[A027] Merwedebrug bij Gorinchem

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 22 okt 2006, 18:17

praatpaal schreef:Ik heb meermalen moeten wachten voor de Merwedebrug en de Brienenoordbrug (twee weken geleden nog) voor het laten passeren van scheepvaartverkeer, eerst zelfs in de spits (!).
Zolang die stokoude wet uit de 19e eeuw :!: waarin scheepvaartverkeer voorrang heeft op wegverkeer niet bij het grof vuil is gezet, blijven we daar last van houden vrees ik.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » zo 22 okt 2006, 18:50

praatpaal schreef:Knooppunt Hooipolder is ook niet echt meer van deze tijd. Hopelijk wordt die dus ook meegenomen.

Een identieke brug naast de oude Merwedebrug? Kan, maar de aanbruggen moeten wel langer worden om meer ruimte aan de rivier te geven.
Knooppunt Hooipolder is zeker niet meer van deze tijd. Het verbaast mij eigenlijk dat er nog niets aan dit knooppunt is gedaan. Ik heb dikwijls gezien dat op het op de rechterrijstrook van de A27 (komende uit de richting van het Keizersveer) vast stond. Ik denk niet dat Hooipolder "gelijk meegenomen wordt", omdat Hooipolder toch nog wel een eindje weg ligt van de brug over de Merwede.

Het zou ik zonde zijn om een brug uit 1957 (dus economisch gezien is die brug nog lang niet afgeschreven) te vervangen door een nieuwe bredere brug of een dubbeldeksbrug. De Van Brienenoord-oplossing lijkt mij best haalbaar, omdat naast de huidige brug nog een strook onbebouwd terrein ligt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 22 okt 2006, 20:16

Een turborotonde met fly-over à la Velperbroek zou het nog beter doen dan Hooipolder. Van de huidige situatie krijg je alleen maar hooikoorts... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Goldie
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:28
Locatie: Tilburg

Bericht door Goldie » zo 22 okt 2006, 20:58

Stefan schreef:Knooppunt Hooipolder is zeker niet meer van deze tijd. Het verbaast mij eigenlijk dat er nog niets aan dit knooppunt is gedaan. Ik heb dikwijls gezien dat op het op de rechterrijstrook van de A27 (komende uit de richting van het Keizersveer) vast stond. Ik denk niet dat Hooipolder "gelijk meegenomen wordt", omdat Hooipolder toch nog wel een eindje weg ligt van de brug over de Merwede.
Ik zie niet echt de noodzaak om Hooipolder aan te pakken, mits vanaf Hooipolder richting Gorinchem de weg 2x3 wordt. Ik kom elke dag langs Hooipolder en de files vallen reuze mee. Stefan heeft gelijk dat 's avonds vanuit Gorinchem wel vaak files ontstaan (en 's ochtends andersom), maar dat is goed op te lossen. In noordelijke richting aan de twee bestaande banen een baan toevoegen met verkeer vanaf A59 voorkomt opstoppingen net na het knooppunt en van daar uit drie banen naar Gorinchem. Een zelfde constructie in omgekeerde richting, waar de twee linkerbanen rechtdoor naar Breda gaan en de rechterbaan afbuigt voor verkeer naar de A59.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 22 okt 2006, 21:47

Hooipolder is een gedrocht dat al veel langer geleden had moeten worden aangepakt. De mate van filegevoeligheid (hoewel ik betwijfel of het ook in het hoogseizoen zo veel mee valt) doet daar niet aan af. Een klaverblad met rangeerbanen is relatief makkelijk te realiseren, dus daar heb je ook echt geen tolheffing voor nodig.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 22 okt 2006, 22:57

Er waren hiet op dit forum plaatjes waarbij voorstellen werden gedaan om Hooipolder te verbeteren. Ik vind een tolheffing niet niet nodig voor de merwede burg. Gewoon een zelfde brug er naast leggen en klaar is kees. ;) Als je het alleen bij Gorinchem verbreed dan verplaatst je het probleem. Dus ik zeg maar meteen goed aanpakken. 8-)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 22 okt 2006, 23:30

Helaas is er weinig ruimte gereserveerd bij KP Hooipolder (zie Google Earth) en dus wordt een klaverblad dan wel vrij krap. Maar het is altijd beter dan wat er nu ligt.

Er zou wel een Rottepolderplein turborotonde kunnen komen, daar is plaats genoeg voor. Het enige punt daarbij is de vraag hoeveel verkeer er moet afslaan, want bij veel afslaand verkeer is het een slecht idee.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 22 okt 2006, 23:35

Er is wel degelijk genoeg ruimte. Alleen gaat het noordwestelijk kwadrant, en daarmee dus de lus Waalwijk -> Breda, erg krap worden. Maar onmogelijk is het zeker niet.
Kaaiman schreef:Er zou wel een Rottepolderplein turborotonde kunnen komen, daar is plaats genoeg voor.
Nee, dank je. Dat is dus nog steeds niet volledig ongelijkvloers, maar wel met erg hoge kosten, omdat je toch ergens een 3de niveau vandaan moet zien te toveren... Nee, een klaverblad is ronduit de beste oplossing, het liefst met parallelbanen op zowel de A59 als de A27. Op de A59 is hier zelfs al rekening mee gehouden, alleen op de A27 moeten er dan één of twee viaducten bij worden gebouwd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 22 okt 2006, 23:45

Zijn er veel afslaande bewegingen? Als dat zo is, kunnen er ook fly-overs komen, die zowel hogere capaciteit hebben als ruimte besparen. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 22 okt 2006, 23:52

Nee, niet echt. De drukste afslaande relatie is denk ik Waalwijk - Breda, maar ook dat zal qua intensiteiten allemaal niet zo extreem uitvallen. Fly-overs lijken me daarom niet gerechtvaardigd. Fly-overs zijn overigens niet echt ruimtebesparend hoor, kijk maar eens op GE bij het Prins Clausplein...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 23 okt 2006, 0:04

De hoogste verbinding op Rottepolderplein is de A9, en die loopt net toevallig zo hoog omdat hij ook over een een of ander zijkanaal (c ?) moet.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 24 okt 2006, 12:01

Afbeelding

Past. Eventueel met een extra geluidsscherm of halve overkapping van de verbinding Utrecht - Made - A16.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 okt 2006, 12:47

Mark schreef:De hoogste verbinding op Rottepolderplein is de A9, en die loopt net toevallig zo hoog omdat hij ook over een een of ander zijkanaal (c ?) moet.
Nee. Hij moet over het verkeerscirculatieplein heen, en dat ligt weer verhoogd ten opzichte van de A200. Dat daarbij en-passant ook de ringvaart van de Haarlemmermeer en de spoorlijn Amsterdam-Haarlem worden meegenomen, is vers 2.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 06 nov 2006, 22:06

BN De Stem (4-11-2006) schreef:Provincie tegen tolheffing Merwedebrug

DEN BOSCH – De Brabantse volksvertegenwoordiging wil een onderzoek naar alternatieven voor tolheffing bij de Merwedebrug. ‘Den Haag’ stelde eerder voor een vervroegde verbreding van de oeververbinding mogelijk te maken door tol te gaan heffen.
Het CDA binnen Provinciale Staten is tegenstander van tolheffing bij de Merwedebrug ter hoogte van Sleeuwijk. Bij de behandeling van het Provinciaal Verkeers en Vervoerplan heeft de fractie gisteren een motie ingediend, die brede steun kreeg binnen de volksvertegenwoordiging.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil al geruime tijd de oeververbinding van de A27 over de Merwede verbreden, bijvoorbeeld door de aanleg van een nieuwe brug of tunnel. Door te weinig rijbanen staan dagelijks lange files aan beide kanten van de brug. Druk uit de regio, onder meer verenigd in de stichting A27 Merwedebrug, heeft ertoe geleid dat het rijk bereid is de klus vervroegd aan te pakken. Ter financiering zou tolheffing ingevoerd worden. De minister heeft dat op 23 oktober in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

Uit een landelijke nota blijkt dat de A27 een van de zes wegen in Nederland is die voor tolheffing in aanmerking komen. Dit betekent een omslag in het denken van ‘Den Haag’. Tot nog toe financiert het rijk grote infrastructurele werkzaamheden, zoals de opknapbeurt van de Merwedebrug, zelf. Tol zou in de toekomst de helft van aanleg- en onderhoudskosten kunnen dekken. Voor de nieuwe tunnel onder de Westerschelde werd al eerder een uitzondering gemaakt en tolheffing ingevoerd. De provinciale volksvertegenwoordiging heeft zich daar nu tegen uitgesproken. Het CDA toonde zich in Provinciale Staten voorstander van de versnelling, maar wijst tolheffing af. Volgens de christen-democraten moet er ook naar andere financieringsmogelijkheden worden gekeken. Nu een meerderheid dit standpunt heeft overgenomen, moet het provinciebestuur meerdere financieringsvoorstellen uitwerken. Daarbij is overleg met andere betrokkenen als het rijk, de provincie Zuid-Holland, de regio en het bedrijfsleven nodig.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Bericht door H. » do 18 jan 2007, 18:03

A27 Breda - Gorinchem
tussen Breda en de Merwedebrug
file is gelijk gebleven29 km stilstaand verkeer door een ongeval met een vrachtwagen
ter hoogte van de Merwedebrug
[!]afsluiting van de linkerrijstrook in verband met een ongeval met een vrachtwagen
Gaat gelijk goed mis...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 20 jan 2007, 10:34

Ik ben donderdag over die brug gekomen, maar een nieuwe is toch echt wel noodzakelijk hoor. Dit is echt een smal ding voor een drukke weg als de A27!

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » za 20 jan 2007, 11:12

Volgens mij zijn de meeste mensen het er wel over eens dat deze bottle-neck moet worden aangepakt. hoepelijk wordt de A27 integraal aangepakt. Niet dat je straks op de volgende bottleneck stuit.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 20 jan 2007, 13:35

Gisteren heb ik meer dan een half uur vast gestaan voordat ik die brug over was. Er was namelijk een vrachtwagen door de middenberm geschoten. Aan beide zijden van de brug stond geloof ik wel 15 Km file.

Ze moeten er gewoon een identieke brug naast bouwen, er is nog ruimte over.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 20 jan 2007, 14:15

praatpaal schreef:Volgens mij zijn de meeste mensen het er wel over eens dat deze bottle-neck moet worden aangepakt. hoepelijk wordt de A27 integraal aangepakt. Niet dat je straks op de volgende bottleneck stuit.
[harry-modus]
Hopelijk hoepelt dan het knelpunt op (en de spelfout). :)
[/harry-modus]

;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 14 feb 2007, 14:31

Brabants Dagblad schreef:Lange tunnel A27 is in beeld

Woensdag 14 februari 2007 - HEUSDEN EN ALTENA - De aanleg van een kilometerslange tunnel onder de Merwede door, is serieus in beeld om het fileprobleem op de snelweg A27 op te lossen. Dat stelt Brabants gedeputeerde Eric Janse de Jonge (CDA).

"Lang is dit alternatief als te duur gezien. Nu blijken de kosten door nieuwe technieken niet eens zoveel hoger uit te vallen dan bijvoorbeeld een nieuwe brug." De kosten van een tunnel worden nu voorzichtig geschat op zo'n 300 miljoen euro: bij een nieuwe brug gaat het om een bedrag van tussen de 22o en 250 miljoen.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 14 feb 2007, 14:33

En hoeveel zou dat bij een extra brug zijn (naast de huidige)? Volgens mij is dat toch minder duur...
Rainier

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » wo 14 feb 2007, 16:29

Hmm, dan moeten ze ook de viaducten in de A27 bij Gorinchem afbreken om de weg verdiept aan te leggen voor de tunnelingang. Ik vraag mij ook af hoe men tijdens de bouwwerkzaamheden het verkeer kan laten doorrijden.

Ik zie wel wat in het Van Brienenoordplan, dus gewoon een tweede identieke brug bouwen naast de huidige brug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 15 feb 2007, 15:24

BN/De Stem schreef:Verkeer van Gorinchem tot Hank door tunnel

Donderdag 15 februari 2007 - HEUSDEN EN ALTENA - De aanleg van een kilometerslange tunnel onder de Merwede door, is serieus in beeld om het fileprobleem op de snelweg A27 op te lossen.


Dat stelt Brabants gedeputeerde Eric Janse de Jonge (CDA).

"Dit alternatief is lang als te duur gezien. Nu blijken de kosten door nieuwe technieken niet eens zoveel hoger uit te vallen dan bijvoorbeeld een nieuwe brug", zo laat Janse de Jonge weten.

De kosten van een tunnel worden nu voorzichtig geschat op zo'n driehonderd miljoen euro; bij een nieuwe brug gaat het om een bedrag van tussen de 22o en 250 miljoen.

De stuurgroep A27, waarin betrokken gemeenten, provincies en instanties zitten, buigt zich over mogelijke oplossingen voor de files op de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Utrecht. Vooral bij de Merwedebrug loopt het verkeer met grote regelmaat vast.

Janse de Jonge ziet kansen voor een ingrijpende oplossing: een tunnel met twee keer drie rijstroken van Gorinchem tot mogelijk zelfs Hank aan toe.

Het lokale verkeer kan dan ge­bruik blijven maken van de huidi­ge brug en de A27: het doorgaande verkeer rijdt door de kilome­terslange tunnel, die in het Land van Heusden en Altena zou moeten verschijnen.

In de gemeente Werkendam bestaat veel steun voor zo'n lange tunnel.

Rond de zomer wordt een uitge­werkt plan verwacht voor brug óf tunnel.

Het woord is dan aan Den Haag, die het grote verkeersknelpunt opde A27 snel wil aanpakken.
Zo'n lange tunnel lijkt me ook weer wat overdreven. Alles moet tegenwoordig ondertunneld worden, en dat lijkt me vanuit het kostenaspect onwenselijk.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » do 15 feb 2007, 15:45

Chris schreef:Zo'n lange tunnel lijkt me ook weer wat overdreven. Alles moet tegenwoordig ondertunneld worden, en dat lijkt me vanuit het kostenaspect onwenselijk.
Een tunnel tot net voorbij het dijkje bij Werkendam lijkt mij lang genoeg. Wel leuk dat die oude de oude brug volgens dit plan blijft voor het lokale verkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 15 feb 2007, 19:20

Wel leuk dat die oude de oude brug volgens dit plan blijft voor het lokale verkeer.
Ik vind dat oude bruggen in principe voor het locale verkeer moeten blijven liggen; net als de brug over de Noord bijvoorbeeld. Ik vind het ook jammer dat de bruggen in de A 2 die vervangen zijn niet voor locaal verkeer in gebruik zijn gesteld. Het zou de doorstroming ook nog eens goed doen, omdat je locaal verkeer van de snelweg afhoudt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » do 15 feb 2007, 20:13

Vinny schreef:Ik vind dat oude bruggen in principe voor het locale verkeer moeten blijven liggen; net als de brug over de Noord bijvoorbeeld. Ik vind het ook jammer dat de bruggen in de A 2 die vervangen zijn niet voor locaal verkeer in gebruik zijn gesteld. Het zou de doorstroming ook nog eens goed doen, omdat je locaal verkeer van de snelweg afhoudt.
De brug bij Zaltbommel mag van mij lekker afgebroken worden. De brug bij Vianen kan inderdaad mooi als busbaan en als fietspad (i.p.v de nieuwe hogere brug) gebruikt worden.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 15 feb 2007, 20:42

Stefan schreef:De brug bij Zaltbommel mag van mij lekker afgebroken worden.
Uit historisch oogpunt vind ik het jammer dat die wordt afgebroken. Helaas was de brug al wel in verval geraakt.
De autogordel: een band voor het leven.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 15 feb 2007, 20:43

Hoewel ik sterk voorstander ben van tunnels in stedelijk gebied, vind ik dit plan 'een brug te ver'. Ik vind dat hier wel weer heel snel naar de tunnel wordt gegrepen. In Nederland worden zelden nieuwe bruggen aangelegd. En als het nieuwe bruggen zijn, dan zijn ze vaak niet bijzonder. Erg jammer wat mij betreft, want bruggen kunnen mooier, goedkoper en functioneler zijn dan een tunnel. De oude brug laten liggen voor lokaal verkeer lijkt me sowieso een goed plan. Als je een hoge verkeersbrug bouwt, heb je ook geen hefconstructie meer nodig. Zoiets kun je mooi vormgeven en lijkt me nog veel goedkoper dan een variant die onnodig lang en duur is.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » do 15 feb 2007, 20:50

Frits schreef:Uit historisch oogpunt vind ik het jammer dat die wordt afgebroken. Helaas was de brug al wel in verval geraakt.
De aanbrug aan Bommelse zijde is al voor de helft afgebroken. Trouwens, ik vind die brug ook niet echt uitblinken in schoonheid. De oude Moerdijkbrug (dus de huidige brug over het Keizersveer) vind ik een mooier staaltje van bruggenbouw. De oude Lekbrug bij Vianen vind ik ook een stuk fraaier.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 15 feb 2007, 22:20

Beide bruggen worden niet voor niets gesloopt.

Het was eerst de bedoeling om de bestaande brug bij Vianen te renoveren en de brug voor de rijbaan in noordelijk richting te laten gebruiken. Uit een onderzoek bleek echter dat het goedkoper was om een nieuwe brug te bouwen, omdat de technische staat van de bestaande brug enorm slecht is. Om de bestaande brug weer in goede conditie te krijgen, moest eigenlijk de gehele brug vervangen worden.

Hetzelfde geld ook voor de oude brug bij Zaltbommel. Verder is deze brug niet breed genoeg.

Plaats reactie