[A013] Aanleg fietstunnel onder A13

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

[A013] Aanleg fietstunnel onder A13

Bericht door Rene » do 07 feb 2008, 11:13

Cobouw (6-2-2008) schreef:Strukton mag tunnel onder A13 aanleggen

Delft - Strukton Infratechnieken mag voor 7,5 miljoen euro de fïetstunnel onder de A13 aanleggen. Deze verbindt de wijk Emerald in Delfgauw met het TU-terrein, De tunnel wordt 3 meter hoog en bijna 300 meter lang. Daarvan is 77 meter gedeeltelijk overdekt, de gedeeltes tussen de vijf rijbanen blijven open. Dit moet, samen met de ledverlichting op de schuine wanden (45 graden), de fietsers een veilig gevoel geven.
De aanbesteding van dit design & constructwerk duurde twee jaar. In 2006 tekenden de gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp, stadsgewest Haaglanden en de provincie ZuidHolland al een samenwerkingsovereenkomst. De aannemer begint tijdens de bouwvak en hoopt begin 2010 klaar te zijn.
Ik hoop maar dat dit geen extra verkeersoverlast op de A13 op gaat leveren. Extra slingers in die weg kunnen we eigenlijk missen als kiespijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mac0162
stadsweg

Re: Aanleg fietstunnel onder A13

Bericht door mac0162 » do 07 feb 2008, 11:53

Had je commentaar anders geweest als het een 4x2 autotunnel was geweest? Persoonlijk vind ik het goede zaak dat er zulke verbindingen komen, dat geeft toch net wat meer fietscomfort.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 feb 2008, 11:56

Cheap shot...

Een 4x2 autotunnel is een hele andere gradatie van belangrijkheid dan een fietstunneltje.

Maar ik ken de situatie ter plaatse niet, en kan dus niet oordelen of dit fietstunneltje belangrijk is of niet.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 07 feb 2008, 13:42

300 meter? Waarom zo lang?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 07 feb 2008, 15:51

Daarvan is 77 meter gedeeltelijk overdekt, de gedeeltes tussen de vijf rijbanen :neenee: blijven open
De A13 is toch 2*3 rijstroken? Of loopt er nog iets van een lokale weg langs de snelweg?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 07 feb 2008, 15:53

Jeroen schreef:300 meter? Waarom zo lang?
Dit is inclusief de hellingbanen aldus het artikel, die ook nog eens extra lang zijn uitgevoerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 07 feb 2008, 15:55

waldo79 schreef:
Daarvan is 77 meter gedeeltelijk overdekt, de gedeeltes tussen de vijf rijbanen :neenee: blijven open
De A13 is toch 2*3 rijstroken? Of loopt er nog iets van een lokale weg langs de snelweg?
Ik vermoed dat de tunnel vlakbij de aansluiting met de N470 komt te liggen. Dan heb je inderdaad 2 hoofdrijbanen, 1 oprit, 1 afrit en 1 parallelweg.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 07 feb 2008, 15:56

waldo79 schreef:
Als ik het goed heb, komt de tunnel gedeeltelijk door de aansluiting Delft te lopen (Kruithuisplein/N470). De tunnel gaat dan inderdaad onder 5 rijbanen: afritbaan vanuit Den Haag, hoofdrijbaan vanuit Den Haag, hoofdrijbaan vanuit Rotterdam, oprit richting Den Haag en inderdaad ook nog een parallelweg (Rijksstraatweg). EDIT - net te laat...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 07 feb 2008, 16:00

Duidelijk :idea:

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » zo 24 feb 2008, 13:20

Chris schreef:Cheap shot...

Een 4x2 autotunnel is een hele andere gradatie van belangrijkheid dan een fietstunneltje.

Maar ik ken de situatie ter plaatse niet, en kan dus niet oordelen of dit fietstunneltje belangrijk is of niet.
Dit tunneltje is een vrij noodzakelijk tunneltje. Momenteel is de ontsluiting van Delfgauw met de fiets echt een verschrikking, er is slechts een fietsverbinding die de A13 kruist aan de noordkant van de wijk. Aan de zuidkant van de wijk ( aansluiting Delft zuid) zit er dus ( nog ) geen aansluiting. Met de auto wordt deze wijk aan twee kanten ontsloten, met de fiets slechts aan één kant. Dat terwijl een fietsnetwerk veel fijnmaziger hoort te zijn. Gevolg is dat veel mensen die eventueel de fiets zouden willen pakken, gigantisch zouden moeten omfietsen. Grote kans dat de fiets lekker in het schuurtje blijft staan, als ze der al één hebben. Langs de Kruithuisweg loopt een lang fietspad die dus momenteel eigenlijk op het TU-terrein stopt. Dit is een veelgebruikte fietsroute naar de andere kant van Delft, maar ook richting het treinstation Delft zuid. Als dit fietstunneltje er straks ligt, is dit treinstation goed te bereiken vanuit deze wijk.

Nou weet ik, het OV kan het fileprobleem absoluut nooit oplossen, maar de inwoners van deze wijk worden momenteel écht gedwongen de auto te pakken: er rijden weinig bussen, het treinstation Delft zuid is niet te bereiken met de fiets en het treinstation Delft is vanuit deze wijk een stuk verder weg. Een dergelijke wijk aan de A13 is natuurlijk een ramp. Ook voor kleine stukjes naar het centrum van Delft is de fiets voor de zuidtak van de wijk niet echt een alternatief, met gevolg dat die mensen de auto pakken en over het toch al overbelaste kruishuisplein ( dat pas echt goed vast zal staan na de opening van de westtak van de N470) rijden. En zo'n klein wijkje is het niet.

Groetjes,

Rene

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 23 aug 2008, 21:32

De werkzaamheden voor de fietstunnel (damwanden) vinden dit weekend plaats. De A13 richting Rotterdam is grotendeels afgesloten.
Telstar Online schreef: Weekendafsluitingen Rijksweg A13

Regio - Van vrijdag 22 augustus 22.00 uur tot maandag 25 augustus 05.00 uur is de A13 in de richting Rotterdam afgesloten tussen het knooppunt Ypenburg en de afrit Delft-Zuid. De opritten Delft-Noord en Delft-Centrum naar de A13 richting Rotterdam zijn op vrijdag 22 augustus vanaf 21.30 uur afgesloten.

Het verkeer wordt tijdens de afsluitingen omgeleid en moet rekening houden met extra reistijd. Ook verkeer op de omleidingsroutes moet rekening houden met extra drukte. Rijkswaterstaat adviseert reizigers zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Omleidingen van 22 t/m 25 augustus
- Verkeer vanuit Den Haag (Centrum) in de richting Rotterdam wordt tijdens de weekendafsluiting omgeleid via de A12 richting Gouda en de A20.
- Verkeer vanuit Den Haag (Plaspoelder) en Rijswijk richting Rotterdam wordt omgeleid
via de A4 en de N470.
- Verkeer vanuit het Westland wordt omgeleid via de N223 en de A20.
- Verkeer vanuit Leiden richting Rotterdam wordt omgeleid via Utrecht (N11), Gouda (A12) en
de A20.
- Verkeer vanuit Amsterdam en Schiphol richting Rotterdam en Breda worden omgeleid via Utrecht (A2).
Alle omleidingsroutes worden ter plaatse met gele borden aangegeven.

Routeadvies
Door Rijkswaterstaat zijn waar mogelijk maatregelen genomen ter bevordering van de doorstroming. Zo worden op een aantal provinciale wegen tussen de A12 en de A20 kentekenregistratiecamera’s geplaatst. De camera’s worden ingezet om de verkeersintensiteit te meten en om actuele reistijdeninformatie te verkrijgen. Daarmee kan vervolgens via tekstkarren langs de weg een routekeuze advies worden verstrekt aan de weggebruiker. De verkregen informatie wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en de camera’s registreren ook geen (snelheid)overtredingen.

Alternatief vervoer
Rijkswaterstaat biedt alternatief vervoer aan in de vorm van het ‘vanAnaarBeterkaartje’. Op zaterdag 23 en zondag 24 augustus kan tussen Rotterdam en Den Haag voor €2,- (retour, 2e klas) vanuit beide richtingen worden gereisd met de trein en RandstadRail. Op het traject Rotterdam Centraal – Den Haag Centraal van de NS reist men voordelig met het vanAnaarBeter-treinkaartje. Dit kaartje is te koop bij de kaartautomaten op de NS-stations onder de knop ‘Acties/Evenementen’. Vergeet niet uw kaartje te stempelen in één van de gele stempelautomaten. Inlichtingen zijn verkrijgbaar bij het NS-servicepunt.

Met RandstadRail van de RET kan tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal voordelig worden gereisd met het RET vanAnaarBeter-kaartje. Dit kaartje is te koop bij de verkoop- en informatiepunten van de RET, bij de RET-servicewinkel en via de RET-webshop. Voor meer informatie raadpleeg http://www.ret.nl. De vanAnaarBeterkaartjes van NS en RET zijn uitsluitend geldig op de dag van afstempeling en niet uitwisselbaar.

Werkzaamheden
Tijdens de weekendafsluitingen worden door de gemeente Delft onder meer damwanden aangebracht voor een nieuwe fietstunnel onder de A13. Rijkswaterstaat voert tegelijkertijd onderhoud uit aan de A13.

Meer informatie
Meer informatie over de werkzaamheden en het alternatief vervoer krijgt men via het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800-8002 of op http://www.vananaarbeter.nl.Op deze website is ook een advertentie met informatie over de afsluitingen en de omleidingsroutes te downloaden. Actuele verkeers-informatie verkrijgt men via de lokale en landelijke radiozenders en de teletekstpagina’s 730, 731 en 732.
Op de A12 zag ik vandaag een aardige rij voor afrit Bleiswijk, ondanks de aanwijzingen om via N470 + N471 of afrit Gouda naar Rotterdam te reizen. Van een aanwijzing iets verderop probeerde ik nog een foto te maken, maar is niet helemaal gelukt. Deze tekstkar(.nl) heeft ook een afritsymbooltje ingebouwd.

Afbeelding

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » za 23 aug 2008, 21:53

Het hangt er dan natuurlijk ook wel vanaf waar je in Rotterdam je zijn moet, maar via Gouda rijden is voor de meeste bestemmingen toch wel erg om. Persoonlijk zou ik voor Rotterdam centrum en verder zuid- en westwaarts de N470 en N471 kiezen. Ik heb echter het idee dat veel mensen deze route (nog) niet goed kennen/ hebben ontdekt en dus voor "oude vertrouwde" routes als de N209 kiezen, of vanwege het feit dat bij deze afslag ook Rotterdam op het bord aangegeven staat. Voor Rotterdam oost, Capelle a/d IJssel enz. zou ik overigens de N219 of N456 kiezen, de n209 vind ik zelf geen prettige weg.

Maar weet je zeker dat op het moment van passeren de spoorwegovergang niet gewoon gesloten was? Kan daar dan erg snel vastlopen, ook zonder extra verkeer dat niet de omleiding volgt.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 23 aug 2008, 22:01

^^ Of de spoorbomen dicht waren weet ik niet. Ik reed toen richting Den Haag en op de terugweg was de file verdwenen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 23 aug 2008, 22:07

Voor de relatie Zoetermeer - Rotterdam is eigenlijk praktisch altijd N470/N471 de snelste route, ook als je richting de A16 moet. Direct ten zuiden van de A12 staat Rotterdam ook al aangegeven. Ik rij deze route inmiddels bijna iedere dag, al stuurt de Tomtom me nog steeds via Zevenhuizen. Af en toe wel bloedirritant dat je niet kunt inhalen, maar verder stroomt de weg (incl. de turborotondes) wel goed door.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » za 23 aug 2008, 22:27

Jeroen schreef:Voor de relatie Zoetermeer - Rotterdam is eigenlijk praktisch altijd N470/N471 de snelste route, ook als je richting de A16 moet. Direct ten zuiden van de A12 staat Rotterdam ook al aangegeven. Ik rij deze route inmiddels bijna iedere dag, al stuurt de Tomtom me nog steeds via Zevenhuizen. Af en toe wel bloedirritant dat je niet kunt inhalen, maar verder stroomt de weg (incl. de turborotondes) wel goed door.
Laat ik het dan anders formuleren, voor ten oosten van de A16 zou ik niet via de N470/ 471 gaan.

