[A027] Merwedebrug bij Gorinchem

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 23 jul 2006, 16:24

Net hetzelfde liedje op de spitsstrook op de A2 bij Vianen... :roll:

dionysus1975
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 03 apr 2005, 1:08
Locatie: Den Haag

Bericht door dionysus1975 » zo 23 jul 2006, 16:24

Riva schreef:Ik zie dat bij bijna alle spitsstroken waar ik langs kom. Een enkeling maakt er gebruik van, de rest blijft gewoon op de oorspronkelijke rechterrijstrook zitten... :?
Op de a4 heb je hem natuurlijk aan de linkerkant gezien, maar aangezien ik weinig spits rijdt, heb ik die 5e baan nooit open gezien, maar ik denk dat als die open is, juist DIE wel gebruikt wordt.
Bij de a28 van den dolder naar de uithof heb je hem aan de rechterkant, en ik maak daar vaak mee dat ik samen met wat vrachtwagens de enige ben, die gebruik maakt van die strook.
Meesten in nederland zijn ook heel erg bang voor die rechter rijstrook, je ziet sommigen ook vanuit niet, gewoon naar de middelste rijstrook gaan, en waarom, tja

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » ma 24 jul 2006, 17:31

De spitsstrook afrit Everdingen-knpt. Everdingen is doorgetrokken tot Vianen middels gele belijning wat voor heel wat mensen onduidelijk is. Gisteren ging er een caravan vlak voor het knooppunt van de spitsstrook af naar de middelste strook, om bij Vianen thv het bord einde alle verboden weer netjes rechts te gaan rijden. Net alsof hij het idd eng vond en niet wist wat te doen dus dan maar in het midden te rijden. Best gevaarlijk want hij volgde de witte belijning op de middelste rijstrook en niet de gele waardoor er rare situaties kunnen ontstaan.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 25 jul 2006, 15:27

Het Ad van Gisteren schreef
Nieuw viaduct A27 spannende klus
Door COR VAN SANTEN

De A27 van Gorinchem richting Noordeloos is nog een week dicht. Aanleiding: nieuw asfalt en een nieuw viaduct bij Noordeloos.



ALBLASSERWAARD

Dinsdagnacht wordt het spannend op de A27 bij Noordeloos. Het nieuwe 55 meter lange viaduct over de provinciale weg tussen Noordeloos en Meerkerk (N214) moet dan op zijn plek worden gelegd. Het viaduct is een belangrijke schakel in de rijksweg A27 tussen Gorinchem en Utrecht. Met het slopen van het oude bouwwerk is aannemer KWS volop bezig. Drie kranen met sloophamers en een met een knijptang zijn dit weekend begonnen met het afbreken van het oude viaduct. Het nieuwe is pal naast het oude gebouwd. Het viaduct is op grote blauwe stalen balken opgevijzeld. Dinsdagnacht moet het in een operatie van een kleine vijf uur op zijn plek worden geduwd. Dat gebeurt door hydraulisch aangedreven vijzels. De eerste test met die extra spierballen is goed gelukt. Het gevaarte ging een stukje de goede kant op en de wrijving die daarbij ontstond was beneden het gemiddelde. Peter de Waard van de aannemerscombinatie Ballast Nedam Zuid-infra vertelt het met enige trots.

Aan de andere kant van de rijksweg Utrecht richting Gorinchem komt op dezelfde plek ook een nieuw viaduct. Dat wordt op de traditionele manier gebouwd in augustus en september. Het verkeer in beide richtingen Gorinchem-Utrecht gaat dan over de andere rijbaan heen waar voor beide richtingen twee rijstroken beschikbaar zijn. Rijkswaterstaat kiest aan de kant van Noordeloos voor de traditionele bouwwijze vanwege ruimtegebrek maar ook doordat het prefabriceren en 'verhuizen' van zulke zware kunstwerken veel duurder is dan bouwen op de plek zelf.

Als gevolg van de enorme operatie tussen Gorinchem en Noordeloos is dit stuk rijksweg nog tot en met 31 juli afgesloten. Behalve het viaduct bij Noordeloos krijgt het wegdek nieuw zoab en wordt er een spitsstrook bijgelegd. Die gaat in oktober open als het knelpunt Noordeloos verholpen is.

Rijkswaterstaat houdt er rekening mee dat de horecazaken van Mc Donalds en AC Meerkerk en de nabijgelegen bezinepomp schadeclaims zullen indienen vanwege de slechte bereikbaarheid tot het einde van de maand. ,,Onze juristen zullen dit soort claims bekijken. Anderzijds is het niet uitzonderlijk dat een weg af en toe vanwege onderhoud niet te gebruiken is, vertelt Tomas de Laat, de projectleider van Rijkswaterstaat voor deze operatie.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 25 jul 2006, 19:25

Worden viaducten tegenwoordig dan niet altijd gewoon ingehesen als liggers?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 30 jul 2006, 20:28

A27 volgens plan vanaf maandag weer geopend
NOORDELOOS

De A27 vanuit Gorinchem richting Utrecht wordt maandag om 5.00 uur weer geopend. De werkzaamheden zijn volgens planning verlopen.

Dit weekend moet het asfalt en de belijning nog worden aangebracht.

De N214 blijft echter nog twee dagen gesloten, omdat het viaduct gesloopt moet worden. Deze weg is waarschijnlijk vanaf woensdag weer geopend voor alle verkeer.

De wegwerkers hebben wegens hitte veel extra water gekregen. Er werden ook ijsjes uitgedeeld en ze kregen zonnebrandcrème.
Bron
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » zo 30 jul 2006, 21:00

Wordt die spitsstrook dan meteen in gebruik genomen als de weg weer open gaat of is deze dan nog niet helemaal gereed? En heeft iemand de spitsstrook Berkel-Delft Zuid al open gezien? Ik heb nog geen bericht op een site zoals de VID gezien dat deze daadwerkelijk in gebruik is genomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 01 aug 2006, 22:33

On topic;

Hoe breed is de brug bij Gorinchem? Ik dacht 2x2?

Daar rijden inmiddels gemiddeld 100.000 voertuigen overheen. In 2004 zaten we nog op 93.400, een toename van 7% in 2 jaar tijd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 01 aug 2006, 22:51

2x2 ja.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 14 aug 2006, 11:31

Weer over die spitsstrook Gorinchem - Noordeloos, het viel me op dat bij de nu te smalle doorgangen onder viaducten de vluchtstrook niet zoals gebruikelijk tijdelijk onderbroken wordt, maar gewoon achter de pilaren langs doorloopt!

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » di 15 aug 2006, 1:17

ReisThijs schreef:Weer over die spitsstrook Gorinchem - Noordeloos, het viel me op dat bij de nu te smalle doorgangen onder viaducten de vluchtstrook niet zoals gebruikelijk tijdelijk onderbroken wordt, maar gewoon achter de pilaren langs doorloopt!
Is dat op de A12 ter hoogte van Ede niet ook zo?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 15 aug 2006, 9:57

Bij Ede is dat ook zo.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 15 aug 2006, 20:36

Ik ben vandaag over de A27 gekomen en dat ziet er inderdaad vreemd uit met de vluchtstrook. De enige werkzaamheden die je daar nu ziet is het viaduct van de afrit Noordeloos.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » ma 21 aug 2006, 15:31

Frits schreef:Ik ben vandaag over de A27 gekomen en dat ziet er inderdaad vreemd uit met de vluchtstrook. De enige werkzaamheden die je daar nu ziet is het viaduct van de afrit Noordeloos.
2x4 rijstroken zal dan toch echt alleen met een nieuw viaduct mogelijk zijn. Ik was er vandaag langsgereden en de spitsstrook was nog met materiaal afgezet maar wel klaar voor gebruik. Weet alleen niet wanneer ie open gaat. Lijkt er overigens wel breder uit te zien dan de spitsstrook op de A1 bij Deventer, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 30 sep 2006, 17:52

Het kontakt (regionale krant) van 25 september 2006 schreef:

Werkzaamheden A27 en N214 bij Noordeloos


NOORDELOOS - Nachtelijke werkzaamheden van Rijkswaterstaat zullen van maandag 2 oktober tot donderdag 5 oktober verkeershinder veroorzaken op de A27 en N214 ter hoogte van de aansluiting Noordeloos. Het verkeer wordt omgeleid met borden.


Van maandag 25 september tot vandaag, donderdag 28 september, is er ook al ’s nachts aan de weg gewerkt.


Van maandagavond 2 oktober tot dinsdagochtend 3 oktober en van woensdagavond 4 oktober tot donderdagochtend 5 oktober zal tussen 22.30 uur en 05.00 uur het verkeer op de A27 via de afrit en toerit Noordeloos worden geleid. In de tussenliggende nacht, van dinsdagavond 3 oktober tot woensdagochtend 4 oktober, zal de afrit Noordeloos worden afgesloten tussen 21.00 en 05.00 uur. Het verkeer wordt met borden omgeleid. Meer informatie over de werkzaamheden voor de aanleg van de spitsstrook op de A27 is te vinden op: http://www.vananaarbeter.nl Bellen kan ook: 0800-8002.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 30 sep 2006, 20:14

Tegenwoordig rijd ik elke doordeweekse dag over de A27 (BBA lijn 401). Het viaduct bij Noordeloos is inmiddels in beide richtingen opengesteld. De spitsstrook in de richting Gorinchem-Utrecht loopt van even voorbij knooppunt Gorinchem tot en met Noordeloos. De rijbaan Utrecht-Gorinchem moet nog een spitsstrook krijgen. Het is mij ook opgevallen dat de vluchtstrook onder het viaduct bij Hoogblokland doorgetrokken is en dat he wegvak pechhavens heeft. Vermoedelijk is dit ten behoeve van de Interliners die nu geregeld vast staan op de A27. Ook is het mij opgevallen dat de viaducten van een laagje verf voorzien zijn.

Op de brug bij Gorinchem is het altijd druk, maar er staat nog net geen file. Die brug is wel erg smal.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 07 okt 2006, 17:45

Reformatorisch dagblad schreef op 6 oktober 2006:
GORINCHEM - Rijkswaterstaat stelt vanaf maandagochtend de spitsstrook op de A27 tussen het knooppunt Gorinchem en de afrit Noordeloos open voor het verkeer.

Met deze strook krijgt het verkeer in de richting Utrecht in de spits een derde rijstrook om de doorstroming te verbeteren. Rijkswaterstaat wil zo voorkomen dat de files ’terugslaan’ op knooppunt Gorinchem en het verkeer op de A15 gaan hinderen.

De spitsstrook bevindt zich aan de linkerkant van de weg en is iets minder breed dan een normale rijstrook. Groene pijlen op de matrixborden boven de weg geven aan dat de spitsstrook open is. Er geldt dan op het traject een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.

Rijkswaterstaat is begin dit jaar gestart met de aanleg van de spitsstrook. Tegelijk werden er drie viaducten gerenoveerd. De aanleg van de strook maakt deel uit van een pakket maatregelen om files aan te pakken. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft daarvoor een spoedwet opgesteld, die in 2003 in werking is getreden. Zo is het mogelijk een aantal knelpunten via relatief eenvoudige ingrepen snel aan te pakken.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 07 okt 2006, 19:39

Nergens lees ik dat de spitsstrook nog wordt verlengd tot knp. Everdingen. Een gemiste kans.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 08 okt 2006, 15:26

Tussen Everdingen en Lexmond liggen tegenwoordig toch 3 rijstroken in zuidelijke richting? Waarom dan niet in Noordelijke richting?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 08 okt 2006, 16:04

Eigenlijk moet het hele stuk tussen Everdingen en Gorinchem naar 2x3.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » zo 08 okt 2006, 17:59

Frits schreef:Eigenlijk moet het hele stuk tussen Everdingen en Gorinchem naar 2x3.
Dat is 's ochtends wel fijn maar dan sta je 's avonds weer 2x zo lang in de file voor de Merwedebrug. Lunetten-Hooipolder 2x3 (Werkendam-Gorinchem & Everdingen-Lunetten ruimtereservering 2x4).

Mascotte
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:04
Locatie: Oosterhout

Bericht door Mascotte » do 19 okt 2006, 23:31

BNdeStem schreef
Tol Merwedebrug maakt goede kans

Door Ben Ackermans


Donderdag 19 oktober 2006 - WERKENDAM – Het heffen van tol op de Merwedebrug bij Gorinchem is een stap dichterbij gekomen. Rijkswaterstaat ziet er grote voordelen in.
Door de A27 te verbreden, wat al de bedoeling was, en de automobilist op de brug tol te laten betalen, komen de reistijden tussen de knooppunten Hooipolder en Lunetten op een acceptabel niveau.

Bovendien kan tol ervoor zorgen dat de A27 twee jaar eerder wordt aangepakt, doordat daarmee een deel van de investeringen snel wordt terugverdiend. Het knelpunt Merwedebrug zou dan niet in 2016, maar in 2014 zijn opgelost.

Dit blijkt uit een haalbaarheidsstudie van Rijkswaterstaat. Verkeersminister Karla Peijs heeft het eindrapport maandag naar de Tweede Kamer gestuurd. De Kamer debatteert eind deze maand over Peijs’ plannen voor investeringen in wegen en spoor.

De lange files voor de Merwedebrug ergeren onder meer de gemeenten Werkendam en Gorinchem en het bedrijfsleven al lang mateloos. ‘Aan de noodzaak van een tweede oeververbinding op de A27 wordt in de regio niet getwijfeld’, meldt het rapport. En als die er sneller kan komen door het heffen van tol, lijkt de regio daar volgens Rijkswaterstaat achter te staan.

Gerekend wordt op een tarief van 0,75 euro voor personenauto’s en 2,25 euro voor vrachtwagens. De mogelijkheid om direct omwonenden korting te geven, moet worden bestudeerd.

Wethouder Vincent van den Berg (verkeer) van de gemeente Werkendam is persoonlijk geen voorstander van tolheffing. „Niemand is daar in feite voor. Je betaalt allemaal wegenbelasting, de overheid moet de verkeersproblemen oplossen.“ Maar, als een oplossing voor de flessenhals bij de Merwedebrug echter twee jaar dichter bij komt, dan ziet Van den Berg wél iets in tolheffing. „Maar dan wel op voorwaarde dat mensen die de tol niet willen of kunnen betalen, een alternatief hebben.“

Van den Berg benadrukt dat met de mogelijkheid van tolheffing nog niets is besloten over de manier waarop het knelpunt wordt aangepakt.

In het rapport van Rijkswaterstaat wordt vooral gesproken over een verbreding tot twee keer drie rijstroken of twee keer vier rijstroken. Het woord ‘tunnel’ of ‘dubbeldeksbrug’ wordt niet genoemd. Dergelijke varianten moeten wel worden onderzocht, aldus Van Berg.

Dat is tot nu toe ook de inzet geweest van de samenwerkende instanties uit de regio, die zich sterk maken voor de aanpak van de Merwedebrug en andere stukken van de A27.
... ? ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2006, 23:54

Waarom dan ook niet meteen KP Hooipolder aanpakken met een deel van dat tolgeld?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 20 okt 2006, 7:26

Ik ben bang dat KP Hooipolder geen prioriteit heeft, er staan (denken zij) niet al te lange files voor.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 20 okt 2006, 13:41

Mark schreef:Ik ben bang dat KP Hooipolder geen prioriteit heeft, er staan (denken zij) niet al te lange files voor.
Er ontbreken zeker detectielussen? :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 20 okt 2006, 15:50

Toch is het wel zo netjes als dat ook gebeurd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 22 okt 2006, 14:40

Tol voor een nieuwe Merwedebrug is onzin: het geld is er. Daar ben ik van overtuigd. Ook om de hele A27, inclusief nieuwe brug, al in 2014 af te hebben: als 2x3.

Maar waar het aan schort is politieke wil en de, als het om wegen gaat, jarenlange procedures voordat de schop de grond in kan.

En die nieuwe brug: een hangbrug lijkt mij wel wat. 8-)

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 22 okt 2006, 14:59

Ik ben toch nog steeds voor een identieke brug naast de bestaande Merwedebrug.

Overigens, past 2x3 ook op de brug bij Keizersveer? Anders hebben we bij verbreding naar 2x3 weer een nieuw knelpunt...
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 22 okt 2006, 15:08

Riva schreef:Overigens, past 2x3 ook op de brug bij Keizersveer? Anders hebben we bij verbreding naar 2x3 weer een nieuw knelpunt...
Net, denk ik. Zonder vluchtstroken. Misschien dat René weet hoe breed die brug is en of 2x3 er zou passen.

Maar je hebt gelijk: zo niet, dan moet daar ook een nieuwe brug komen.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 22 okt 2006, 17:37

Knooppunt Hooipolder is ook niet echt meer van deze tijd. Hopelijk wordt die dus ook meegenomen.

Een identieke brug naast de oude Merwedebrug? Kan, maar de aanbruggen moeten wel langer worden om meer ruimte aan de rivier te geven.

Hopelijk wordt het anders een hogere tuibrug, die niet zo vaak open hoeft voor scheepvaartverkeer. Ik heb meermalen moeten wachten voor de Merwedebrug en de Brienenoordbrug (twee weken geleden nog) voor het laten passeren van scheepvaartverkeer, eerst zelfs in de spits (!).

Die dubbeldekker vond ik echt een gedrocht. Persoonlijk vond ik het een lelijke hefbrug in plaats van de gracieuze boogbruggen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Plaats reactie