Bruine toeristische borden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door vynkce » di 08 sep 2015, 16:33

Op de N31 staat net voorbij Brugge nog steeds een oud bruin toeristisch bord "De Polders".

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Lambo19 » di 08 sep 2015, 19:06

^^
dit bord is inderdaad wel eens aan vernieuwing toe.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » di 08 sep 2015, 22:06

Is dat het laatste bruine toeristische bord oude stijl dat nog is blijven staan? Of zijn er nog meer?

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door EtienneM » di 08 sep 2015, 22:51

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat het bord van "Alden Biesen" er nog.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door tompie » wo 09 sep 2015, 19:34

Op de gewestwegen zijn de bruine borden oude stijl niet vervangen geweest, je vind ze nog terug oa op de N49 in knokke, N31, ook de regio veurne, nieuwpoort en in de leiestreek vind je ze nog terug.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Lambo19 » wo 09 sep 2015, 20:03

^^
Waarom niet eigenlijk . Op die enkele borden meer of minder, zal het nu ook niet weer op aankomen. :confuuuse:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door vynkce » di 27 okt 2015, 9:37

EtienneM schreef:Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat het bord van "Alden Biesen" er nog.
Inderdaad, ik heb dat onlangs nog gespot!

FWDaem
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 17:17

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door FWDaem » ma 03 jun 2019, 17:30

Hey Iedereen,

Het is een aantal jaar geleden dat jullie dit gesprek gevoerd hebben maar ik zag onlangs voor het eerst opnieuw een van deze oude bruine toerische borden in Breendonk, waar die nooit is weggehaald.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/to ... ~af2aac9f/

Ze deden mij enorm denken aan mij kindertijd en omdat ik er graag meer wilde zien ben ik uiteindelijk bij deze oude topic beland.

Zou iemand mij verder kunnen helpen met nog meer voorbeelden of misschien een hele collectie of database van al deze borden.
Ik ben niet op zoek naar de nieuwe met de kleurfoto's maar echt specifiek naar de oudere getekende varianten die nu grotendeels zijn weggehaald.

Ik heb ook al gemaild naar Departement Mobiliteit en Openbare werken maar na een maand nog steeds geen antwoord ontvangen.

Alle hulp is enorm welkom.

Alvast ongelooflijk bedankt!

Frederik

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door EtienneM » ma 03 jun 2019, 21:23

^^ Allereerst welkom op het forum!

Enkele van de bruine borden zoals deze langs de snelweg stonden, zijn hergebruikt in een kunstproject van Lodewijk Heylen en staan nu in een openluchtmuseum over hedendaagse kunst in Kemzeke.

Afbeelding

Afbeelding

Meer informatie is te vinden op deze sites:
- http://lodewijkheylen.be/pages/signing-marking-tourism
- https://verbekefoundation.com/2017/03/2 ... -be-o1989/

Hopelijk heb je er iets aan :)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

FWDaem
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 17:17

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door FWDaem » wo 15 apr 2020, 15:53

Bedankt Etienne!

Mijn excuses voor mijn late reactie.
Ik had hier geen melding van gekregen per mail en stoot dus nu pas toevallig uit hervonden interesse op je antwoord.

Dat kunstwerk in de Verbeke Foundation was ik intussen al tegengekomen.
De dienst verkeersborden had het mij bezorgd als antwoord op mijn vraag.

Ik had graag het hele archief gezien, maar dat vonden ze precies toch een beetje te veel moeite.

Jammer,
Volgens mij moet het heel mooi zijn om aan de hand hiervan een overzicht te hebben van hoe Vlaanderen of België zichzelf profileert.
Onder welke pictogrammen zij zichzelf classificeert.

Alleszins,

Hoe dan ook enorm bedankt voor de hulp.
Moest je ooit nog op extra informatie stoten die me verder kan helpen, geef dan gerust een seintje.

Blijf gezond!

