[A016]Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordt

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

[A016]Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordt

Bericht door orionpax » ma 03 dec 2007, 11:34

orionpax schreef:Gewoon een nieuwe brug ernaast en een nieuwe snelweg paralel aan de HSL die de verlengde A17 wordt en aansluit bij Ridderkerk. De huidige A16 laat je intact.

Werkzaamheden in de volgende volgorde:
1 Nieuwe brug +Voorbereiden verlengde A17
2 A16 omleggen over nieuwe brug
3 Oude brug ook vervangen.
4 A16 en A17 opnieuw openstellen.
Ik doelde op dit eerder door mij geroepen idee. Een nieuwe snelweg met maar 1 aansluiting (een verlengde N3) tussen de moerdijkbrug en knooppunt ridderwerk.

Even snel geschetst krijg je het volgende:
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... 174a02e831

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door Kaaiman » ma 03 dec 2007, 15:53

Interessante gedachte.

Mijn reacties:
* De Hoekse Waard moet zo veel mogelijk gevrijwaard blijven van grote verkeersaders en bebouwing. De A4 en A29 en verder niet.
* Op zich is een westelijke randweg wel een aardig idee, ook goed voor de luchtkwaliteit in de Drechtsteden. Waar ik wel bang voor ben is verrommeling in de HW, zie ook reactie hierboven.
* 5 belangrijke verkeersaders (N3, A15, A16 + verlengde N3 en A17) vind ik in die regio net iets teveel van het goede, al zal het netwerktechnisch wel redelijk robuust zijn denk ik.
* De Ridderster kan er eigenlijk geen extra aansluiting meer bij hebben. KP Ridderkerk-zuid zou nog wel kunnen, maar ik ben bang dat het gedeelte waar de A15 en A16 samenlopen het niet meer aankan.

Conclusie: niet haalbaar. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door orionpax » ma 03 dec 2007, 18:55

Kaaiman schreef:Interessante gedachte.

Mijn reacties:
* De Hoekse Waard moet zo veel mogelijk gevrijwaard blijven van grote verkeersaders en bebouwing. De A4 en A29 en verder niet.
* Op zich is een westelijke randweg wel een aardig idee, ook goed voor de luchtkwaliteit in de Drechtsteden. Waar ik wel bang voor ben is verrommeling in de HW, zie ook reactie hierboven.
* 5 belangrijke verkeersaders (N3, A15, A16 + verlengde N3 en A17) vind ik in die regio net iets teveel van het goede, al zal het netwerktechnisch wel redelijk robuust zijn denk ik.
* De Ridderster kan er eigenlijk geen extra aansluiting meer bij hebben. KP Ridderkerk-zuid zou nog wel kunnen, maar ik ben bang dat het gedeelte waar de A15 en A16 samenlopen het niet meer aankan.

Conclusie: niet haalbaar. ;)

Ik heb na de vlugge schets van vanmiddag nog geprobeerd wat aanpassingen te doen. De verlengde A3 is eigenlijk vervallen. De aansluitingen met de A17 en A16 zijn wel verbeterd. Ook heb ik geprobeerd knooppunt ridderkerk te tekenen. Het is zoals je zegt wel een megaknooppunt maar het zou te doen moeten zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door Kaaiman » ma 03 dec 2007, 20:55

Laat maar zien. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door orionpax » ma 03 dec 2007, 22:08

Kaaiman schreef:Laat maar zien. :)

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... &z=13&om=1

Ik was hem daarstraks vergeten :S

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door Wesso » di 04 dec 2007, 12:44

^^ Oef.
De verlengde A17 sluit bij de Ridderster aan door een topviaduct over de hoogste viaducten heen.
Knooppunt Zonzeel krijgt infrastructurele werken op 4 niveaus. Met name de lus Zevenbergen (A59) -> Rotterdam (A16) is echt een prestigeobject on top of de HSL. Laat die maar zitten, via de huidige A17 richting de Moerdijkbrug blijven is een goedkopere optie... :lol:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door Kaaiman » di 04 dec 2007, 16:03

Brrr! :ziek:

Eerst maar eens een cursusje verkeerskunde en civiele techniek...

Dit plan is vrijwel onmogelijk, dan wel veel te duur, dan wel totaal onwenselijk... :neenee:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door Vinny » di 04 dec 2007, 16:15

Nou nou nou, niet zo negatief Kaaiman. Er zitten behoorlijk wat interessante aspecten aan het plan. De aansluiting Ridderkek is wel een uitdaging ja, maar dat zou met tunneltjes kunnen worden opgelost. De verbinding A16N (zuid) -> A15 (oost) is niet nodig. Verder lijkt het mij dat in de richting A 15-west alleen wordt aangesloten op de hoofdrijbaan en in de richting A 16-noord alleen op de parralelrijbaan. Dit versimpelt de situatie behoorlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door orionpax » di 04 dec 2007, 18:09

Laten we de A4 en A59 tekening buiten beschouwing laten. Die zouden in dit plaatje achterwege kunnen blijven. In het plaatje zijn inderdaad een aantal zaken aanwezig die wellicht onlogisch dan wel zeer complex zijn. Aangezien met kennis en ervaring niet groot is op dit vlak heb ik dit toch zo gedetailleerd mogelijk proberen te schetsen.

Al het commentaar van jullie neem ik ter harte voor verdere uitwerken. Een totaal onnodige verlengde A3 is inmiddels ook geschrapt.

Mijn uitgangspunten zijn geweest:
1 Weinig aansluitingen
2 Zoveel mogelijk bebouwing instand houden.
3 Vloeiend verloop tracé
4 Licht verhogde ligging tov omgeving om vele rijzen en dalen te voorkomen.

Knooppunt Zonzeel: Dit is een ruwe schets geweest. Mijn ervaring als autorijder is dat vloeiende lijnen een betere rijervaring geven ipv bochten die tussen de 60-90 genomen kunnen worden. Een aantal van deze lijnen kunnen verfijning gebruiken. Hiervoor zal ik de komende periode over nadenken.

Moerdijk Brug 2: Deze brug loopt niet paralel aan de A16 maar divergerend om rakelings langs de jachthaven te passeren (ivm aanbouw mogelijke pilaar) en dan naast de bebouwing op het vaste land aan te komen. Een probleem is wel dat de brug hoog gegenoeg zal moeten zijn om voor de Jachthaven geen overlast te veroorzaken. Nadat de weg op het vasteland aankomt worden er een flauwe bochten combinatie ingezet om langs Mookhoek en Schenkeldijk te passeren. Op de hoogte van Mookhoek vervolgt de weg zich in Zuid-noordelijke richting om evenwijdig langs de HSl lijn te komen.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door orionpax » di 04 dec 2007, 18:09

Aansluiting Gravendeel Een simpele (diamant) aansluiting van de N3/N217 op de Verlengde A17. Hiermeer wordt een aansluiting gecreeerd voor de hele polder en gravendeel.

KijfhoekEen van de moeilijke locaties is rangeerterrein Kijfhoek. hier moet de Snelweg een aantal sporen passeren. Het traceé loopt hier nog steeds loodrecht. Eventuele ondersteuning voor het viaduct kan in de hoek tussen de HSL en Kijfhoek gecreeerd worden.

Waal Het passeren van de Waal zal dmv een brug moeten gebeuren. Waarbij helaas bebouwing zal moeten sneuvelen om ruimte te creeren.
Ridderkerk Zuid

Ridderkerk Zuid Omdat ik verder wilde gaan dan een simpele lijn naar Ridderkerk heb ik nagedacht over een mogelijke aansluiting. Hierbij was mijn gedachte dat de verlengde A17 moest aansluiting op zowel de A15 als de A16.

Aansluiting met A16
A17 naar A16: De aansluiting zou in de lucht (complex) moeten aansluiten op de bestaande verbindingsboog tussen de A15 en A16 Noord. Hierdoor heeft het verkeer zowel de keuze over de hoofdrijbaan als paralelbaan.
A16 naar A17: Staat momenteel in mijn plannen gepland op het moment dat de A16 afslaat naar de A15 (west). Dit omdat het een vloeiende lijn mogelijk maakt. Echter kruist dit veel reeds bestaande verbindingsbogen dus ik zoek naar een alternatief. Een mogelijke optie hiervoor zou zijn om met de A16 richting A15 (oost) mee te gaan en pas zodra de A15 (west) hierbij aansluit een fly over te creeren naar de A17.

Aansluiting met A15
De aansluiting A15 (west) A15 (oost) is gezien de huidige infrastructuur overbodig. Deze heb ik gecreerd zodat de A17 hierop kon aansluiting. De ligging is nog niet verfijnd genoeg. De gedachte was wel dat de huidige A15-A15 verbinding grotendeels kon vervallen danwel overgaan in de A16. Richting het Oosten zal de aansluiting ook minder ingewikkeld zijn. Richting het westen zit je met ruimte gebrek door een aansluiting op het lokale wegennet en knooppunt ridderkerk. Ik zal dit proberen te verfijnen.


Overige
Aansluiting A16- N3 Geen noodzakelijke verbinding vanwege de aanwezige structuur. Met een paralele A17 kan die mogelijke vervallen wegens het niet aanwezig zijn van een Tunnel. persoonlijk denk ik dat deze beter kan vervallen. Het zou in de huidige situatie de aansluiting verbeteren.

@Kaaiman: Je hebt gelijk. Ik ontbeer diekennis. Heb echter wel geprobeerd zo logisch mogelijk te denken ook ivm de aanwezige ruimte etc. Dus dingen die niet kunnen mag je best aanwijzen.

@Wesso: Die aansluiting (Zonzeel) is inderdaad complex vanwege de gebrekkige ruimte. Een optie is inderdaad om het knooppunt onvolledig uit te voeren en het verkeer uit Zevenbergen gewoon via de A17 te laten aansluiten. Hier had ik niet bij stil gestaan.

Ridderkerk ga ik nog proberen te verfijnen en dus simpeler te maken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door Kaaiman » wo 05 dec 2007, 12:34

Ik heb die kennis ook (nog) niet (helemaal) hoor. Maar ik probeer er steeds meer rekening mee te houden dat dingen in het echt meer ruimte in beslag kunnen nemen dan je van tevoren zou denken. Vooral wat betreft infra. Leg maar eens een gemiddeld klaverblad naast een woonwijk en kijk eens hoeveel huizen je kunt bouwen op de oppervlakte van zo'n knooppunt!

Overigens vind ik het erg interessant om plannen van anderen te zien, zeker als er goed over is nagedacht! Ik was misschien wat te kort door de bocht in het vorige bericht, hopelijk neem je me dat niet kwalijk.

Wat je plan betreft: ik zou het anders doen, meer zo:
Afbeelding
Daarmee neem ik toch de belangrijkste dingen van je plan over. ;)
Toelichting:
* KP Ridderkerk-Zuid komt zo beter uit, het is nog steds tricky, maar minder onmogelijk dan een extra aansluiting in KP Ridderkerk-Noord.
* Parallel langs de HSL, dit tracé vond ik wel een goed idee van jou, want het scheelt weer doorsnijdingen in het landschap. :)
* Het wordt tricky bij de Moerdijkbrug qua aansluitingen. Misschien is een Moerdijktunnel ten westen van de havens een betere optie. Zo creëer je namelijk een robuuster netwerk als een van beide afgesloten wordt. Je hebt zo namelijk minder flessenhalsproblematiek.

Ik heb nu geen zin om al die aansluitingen op te meten en uit te tekenen. Maar wellicht kan mijn globale overzichtje jou inspireren. ;)

Mods, misschien een afsplitsing naar 'Voorstel: Verlengde A17/Nieuwe Randweg Drechtsteden' ? :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door orionpax » wo 05 dec 2007, 13:19

Ik vond je commentaar niet erg. Het was gewoon terecht. Knooppunten met 5-6 niveaus zijn iets te veel van het goede. Zojuist knoopunt ridderkerk aangepast. Het is wel complex om alle richtingen mogelijk te maken maar dat moet goed komen.

Voor wat de afsplitsing met de moerdijkbrug ben ik nog aan het denken. Mijn idee is dat er sowieso een brug bij moet. Maar zoals ik het nu schets kan die niet gebruikt worden voor een verbouwing van de huidige brug. Ik ga het nog verder uitwerken maar waarschijnlijk ga ik de nieuwe moerdijkbrug aan de rechterkant leggen tussen de spoorbruggen en de A16 in. De A16 verhuist dan naar die nieuwe brug. De oude brug zal vervangen moeten worden en dan beschikbaar moeten komen voor de A17 ;)

@mods een afsplitsing zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Vinny » wo 05 dec 2007, 16:56

Bericht is gesplitst :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Weer eens werkzaamheden op de Moerdijkbrug

Bericht door orionpax » wo 05 dec 2007, 18:15

orionpax schreef:Ik vond je commentaar niet erg. Het was gewoon terecht. Knooppunten met 5-6 niveaus zijn iets te veel van het goede. Zojuist knoopunt ridderkerk aangepast. Het is wel complex om alle richtingen mogelijk te maken maar dat moet goed komen.

Voor wat de afsplitsing met de moerdijkbrug ben ik nog aan het denken. Mijn idee is dat er sowieso een brug bij moet. Maar zoals ik het nu schets kan die niet gebruikt worden voor een verbouwing van de huidige brug. Ik ga het nog verder uitwerken maar waarschijnlijk ga ik de nieuwe moerdijkbrug aan de rechterkant leggen tussen de spoorbruggen en de A16 in. De A16 verhuist dan naar die nieuwe brug. De oude brug zal vervangen moeten worden en dan beschikbaar moeten komen voor de A17 ;)

@mods een afsplitsing zou leuk zijn.
Inmiddels zowel knooppunt zonzeel als ridderkerk aangepast. Verdere verbeteringen zijn onderhanden.

Plan van aanpassing:
* Nieuwe moerdijkbrug aan Oostzijde huidige brug met ruimte voor 2*4 + vluchtstroken rechts en links.
* Huidige A16 verlegd over nieuwe Moerdijkbrug.
* Huidige Moerdijkbrug vervangen voor een brug voor een A16/A17 om Dordrecht heen. Hierbij denk ik aan ruimte voor 2*3 + vluchtstroken rechts en links.

Extra opties
Naast A16/A17 en HSL kan mogelijk een omleiding voor goederenvervoer langs dit tracé bewerkstelligd worden. Hiermee wordt de leefbaarheid in Dordrecht ook verbeterd.

De aansluiting N3- A16 zoals ingetekend laten vervallen. De nieuwe route zou zonder tunnels opgeleverd moeten worden. Eventuele gevaarlijke stoffen kunnen deze route volgen. BIjkomend voordeel is dat de N3 gedegradeerd kan worden en hiermee dus verkeer over de randweg verminderd wordt.




De A59 en A4 lijnen mogen buiten beschouwing gelaten worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Hajo » do 06 dec 2007, 22:44

Op zich is een verlegging van de A16 door de Hoekse Waard (ten westen van Dordrecht en parallel met de HSL dus) wel een goed idee. Maar ik denk dat dit niet mogelijk zal zijn omdat het gebied tussen Barendrecht en Zwijndrecht t.z.t. ook volgebouwd wordt (een zgn. Vinex-locatie).

De huidige Moerdijkbrug stamt uit de jaren zeventig en is gebouwd op de pijlers van de in de jaren dertig gebouwde oude Moerdijkbrug. Wat mij betreft mag dat allemaal verdwijnen en worden vervangen door een machtige hangbrug met 2x4 rijstroken en 2 rijstroken per richting voor langzaam verkeer, inclusief fietspaden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Palance » zo 30 dec 2007, 10:52

Gisteren over de brug gereden bij een nat wegdek. Dat houdt in dat de gele belijning zeer moelijk zichtbaar is. En dat houdt weer in dat er mensen zijn die de witte belijning volgen - en dus precies in het midden rijden zodat er links of rechts niemand meer langs kan. En ik zat daar dus achter. Seinen en claxonneren had ook al geen zin :rooie:

Gisterenavond was er overigens een flink ongeval gebeurd aan de zuidzijde van de brug. Ik heb aardig wat auto's gezien die op een oplegger stonden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Ds79m » zo 30 dec 2007, 11:09

Palance schreef:Gisteren over de brug gereden bij een nat wegdek. Dat houdt in dat de gele belijning zeer moelijk zichtbaar is. En dat houdt weer in dat er mensen zijn die de witte belijning volgen - en dus precies in het midden rijden zodat er links of rechts niemand meer langs kan. En ik zat daar dus achter. Seinen en claxonneren had ook al geen zin :rooie:
Dat ligt niet alleen maar aan het natte wegdek, maar ook aan de nogal onopvallend aangebrachte belijning. Bij felle zonschijn is die ook amper te zien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Juerd » do 03 jan 2008, 21:36

In Berlijn zag ik iets interessants qua tijdelijke belijning: de witte belijning was her en der doorgekruist met 2 simpele gele streepjes. Aan de ene kant maakt dat het wegbeeld iets drukker, aan de andere kant is het een welkome verduidelijking als 't regent.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Hajo » vr 04 jan 2008, 13:31

Dat zie je in Duitsland vaker. M.i. overbodig. Als je weet dat bij de aanwezigheid van originele (witte) en tijdelijke (gele) belijning, de witte belijning niet geldig is en je dus de gele belijning moet volgen, is "afplakken" van de witte belijning niet nodig.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Juerd » vr 04 jan 2008, 17:35

Bij regen kun je het verschil tussen wit en geel nauwelijks zien. Althans, ik niet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door boe! » za 05 jan 2008, 10:10

Hajo schreef:Als je weet dat bij de aanwezigheid van originele (witte) en tijdelijke (gele) belijning, de witte belijning niet geldig is en je dus de gele belijning moet volgen, is "afplakken" van de witte belijning niet nodig.
Logische vraag: hoe weet je welke belijning wel/niet geldt? Gele belijning wordt niet altijd weggehaald als de normale belijning weer geldt.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 jan 2008, 13:07

* Huidige Moerdijkbrug vervangen voor een brug voor een A16/A17 om Dordrecht heen. Hierbij denk ik aan ruimte voor 2*3 + vluchtstroken rechts en links.
Waarom twee Moerdijkbruggen aanleggen?
Een grote brug met 2 keer 4 is toch voldoende?

En waarom de A16 en A17 dubbelnummeren?
Heb je er weer een TOTSO bij. :neenee:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Vinny » zo 06 jan 2008, 11:25

Het is erg handig om een nieuwe brug aan te leggen. Dan kun je de oude brug daarna volledig buiten dienst stellen en een paar jaar gebruiken om dat ding ECHT op te knappen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Hajo » zo 06 jan 2008, 13:54

boe! schreef:
Hajo schreef:Als je weet dat bij de aanwezigheid van originele (witte) en tijdelijke (gele) belijning, de witte belijning niet geldig is en je dus de gele belijning moet volgen, is "afplakken" van de witte belijning niet nodig.
Logische vraag: hoe weet je welke belijning wel/niet geldt? Gele belijning wordt niet altijd weggehaald als de normale belijning weer geldt.
Helaas niet nee. Maar als de situatie er normaal uitziet en er geen werkzaamheden en daaraan verbonden verkeersmaatregelen (lagere Vmax, versmallingen, rijstrookverleggingen e.d.) zijn te bekennen, dan mag je wat mij betreft gewoon de witte belijning volgen.

Over de Moerdijkbrug:
wat mij betreft wordt-ie helemaal gesloopt (inclusief pijlers) zodra er een nieuwe is aangelegd. Gezien de afstand die de brug moet overspannen en de uitstraling van zo'n brug, gaat mijn voorkeur uit naar een machtige hangbrug. Die brug telt m.i. dan 2x4 rijstroken voor de A16, een weg met twee rijstroken voor langzaam verkeer en een fietspad aan weerzijden.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 jan 2008, 14:22

Over de Moerdijkbrug:
wat mij betreft wordt-ie helemaal gesloopt (inclusief pijlers) zodra er een nieuwe is aangelegd. Gezien de afstand die de brug moet overspannen en de uitstraling van zo'n brug, gaat mijn voorkeur uit naar een machtige hangbrug. Die brug telt m.i. dan 2x4 rijstroken voor de A16, een weg met twee rijstroken voor langzaam verkeer en een fietspad aan weerzijden.
Helemaal mee eens, wil jij je plannen doorvoeren naar de bouwers? :D

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Hajo » zo 06 jan 2008, 14:32

^^ Die bouwers kunnen er niets mee zolang er van overheidswege geen besluit genomen en geen geld beschikbaar is. ;)

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door orionpax » zo 06 jan 2008, 19:22

Snelwegenkenner schreef:
* Huidige Moerdijkbrug vervangen voor een brug voor een A16/A17 om Dordrecht heen. Hierbij denk ik aan ruimte voor 2*3 + vluchtstroken rechts en links.
Waarom twee Moerdijkbruggen aanleggen?
Een grote brug met 2 keer 4 is toch voldoende?

En waarom de A16 en A17 dubbelnummeren?
Heb je er weer een TOTSO bij. :neenee:

ad 2 A16/A17 staat zo om dat ik nog niet uit de keuze voor het wegnummer was. Het nieuwe trace zou ook A17 kunnen worden waardoor je bij de moerdijkbrug twee paralelle snelwegen krijgt A17 en A16.

ad 1 twee bruggen omdat het om twee aparte snelwegen zou gaan.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door praatpaal » za 19 jan 2008, 23:45

Wat een waardeloze brug is die Moerdijkbrug toch. Hij mag zijn nut hebben bewezen in het verleden, maar dit is gewoon trekken aan een dood paard. Men houdt die brug kunstmatig in leven door hem permanent in de steigers te zetten. De oude fundamenten kunnen het niet meer aan en het lichter maken van het brugdek heeft ook niet veel lol opgeleverd. Ik ben ervoor om ten oosten van de huidige Moerdijkbrug en nieuwe sierlijke hangbrug aan te leggen. Ik denk dat het land daar meer bij gebaat is dan wat waar we nu mee bezig zijn. Voordeel is dat men tijdens de bouw amper hinder ondervindt. Deze brug kan dan ook op 2x4 voorbereid worden.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Kaaiman » zo 20 jan 2008, 0:07

Normaal ben ik niet zo'n fan van euthanasie, maar voor de Moerdijkbrug maak ik graag een uitzondering. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Nieuwe Moerdijkbrug met een parallelle A16 langs Dordrecht?

Bericht door Schenker » zo 20 jan 2008, 1:20

Als jullie het betalen, prima!

Ik wil niet irritant doen, maar de A16 is in zij geheel niet voorbereid op meer dan 2x3, wat hij nu al is. Dus zolang die brug nog meekan, zou ik het kapitaalvernietiging vinden. Er zijn veel belangrijkere zaken dan een sierlijke hangbrug van twee kilometer. Iets aan een A4 door de Hoeksche Waard doen lijkt me veel nuttiger.

Plaats reactie