[A073] knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Vinny » di 28 apr 2009, 19:00

uh ja :roll:
Op veel knooppunten waar je niet dagelijks komt is het een volkomen verrassing wat de boogstraal is en of je die met een bepaalde snelheid kan nemen... Veel bogen zijn een stuk scherper dan op het eerste gezicht lijkt. De meeste mensen houden hier gewoon rekening mee en het zou mooi zijn als daar door de bekende weggebruikers rekening mee gehouden werd... (en vaak wordt een boog naar rechts gevolgd door een rijbaan die er van links bijkomt...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door duikgek89 » do 30 apr 2009, 10:21

Jeroen schreef:de boog Gennep -> Nijmegen in knooppunt rijkevoort. Hordes zondagsrijders die daar met 80-90 doorheen gaan terwijl je er zonder problemen ook met 110 doorkomt... :roll:
130 gaat ook :oops: :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Jeroen » do 30 apr 2009, 17:00

Vinny schreef:uh ja :roll:
Op veel knooppunten waar je niet dagelijks komt is het een volkomen verrassing wat de boogstraal is en of je die met een bepaalde snelheid kan nemen... Veel bogen zijn een stuk scherper dan op het eerste gezicht lijkt. De meeste mensen houden hier gewoon rekening mee en het zou mooi zijn als daar door de bekende weggebruikers rekening mee gehouden werd... (en vaak wordt een boog naar rechts gevolgd door een rijbaan die er van links bijkomt...)
Bullshit. De meerderheid van de weggebruikers komt er niet voor de eerste keer, en die paar die dat wel zijn hebben ook ogen in hun hoofd. Meer dan 30 km/h onder een normale bochtsnelheid rijden heeft niets meer te maken met een veilige marge houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Chris » do 30 apr 2009, 17:07

Net in Muiderberg: bocht van 50 km/uur, kon ook prima met 70.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Vinny » do 30 apr 2009, 18:20

Bullshit. De meerderheid van de weggebruikers komt er niet voor de eerste keer, en die paar die dat wel zijn hebben ook ogen in hun hoofd. Meer dan 30 km/h onder een normale bochtsnelheid rijden heeft niets meer te maken met een veilige marge houden.
Absolute flauwekul! In een knooppunt rem je af tot je een bocht comfortabel kan nemen. Als je ergens niet vaak komt, zoals mijn vriend, die maar eens per jaar op de snelweg te vinden is, hoor je gewoon niet door achterliggers opgejaagd te worden :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jan » di 26 mei 2009, 21:43

De gemeente Nijmegen spreekt zich uit voor verbetering van de weginfrastructuur, dat we dat nog eens mogen horen vanuit Nijmegen. :)
TV Gelderland (26-5-09) schreef:

Nijmegen: ook extra rijstrook Neerbosch

NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen wil dat het Rijk gelijktijdig met de verbreding van de A50 een extra rijstrook aanlegt bij knooppunt Neerbosch.
Zonder die extra rijstrook leidt de verbreding van de A50 enkel tot verplaatsing van file richting knooppunt Neerbosch, schrijven de gemeenten Nijmegen en Beuningen, de stadsregio Arnhem/Nijmegen en de provincie Gelderland in een brief aan verkeersminister Eurlings.
In 2014 wordt de A50 tussen Ewijk en Valburg verbreed. Hiervoor wordt een extra brug aangelegd over de Waal.

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Lim » do 11 feb 2010, 23:40

Er gaat mogelijk weer wat veranderen aan de maximum snelheid op het knooppunt Neerbosch in deze bocht Venlo -> Ewijk. Voorheen was het bord 90, bord 70 en dan matrixverlichting allemaal op 70 tot je invoeger hebt gehad. Nu is bord 90 en daarna een nieuw bord 90 (net voor de bocht) maar staat de matrixverlichting die, ik denk nog 50 meter verder staat dan het laatste bord, wel nog op 70.

Ahwell ik hoop maar dat de gehele bocht binnenkort weer 90 is (en dat je ook vanuit nijmegen -> ewijk) weer gewoon 90 mag en kan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door boe! » vr 12 feb 2010, 8:47

90 km/u is nog weinig. Je kan gemakkelijk met 120 km/u door die bocht.

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Lim » vr 12 feb 2010, 8:50

Ach ik heb me er al bij neergelegd dat 120 daar niet terug gaat komen :? Als de snelheid maar wordt opgetrokken naar een snelheid die voor deze bocht acceptabel is.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door DjIdee » vr 12 feb 2010, 9:18

Handhaven in een bocht met een radarsetje is toch ivm uitlijnen ed schier onmogelijk. Alleen kijken naar lasergamende agenten of een onopvallende wagen achter je... Oftewel: Gewoon 120 :mrgreen:

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door JB81 » vr 12 feb 2010, 9:32

In 2014 wordt de A50 tussen Ewijk en Valburg verbreed. Hiervoor wordt een extra brug aangelegd over de Waal.
Is het al 1 april?
Of bedoelen ze die extra stadsbrug als "verbreding" van de A50? :?

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Lim » vr 12 feb 2010, 9:35

Nee hoor er komt echt een tweede brug in de A50. De huidige brug bij ewijk is niet in staat tot 2x4 rijstroken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Jeroen » vr 12 feb 2010, 18:56

Extra rijstrook Neerbosch => ik neem aan dat de nu nog enkelstrooks boog van Ewijk richting Dukenburg bedoeld wordt? Die had er namelijk al veel eerder mogen liggen. Ook als het nog relatief rustig is houdt die boog behoorlijk op, omdat je vaak toch wel achter een vrachtwagen (of treuzelende automobilist) blijft hangen. Als ze het helemaal goed willen doen, kunnen ze die paar km tot aan het knooppunt ook wel met een extra rijstrookje verbreden...
Lim schreef:Er gaat mogelijk weer wat veranderen aan de maximum snelheid op het knooppunt Neerbosch in deze bocht Venlo -> Ewijk. Voorheen was het bord 90, bord 70 en dan matrixverlichting allemaal op 70 tot je invoeger hebt gehad. Nu is bord 90 en daarna een nieuw bord 90 (net voor de bocht) maar staat de matrixverlichting die, ik denk nog 50 meter verder staat dan het laatste bord, wel nog op 70.
90 is geen verkeerde limiet in die bocht, iig al een stuk beter als 70. Ik begrijp alleen niet waarom de laatste tijd die invoegende taper is afgesloten. Je ziet ook nog best wat mensen daar onder het kruis door rijden.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door captain007 » di 23 feb 2010, 21:55

boe! schreef:90 km/u is nog weinig. Je kan gemakkelijk met 120 km/u door die bocht.
Jij misschien wel, maar er zijn daar al een hoop zware ongelukken in het verleden gebeurd die uitwijzen dat 120 toch echt veel te hard is. Als ze een 70 bord neerzetten weten ze toch wel dat iedereen er gemiddeld 90 rijdt, maar dat is in ieder geval beter dan 100 of 120 en regelmatig uit de bocht gevlogen auto's tegen een boom. Maar dat is bij meer bochten zo, zoals bij de bocht bij knooppunt Muiderberg waar een 50 limiet geldt en 70 ook nog kan. Alleen moet het dan niet te glad zijn en dat er dan net zoals vorige week eentje een rondje draait op de weg en dan door een hek heen schiet bij de middenberm.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door boe! » di 23 feb 2010, 22:15

captain007 schreef:Jij misschien wel, maar er zijn daar al een hoop zware ongelukken in het verleden gebeurd die uitwijzen dat 120 toch echt veel te hard is.
Het is een beetje mijn stokpaardje maar zolang ik in een oude boodschappenwagen zonder technische snufjes als ESP zonder problemen met 120 door die bocht kan, dan ligt het toch echt aan die automobilist en niet aan de bocht. Het verlagen van de maximumsnelheid is symtoombestrijding omdat het werkelijke probleem (het falen van de automobilist) niet wordt opgelost.

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Lim » do 25 mar 2010, 22:33

Ik begrijp nog niet helemaal wat de schakelmomenten zijn voor RWS om die invoegende taper van (zuid naar noord) soms af te kruisen en andere momenten weer niet. De situatie lijkt nu te zijn:

Is de linkerbaan niet, halverwege, afgekruist dan mag je in de hele bocht 90. Aangegeven via bord met 90 en daaronder het bord gevaarlijke bocht. De matrix verlichting is dan uitgeschakeld. Is de linkerbaan wel afgekruist dan wordt de max snelheid 70 en moet men na het voor het tweede portaal zijn ingevoegd. Metname die laatste levert mijn inziens de gevaarlijke situatie op dat men, met veel vrachtverkeer op de rechterbaan, men nog even een vrachtwagen voorbij gaat en vervolgens al remmend gaat invoegen tussen 2 vrachtwagens. Een situatie die wordt verslechterd door de geringe afstand tussen de meeste vrachtwagens en het feit dat de matrix met het kruis erop vanwege de bocht en het ervoor liggende viaduct pas vrij laat zichtbaar zijn. Er hoeft maar een vrachtwagenchaffeur even niet goed op te laten en het zit zo op elkaar.

De afgekruiste linkerbaan lijkt metname in de spits de standaard te zijn. Waarom ik heb geen flauw idee :shutup: Wel vind ik dat het verkeer veel soepeler doorstroomt als de baan niet wordt afgekruist. Een situatie die gezien het toch veel geringere rechtstreekse aanbod vanuit Nijmegen eigenlijk standaard zou moeten zijn.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » ma 26 apr 2010, 8:50

DjIdee schreef:Handhaven in een bocht met een radarsetje is toch ivm uitlijnen ed schier onmogelijk. Alleen kijken naar lasergamende agenten of een onopvallende wagen achter je... Oftewel: Gewoon 120 :mrgreen:
Pas dan maar op, ik ken diverse mensen die in die bocht een prent hebben gekregen (>Beuningen)!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door waldo79 » ma 26 apr 2010, 9:31

^^Met onopvallende surveillance 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Jeroen » ma 26 apr 2010, 23:03

peter51 schreef:Pas dan maar op, ik ken diverse mensen die in die bocht een prent hebben gekregen (>Beuningen)!
Waren die voor de snelheid, of toch niet voor het negeren van het rode kruis?

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jeroent » ma 26 apr 2010, 23:38

Die laatste zou ik trouwens toch wel aanvechten denk ik. De inkijkhoek van die matrixborden die daar hangen is dermate klein dat je de rode kruizen pas zo ongeveer ziet als je er onderdoor rijdt. Blijkbaar een oudere generatie matrixen ofzo, want hij lijkt tot het laatste moment gewoon uit te staan. In combinatie met een fel zonnetje is het niet ondenkbaar dat je die kruizen mist, zeker ook omdat er verder niets op wijst dat je daar niet mag rijden.

Ik had trouwens het idee dat het samenhing met de opening van de spitsstrook bij knp. Ewijk.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door boe! » di 27 apr 2010, 7:31

Als je het kruis mist dan heb je ook al de verdrijfpijl daarvoor gemist. Dat is gewoon een kwestie van niet opletten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Vinny » di 27 apr 2010, 13:07

Tja ik ben sowieso tegen spitsstroken. Als die er toch moeten komen, dan bij voorkeur aan de linkerkant van de weg (en niet rechts), en als ze toch bestaan dan het liefst met een onderbroken markering, en geen verdrijfvakken op de spitsstrook (maar genoemde markering met stippellijnen simuleren).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » di 27 apr 2010, 16:28

Jeroen schreef:
peter51 schreef:Pas dan maar op, ik ken diverse mensen die in die bocht een prent hebben gekregen (>Beuningen)!
Waren die voor de snelheid, of toch niet voor het negeren van het rode kruis?
Mijn eigen dochter is er een van 98 km na aftrek!

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » di 27 apr 2010, 16:31

boe! schreef:Als je het kruis mist dan heb je ook al de verdrijfpijl daarvoor gemist. Dat is gewoon een kwestie van niet opletten.

Een pijl en dan het kruis, als je naast een paar vrachtwagens zit heb je niet genoeg tijd om naar rechts te gaan.
Daarbij komt dat ze in een bocht staan en de zon flink kan opspelen!

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jeroent » di 27 apr 2010, 21:18

Die pijl heeft inderdaad exact hetzelfde euvel als de kruizen. Ze staan in een bocht en de betreffende matrixdisplays hebben een idioot kleine kijkhoek. Ik geef toe, ik lette genoeg op om te weten wat ik deed, maar ik kan me toch voorstellen dat mensen ze ècht niet zien.

Hoe belachelijk het is om deze bocht zo te beperken t.o.v. andere bochten in bijv. knp. Ewijk of Waterberg hebben we het hier trouwens al eerder gehad.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Jeroen » vr 30 apr 2010, 20:05

^^ Ik ben dagelijks gebruiker van die bocht, dus misschien is mijn mening niet al te representatief, maar die matrixborden zijn vanaf een paar honderd meter toch wel goed zichtbaar onder normale omstandigheden. Ook met gesloten spitsstrook verderop had men de strook beter open kunnen houden denk ik, al was het maar voor de verkeersveiligheid.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door jeroent » vr 30 apr 2010, 23:23

Helaas gebruiken we onze snelwegen niet alleen onder 'normale omstandigheden', whatever that may be...

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » za 08 mei 2010, 15:02

Ter info:

Veel bekeuringen na negeren wegtekens
Beuningen, 08-05-2010
Donderdagavond zijn tijdens verkeerscontroles gericht was op het negeren en overtreden verkeerstekens op en boven het wegdek, 38 automobilisten bekeurd bij knooppunt Ewijk.

Tijdens een verkeerscontrole waarbij speciaal gelet werd op het overtreden van de doorgetrokken streep op de snelweg A73 bij Ewijk, zijn 8 automobilisten bekeurd. Tien andere bestuurders kregen proces-verbaal voor het niet opvolgen van de verplichte rijstrookpijl.

Verbodstekens op matrixborden

Ter hoogte van de ‘Duitse bocht’ zijn 20 bestuurders bekeurd voor het negeren van de dwangpijlen op de elektronische matrixborden boven het wegdek. De dwangpijlen worden opgevolgd door rode verkeerskruizen, die een verbodsbepaling inhouden om over dat wegdeel te rijden.
De overtreders reden tot voorbij de 2e herhaling van dit verbodskruis

bron: politie.nl
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door Rene » za 08 mei 2010, 15:08

Onder een kruis doorrijden is strafbaar, onder een verdrijfpijl doorrijden niet.
Als over de volle breedte van de rijbaan kruizen zichtbaar zijn, en er geen alternatief wordt geboden, zijn de kruizen niet handhaafbaar.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: A73 knooppunt Neerbosch (Venlo -> knp. Ewijk)

Bericht door peter51 » za 08 mei 2010, 15:28

""Tien andere bestuurders kregen proces-verbaal voor het niet opvolgen van de verplichte rijstrookpijl.""

Dit stukje tekst kan wel slaan op het niet rechtsaf slaan komende vanaf Druten. Je moet dan richting Nijmegen links door een chicane en vervolgens rechts invoegen. Sommige gaan rechtsaf voor deze chicane maar daarna rechtdoor!

Een ander punt is richting waalbrug, komende vanaf Beuningen krijg je, als je op de normale strook rijd, pijlen om links in te voegen. Sommige gaan hier rechtdoor naar de rechts gelegen spitsstrook over de doorgetrokken lijn. Ook dat word bekeurd. De pijlen gaan voor ook al mag je over een doorgetrokken lijn naar een spitsstrook.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Plaats reactie