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door MotelMioveni » ma 04 mei 2020, 1:00

Goh, waar mensen die van wegen houden zich druk over kunnen maken... Soms verbaas ik mij, maar soms vind ik het juist heerlijk dat ik op deze website alles over wegen kan lezen, als ik daar tijd voor over heb. Lodewijk Heylen heeft zijn website herschikt, dus de weblink die hierboven staat is een dode weblink. Terzijde: Veel krantenwebsites laten 'deeplinken' ook niet meer toe, dus oudere discussiedraden zitten vol met dode weblinks en verdwenen afbeeldingen. Zoektip:De toeristische bruine borden van vroeger zijn nu te vinden via deze weblink:

https://www.lodewijkheylen.be/work/refo ... kl3z-c66y2

Vind ik bruine borden nuttig? Ja! Ik ben nog meer topografiefreak en reiziger dan wegenliefhebber. Ik laat me door die bruine borden graag inspireren om meer te weten te komen over de streek waar ik langs rij! Moeten er op bruine borden tekeningen of foto's staan? Ik heb een lichte voorkeur voor simpele tekeningen, maar meestal lees ik bij 120 km/u toch alleen de tekst, dus de naam van de plaats of streek. Sommige toeristische bruine borden in België had ik al tientallen keren gezien, maar pas door deze discussie herken ik eindelijk wat er afgebeeld staat.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Chris » vr 10 jul 2020, 16:47

Langs de E411 komen kennelijk een heleboel borden: https://sofico.org/pres-de-150-nouveaux ... utoroutes/

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » vr 10 jul 2020, 19:51

26 bewegwijzerde plekken op het Waalse deel van de E411: dat er is bij vrijwel elke afrit één. Dat is dus een punt dat ik een beetje afhaak op bruine borden. Je ziet door bomen het bos niet meer. Maar goed, het persbericht gaat door over de nieuwe bewegwijzering naar 100 excellente bedrijventerreinen door heel Wallonië, waarvoor zelfs een nieuw pictogram is ontworpen. Dan heb je dus echt iets “bijzonders” bij iedere afrit.

Alles om maar bezoekers en investeerders naar Wallonië te lokken. Het heeft iets wanhopigs.

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Ernie » wo 22 jul 2020, 15:01

Dat beeld klopt wel, al zit er natuurlijk veel afstand tussen de afritten. De afritten naar industrieterreinen vond ik wat overdreven

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » wo 22 jul 2020, 19:54

Wie erkent dit nu als industrieterrein? Het is echt een voorbeeld van geforceerd de hipste willen zijn.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » wo 22 jul 2020, 21:21

^^ Het zijn dan ook geen industrieterreinen, maar bedrijvenparken met een exceptioneel karakter - aldus de Waalse overheid. Dat hippe zit er bewust in geforceerd :facepalm:

Op de ontwerpen voor deze bedrijventerreinen (enige voorbeelden bij de RTBF) zie je dit nieuwe logo links-onderin staan, terwijl het grootste deel van het bord besteed is aan naam en logo van het terrein. Kun je ook een stuk beter zonder een begrijpelijk symbool. Voor de rest nutteloze bermvulling en materiaalverspilling, als je het mij vraagt. Maar ze proberen tenminste iets van hun economie te maken; da's ergens ook iets waard.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 jul 2020, 22:25

Pino schreef: wo 22 jul 2020, 21:21 ^^ Het zijn dan ook geen industrieterreinen, maar bedrijvenparken met een exceptioneel karakter - aldus de Waalse overheid.
"Nee, nee, dit is geen industrieterrein. Dit is een bedrijvenpark met een exceptioneel karakter." :emo: Er zullen ongetwijfeld politici zijn die dit ook nog serieus hun strot uit krijgen. Nou ja, in het Frans dan. :rofl2:

Klinkt als een chique naam voor een bedrijventerrein waar waarschijnlijk één tech-start-up zit, een windmolentje staat, en voor de OV-reiziger een bushokje met luxe staanplaatsen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wouter N14 » wo 22 jul 2020, 22:31

Ongelooflijk dit. En er zal vast ook een Europees steunfonds voor zijn aangewend voor het stimuleren van achtergebleven regio's :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » wo 22 jul 2020, 23:02

^^ Niet dat ik in de persberichten lees, en dan is het meestal ook niet zo. Dat wil zeggen: niet voor deze campagne, want wat voor steun er allemaal naar die parkjes gaat mag Joost weten.

Als je kijkt naar de locaties aangegeven in de RTBF-graphic: Ardenne Bois draait om hout en moet heel multimodaal zijn. Nog zo klein dat het (nog) moeilijk serieus te nemen. Haut Sarts is een behoorlijk gebied randje Luik, maar geen idee wat er bijzonder aan is. Het Crealys Science Park is op zich wel een aardig groepje pharma-bedrijven bij elkaar. Het belooft voor de totaal 100 niet extreem veel. Maar ik wil het ook niet groter maken dan het is: deze tweehonderd borden zijn vrij klein geld.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door IQ[] » vr 31 jul 2020, 13:17

Ik heb hier moeten lezen wat het symbool voorstelt. Het symbool is ondertussen ook al op de wegwijzers verschenen, o.a. voor de industrieterreinen bij de A27/E42 afrit 2 Chaineux en A3/E40 Barchon.

Joshua
stadsweg
Berichten: 320
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: België

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Joshua » zo 29 okt 2023, 15:14

Chris schreef: vr 10 jul 2020, 16:47 Langs de E411 komen kennelijk een heleboel borden: https://sofico.org/pres-de-150-nouveaux ... utoroutes/

Afbeelding
Veel leuker en mooier dan die van Vlaanderen, ook handig dat de afrit er op aangeduid staat, alleen zullen ze die nog moeten veranderen naar de nieuwe Europese Franse model afritbewegwijzering.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » ma 30 okt 2023, 8:19

Goh, het lijkt wel dat er bij élke afrit in het Waals Gewest wel een bezienswaardigheid te bewonderen valt. Een beetje Overkill als je het mij vraagt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » ma 30 okt 2023, 9:36

^^ Minder overkill dan de grote borden die het Waals gewest tegenwoordig plaatst voor zogenaamde bijzondere economische activiteiten. Maar goed, bij zo ongeveer iedere afrit aandacht geven aan iets toeristisch - dat ben ik wel gewend uit Duitsland, Italië en Frankrijk. Als er 26 plaatsen staan bewegwijzerd op een 33 afritten op het Waalse deel van de E411, is het er inderdaad ongeveer eentje per afrit.

Ik heb er zelf een beetje tweeledig gevoel bij. Want aan de ene kant zorgt zo'n grote hoeveelheid bruine borden onvermijdelijk voor een effect "ene oor in, andere oor uit"; je gaat de inhoud van deze bruine borden er niet serieuzer op nemen als er iedere afrit wel iets genoemd staat. Aan de andere kant dragen dit soort borden toch behoorlijk bij aan naamsbekendheid, juist van bezienswaardigheden van het tweede garnituur. Terwijl wat Vlaanderen doet, zo af en toe een bord voor een bezienswaardigheid van het eerste garnituur, die bezienswaardigheden weinig brengt. De toeristische waarde van een Brugge of Gent is immers toch al breed gekend. Dat is waarom ieder stadje dat hoopt op zo hier en daar een toerist graag zo'n bruin bord krijgt: het is veel efficiënter als reclame-medium dan zo ongeveer al het andere dat je kunt verzinnen. Ik heb er dan ook geen grote moeite mee, mits de borden niet door de reguliere signalisatie heen gaan lopen.

Joshua
stadsweg
Berichten: 320
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: België

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Joshua » ma 30 okt 2023, 11:01

Wimpie25 schreef: ma 30 okt 2023, 8:19 Goh, het lijkt wel dat er bij élke afrit in het Waals Gewest wel een bezienswaardigheid te bewonderen valt. Een beetje Overkill als je het mij vraagt.
Dat valt eigenlijk nog mee, Wallonië is natuurlijk meer toeristischer dan Vlaanderen (gelukkig ook maar).

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Teetje » ma 30 okt 2023, 11:44

Joshua schreef: ma 30 okt 2023, 11:01
Wimpie25 schreef: ma 30 okt 2023, 8:19 Goh, het lijkt wel dat er bij élke afrit in het Waals Gewest wel een bezienswaardigheid te bewonderen valt. Een beetje Overkill als je het mij vraagt.
Dat valt eigenlijk nog mee, Wallonië is natuurlijk meer toeristischer dan Vlaanderen (gelukkig ook maar).
En Antwerpen, Gent, Brugge, Mechelen en de kust dan? Is dat niet toeristisch dan? ;)

Of bedoel je dat in Wallonië het landschap aantrekkelijker is omdat er niet die hoge mate van lintbebouwing voorkomt zoals in Vlaanderen het geval is?

Joshua
stadsweg
Berichten: 320
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: België

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Joshua » ma 30 okt 2023, 15:01

Teetje schreef: ma 30 okt 2023, 11:44
Joshua schreef: ma 30 okt 2023, 11:01
Wimpie25 schreef: ma 30 okt 2023, 8:19 Goh, het lijkt wel dat er bij élke afrit in het Waals Gewest wel een bezienswaardigheid te bewonderen valt. Een beetje Overkill als je het mij vraagt.
Dat valt eigenlijk nog mee, Wallonië is natuurlijk meer toeristischer dan Vlaanderen (gelukkig ook maar).
En Antwerpen, Gent, Brugge, Mechelen en de kust dan? Is dat niet toeristisch dan? ;)

Of bedoel je dat in Wallonië het landschap aantrekkelijker is omdat er niet die hoge mate van lintbebouwing voorkomt zoals in Vlaanderen het geval is?
Natuurlijk zijn die plaatsen en Vlaanderen toeristisch, maar dat is dan ook niet de moeite om daar aan (bijna) elke afrit een toeristisch doel aan te duiden.
In tegenstelling met Wallonië waardat veel plaatsen en dan vooral ook daar aan de E411/A4 toerisme nodig hebben als grote inkomsten en ja naar mijn mening meer toerisme is dan in Vlaanderen.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Teetje » ma 30 okt 2023, 15:47

Joshua schreef: ma 30 okt 2023, 15:01In tegenstelling met Wallonië waardat veel plaatsen en dan vooral ook daar aan de E411/A4 toerisme nodig hebben als grote inkomsten en ja naar mijn mening meer toerisme is dan in Vlaanderen.
Dat het Wallonië het toerisme hard nodig heeft als bron van inkomsten, daar kan ik me wat bij voorstellen. Het grote aantal toeristische borden is in mijn ogen dan ook een poging om de automobilist op doortocht van en naar ergens buiten Wallonië te tonen dat het gewest zo veel méér is dan enkel de Ardennen en voormalige industriesteden.

Jouw mening dat er echter meer toerisme is dan in Vlaanderen zou ik maar vlug bijstellen, want volgens jullie eigen nationale statistiekdienst klopt dat echt niet:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/onder ... en#figures
Laatst gewijzigd door Teetje op ma 30 okt 2023, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » ma 30 okt 2023, 16:12

^^
De borden doen in die zin dan wel goed hun werk, de schijn geven dat er veel te beleven valt in Wallonië :)

Joshua
stadsweg
Berichten: 320
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: België

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Joshua » ma 30 okt 2023, 16:32

Ik zeg eigenlijk streekbord tegen de toeristische borden in Vlaanderen zo van en nu rij je die streek in.
Vroeger zei ik regiobord maar het Franse woord région is het Frans voor gewest.

Het Waalse toerisme staat me gewoon meer aan dan dat van Vlaanderen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Chris » ma 30 okt 2023, 16:34

Joshua schreef: ma 30 okt 2023, 16:32Het Waalse toerisme staat me gewoon meer aan dan dat van Vlaanderen.
In natuurgebieden of kleine dorpjes wil je ook niet dezelfde toeristenmassa's hebben als in de Vlaamse steden of de Vlaamse kust. Overtoerisme is in natuurgebieden of dorpen nog wel eerder voelbaar dan in een grote stad. Al zijn daar ook wel genoeg voorbeelden van overtoerisme te vinden.

Plaats reactie