[A008] TU-opdracht A8

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Kasper
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 nov 2007, 16:06

[A008] TU-opdracht A8

Bericht door Kasper » ma 05 nov 2007, 12:39

Hallo,

Ik ben kasper, eerstejaars student Civiele techniek in Delft.
Samen met een projectgroepje van 10 man ben ik momenteel bezig met "verbinding A8 - A9", zodoende kwam ik op deze website terecht.
Ik hoop hier wat informatie over het verleden van dit project te kunnen vinden, en uiteraard ook wat bij te dragen zodra we meer te weten komen over het hoe en wat van deze snelweg.

Mvg,

Kasper.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door mavas » ma 12 nov 2007, 20:16

Hehe, dat is al het zoveelste onderzoek naar de A8 - A9 verbinding. Ik heb er laatst nog 1 gelezen van 2 studenten civiele techniek. En de provincie heeft ook door een adviesbureau een onderzoek laten doen en Grontmij is er ook mee bezig.
Veel spelers op de markt dus :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kasper
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 nov 2007, 16:06

Re: Kasper

Bericht door Kasper » di 13 nov 2007, 20:17

Populair stukje snelweg dus :).
Volgens GIS is het nieuwe traject overigens al bekend.. in hoevere dit al een bepaling / nota is weten we nog niet. Er staat in ieder geval bij "uitvoer voor 2015".
Morgen bij DHV langs voor een presentatie en op locatie kijken, er is nog genoeg te doen dus. Ik ga eens even kijken of die twee studenten niet toevallig in het andere projectgroepje (met dezelfde opdracht) zitten :P.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door mavas » di 13 nov 2007, 22:24

Ik meen me te herinneren dat het studenten van InHolland uit Alkmaar waren, maar pin me er niet op vast :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door snelwegracer » di 13 nov 2007, 22:30

Ik denk dat je wel veel informatie kunt vinden in dit topic over de A8-A9 verbinding. Ik hoop dat je veel informatie zult vinden die je kan gebruiken. ;)

Overigens welkom. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Kasper
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 nov 2007, 16:06

Re: Kasper

Bericht door Kasper » wo 14 nov 2007, 12:13

snelwegracer schreef:Ik denk dat je wel veel informatie kunt vinden in dit topic over de A8-A9 verbinding. Ik hoop dat je veel informatie zult vinden die je kan gebruiken. ;)
Overigens welkom. ;)
Ik heb al ontzettend veel informatie gevonden in dat topic, en zometeen gaan we dus op locatie kijken :). Aan informatie momenteel dus geen gebrek, nu nog de plannen opstellen en uitwerken :).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door mavas » wo 14 nov 2007, 21:44

^^ En hier kenbaar maken ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kasper
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 nov 2007, 16:06

Re: Kasper

Bericht door Kasper » do 15 nov 2007, 16:51

mavas schreef:^^ En hier kenbaar maken ;)
Gisteren dus die presentatie gehad van DHV, het ging over het recente onderzoek in opdracht van de gemeente Zaandam. Een hoop geleerd, onder andere dat "perspectief" ontzettend belangrijk is. Zo is de A8 voor de gemeentes saendelft / krommenie een geweldige oplossing, maar voor rijkswaterstaat niet echt extreem interessant ivm. files bij de A9. Ik kan er overigens helaas niet teveel over zeggen, het onderzoek is pas net afgerond.. we kregen dus ook geen presentatie handouts oid :P.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door Rene » do 15 nov 2007, 17:12

Kasper schreef:maar voor rijkswaterstaat niet echt extreem interessant ivm. files bij de A9.
Ik weet niet wie van RWS dat geroepen heeft, maar ik kan je vertellen dat die A8 uit oogpunt van netwerkmanagement wel degelijk interessant is voor RWS. We mogen er alleen niets mee, vanwege het ontbreken van een kaartje in de NoMo.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kasper

Bericht door Vinny » vr 16 nov 2007, 14:14

Ik kan me uit de tijd van de NoMo herinneren dat het Rijk geen (intra)regionale verbindingen meer wilde aanlegen maar zich wilde focussen op de zgn. Triple 'A', de (inter)nationale hoofdassen, dus wegen als de A 4 (?!), de A 2 en de A 12. Toen is kennelijk bepaald dat de A 8 geen landelijke prioriteit diende te krijgen. Ik kan me dat als beleidskeuze wel voorstellen, maar de uitwerking vind ik nogal krom. Wat mij betreft hadden ze de lijn nooit van de kaart moeten halen en bijvoorbeeld een N 22 constructie voorstellen. Dat zou eerst ook een Rijksweg worden... (het werd de provinciale N 205)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kasper
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 nov 2007, 16:06

Re: Kasper

Bericht door Kasper » vr 16 nov 2007, 16:00

Rene schreef:
Kasper schreef:maar voor rijkswaterstaat niet echt extreem interessant ivm. files bij de A9.
Ik weet niet wie van RWS dat geroepen heeft, maar ik kan je vertellen dat die A8 uit oogpunt van netwerkmanagement wel degelijk interessant is voor RWS. We mogen er alleen niets mee, vanwege het ontbreken van een kaartje in de NoMo.
Dit heb ik niet gehoord van rijkswaterstaat maar tijdens de bovengenoemde presentatie. De redenering was kort gezegd als volgt: Je kunt wel die A8 neerleggen en daarmee het fileprobleem in krommenie en omgeving oplossen, maar als gevolg van de aanzuigende werking van deze nieuwe verbinding zal er hierdoor een lange file ontstaan bij de aansluiting met de A9 waardoor je het capaciteits probleem enkel verplaatst <-- dit is voor RWS niet kosteneffectief zolang het omliggende netwerk niet verbeterd wordt, en daarom wil RWS niet zo graag meebetalen aan deze oplossing. Voor de dorpskernen is dit natuurlijk een geweldige oplossing, maar die hebben het geld er niet voor. Geldkwestie's :|.

Mocht het anders zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag, het probleem is voor ons in ieder geval een stuk ingewikkelder en vrijer geworden :). Een ding weet ik echter wel zeker, het wordt geen rotonde op de A9 :P (zie eerder onderzoek door het inholland team)
Laatst gewijzigd door Kasper op vr 16 nov 2007, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kasper

Bericht door Vinny » vr 16 nov 2007, 16:06

er hierdoor een lange file ontstaan bij de aansluiting met de A9
Je zult dan met iets beters moeten komen dan Hooipolder variant III... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door Rene » vr 16 nov 2007, 17:08

Kasper schreef:maar als gevolg van de aanzuigende werking van deze nieuwe verbinding zal er hierdoor een lange file ontstaan bij de aansluiting met de A9 waardoor je het capaciteits probleem enkel verplaatst
Ik heb nog nooit een groter lulverhaal gehoord eerlijk gezegd...
Of het verkeer nu bij Uitgeest op de A9 komt of 4 km zuidelijker (waar het bovendien breder is)...
En die aanzuigende werking: bewijs dat eerst maar eens. Zolang de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest niet is verbreed zal er gewoon een deel verkeer via N244/N246 blijven rijden. Maar plannen voor de verbreding van Uitgeest-Alkmaar zijn al in de maak...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kasper

Bericht door Vinny » vr 16 nov 2007, 17:47

^^ Nou dat zou ook eens een keer tijd worden..., en wordt er nog aan het stuk Velsen - Rotterpolderplein gedaan? Of is dat voorzien voor 2056? :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door mavas » za 17 nov 2007, 2:52

Rene schreef:Of het verkeer nu bij Uitgeest op de A9 komt of 4 km zuidelijker (waar het bovendien breder is)...
En die aanzuigende werking: bewijs dat eerst maar eens.
Dat vraagt om een verkeersmodelstudie :) (Zou ik wel leuk vinden om te maken :) )
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door Rene » za 17 nov 2007, 10:39

Nou, nee.
Met een verkeersmodel kun je namelijk van alles bewijzen.
Zet de weerstand op alternatieve routes een stukkie hoger, en je hebt je aanzuigende werking op de A8 "bewezen" :roll:
Verkeersmodellen: wat je erin stopt krijg je eruit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kasper

Bericht door Vinny » za 17 nov 2007, 10:53

^^ Je hebt anders zelf ergens opgeschreven dat het doel van de A 8 was om JUIST aanzuigend te werken voor een beter mobilitietsmanagement. Het is natuurlijk van tweeën één. Of je legt een snelweg aan, en daarbij hou je rekening met een -gewenste- aanzuigende werking (ook voor doelmatig geld uitgeven), en je verbetert de doorstroming op de rest van de A 8. Of je vind dat er 'absoluut geen aanzuigende werking' moet plaatsvinden en je bouwt weerstand op de A 8 in door bijv. de weg als provinciale niet-autosnelweg aan te leggen. Dat lost geen verkeerskundig knelpunt op, maar is wel goed voor de leefbaarheid van Krommenie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door Rene » za 17 nov 2007, 12:06

Zo heet hoeft de soep niet gegeten te worden hoor Vinny.
Want 2x1 rijstrook is te weinig om het leefbaarheidsprobleem in Krommenie op te lossen (C=32000 ongelijkvloers c.q. C=18000 gelijkvloers), en 2x2 is ruim voldoende (C=90000) om nog een behoorlijke groei op te kunnen vangen. Het verplaatsen van de huidige verkeersomvang op de N246 en N203 levert namelijk zo'n 40000-45000 mvt/dag op. Daar heb je geen uitgebreid verkeersmodel bij nodig...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kasper

Bericht door Rene » za 17 nov 2007, 12:39

Verdere discussie over de A8 Westzaan-Beverwijk graag in de A8-draad.

Plaats reactie