Voordeel van de oosttak naar Zoetermeer is dat er maar 1 turborotonde in het traject zit en je hebt het 2x2 strooks stuk aan het begin bij Zoetermeer. Op de zuidtak kun je op een gegeven moment inhalen tussen 2 rotondes en op de rotondes, en heb je nog het stuk autoweg van de N471. De tak naar Delft is vrij rustig, maar heeft op een gegeven moment 3 rotondes niet erg ver van elkaar, waar er best aardig wat mensen de neiging hebben om met 60 km/u op de teller te rijden.. gelukkig kun je dan nog inhalen op de rotonde. Al met al is dit wel een mooie weg, ben benieuwd wanneer "de massa" de weg echt ontdekt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 24 aug 2008, 8:42

rene154 schreef: of vanwege het feit dat bij deze afslag ook Rotterdam op het bord aangegeven staat.
Ik denk dat dit voor veel mensen de belangrijkste reden zal zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 24 aug 2008, 14:34

Ik ben vannacht vanuit Den Haag naar Rotterdam gereden. De bewegwijzering is niet echt goed: Voor het Prins Clausplein stond dd. netjes "Volg R" aangegeven., maar die bordjes verderop langs de A12 zijn klein en stonden vrij onopvallend langs de weg. Ook dus bij de afrit bij de N209: Rotterdam staan pontificaal op de borden, maar de omleidingsroute ging rechtdoor. Ik kan me voorstellen dat, als je de weg niet goed weet, je hier erg in de war raakt, zeker omdat je, als je nu verder Rotterdam volgt, je misschien niet uitkomt daar waar je verwacht uit te komen.
Ik moest nog mensen afzetten in Kralingen. Voor mij was nu de N209 het snelst, om dan via Hillegersberg (Molenlaan en Kralingse Zoom) verder te rijden.

Ik heb gisterenmiddag (op de heenweg) overigens niet gezien dat men de portaalbewegwijzering bij afrit TU Delft aan het vervangen was (i.v.m. de bestemming (Pijnacker). Als dat nu ook niet niet gebeurd is, is dat een hele grote gemiste kans. :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 24 aug 2008, 14:56

Wesso schreef:Deze tekstkar(.nl) heeft ook een afritsymbooltje ingebouwd.
Sterker nog: dit is een grafisch display en kan dus elk symbooltje weergeven dat je in pixels kunt uitdrukken, ook verkeersborden enzo (in kleur!).

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » wo 27 aug 2008, 21:43

fullcolour wel te verstaan :)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 aug 2008, 17:38

Als IT'er heb ik een wat andere definitie van "full" color. Full color is wanneer je een foto kunt reproduceren met zoveel kleurnuance dat 't niet lelijk is :). Dat lukt niet met ledjes.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 29 aug 2008, 22:04

Dat lukt nog niet met LED'jes. ;)

Een plasmascherm in de berm zetten kan ook - is alleen een beeeeeetje prijzig. :P
Verder is dit geneuzel natuurlijk flink :offtopic:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 26 okt 2008, 17:45

Helaas, het inschuiven van de tunnel is mislukt :(
[url=http://www.nu.nl/news/1807443/12/Plaatsing_fietstunnel_Delft_mislukt.html]www.nu.nl[/url] (26-10-2008) schreef:Plaatsing fietstunnel Delft mislukt

DELFT - Door problemen bij de plaatsing van het eerste deel van de fiets- en voetgangerstunnel onder de A13 bij Delft-Zuid blijft de oprit richting Den Haag "tot nader order" afgesloten. Dat hebben de gemeente Delft en Rijkswaterstaat zondag laten weten. Om te voorkomen dat op het hele traject waarlangs gewerkt wordt maandag nog beperkingen gelden voor het doorgaande verkeer op de A13, zijn de werkzaamheden gestaakt. Mogelijk worden die over twee weken hervat, maar dat staat nog niet vast. De aannemer moet eerst uitvinden wat er is misgegaan. In augustus ging de A13 twee weekeinden op slot omdat er damwanden geslagen werden voor de tunnel. Dit weekeinde was het de bedoeling dat een kant-en-klare tunnel tussen de damwanden geschoven werd. Dat is mislukt. Volgens een woordvoerder gaat het om een beproefde methode en "is dit nog niet eerder gebeurd".

