[A012] Gouda - Utrecht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Wouter N14 » do 04 mar 2010, 13:36

[url=http://www.westonline.nl/nieuwsitem/39626]www.rtvwest.nl[/url] (4-3-2010) schreef: A12 krijgt nieuwe spitsstrook

GOUDA - Maandag begint Rijkswaterstaat met de aanleg van de spitsstrook op de A12 bij het stuk Woerden- Gouda, richting Den Haag. Dit traject is één van de dertig knelpunten op het wegennet die versneld worden aangepakt. Doel van de spitsstrook is om de doorstroming van het verkeer bij grote drukte te verbeteren. De spitsstrook sluit aan op de spitsstrook van Gouda naar Zoetermeer, die sinds 18 januari 2010 in gebruik is. Daardoor is straks van Woerden tot aan Zoetermeer een spitsstrook beschikbaar, en zullen er hopelijk minder files op dit stuk komen te staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Peter » do 04 mar 2010, 14:43

Hopelijk maken ze direct ook een rij/spitsstrook van die veredelde vluchtstrook Woerden>Oudenrijn....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Bart » do 04 mar 2010, 15:01

^^ daar loopt een planstudie naar in het kader van de Spoedaanpak Wegen. Uiterlijk mei 2011 moet de strook Woerden --> Oudenrijn opengesteld zijn (reguliere rijstrook).
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Seat » ma 08 mar 2010, 23:58

En volgens mij wordt die spitsstrook ook breed genoeg om later de markering aan te passen en er een echte rijstrook van te maken... Goed om te zien dat er eindelijk de hoognodige maatregelen worden genomen, ook al blijft een spitsstrook aan de linkerkant natuurlijk een halfbakken oplossing als er ook ruimte is voor een echte rijstrook.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Wouter N14 » di 09 mar 2010, 9:11

Ik neem trouwens aan dat ook op dit stuk de maximumsnelheid permanent naar beneden gaat? :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Peter » di 09 mar 2010, 10:24

Je bedoelt: ook als de spitsstrook dicht is een Vmax van 100 ? Ik vermoed (en hoop) van niet. Het lijkt eerder een strook ala A4 bij Schiphol te worden, dus geen krappere stroken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door RoelZ1 » di 09 mar 2010, 10:32

Uit het WAB:
Gedurende de periode dat de plusstrook geopend is wordt de maximumsnelheid
op de noordelijke rijbaan van het betreffende wegvak voor alle rijstroken verlaagd
van 120 km/u naar 100 km/u.
Daarbuiten blijft het dus gewoon 120.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Wouter N14 » di 09 mar 2010, 10:47

Dat valt dan weer mee, maar dat maakt het besluit van de permanente 100 tussen Gouwe en Zoetermeer nog merkwaardiger...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door RoelZ1 » di 09 mar 2010, 11:12

Daar kwam het door geluids- en emissienormen. 120/100 gaf te weinig reductie, de keuze was dus tussen 120/80 en 100/100. Aangezien de plusstroken onafhankelijk van elkaar geopend kunnen worden hebben ze voor 100/100 gekozen omdat een overgang van 120 naar 80 km/u ter hoogte van knp. Gouwe te abrupt werd bevonden.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hoevenpe » di 09 mar 2010, 11:51

^^

Zijn er nog plannen om dit in de toekomst te veranderen?
Het is nu bij de gesloten spittstroken gewoon best wel slaapverwekkend...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Wouter N14 » di 09 mar 2010, 12:41

Volgens mij is er ook geen bebouwing te vinden in de nabijheid van de A12. Maar goed, dit hoort in het andere topic thuis.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Snelwegenkenner » di 09 mar 2010, 19:40

Het is nu bij de gesloten spittstroken gewoon best wel slaapverwekkend...
Slaapverwekkende plannen. :lol:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hoevenpe » di 09 mar 2010, 22:20

Die spittstroken blijven ondingen... :roll:

Vanmiddag reed ik 'op de automatische piloot' naar huis rond een uur of 7 (na de file ellende van deze dag) en opeens merkte ik dat ik al een paar kilometer op een gesloten spitsstrook aan het rijden was. :?

Ik was blijkbaar zo gewend eraan dat s'middags die dingen open zijn dat ik zonder na te denken ze gebruikte. En nee, ik had goed geslapen vannacht, was niet aan het bellen, reed niet veel te hard en ik had geen druppel gedronken. Sowieso wel vreemd dat ze dan om 18:45u al dicht zijn terwijl de weg nog behoorlijk druk was door de files. Ben ik nou de enige die dit soms overkomt??

Het reed wel lekker door trouwens :twisted:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door harry » wo 10 mar 2010, 11:07

hoevenpe schreef:Ben ik nou de enige die dit soms overkomt??
Vorige week zag ik ook nog een onverwachts afgekruiste rijstrook. In dit geval de rechter rijstrook. De meeste auto's reden gewoon door!
(Gelukkig was de afkruising wegens een stilstaande auto op de vluchtstrook en was er op de rijstrook zelf niks aan de hand. Anders waren er vast alsnog ongelukken gebeurd...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Attietattie » wo 10 mar 2010, 11:35

hoevenpe schreef:Ben ik nou de enige die dit soms overkomt??
Nee.
Afbeelding

Overigens was dit (afgelopen nacht) bij werkzaamheden, geen spitsstrook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Wouter N14 » wo 10 mar 2010, 11:41

Ik vraag mij toch echt af hoe je dat voor elkaar krijgt. Dat je een rood kruis over het hoofd ziet, daar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Maar zo'n knalgele actiewagen met felle ledlampen missen? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Attietattie » wo 10 mar 2010, 11:44

^^ Het achteraf niet willen meewerken aan een blaasproef zegt daar misschien iets over, maar dat is puur speculatief. :dyn_hyp:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door boe! » wo 10 mar 2010, 21:13

Wouter N14 schreef:Ik vraag mij toch echt af hoe je dat voor elkaar krijgt.
Hoevenpe geeft zelf al een deel van het antwoord: automatische piloot. Minder alert, minder oplettend en dan liggen fouten op de loer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Wouter N14 » wo 10 mar 2010, 21:15

Dat heb ik gelezen ja. Maar ik kan er gewoon niet bij dat je kennelijk dusdanig op de automatische piloot kan rijden dat je echt stekeblind op een obstakel inrijdt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door boe! » wo 10 mar 2010, 21:22

Ik kan me daar ook niets bij voorstellen en toch gebeurt het.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hoevenpe » wo 10 mar 2010, 21:46

Ik denk echt niet dat zoiets als zo'n wagen me snel zal overkomen, maar bij de spitsstrook is het verschil toch subtieler...

1 rood kruis ipv 3 groene pijlen. Laagstaande zon van achteren (was van Den Haag naar Gouda) op de borden en het valt al een stuk minder op. Tel daarbij op dat je in gedachten verzonken zit, en je bent lekker rustig iedereen aan het inhalen met 120...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door waldo79 » wo 10 mar 2010, 22:15

Ach, op knooppunt Deil zie je automobilisten zich bijna in bakens vastrijden en op het laatste moment de attentiebalken op het wegdek ontwijken. Maar daar wisselt wekelijks wel iets aan de weginrichting :shutup:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Seat » do 11 mar 2010, 11:04

hoevenpe schreef:Ik denk echt niet dat zoiets als zo'n wagen me snel zal overkomen, maar bij de spitsstrook is het verschil toch subtieler...

1 rood kruis ipv 3 groene pijlen. Laagstaande zon van achteren (was van Den Haag naar Gouda) op de borden en het valt al een stuk minder op. Tel daarbij op dat je in gedachten verzonken zit, en je bent lekker rustig iedereen aan het inhalen met 120...
Het komt echter ook vaak voor dat mensen bewust inhalen; of op de A27 soms Franse jongeren in afgeragde Peugeots met kenteken '59' op weg naar Amsterdam... die of lak hebben eraan of het niet (willen) snappen.

Is zo'n kruis trouwens een officieel verbodsbord om over de strook te rijden? Gezien die tientallen camera's in de middenberm zou je anders een boete mogen verwachten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door harry » do 11 mar 2010, 11:13

Seat schreef:Is zo'n kruis trouwens een officieel verbodsbord om over de strook te rijden?
Ja.
Seat schreef:Gezien die tientallen camera's in de middenberm zou je anders een boete mogen verwachten.
Die camera's zijn verbonden met de verkeerscentrale, niet met de politie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hoevenpe » do 11 mar 2010, 11:22

^^

Buwust of onbewust, ik blijf het juist door dit soort 'neveneffecten' ondingen vinden...
En dan heb ik het nog niet eens over de gesloten stroken bij mist, regen, gladheid of een technische storing.
Laat staan dat ze onveiliger zijn dan een normale rijstrook.

Je zit niemand in de weg als je de strook gebruikt, iedereen snapt dat het gewoon door een vaag regeltje komt dat een strook 'dicht' is en het niets met verkeersveiligheid te maken heeft. Zeker als er een slak op de meest linker geopende baan zit is de verleiding wel heel groot om toch even in te halen, ik moet bekennen dat ik dit ook een paar keer al 'bewust' gedaan heb... :roll:

Als nu de snelheid nog hoger was geweest als de strook dicht was dan zou ik er nog wel iets voor kunnen zeggen, nu maakt het gewoon niets uit en is het vaak ook een raadsel waarom de strook open dan wel dicht is. Eergister was hij dus om 18:45 dicht, maar gisteren om 19:00 was hij weer open?

120/80 zou denk ik dan ook een betere oplossing geweest zijn hier, waarschijnlijk ook wel omdat net als bij Hoevelaken niemand zich aan die 80 gehouden zou hebben... :twisted:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Seat » do 11 mar 2010, 11:59

Tsja het blijven inderdaad ondingen. Compleet zinloos in een situatie zoals bij Zoetermeer... als je een weg vernieuwt, waarom dan niet gelijk in een keer goed? Is veiliger, goedkoper, beter voor de doorstroming en dus het milieu, ... Nu krijgen we ook zo'n onding op de A12 van maar liefst 30 km lang. Helaas is onze regelgeving te incompetent om te regelen dat je gewoon een volwaardige strook mag aanleggen dus het is kiezen: een halfbakken strook of geen strook. Dan maar de halfbakken en onnodig dure oplossing. Zodra de procedures doorlopen zijn ga ik er vanuit dat de stroken dan alsnog als volwaardige strook worden ingericht.

Op andere plekken heeft het wel zin als tijdelijke maatregel in afwachting van definitieve verbreding. Ik denk dan aan de A28 bij Zeist richting Utrecht (het gaat daar om rijden op de vluchtstrook) of A27 bij Houten richting Breda (de brug is eigenlijk te smal voor drie volwaardige stroken). Daar is het ook zinvol om de strook dicht te doen als het niet nodig is.

Als de camera's niet in verbinding staan met de politie kan je dus ongestoord over de strook rijden. Als iedereen dat zou weten zou de strook door het massaal negeren van de rode kruizen in de praktijk gewoon altijd open zijn ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door waldo79 » do 11 mar 2010, 12:02

Als de camera's niet in verbinding staan met de politie kan je dus ongestoord over de strook rijden. Als iedereen dat zou weten zou de strook door het massaal negeren van de rode kruizen in de praktijk gewoon altijd open zijn
Tot je gevolgd wordt door een auto van de KLPD of een regioteam :shutup:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Attietattie » do 11 mar 2010, 12:07

@ hoevenpe: Jij rijdt bewust onder een kruis door omdat jij denkt te kunnen beoordelen dat die er voor Piet Snot op staat? Hopelijk leer je dat af als je ineens wat afgevallen lading in de vorm van een betonblok ofzo tegenkomt. Ik gun zoiets niemand, behalve mensen die bewust onder kruizen door rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Chris » do 11 mar 2010, 12:11

Tja, dat kan natuurlijk ook gebeuren op plekken zonder signalering. De dagelijks rijder weet heus wel dat er in 98% van de gevallen gewoon niks aan de hand is. Op de plusstrook tussen Apeldoorn en Deventer hetzelfde verhaal, beide stroken bomvol met 90 km/uur, en de hele plusstrook gesloten. Ik kan me dan best voorstellen dat er lui zijn die dan even een stukje plusstrook meepakken.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door hoevenpe » do 11 mar 2010, 12:15

^^

Ik begrijp wat je bedoeld hoor, en het is ook zeker niet dat ik wil zeggen dat het normaal hoort te zijn. Het is pas 2x voorgekomen dat ik me niet kon 'inhouden'. Maar als je haast hebt en er net iemand met 89 een vrachtwagen aan het inhalen is dan is gewoon de verleiding van zo'n lege strook wel erg groot...

Dat is ook het nadeel van deze oplossing, de 'attentiewaarde' van een rood kruis wordt gewoon minder. Als op een normaal stuk weg je een rood kruis ziet dan rem je zonder na te denken gelijk af, op een spitsstrook maakt het geen indruk en is het meer een soort 'notificatie'. Als er dan echt een keer een rotsblok op de spitsstrook ligt dan worden de meeste mensen daar toch gewoon door verrast.

Just my 2ct...

Plaats reactie