Dynamische bebording rond Antwerpen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Mikhail » di 30 dec 2008, 9:55

Ik post mijn vraag even hier, misschien dat R4 hier wel een antwoord op heeft?

In en rond Antwerpen staat er nu toch al enkele jaren dynamische bewegwijzering, van portalen boven de baan met (1) bebording per rijstrook, (2) grote aankondigingsborden (file, verkeersinfo en evenementen bv.) en sinds enkele maanden zijn er (3) grote vierkante borden bijgekomen, dit als je vanaf de E17 antwerpen binnenrijdt ter hoogte van P&R en ook als je vanaf de E19 uit de richting van Breda komt vind je dit bord terug.

Eerder op het forum, heeft iemand vermeld dat deze borden voor de P&R parkings dienen... maar toen ik vanuit NL terugkwam 25december stond er gewoon het volgende op: 'filemelding op je gsm www.filebeeld.be' dus eerder een slogan dan een melding voor P&R... Wat mij ook opvalt is dat deze borden veel meer kleuren kunnen weergeven (de achtergrond was immers fel wit). Kunnen deze borden in de toekomst ingeschakeld worden voor dynamische reistijdinformatie? Of is men dit al van plan?
****

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door R4 » za 03 jan 2009, 16:57

Die borden zijn multifunctioneel en kunnen voor vanalles en nog wat ingeschakeld worden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Mikhail » ma 05 jan 2009, 12:16

Zou het inschakelen voor reistijdinformaties en ongevallen niet beter zijn, dan er gewoon info op te zetten over filebeeld.be... Ook misschien als er evenementen zijn in het Sportpaleis...
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door denne007 » ma 05 jan 2009, 16:43

^^ daar werken ze waarschijnlijk ook aan.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Caesar » do 12 feb 2009, 12:06

Mikhail schreef:sinds enkele maanden zijn er (3) grote vierkante borden bijgekomen, dit als je vanaf de E17 antwerpen binnenrijdt ter hoogte van P&R en ook als je vanaf de E19 uit de richting van Breda komt vind je dit bord terug.
Ik dacht dat dat er al gezet was voor de komende splitsing voor de Oosterweelverbinding :mrgreen:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Mikhail » vr 13 feb 2009, 15:09

Tegen dan is de huidige technologie al veroudert [sarcastisch]
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Alfa » di 17 feb 2009, 17:24

Zolang het bord de juiste info toont maakt het op zich weinig uit welke technologie erachter zit.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 19 feb 2009, 0:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Mikhail » wo 18 feb 2009, 10:48

Klopt ook...

Heeft er misschien iemand een pasklaar antwoord waarom er enkel op de E19 t.h.v. kleine Bareel > Antw. en op de E17 t.h.v. parking kruibeke en net voor de kennedytunnel > Antwerpen, enkel hier de nieuwe berm RVMS borden zijn neergezet??

Je weet wel, die nieuwe dynamische panelen in de middenberm die heel veel kleuren kunnen weergeven...

Waarom zijn ze bijvoorbeeld niet geplaatst vlak voor de ring komende van de E19 Brussel en de E313-E34 komende vanuit de kempen...
****

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Caesar » vr 20 feb 2009, 8:37

Vandaag stond er op dat bord thv Kleine Bareel een pijl naar de P+R met het aantal vrije (!) plaatsen, en dat er de mogelijkheid is de tram te nemen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Mikhail » di 24 feb 2009, 14:40

En hierbij ook de bevestiging van het verkeerscentrum, de foto kan je op de link bekijken:
Park and Ride-signalisatie operationeel op E17 en E19


Op de E17 ter hoogte van Kruibeke en op de E19 ter hoogte van Kleine Bareel, zijn richting Antwerpen twee nieuwe RVMS borden in dienst genomen. Op deze borden zal informatie worden getoond over de P+R-mogelijkheden op deze locaties. Dit moet het openbaar vervoer als alternatief in de kijker zetten. Wie gebruik maakt van P+R vermijdt immers parkeerproblemen in de stad. Zeker bij grote events en op koopjesdagen is dit alternatief extra aantrekkelijk.

http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... enR_090220

Ik ben blij dat deze borden eindelijk operationeel zijn waarvoor ze aanbesteed zijn. Wat ik mij afvraag zouden het de vrije plaatsen of totale plaatsen zijn die ze weergeven? Misschien zouden ze er ook de reistijd kunnen opplaatsen om bv. het centrum van Antwerpen te bereiken tegenover het openbaar vervoer, zodanig dat men de echte pendelaars op het openbaar vervoer krijgt richting centrum.

Na maanden gissen voor wat men deze borden ging gebruiken... is er eindelijk nu een uitkomst. Weet iemand misschien of er ook een RVMS bord geplaatst zal worden voor de P+R te Kontich, E19 richting Antwerpen komende van Brussel? Deze parking is enkele jaren geleden danig uitgebreid naar meer dan 100plaatsen... en er rijden van hieruit ook snelbussen richting Antwerpen
****

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Caesar » wo 25 feb 2009, 9:03

Mikhail schreef:Wat ik mij afvraag zouden het de vrije plaatsen of totale plaatsen zijn die ze weergeven?
Ik passeer er elke dag, en er staat duidelijk het aantal vrije plaatsen aangegeven.
Mikhail schreef:Misschien zouden ze er ook de reistijd kunnen opplaatsen om bv. het centrum van Antwerpen te bereiken tegenover het openbaar vervoer, zodanig dat men de echte pendelaars op het openbaar vervoer krijgt richting centrum.
Schitterend idee. Zoiets als: met de tram op 8 minuten op de Grote markt!

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Caesar » ma 02 mar 2009, 9:03

Gisterenavond stond het bord aan Kleine Bareel niet aan.
Ik hoop dat men niet besliste om de P+R alleen op weekdagen aan te geven.
Met name de vele Nederlanders die in Antwerpen komen shoppen zouden hier toch gebruik van kunnen maken in het weekend?

Weet iemand waarom dat bord uitgeschakeld stond?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Mikhail » do 14 mei 2009, 13:55

Hoe zit het eigenlijk met het gemiddelde aantal trams per uur in de spits? Werkt dit initatief goed?
****

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Pete » ma 29 jun 2009, 17:24

DEFECT - Dynamische rijstrooksignalisatie Antwerpen buiten dienst

Door technische problemen is de werking van de dynamische snelheidsborden in de regio Antwerpen (Ring en toegangswegen) tijdelijk buiten dienst gesteld.

Het betreft de borden voor de aanduiding van variabele snelheden boven de rijstroken.
Deze borden waarschuwen de weggebruiker voor files d.m.v. het opleggen van een aangepaste snelheidslimiet.
Ook het afkruisen van rijstroken (bij incidenten) is tijdelijk niet meer mogelijk.

De technische diensten werken intussen volop aan een oplossing voor het probleem.

De technische problemen hebben geen impact op het functioneren van dynamische borden boven (VMS) en naast de rijbaan (RVMS-borden).

Bericht gepubliceerd op 26 juni om 08:00 "
Bron: Website verkeerscentrum.be

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Caesar » wo 30 dec 2009, 14:50

Een paar weken geleden was het me opgevallen dat op het bord aan Kleine Bareel "P+R Melsele" stond aangegeven.
Ik ging er toen van uit dat men zich vergiste. Naast Kleine Bareel is Melsele de enige P+R die uitgerust is met zo'n dynamisch bord.

Maar vorig weekend stond er wéér P+R Melsele op het bord aan Kleine Bareel.
Sorry , maar dit vind ik enorm onprofessioneel.

Verder heb ik al 2 keer "Volzet" zien staan op de plaats waar men het aantal beschikbare parkeerplaatsen aanduid.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Mikhail » do 31 dec 2009, 9:23

^^

Dat getuigt inderdaad niet van professionalisme neen... Waarom kan men hier gewoon geen camera op richten zoals men in Gent doet op z'n VMS borden om de boodschap te checken of ze wel correct is! Wordt er ook al melding gemaakt over hoeveel minuten er een tram is?


Ik dacht trouwens dat er zo'n 2 borden op de E17 stonden richting Antwerpen?
****

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Caesar » ma 04 jan 2010, 9:31

^^ Er staat idd op vermeld hoeveel trams er per uur vertrekken.

Nee, op de E17 staat maar 1 zo'n bord.
In totaal staan er maar 2 in en om Antwerpen. Zo ook op de E19 noord dus.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Caesar » do 03 jun 2010, 15:55

Ik post mijn opmerking hier ff. Ik vind geen ander topic hierover.

Het gaat om de dynamische bebording op en rond Antwerpen.
Verbeter me als ik het fout heb, maar de snelheidsbeperkingen die aangegeven staan op deze borden is toch het gevolg van een berekening tussen 2 punten.
Men berekend het aantal voertuigen tussen bijv. Antw Noord en Antw Oost. Dan gaat men kijken hoeveel tijd het gemiddelde voertuig nodig heeft om van Antw Noord tot Antw Oost te rijden. Dan geeft men de snelheid aan die men gemiddeld kan rijden tussen deze punten. Deze snelheid wordt dan de max snelheid.
Is het geen contradictie?
Niemand houdt zich aan die snelheidsbeperking. Als er op de E19 in Kleine Bareel "70" staat aangegeven, en ik kan nog 100 of 110 rijden, dan doe ik dat altijd. En met mij vele chauffeurs.
Ik vind die snelheidsbeperkingen dan ook een beetje overbodig.
Stel dat iedereen zich aan die snelheidsbeperking zou houden. En iedereen dus vanaf daar 70 begint te rijden, dan geraakt die snelheidsbeperking toch nooit terug hoger?
Want men berekent dan het gemiddelde zoals hierboven beschreven. En ja, als iedereen zich aan de 70 houdt, dan blijft de beperking eeuwig op 70 staan. Of lager, want als er meer verkeer op de snelweg gereden komt (van opritten) dan kan de snelheid dalen. Maar als iedereen zich dan aan die lagere max snelheid gaat houden (bijv. 50) dan geraakt die toch nooit terug op 120/100?

Waarschijnlijk zit ik in mijn logica ergens verkeerd te denken, maar tis toch een bedenking die ik me maak.

Weet iemand hier het fijne van?

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Sophie » do 03 jun 2010, 15:57

in NL gaat de 50-limiet ook pas weg, als men 55 rijdt... dus dat is gewoon(te gek voor woorden.)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Alfa » vr 04 jun 2010, 21:38

Caesar schreef: En ja, als iedereen zich aan de 70 houdt, dan blijft de beperking eeuwig op 70 staan.
Je zegt zelf dat het aantal voertuigen tussen 2 punten ook geteld wordt. Wellicht zal de snelheidsbeperking terug verhoogd worden als het aantal voertuigen onder een bepaalde waarde komt (wat dus impliceert dat er geen file meer is).

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Seat » za 05 jun 2010, 0:06

^^ Volgens mij moeten er in Nederland eerst minimaal 3 voertuigen over de lussen rijden met enige snelheid. Als er geen voertuig overheen rijdt, blijft er gewoon 50 staan. En volgens mij is het ook zo dat de snelheidsbeperking telkens 'stroomopwaarts' wordt opgeheven als het verkeer voor in de file sneller gaat rijden. Op die manier is de snelheidsbeperking al opgeheven als jij nog 50 rijdt, maar het verkeer over de volgende lus sneller is. Dus dat voorkomt een 'eeuwige' snelheidsbeperking.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door vynkce » za 05 jun 2010, 9:50

Ik weet het niet exact allemaal, maar tegenwoordig worden de snelheden die op de borden verschijnen volledig door een computer bepaald. Er wordt inderdaad rekening gehouden met het aantal passerende voertuigen en hun snelheid. De omschrijving die meestal gegeven wordt is dat als iedereen zich aan de snelheden houdt het verkeer vlotter zal verlopen. Vergeet ook niet dat deze dynamische borden boven eventuele vaste verkeersborden staan en dat de snelheid die aangegeven is afgedwongen mag en kan worden door controles.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Wesso » di 08 jun 2010, 21:38

Foto's van 13 en 31 mei (heen en terug van vakantie).

E19 Breda - Antwerpen:
Afbeelding
Afbeelding

E17 Gent - Antwerpen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Snelwegfreak » di 08 jun 2010, 21:42

Je ziet de Antwerpse ring en je ziet weer veel Hollanders ;)
Trouwens, is dat nu TERN op die DRIP?
Het lijkt wel heel veel op een Nederlandse DRIP.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Seat » wo 09 jun 2010, 0:22

^^
Dat lettertype lijkt toch nét iets anders, maar dat kan ook aan de foto liggen; in het echt ziet het er vaak iets anders uit.
Opvallend is de Vmax op 110. Dat komt toch verder helemaal niet voor in België?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Wesso » wo 09 jun 2010, 14:56

^^
Variatie genoeg. Maar ik ben het dan ook alleen bij Antwerpen tegengekomen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 jun 2010, 15:03

110 Is een hele normale snelheid voor deze signaalgevers. Ik ben deze zelf ook al enkele malen tegengekomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Via » wo 09 jun 2010, 16:05

Wat een onduidelijke bewegwijzering achter die portalen zeg.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Sophie » wo 09 jun 2010, 16:20

Niks onduidelijk (behalve dat "Luik/ Liège" niet zou misstaan, maar dat is :offtopic: )
Oké, d'r mist een pijltje...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dynamische bebording rond Antwerpen

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 jun 2010, 16:23

Misstaan? Ik ben blij dat het er niet staat, het is nu al rommelig genoeg... :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie