[A073] knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door waldo79 » za 08 mei 2010, 23:10

Sommige gaan hier rechtdoor naar de rechts gelegen spitsstrook over de doorgetrokken lijn. Ook dat word bekeurd.
Het overschrijden van de afstreping zal hier bedoeld worden. Het naar rechts overschrijden (verderop) van de doorgetrokken streep is toegestaan om de spitsstrook te kunnen berijden.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » za 08 mei 2010, 23:21

Nee als je terugdraaid zie je drie keer een pijl naar links staan. Je bent verplicht die te volgen.
Daarop word je bekeurd.

En eh....€ 160.- :oops: kon een oud collega daarvoor dokken!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door waldo79 » za 08 mei 2010, 23:24

^^Maar als je eenmaal bent ingevoegd mag je daarna weer naar rechts opschuiven. Anders haal je het hele idee van een derde, tijdelijke rijstrook onderuit.
Anders verwordt die tot een verbindingsstrook van de A73 naar de A15.

Heel zuur van die €160 :shutup:

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » za 08 mei 2010, 23:29

Volgens mij is de opzet ook dat je het verkeer op de spitsstrook niet in de verdrukking brengt maar eerder of verderop ordentelijk invoegd!

Met fietsen sta ik wel eens op het Koningsbruggetje te kijken en je wilt niet weten hoe 'de sterkeren' zich gedragen :)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door boe! » zo 09 mei 2010, 9:01

peter51 schreef:Volgens mij is de opzet ook dat je het verkeer op de spitsstrook niet in de verdrukking brengt maar eerder of verderop ordentelijk invoegd!)
Precies. En op het punt waar de invoeger eindigt hebben ze zelfs een mini-verdrijvingsvlak gemaakt en die mag je nooit overschrijden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Rene » zo 09 mei 2010, 9:56

Staat er een bord C23 opgesteld, dan mag je dus ook naar rechts naar de spitsstrook toe (RVV art. 76, 2e lid).
Rij je met 1 wiel op de spitsstrook, dan ben je een spitsstrookgebruiker, en mag je ook verdrijvingsvlakken overschrijden (RVV art. 77, 2e lid).
Verder is de verdrijfpijl op het wegdek geen richtingpijl in de zin van voorsorteren RVV art.78, dus daar kan m.i. geen bon op geschreven worden.
Ik zou zelf gewoon de streep naar rechts overschrijden, en een boete 100% zeker bij de rechter aanvechten.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jeroent » zo 09 mei 2010, 11:42

Volgens mij hebben we deze situatie al eens besproken. Het C23 bord staat net na het mini-verdrijvingsvlakje en dus mag het verkeer komende vanaf de A50 vóórdat ze dat bord gezien hebben nog geen doorgetrokken strepen overschrijden. En daar kun je denk ik helaas wel voor bekeurd worden. Maar een bezwaar lijkt me zeker niet kansloos gezien de erg onduidelijke en ongebruikelijke situatie ter plaats
Ter hoogte van de ‘Duitse bocht’ zijn 20 bestuurders bekeurd voor het negeren van de dwangpijlen op de elektronische matrixborden boven het wegdek.
Wat is een 'Duitse bocht' en welke bocht wordt daarmee bedoeld? A50-noord richting A73-oost?

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » zo 09 mei 2010, 13:13

"Duitse bocht" A 73 komend vanaf knooppunt Neerbos de draai naar links richting knooppunt Ewijk.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jeroent » zo 09 mei 2010, 16:22

Die bocht in knp. Neerbosch? Waarom staat er in het artikel dan knp. Ewijk?? En waarom heet hij 'Duitse' bocht? Richting Duitsland is de andere kant op.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » zo 09 mei 2010, 17:23

jeroent schreef:Waarom staat er in het artikel dan knp. Ewijk?? En waarom heet hij 'Duitse' bocht? Richting Duitsland is de andere kant op.
Zo heet ie al jaren, waarom? Weet ik niet, misschien omdat die Duitsers er te hard in gingen :D
Overigens aan de andere kant heb ik er ook al verschillende om een boompje zien hangen!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Willem » zo 09 mei 2010, 19:54

Misschien wordt het Duitse bocht genoemd vanwege de boogstraal van de bocht. Op Duitse knooppunten zijn de bogen doorgaans wat krapper dan in Nederland.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Jeroen » zo 09 mei 2010, 20:04

^^ Die bocht is niet krap maar juist erg ruim, lijkt me dus een ietwat raar argument.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Willem » zo 09 mei 2010, 21:01

Klopt, ik was even met een andere bocht in de war.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jeroent » zo 09 mei 2010, 21:06

Wacht even, welke bocht is dit nu. We hebben een artikel die het over knooppunt Ewijk heeft en een Duitse bocht en dat zou dan de bocht in knp. Neerbosch komende vanuit Venlo richting knp. Ewijk moeten zijn? Dat klinkt een beetje raar.
Als daar bekeurd wordt heeft een bezwaar grote kans van slagen gezien de slechte leesbaarheid in de zon van die matrixen daar en het feit dat die bocht tot voor enige maanden geleden gewoon altijd tweestrooks bereden mocht worden.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » zo 09 mei 2010, 21:18

jeroent schreef:Wacht even, welke bocht is dit nu. We hebben een artikel die het over knooppunt Ewijk heeft en een Duitse bocht en dat zou dan de bocht in knp. Neerbosch komende vanuit Venlo richting knp. Ewijk moeten zijn? Dat klinkt een beetje raar.
Als daar bekeurd wordt heeft een bezwaar grote kans van slagen gezien de slechte leesbaarheid in de zon van die matrixen daar en het feit dat die bocht tot voor enige maanden geleden gewoon altijd tweestrooks bereden mocht worden.
Ik zie dat ik het niet helemaal goed geschreven heb:

"Duitse bocht" A 73 komend vanaf Dukenburg op knooppunt Neerbos de draai naar links richting knooppunt Ewijk.

In het politiebericht worden inderdaad kn pt Ewijk en de Duitse bacht aan elkaar geknoopt!

Maar "De overtreders reden tot voorbij de 2e herhaling van dit verbodskruis" geeft aan dat ze dus bij het 'derde' kruis pas zijn bekeurd. Bezwaar maken nut, denk het niet!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Vinny » ma 10 mei 2010, 15:55

Ik vind het bericht van de politie echt tenenkrommend. Het suggereert dat er allerlei verkeerscriminelen bezig zijn op de snelweg, terwijl de situatie, zoals die eerder in de draad beschreven eerder verwarring oplevert voor de weggebruiker. Juist omdat er ook stroken zijn die juist geen spitsstrook zijn, maar wel aan beide kanten van de doorgetrokken streep verkeer rijdt, dat is uit mijn hoofd op de A 50 het geval. Wellicht dat het in de botte hoofden van de heren hoogwaardigheidsbekleders eens het licht gaat dagen dat er verwarrende situaties gecreeërd zijn, die een beter antwoord verdienen dan maar argeloze automobilisten op de bon te slingeren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door waldo79 » ma 10 mei 2010, 16:30

De 'overtredingen' zouden dan in deze bocht moeten zijn begaan.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » ma 10 mei 2010, 20:02

Klopt het is die bocht!
Vanmiddag met zon! daar gereden, inderdaad zijn de pijlen en kruizen niet van ver goed te zien.
Maar als je ervoor bent wel, en ja als dan na drie kruizen nog niet naar rechts bent.....

Rechts in die opening tussen de bomen heeft ook een boom gestaan, die heeft de brandweer toen weggehaald toen daar in die witte mercedes twee mensen om het leven zijn gekomen.

Je word daar trouwens gewoon ingehaald alsof je stil staat...... met kruis! Ook wacht men niet als je op de invoegstrook rij en haalt je in over de doorgetrokken streep!
Ik heb al vaker geopperd dat men daar vaste camera's voor controle zou moeten plaatsen, wat is het toch voor vele moeilijk even te wachten en je fatsoenlijk te gedragen 8-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door boe! » ma 10 mei 2010, 20:05

peter51 schreef:Je word daar trouwens gewoon ingehaald alsof je stil staat...... met kruis! Ook wacht men niet als je op de invoegstrook rij en haalt je in over de doorgetrokken streep!
Dat is het verschil tussen mensen die zich keurig aan de snelheid houden en de mensen die de situatie kennen en weten dat 70 km/u belachelijk laag is.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » ma 10 mei 2010, 20:13

Ik ken de situatie ook! Was gewoon 90 vandaag.

ps, of het nu een goede of slechte constructie is, goed of slecht gepland/uitgevoerd enz, als de sitiuatie daar is zoals die is dien je je wel aan de regels te houden ;)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Seat Ibiza » ma 10 mei 2010, 20:35

boe! schreef:Dat is het verschil tussen mensen die zich keurig aan de snelheid houden en de mensen die de situatie kennen en weten dat 70 km/u belachelijk laag is.
"Ja, meneer de rechter, ik ken die kruising zeer goed en ik rijd daar 's nachts altijd door rood licht. Ik kon toch niet weten dat er deze keer wel een fietser zou oversteken..." :hamers:

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jeroent » ma 10 mei 2010, 21:42

Jaja die praatjes kennen we ondertussen wel. Dat de gemiddelde Nederlander geen verschil meer kan maken tussen door rood rijden en 120 in een bocht rijden die daar prima voor geschikt is, is alleen maar het gevolg van de DV-doctrine en het zoveel mogelijk uitbannen van de eigen verantwoordelijk. Sad but true. Maar dat de politie daaraan mee doet en juist dat soort dingen gaat controleren ipv echt gevaarlijke overtredingen (zoals bijv. het door jou genoemde door rood rijden). Met door rood rijden breng je ook nog andere mensen in gevaar..

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door boe! » ma 10 mei 2010, 21:53

Seat Ibiza schreef:
boe! schreef:Dat is het verschil tussen mensen die zich keurig aan de snelheid houden en de mensen die de situatie kennen en weten dat 70 km/u belachelijk laag is.
"Ja, meneer de rechter, ik ken die kruising zeer goed en ik rijd daar 's nachts altijd door rood licht. Ik kon toch niet weten dat er deze keer wel een fietser zou oversteken..." :hamers:
Het verschil tussen beide situaties is dat door rood licht rijden altijd al verboden was en dat 120 km/u in die bocht tot voor kort gewoon toegestaan was. Ik neem niemand iets kwalijk als die keurig 70 km/u rijdt en als je harder rijdt kan je bekeurd worden. Maar de snelheid met 50 km/u verlagen omdat een paar mensen niet kunnen autorijden gaat mij te ver.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » ma 10 mei 2010, 22:01

Nou, 120 was het daar al jaren niet meer!
Het is heel lang 70 geweest en is nu 90.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Jeroen » ma 10 mei 2010, 22:02

^^ Ik kan mij nog een Vadvies :arrow: 90km/h herinneren. Dan mocht je er dus even goed nog met 120 doorheen.

Ik vraag me eigenlijk een beetje af waarom ze niet gewacht hebben met het maken van die taper tot de brug bij Ewijk verbreed is, zolang ze die taper nu toch niet/nauwelijks open willen gooien. De oude situatie (met een vaste afstreping) was weliswaar net zo beroerd voor de doorstroming, maar wel wat veiliger. Juist in die linke bocht moet je eigenlijk willen voorkomen dat mensen rare manoevres gaan maken.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » di 11 mei 2010, 9:16

Zojuist weet ik van de wijkagent dat de bekeuringen voor het niet opvolgen van de verplichte rijstrookpijl zijn gegeven voor verkeer komende vanaf Druten.

Afbeelding
plaatje de Gelderlander
Het verkeer volgde niet de verplichte (rood aangegeven) rijstrook.

Is vorig jaar hier ook al ter sprake gekomen:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=13778
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door waldo79 » di 11 mei 2010, 9:21

^^Dat heeft zelfs de Telegraaf gehaald :dyn_hyp:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Seat Ibiza » di 11 mei 2010, 10:56

boe! schreef:Het verschil tussen beide situaties is dat door rood licht rijden altijd al verboden was en dat 120 km/u in die bocht tot voor kort gewoon toegestaan was. Ik neem niemand iets kwalijk als die keurig 70 km/u rijdt en als je harder rijdt kan je bekeurd worden. Maar de snelheid met 50 km/u verlagen omdat een paar mensen niet kunnen autorijden gaat mij te ver.
Het ging mij in eerste instantie niet zo zeer om de snelheid, maar om het negeren van een rood kruis boven een rijstrook. Ja, ik vind het ook redelijk onzinnig om de strook af te sluiten, maar ik zou me er 100% zeker wel aan houden. Jij weet toch ook niet of er om de bocht toevallig een ongeval geweest is of dat er wellicht mensen aan de weg aan het werken zijn?

MartijnA3
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 9:32

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door MartijnA3 » di 11 mei 2010, 13:50

jeroent schreef: Als daar bekeurd wordt heeft een bezwaar grote kans van slagen gezien de slechte leesbaarheid in de zon van die matrixen daar en het feit dat die bocht tot voor enige maanden geleden gewoon altijd tweestrooks bereden mocht worden.
Een kruis kan ook ergens staan omdat er een ongeval is, of een stilstaand voertuig. Het argument "ja, maar eerder mocht dit wel" zal dan ook weinig kans van slagen hebben.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door boe! » di 11 mei 2010, 20:05

Seat Ibiza schreef:Het ging mij in eerste instantie niet zo zeer om de snelheid, maar om het negeren van een rood kruis boven een rijstrook.
In dat geval heb ik je verkeerd begrepen. Het rode kruis negeer ik nooit om de door jou genoemde redenen.

Plaats reactie