Vernieuwing bewegwijzering België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » vr 29 jan 2021, 10:35

Snelwegfreak schreef:Het grootste probleem in Vlaanderen, naast de landelijke inconsistentie en discontinuïteiten in het aanduidingenbeleid, dat er te snel naar 'middelschrift' (smaller font) gegrepen wordt. Zelfs als maar één bestemming te breed is, gaat álles in middelschrift. Dat is voor de leesbaarheid echt een doodzonde. Het lijkt haast wel alsof bordafmeting bepalend is voor de inhoud, terwijl dat andersom zou moeten zijn.
Het gebruik van middelschrift is naar mijn gevoel de laatste tijd weer iets verbeterd. Ik zie meer nieuwe borden met normaal schrift opduiken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 29 jan 2021, 10:45

Wel jammer dat het met het lettertype SNV hollen of stilstaan is. Middelschrift is veel te gauw te breed en engschrift is weer overdreven smal. Een tussenvariant zoals Nederland heeft met Dd tussen het bredere Ee en het smallere Cc in zou ook voor België geen slecht idee zijn en heel wat draken van borden kunnen besparen. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 29 jan 2021, 10:57

Heel enthousiast ben ik ook niet over de nieuwste borden in Nederland met Dd. Zelfde fenomeen namelijk als dat middenschrift: kleine en priegelige bordjes, zeker op wegen waar 80 of meer kan worden gereden. Mooi voorbeeld is de verbrede N62 Sloeweg.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jan 2021, 11:04

De vraag is ergens ook of met brede lettertypes als SNV en Ee niet te hoog is ingezet. Zou je niet beter af zijn door een lettertype met een ruimtebeslag als DIN Mittelschrift of Dd als standaard te gebruiken. Dan kun je ook meer borden volledig in één lettertype uitvoeren.

Overigens kun je dat laatste ook eerder bereiken door anders te ontwerpen. We hebben dat in Nederland zelf meegemaakt met NBA, waar gepruts met lange pijlen en vorkborden ineens veel meer druk zette op beschikbare ruimte voor doelen. Dd kwam er als fix voor het uit de klauwende lopende aantal afbrekingen. Dit raakt aan het punt van Davy hieronder dat met een goed lettertype nog steeds veel te priegelige borden kunnen worden gemaakt waar je niet vrolijk van wordt. Maar het glas is ook halfvol: dit is een van de punten waarvan ik denk dat er op de Vlaamse vorkborden wel winst te behalen valt: net wat anders indelen zodat er meer ruimte is voor afslaande doelen.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 29 jan 2021, 13:08

Ik ga akkoord met de stelling dat dat SNV aan een opvolger van deze tijd toe is. Ondanks het feit dat het op zich geen slecht lettertype is, is het ontworpen in eenvoudigere dagen. Een tijd dat borden nog met de hand opgebouwd werden en dat er van reflectie nog geen sprake was.

De inhoud hangt inderdaad in veel Vlaamse regio's te vaak af van de grootte ipv omgekeerd.

Het vreet ruimte, het heeft geen cursief of versies die specifiek geschikt zijn voor lichte en donkere achtergronden en er is te weinig gradatie tussen middensschrift en breedschrift.

Voorbeeld; Welk lettertype zou hier geschikt zijn om het aantal versies tot maximum twee terug te brengen en toch leesbaar op alle soorten wegwijzers passen? DIN, Transport, iets anders?

http://www.pascalvyncke.be/foto-hiquali ... ijzers.jpg

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 29 jan 2021, 13:10

^^ Geen enkel lettertype helpt aan de vreselijke opstelling en uitlijning van die handwijzers: Kleuren door elkaar, verschillende letterhoogtes, bestemmingen gecentreerd, verschillende lengtes van wegwijzers... Lettertype lijkt mij in deze het laatste discussiepunt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 29 jan 2021, 16:38

Het is nu wel een extreem voorbeeld. We werken nu eenmaal met een kleurensysteem in België en lokale wegbeheerders hebben er vaak minder moeite mee dat er qua grootte niet altijd een rechte lijn is. Ook omdat je met voetwegwijzers zit die altijd een afwijkend ontwerp zullen hebben.

Het gewest tracht alle wegwijzers binnen dezelfde kleur in een totem altijd de grootte te geven van de langste handwegwijzer. Dat lost al veel op.

Zoals te zien hier

N19
https://maps.app.goo.gl/GG6kGS1MwJEJNc7H6

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » za 30 jan 2021, 12:09

^^ Daar zie je dus wel gelijk het probleem van Engschrift. Waarom moet Lier in Engschrift? Doordat het een kleiner woord is, valt het zo helemaal weg. De andere bestemmingen zijn redelijk begrijpelijk, maar ook die hadden best met een beetje beter bordontwerp gewoon in normaalschrift gekund.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 30 jan 2021, 12:29

Het leukste vind ik nog dat ze Muziekacademi er vrijwel volledig opzetten, maar dan niet de moeite nemen de laatste -e erop te zetten.
Maak dan het bord 2 centimeter langer.

Zou het wel jammer vinden als men SNV eruit zou doen, dat associeer ik (ja, niet representatief voor 99,5% van de Nederlanders ;) ) evenveel met België als frietkotten en strips. ;)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 30 jan 2021, 12:37

^^ En vooral het centreren blijft een drama. Als je het ontwerp iets minder lomp maakt en alles netjes links uitlijnt, ziet het geheel er al een stuk beter uit, ondanks dat je voor elk doel een aparte arm hebt.

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 jan 2021, 14:08

Centreren is op zich niet het einde van de wereld, maar dan moet je de borden wel van wat meer blauwvak voorzien. Als je die Belgische handwegwijzers met één gecentreerd doel vergelijkt met de Italiaanse, vind ik de Italiaanse toch fijner. Ondanks gebruik van kapitaalschrift in Italië (het wordt wel een ander verhaal wanneer de Italianen op hun Engschrift over moeten - voorbeeld). En dat komt denk ik bovenal door de ruimte die de Italianen boven en onder hun doelen laten, waar de Belgen voor letters met een staart gewoon een stuk bies opofferen.

Het neemt natuurlijk niet weg dat ik je linkse uitlijnen een vooruitgang vind, maar je moet ook iets met Begijnendijk. Liever gecentreerd alles op één paneel dan links uitgelijnd met één handwegwijzer per richting.

KevinD
polderweggetje

Bericht door KevinD » ma 22 mar 2021, 16:17

Op het knooppunt E403xE40 werden de afgelopen nachten opnieuw oude lichtbakken vervangen door LED versies, dit maal van een ander type (zoals in Lummen)

Ondanks dat de tekst mooi groot staat, zijn ze er opnieuw in geslaagd om van de layout een ramp te maken :facepalm:

Ook opvallend dat de pijlen terug op de klassieke manier geplaatst zijn tov de eerste LED borden daar...

Afbeelding

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » ma 22 mar 2021, 16:21

Is het dan zo moeilijk om de bestemmingen netjes uit te lijnen? :facepalm:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 22 mar 2021, 16:25

Ze zijn gewoon gecentreerd, waarbij [A10] Oostende als een stuk tekst wordt gezien natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 mar 2021, 16:49

Als die E40 er netjes gecentreerd bij had gestaan, was het nog best geweest...

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 22 mar 2021, 17:26

Mmm, als ik de Streetview-beelden van vorig najaar bekijk, lijkt men nog half en half met oude en nieuwe pijlen te werken langs die kanten. Geen idee waarom.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 22 mar 2021, 19:46

Alle bestemmingen van de afslag lopen via de A10. Toch lijkt het alsof dit alleen voor Oostende geldt.
Natuurlijk begrijp ik dat het uiteinde van de A10 tussen Jabbeke en Oostende geen E40 meer is. Toch is het denk ik duidelijker om de A10 bovenaan naast de E40 te plaatsen in plaats van voor Oostende. Technisch klopt dat gezien de systematiek in België wat minder. Qua lay-out wordt het bord duidelijker.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 mar 2021, 20:03

^^ Gewoon het wegnummer A10 weglaten. Hoewel je hier de A10 kruist, is het bedoeld als indirecte verwijzing naar de snelweg ten westen van Knooppunt Jabbeke. En dan zou ik het principe willen hanteren dat je alleen indirecte nummers moet vermelden als dat echt iets toevoegt bovenop het doel. De waarde daarvan lijkt me voor dit laatste stukje weg, dat weinig anders bedient dan het al aangegeven Oostende, zeer gering.

Overigens zie ik op Streetview ook dat het doel Calais is toegevoegd. Misschien ook niet het aller-relevantste doel wanneer je uit het zuiden komt. Voorheen pasten de doelen trouwens wel in SNV Breedschrift. Weet niet wat men dan nu heeft uitgehaald wat dat onmogelijk maakt. Het A10-schild lijkt er geen positieve rol bij te spelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 mar 2021, 20:50

Pino schreef:
ma 22 mar 2021, 16:49
De E40 staat volgens mij gecentreerd als je de pijl wegdenkt. De lay-out volgt eigenlijk precies dezelfde opmaak als het oude bord. Ik begrijp zelf ook niet zo goed waarom de A 10 hier vermeld moet worden bij Oostende, maar dit werd altijd al gedaan en doet men bijv. ook op het 800 meter vorkbord. Men is daar dus wel consistent in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 mar 2021, 21:08

Bedoel je dat E40 gecentreerd staat in het blauwvlak tussen linkerbies en pijl? Dan kan wel kloppen. Elegant staat het niet. Op het oude bord stond het precies zo uitgelijnd, en als ik een beetje zoek is het eigenlijk ook hoe lichtbak-uitsmijters met N-nummer er meestal uitzien. Alleen met het groene schildje is het wel een stuk lelijker.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 22 mar 2021, 22:28

Pino schreef:
ma 22 mar 2021, 16:49
Dat nummer staat eigenlijk gecentreerd ten opzichte van de pijl. Het is alleszins de manier waarop men al sinds Sint-Juttemis doelwegnummers op uitsmijters uitlijnt. Het ziet er hier wel vreemd uit omdat het eigenlijk een uitsmijter is voor een weg van een lagere categorie.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 22 mar 2021, 23:02

Waarom trouwens ook zo'n mega lang symbool voor Zeebrugge?
Dat kan toch ook wel wat smaller?
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 22 mar 2021, 23:11

^^
Da's het standaard pictogram uit de wegcode voor 'Havengebied'.

KevinD
polderweggetje

Bericht door KevinD » ma 22 mar 2021, 23:35

Pino schreef:
ma 22 mar 2021, 20:03
^^ Gewoon het wegnummer A10 weglaten. Hoewel je hier de A10 kruist, is het bedoeld als indirecte verwijzing naar de snelweg ten westen van Knooppunt Jabbeke. En dan zou ik het principe willen hanteren dat je alleen indirecte nummers moet vermelden als dat echt iets toevoegt bovenop het doel. De waarde daarvan lijkt me voor dit laatste stukje weg, dat weinig anders bedient dan het al aangegeven Oostende, zeer gering.

Overigens zie ik op Streetview ook dat het doel Calais is toegevoegd. Misschien ook niet het aller-relevantste doel wanneer je uit het zuiden komt. Voorheen pasten de doelen trouwens wel in SNV Breedschrift. Weet niet wat men dan nu heeft uitgehaald wat dat onmogelijk maakt. Het A10-schild lijkt er geen positieve rol bij te spelen.
De oude was dacht ik hoger, nu hebben ze beide borden een zelfde hoogte gegeven met dit als gevolg...

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 23 mar 2021, 9:17

Even een positief punt aanstippen: ik vind het visueel altijd mooi als beide panelen even hoog zijn. Geeft rust. Ik weet het, materiaalverspilling, maar toch ;)
Rainier

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 03 mei 2021, 14:46

Bij de afrit op de E314 te Aarschot, heeft men bij wijze van experiment de borden op een heel kruispunt uitgerust met een alternatief lettertype.
Het is Helvetica geworden, België beschikt al sinds de jaren 70 over een licentie. Tot nu toe werd op borden enkel de cursieve versie gebruikt omdat SNV daar origineel niet over beschikte.

Ondertussen is de andere grote gebruiker van Helvetica - de NMBS - overgeschakeld op DIN voor alle signalisatie in en rond het station. Groene borden voor buiten en blauwe borden voor binnen.

Hopelijk gaat men ook eens experimenteren met DIN op echte bewegwijzering. :mrgreen: