[A073] A73-A15: gaan we het dan toch meemaken?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

asfaltrocker
polderweggetje

[A073] A73-A15: gaan we het dan toch meemaken?

Bericht door asfaltrocker » za 12 jan 2008, 0:42

Werkgevers: A73 doortrekken moet

NIJMEGEN - De snelweg A73 moet koste wat kost worden doorgetrokken naar de A15.

Dat zeggen werkgeversorganisatie VNO-NCW Arnhem Nijmegen en de Industriële Kring Nijmegen. Beide partijen steunen met hun oproep de Kamer van Koophandel Midden-Gelderland die eerder al pleitte voor ingrijpende maatregelen tegen de filedruk rond Nijmegen.

Doorn is het oog is het feit dat het doortrekken van de A73 niet is opgenomen in het streekplan. Een aantal gemeenten in het trace ontwikkelt plannen die doortrekking onmogelijk maken.
Bron

Gaan we het dan toch nog meemaken?
Tot aan Druten is het hele stuk al voorbereid op 2x2.

Ik stel voor: Vanaf Ewijk, via Druten bij Beneden-Leeuwen over de Prins Willem-Alexander brug doortrekken met een nieuwe brug bij Rhenen tot aan de A30 bij Ede.
Dit zou niet alleen een belangrijke Noord-Zuid verbinding opleveren, maar tevens de zwaar overbelaste verbindingen in de A50, A2 en A27 ontlasten. De brug bij Rhenen is op dit moment amper serieus te nemen, gezien het vern**ken van de rondweg bij Veenendaal, en de file's die er dagelijks staan.

Mensen die het achterland bij Rhenen als zeer waardevol en beschermd ervaren moet maar even goedschiks of kwaadschiks het zwijgen opgelegd worden. Er zijn hele mooie stukken natuur die ontzien moeten worden, maar ook genoeg regenachtige dooie stukken weiland waar prima een laagje zoab in kaqn komen. Economische groei is namelijk de motor van de maatschappij, geitenwollen sokken! Dus verkoop je BX, en blijf lekker thuis bij de open haard steun trekken zodat wij hardwerkende burgers op een 21e-eeuws manier verder kunnen leven.
Mothertrucker

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: A73 Noord: gaan we het dan toch meemaken?

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 2:10

Bedoelen ze niet de A73 vanuit Venlo bij Neerbosch rechtdoor langs Beuningen en dan bij Oosterhout aansluiten op de A15?
Lijkt me een goedkopere oplossing (alhoewel, als ze van de brug een prestigeproject willen maken misschien niet...) en betere oplossing. Ontlast Nijmegen beter, denk aan de Oranjesingel, Keizer karel plein en Traianusplein, maar wellicht ook enigzins de Rijksweg door Malden, Sint-Annastraat en andere verbindingen die door Nijmegen naar Arnhem lopen.
Verkeer wat dan vanaf de A15 naar de A73 moet haal je dan van de PWA brug en de N322 af, en je ontlast de A50 bij Ewijk ook.

Eventueel in de toekomst een 2+2 autoweg zonder vluchtstroken in het verlengde leggen van de PWA brug, en dan een op-afrittensysteem met de huidige Heemstrabaan. Dan die 2+2 weg in een bocht leggen naar de Maas en Waalweg. Al denk ik niet dat dat nodig is als men de A73 doortrekt naar de A15... De enige reden die er nu is om binnendoor te rijden als je doorgaand verkeer bent is omdat de A50 een rampenplan is.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 jan 2008, 8:25

Dit gaat inderdaad over de Waalsprong, waarbij de A73 bij Neerbosch 'rechtdoorgaat' en op de A15 aantakt tussen KP Ressen en KP Valburg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 12 jan 2008, 11:51

Ik vraag me af of zo'n stukje snelweg tot aan de A15 veel oplost. Ja, het zal de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg ontlasten, maar aangezien de A15 en de A50 vanaf Valburg west-, respectievelijk noordwaarts ook behoorlijk druk zijn, denk ik dat de files zich slechts zullen verplaatsen. Een verlenging van de A73 in de richting van de A30, eventueel in de vorm van een tracé dat deels via de A15 loopt die daarvoor verdubbeld wordt, lijkt me daarom geen verkeerd idee.

asfaltrocker
polderweggetje

Bericht door asfaltrocker » za 12 jan 2008, 14:13

Hmm, ik heb er destijds een ander kaartje bijgezien, haal ik dan nu twee dingen door elkaar?
Ik zal het andere kaartje eens opzoeken.
Mothertrucker

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 12 jan 2008, 14:34

asfaltrocker schreef:Mensen die het achterland bij Rhenen als zeer waardevol en beschermd ervaren moet maar even goedschiks of kwaadschiks het zwijgen opgelegd worden.
Ahem... :? Daar behoor ik ook toe. Ik zal uitleggen waarom:

1) Een doortrekking van de A73 bij Nijmegen (kn. Neerbosch) over de Waal naar de A15 heeft voor mij geen prioriteit. Ten eerste kun je met een capaciteitsuitbreiding van de bestaande wegen (A50 en A73) al heel wat verkeersdruk wegnemen. Die capaciteitsuitbreiding behelst een verbreding van deze wegen naar minimaal 2x3 rijstroken. De gemeente Nijmegen heeft wel plannen voor een tweede "stadsbrug" over de Waal, die brug lijkt mij gezien de woningbouw ten noorden van de Waal ("Waalsprong") geen overbodige luxe. De weg over deze tweede brug hoeft geen autosnelweg te worden, een normale 2x2 rijstroken tellende stadsweg is m.i. voldoende. (En omdat het Nijmegen is, mag er wat mij betreft zelfs een tram over deze brug gaan rijden.) ;)

2) Eventueel kan de huidige N322 (Maas- en Waalweg) worden aangepast tot 2+1 alternerend en aansluiten op de N323 (Prins WA-brug). De N322 dient wel tussen Druten en de WA-brug (Beneden-Leeuwen) een nieuw zuidelijker tracé te krijgen ter ontlasting van de Van Heemstraweg. Een opwaardering van deze weg naar autosnelweg is m.i. voor de komende tientallen jaren onnodig. Mocht blijken dat 2+1 alternerend onvlodoende is, dan is een uitbreiding naar 2x2 autoweg voldoende.

3) Een noordelijke doortrekking van de N323 (Pr. WA-brug) als autosnelweg (kruising met A15) vind ik absoluut overbodig. De brug bij Rhenen (N233) mag van mij wel door een bredere worden vervangen in het kader van een verdubbeling van de bestaande N233 Rhenen - Veenendaal. Die sluit dan aan op de nieuwe rondweg Veenendaal en A12. Ik voorzie namelijk wel een toename van lokaal verkeer over deze weg zodra de nieuwe aansluiting van de oostelijke rondweg Veenendaal op de A12 gereed is. Interlokaal verker dient echter de A12 te volgen en bij kn. Grijsoord de A50 te nemen.

4) Het idee om de A30 (kn. Maanderbroek) naar het zuiden door te trekken, langs Rhenen, naar de A15 en eventueel verder zuidwaarts vind ik onzinnig. Interlokaal verkeer dient de (verbrede) A12, A50 en A73 volgen. Het landschap bij Rhenen is van grote natuurwaarde (ten westen van Rhenen bossen deel uitmakend het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en ten oosten ervan het vogelreservaat "De Blauwe Kamer"). Ook ten oosten van Rhenen ligt De Grebbeberg (Ouwehands Dierenpark en Militaire Erebegraafplaats) met daarvoor weliswaar "weilanden", maar ook die behoren tot de Grebbelinie: dit was de zogenaamde "voorpostenstrook". Dit gebied, de Grebbeberg en het hele gebied tussen Rhenen en Wageningen, heeft echter niet alleen een grote natuurwaarde, maar ook een grote historische betekenis (mei 1940). Een nieuwe weg door dit gebied is voor mij dan ook absoluut onbespreekbaar! :!:
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 jan 2008, 15:21

Seat Ibiza schreef:Ik vraag me af of zo'n stukje snelweg tot aan de A15 veel oplost. Ja, het zal de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg ontlasten, maar aangezien de A15 en de A50 vanaf Valburg west-, respectievelijk noordwaarts ook behoorlijk druk zijn, denk ik dat de files zich slechts zullen verplaatsen. Een verlenging van de A73 in de richting van de A30, eventueel in de vorm van een tracé dat deels via de A15 loopt die daarvoor verdubbeld wordt, lijkt me daarom geen verkeerd idee.
Het onlast niet alleen de A50, maar ook de N325. Daar is het al een mission impossible om Nijmegen in te komen in de ochtendspits.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 12 jan 2008, 15:33

Hajo schreef:2) Eventueel kan de huidige N322 (Maas- en Waalweg) worden aangepast tot 2+1 alternerend en aansluiten op de N323 (Prins WA-brug). De N322 dient wel tussen Druten en de WA-brug (Beneden-Leeuwen) een nieuw zuidelijker tracé te krijgen ter ontlasting van de Van Heemstraweg.
Deze weg komt er als 1+1. Opening in 2010.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 12 jan 2008, 16:54

