Bruine toeristische borden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » di 22 jul 2014, 17:25

Pino schreef:
Wimpie25 schreef:Mensen die echt geïnteresseerd zijn in het toeristisch oogpunt van de borden, reizen zelden alleen. De chauffeurs hebben de tijd om een enkele foto beter te bekijken of een gedeelte daarvan in het geval van een panorama foto. De passagiers - of toeristen om hen bij de naam te noemen - kunnen het bord waarschijnlijk wel volledig in zich opnemen.
Ook al heeft de passagier meer tijd om naar borden te kijken dan de chauffeur, als je het bord nadert met 120 km/h moet je er niet op rekenen dat je heel veel detail ziet. Dat kan het menselijk oog gewoon niet aan.
Dat zal ook van menselijk oog tot menselijk oog afhangen. De foto's die ik in mijn eerdere post heb ingesloten, had ik tot nu enkel in de werkelijkheid gezien. Bij de meesten had ik toch het gros van het detail en betekenis al meegekregen. Enkel bij Diest wist ik niet goed wat er in het linkerpanorama werd afgebeeld :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » di 22 jul 2014, 21:23

Wimpie25 schreef: Afbeelding
Dat voorrangsbord staat ook een beetje in de weg.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door doorn » wo 23 jul 2014, 8:00

^^ Als je daar met 120km/u langs rijdt krijg je het idee dat er iemand in een boerka staat ofzo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 jul 2014, 13:29

^^ Als het echt een boerka was, zou dat bord meer passend zijn geweest voor Borgerhout. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » wo 23 jul 2014, 14:08

Het beeld Hasselt als modestad uit. Ze noemen zichzelf 'hoofdstad van de smaak'. De rechtse foto verwijst dan weer naar jenever waar Hasselt ook om gekend is.

Maar ik denk dat je de boodschap pas snapt als je dit op voorhand weet. :) Dus zijn de borden niet echt geslaagd. Want die zouden als bedoeling moeten hebben dat een niet geïnformeerde automobilist in 1 oogopslag de plek kan opnemen én de zin krijgt die te bezoeken.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 23 jul 2014, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door jdb2 » wo 23 jul 2014, 14:49

Wat een onduidelijke foto's zeg, die had ik zelfs kunnen maken.
Geef mij maar de gestileerde tekeningen zoals in Frankrijk.
Die van de Kempen lijkt vanop afstand in een willekeurig park te zijn gemaakt, Diest lijkt op de muur van een achtertuin te zijn genomen.
Bovendien zijn die foto's veel te gedetailleerd en kleurrijk om op grote snelheid waar te kunnen nemen. Daardoor komen de herkenbare punten van bijvoorbeeld Brugge niet goed tot hun recht. Dit geld trouwens ook voor al die BIVV-posters die ironisch genoeg eerder de verkeersveiligheid verlagen als je ze wilt proberen lezen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door paolie » wo 23 jul 2014, 15:35

^^ Valt allemaal reuze mee in werkelijkheid vind ik. Je kan de foto's zelfs met 120/uur nog best goed herkennen en ze zijn voornamelijk bedoeld als sfeerbeeld, niet om uitvoerig te gaan bestuderen. Persoonlijk vind ik deze borden dan ook erg geslaagd, net als de al bekende Waalse variant.

Overigens ben ik sowieso grote fan van de bruine borden, ook in andere Europese landen. Het maakt een lange reis over snelwegen toch net iets aangenamer en de streek waar je doorheen rijdt minder anoniem.Van overdaad heb ik geen last, zolang ze maar niet te dicht op de reguliere bewegwijzering zijn geplaatst.

Helaas vind ik wel dat juist in Nederland de bruine borden wat summier uitpakken, door de nogal abitraire keuze om alleen de nationale landschappen en de UNESCOmonumenten te beborden. Hierdoor krijg je in mijn ogen nietszeggende borden als "Groene Woud" of "Arkemheen-Eemland", terwijl historische steden zoals bijvoorbeeld Maastricht of Haarlem of bekende toeristische trekkers zoals de Keukenhof of de Zaanse Schans het zonder bord moeten doen. In Frankrijk en Duitsland zouden dergelijke bestemmingen wel een bord krijgen.

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door SB84 » do 24 jul 2014, 2:08

Wat ik persoonlijk jammer vind aan de nieuwe bruine borden is dat ze niet altijd meer weergeven wat er in de directe nabijheid van die regio te ontdekken valt, terwijl de oude bruine borden dat wel weergeven. De oude borden voor het Scheldeland geven dit heel goed weer:

https://www.google.be/maps/@51.209822,4 ... !2e0?hl=nl

Links zie je het gerecht 'paling in 't groen', Mercator (carthografie) en een mandenvlechter

https://www.google.be/maps/@51.020065,3 ... !2e0?hl=nl

De bloementeelt in de regio Gent, het kasteel van Laarne, pleziervaart/waterrecreatie

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Davy » do 24 jul 2014, 2:17

Misschien had men beter de oude borden een opfrisbeurt kunnen geven...
Aan beide valt wel wat aan te merken: de nieuwe zijn inderdaad niet altijd even duidelijk, de oude vond ik echter ook niet echt fraai, vooral erg lomp.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door waldo79 » do 24 jul 2014, 22:32

Vandaag dwars door Vlaanderen gegaan via E19 en E17. Moet zeggen, je kunt er als bestuurder toch wel een en ander aan plaatjes in herkennen aan 120 km/h.
Ziet er lekker fris uit in vergelijking met voorheen; alleen vrees ik dat de tand des tijds behoorlijk zijn effect gaat hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jul 2014, 9:52

^^ Tja, over 10-20 jaar zullen we waarschijnlijk vinden dat de nieuwe borden er verouderd uitzien, maar tja, dat is dan hetzelfde als met de oude borden die er nu nog staan. Het straalt typische jaren '80-nostalgie uit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » vr 25 jul 2014, 15:02

De huidige borden komen mij persoonlijk veel sfeervoller en duidelijker over dan de voorgangers met symbolen. Bij de voorgangers had je niet echt een indruk van de toeristische waarde van de streek, buiten de informering hadden zij niet echt een uitnodigend effect. Het enige toeristische bord dat daar ooit in geslaagd is om echt duidelijk weer te geven wat de streek te bieden had, was dat van Brussel. De symbolen van de Expo Heizel en het Atomium zijn ook de enige die ook in de wegcode staan. De borden van bijvoorbeeld historische steden, waren meestal nietszeggend en daar heeft men met de echte foto's toch wel een vooruitgang geboekt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door GuteFahrt » vr 25 jul 2014, 21:55

Bij mijn reis door West-België van vorige week (Antwerpen-Gent-Jabbeke-Veurne/E17/E40) ben ik ongeveer een dozijn van deze borden tegengekomen. Ik vond ze qua uiterlijk mooi, qua grootte kon het er ook wel mee door alleen waren het er wel veel in mijn optiek. De situatie op de E17 illustreert dat goed: na Antwerpen volgt het eerste bord van het Scheldeland, vervolgens komt er een bord van Sint-Niklaas tussendoor en daarna zie je weer dezelfde van het Scheldeland verschijnen.

Ik heb ze eventjes in een aparte set gezet, daar zijn ze te bekijken tot in de grootste resolutie:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5912897841

In chronologische volgorde vanaf Antwerpen (die van de Kempen bij de grens is van te veraf om goed te bekijken):

1.Scheldeland (E17)

Afbeelding

2.Sint-Niklaas (E17)

Afbeelding

3.Scheldeland (zie hierboven)

4.Gent (E17)

Afbeelding

5.Leiestreek (E40/A10)

Afbeelding

6.Meetjesland (E40/A10)

Afbeelding

7.Brugse Ommeland (E40/A10)

Afbeelding

8.Diksmuide (E40/A18)

Afbeelding

9.Westhoek (E40/A18)

Afbeelding

10.Nieuwpoort (E40/A18)

Afbeelding

Die van Brugge moet ik aan deze kant gemist hebben of de foto is bij mij niet door de keuring gekomen. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door SB84 » ma 28 jul 2014, 2:10

^^ Heb je op de E17 ook het bruine bord van het Waasland tegen gekomen? Ik vind dit niet terug in je fotoreeks. Wat ik me ook afvraag is waarom ze een bord voor het Scheldeland plaatsen bij de afrit van Lokeren. Lokeren ligt in het Waasland... :|

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Mikhail » ma 28 jul 2014, 11:46

Waar is het toeristische bord van de stad Antwerpen gebleven?
****

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door GuteFahrt » ma 28 jul 2014, 16:46

@ SB84: ik zal straks even zoeken in de foto's van de terugreis. Mogelijk dat ik 'm aan die kant wel op de foto heb staan, maar ik kan het me niet herinneren.

@ Mikhail: heb ik mij ook afgevraagd. Is er überhaupt één van Antwerpen? Je zou het wel zeggen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we op de heenreis via Ekeren bij oprit Merksem weer op de E19 zijn gekomen. Dat kleine stukje heb ik dus gemist. Het is wel een logische plek om zo'n bord neer te zetten. Iemand die er meer van weet?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » ma 28 jul 2014, 17:38

^^Er is er zeker eentje voor Antwerpen:
Afbeelding

SB84 schreef:^^ Heb je op de E17 ook het bruine bord van het Waasland tegen gekomen? Ik vind dit niet terug in je fotoreeks. Wat ik me ook afvraag is waarom ze een bord voor het Scheldeland plaatsen bij de afrit van Lokeren. Lokeren ligt in het Waasland... :|
Ik weet niet of die twee streken elkaar volledig uitsluiten. Waasland is een breed erkende regio. Scheldeland is slechts een toeristische naam voor alles rond de Schelde. Toerisme Vlaanderen zal wel bepaalde grenzen aanhouden. Maar het zou mij niet verwonderen mocht er een deel van het Waasland (volgens normaal spraakgebruik) ingedeeld zin in het Scheldeland.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 29 jul 2014, 1:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door GuteFahrt » ma 28 jul 2014, 19:52

Ik heb inmiddels de toeristische info-borden van de terugreis er ook even uitgefilterd en aan de set toegevoegd (9 stuks). Ik heb Antwerpen ook daar niet gezien (dank voor de afbeelding, Alfa). Die zullen nog geplaatst moeten worden dan. Ik weet ook niet hoe actueel dit onderwerp momenteel precies is voor het traject E40/E17 en de Vlaamse snelwegen in het algemeen.

Borden die ik op de heenreis gemist heb:

1.De Kust. Ik kan me niet heugen deze aan de andere kant te hebben gezien. Mogelijk staat die dan op de A10 ri. Oostende na KP Jabbeke

Afbeelding

2.Oostende, op de A18/E40 niet ver van Jabbeke

Afbeelding

3.Brugge. Aan de andere kant ook geplaatst. Jammer dat ik geen close-up heb. Ziet er mooi uit

Afbeelding

4.Daar is 'ie dan: Waasland. Geplaatst na uitrit Lokeren in oostelijke richting. Ik vermoed dat ze aan de andere kant van de E17 een foutje hebben gemaakt met 2x Scheldeland. Hoe het precies zit dat weet ik niet (Alfa's uitleg) maar SB84, je lijkt een punt te hebben. ;)

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door SB84 » di 29 jul 2014, 0:40

GuteFahrt schreef:
4.Daar is 'ie dan: Waasland. Geplaatst na uitrit Lokeren in oostelijke richting. Ik vermoed dat ze aan de andere kant van de E17 een foutje hebben gemaakt met 2x Scheldeland. Hoe het precies zit dat weet ik niet (Alfa's uitleg) maar SB84, je lijkt een punt te hebben. ;)

Afbeelding
Dan vrees ik dat ze aan de andere kant het verkeerde bord geplaatst hebben :facepalm: Misschien toch eens rapporteren aan de betrokken diensten !

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » di 29 jul 2014, 0:55

Ik heb een kaart gevonden met de grenzen van de regio's die Toerisme Vlaanderen aanhoud (en waar de bruine borden op gebaseerd zijn).
Afbeelding

De E17 blijkt een beetje de grens te zijn tussen Scheldeland en Waasland. In westelijke richting is het dus moeilijk te bepalen waar je het bord Scheldeland moet zetten. Nabij Lokeren kan, maar eigenlijk rijd je het Scheldeland slechts ondubbelzinnig binnen nabij die uitstulping bij Destelbergen. Al is het de vraag of het zinnig is om daar pas een bord te plaatsen. Mocht het een grensbord zijn wel, maar vermits het een streekbord is en je al een hele tijd nabij Scheldeland rijd zou ik het al bij Lokeren plaatsen daar waar je het Scheldeland nadert.


In de andere richting rijd je nabij Lokeren ondubbelzinnig het Waasland in. Maar als je naar het westen rijd zát je al in het Waasland en blijf je eigenlijk in het Waasland rijden tot net voor Destelbergen. As er ergens Waasland moet staan moet het nabij Antwerpen zijn. Het eerste bord in de fotoreeks van GuteFahrt zou dus Waasland ipv Scheldeland moeten zijn.

Het is een beetje dom dat ze hun streken op de gemeentegrenzen gebaseerd hebben met als gevolg dat de grens op sommige plaatsen een beetje grillig kan zijn voor autosnelwegen (een beetje hetzelfde als de gewestgrens op de E40 Brussel-Luik).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » di 29 jul 2014, 11:57

^^
Die is gelijk aan de kaart die ik al eerder in het topic gepost heb met het verschil dat de Kempen nog verder opgedeeld worden ;)

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door verfmeer95 » di 29 jul 2014, 14:39

^^ In jouw kaart is Hasselt een aparte stad, terwijl dat in de kaart van Alfa niet zo is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door waldo79 » di 29 jul 2014, 14:54

Alle provinciehoofdsteden zijn eruit gelicht in een grijstint ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » di 29 jul 2014, 16:24

De kaart die ik poste komt van het AWV en is specifiek voor de bruine borden. Dus alle sterretjes zijn steden die een bord hebben net als de 'monumenten' (Alden Biezen en Breendonk). Ook Kempen heeft maar 1 bord (er is dus geen opdeling in Antwerpse en Limburgse Kempen). De borden voor de 'kunststeden' zijn er identiek uit aan de borden van toeristische steden. Het enige verschil is dat de 'kunststeden' niet in een streek ingedeeld zijn. Maar dat heeft verder geen gevolgen.

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door SB84 » di 29 jul 2014, 18:05

Alfa schreef: In de andere richting rijd je nabij Lokeren ondubbelzinnig het Waasland in. Maar als je naar het westen rijd zát je al in het Waasland en blijf je eigenlijk in het Waasland rijden tot net voor Destelbergen. As er ergens Waasland moet staan moet het nabij Antwerpen zijn. Het eerste bord in de fotoreeks van GuteFahrt zou dus Waasland ipv Scheldeland moeten zijn.
Ja daar geef ik je volledig gelijk in. Vóór de afrit van Kruibeke richting Gent zou het bord Scheldeland moeten vervangen worden, ofwel zou er nog een bord Waasland verder moeten geplaatst worden. Ik vermoed dat ze zich gewoon gebaseerd hebben op het oude bruine bord dat oa. verwijst naar Rupelmonde en Temse, wat eigenlijk in het Waasland ligt.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Mikhail » di 29 jul 2014, 20:55

^^ misschien een melding maken via meldpuntwegen.be

Wel verwonderlijk dat alle toeristische borden al geplaatst zijn behalve die van Antwerpen. De puntgroote is ook aanzienlijk kleiner dan op de vorige borden.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » wo 30 jul 2014, 17:28

Alfa schreef:De kaart die ik poste komt van het AWV en is specifiek voor de bruine borden. Dus alle sterretjes zijn steden die een bord hebben net als de 'monumenten' (Alden Biezen en Breendonk). Ook Kempen heeft maar 1 bord (er is dus geen opdeling in Antwerpse en Limburgse Kempen). De borden voor de 'kunststeden' zijn er identiek uit aan de borden van toeristische steden. Het enige verschil is dat de 'kunststeden' niet in een streek ingedeeld zijn. Maar dat heeft verder geen gevolgen.
Vroeger bestond er nog een bord voor "Midden Limburg". Dat is nu denk ik verdwenen aangezien het AWV de Kempen als één grote massa aanziet.

DienBroabander
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 aug 2014, 20:48
Locatie: Eindhoven - Brabant

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door DienBroabander » wo 13 aug 2014, 9:15

Wimpie25 schreef:
Alfa schreef:De kaart die ik poste komt van het AWV en is specifiek voor de bruine borden. Dus alle sterretjes zijn steden die een bord hebben net als de 'monumenten' (Alden Biezen en Breendonk). Ook Kempen heeft maar 1 bord (er is dus geen opdeling in Antwerpse en Limburgse Kempen). De borden voor de 'kunststeden' zijn er identiek uit aan de borden van toeristische steden. Het enige verschil is dat de 'kunststeden' niet in een streek ingedeeld zijn. Maar dat heeft verder geen gevolgen.
Vroeger bestond er nog een bord voor "Midden Limburg". Dat is nu denk ik verdwenen aangezien het AWV de Kempen als één grote massa aanziet.
Vanaf waar wordt De Kempen aangegeven als je over de E34 Eindhoven - Turnhout rijdt? Zelfde plek als vroeger net over de grens?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » wo 13 aug 2014, 14:44

^^
Nog altijd op dezelfde plek, net over de grens. In theorie - gezien De Kempen niet meer onderbroken worden door Midden-Limburg - is het grondgebied een stuk uitgebreid :D

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door SB84 » zo 14 sep 2014, 19:47

Mikhail schreef:^^ misschien een melding maken via meldpuntwegen.be

Wel verwonderlijk dat alle toeristische borden al geplaatst zijn behalve die van Antwerpen. De puntgroote is ook aanzienlijk kleiner dan op de vorige borden.
Op de E17 richting Gent hebben ze na de afrit van Kruibeke nu ook een bord van het Waasland bij geplaatst ;)

Plaats reactie