[A014] A14 Leidschendam - Rotterdam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Rene » vr 21 dec 2007, 15:34

mavas schreef:Je kunt natuurlijk ook de parallelbaan versmallen naar 1 rijstrook, zodat de doorgaande A4 ook als hoofdstroom doorloopt.
Je kunt ook die rangeerbaan met de linkerstrook laten intaperen. Veel flexibeler.
Enkelstrooksbanen zijn potentiële bottlenecks, zeker bij rerouting.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » vr 21 dec 2007, 15:40

Hoewel een taper daar reëeler is dan een enkelstrooks parallelbaan, vind ik een taper op die plek niet echt wenselijk, vanwege de drukte op de hoofdrijbaan. Het is nu zonder taper al redelijk chaotisch....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Rene » vr 21 dec 2007, 15:41

Dat kun je met signalering oplossen, Wouter.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » vr 21 dec 2007, 15:44

Kunnen kunnen, er kan zo veel. Een taper zal daar de doorstroming niet ten goede komen denk ik zo. Daar helpt geen signalering tegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door PW100 » vr 21 dec 2007, 15:48

Ehuls schreef:Overigens zitten er nog steeds een aantal onnodige weefvak in het Prins Clausplein die redelijk simpel verholpen kan worden door het verkeer komend vanaf de A13 naar de A12 richting Den Haag over het viaduct met het verkeer richting A4 te laten rijden en daarna af te laten buigen. Scheelt een behoorlijke bottleneck in het Prins Clausplein.
Uistekende oplossing! Dus dit viaduct 3 rijstroken maken [afvallen vluchtstrook] en direct na het viaduct het A12DH verkeer normaal rechts uit laten voegen en samen laten komen met de huidige A12 baan. Eureka! Waarom is RWS hier zelf niet op gekomen?
Optimale oplossing zou zijn om direct naast dit viaduct een tweede viaduct te bouwen met twee rijstroken [+vs] zodat alle vluchtstroken behoudne kunnen blijven.

Wellicht zinvol om dit idee naar RWS op te sturen in het kader van burgerfilebestrijdingsideëen?

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Ehuls » vr 21 dec 2007, 15:54

PW100 schreef: Uistekende oplossing! Dus dit viaduct 3 rijstroken maken [afvallen vluchtstrook] en direct na het viaduct het A12DH verkeer normaal rechts uit laten voegen en samen laten komen met de huidige A12 baan. Eureka! Waarom is RWS hier zelf niet op gekomen?
Optimale oplossing zou zijn om direct naast dit viaduct een tweede viaduct te bouwen met twee rijstroken [+vs] zodat alle vluchtstroken behoudne kunnen blijven.

Wellicht zinvol om dit idee naar RWS op te sturen in het kader van burgerfilebestrijdingsideëen?
Ik heb dit niet zelf verzonnen hoor, dit is allang bekend, ook bij RWS als het goed is. Een of andere ingenieur is er ooit eens over begonnen, waarna het zelfs redelijke media-aandacht heeft gekregen (Kan me artikelen herinneren in de Haagsche Courant indertijd) RWS heeft geloof ik zelfs toegegeven dat deze oplossing beter was geweest dan de huidige situatie, maar zag desondanks geen noodzaak tot aanpassing.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Rene » vr 21 dec 2007, 17:11

Wouter N14 schreef:Kunnen kunnen, er kan zo veel. Een taper zal daar de doorstroming niet ten goede komen denk ik zo. Daar helpt geen signalering tegen.
Wel eens van afkruizen gehoord ? Sturend verkeersmanagement, zogezegd ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Rene » vr 21 dec 2007, 17:15

Ehuls schreef:
PW100 schreef:Wellicht zinvol om dit idee naar RWS op te sturen in het kader van burgerfilebestrijdingsideëen?
Ik heb dit niet zelf verzonnen hoor, dit is allang bekend, ook bij RWS als het goed is. Een of andere ingenieur is er ooit eens over begonnen, waarna het zelfs redelijke media-aandacht heeft gekregen (Kan me artikelen herinneren in de Haagsche Courant indertijd) RWS heeft geloof ik zelfs toegegeven dat deze oplossing beter was geweest dan de huidige situatie, maar zag desondanks geen noodzaak tot aanpassing.
Gelukkig maar. Alemaa enkelbaans verbindingswegen lij leuk, maar heeft zo zijn nadelen. Met name bij niet-reguliere verkeersstromen. Bijvooreeld rerouting, en da laatste gebeurt steeds vaker.
Een wegontwerp moet juist in situaties da het een puinhoop is zo flexibel mogellijk zijn. Tapers en dubbelstrooks verbindingswegen helpen daarbij.
Enkelsstrooks verbindingswegen zijn de dood in de pot. Een beetje meer ontwerpen met dynamisch verkeersmanagement in het achterhoofd zou een zegen zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door harry » vr 21 dec 2007, 17:34

Ehuls schreef:Een of andere ingenieur is er ooit eens over begonnen
Bos. En volgens mij waren ze bij RWS niet blij, want ze hadden het niet zelf bedacht. :)

Trouwens, dat eerst versmallen en daarna pas verbreden doen ze verderop ook, bij Zoeterwoude. Daar wordt het eerst smaller van 3 naar 2 stroken, voordat de uitrijstrook naar de N11 komt. Het lijkt me logischer dat je het nog even 3-strooks laat zodat het verkeer naar de N11 kan uitvoegen vóór de versmalling.
Maar er zal wel een gedachte achter de huidige oplossing zitten (alleen weet ik niet welke).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door harry » vr 21 dec 2007, 17:37

Rene schreef:Met name bij niet-reguliere verkeersstromen. Bijvoorbeeld rerouting, en dat laatste gebeurt steeds vaker.
Maar als een enkelbaans ontwerp stukken beter is voor de normale situatie, ga je hem toch niet tegenhouden omdat het bij uitzonderingen minder goed werkt? :knetter:
(Dat stukje weefvak van A4 naar A12 is niet alleen filegevoelig maar ook gevaarlijk!)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Rene » vr 21 dec 2007, 18:02

harry schreef:Maar als een enkelbaans ontwerp stukken beter is voor de normale situatie, ga je hem toch niet tegenhouden omdat het bij uitzonderingen minder goed werkt?
1. Het werkt ook in de normale situatie niet beter, daar ben ik van overtuigd. Daarvoor is het capaciteitsreducerend effect veel te groot.
2. Gezien het feit dat de "uitzondering" tegenwoordig eerder schering en inslag is, is het heel zinnig om daar rekening mee te houden. Zodat de reistijden op dagen dat het fout gaat niet meteen explodeert.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » vr 21 dec 2007, 18:17

Rene schreef:
Wouter N14 schreef:Kunnen kunnen, er kan zo veel. Een taper zal daar de doorstroming niet ten goede komen denk ik zo. Daar helpt geen signalering tegen.
Wel eens van afkruizen gehoord ? Sturend verkeersmanagement, zogezegd ?
Afgezien van de A208-invoeger ken ik geen praktijkvoorbeelden. Maar begrijp ik nou goed dat jij een taper wilt en die vervolgens wilt afkruizen bij drukte zodat alsnog een enkelstrooks invoeger ontstaat? :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Kaaiman » vr 21 dec 2007, 19:27

harry schreef:
Rene schreef:Met name bij niet-reguliere verkeersstromen. Bijvoorbeeld rerouting, en dat laatste gebeurt steeds vaker.
Maar als een enkelbaans ontwerp stukken beter is voor de normale situatie, ga je hem toch niet tegenhouden omdat het bij uitzonderingen minder goed werkt? :knetter:
(Dat stukje weefvak van A4 naar A12 is niet alleen filegevoelig maar ook gevaarlijk!)
Enkelstrooks + bredere vluchtstrook = bij calamiteiten 2 rijstroken. In feite dus gewoon een spitsstrook die flexibel ingezet kan worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Vinny » vr 21 dec 2007, 23:23

Beste Kaaiman, je weet dat ze niet van dat soort optelsommen houden bij Rijkswaterstaat. 2 + 2 = 2, dat is Rijkswaterstaatkunde, de manier immers waarop invoegen over het algemeen werkt na knooppunten :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Ehuls » za 22 dec 2007, 14:29

Rene schreef:Gelukkig maar. Alemaa enkelbaans verbindingswegen lij leuk, maar heeft zo zijn nadelen. Met name bij niet-reguliere verkeersstromen. Bijvooreeld rerouting, en da laatste gebeurt steeds vaker.
Een wegontwerp moet juist in situaties da het een puinhoop is zo flexibel mogellijk zijn. Tapers en dubbelstrooks verbindingswegen helpen daarbij.
Enkelsstrooks verbindingswegen zijn de dood in de pot. Een beetje meer ontwerpen met dynamisch verkeersmanagement in het achterhoofd zou een zegen zijn.
Nou ben ik geen expert op dit gebied, maar ik vind het toch vreemd. Mijn lekenverstand zegt dat juist dat die weefvakken enorme filetrekkers zijn. Ik heb dat weefvak op het Prins Clausplein een aantal maal bereden komende vanaf de A13 richting A12 Den Haag. Wat je dan ziet is dat er weliswaar 2 rijstroken op de verbindingsweg zijn, maar dat het verkeer wat moet weven allemaal voorsorteert op de linkerbaan, waardoor er feitelijk eigenlijk gewoon nog een enkelbaans verbindingsweg naar Den Haag onstaat. Op de linkerbaan zit al het verkeer richting Den Haag, op de rechterbaan het verkeer richting Utrecht.

Vervolgens moet het verkeer op de linkerbaan dus weven met het verkeer van de A4 wat richting Utrecht moet. Wat je dan in de praktijk ziet gebeuren is dat mensen precies op het precies op het punt waar de rijbanen samen komen van rijbaan willen veranderen, en geen centimeter later. Lukt dat op dat moment niet, gaat men vaart minderen, waardoor het er achter opstroopt en zich er snel een file vormt. Mooi voorbeeld is ook de A16 richting Terbregseplein na de Brienenoord, waar de hood- en parallelweg bij elkaar komen en men moet weven voor de richtingen Hoek van Holland en Gouda. Ondanks dat men praktisch het hele stuk tot aan het Terbregseplein de tijd heeft om te weven, moet het per se in die eerste meters gebeuren, en raakt men half in paniek als dat op dat moment niet gaat..

Wat er met deze oplossing gebeurt is de al bestaande scheiding van verkeerstromen op de tweebaans verbindingsweg formaliseren en elke richting een eigen enkelstrooks verbindingsweg te geven. Doordat er dan geen weefbewegingen meer nodig zijn zal het verkeer mijn inziens veel beter doorstromen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Willem » za 22 dec 2007, 21:45

En misschien is het knooppunt zo te veranderen dat de weefbewegingen zo min mogelijk gebruikt worden.
In Duitsland bijvoorbeeld is de doorgaande rijrichting op knooppunten bedoeld voor de grootste verkeersstroom en dus niet altijd voor het doorgaande wegnummer. Daarmee worden al veel weefbewegingen voorkomen. In Nederland zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A14 Leidschenveen - Rotterdam

Bericht door Kaaiman » za 22 dec 2007, 23:26

Dit gaat eigenlijk niet meer over de A14. Afsplitsing naar 'Voorstellen voor betere doorstroming KP Prins Clausplein - KP Ypenburg' in het A4-subforum? :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie