[A012] Gouda - Utrecht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Willem » di 21 jul 2009, 16:52

harry schreef:Er staan ook (afgeplakte) borden "bij file bus over vluchtstrook". :idea:
Dat is vanwege speciale pendelbussen die in de spitsuren naar en van Utrecht rijden, via de A12 (en bij file via de vluchtstrook). Dat is een speciaal project in het kader van de bestrijding van files.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Palance » di 21 jul 2009, 16:56

Toch vind ik het maar niks, oneigenlijk gebruik van de vluchstrook. Wel voor pendelbussen, maar niet via de vluchtstrook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Rene » di 21 jul 2009, 22:17

Bus op vluchtstrook vind ik vanuit veiligheidsgedachte werkelijk een gotspé.
Wel allemaal DV-basketbalvelden creëren en overal drempels neerplempen in dit land, maar het basale doel van de vluchtstrook wordt vernaggeld voor wat openbaar vervoer, justitiebusjes en andere onzin. Spitsstroken zijn natuurlijk eveneens geen goede oplossing, dat hadden gewone rijstroken moeten zijn.
Maar ja, men denkt daar links en rechts helaas anders over.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hurricane » wo 22 jul 2009, 0:41

Beter iets dan niets zeg ik dan maar ;)

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door jaap47 » wo 22 jul 2009, 1:04

Heeft iemand al eens zo'n bus zien rijden?

Volgens de media maakt er per ochtend 1 persoon gebruik van en kan er nog niet gesproken worden van een succes.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door boe! » wo 22 jul 2009, 7:54

Ik heb zo'n bus al wel eens gezien en inderdaad is het aantal passagiers op de vingers van één hand te tellen. De projectleider van Utrecht Bereikbaar blijft maar roepen dat er nog veel meer bereikbaarheidspassen (voor goedkoop meerijden met deze bussen) verkocht gaan worden en dat het dus nog wel drukker gaat worden in de bussen, maar ik geloof daar niets van. Zo vreselijk rampzalig is de verkeerssituatie in en rond Utrecht ook weer niet (in ieder geval niet veel erger als daarvoor) en de bereikbaarheid is ook niet wezenlijk verslechterd dus automobilisten stappen echt niet over in zo'n bus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Chris » wo 22 jul 2009, 9:44

jaap47 schreef:Volgens de media maakt er per ochtend 1 persoon gebruik van en kan er nog niet gesproken worden van een succes.
Ja, dat was inderdaad te zien op RTV Utrecht. Volgens dat interview maakten op een "goede dag" 4 of 5 mensen gebruik van de bus.
STOP DEZE GIGANTISCHE BELASTINGGELDVERSPILLING!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door waldo79 » wo 22 jul 2009, 10:07

En wat is de frequentie van die bussen?

Op de A2 is in de regio Den Bosch-Eindhoven bij gebrek aan belangstelling zo'n proef stopgezet. Het verkeer stroomt ondanks werkzaamheden niet beter of slechter door dan anders :shutup:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Riva » vr 07 aug 2009, 15:51

^^ Geldt die lage bezettingsgraad niet alleen voor de speciaal in het kader van dit project toegevoegde lijnen? Want volgens mij mogen de reguliere spitsbussen namelijk ook over de vluchtstroken rijden en die zijn altijd goed gevuld. Ik heb het dan over bussen als de 276, 296 en 299 van Amersfoort en Leusden naar Utrecht. Weliswaar A28, maar toch...
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door boe! » vr 07 aug 2009, 20:42

Maar het aantal mensen dat bij het P+R terrein Leusden/A28 opstapt is ongeveer 1 per dag. Ik vermoed dat dat vrij representatief is voor andere P+R's.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Willem » vr 07 aug 2009, 20:54

Officieel heet het dat het project zich nog in de "opstartfase" bevindt.
Er zijn echter projecten die die fase nooit te boven komen....

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door jan » zo 22 nov 2009, 13:40

Zoals bekend ligt er tussen Woerden en De Meern een ongebruikt stuk asfalt, in het kader van de spoetwet wegverbreding zal hier medio 2011 een 4e rijstrook verschijnen. Nu lees ik dat dit klusje 1 jaar in beslag neemt*.... Kan iemand mij uitleggen waarom je hier een jaar voor nodig hebt. :dontknow:

* http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pla ... index.aspx

junky
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 20:33

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door junky » zo 22 nov 2009, 14:06

http://www.inspraakvenw.nl/Images/WAB%2 ... 265864.pdf

het zal dus toch om wegverbreding gaan op sommige stukken.

en een geluidsscherm

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Seat » zo 22 nov 2009, 14:12

^^ Het zou eens tijd worden. Niets is zo frustrerend als elke dag in de file staan, terwijl er naast je er een lap asfalt ongebruikt bijligt. Kom op, kwast pakken en openstellen die rijstrook. 8-)

Overigens geldt dat ook de andere kant op, richting Gouda, die wegversmalling bij Woerden zorgt voor oponthoud tot aan knooppunt Lunetten...

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door jan » zo 22 nov 2009, 14:20

junky schreef:http://www.inspraakvenw.nl/Images/WAB%2 ... 265864.pdf

het zal dus toch om wegverbreding gaan op sommige stukken. en een geluidsscherm
Dat is Woerden --> Gouda, ik heb het over Woerden --> De Meern :idea:

junky
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 20:33

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door junky » zo 22 nov 2009, 14:34

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Ui ... 276552.pdf

meer kan ik zo snel niet vinden.

wordt er geen linker vluchtstrook gemaakt?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hoevenpe » zo 22 nov 2009, 15:08

Nee, het asfalt voor de 4e rijstrook en de linker vluchtstrook ligt er gewoon al... Dat is enige tijd geleden al gelegd tijdens het laatste onderhoud. Het enige wat gedaan moet worden is in elk portaal een extra signaalgever geplaatst worden en de lijnen moeten getrokken worden...

Een jaar lijkt me schromelijk overdreven daarvoor... in 2 weken moet dat toch makkelijk te doen zijn???

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Snelwegenkenner » ma 23 nov 2009, 21:01

Gewoon verbreden naar 2 keer 5, dan komt de weg pas aan zijn capaciteit.
We hebben het hier over de verbinding tussen de tweede/derde stad met de vierde stad van het land met veel aftakkingen naar Noord Duitsland en Zuid-Duitsland. Ook is er lokaal nog veel bebouwing.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door jan » ma 23 nov 2009, 21:57

Ik heb het document even bekeken, de redresseerstrook zal maar liefst 1,6 meter worden op het traject Woerden --> Gouda.:o

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Seat » ma 23 nov 2009, 23:37

Snelwegenkenner schreef:Gewoon verbreden naar 2 keer 5, dan komt de weg pas aan zijn capaciteit.
We hebben het hier over de verbinding tussen de tweede/derde stad met de vierde stad van het land met veel aftakkingen naar Noord Duitsland en Zuid-Duitsland. Ook is er lokaal nog veel bebouwing.
Mee eens, maar dat zal niet gauw gebeuren. Als ik het rapport goed lees, gaan ze geen substantiële wegverbredingen uitvoeren omdat de gemiddelde snelheid rond de 66 km/u ligt en dat noemen ze 'acceptabel'. Ik vind dat sowieso het stuk tussen Oudenrijn en de aansluiting N11 2x5 moet, maar als je nagaat dat de A12 meer capaciteit krijgt tussen Zoetermeer en Gouwe en eigenlijk ook de A20 naar 2x3 moet, dan moet je bij Gouda niet 6 rijstroken door een tunnelbak van 4 rijstroken persen, maar 2x5 helemaal laten doorlopen tot aan Oudenrijn. :hypocrite: *droomt verder*

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hoevenpe » di 24 nov 2009, 0:54

Los van het feit dat het gewoon een normale rijstrook zou moeten zijn waar je altijd 120 km/h zou mogen rijden is het wel een goed begin.

Blijft gewoon onzinnig dat ze nu een spitstrook van 3m breed aanleggen, met een redresseerstrook van 1,5m breed. Een normale rijstrook moet 3,25m breed zijn.... Hoezo verspilling van geld aan borden en camera's?

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Seat » di 24 nov 2009, 16:43

^^ Dat is inderdaad een schande. Dit kost veel meer geld dan een gewone wegverbreding en is minder veilig.

Kan iemand mij uitleggen waarom er een spitsstrook komt en geen gewone rijstrook?

Is het echt omdat we liever een strookje van 25cm gras langs de snelweg hebben dan een strookje van 25cm asfalt om zo 'het milieu te sparen'? Het gaat echt verkeerd met dit land.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hurricane » di 24 nov 2009, 17:47

Heeft allemaal met procedures te maken. Bij een normale verbreding sta je nog veel langer in de file te wachten tot de schop in de grond gaat.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door boe! » vr 27 nov 2009, 13:25

Het zwaartepunt van de werkzaamheden op de noordelijke rijbaan ligt in de periode van 16 juli t/m 16 augustus. Dan zijn er richting Den Haag 24 uur per dag/7 dagen per week slechts 2 rijstroken beschikbaar.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Bart » di 01 dec 2009, 17:32

Seat schreef:^^ Dat is inderdaad een schande. Dit kost veel meer geld dan een gewone wegverbreding en is minder veilig.

Kan iemand mij uitleggen waarom er een spitsstrook komt en geen gewone rijstrook?

Is het echt omdat we liever een strookje van 25cm gras langs de snelweg hebben dan een strookje van 25cm asfalt om zo 'het milieu te sparen'? Het gaat echt verkeerd met dit land.
Woerden --> Gouda wordt een plusstrook.

Gouda --> Woerden --> Oudenrijn worden reguliere rijstroken.

Redenen: vanaf deze post in het topic over spits- en plusstroken.

Bottom-line: Woerden-Gouda zit in de spoedwet als plusstrook. Het gebruik van deze procedure kent de nodige voordelen, maar ook nadelen (geen flexibiliteit in het ontwerp van de weg). De huidige procedure stoppen en 'vervangen' door een procedure voor een reguliere rijstrook levert alleen maar meer vertraging op. De ruimte wordt echter wel gereserveerd en zelfs al geasfalteerd. Wie weet wordt deze plusstrook binnen tien jaar wel een gewone strook.

Voor Gouda --> Woerden --> Oudenrijn geldt dat deze projecten niet in de spoedwet wegverbreding zitten. Hiervoor kan men meteen een reguliere vierde rijstrook maken, hetgeen dan ook op de planning staat.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Peter » di 01 dec 2009, 18:06

Gouda > Woerden is het meeste werk, daar het veel bruggen en viaducten en het talud te smal zijn voor een 4e strook. Veel bruggetjes zijn nog uit de vooroorlogse tijd van een smalle 2+2 A12 alhier zonder vluchtstrook op de bruggen.
Woerden >Gouda is puinfundering leggen en asfalteren. Moet in een maandje kunnen.
Woerden>A2 moet in een weekje kunnen. Matrixbordjes ophangen, doorgetrokken streep tot onderbroken streep omvormen...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door harry » di 01 dec 2009, 18:11

^^ ... en tijdelijke invoegers voor werkverkeer bij afrit De Meern-West verwijderen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Bart » di 01 dec 2009, 19:26

Peter schreef:Gouda > Woerden is het meeste werk, daar het veel bruggen en viaducten en het talud te smal zijn voor een 4e strook. Veel bruggetjes zijn nog uit de vooroorlogse tijd van een smalle 2+2 A12 alhier zonder vluchtstrook op de bruggen.
Woerden >Gouda is puinfundering leggen en asfalteren. Moet in een maandje kunnen.
Woerden>A2 moet in een weekje kunnen. Matrixbordjes ophangen, doorgetrokken streep tot onderbroken streep omvormen...
Woerden-Gouda gaat zo'n 3 maanden duren. Reden: er wordt direct even groot onderhoud meegepakt. Is meteen een reden om te gaan asfalteren, ook als de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan... Een en ander zal nog wel nadrukkelijk worden aangekondigd in de gebruikelijke media, want de werkzaamheden zullen hevig zijn, maar wel kort...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Seat » di 01 dec 2009, 23:17

Bart schreef: Bottom-line: Woerden-Gouda zit in de spoedwet als plusstrook. Het gebruik van deze procedure kent de nodige voordelen, maar ook nadelen (geen flexibiliteit in het ontwerp van de weg). De huidige procedure stoppen en 'vervangen' door een procedure voor een reguliere rijstrook levert alleen maar meer vertraging op. De ruimte wordt echter wel gereserveerd en zelfs al geasfalteerd. Wie weet wordt deze plusstrook binnen tien jaar wel een gewone strook.
Ik snap dat het niet anders is... maar dit is toch eigenlijk te gek voor woorden en niet uit te leggen aan de automobilist die daar dagelijks in de file staat?

Verder ben ik blij dat er *eindelijk* eens wat gaat gebeuren op de A12! :D
Weet jij toevallig ook wanneer e.e.a. precies gepland staat? Ik kan het in de documenten niet vinden...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Bart » wo 02 dec 2009, 23:21

Van Gouda-->Woerden-->Oudenrijn weet ik het zo niet precies. Wel weet ik dat Woerden-->Oudenrijn een project is dat de minister zelf nog wil openen (dus voor mei 2011 opengesteld).

Woerden --> Gouda moet voor de zomer van komend jaar af zijn.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Plaats reactie