.v. de uitstraling van de weg. Het is overigens net zo'n strepenbrij geworden als een normale GOW... :?
Sinds heel lang. Voor de NOA was de ROA-norm voor een stadsautosnelweg een Vo=90, bij een Vmax=100. Je moet die dingen ook gewoon los zien van elkaar. Het krampachtig koppelen aan elkaar zoals DV en de NOA doen, is juist iets wat gerust der discussie mag worden gesteld.
Daar ben ik het dus fundamenteel niet mee eens. De ontwerpeisen van een weg moeten zodanig zijn dat je met Vmax + 10 km/h veilig over de weg moet kunnen rijden. De traditionele Nederlandse autosnelweg is ontworpen op een limiet van 140 km/h (personenautos). Dat is erg luxe; in Israël is de standaard-ontwerpsnelheid 112 km/h (heb ik ooit in de krant gelezen in een interview met een hoge verkeersveiligheidsdeskundige daar). De Vmax bedraagt er overigens 100 km/h voor autosnelwegen (de Trans-Israël tolweg schijnt nu een limiet van 110 km/h te hebben, maar daar heb ik geen bevestiging van)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 01 jul 2008, 0:25

Vinny schreef:De traditionele Nederlandse autosnelweg is ontworpen op een limiet van 140 km/h (personenautos).
Nee, de Vo=120 of 90, al decennialang.
En een weg wordt niet ontworpen op een limiet, maar op een optimale rijsnelheid. Een denkfout die vaak wordt gemaakt...
(Voor de oorlog overigens 130 - maar de ontwerpnormen van toen kun je niet met de huidige vergelijken.)
Daarbij waren de normen van de Vo=120 km/h afgeleid van de HCM Vo=75 mph, en die laatste kende een veiligheidsmarge.
In die zin zal het wegontwerp tot een feitelijke snelheid van bijna 140 km/h amper een probleempunt vormen qua ongevallen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 jul 2008, 9:27

Maar gaat de 'oplossing' die Noord-Holland nu voorstaat voor het verlengde van de A8 nu een nieuw knelpunt opleveren?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 01 jul 2008, 12:56

Ja.

1. De aansluiting op de A9 bij de huidige afrit Heemskerk is niet goed voor de doorstroming.
2. De slechte naleving van de voorgestelde limiet in combinatie met de daarop gebaseerde minimalistische geluidsmaatregelen zullen ertoe leiden dat de geluidsoverlast in Saendelft-west een stuk hoger zal zijn dan uit de MER-berekeningen zou blijken...
3. Wil men 2 "opvangen" met een trajectcontrole, dan heb je er weer een doorstromingsprobleem bij. Plus dat veel verkeer dan alsnog over de N203 en N246 zal blijven rijden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 jul 2008, 13:53

Hopelijk gaat het verstand nog zegevieren voordat een spade de grond ingaat :shutup:

MarkM1983
zandpaadje

Bericht door MarkM1983 » ma 20 okt 2008, 21:15

Wat mij opvalt (en eigenlijk zeer verbaast) is dat er van alle alternatieven opgesteld door de provincie, er niet één alternatief is waarin de verlengde A8 wordt aangesloten op de A22 bij knooppunt Beverwijk. Dit zou wat mij betreft toch ook een reële optie moeten zijn, rekening houdend met het verkeer tussen bijv. Hoogovens en Amsterdam.
“Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal.”

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 20 okt 2008, 22:17

Als de A8 niet op het geplande en gereserveerde tracé wordt aangelegd, geldt wat mij betreft: niets is beter dan iets.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

sven0061
zandpaadje

Bericht door sven0061 » vr 30 jan 2009, 16:24

Ter info:

22-01-2009
Zaanstad heeft een beeldenboek ontwikkeld waarin enkele mogelijkheden gepresenteerd worden voor de weg die de A8 en A9 gaat verbinden. En hoe de weg ingepast kan worden in het landschap. Een eerste verkenning, maar zo krijgt u letterlijk een goed beeld. (Bron: http://www.zaanstad.nl/algemeen/19781902?view=Standard, geopend 31/01/2009)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 30 jan 2009, 19:41

Fantastische server... :roll:
HTTP Status 500 -

type Exception report

description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.

exception

Erwin
polderweggetje

Bericht door Erwin » za 31 jan 2009, 12:46

Probeer onderstaande link eens, duurt wel even; 44,9 mb.

http://www.zaanstad.nl/repositories/pdf ... Beeld1.pdf

sven0061
zandpaadje

Re: A8 Westzaan - Beverwijk / Plan

Bericht door sven0061 » di 03 feb 2009, 12:12

Afbeelding

Als oud-Zaankanter kon ik het niet laten het huidige plan voor doortrekking van de A8 naar de A9 op punten aan te passen. Op bijgaande kaarten (bewerking van Google Maps) kun je zien wat ik heb veranderd. Ik ben maar een amateur op dit gebied, dus vergeef mij eventuele denkfouten.

KENMERKEN N8 KNP ZAANDAM-A9
  • +Het bestaande tracé van de A8 is vanaf knooppunt Zaandam omgebouwd tot 2x2 provincialeweg met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur (forse reductie geluidbelasting).

+Vanaf het viaduct over de Omgelegde Guisweg buigt het tracé van de nieuwe N8 enigszins af in zuidelijke richting en ligt direct naast het tracé van de oude A8. Het oude traject van de A8 is afgebroken.

+Het nieuwe van tracé de N8 gaat geleidelijk naar beneden om nabij het Guispad iets beneden maaiveldniveau uit te komen. Het Guispad is doorgetrokken richting Zaandijk en gaat met een sierlijke brug over de N8 heen. Hiermee is de oorspronkelijke loop van deze uit 1650 stammende route in oude glorie hersteld.

+Het nieuwe tracé van de N8 loopt verder af om zo’n 600 meter voor de Middel uit te komen in een tunnel. Ook de oorspronkelijke loop van de Middel – eveneens een historische route – is in oude glorie hersteld.

+Na zo’n 700 meter ziet het nieuwe tracé van de N8 weer daglicht. Precies ten zuiden van de oude aansluiting N246/A8/Noorderveenweg ligt een ‘kom’ met daarin een nieuwe aansluiting N246/N8.

+De Omgelegde Guisweg tussen Westzaan en de wijk Westerkoog in Koog aan de Zaan – ooit aangelegd ter voorbereiding op de komst van een snelweg vanaf Amsterdam met aantakking op de A8 – is afgebroken. Deze route is niet meer nodig omdat de oude loop van het Guispad – nu weer Guisweg geheten – in oude glorie is hersteld.

+Het nieuwe tracé van de N8 gaat onder de Nauernase Vaart door (middels een aquaduct). De brug is afgebroken. Verkeer van en naar de wijk Saendelft heeft toegang tot de N8 via de Verlengde Parkrijklaan, even ten westen van de Dorpsstraat.

+Ook ter hoogte van buurtschap De Kil is het tracé van de N8 ondertunneld.

+In totaal kent het tracé dus vier onderdoorgangen: ter hoogte van de Middel in Westzaan, ter hoogte van de Nauernase Vaart in Westzaan, ter hoogte van de Dorpsstraat in Assendelft en ter hoogte van buurtschap De Kil ten westen van Assendelft.
    Voor zover niet ondertunneld, is het nieuwe tracé van de N8 halfverdiept aangelegd.
In de bestaande plannen wordt ervan uitgegaan dat het tracé wordt aangetakt op het huidige tracé van de A8. Mijn fantasievariant heeft echter als groot voordeel dat er wordt afgerekend met twee landschappelijke kankergezwellen van de ergste categorie.

Op Google Earth noch op de kaart kun je het zien, maar elke Zaankanter weet het: de A8 is aangelegd op een dijklichaam van pakweg 10 meter hoogte en doorsnijdt een historisch veenweidegebied waarvan je niet veel meer vindt in Nederland. Dit is duidelijk het gevolg van jaren-60-grootheidswaanzin.

De bedoeling was op deze plek een groot knooppunt aan te leggen dat de A8 zou verbinden met een snelweg in zuidelijke richting naar Amsterdam. Om deze reden is ook de Guisweg – een route met historische betekenis – doorsneden en omgelegd door het Westzijderveld.

Afgezien van het feit dat de route tussen Westzaan en Zaandijk hierdoor twee keer zo lang is geworden, is ook dit een obstakel dat het uitzicht enorm verpest en niet bepaald bijdraagt aan een harmonieus landschap.

Mijn plan zou deze fouten uit het verleden goeddeels herstellen. Natuurgebieden worden met elkaar herenigd, zichtlijnen worden hersteld en het hart van de Zaanstreek wordt stukken aantrekkelijker.

Ik maak me echter geen illusies over het realiteitsgehalte van mijn plan: het zou natuurlijk veel te duur zijn. :mrgreen:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 03 feb 2009, 14:47

Hoewel ik het niet op alle punten met je eens ben (ik wil een autosnelweg en niets anders), vind ik toch dat je er goed over hebt nagedacht en leuke achterliggende gedachten naar voren brengt, zoals die Guisweg. :)

Ik zou in elk geval het bestaande tracé niet of weinig aanpassen, om zo flink op de kosten te kunnen besparen. Die Guisweg is nog wel een optie, want die zorgt tevens voor minder overlast in de bebouwde kom en zorgt voor routeverkorting. :)

Qua tracé ben ik het tot De Kaak met je eens, daarna gaat het de verkeerde kant uit. Al decennia lang is een recht tracé vanaf het huidige A8-einde totaan de A9 gepland (1961), waarvan de grond al in bezit van het Rijk is. Dit kan dus enrom schelen in de kosten van grondaankoop! Die golfbaan moet dan wel opgedoekt worden, maar die schijnt ook deels grond te pachten van het Rijk, dus ze kunnen er van af weten. Dit tracé scheelt weer een doorsnijding van De Kil!

Als je deze hele draad over de A8 eens goed doorleest, zul je zien dat voor de A8 nog meer achterliggende functies zijn gedacht, zoals onderdeel van een grote ring rond Amsterdam.

Afijn, constructief meedenken is altijd goed! :D

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 feb 2009, 17:08

Het huidige voorkeursalternatief is onwenselijk, het veroorzaakt een puinhoop bij Heemskerk, en gaat veel langer door een gebied wat bodemkundig slechts als "soep" kan worden aangeduid. De kortste route, via het tracé uit 1961 wat nog altijd in handen is van het Rijk, voert naar de verzorgingsplaatsen aan de A9, die daar liggen om de ruimte te reserveren voor een knooppunt.

Ik ben uiteraard voor een volledige A8, en wel over het oorspronkelijk tracé. Met maximumsnelheid 120 km/h.
De bestaande A8 graag zo laten, en eerder de maximumsnelheid westelijk van de Coenbrug weer omhoog naar 120 km/h (zoals het vroeger ook was).

Mijn idee:
Afbeelding

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 03 feb 2009, 18:40

Met wat tunneltjes onder het dijklichaam door en enkele percelen erbij kan die golftent daar ook wel blijven bestaan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 feb 2009, 18:53

Golfen langs de snelweg is ook een uitdaging :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 06 feb 2009, 13:55

^^ Eigenlijk is die A8 dus heel vergelijkbaar met de A4-MD. Ook "natuurgebied" en een golfterrein die in de weg liggen :lol:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 13 mar 2009, 18:46

Volgens mij kan de verlengde A8 niet t.h.v. het golfterrein op de A9 worden aangesloten: zie kaartje René. Precies op die plek zijn of worden woningen gebouwd meen ik.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 13 mar 2009, 20:26

Hajo schreef:Volgens mij kan de verlengde A8 niet t.h.v. het golfterrein op de A9 worden aangesloten: zie kaartje René. Precies op die plek zijn of worden woningen gebouwd meen ik.
Waarom denk je dat VZP's Akermaat en Twaalfmaat precies op die plek liggen ?
Juist, als ruimtereservering voor het knooppunt. En nee, op die ruimtereservering worden echt geen woningen gebouwd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 14 mar 2009, 11:19

Westelijk van de A9 ter hoogte van de verzorgingsplaatsen ligt de nieuwbouwwijk Broekpolder. Die wijk is inmiddels (bijna) af, maar zover zal de A8 ook nooit komen, omdat hij zal eindigen bij de A9. Aan de andere kant van de A9 (het golfterrein en daar ten oosten van) lijkt mij dat er ook niet gebouwd zal worden, omdat dit gebied onderdeel uitmaakt van de Stelling van Amsterdam. Boven het golfterrein zie je een ford liggen, westelijk van Krommenie (bij de N203) ook en daar rondom liggen allerlei andere resten van de stelling die op de UNESCO lijst staat. De stelling loopt verder door naar het zuiden en de verlengde A8 zal daar dwars doorheen moeten (en gezien het hedendaagse beleid zal de A8 daar op zijn minst verdiept moeten worden aangelegd om het gezeur van alerlei belangengroepen af te kopen). Maar dat daar (veel) huizen gebouwd worden lijkt mij uitgesloten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 14 mar 2009, 13:16

Ik zie niet in waarom je het gezeur van enkelen tegen heel, héél veel belastinggeld moet "afkopen".
Het is eigenlijk al te zot voor woorden dat dit groteske, volstrekt mislukte militaire project van de 19e eeuw op de werelderfgoedlijst is geraakt... :shutup:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 14 mar 2009, 19:48

Waarom niet?

Maarre... er zijn veel meer forten van dezelfde Stelling. Daarnaast is het toch prachtig om zo'n fort in volle glorie vanaf zowel de A8 als A9 te kunnen zien liggen? Het fort zelf zal echt geen last hebben van die A8 hoor. En het wordt er ook niet minder interessant van.

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » zo 21 jun 2009, 18:42

De nieuwe A8 tussen Beverwijk en Westzaan zal niet alleen zorgen voor een betere doorstroming; er zal ook een nieuwe route ontstaan voor vrachtwagens die te hoog zijn voor de (Tweede) Coentunnel. Dan zouden er 4 mogelijkheden zijn om van Utrecht naar Purmerend te reizen:

Afbeelding

1 = Via A10 Zuid, A10 West en A8
2 = Via A9 en A8
3 = Via A9, A5 (Westrandweg) Tweede Coentunnel en A8
4 = Via A10 Oost, A10 Noord en A8

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 21 jun 2009, 18:54

Stel dat te hoge vrachtwagens een probleem zijn, dan hebben die toch voldoende aan de A10-oost? De A8 lijkt mij daar niet zo veel te maken hebben.

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » di 23 jun 2009, 16:45

Wouter N14 schreef:Stel dat te hoge vrachtwagens een probleem zijn, dan hebben die toch voldoende aan de A10-oost? De A8 lijkt mij daar niet zo veel te maken hebben.
In de A10-Oost/A10-Noord ligt de Zeeburgertunnel. Deze heeft ook een maximum doorrijdhoogte van ongeveer 4 à 4,2 meter.

Overigens, de Schellingwouderbrug is een brug die met een totaalmassa van 60 ton belast kan worden. Hoge vrachtwagens zijn - lijkt me - meestal zwaar, dus dat zou ook geen optie zijn.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 23 jun 2009, 19:26

^^ Onzin. (te) Hoge vrachtwagens hebben doorgaans rare lading, maar >60 ton komt zelden voor. Dan praat je al over speciaal transport.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 23 jun 2009, 21:05

Mag zo'n hoog tonnage wettelijk gezien wel?