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 27 okt 2008, 18:57

En dan krijg je filevorming.
Vid.nl (27-10-2008) schreef:Veel problemen in Delft door afgesloten toerit

Verkeer aan de Zuidkant van Delft heeft in de avondspits veel last van de afgesloten toerit Delft-Zuid op de A13 richting Rijswijk. De toerit is afgesloten na afgebroken werkzaamheden afgelopen weekend. Aan de Zuidkant van Delft staat het verkeer muurvast. Het verkeer probeert alternatieve routes te vinden, maar daardoor staat het ook op andere routes naar de A13 klem. Naar verwachting worden de werkzaamheden aan de A13 in het weekend van 7 november hervat. Daarna zou ook de toerit Delft-Zuid weer kunnen worden opengesteld.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 29 okt 2008, 21:48

[url=http://www.nu.nl/news/1813396/75/Oprit_A13_bij_Delft_blijft_tot_10_november_dicht.html]www.nu.nl[/url] (28-10-2008) schreef: Oprit A13 bij Delft blijft tot 10 november dicht

Uitgegeven: 29 oktober 2008 18:49
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2008 18:53
DELFT - De oprit Delft-Zuid naar de A13 richting Den Haag blijft nog tot 10 november afgesloten. De oprit ging dit weekeinde dicht nadat problemen waren ontstaan bij het inschuiven van een kant-en-klare fiets- en voetgangerstunnel onder de autosnelweg. Dat heeft Rijkswaterstaat woensdag bekendgemaakt. Uit onderzoek is gebleken dat een obstakel aan de onderkant van de tunnelbak de oorzaak is geweest van het mislukken van de plaatsing van de tunnel. De problemen worden nu verholpen en in het weekeinde van 7 tot en met 10 november wordt de tunnelbak verder geschoven onder de A13. Het verkeer op de A13 moet dan rekening houden met verkeershinder.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 okt 2008, 8:45

Op Rijnmond.nl staat bij een vergelijkbaar artikel een foto van de verkeerde locatie - en nog een oude foto ook:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 30 okt 2008, 8:50

Palance schreef:Op Rijmmond.nl ....
Is dat een site voor dichters ? Dan is die foto ook dichterlijke vrijheid :lol:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 okt 2008, 8:59

Het is alweer gewijzigd.... ;)

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 30 okt 2008, 9:00

ach, tis wel een foto van de A13 ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 10 nov 2008, 9:51

Twee keer is scheepsrecht.
[url=http://www.ad.nl/denhaag/delft/2757109/Geen_problemen_bij_plaatsing_tunnel_A13.html]www.ad.nl[/url] (8-11-2008) schreef: Geen problemen bij plaatsing tunnel A13

DELFT - Het ziet er naar uit dat dit het laatste weekend is geweest dat verkeer op de A13 hinder ondervindt van werkzaamheden aan een fietstunnel onder de snelweg. Het plaatsen van de tunnel had twee weken eerder al klaar moeten zijn. De operatie mislukte toen, omdat een deel van de werkvloer vastgeplakt bleef zitten aan de onderkant van de tunnel. Om te voorkomen dat de 45 meter lange tunnelbak vast zou komen te zitten onder de rijbaan van de A13 - is de poging toen gestaakt. De nieuwe poging van dit weekend lijkt vooralsnog succesvol te verlopen. "We hebben de tunnelbak al zo'n vijf meter in het talud geschoven," vertelt projectleider Henk Spoelstra van Strukton zaterdagmiddag, terwijl het werk nog in volle gang is. "Daarmee liggen we ruim op schema. Vanavond rond tien uur moet de hele 45 meter erin zijn geschoven. Ik verwacht dat dat gaat lukken." Automobilisten hebben nog tot maandag last van de werkzaamheden; zij moeten een omleidingsroute volgen of het openbaar vervoer nemen, waarvoor goedkopere kaartjes worden aangeboden om het leed te verzachten. De fiets- en voetgangerstunnel onder de A13 wordt aangelegd in opdracht van de gemeente Delft en moet fietsers tussen Pijnacker en Delft vanaf 2010 heel wat reistijd besparen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 25 aug 2009, 13:13

En afgelopen weekend is het tweede deel ingeschoven, nu in één keer.