Palance schreef:
Seat Ibiza schreef:Ik vraag me af of zo'n stukje snelweg tot aan de A15 veel oplost.
Het onlast niet alleen de A50, maar ook de N325. Daar is het al een mission impossible om Nijmegen in te komen in de ochtendspits.
Ok, maar dat betekent dus dat dat stukje A73 ook afslagen zou moeten krijgen, zoals bijvoorbeeld op de Van Heemstraweg en dat deze als invalsweg naar Nijmegen gaan dienen?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 16:59

Palance schreef:
Seat Ibiza schreef:Ik vraag me af of zo'n stukje snelweg tot aan de A15 veel oplost. Ja, het zal de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg ontlasten, maar aangezien de A15 en de A50 vanaf Valburg west-, respectievelijk noordwaarts ook behoorlijk druk zijn, denk ik dat de files zich slechts zullen verplaatsen. Een verlenging van de A73 in de richting van de A30, eventueel in de vorm van een tracé dat deels via de A15 loopt die daarvoor verdubbeld wordt, lijkt me daarom geen verkeerd idee.
's avonds en 's ochtends is het in beide richtingen een ramp.
en op koopzondagen (1x per maand) is het ook een ramp.
Daardoor loopt de Oranjesingel vast, en daardoor het Keizer karel plein, en daardoor een aantal andere takken van het Keizer karel plein.
Hier zit ook relatief veel doorgaand verkeer op dit haal je met het doortrekken van de A73 richting Oosterhout weg.
Hajo schreef: 2) Eventueel kan de huidige N322 (Maas- en Waalweg) worden aangepast tot 2+1 alternerend en aansluiten op de N323 (Prins WA-brug). De N322 dient wel tussen Druten en de WA-brug (Beneden-Leeuwen) een nieuw zuidelijker tracé te krijgen ter ontlasting van de Van Heemstraweg. Een opwaardering van deze weg naar autosnelweg is m.i. voor de komende tientallen jaren onnodig. Mocht blijken dat 2+1 alternerend onvlodoende is, dan is een uitbreiding naar 2x2 autoweg voldoende.
Waarom dan niet meteen 2+2 autoweg? Voor een 1+2 weg met een afscheiding heb je niet veel minder ruimte nodig...
2+1 met afscheiding:
0,5m + 0,15m + 3,25m + 0,15m + 3,25m + 0,15m + 1m (jersey barrier) + 0,15m + 3,25m + 0,15m + 0,5m = 12,5 meter
2+2 met afscheiding (zonder vluchtstroken, zoals bijvoorbeeld de Pleiroute):
0,5 + 0,15 + 3,25 + 0,15 + 3,25 + 0,15 + 1 (jersey barrier) + 0,15 + 3,25 + 0,15 + 3,25 + 0,15 + 0,5 = 15,9 meter
ASW zal met stroken van 3,50 meter en vluchtstroken veel breder en duurder zijn, terwijl het verschil tussen 2+1 en 2+2 wel meevalt, dat strookje asfalt extra kan niet zo'n probleem zijn lijkt me.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 17:07

Hajo schreef:
asfaltrocker schreef:Mensen die het achterland bij Rhenen als zeer waardevol en beschermd ervaren moet maar even goedschiks of kwaadschiks het zwijgen opgelegd worden.
Ahem... :? Daar behoor ik ook toe. Ik zal uitleggen waarom:

1) Een doortrekking van de A73 bij Nijmegen (kn. Neerbosch) over de Waal naar de A15 heeft voor mij geen prioriteit. Ten eerste kun je met een capaciteitsuitbreiding van de bestaande wegen (A50 en A73) al heel wat verkeersdruk wegnemen. Die capaciteitsuitbreiding behelst een verbreding van deze wegen naar minimaal 2x3 rijstroken. De gemeente Nijmegen heeft wel plannen voor een tweede "stadsbrug" over de Waal, die brug lijkt mij gezien de woningbouw ten noorden van de Waal ("Waalsprong") geen overbodige luxe. De weg over deze tweede brug hoeft geen autosnelweg te worden, een normale 2x2 rijstroken tellende stadsweg is m.i. voldoende. (En omdat het Nijmegen is, mag er wat mij betreft zelfs een tram over deze brug gaan rijden.) ;)
Als je die brug daar legt, gaat er dan niet een hoop verkeer door Nijmegen jakkeren naar die brug toe?
Ik zou juist wel voor de A73 kiezen. (Sst, dat is ook voor mij makkelijker ;)) Al het verkeer wat dan niet vanuit Nijmegen komt of naar Nijmegen moet haal je dan uit de stad. Dan zal alleen kunnen dat hier bij Heumen de aansluiting van de N271 op de A73 verbetert moet worden. Verkeer vanaf de N271 vanuit Mook ook voor de A73 gaat en niet binnendoor gaat rijden, en dan ontlast je Malden ook.
Seat Ibiza schreef:
Palance schreef:
Seat Ibiza schreef:Ik vraag me af of zo'n stukje snelweg tot aan de A15 veel oplost.
Ok, maar dat betekent dus dat dat stukje A73 ook afslagen zou moeten krijgen, zoals bijvoorbeeld op de Van Heemstraweg en dat deze als invalsweg naar Nijmegen gaan dienen?
Alleen afslagen bij de van Heemstraweg is voldoende. Er zijn al 3 andere invalswegen, 1 bij Neerbosch, 1 bij Bijsterhuizen (N326?) (kpt Lindenholt genoemd??) en nog eentje bij de Wezenhof / Van Boetbergweg.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 13 jan 2008, 15:59

Een afslag aan de Van Heemstraweg lijkt me zeer onwaarschijnlijk, net als dat die me bij de A50 ook onwaarschijnlijk had geleken. De afslag zou alleen leiden naar Beuningen, Weurt en wat bedrijven in het Maaswaalkanaalgebied. Beuningen is al goed ontsloten door aftit Beuningen van wat nu de A73 is (dan wellicht A322?) en Weurt en de Maaswaalkanaal-bedrijventerreinen al via de Neerbosscheweg. De ruimte voor de afrit lijkt me ook beperkt zo tussen het knooppunt en de wateren. Verder zou Weurt waarschijnlijk niet blij zijn met het extra verkeer op de Van Heemstraweg. Dat dorp heeft daar al niet z'n fijne ligging daar zo dichtbij de industie.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 13 jan 2008, 18:08

Queue schreef:Een afslag aan de Van Heemstraweg lijkt me zeer onwaarschijnlijk
Als dat zo is, wat is dan nog het voordeel van een doortrekking van de A73 t.o.v. een verbreding van de bestaande wegen, met name de A50?

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 13 jan 2008, 20:09

Ik weet niet welke van de twee het beste plan is. Een voordeel dat ik zou kunnen bedenken is de kortere route tussen Nijmegen-Noord/Arnhem enerzijds en Nijmegen-industrie/Venlo anderzijds. Maar of dat belang voldoende opweegt zou ik niet kunnen zeggen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 14 jan 2008, 15:23

* N322: verbreden tot 2+1 alternerend met ruimtereservering voor 2x2.

* Tweede stadsbrug Nijmegen: is volgens mij gepland ter hoogte van Neerbosch, ten oosten van het kanaal. Alleen bedoeld voor lokaal verkeer. Die tweede brug komt dan te liggen op de plek waar op 20 september 1944 eenheden van de US 82nd Airborne Division in bootjes de Waal overstaken om de noordelijke oprit van de Waalbrug te veroveren. Dat lukte, maar wel ten kostte van zware verliezen.Afbeelding
Donateur Vereniging Wegenforum

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 14 jan 2008, 23:03

Seat Ibiza schreef:Ik vraag me af of zo'n stukje snelweg tot aan de A15 veel oplost. Ja, het zal de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg ontlasten, maar aangezien de A15 en de A50 vanaf Valburg west-, respectievelijk noordwaarts ook behoorlijk druk zijn, denk ik dat de files zich slechts zullen verplaatsen.
Dit stuk A73 moet je dan ook alleen aanleggen i.c.m. een doorgetrokken A15 naar Oudbroeken en verbreding van A50 en A12. En vooral de A325 niet verder downgraden (liefst upgraden en weer A52 noemen...)
Rainier

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 jan 2008, 23:52

Riva schreef:
Seat Ibiza schreef:Ik vraag me af of zo'n stukje snelweg tot aan de A15 veel oplost. Ja, het zal de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg ontlasten, maar aangezien de A15 en de A50 vanaf Valburg west-, respectievelijk noordwaarts ook behoorlijk druk zijn, denk ik dat de files zich slechts zullen verplaatsen.
Dit stuk A73 moet je dan ook alleen aanleggen i.c.m. een doorgetrokken A15 naar Oudbroeken en verbreding van A50 en A12. En vooral de A325 niet verder downgraden (liefst upgraden en weer A52 noemen...)
Oudbroeken? Kpt Oud Dijk bedoel je? Hij zou toch tussen Duiven en Zevenaar komen?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 15 jan 2008, 0:28

Klopt, de A15 zou niet meer aansluiten op KP Oud-dijk maar langs Zevenaar aansluiten op de A12.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 15 jan 2008, 9:33

...en het knooppunt tussen A15 en A12 bij Zevenaar gaat Oudbroeken heten.
Rainier

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 15 jan 2008, 9:57

Dat wist ik dus niet. :)

Verder ben ik het met je eens dat de A15 dan ook doorgetrokken moet worden.

In het optimale geval worden langs de A325 geluidsschermen gezet zodat het afgelopen is met die idioot lage maximumsnelheid van 70kmh op het eerste stuk. En de 2e helft tot Ressen is maar 80kmh... De in- en uitvoegstroken bij Lent moeten eigelijk ook verbetert worden, dat stoplicht er weer wegschoppen en die ovatonde, (of hoe dat maffe ding daar ook mag heten) weer terug asfalt maken zodat ook tussen Ressen en de Waalbrug een fatsoenlijke 2x2 snelweg ligt met Vmax 120. Maarja, dat kost weer een smak geld, en het ontlast de route's door de stad ook niet echt goed denk ik?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 15 jan 2008, 10:15

^^ Het deel ten zuiden van Ressen zal nooit meer snelweg worden, vrees ik. Op termijn wordt het deel door Lent ook wel gedegradeerd tot stadsweg.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 jan 2008, 12:08

Exact, Jeroen. Die weg door Lent wordt er niet beter op :neenee:

asfaltrocker
polderweggetje

Bericht door asfaltrocker » zo 20 jan 2008, 3:07

Mark schreef:Klopt, de A15 zou niet meer aansluiten op KP Oud-dijk maar langs Zevenaar aansluiten op de A12.

Is daar eigenlijk een ECHT goede reden voor?

Of is het een vernieuwingsdrang? Heeft het te maken met steden die als volleerd links dwarsligger een snelweg vergruwen, maar toch de idealen ervan inzien waardoor hij dan maar over een ander tracé moet lopen, dan hebben de dames dwarsligger in ieder geval hun zin gehad?

Geef me 1 minuut met zo een jankerd.... :neenee: :twisted: :twisted:
Mothertrucker

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 20 jan 2008, 12:02

asfaltrocker schreef:
Mark schreef:Klopt, de A15 zou niet meer aansluiten op KP Oud-dijk maar langs Zevenaar aansluiten op de A12.

Is daar eigenlijk een ECHT goede reden voor?

Of is het een vernieuwingsdrang? Heeft het te maken met steden die als volleerd links dwarsligger een snelweg vergruwen, maar toch de idealen ervan inzien waardoor hij dan maar over een ander tracé moet lopen, dan hebben de dames dwarsligger in ieder geval hun zin gehad?

Geef me 1 minuut met zo een jankerd.... :neenee: :twisted: :twisted:
- Het is goedkoper want het tracé is korter
- Het Natuurgebied Rijnstrangen wordt niet vernield
- Oud-dijk zou te dicht bij de grens komen te liggen (regels...).
- Zevenaar en Duiven worden beter ontsloten, die hoeven niet meer via Arnhem
- En volgens mij ontlast je op deze manier de Pleijroute iets beter.

Belangrijke nadelen heeft het niet, je moet alleen de A12 verbreden tussen Oud-dijk en de A15. Maar dat vind ik zoiezo geen overbodige luxe. En je krijgt misschien een stukje dubbelnummering als ze de A/N18 weer terug zouden willen nummeren naar A/N15, maar dat lijkt me niet nodig.

Bovendien leven we in een democratie. Hoe irritant dat geitewollensokken gezeur ook is.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 22 sep 2009, 19:14

Waarom de A73 niet laten aansluiten op de A325. Verkeer dat na Arnhem moet, hoeft dan niet meer via de A50 en de A15 of de A12. Ook verkeer dat naar het westen of het oosten moet, hoeft dan niet perse via de A50. Natuurlijk geldt dat laatste alleen als het laatste stuk van de A15 is aangelegd.

De weg zou dan wel gelijk het beste als 2x3 worden aangelegd. Het laatste stuk in lent zou je dan een gewone 2x2 weg van kunnen maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 sep 2009, 20:00

nederland24 schreef:Waarom de A73 niet laten aansluiten op de A325.
Klein probleempje, er ligt een vinexwijk in de weg...

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 22 sep 2009, 21:20

Kan je nagaan wat een slechte planologen we hier in Nederland hebben. Er wordt voor geen enkele manier rekening gehouden op toekomstige wegen. Daardoor moeten voor veel nieuwe wegen omwegen gemaakt worden en grote geluidsschermen worden geplaatst, die anders niet nodig waren geweest.