Discussie over Belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Discussie over Belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Bongo » vr 28 nov 2008, 13:03

Op http://www.volkskrantreizen.nl is een discussie gestart over de belgische bewegwijzering

De Belgische bewegwijzering

Ze horen bij de EU, het is een rijk land, al hun snelwegen zijn verlicht, maar waarom krijgen de Belgen nou nog steeds niet hun bewegwijzering op orde?
Weet-jij-veel gaat op zoek naar de oplossing van dit al deccennia durende raadsel.
Jij een idee? Discussieer mee!

http://www.volkskrantreizen.nl/blogpost ... p=redactie

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Palance » vr 28 nov 2008, 13:37

Ha, grappig. Ik ga daar eens een reactie neerplanten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Pino » vr 28 nov 2008, 14:15

Er wordt een zeer raak punt gemaakt over de Nederlandse legende. Youp van 't Hek heeft in een van de zijn conferences een verhaal zitten over de trauma's op de Périférique. De Belgische bewegwijzering is feitelijk onderdeel van hetzelfde oer-Nederlandse vakantietrauma. O jee, we moeten het land uit en dan zien de borden er ineens anders uit en dat vinden we eng. De Franse bewegwijzering valt een beetje binnen hetzelfde trauma, maar dat kunnen we dan nog net aan. Waarschijnlijk omdat het daar na de Belgische bewegwijzering enorm mee lijkt te vallen. België vangt de klap op voor alles wat erachter ligt. Bij Lille (of Luxembourg) aangekomen, is de Nederlander weer gewend aan het feit dat andere landen een andere bewegwijzerings-standaard hebben.

Wat is nou het probleem in België? Vooral de taalgrens. Verder vind ik het probleem dat de borden oer- en oerlelijk zijn, maar het zijn borden waarmee je prima het land doorkomt. Zelfs als je rondom de taalgrens rijdt. Begin een klaagzang over de staat van de wegen, over een knooppunt als Cheratte, maar houd nou eens op met die legende, ook met het volhouden dat het in Nederland dan kennelijk allemaal zo perfect is. Want dat is het natuurlijk verre van, met de Redesign-ellende en het VNB-volgbordenwoud.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Rene » vr 28 nov 2008, 14:19

België was vroeger bewegwijzeringstechnisch een ramp.
In de tijd dat er bij kruispunten op alle 4 de hoeken laaggeplaatste wegwijzers stonden.
Dan leek een pijl naar links te wijzen, maar werd rechtdoor bedoeld.
Ging je als Nederlander vervolgens linksaf, dan ging je dus verkeerd. Het is velen overkomen.

Gelukkig is België in de tussentijd op grote schaal voorzien van voorwegwijzers, dus het grootste probleem is allang voorbij.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Pino » vr 28 nov 2008, 14:28

In Frankrijk heb je ook veel van die handwegwijzers die enigszins schuin zijn geplaatst. Dat is op zich handig, omdat op die manier rechtdoorgaand verkeer ze ook kan lezen. Maar je moet inderdaad even wennen aan het idee dat je toch echt rechtdoor moet.

Nederland had vroeger het omgekeerde probleem: handwegwijzers die voor rechtdoorgaand verkeer niet leesbaar waren (of pas leesbaar waren wanneer je stilstond op het kruispunt). Pas in de jaren '90 is men op grote schaal handwegwijzers met een rechtdoorgaande pijl gaan plaatsen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Willem » vr 28 nov 2008, 21:32

In Belgie kan ik, op basis van de bewegwijzering, meestal goed mijn weg vinden. Daarmee voldoet de bewegwijzering aan haar primaire functie. Esthetisch is het minder mooi, maar dat is een ondergeschikt punt. Het gaat immers om het bereiken van je einddoel.
Je mag van een buitenlander verwachten dat die zich enigzins verdiept in de situatie van de landen waar hij/zij doorheen komt, als die anders is dan thuis gewend.

Er zijn ook landen waar ik, de bewegwijzering volgend, de weg kwijt raak. Zoals in Roemenie, waar je, als je de borden "omleiding" volgt, vervolgens met auto en al in een grasveld uitkomt.
Ondanks alles gebeuren dat soort dingen in Belgie niet.

In Nederland beginnen we qua bewegwijzering een beetje door te schieten: ieder tuincentrum staat vanaf 25 km. afstand aangegeven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Alfa » vr 28 nov 2008, 22:37

Willem schreef:
In Nederland beginnen we qua bewegwijzering een beetje door te schieten: ieder tuincentrum staat vanaf 25 km. afstand aangegeven.
In België mag je al blij zijn dat Brussel 25 km op voorhand aangegeven staat. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Via » za 29 nov 2008, 20:42

Ik vind de bewegwijzering ook niet superslecht in Belgie. Ze geven daar tenminste nog een controlcity aan bij de reguliere snelwegafritten...:hap:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 nov 2008, 10:04

Bewegwijzering in België is over het algemeen goed in orde. Dat het er niet zo mooi uitziet als in Nederland, Frankrijk of Duitsland is vooral een kwestie van smaak, alhoewel weinigen zullen zeggen dat de Belgische borden geweldig mooi zijn. Maar al met al krijgt het van mij wel een voldoende. De bewegwijzering in Spanje, Italië of het Verenigd Koninkrijk is minder dan in België.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Rene » zo 30 nov 2008, 17:00

Inderdaad. Vergeleken met het UK vind ik de Belgische bewegwijzering nog heilig.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Mikhail » wo 03 dec 2008, 14:33

Ik verschiet ervan dat er toch nog vele positieve reacties hier te lezen zijn over de Belgische bewegwijzering. Ik woon erzelf ook en ik ben ook niet meteen de grootste fan, maar je moet toegeven dat de afgelopen 10jaar veel verbeteringen zijn aangebracht, bijna heel west vlaanderen wat al zijn wegwijzers vervangen heeft op de snelwegen en hoofdroutes, niet onaardig, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan voor alle vlaamse provincies, met de franstalige heb ik niet zoveel ervaring ik kom er maar weinig...

Het systeem opzich is goed, enkel onbreekt de uniformiteit in Belgie nog te veel, t.o.v. Nederland waar alles bladje per bladje is uitgeschreven hoe er een bord moet uitzien en waar het moet staan...
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Mikhail » wo 03 dec 2008, 14:39

Alfa schreef:
Willem schreef:
In Nederland beginnen we qua bewegwijzering een beetje door te schieten: ieder tuincentrum staat vanaf 25 km. afstand aangegeven.
In België mag je al blij zijn dat Brussel 25 km op voorhand aangegeven staat. :mrgreen:
Brussel staat aangeven vanop elke rechtstreekse snelweg richting Brussel, of je nu de E411 naar Brussel neemt 180km voor Brussel, Brussel staat er op, idem E40 Kust-Brussel en alle andere snelwegen naar Brussel, zelfs de A8 (E429)
****

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door duikgek89 » wo 03 dec 2008, 15:34

Rene schreef:In de tijd dat er bij kruispunten op alle 4 de hoeken laaggeplaatste wegwijzers stonden.
Dan leek een pijl naar links te wijzen, maar werd rechtdoor bedoeld.
Ging je als Nederlander vervolgens linksaf, dan ging je dus verkeerd. Het is velen overkomen.
Als de borden al te vinden waren tussen het gras :mrgreen:

Al kom ik meer in Wallonië dan in Vlaanderen.

Verder valt het goed mee. :) Alleen hier en daar wat vaker schoonmaken en snoeien zou helpen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Alfa » wo 03 dec 2008, 23:11

Mikhail schreef:Brussel staat aangeven vanop elke rechtstreekse snelweg richting Brussel, of je nu de E411 naar Brussel neemt 180km voor Brussel, Brussel staat er op, idem E40 Kust-Brussel en alle andere snelwegen naar Brussel, zelfs de A8 (E429)
Dat weet ik ook, ik doelde op de vaak missende continuïteit op Belgische wegwijzers. Beter zou zijn geweest: "In België mag je blij zijn als je een plaats 25 km lang kan aanhouden."

Het enige punt van kritiek dat ik heb op de moderne bewegwijzering is dat de letters tegenwoordig veel te klein zijn, bovendien bedient men zich steeds vaker van engschrift.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Riva » do 04 dec 2008, 9:45

Ik kan in België altijd prima mijn weg vinden en het systeem op de snelwegen deugt. In steden is het lastiger (laatst nog volkomen verdwaald in Antwerpen), maar dat is in Nederland ook vaak zo. In Amersfoort is buiten de hoofdwegen ook haast geen bewegwijzering te vinden. Laatst reed ik vanaf Zeewolde over de dijk naar Almere en dan kom je in Almere-Haven. Ik geloof dat ik drie keer heb moeten keren omdat ik in een jaren 70/80 wijk een doodlopende straat in was gereden. Geen bordje (doorgaand verkeer of snelweg) te bekennen. En dit speelt in veel meer dorpen en steden.

Al met al niet slecht en eigenlijk vind ik de Belgische borden gewoon mooi. Een mooi ouderwets aandoend lettertype. Vooral de nieuwe exemplaren (zonder mos en grafitti erop) vind ik er goed uitzien. Zelfde geldt voor Italië (mooie ronde hoofdletters), alleen is het systeem aldaar een stuk minder.
Rainier

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Mikhail » do 04 dec 2008, 10:52

Waar ik het mee eens ben is dat de nieuwe vorkborden op de Ring rond Brussel een te klein klein (eng) lettertype hebben, en de borden zijn ook te klein gemaakt. In verhouding met de nieuwe borden die je vind in West en Oost vlaanderen op de E17, E403 & E40 (en ook op de E40 in Affligem) hier zijn de vorkborden groot genoeg opgesteld en het lettertype goed leesbaar op ruime afstand.

In belgie slaagt men er ook nog niet altijd in om het verkeer uit de dorpskernen te halen, alhoewel er alsmaar meer 3,5ton verboden zones bijkomen... Wat de dorpskernen leefbaarder maakt, en men is nu ook in sneltempo verschillende ring en omleidingswegen aan het aanleggen.
****

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Vinny » do 04 dec 2008, 22:22

Al met al niet slecht en eigenlijk vind ik de Belgische borden gewoon mooi. Een mooi ouderwets aandoend lettertype. Vooral de nieuwe exemplaren (zonder mos en grafitti erop) vind ik er goed uitzien. Zelfde geldt voor Italië (mooie ronde hoofdletters), alleen is het systeem aldaar een stuk minder.
Precies. De tranen springen bij mij altijd in de ogen als ik DIN-engschrift of ANWB-Uu zie. SNV classic is gewoon een duidelijk leesbaar en mooi lettertype. Dat wil niet zeggen dat de bewegwijzering in België even constistent of duidelijk is, maar wel dat binnen het in België gebruikelijke systeem gewoon prima bewegwijzering te ontwerpen valt waarbij verdwalen vrijwel uitgesloten is. Nu nog even de uitvoering overlaten aan professionals zoals R4 en Rien en niet een of andere overbetaalde nitwits en ze kunnen voluit de 21e eeuw in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Palance » zo 07 dec 2008, 10:07

Het artikel staat in de krant. Van mijn bijdrag is slechts een zeer kleihn deel geciteerd, maar de rest van mijn beijdrage op de site (waar ik het voorbeeld Jodoigne-Geldenaken aangaf) heeft wel iemand tot een leuke wegwijzer geïnspireerd.

Het artikel van gisteren:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Vinny » zo 07 dec 2008, 10:36

De illustratie is door iemand gemaakt met vakmanschap.

Wat ik mis in het verhaal is inderdaad de meertalige plaatsnamen, die voor wat verwarring zorgen. Verder ontbreekt er m.i. ook in de analyse dat er een structureel tekort in middelen is om de wegen en bewegwijzering in goede staat te houden. Hoewel de oudere bewegwijzering meestal wel duidelijker was (minder engschrift enzo).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Alfa » zo 07 dec 2008, 10:59

"Er wordt gewerkt aan één uniform systeem"
Dat is ook het eerste dat ik daar van hoor. Zou dat niet niet eerder wishful thinking zijn?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Palance » zo 07 dec 2008, 11:04

Dat stukje verbaasde mij ook enigszins. Misschien bedoelde hij een éénduidig systeem binnen Vlaanderen en eentje binnen Wallonië :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Via » ma 08 dec 2008, 11:32

Mikhail schreef:Het systeem opzich is goed, enkel onbreekt de uniformiteit in Belgie nog te veel, t.o.v. Nederland waar alles bladje per bladje is uitgeschreven hoe er een bord moet uitzien en waar het moet staan...
En waar vervolgens ondertussen vrijwel iedereen die regels aan zijn laars lapt, van Rijkswaterstaat tot een willekeurige gemeente... :roll:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Mikhail » ma 08 dec 2008, 13:25

Alfa schreef:
"Er wordt gewerkt aan één uniform systeem"
Dat is ook het eerste dat ik daar van hoor. Zou dat niet niet eerder wishful thinking zijn?
Dat de VAB dit zegt verwondert mij niet, ze zijn namelijk samen met Touring een van de grootste pechverhelpers en touringorganisaties van Belgie. Ik hoop echt dat er een uniformsysteem komt, maar dit moet dan ook eerst zorgvuldig uitgewerkt, uitgeketend en afgesproken worden met de provincies...

Goede voorbeelden van nieuwe 800m borden zijn te vinden in Oost en West vlaanderen, ook de vernieuwing van parkingborden 2 jaar geleden zijn niet overal doorgevoerd. De 1600m en 400m borden vind ik dan wel geslaagd... En de calimiteitenroutes zijn ook uniform...
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door denne007 » vr 12 dec 2008, 15:36

op en rond het kennedyrondpunt van oostende zijn nieuwe lichtbakken geplaatst. Ook jammergenoeg met engschrift en veel vrije ruimte over.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Willem » za 13 dec 2008, 22:11

Mikhail schreef: De 1600m en 400m borden vind ik dan wel geslaagd... En de calimiteitenroutes zijn ook uniform...
Alleen de witte kleur van die borden is een beetje vreemd, omdat plaatsnamen in Belgie altijd in wit op blauw worden aangegeven. Zal wel uit Frankrijk gekopieerd zijn, maar consequent is het niet.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Alfa » zo 14 dec 2008, 18:25

Eigenlijk wordt de afritnaam weergegeven. Dat die in 95% van de gevallen naar de dichtstbij gelegen plaats vernoemd zijn, is eerder bijkomstig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Vinny » zo 14 dec 2008, 19:02

Dat heeft natuurlijk te maken met de systematiek die tot heel kort geleden in Nederland ook nog gebruikelijk was: De afritnaam verwijst naar het bovenste en dus meest dichtbijzijnde doel op de bewegwijzering van de afrit zelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Palance » zo 14 dec 2008, 19:08

Die systematiek kent België niet. Of je moet de plaats "Kleine Bareel" kunnen aanwijzen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Seat Ibiza » zo 14 dec 2008, 20:47

^^
Zo heeft de eerste afrit op de E25 over de Belgische grens de naam "Moelingen", die dus ook op de eerste borden staat die de afrit aankondigen. Bizar genoeg, verschijnt die plaatsnaam vervolgens niet meer op de afritborden, omdat daar alleen Lixhe en Voeren / Fourons vermeld staan. Dat vind ik een "Belgische oplossing" (een erg slechte dus...)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: discussie over belgische bewegwijzering op volkskrantreizen.

Bericht door Vinny » zo 14 dec 2008, 20:51

Ik meen dat dit een verouderde afritnaam is. Heel vroeger heeft hij dacht ik wel zo geheten en op de bewegwijzering gestaan. Sinds de brug over het Albertkanaal operationeel is hebben ze andere wegwijzers geplaatst. Eerst op foeilelijke kleine bordjes, later is het een meer definitieve oplossing geworden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie